Dynaudio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    hifiguru skrev:
    grrrrrrr, fire dager igjen............ :p

    Kom gjerne med inntrykk når de er på plass. Har lyst på slike selv.
     
    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    Selvfølgelig!!
    140-ene er jo perler 8)

    Enda et bilde av mine :)
     

    Vedlegg

    gorg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2008
    Innlegg
    263
    Antall liker
    118
    Sted
    Bodø
    Dynaudio Focus 140 + Stand4 (rosewood og sort) på vei fra danmark :D
     

    limvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Innlegg
    831
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    hifiguru skrev:
    grrrrrrr, fire dager igjen............ :p
    ja... og det var for 12 dager siden... Nå må vel oppfølger på innlegget dit snart komme? ::)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    limvingen skrev:
    hifiguru skrev:
    grrrrrrr, fire dager igjen............ :p
    ja... og det var for 12 dager siden... Nå må vel oppfølger på innlegget dit snart komme? ::)
    Ja, pokker og, sorry ass, vært sinnsykt mye å gjøre, S5,4 er oppe og går, fått spilt et par timer på dem, regner med kvelden i kveld ryker med til småjustering, spilling småjustering og mer spilling.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Har byttet ut Hegel H200 med Abrahamsen V1.0+V2.0 og sistnevnte spiller storveis på mine Focus 140. Har også "smettet inn" en Benchmark DAC-1 mellom Abrahamsen-komponentene slik at lydbildet er nå så detaljert, bredt og dypt at det er en fest hver kveld jeg setter meg ned i godstolen. :)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    hifiguru skrev:
    limvingen skrev:
    hifiguru skrev:
    grrrrrrr, fire dager igjen............ :p
    ja... og det var for 12 dager siden... Nå må vel oppfølger på innlegget dit snart komme? ::)
    Ja, pokker og, sorry ass, vært sinnsykt mye å gjøre, S5,4 er oppe og går, fått spilt et par timer på dem, regner med kvelden i kveld ryker med til småjustering, spilling småjustering og mer spilling.
    Scroll ned:
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,7839.1140.html
     

    Soundproof

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Innlegg
    1.639
    Antall liker
    0
    Her sitter jeg ofte og nyter et utrolig lydperspektiv. Noen andre her med teorier omkring hvorfor disse høyttalerne åpner til venstre og til høyre for seg selv bedre enn det meste annet jeg hører?
     

    Vedlegg

    Soundproof

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Innlegg
    1.639
    Antall liker
    0
    gorg skrev:
    Nå er jeg den stolte eier av Dynaudio Focus 140 :D
    Gratulerer! Du kommer til å bli meget fornøyd. Om de er splitter nye så husk innspillingstiden ... De setter seg etter et par hundre timer.
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    Dynaudio Focus 140 er rett og slett en knallgod høyttaler :D

    Destiny.. :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Soundproof skrev:
    Her sitter jeg ofte og nyter et utrolig lydperspektiv. Noen andre her med teorier omkring hvorfor disse høyttalerne åpner til venstre og til høyre for seg selv bedre enn det meste annet jeg hører?
    Fordi elementet har stor pukkel midt i og lyden blir mer presset utover? ::)
     
    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    Soundproof skrev:
    Noen andre her med teorier omkring hvorfor disse høyttalerne åpner til venstre og til høyre for seg selv bedre enn det meste annet jeg hører?
    Fint rom.

    Det sies at førsteordens filter er gode på slike store lydbilder.
    Enig med deg at de låter sjeldent åpne og vidstrakte i lyden.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Dynaudio er vel den mest aktuelle kandidaten og titte på når jeg blir lei av de jeg har nå, eller bare får lyst til å bytte.
    et utrolig spennende merke, ikke minst det at jeg har en teori om at stativhøytalerene deres fungerer utmerket hvis en ikke har så mye gulvplass :)
     

    Soundproof

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Innlegg
    1.639
    Antall liker
    0
    RoDa skrev:
    Soundproof skrev:
    Noen andre her med teorier omkring hvorfor disse høyttalerne åpner til venstre og til høyre for seg selv bedre enn det meste annet jeg hører?
    Fint rom.

    Det sies at førsteordens filter er gode på slike store lydbilder.
    Enig med deg at de låter sjeldent åpne og vidstrakte i lyden.
    Takker. På dét bildet syns ikke mine "bassfeller" - har nå satt to Alcove bokhyller mot veggen, straks ut for hver høyttaler - det fokuserte bunnen. Den ene syns bak høyttaleren til venstre på dette bildet - under er hele bokhyllen. Jeg har faktisk fått hørbare resultater ved å legge til/trekke fra antall bøker vs. åpne rom i bokhyllene.

    Noe er det med Focus 140 - som en skrev i Stereophile så spiller de langt over sin vekt- og prisklasse.
     

    Vedlegg

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    pahf skrev:
    Dynaudio er vel den mest aktuelle kandidaten og titte på når jeg blir lei av de jeg har nå, eller bare får lyst til å bytte.
    et utrolig spennende merke, ikke minst det at jeg har en teori om at stativhøytalerene deres fungerer utmerket hvis en ikke har så mye gulvplass :)
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,14384.15.html

    Har gått fra Klipsch til DA selv jeg, helt grei overgang! ;D
     

    Jeger68

    Medlem
    Ble medlem
    22.01.2008
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Hei.
    Jeg er helt ny i innen hifi så dett er mitt første innlegg :)
    Jeg har vært å lyttet til dynaudio og ble litt frelst. Her skjøtnt at disse høytalerne krever en del av forsterkeren. vil feks en Rcam diva 90, Primare I70, Hegel H1, Parasound nc2125 og andre forsterkere i 10.000 kr klassen med rundt 100w klare å drive dynaudio contour S3.4 eller Fokus 220 på en god måte?
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Jeger68: Har litt erfaring med Contour S3.4, selv om jeg ikke har eid dem selv. En god venn av meg hadde sine relativt lenge, og jeg har også lånt et sett av disse over noen dager. Jeg har derfor en del timer foran disse.

    Hovedsaklig vil jeg si at Contour 3.4 trenger mye krefter, ikke nødvendighvis i antall watt, men i strømstyrke. Antall watt må være såkalt "kvalitetswatt". Jeg trodde monoblokker og ellers store monotrinn var veien å gå med denne høyttaleren, men det finnes unntak. Jeg har hørt disse høyttalerne med 2x40 watts Naimforsterker og det spiller veldig bra og engasjerende, men det har selvfølgelig sine mangler (særlig nedover). Jeg prøver å si at matching er like viktig som såkalte "kvalitetswatt".

    Focus 220 har jeg aldri hørt, desverre. Men til rundt 20000 mener jeg, og noen er enige med meg, i at stativhøyttalere er veien å gå. En gulvstående til rundt 20000 er bra, men en stativhøyttaler i denne prisklassen er VELDIG bra. Den burde ha stivere kasse, ha bedre elementer og bedre delefilterelementer. Dette er ting man merker godt når det gjelder holografi, strammhet i bass og har generelt stødigere lydbilde. Det er MIN mening. Om du kan unnvære de kjellerdype bassresponsene tror jeg du vil bli sjokkert over hvor godt f.eks Contour 1.4 (min første virkelig gode høyttaler) og Focus 140 er i bassen.

    Jeg ville kanskje heller kjøpt Focus 140 og lagt litt mer penger i en god Naim-forsterker, det lille jeg har hørt av et slikt oppsett ga meg skikkelig hakeslepp!
     

    Jeger68

    Medlem
    Ble medlem
    22.01.2008
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Men tror du Fokus 140 vil klare å fylle et rom på litt over 30m2 med ganske høyt under taket (skrår fra 3 til 3,5m)?

    Det har seg slik at vi har et sånn rom som bare står der som vi ikke bruker, og der ville jeg og kona ha vårt eget rom der VI bestemmer der vi kan få litt fred for alle husets tenåringer m/venner :)
     

    affen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    177
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    4
    Har begynt å lukte litt på Confidence C1 og ble ikke midre interessert etter testen de fikk i Stereophile i november i fjor. Har hatt 1.3 SE, men har nå 3.4. og er jo veldig fornøyd med de, men jeg tror at C1 er enda mer raffinert i mellomtonen og luftigere i toppen. I følge testen i Stereophile er de blant annet helt fenomenale på stemmer. Anmelderen var også overrasket hvor potent C1 er i bassen. Har noen av Dynaudios venner erfaring med, eller har hørt C1 i demo.

    affen
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    Jeger68 skrev:
    Men tror du Fokus 140 vil klare å fylle et rom på litt over 30m2 med ganske høyt under taket (skrår fra 3 til 3,5m)?

    Det har seg slik at vi har et sånn rom som bare står der som vi ikke bruker, og der ville jeg og kona ha vårt eget rom der VI bestemmer der vi kan få litt fred for alle husets tenåringer m/venner :)
    Har mine i 18 kvadrat. Klarer nok ikke helt å se for meg at disse høyttalerenen klarer 30 kvadrat nei.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    toriamos skrev:
    Jeger68 skrev:
    Men tror du Fokus 140 vil klare å fylle et rom på litt over 30m2 med ganske høyt under taket (skrår fra 3 til 3,5m)?

    Det har seg slik at vi har et sånn rom som bare står der som vi ikke bruker, og der ville jeg og kona ha vårt eget rom der VI bestemmer der vi kan få litt fred for alle husets tenåringer m/venner :)
    Har mine i 18 kvadrat. Klarer nok ikke helt å se for meg at disse høyttalerenen klarer 30 kvadrat nei.
    Hørte dem i et ganske stor rom, med døra åpent til kjøkken som ikke er lite. Hvor stor er stua og kjøkken hos deg, Hifiguru?

    Fin bass der i alle fall, med 40W.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Stuen min er vel noen og 40, kjøkkenet imot rundt 20, men den delen lyden spiller direkte inn i er vel rundt 30kvm. Takhøyden som er nevnt her kan spise mye energi, men husk på at focus 220 har en litt tung "gump" som jeg tror krever mye forsterkerwatt å få skikklig styr på, samtidig kan være lei å bli kvitt i rommet. Brukte Contour 3,4 til rundt samme pris vil gi et mer sømløst, "voksent" lydbilde og mye, mye mer grandios panorama ift 140 og 220.
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    Jeger68 skrev:
    Men tror du Fokus 140 vil klare å fylle et rom på litt over 30m2 med ganske høyt under taket (skrår fra 3 til 3,5m)?

    Det har seg slik at vi har et sånn rom som bare står der som vi ikke bruker, og der ville jeg og kona ha vårt eget rom der VI bestemmer der vi kan få litt fred for alle husets tenåringer m/venner :)


    Jeg har et rom på ca 28 kvadrat, men med litt lavere takhøyde enn normalt, og jeg har ingen problemer med å fylle hver eneste krok og krik av rommet med godlyd.

    Destiny.. :)
     

    jerk

    Medlem
    Ble medlem
    08.08.2005
    Innlegg
    11
    Antall liker
    1
    Jeg melder meg inn jeg og. Audiovector er byttet ut med Dynaudio, og halleluja for en bassdynamikk det ble! DA140 spiller jo virkelig dypt og med autoritet. Vokalen er godt fokusert, og høyttalerne spiller bredt og er lettplasserte. Men jeg synes ikke de er på nivå med Audiovector Avantgarde hva de øverste frekvensene angår.
     
    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    jerk skrev:
    Men jeg synes ikke de er på nivå med Audiovector Avantgarde hva de øverste frekvensene angår.
    Kan nok være sannsynlig det gitt. Gode bånd kan spille utsøkt i toppen.
    Men hvis dine 140-er er nye så gi dem tid, masse tid (!!), og du vil høre en annen topp ;)

    R
     

    U-96

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2008
    Innlegg
    293
    Antall liker
    4
    Hei!

    Eg har 2 spørsmål til dåke som er eigarar av Dynaudio Focus 140. Ka type musikk høyrer dåke på?
    Høyrer sjølv på eindel metal (med diverse lydkvalitet) og lurer på om disse egner seg til den type musikk?
    Høyrer ellers på dei fleste sjangerar.
    Håper nokon kan gi meg svar.

    Helsing ein som er dritt lei møkkalyd :)
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    U-96 skrev:
    Hei!

    Eg har 2 spørsmål til dåke som er eigarar av Dynaudio Focus 140. Ka type musikk høyrer dåke på?
    Høyrer sjølv på eindel metal (med diverse lydkvalitet) og lurer på om disse egner seg til den type musikk?
    Høyrer ellers på dei fleste sjangerar.
    Håper nokon kan gi meg svar.

    Helsing ein som er dritt lei møkkalyd :)
    Spør du egentlig om noen som eier Focus 140 tror disse kan egne seg til metal? I så fall svarer jeg ja. Synes nesten musikksjanger er mer forsterkeravhengig enn høyttaleravhengig. Focus 140 er ikke akkurat noen Cerwin Vega, men gir nok bass - for meg i alle fall. Høyttalerene er meget gode. Synes de klarer av det meste med god bravour.
     

    U-96

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2008
    Innlegg
    293
    Antall liker
    4
    takker for svar, har nettopp anskaffa meg ein cayin353b forsterkar som eg har koblet opp mot nokon gamle Dali Evidence 370 monitorar, lyden er blitt bedre men på ingen måte god nok. Forsterkaren kjøpte eg hos Norsk Audioteknikk, der prøvelytta eg til focus140, men vart egentlig usikker, burde vel egentlig prøvd dei heime i stova.
    Og nei eg er ikkje ute etter Cerwin vega lyd.
     

    jerk

    Medlem
    Ble medlem
    08.08.2005
    Innlegg
    11
    Antall liker
    1
    JoDa skrev:
    jerk skrev:
    Men jeg synes ikke de er på nivå med Audiovector Avantgarde hva de øverste frekvensene angår.
    Kan nok være sannsynlig det gitt. Gode bånd kan spille utsøkt i toppen.
    Men hvis dine 140-er er nye så gi dem tid, masse tid (!!), og du vil høre en annen topp ;)

    R
    Diskanten som sitter i Avantgarde er ikke bånd, men Heil-diskanter. Bånd blir slapt ut upresist i mine ører, men det er ikke det vi diskuterer her. Høyttalerne jeg har stående har fått masse innspillingstid, så de skal være over den kneika der.

    Til du som lurer på om de fungerer til heavy: nja... du må bare teste de selv, men jeg tror de kan bli litt for detaljerte og stressa. I mine ører da... på den andre siden kan det jo hende du liker den overdrevne presentasjonen av detaljer og synes det er kult. Som sagt, du må bare teste... (uten å si noe mer: JBL LS-serie)
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    Jeg spiller all slags musikk på mine 140, og det fungerer bra på alle sjangere.....

    Destiny.. :)
     
    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    jerk skrev:
    Til du som lurer på om de fungerer til heavy: nja... du må bare teste de selv, men jeg tror de kan bli litt for detaljerte og stressa. I mine ører da... på den andre siden kan det jo hende du liker den overdrevne presentasjonen av detaljer og synes det er kult. Som sagt, du må bare teste... (uten å si noe mer: JBL LS-serie)
    Jeg klarer ikke helt å forstå hvordan Dynaudio Focus 140 kan fremstå som overdrevent detaljerte og stressa??
    Hvilke andre høyttalere har du da hørt som låter "riktig"?

    (Spør fordi jeg er nysgjerrig)

    Dersom du tenker på disse: http://www.h3.dion.ne.jp/~yamaden7/s_jbl_LS60.html Så er det nok ikke helt usannsynlig at hornet sprer mindre og låter snillere plassert tett på sidevegg?

    Ellers anbefales det å lese denne:
    http://www.stereophile.com/standloudspeakers/506dynaudio/

    R
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    Hmmm... "overdrevne presentasjonen av detaljer"? Snakker vi her om Dynaudio Focus 140? Kan jeg altså ikke tenke meg. Detaljert nok - javel, men "overdrevent"?
     

    jerk

    Medlem
    Ble medlem
    08.08.2005
    Innlegg
    11
    Antall liker
    1
    Poenget er vel egentlig bare at mange heavy/metal-opptak er av heller ymse kvalitet. Og en Dynaudio vil være særdeles ærlig ovenfor dette, derfor vil det høres "stressa" ut. Men det er jo ikke høyttalerens feil, annet enn at dens egenskaper i at den er detaljert vil kunne bli slitsomt å høre på dersom opptaket er dårlig. Det er jo en kjensgjerning at mange på dette forumet lytter mer til anlegg enn til musikk (bare se antall tråder på "hifi generelt" og antall tråder om musikk/film). Man skal lytte til musikk slik den er, og sånn sett vil en mer musikalsk tilgivende høyttaler egne seg. Er jo enkelte Dynaudio-entusiaster som har nedgradert fra Confidence til lavere serier på grunn av bedre musikalitet og mindre fokus på detaljer.
     
    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    Ja, jerk, og da har de muligens havnet på F140 ;)

    Ikke ulikt det som skrives angående dem i Stereophile:

    "If there's such a thing as an $1800/pair loudspeaker that isn't for audiophiles, I'd say it's the Dynaudio Focus 140. I don't mean that it doesn't adhere to such audiophile tenets as truth and accuracy, and I certainly don't mean that it doesn't measure well. (I haven't yet seen JA's measurements, of course, but Dynaudio speakers are engineered in Denmark—they'll pass.) What I mean is that it doesn't take an audio village to make the Focus 140 sound great. It does take time to get it ready to sing, but after that, it's golden. If you value tonal consistency and sure-footed rhythmic stomp, Dynaudio's Focus 140 is singing your song—or will be, in a few hundred hours."
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    jerk skrev:
    Poenget er vel egentlig bare at mange heavy/metal-opptak er av heller ymse kvalitet. Og en Dynaudio vil være særdeles ærlig ovenfor dette, derfor vil det høres "stressa" ut. Men det er jo ikke høyttalerens feil, annet enn at dens egenskaper i at den er detaljert vil kunne bli slitsomt å høre på dersom opptaket er dårlig. Det er jo en kjensgjerning at mange på dette forumet lytter mer til anlegg enn til musikk (bare se antall tråder på "hifi generelt" og antall tråder om musikk/film). Man skal lytte til musikk slik den er, og sånn sett vil en mer musikalsk tilgivende høyttaler egne seg. Er jo enkelte Dynaudio-entusiaster som har nedgradert fra Confidence til lavere serier på grunn av bedre musikalitet og mindre fokus på detaljer.
    Kan det være elektronikken som ikke er bra nok i slike tilfeller?
     

    enemigo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.11.2004
    Innlegg
    444
    Antall liker
    0
    Jeg har et sett 52SE som jeg er ganske fornøyd med. Fin og fyldig lyd men savner kanskje litt kontroll nedover og kanskje enda litt mer luft i toppen. Det ble litt luftigere av å tilte høyttalerne, hevet dem noen mm. i forkant.

    Jeg har testet endel forskjellig, men ikke funnet noe som klart fungerer bedre i oppsettet mitt. Lurer derfor på å sjekke ut noe mer fra Dynaudio. Ettersom jeg bor i dårlig isolert leilighet bør ikke bassen være for dyp. Og; ettersom jeg er tvunget til å lytte endel på ganske lavt volum er det viktig at høyttaleren leverer på lavt volum.

    Noen som har forslag til hva jeg burde sjekke ut? Kan godt gå for en gulvstående variant såfremt den ikke blir alt for basstung. Ser at det finnes en Audience 122 (?) med 2x5.25", men denne blir kanskje enda mindre luftig i toppen pga rimligere komponenter!? Det samme gjelder kanskje A62? A72SE blir kanskje litt for kraftig i bunnen? Eventuelt noe brukt, fra Contur-serien kanskje?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn