Dynaudio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • menkromsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2009
    Innlegg
    102
    Antall liker
    0
    Herlig med masse tips og erfaringer gutter :D Er vel innspilling og en litt heftigere forsterker som trengs da tenker jeg.

    Kriller skrev:
    MIne ganmle 3.4 trenge mange timer før de løsnet. Brukte en H200 i et halvår og det fungerte brukbart.
    Når Ayon ble kjøpt inn visye de virkelig hva de er gode for.
    Angret selvfølgelig på salg, men har nå kjøpt inn 1.4 som står å spilles inn på Primare I30.
    Lyden er ikke noe å rope hurra på enda:)
    Forøvrig så var det meg du solgte H200'en din til, Kriller :D Den har levd en flott liv hjemme hos meg, tilkoblet xtz 99.36. Og er vel i grunn noe av de bedre hifi kjøpene jeg noensinne har gjort. Elsker virkelig denne sølv-tassen!
    Og nå har jo jeg endt opp med samme høyttalere som du hadde en gang i tiden, hehe.

    -Men, hva slags forsterker merker passer godt til dynaudio da? Hegel låter jo ikke dumt, liker godt den nøytrale lyden. Mulig Naim ikke er så dumt heller? Noen andre?
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Ikke minst viktig å nevne plassering her da. 3.4 kan fort få lite av litt entonebass om de ikke blir plassert slik at bassporten får puste ordentlig.

    Ellers synes jeg de er veldig gode i mellomtoneområdet, og burde ikke "stikke av" her.

    Plasseringsmessig er disse omtrent i verdensklasse, men litt lenger "bak" enn andre mer haifi-høyttalere om du forstår.

    Gi dem skikkelig bank noen timer, så skal du se. Og lek med plassering!
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    menkromsen skrev:
    Herlig med masse tips og erfaringer gutter :D Er vel innspilling og en litt heftigere forsterker som trengs da tenker jeg.

    Kriller skrev:
    MIne ganmle 3.4 trenge mange timer før de løsnet. Brukte en H200 i et halvår og det fungerte brukbart.
    Når Ayon ble kjøpt inn visye de virkelig hva de er gode for.
    Angret selvfølgelig på salg, men har nå kjøpt inn 1.4 som står å spilles inn på Primare I30.
    Lyden er ikke noe å rope hurra på enda:)
    Forøvrig så var det meg du solgte H200'en din til, Kriller :D Den har levd en flott liv hjemme hos meg, tilkoblet xtz 99.36. Og er vel i grunn noe av de bedre hifi kjøpene jeg noensinne har gjort. Elsker virkelig denne sølv-tassen!
    Og nå har jo jeg endt opp med samme høyttalere som du hadde en gang i tiden, hehe.

    -Men, hva slags forsterker merker passer godt til dynaudio da? Hegel låter jo ikke dumt, liker godt den nøytrale lyden. Mulig Naim ikke er så dumt heller? Noen andre?
    Har brukt Naim 45 watter på 3,4,og Focus 140 samt 75 watter på 5,4 og C1 og det gir bra spilleglede!
    Hegel ville jeg tro ble litt for "kjedelig" men det går på preferanser da!
    Ellers er det kult med litt Juicy rørpower, emokid hadde Sonic Frontier på gode 100 watt på sine Confidence 3 (eldre stativmodell, se lenger bak i tråden) og det funket som rakker'n, han prøvekjørte vel mine 3,4'er på samme amp minnes jeg? Står vel en sånn på børsen nå! Mine 211-push-pull blokker på 80w kl.A og Tube technology med 6 x el34 pr kanal (2x150w?) var fett på 3,4 og ikke minst 5,4
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har hørt Contour 3.4 drevet av rørmonoblokker med 8stk! 6550 rør på hver side og det var saker.

    Sikkert noen som vil protestere men en forsterker med godt med krefter er å foretrekke til Dynaudio høyttalere.
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Anonym: bifalles!
    Kjør på med krefter
    Jeg har også hørt 3.4 med nok rør på hver side.
    Herlig!

    edit: er vel 8 stk 6550 til hver side som venter på litt hardkjør i andre etasje i huset her, når jeg tenker etter...
    Huff, det er altfor lenge siden anlegget ble brukt.
    MEN, restaurering av hus er straks ferdig.
     

    Kriller

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2007
    Innlegg
    154
    Antall liker
    1
    menkromsen skrev:
    Herlig med masse tips og erfaringer gutter :D Er vel innspilling og en litt heftigere forsterker som trengs da tenker jeg.

    Kriller skrev:
    MIne ganmle 3.4 trenge mange timer før de løsnet. Brukte en H200 i et halvår og det fungerte brukbart.
    Når Ayon ble kjøpt inn visye de virkelig hva de er gode for.
    Angret selvfølgelig på salg, men har nå kjøpt inn 1.4 som står å spilles inn på Primare I30.
    Lyden er ikke noe å rope hurra på enda:)
    Forøvrig så var det meg du solgte H200'en din til, Kriller :D Den har levd en flott liv hjemme hos meg, tilkoblet xtz 99.36. Og er vel i grunn noe av de bedre hifi kjøpene jeg noensinne har gjort. Elsker virkelig denne sølv-tassen!
    Og nå har jo jeg endt opp med samme høyttalere som du hadde en gang i tiden, hehe.

    -Men, hva slags forsterker merker passer godt til dynaudio da? Hegel låter jo ikke dumt, liker godt den nøytrale lyden. Mulig Naim ikke er så dumt heller? Noen andre?
    Så bra. Om du vil ta jobben så er du velkommen hit med ht dine så skal du få høre på dem med min rørforsterker som er til salgs:)
     

    menkromsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2009
    Innlegg
    102
    Antall liker
    0
    :) -Vet ikke helt om jeg orker å frakte disse videre ut av stuen. Rimelig tunge og lange saker...
    Tror nok rør hadde vært morro å prøve en gang, har en rør-pre som jeg bruker fra tid til annen, og det er jo morro det!

    Ellers, så har jeg endelig begynt på den tunge innspillingen. Koblet de opp mot hverandre, i motfase og blaster nå både tung, massiv musikk, white noise og noen spor fra Isotek Burn In cd.
    Motfase trikset fungerer overraskende godt, ikke mye lyd som lekker ut! Har tilogmed holdt på med høyt volum om natten også, null problem.
    Har nå ca. 84 i volum på hegel h200, og uten dette trikset ville jeg uten tvil ha irritert skiten ut av omtrent hver eneste nabo her i gården ;D
     

    Vedlegg

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Virket kjent det der, her er mine første timer med Klipsch RF 83 for noen år siden...
     

    Vedlegg

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Ser mange bruker rør til Dynaudio. Blir ikke det svampete lyd? Eller klarer en forsterker med liten til ingen dempefaktor og holde styr på dem? Fikk selv høre 3,4 med rørblokker på 80 w. Meget bra lyd, men litt enstonet i bassen. Rommet må nok ta litt av skylden for det, men kanskje ikke alt?

    Jeg har lyst på dynaudio selv, tenkte meg 1,4 eller 3,4. Må se hva lommeboken svarer til.

    Jeg snakket med en hyggelig mann hos Dynaudio og spurte han om hva han ville bruke om han kunne velge fra øverste hylle hos Soundgarden. Det veldig kontant at han ville bruke McIntosh? Noen som har erfaring med dette? Tenker litt i de baner selv. Feks mc 302 eller Ma7000. Synspunkter.

    Mvh
    Maxmekker
     

    menkromsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2009
    Innlegg
    102
    Antall liker
    0
    Uten at jeg har prøvd akkurat denne kombinasjonen, så tror jeg man ikke skal legge så altfor mye vekt på hva enkelte selgere mener hos soundgarden.
    McIntosh er dyrt her i norge, og det hadde vel passet dem godt at nettopp du ender opp med noe slikt.
    En typisk selgertype pleier som regel å anbefale noe dem selv har i sortementet deres. Finnes jo enkelte ærlige selgere også, som snakker fritt fra levra. -Men synes det går lenger og lenger tid mellom hver gang jeg havner borti slike...

    En litt mer raffinert forsterker ville i hvertfall jeg foretrekke til Dynaudio. Akkurat hvilken lurer jeg litt på selv også, da h200'en min nok er litt i svakeste laget :)

    Liker godt rørlyd, men synes ikke de har god nok kontroll i bassområdet, så i første omgang er jeg på utkikk etter en transistor amp. En ordentlig god rør-pre kunne jeg dog tenke meg en gang.
     

    tdbil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2006
    Innlegg
    320
    Antall liker
    15
    Sted
    Båtstø
    maxmekker skrev:
    Ser mange bruker rør til Dynaudio. Blir ikke det svampete lyd? Eller klarer en forsterker med liten til ingen dempefaktor og holde styr på dem? Fikk selv høre 3,4 med rørblokker på 80 w. Meget bra lyd, men litt enstonet i bassen. Rommet må nok ta litt av skylden for det, men kanskje ikke alt?

    Jeg har lyst på dynaudio selv, tenkte meg 1,4 eller 3,4. Må se hva lommeboken svarer til.

    Jeg snakket med en hyggelig mann hos Dynaudio og spurte han om hva han ville bruke om han kunne velge fra øverste hylle hos Soundgarden. Det veldig kontant at han ville bruke McIntosh? Noen som har erfaring med dette? Tenker litt i de baner selv. Feks mc 302 eller Ma7000. Synspunkter.

    Mvh
    Maxmekker



    Har hørt på C1 sammen med Mc Ma 7000 og det var en veldig positiv og musikalsk opplevelse, men det kunne ikke spille partyhøyt.

    Mvh Tommy
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Dere fabler.

    Har aldri hatt så bra bass med C3 som med (grov) røramp.

    Overprisa røramper med liten strømforsyning er selvfølgelig ingen god match. Men ikke generaliser slikt, jeg har hørt fler transe-amper miste kontroll over DA enn med rørutstyr.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Personlig har jeg lite sansen for Mc.Inttosh, synes det er lite guffe i ampene dems, til og med de langt over 1000 watt! Unntaket kan være mc 275
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Høyttalerne bør iallfall stå et godt stykke ut fra veggen for å unngå svampete bass.
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er litt redd hvis jeg kjøper 1,4 att det blir lite bass? Jeg får sikkert ikke særlig mer enn 12-15 m2 tilrådighet for høyttalere. Hvordan funker 1,4 med eventuel sub eller kan jeg bruke 3,4? Kanskje rommet blir lite til 3,4?

    Takker for svar
    maxmekker
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Vil jo tro 1.4 burde holde i massevis til 12 kvadrat ihvertfall :D
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Joda, men 3,4 er ikke veldig mye verre å få til enn 1,4. Jo litt da men heller 3,4 enn 1,4 med sub. Emokid hadde 1,4 med Sub 300 fra DA, den var ikke mye i bruk lissom. Omtrent samme romstr også!
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    hifiguru skrev:
    Joda, men 3,4 er ikke veldig mye verre å få til enn 1,4. Jo litt da men heller 3,4 enn 1,4 med sub. Emokid hadde 1,4 med Sub 300 fra DA, den var ikke mye i bruk lissom. Omtrent samme romstr også!
    Joda, med 1,4 brukte jeg alltid sub'en, og det spilte herlig sammen. Da jeg fikk C3 ble det anderledes :)

    Hadde 3.4 på rommet mitt, var ålreit det. Men litt mye bassoutput på 13kvad.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Siden det er så lite bilder poster jeg et av en nypolert Special 25:
     

    Vedlegg

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Treverket er veldig flott, spesielt når sola skinner på det men det er vanskelig å få det til å vises på bilder.
     

    Vedlegg

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Anonym skrev:
    Treverket er veldig flott, spesielt når sola skinner på det men det er vanskelig å få det til å vises på bilder.
    Slutt å skryt...!
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    vakkert!

    edit: hørte forøvrig mine audience 52 i går, svigers som låner dem.
    Det ga enda mer inspirasjon til å få ut fingern hva restaurering angår. Det nærmer seg nå!
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    ivar: trudde du hadde Contour 1.3.

    Forøvrig må jeg finne på å dele sweetspot med denne jenta:
     

    Vedlegg

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    jeg har jo det.
    Men jeg har audience 52 også
    Det var min inngangsport til de danske ingeniører. Kjøpt sammen med en vincent sv233, hvor en dvd-spiller (sony) ble brukt som kilde.
    Så kjøpte jeg en emc1up, så en eci3, så kjøpte jeg 1.3'ene, og siden har det bare spist på seg...

    52'ene har jeg liksom ikke sett noen grunn til å selge..
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Videre til verdens beste stativhøyttaler :-*

     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Prøvde meg på disse mastene også, men det var C3 som ble lengst hos meg. Never change a winning team.

     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1


    Dynaudio Ruler ;D

    Destiny.. :)
     

    menkromsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2009
    Innlegg
    102
    Antall liker
    0
    Er litt nysgjerrig på hva det er som gjør at dere digger dynaudio?
    Hvilke kvaliteter har dynaudio som eventuelt andre produsenter ikke har?

    Hvordan blir musikken presentert?

    -Har fortsatt ikke blitt helt vandt med lyden fra mine Contour 3.4. De har fått kjørt seg litt de siste dagene, og lyden har muligens blitt noe mer homogen. Men jeg synes fortsatt at lyden er merkelig laiback og at vokaler ligger noe langt bak i lydbildet. Det låter tregt på en måte, ikke mye attack!

    Begynner å mistenke at det er hegelen som rett og slett ikke er kraftig nok, er det MYE å tjene på å skaffe en mere strømsterk forsterker? Ala Hegel H4a osv.

    Kan jeg i det hele tatt forvente voldsom dynamikk av disse høyttalerne?
    Og, pleier dere å vinkle inn dynaudio'ene deres, eller spiller de best når de står rett frem?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Stereophile om Contour 3.0:
    "All that said, Dynaudio's Contour 3.0 does so many things so well—when driven by an amplifier with the Bryston 7B-ST's power and control—that it is the dynamic loudspeaker to beat in the $5000/pair price range. Its rhythmic drive, dynamic range, low distortion, and bass definition inject the listener with the energy of a live rock concert. Its ability to involve the listener in the music is simply awesome. The cabinet work, fit'n'finish, and sturdiness are second to none. The realism of spoken voice and vocal music over the Contour has to be heard to be appreciated—I know of no better loudspeaker for such material. "

    Hva som er laidback og hva som er nøytralt er nok et definisjonsspørsmål, jeg har full forståelse for enkelte som mener at de er laidback men selv mener jeg at det er det som er nøytralt. Høyttalerne deres har en tendens til å måle bra og de er store på proffmarkedet.

    Ellers beskriver utklippet fra Stereophile høyttalernes egenskaper på en grei måte.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Joa.

    Dynamikk er horn og rør det.

    Det er det jeg spiller på nå. Never going back.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    1.4 med Bladelius fungerte veldig bra, men man finner amper med litt bedre tonalitet kontra Bladelius. Rørsleda jeg hadde etterpå f.eks. Hadde bedre kontroll og.

    Suben var litt luksus, hadde fint klart meg uten. Men jeg liker bass. Med C3 var den helt overflødig, og lot seg ikke integrere særlig godt.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    menkromsen skrev:
    Er litt nysgjerrig på hva det er som gjør at dere digger dynaudio?
    Hvilke kvaliteter har dynaudio som eventuelt andre produsenter ikke har?

    Hvordan blir musikken presentert?

    -Har fortsatt ikke blitt helt vandt med lyden fra mine Contour 3.4. De har fått kjørt seg litt de siste dagene, og lyden har muligens blitt noe mer homogen. Men jeg synes fortsatt at lyden er merkelig laiback og at vokaler ligger noe langt bak i lydbildet. Det låter tregt på en måte, ikke mye attack!

    Begynner å mistenke at det er hegelen som rett og slett ikke er kraftig nok, er det MYE å tjene på å skaffe en mere strømsterk forsterker? Ala Hegel H4a osv.

    Kan jeg i det hele tatt forvente voldsom dynamikk av disse høyttalerne?
    Og, pleier dere å vinkle inn dynaudio'ene deres, eller spiller de best når de står rett frem?
    Har vel antydet dette tidligere i tråden, kan aldri tenke meg at Hegel H200 får 3,4 til å synge. Sovemedisin blir det istedet tipper jeg. Eneste Hegel jeg har hørt som låter bra i mine ører er siste utgave av H4/P4 som du antyder. Da våkner de nok, ELLER en god rørslede a'la den Sonic Frontier'n som står på børsen, samme som emokid hadde.
     

    Guybrush

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    6
    Hei!

    Ønsker meg litt mere bass, fylde i bunn og "kjøtt på beinet" og ser på alternativer til mine Excite X12.
    Kan Contour 1.8 Mk II være en god oppgradering?
    Har ikke så mye å sammenligne med, X12'ene er mine første "virkelige" høyttalere og er superhappy med de men skulle hatt mere bass.
    Også har jeg lyst til å prøve flere medlemmer i Dynaudio familien ;D
    Noen som har erfaringer her?
    Takk!!
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Skal du ha fylde i bunn og "kjøtt på beinet" kommer du ikke utenom å ha Focus 140 på shortlista. Rett og slett.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn