Dynaudio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Ja, C1 har jeg også hatt littegrann hehe, Bra saker men foretrakk det ekstra trykket 5,4 ga så beholdt dem istedet......
     

    Vedlegg

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Illustrativt bilde det der. C1 er ikke så "uskyldige" i størrelse som reklamen presenterer...
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Neida, litt dybde ute og går men ikke så ille at det ser "dumt ut"
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Synes det gamle Confidence-utseende ikke er så galt heller, her fra Emokid og Siam's samlinger i lauget. C3 og C5

    Synes c5's "offset" plassering på plinten gir en gøyal effekt...
     

    Vedlegg

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.595
    Antall liker
    32.358
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Destiny skrev:
    Disse småtassene er jo utrolig lekre å se på Destiny ;)
    Din kombinasjon av ht og stativer gir en flott massiv kvalitetsfølelse :D
    Og at de spiller bedre en ditto ht flest er jo bare kos.
    Likte din kombinasjon veldig godt :)

    gismo
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Får jo nesten tårer i øyne av å se på C3, dem var jeg glad i! Husk at både C1 og C2 gikk ut av døra i deres favør hos meg.
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    gismo skrev:
    Destiny skrev:
    Disse småtassene er jo utrolig lekre å se på Destiny ;)
    Din kombinasjon av ht og stativer gir en flott massiv kvalitetsfølelse :D
    Og at de spiller bedre en ditto ht flest er jo bare kos.
    Likte din kombinasjon veldig godt :)

    gismo
    Takker Takker gismo :) ja disse Fokus 110 er virkelig lekre, og at de lyder meget godt i tillegg er jo enda suprere
    ;D

    Destiny.. :)
     

    Fisken_Bob

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2006
    Innlegg
    147
    Antall liker
    0
    Er det noen som kan si noe om C1 + sub i stedet for C2? Jeg er jo himla glad for at emokid solgte meg disse fantastiske C2-ene, men de ruver litt mye, sies det. C1 + sub har vel litt mer WAF, tenker jeg, men HVA MED LYDEN?
     

    Kriller

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2007
    Innlegg
    154
    Antall liker
    1
    Da har jeg kjøpt nye Dynaudio Contour 1.4 som skal ned til lytterommet når det er klart. Syntes mine gamle Contour 3.4 var noe av det bedre jeg har hørt på musikk så valget var greit.
    Er litt redd de kan bli for store til det lille rommet, men vi får se.
     

    Vedlegg

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    790
    Antall liker
    341
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Gratulerer :) Får håpe de passer...
     

    Kriller

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2007
    Innlegg
    154
    Antall liker
    1
    Sober skrev:
    Gratulerer :) Får håpe de passer...
    Takker. Vi får se :)

    Ønsker gjerne tips til forsterker til dem. Vurderer H100 eller H200, men ser at primare i21 er på tilbud nå.
    Vil den bli altfor svak?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Kjenner ikke til Primare men har hørt Dynaudio flere ganger i butikk og på messe med Hegel og mitt inntrykk er at de passer ikke så godt til hverandre (H200 og H4 sammen med Contour og Saphire).

    Jeg ville deponert på Primare.
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    Kriller skrev:
    Sober skrev:
    Gratulerer :) Får håpe de passer...
    Takker. Vi får se :)

    Ønsker gjerne tips til forsterker til dem. Vurderer H100 eller H200, men ser at primare i21 er på tilbud nå.
    Vil den bli altfor svak?
    Gratulerer :) Primare I30 vil funke bra...

    Destiny.. :)
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Må bare få gi en rapport om ståa etter at jeg fikk min Gryphon Diablo i hus og koblet de opp til mine Contour S3.4.

    Det spiller rett og slett FANTASTISK! :D

    At det er mulig å få 4 17 cm basser til å gå så kjellerdypt samtidig som det spilles så stramt og raskt er helt naturstridig!

    At det attpåtil tegnes ett enormt stort,luftig og oppløst lydbilde er heller ikke å forakte....Endelig har jeg funnet match og lyden jeg har drømt om!
    Borte totalt er den skarpe og hvesende toppen som Thor mk2 ga meg.
    Gryphon Diablo har total kontroll på Dynaudioene og det spiller simpelthen så inni gamperæva bra!

    Dette er pur glede. :)
     

    Kriller

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2007
    Innlegg
    154
    Antall liker
    1
    Anonym skrev:
    Kjenner ikke til Primare men har hørt Dynaudio flere ganger i butikk og på messe med Hegel og mitt inntrykk er at de passer ikke så godt til hverandre (H200 og H4 sammen med Contour og Saphire).

    Jeg ville deponert på Primare.
    Nå anbefaler Soundgarden Hegel, og jeg syntes H200 spilte bra på mine gamle 3.4 selv om det ble mye bedre med min Ayon Triton.

    Fikk melding fra Soundgarden nå, at primare ikke er nødvendigvis noe god match til Dynaudio da de begge har en tilbakelent lydsignartur.
    Kan fort bli litt kjedelig.
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    790
    Antall liker
    341
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Hørt Excite x12 på den nye primare'n og syntes det veldig skrikende. Aldri vært noe Hegel fan heller, blir fort lyttelei av de. Koster litt men Bryston og Dynaudio spiller veldig bra ilag :) Hadde også Creek Destiny for ilag med F140 og det låt også veldig bra.
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    Vi tok kontakt med en del svenske Dynaudio forhandlere for noen år siden for å finne en forsterker som matcha Dynaudio Contour 1.3SE, og da var det flere som dro frem Primare som en god forsterker til Dynaudio....

    Destiny.. :)
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    Sober skrev:
    Hørt Excite x12 på den nye primare'n og syntes det veldig skrikende. Aldri vært noe Hegel fan heller, blir fort lyttelei av de. Koster litt men Bryston og Dynaudio spiller veldig bra ilag :) Hadde også Creek Destiny for ilag med F140 og det låt også veldig bra.
    Jeg bruker Creek Destiny på 110 nå, og har også brukt den mye på 140, og er meget fornøyd....

    Destiny.. :)
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    790
    Antall liker
    341
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Hørte Primare I30 ilag med F140 hos Soundgarden og likte det bedre enn Hegel h200.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Kriller skrev:
    Anonym skrev:
    Kjenner ikke til Primare men har hørt Dynaudio flere ganger i butikk og på messe med Hegel og mitt inntrykk er at de passer ikke så godt til hverandre (H200 og H4 sammen med Contour og Saphire).

    Jeg ville deponert på Primare.
    Nå anbefaler Soundgarden Hegel, og jeg syntes H200 spilte bra på mine gamle 3.4 selv om det ble mye bedre med min Ayon Triton.

    Fikk melding fra Soundgarden nå, at primare ikke er nødvendigvis noe god match til Dynaudio da de begge har en tilbakelent lydsignartur.
    Kan fort bli litt kjedelig.
    De har sannsynligvis høyest avanse på Hegel.

    Jeg har hørt Contour med Hegel H200, McIntosh integrert, Parasound A21, Sonic Frontiers Power 3 og Cayin 265i. Hegel H200 er i mine ører den dårligste matchen.

    Selv bruker jeg Bryston på mine Dynaudio Special 25 og det fungerer meget godt.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Kom over denne utgåtte modellen når jeg kikket på nett i kveld, Dynaudio Mentor:
     

    Vedlegg

    menkromsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2009
    Innlegg
    102
    Antall liker
    0
    Hei!
    Har nettopp fått noen flotte Contour 3.4 i hus. Kjøpt brukt her på sentralen, og de var visstnok rundt 3år gamle. Har ikke helt fått svar på hvor mye disse har vært i bruk, men mistenker at det er særs lite!
    Lyden er nemlig mange, mange hakk under de trofaste xtz 99.36 som jeg har brukt de siste 2årene.
    Tror rett og slett ikke disse er ferdig innspilte enda ??? Lydbildet er nokså diffust, holografien stemmer ikke, og spesielt bass/mellomtone elementene er fryktelig udynamiske. Det låter tamt, innestengt, hult og grøtete.

    Har dere dynaudio kjennere noen tanker om hvor lang tid det pleier å ta før disse løsner skikkelig?
    Selv ville jeg tippet rundt 3-500timer, men har ingen kjennskap med dynaudio fra før av så dette blir bare spekulasjoner.

    Tenker nå å sette de opp mot hverandre, koble den ene høyttaleren i motfase og dundre løs! Merker at disse tåler mye effekt og lett kan spille høyt uten problemer, så en litt aggresiv innspilling håper jeg helper.
    Noen som vet om høyttaleren kan ta skade av å spille i motfase på relativt høyt volum? Tenker da på om diskanten kan bli trykket innover ellernoe slikt....?

    Bor i en bygårdsleilighet så uønsket støy er ikke ønskelig, det bruker nemlig opp musikk-kvoten min i forhold til å beholde en grei tone mellom naboer ;D (Den kvoten er nok dessverre faretruende lav...)

    Magnus.
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil si 500t, opplever lang innspillingstid på Dynaudio.

    Morten på NAT anbefaler også 500t.

    Destiny.. :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har bare hørt XTZ 99.26 men Contour 3.4 er en helt annen høyttaler selv rett fra esken (broren min kjøpte de nye).

    Høres ut som noe er feil et sted.
     

    menkromsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2009
    Innlegg
    102
    Antall liker
    0
    Du skal ikke kimse av xtz, -med rett plassering og justering. Det er mange justerings muligheter, så det er lett å gå seg bort, men samtidig også enkelt å få de til å spille meget bra i forskjellige typer rom. Jeg kjenner meg ikke helt igjen i anmeldelsene jeg har lest av disse høyt. og mistenker at flere har prøvd uinnspillte par, ikke fått justert de riktig osv. Det er nemlig en meeeget god høyttaler på alle mulige måter, og jeg har mine tvil om jeg gidder å selge de, selv med 5 ganger så dyre dynaudio'er i hus :)

    Skulle jo dog tro at dynaudioene gruset xtz på alle mulige punkter, men det gjør de altså ikke (foreløpig hvertfall). Mulig det bare er meg som er vandt med en utrolig åpen, luftig, dynamisk diskant (bånddiskant), i forhold til vanlig dome...
    Synes ikke at de plasserer vokalen like klart i midten (her er xtz usedvanlig bra), vokalene ligger også en del lengre bak i lydbildet enn hva jeg er vandt med og liker. Instrumentene er ikke like godt adskilt. Dynamikken i bass/mellomtone er utrolig dårlig, og det er ikke mange basstoner å skille, -alt for rund, udefinert bass.

    Høres dog ut som om elementene er aalt for stive, og at alle problemene skyldes innspilling.
    De ser nemlig strøkne ut, de har blitt tatt veldig godt vare på (satt inn med møbelpolish/tre olje gjevnlig) og har etter selgers påstander blitt spilt lavt på hele tiden. Lyden skulle visstnok ha endret seg endel de siste ukene har selger fortalt meg.

    Hva annet kunne problemene eventuelt skyldes? Noe feil på delefilteret ellerno slikt? De blir drevet av en hegel h200, og selv om den ikke akkurat er mer enn passe til disse høyttalerne så burde den drive de mer enn bra nok. Rommet er forøvrig så og si perfekt, og akustisk behandlet. Har prøvd diverse bra kabler og det hjalp noe, men lyden er fortsatt veldig udynamisk.

    Ps. Hadde vært kjekt om noen vet om den ene høyttaleren kan ta skade av å spille i motfase på høyt volum? Det jeg er usikker på er om diskanten kan bli dratt innover eller ikke?!
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    menkromsen skrev:
    Du skal ikke kimse av xtz, -med rett plassering og justering. Det er mange justerings muligheter, så det er lett å gå seg bort, men samtidig også enkelt å få de til å spille meget bra i forskjellige typer rom. Jeg kjenner meg ikke helt igjen i anmeldelsene jeg har lest av disse høyt. og mistenker at flere har prøvd uinnspillte par, ikke fått justert de riktig osv. Det er nemlig en meeeget god høyttaler på alle mulige måter, og jeg har mine tvil om jeg gidder å selge de, selv med 5 ganger så dyre dynaudio'er i hus :)
    Dersom de hadde spilt midbass hadde de vært gode.
     

    menkromsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2009
    Innlegg
    102
    Antall liker
    0
    Null problem å få til, ettersom de har et eget bassreflex kammer til mellomtone/bass element, så da er det bare å sette de litt nærmere bakveggen.
    Selv brukte jeg godt over 1år med prøving og feiling samt utprøving av diverse tweaks før de spilte perfekt. Men da var jeg jammen oppe i high fidelity land med en gang! Og jeg har hørt en god del forskjellige høyttalere opp i gjennom tiden, også betydelig dyrere!
    Det som kunne vært bedre er en litt mer fyldig, kroppslig diskant, og et noe høyere lydbilde. Muligens også enda litt mer sømløs overgang fra diskant til mellomtone/bass. Dette blir dog bare småplukk, og er vanskelig å unngå med valg av bånddiskant. (Ingen løsninger er perfekte)

    Håper jo dog at jeg får dynaudioene til å låte bedre, så hadde satt pris på om noen kunne svart på det jeg spurte om noen poster opp.
    Nå er det Dynaudio som gjelder, endelig :D Har nemlig ønsket meg disse i mange, mange år nå, så blir bra skuffet om jeg ikke får de til å spille bra.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    menkromsen skrev:
    Håper jo dog at jeg får dynaudioene til å låte bedre, så hadde vært kjekt om noen kunne svart på det jeg spurte om noen poster opp.
    Nå er det Dynaudio som gjelder, endelig :D Har nemlig ønsket meg disse i mange, mange år nå, så blir bra skuffet om jeg ikke får de til å spille bra.
    Tviler på at du blir skuffet, hos meg gikk Respons Grand med LE oppgradering ut til fordel for Dynaudio.
     

    menkromsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2009
    Innlegg
    102
    Antall liker
    0
    Ojsann ;D
    Det sier jo sitt!, hmm jeg er bare nødt til å få unna denne innspillingen. Klarer ikke å vente på å komme til lydnirvana. Synd det er mange hundre timer med støy og f.skap unna :-\

    Ps. Hvilken Dynaudio høyttaler havnet i stua di da?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Special 25 havnet i stua mi. De passer litt bedre estetisk i stua også siden den bare er 4*5.6 meter.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    menkromsen skrev:
    Null problem å få til, ettersom de har et eget bassreflex kammer til mellomtone/bass element, så da er det bare å sette de litt nærmere bakveggen.
    Selv brukte jeg godt over 1år med prøving og feiling samt utprøving av diverse tweaks før de spilte perfekt. Men da var jeg jammen oppe i high fidelity land med en gang! Og jeg har hørt en god del forskjellige høyttalere opp i gjennom tiden, også betydelig dyrere!
    Det som kunne vært bedre er en litt mer fyldig, kroppslig diskant, og et noe høyere lydbilde. Muligens også enda litt mer sømløs overgang fra diskant til mellomtone/bass. Dette blir dog bare småplukk, og er vanskelig å unngå med valg av bånddiskant. (Ingen løsninger er perfekte)
    Ser ikke bort fra at de låter annerledes i andres oppsett, synes lyden totalt sett var bra selv om midbassen ikke satt når jeg lyttet til de.

    Det er som du sier, innenfor rimelighetens grenser må man velge mellom kompomisser.

    Håper du kommer i mål med nye høyttalere og uansett er det ikke dumt av deg å sitte med de gamle så du har en kjent referanse.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    3,4 tremger mye massasje som du skriver, tipper innspillingsprinsippet du sikter til gjør susen, sleng noen dyner etc over la det stå til! Diskanten skal du ikke være redd for.

    Lykke til, mulig Hegel ikke får dem til å ta av helt, fikk brukbart resultat med Bladelius Thor men det var med 80w klA rørforsterkere det virkelig begynte å skinne.....
     

    Peter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Innlegg
    908
    Antall liker
    274
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg hadde s3.4 på de største IcePower 1000 ASP-modulene. De sang! Så jeg ville ha prøvd med annet forsterkeri før jeg hadde falt dom over de.

    Og jeg fatter ikke hvorfor de ble solgt, angrer den dag i dag :mad:
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Peter skrev:
    Jeg hadde s3.4 på de største IcePower 1000 ASP-modulene. De sang! Så jeg ville ha prøvd med annet forsterkeri før jeg hadde falt dom over de.

    Og jeg fatter ikke hvorfor de ble solgt, angrer den dag i dag :mad:
    Gikk opp til 5,4 og solgte dem, det var dumt det!!
     

    Kriller

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2007
    Innlegg
    154
    Antall liker
    1
    MIne ganmle 3.4 trenge mange timer før de løsnet. Brukte en H200 i et halvår og det fungerte brukbart.
    Når Ayon ble kjøpt inn visye de virkelig hva de er gode for.
    Angret selvfølgelig på salg, men har nå kjøpt inn 1.4 som står å spilles inn på Primare I30.
    Lyden er ikke noe å rope hurra på enda:)
     
    M

    Medlem 1792

    Gjest
    Jeg har også Dynaudio Contour S3.4. Hadde de først på de største Vincent SP-991 300W monoblokkene, det låt veldig bra men måtte selge disse monoblokkene da det ble for varmt i lytterommet.
    Kjøpte så en Hegel H200, det låt pent og pyntelig men litt ”innelukket” etter min smak. Jeg gikk da over til den største Vincent SV-238MK integrerte forsterkeren og det ble bedre.
    Både Hegel H200 og Vincent SV-238MK er ”200 wattere” på papiret men Vincent’n driver disse høyttalerne mye lettere og mer uanstrengt, det ble mer ”slamm”.
    Disse høyttalerne trenger krefter for å låte ”optimalt”.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Følte også både Bladelius, JungSon 200watter og Krell KAV 400 var bare "sånn passe" med power til 3,4. Gi dem mer power! Sto det ikke en PassLabs 350 til 25000 på børsen her om dagen? Da vøtt!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn