Dynaudio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ble medlem
    02.12.2014
    Innlegg
    11
    Antall liker
    5
    Har ikke fått noe nyhetsbrev el ang AIR erstatninger. Det bør bli noe rimelig "hårete" monitorer hvis de skal bli vesentlig bedre enn AIR serien:)
    Dynaudio har avsluttet sitt samarbeid med TC Group og kommer til å utvikle forsterkere og DSP selv.
    Dynaudio (v/Otto Jørgensen) sier det vil bli en betydelig oppgradering av DSP'en på de nye høyttalerne og at
    de kommer til å "serve" AIR-serien i minst 15 år etter produksjonsstans.

    mvh

    415419
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.391
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    AIR-serien var vel ganske enestående og revolusjonerende da den kom, men DSP og klasse-D teknologien stå jo ikke akkurat stille. Serve 15 år etter produksjonsstans sier litt om fordelene med å handle proffutstyr:)
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.830
    Antall liker
    954
    delefrekvens på 5.2, 4.3 og 3.9khz. wtf!?
     
    Ble medlem
    29.11.2015
    Innlegg
    16
    Antall liker
    7
    Sted
    Østfold
    Dette blir nok min siste post på dette forumet. Med tungt hjerte er mine Contour S1.4 lagt ut for salg på finn. Jeg merker vedmodigheten krype. Studentlivet setter sine spor :(
    Det som er fint er at jeg vet nøyaktig hvordan stua skal innredes etter gode 5 år på skolebenken!
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Nye contour ser absolutt spennende ut. Esotar2 er et meget godt argument i seg selv. Lurer på hvordan de står seg mot confidence-serien.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hvis noen vil ha Exite 32, så ligg det et par på torget :)
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Noen her inne som har sammenlignet C1 vs C2? Hvor mye mister man ved å nedgradere til C1? C2 er helt fantastiske høyttalere, men dominerer litt i høyden samt at designen ikke faller alle i smak. Og jeg tror ikke jeg vil vurdere en høyttaler uten esotar-diskant. C2 har jo 2 stk og har den beste diskanten jeg har hørt fra et par konvensjonelle høyttalere. C1 har jeg ikke hørt, men anmeldelsene er jo meget bra, for å si det forsiktig.

    En mulighet er da å gå for et sett C1 og evt en sub hvis nødvendig, selv om jeg tror SAM fjerner den trangen.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Noen her inne som har sammenlignet C1 vs C2? Hvor mye mister man ved å nedgradere til C1? C2 er helt fantastiske høyttalere, men dominerer litt i høyden samt at designen ikke faller alle i smak. Og jeg tror ikke jeg vil vurdere en høyttaler uten esotar-diskant. C2 har jo 2 stk og har den beste diskanten jeg har hørt fra et par konvensjonelle høyttalere. C1 har jeg ikke hørt, men anmeldelsene er jo meget bra, for å si det forsiktig.

    En mulighet er da å gå for et sett C1 og evt en sub hvis nødvendig, selv om jeg tror SAM fjerner den trangen.

    Jeg mener deres gamle model Special Twenty-Five er noe av det beste de har laget - kan være den beste.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Special twenty five har jeg aldri hørt. Internettet hevder at de er litt frempå i diskanten, noe jeg er allergisk mot. Jeg har aldri hørt noen dynaudioer som er frempå før så det virker litt rart.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Special twenty five har jeg aldri hørt. Internettet hevder at de er litt frempå i diskanten, noe jeg er allergisk mot. Jeg har aldri hørt noen dynaudioer som er frempå før så det virker litt rart.


    Jeg også, allergisk for pågående lyd og da helt fra mellomtonen og opp. Aldri registrert dette på disse - heller aldri hatt de hjemme for finlytting i egen stue.
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Special Twenty five låter iallefall langt fra frempå her i oppsettet mitt med Hegel og Nordost...som så mange hevder å være frempå. Fantastiske høyttalere med en dybde og kontroll som langt på vei overgår størrelsen, etter min mening.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Special Twenty five låter iallefall langt fra frempå her i oppsettet mitt med Hegel og Nordost...som så mange hevder å være frempå. Fantastiske høyttalere med en dybde og kontroll som langt på vei overgår størrelsen, etter min mening.


    Å dæven, med det sluttrinnet kan jeg tenke meg du graver frem noen toner i bassområdet som normalt sett ikke skulle kommet ut av en 2-veis monitor. Og please la meg bli den første i verden som får vite om det den dagen du skal selge høyttalerne dine :)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    C2 vil kanskje ikke overaske i bassen i forhold til sin størrelse, men C1 gjør det. Likevel er nok C2 en mer komplett høyttaler. Liker man å spille litt høyt vokser ikke akkurat en 17cm bass inn i himmelen. Ikke 2 heller for den saks skyld...

    Jeg ville nok også kikket mot special 25 eller enda bedre C3 dersom designet til C2 ikke faller i smak og grei bass er en betingelse. Husk plenty med power...
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Jeg disponerte et par c3 på midten/slutten av 90-tallet en liten periode, med original stativet. Mitt første møte med esotar. Det var noen fantastiske høyttalere som ble solgt videre til spottpris hvis ikke jeg husker feil. Svart Ask finish. Finnes sikkert fremdeles der ute :) det ene stativet var ørlite skjevt tror jeg. Må innrømme at jeg er svak for det gamle esotardesignet med stor frontplate.

    C2 er vidunderlige lydmessig og et Evt bytte sitter fryktelig langt inne. En ting jeg liker med c1 er at stativet skrus fast i bunn av høyttaleren. Viktig når man har små barn. Dette er uansett ingenting jeg stresser med.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Om du HAR C2 og er fornøyd ville jeg ikke gjort noenting.

    Jeg sammenlignet C3 med C2 og C1 side ved side. Rangert C3 - C2 - C1 i mine ører.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Ja jeg har C2, så lider absolutt ingen nød, overhodet.

    Det jeg lurer på, og vurderer er om det er mulig å få (nesten) tilsvarende ytelse i en litt nettere innpakning som ikke dominerer så mye i en vanlig stue. Den nye Confidence serien har en utforming som er enten eller når det kommer til å like designet. Spesielt c2 og c4 (som jo er de jeg egentlig vil ha :) )
     

    Jack

    Fersking
    Ble medlem
    18.01.2012
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Hejsa, Jeg melder mig ind med et sæt Dynaudio Confidence C1 mk2 der er på vej med fragt. De bliver koblet til min Devialet d200. Det skulle blive en kongematch håber jeg...
    i følge Fry, så er Dynaudio og Devialet gode sammen, så er spændt - håber de ankommer i morgen :)
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Skulle tro det fungerer ja :)

    Gratulerer med nydelige høyttalere!
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Mottatt noe ennå? Veldig spent på inntrykkene dine. C1 må jo være gode. Devialet 200 er fantastisk. Vurderer selv en d400.
     

    Jack

    Fersking
    Ble medlem
    18.01.2012
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Hej Fry Jo jeg har modtaget dem. Men har ikke haft tid til at lytte så meget endnu men de spiller altså godt. Meget godt. Fantastisk mellemtone og diskant og de mangler ikke noget i bunden i min stue på 38 kvm. Synes de spiller godt med bas

    Stand 4 var med i handelen og den passer lige i med højttaleren. De 2 søjle rør skrues op i bunden af højttaleren, smart. Og i den anden ende spændes foden (base plate) naturligvis fast. Jeg synes dog at det er vanskelig at stramme søjlerne på base platen så den sidder helt fast på de 2 søjle rør, (så højttaleren ikke står og vipper lidt usikkert).

    Devialeten passer fint med C1 men jeg har ikke prøvet Sam profilen endnu. Sam profilen hos Devialet hedder Dynaudio Confidence C1 Sig. Men den passer vist til C1 mk2.

    Jeg vender tilbage om en uges tid når jeg har lyttet lidt mere.
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg akkurat handlet et par DM 2/7 fra en trivelig kar i Trondheim. Skal i første omgang ut i parløp mot B&W 601 S3.
     

    Rene.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2015
    Innlegg
    179
    Antall liker
    44
    Da har jeg akkurat handlet et par DM 2/7 fra en trivelig kar i Trondheim. Skal i første omgang ut i parløp mot B&W 601 S3.
    Hvis du har en forstærker med mange watt bliver det ren walk over for Dynaudio at vinde over de B&W :D
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Har hatt Focus 140 noen måneder sammen med Hegel H200 og HD11 DAC, utrolig fornøyd med denne kombinasjonen. Jeg har de siste ukene gått til anskaffelse av en Vincent sp-331 hybridforsterker og en Bel Canto Pre6 forforsterker,samt en Arcam Irdac og skal prøve denne kombinasjonen med focus'ene når jeg er tilbake fra jobbreise. Er det noen her som kjenner til disse komponentene og kan gi meg en feeling for hvordan dette vil funke lydmessig? Veldig spent på utfallet. vil prøve å bruke pre'en sammen med H200 også(HT),kan nok bli en forbedring det og!
     
    A

    ANM

    Gjest
    Har blitt svært aktiv i sommer og har skaffet meg Xeo2 til biblioteket. Ikke like imponerende som mine C4, men låter nok bedre i det rommet enn hva de store beistene hadde gjort.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg akkurat handlet et par DM 2/7 fra en trivelig kar i Trondheim. Skal i første omgang ut i parløp mot B&W 601 S3.
    Hvis du har en forstærker med mange watt bliver det ren walk over for Dynaudio at vinde over de B&W :D
    Jepp, kjøres på en NAD M3 og 2/7 vinner hands-down. Bedre homogenitet. B&W-ene oppfattet jeg som veldig gode i utgangspunktet, men i direkte sammenligning (NAD M3 har doble høyttalerutganger A/B som kan veksles med fjernkontrollen) hører jeg nå at engelskmennene har en litt oppsvulmet øvre mellomtone/nedre diskant som virker lett dominerende på en del innspillinger. Her er danskene mer korrekt balanserte mellom de ulike frekvensområdene og ingenting stikker seg ut og fanger oppmerksomheten. Det hele er mer homogent. Det aller øverste frekvensområdet, det jeg vil kalle ren diskant er motsatt; her er B&W noe avrullende og tilsløret mens Dynaudio beholder homogeniteten helt opp og har en renere og tydeligere diskant, men ikke på en oppmerksomhetsfangende måte. Bassområdet gjengis temmelig likt på begge og er noe oppsvulmet og varmtklingende da jeg har høyttalerne helt opp mot bakvegg. Og slik liker jeg også bassen så det er fint.

    Nå er valget tatt, det blir å jakte på mer DM fra Dynaudio. La meg se - tre stk 3/7, et par 2/7 til, også fire av den mindre 2/6.;)

    (Kino? KINO!!)
     
    Sist redigert:

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Ser ut som jeg er i ferd med å gjøre et comeback i denne klubben igjen, idet jeg snuser på et par Emit M30. Har veldig lyst til å teste disse etter all skryten denne nye serien har fått. Det lukter litt Kinamikk, men det har jo vært et formidabelt stjernedryss i What HiFi til de mindre modellene, og knalltest i AvHub av M30. Hadde Focus 140 i noen år, og var enormt fornøyd med disse. Er det noen andre som har prøvd Emit-serien? Lurer for eksempel på om mine kraftige Furutech-spader (Black Magic Revelation-kabler) vil passe i terminalene, eller om jeg må få omterminert eller kjøpe nye kabler også? Blir nok litt tungt å skille lag med de glitrende JBL-"sarkofagene" mine (studio 590), men...
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Har dynaudio begynt å produsere i Kina? Trodde at alt fremdeles ble ordnet inhouse i Danmark. . Når det er sagt så var jeg innom og så på et par focus 600xd i rosewood og jeg må innrømme at finishen ikke overbeviste særlig. Lignet på excite og ikke focus for å være ærlig. Litt skuffende, men satin hvit og matt svart ser bra ut. Det sto et par contour der i satin valnøtt og det var en helt annen kvalitet på finér og finish.

    Synes godt dynaudio kunne laget aktive versjoner av nye contour eller confidence. Det hadde vært interessant.
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Har dynaudio begynt å produsere i Kina? Trodde at alt fremdeles ble ordnet inhouse i Danmark. . Når det er sagt så var jeg innom og så på et par focus 600xd i rosewood og jeg må innrømme at finishen ikke overbeviste særlig. Lignet på excite og ikke focus for å være ærlig. Litt skuffende, men satin hvit og matt svart ser bra ut. Det sto et par contour der i satin valnøtt og det var en helt annen kvalitet på finér og finish.

    Synes godt dynaudio kunne laget aktive versjoner av nye contour eller confidence. Det hadde vært interessant.
    Nei, tror også denne serien produseres i Danmark, men det jeg har sett av tester og bilder tyder på at det er brukt billigere materialer i kabinettene enn de dyrere seriene. Terminalene virker også litt pinglete. Men det er jo lyden som teller, så vi får se hva slags totalinntrykk de gir.
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Da er nye godsaker i hus! Fikk koblet opp i går ettermiddag, og spilt på dem i fem-seks timer. Dynaudio trenger erfaringsmessig en del timers innspilling, og det gjelder nok også disse, men likevel må jeg si meg svært imponert over ytelsen "rett ut av boksen". Spesielt holografien var helt rå. Ser fram til mange timers musikalsk nytelse med disse utover høsten!


    DSC_0002.jpg
    DSC_0003.jpg
     

    TheFlair

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2014
    Innlegg
    319
    Antall liker
    73
    Er det noen som har hørt både Emit M30 og Focus 260 og har gjort seg opp noen tanker om forskjellene?
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Er det noen som har hørt både Emit M30 og Focus 260 og har gjort seg opp noen tanker om forskjellene?
    Jeg har hørt begge, men det er en stund siden jeg hørte Focus 260, og ikke i samme rom eller med samme elektronikk heller, så tør ikke uttale meg. Men at Emit'ene leverer et ytelse/pris forhold jeg aldri tidligere har vært borti er det ingen tvil om.
     

    blindlemon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2010
    Innlegg
    100
    Antall liker
    7
    Sted
    Hakadal
    Tester et par aktive BM12mk3 som stuehøyttalere (sammen med 12" sub) til musikk og film. De fungerer veldig bra opp til 3-4m lytteavstand. De nye LYD8 ser også spennende ut, men har ikke så høy max SPL som jeg trenger for at det skal låte bra som mid-field HT hos meg. Håper Dynaudio vil lansere nye, større 3-veis LYD mid-field/main monitorer ala de utgåtte AIR 20/25.
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Vært borte fra Emit M30'ene noen dager nå, men satte meg ned i går kveld med en Stockfish-samleplate og gjorde opp foreløpig status... De spiller bedre og bedre, med god holografi både i bredde og dybde, god substans i mellomtonen, og en behagelig og luftig diskant. Ruller jo selvfølgelig av mye tidligere i bassen enn jeg har vært vant med i stua med JBL Studio 590 og to JBL-subber, men planen er jo å kombinere Emit'ene med en god sub etter hvert. Sikler på Arendal Sound Sub 1 som jeg ikke har hørt ennå, men tror hadde passet fint hos meg. Gleder meg til å se og høre 1723-serien i Horten til helga.

    Noe som dog er irriterende med Emit-serien til Dynaudio er at ikke terminalene tar spader, i motsetning til det som står i manualen og på nettet. Har jo fått skrudd det ene spadebeinet noenlunde fast, men dette er bare en midlertidig krykkeløsning.

    Er i kontakt med Dynaudio om dette, og de har innrømmet at de har gjort en feil. Så får vi se hvordan saken utvikler seg.

    Terminalene er etter min mening egentlig litt for "billige" til å skulle stå på en Dynaudio-høyttaler, selv om vi snakker om en rimelig høyttalerserie. Plastikkterminaler med et lite hull på undersiden til avisolert kabel, i tillegg til standard bananpluggtilkobling. Høyttalerne er fortsatt så gode lydmessig at det kan forsvares å koble dem til ganske kostbart utstyr ellers, og da er det vel ikke så unormalt med spadeterminerte kabler? Eller er det meg som er vrien og vrang?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn