Dynaudio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Glem det såg logoen nå på stativet på ett av bildene.
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.007
    Torget vurderinger
    4
    Glem det såg logoen nå på stativet på ett av bildene.
    😀
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.007
    Torget vurderinger
    4
    Lite action i tråden. Rått i gresset og begynner å bli litt mørkere om kveldene her i nord.
    IMG_3754.jpeg


    Den bedre halvdel på jobb og unger i seng så skuffler vi over på andre veggen med lange, provisoriske draka 1,5mm strømkabel.
    på denne veggen får HS mer pusterom, både mtp høyde til tak, samt ut fra vegg. Faen, hvordan skal jeg selge dette inn da. Lukter lydplanke til tv-lyd. 🙈
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Tredje gang jeg eier et par med special 40😅 Har truffet bra med Hegel H190 på dei, fin match. Har oppdaget at 190 er bedre en jeg tidligere har trodd. Det var som medisin for denne ampen å få tilført en oppegående streamerdel og en god dac.
     

    Vedlegg

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    540
    Antall liker
    644
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Hei ja har lurt litt på iso gaia eg og men finnes det ikke noen lignende føtter som ikke bygger så mye i høyden? Syns de bygger for mye
    Ja, enig, kan bli for høyt med enkelte høyttalere. Funker det å legge vekttilpassede orea pucks under mon tro?
     

    plinius

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    609
    Antall liker
    75
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    54
    Hei, har ett rom på 18m2 som er godt akustikkbehandlet.

    Vurderer Contour 20i eller 30i, men er usikker på om 30i blir for stor for rommet. Er det noen med erfaringer her som kanskje har eller har hatt contour 30/30i i ett litt mindre rom
     

    plinius

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    609
    Antall liker
    75
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    54
    Hei igjen. Ingen svar.

    Spørsmålet er vil en Contour 30i kunne fungere i ett bra rom på 18m2, eller bør man velge 20i?

    MVH
    Arnt
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hadde Contour C20 over en periode sammen med Confidence C1. C20 mangler noe fylde på lave/normale lyttenivå. Der var C1 betydelig fyldigere. Måtte skru ganske mye opp før tyngden i bassen kom frem. Men til gjengjeld spilte C20 noe strammere og kontant i bassen når lydnivået kom en del opp. Så derav tenker jeg at du gjerne burde gå for C30i. Da har du ekstra bass i bunn tidligere i lydnivå? Men krever at du og har plass å ha dem litt ut fra vegg. Mitt rom den gang var på ca 19 kvadrat, men lavt under taket. Så med er godt behandlet rom og du normalt ikke spiller veldig høyt kan godt C30i funke vel så bra som C20i. Vet ikke hvor mye endringer de gjorde på Ci vs C. Men ut fra det jeg har lest mest på delefilter. Så hvor mye dette endret på bass nivå på lave volum vet jeg ikke. Dette er ut fra A/B testing med C20 og C1. Håper dette er til hjelp. Er og et par C20 og C30 på finn ser jeg. Om du ikke skal kjøpe helt nye Ci
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Hei, har ett rom på 18m2 som er godt akustikkbehandlet.

    Vurderer Contour 20i eller 30i, men er usikker på om 30i blir for stor for rommet. Er det noen med erfaringer her som kanskje har eller har hatt contour 30/30i i ett litt mindre rom

    Jeg har hatt Contour 30i nylig, men kanskje i et litt større rom enn 18m2 rom. Vanskelig å si hvordan de vil fungere i et annet rom, men opplevde ikke at 30i har har noen utfordringer med bassmengde. Nå har jeg stativhøyttalere på samme plass (annet merke), men de er faktisk litt boomy. Det var det ikke med 30i.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Hei igjen. Ingen svar.

    Spørsmålet er vil en Contour 30i kunne fungere i ett bra rom på 18m2, eller bør man velge 20i?

    MVH
    Arnt
    Friskt å purre etter fem timer på en arbeidsdag.

    Contour 20i spiller mye større og heftigere enn den fysiske størrelsen skulle tilsi, men her er vel svaret så enkelt som at det vil være lurt av deg å prøve begge modellene i ditt rom. Jeg bruker Contour 20i med sub og savner ingenting. Hørte dem hos Duet i Oslo og spilte så øra blødde og koste meg glugg.
     

    plinius

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    609
    Antall liker
    75
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    54
    Friskt å purre etter fem timer på en arbeidsdag.

    Contour 20i spiller mye større og heftigere enn den fysiske størrelsen skulle tilsi, men her er vel svaret så enkelt som at det vil være lurt av deg å prøve begge modellene i ditt rom. Jeg bruker Contour 20i med sub og savner ingenting. Hørte dem hos Duet i Oslo og spilte så øra blødde og koste meg glugg.
    Tenkte ingen ser spørsmålet når det kommer ut av førstesiden.
    Hvilken sub er det du bruker forresten?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Tror det skal gå bra, alle som har deltatt i tråden får varsling hver gang det kommer et nytt innlegg. Når de svarer, kommer den opp på førstesida igjen.

    Bruker denne her:


    Sammen med en Lyngdorf TDAI-2170 og SDA-2400
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.007
    Torget vurderinger
    4
    Just kidding, bare løsrevet fra tv-veggen.
    IMG_4555.jpeg

    Noe har jeg tydeligvis gjort riktig, for dette låter ikke bare vesentlig bedre, men mottok samtidig bifallende nikk fra interiørstyresmaktene.

    I hverdagen funker dette langt bedre, da jeg både er vesentlig tettere på betjening og det er lettere å gi stolen et knuff for likesidet-triangel-ego-modus.
    Største kvalitetstiden jeg har er ofte på kveld da resten av huset har gått til ro.
    Kjører aktivt filter fra devialet til rel, slik at HS får rulle av litt tidligere og bråere enn standard.

    i tillegg har det kommet til en snurre fra Rega, til både glede og frustrasjon. Men det er for en annen tråd.
    IMG_4557.jpeg


    IMG_4564.jpeg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.891
    Antall liker
    13.924
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Du får ikke veeeeeldig lyst å trekke dem lengre ut fra veggen når du er helt alene i mørtna og ingen ser deg?
    Litt vanskelig å ikke tenke at den skjenken mellom dem og frontveggen rett bak dem bidrar i feil retning.
    Men, ja, det ser knall ut 👍

    mvh
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.007
    Torget vurderinger
    4
    Joda, har forsøkt de lengre ut i rommet. Litt lengre ut fungerer litt bedre - men da blir de i veien for bruk av rommet til å leve i. Drar jeg lengre ut så treffer jeg en 50Hz romnode jeg kjenner godt å unngå.

    Ut over dette vil jeg gjerne bidra med mine betraktninger:
    Skikkelig gode opplevelser hjemme har jeg definitivt hatt med Gradient Helsinki, Magnepan MGSE/ MG12. Pga akustisk virkemåte, spredning etc. så er plassering av høyttalere, lytteposisjon og hode så låst for å ut potensial. Mens i hverdagen, satt ut av veien, låt de til sammenligning ganske lite inspirerende. Da ble forskjellene er for store, og orket med å gjøre noe med det ditto. Så istedet for å "rigge" så gir man faen i å høre på musikk. Således var det bedre å leve med KEF XQ40 - en svært god, men vaklevoren (no kids or dogs) htt for pengene som vokste veldig med bedre elektronikk.

    Ønsker meg ikke tilbake til der det må rigges i alle retninger for bruk.

    sjfu4.jpg


    Jeg kan leve med å flytte litt på en stol, men av og til er jeg for lat for selv det, og kan fint surre en LP med ene HS'en en meter fra øret mitt - bak stolen. Musikken fyller rommet for oss alle.
    Jeg koser meg storveis med musikk under rådende plassering og akustiske premisser. Har ofte tenkt at jeg, i dette rommet, har kastet dumme penger foran smarte. Er rimelig sikker på at mange får til bedre lyd i sitt rom til vesentlig mindre penger, og det får være greit. :) Ethvert nøkternt forsøk på skalering ned til mer folkelig forsterkning og enklere høyttalere har gitt en bekreftelse på at rimeligere låter ikke like bra "nok".

    Setter og stor pris på det estetiske og sosiale elementet, der akustiske tiltak kan være lysestaker i smijern, bilder på veggene, bøker i bokhyller, trådkurver, planter og hundehår langs gulvet- i stedet for bassfeller, eggekartongformede plater eller slikt man finner i hotellobbyer og på offentlige steder og i musikkstudio.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.891
    Antall liker
    13.924
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Joda, har forsøkt de lengre ut i rommet. Litt lengre ut fungerer litt bedre - men da blir de i veien for bruk av rommet til å leve i. Drar jeg lengre ut så treffer jeg en 50Hz romnode jeg kjenner godt å unngå.
    Ut over dette vil jeg gjerne bidra med mine betraktninger:
    Skikkelig gode opplevelser hjemme har jeg definitivt hatt med Gradient Helsinki, Magnepan MGSE/ MG12. Pga akustisk virkemåte, spredning etc. så er plassering av høyttalere, lytteposisjon og hode så låst for å ut potensial. Mens i hverdagen, satt ut av veien, låt de til sammenligning ganske lite inspirerende. Da ble forskjellene er for store, og orket med å gjøre noe med det ditto. Så istedet for å "rigge" så gir man faen i å høre på musikk. Således var det bedre å leve med KEF XQ40 - en svært god, men vaklevoren (no kids or dogs) htt for pengene som vokste veldig med bedre elektronikk.
    Ønsker meg ikke tilbake til der det må rigges i alle retninger for bruk.
    Jeg kan leve med å flytte litt på en stol, men av og til er jeg for lat for selv det, og kan fint surre en LP med ene HS'en en meter fra øret mitt - bak stolen. Musikken fyller rommet for oss alle.
    Jeg koser meg storveis med musikk under rådende plassering og akustiske premisser. Har ofte tenkt at jeg, i dette rommet, har kastet dumme penger foran smarte. Er rimelig sikker på at mange får til bedre lyd i sitt rom til vesentlig mindre penger, og det får være greit. :) Ethvert nøkternt forsøk på skalering ned til mer folkelig forsterkning og enklere høyttalere har gitt en bekreftelse på at rimeligere låter ikke like bra "nok".
    Setter og stor pris på det estetiske og sosiale elementet, der akustiske tiltak kan være lysestaker i smijern, bilder på veggene, bøker i bokhyller, trådkurver, planter og hundehår langs gulvet- i stedet for bassfeller, eggekartongformede plater eller slikt man finner i hotellobbyer og på offentlige steder og i musikkstudio.
    Takk for et grundig svar (y)
    Følger deg 100% på det med "rigging", må det til så blir det ikke hørt på musikk. Helt ærlig så opplever jeg litt av det med rørforsterker.
    Bare det å måtte slå den på for å lytte er bittelitt ork.
    Angående det å kaste dumme penger, så tror jeg at det er noe i lyden fra gode høyttalere (og komponenter) som du får nyte godt av, selv om det ikke er optimalt plassert. Sånn at kvaliteten i lyden er der, selv om det kan hentes ut mer i kombinasjonen høyttaler/plassering/rom. Digger utseende på dine HS @pelsjeger , og veldig fin kombinasjon med stativene.

    Her i kåken er "min" del av stuen såpass avstengt at jeg får til å ha høyttalerne litt mer ut på gulvet. Men jeg liker det estetiske ved å ha høyttalerne mer på linje med benken. "Problemet" er at jeg synes de låter bedre ut fra veggen. Akk, disse problemene. :D

    Fortsatt god helg
    mvh


    IMG_5333.jpg

    IMG_6064.jpg
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    701
    Antall liker
    1.015
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    EAR 868l og EAR 534 på Dynaudio Focus 140. Ikke i min villeste fantasi kunne jeg forestilt meg at denne budsjetthøyttaleren kunne låte så himmelsk. EAR med sin geniale implementering av El34 tilfører en utrolig oppløsning, PRAT og innlevelse/nerve som er uten sammenligning med alt annet jeg har prøvd på Dynaudio. Octave, som går for å være gullmatch med Dynaudio er bare ikke engang i nærheten av hva jeg opplever med EAR. Masse krefter, ja, men uten denne nerven og nærheten til musikken. Vis vedlegget 904117
    Digg oppsett, digg USM, digg lampe. Digg 👌
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Dynaudio står fremdeles å synger i stuen👌🎶 hatt de godt utpå gulvet lenge, men nå er julen ankommet heimen så nå måtte de litt tilbake mot vegg fikk jeg beskjed om 😅 men det fungerer overraskende bra 🎶
    20231206_190233.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn