Dynaudio Pro, venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Hei, her er en tråd, for de av os som finder Pro høytalerne interessante!

    Som nogle av derre sikkert har fået m sig, har undertegnede tidligere haft erfaring med Focus. 220, Contour 3.4, C30 og C60. Så trådstarter har vel en lille Dynaudio svakhet.

    Dynaudio Pro Core 59, er den nye 3 veis derfra, og denne har nu spøget et stykke tid i bevidstheten, og har således besluttet at at angribe problemet, ved at gå til anskaffelse at et set, som vil blive benyttet som stander høytalere i stue miljø.

    Og da bliver problemet jo, hva kobler man sådan en sag op med?

    Her vurderes Okto Research DAC8 Pro, som forforsterker, Dac løsning, men er lidt i tvilv om der er andre alternativer som ville være et bedre valg?

    Er der andre ting som vi skal være opmerksom på ved at benytte sig av høytalere fra pro linjen_
     
    Sist redigert:

    alfao

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2007
    Innlegg
    418
    Antall liker
    112
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    4
    Mye bra fra Benchmark og RME i dette segmentet. Personlig hadde jeg prøvd en god rør pre.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Et er hoved formålet med at velge en aktiv studioløsning er vel at opnå så lav forvrengning som mulig, og da falder en rør pre lidt utenfor.

    Såvidt jeg ser det er DAC8, en av de dac, pre løsninger som måler allerbest. Men skal ta en tit på Benchmark og Rme, og se hvordan de står sig i sammenligning.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Dynaudio benytter sig av Pascal digital forsterker i disse høytalere.
    Hvordan står de sig i sammenligning med hva der ellers er på marked idag?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Pascal brukes bla i Dutch & Dutch 8c, så det tilsier vel at de har moduler som fungerer strålende. Okto Dac8 er vel det beste som har vært på testbenken på Audiosciencereview, så hvorfor velge noe dårligere? ;)
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Pascal brukes bla i Dutch & Dutch 8c, så det tilsier vel at de har moduler som fungerer strålende. Okto Dac8 er vel det beste som har vært på testbenken på Audiosciencereview, så hvorfor velge noe dårligere? ;)
    Da er det jo bare at tømme lommene, og begynde at tælle kronerne.

    Hvor kan man købe den Dac 8, er der nogen forhandlere i Norge elle er det direkte som teller her?

    Tak for i deltager her

    Mvh
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut til å være direkte; https://www.oktoresearch.com/dac8pro.htm

    Jeg ville ikke vært bekymret for å kjøpe direkte, disse greiene er laget for proff-miljøet og er ment til å vare. En importør ville bare doblet prisen.
    Spennende at du ser på proff-monitorer for hjemmebruk, er spent på resultatet du får. Har du noe mer info om høyttalerne du vil dele?
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Her er lidt mere info
    525BA0E6-83AE-4BC0-AF75-81ECD87D233F.jpg


    EB724F1A-9F1F-41BC-BC56-1CA55288CDB7.jpg


    88FF0013-82FA-4FA6-BD5F-81DC6AF69E84.jpg


    Mvh
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Det jeg lurer lidt på her er inngangene.

    Den analoge forstår jeg, med er i tvilv om hvordan man benytter AES3 inngangen til høytalerne, 24 bit, 192

    Er der, Nogen der kan oplyse lidt om dette?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.559
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Her må jeg være med:) Jeg har vel forgjengeren til Pro Core 59, AIR20. Jeg er strålende fornøyd og vil nok ikke bytte på mange år. Lykke til med Pro Core 59 det ser ut som en bra høyttaler.
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    534
    Torget vurderinger
    7
    Disse ht ser veldig bra ut. Helt sikkert topp kvalitet fra en god produsent. Er det ikke best å forsøke den innebygde DAC-en først? Benytt evt en usb bridge* av god kvalitet som kan klokke om og sende via AES/EBU XLR til Dynaudios digitale inngang. Så kan du forsøke dsp, også. Kanskje omformer ht-forsterkeren de analoge signalene til digitalt og tilbake til analogt**? (Ellers fungerer ikke deling og DSP) Da er en ekstra DAC i forkant i beste fall bortkastet.
    Lykke til med kjøpet og godlyden

    Oppdatert:
    * merk: du bør skjekke med dynaudio hvirdan dete skal styres digitalt, ref denne kommentaren:
    «When using the AES digital inputs, you must determine which channel (left or right) of the AES stream is used for that monitor. Core 59’s DSP operates at the incoming sample rate and either locks to the digital audio clock or word clock to maintain the most accurate signal possible.»
    ** Ja, alt konverteres til digitalt, så DAC er bortkastet:
    «Core 59 processes all analogue signals at a 192kHz sampling rate and 64-bit resolution in the DSP (from the 24-bit analogue-to-digital converter) for the greatest degree of mathematical precision.»
     
    Sist redigert:

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Hei , og tak til alle her som deltager.

    Må inrømme at vi er ute i ukendt terreng her, og ikke forstår hva det går i vedrøende tilkobling av utstyret der trengs for inkobling.

    Umiddelbar ville jeg tro at der trengs en form for streamer, dac. Konfiguration som sender signalet digital til AES3 inngangen, men er ikke sikkert, Dynaudio prater om at de har udelagt et ell andet da de fleste moderne studio har dette udstyr, hva de så mener med det?.

    Da for vi ta en prat med dem, på telefon eller mail, og håbe på at blive oplyst.

    Hvem av forhandlere her i Norge, evt Sverige og Danmark, kan anbefales?

    Her er ikke bare prisen avgørende, med også service vedrørende rådgivning, udstyr, for at det samlede resutat bliver bra.

    Mvh
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg lurer lidt på her er inngangene.

    Den analoge forstår jeg, med er i tvilv om hvordan man benytter AES3 inngangen til høytalerne, 24 bit, 192

    Er der, Nogen der kan oplyse lidt om dette?
    Det er vel bare et nytt navn på AES/EBU, som er en digital xlr kabel.
    Disse kablene har en lås på koblingshodet slik at de ikke blir dratt ut så lett, et krav i proff-markedet.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.559
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Prolyd virker på meg som et bra sted å handle proffutstyr. Har kun kjøpt noen kabler der og utvekslet noen eposter med dem.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Prolyd virker på meg som et bra sted å handle proffutstyr. Har kun kjøpt noen kabler der og utvekslet noen eposter med dem.
    Folkene på Prolyd (og faktisk på de fleste andre leverandører av Pro/PA utstyr), er velvilligheten selv. Prolyd er litt vanskelig å finne med bil, første gangen, man må gjennom et parkeringshus rett før man kjører over Akerselva, for å komme dit. Samme blide, kule velvillige folk som eksempelvis Lydrommet.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ser ut til å være direkte; https://www.oktoresearch.com/dac8pro.htm

    Jeg ville ikke vært bekymret for å kjøpe direkte, disse greiene er laget for proff-miljøet og er ment til å vare. En importør ville bare doblet prisen.
    Spennende at du ser på proff-monitorer for hjemmebruk, er spent på resultatet du får. Har du noe mer info om høyttalerne du vil dele?
    Dersom de ikke tar en million ekstra for de funksjoner 8-kanaleren ikke har (som streamer) - kan risikere å være et "gullfunn!"
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Har haft kontakt m Prolyd nu, og de har lover at ringe tilbage.

    Fandt dette

    Vedrøkende tilslutning

    7D97D0FF-1C80-4B18-841E-DDBAA3AB6D9C.jpg


    Ikke at det siger mig så meget men det ser ut til at de prater om en ell anden form for Analog eller digital controller.

    Mvh
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Og da er det spørs om Roon softvare inneholder en sådan kontroller i det digitale domene.

    Vis dette er tilfælde , begynner det jo at se helt genial ut.

    Mvh
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut som det er det samme oppsettet som på mine Kii Three, hvor man bestemmer med en switch på høyttaleren hva som er høyre og venstre høyttaler.

    Med innebygd dsp vil det være helt bortkastet med ekstern dac da signalet uansett konverteres til digitalt for prosessering og deretter til analogt igjen.

    Kan man bruke en konverter fra digitalt til AES så er det en god løsning, men man kan fint bruke en dac som pre-amp, feks Yamaha wcx50, og akseptere den ekstra AD/DA konverteringen.
    Var vel noen som fant ut at dagens gode analog/digital konvertere er så gode at man må kjøre 10-15 konverteringer på rad for å høre degradering.

    Forutsetter selvsagt at Dynaudio ikke benytter seg av dårlige greier :)
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Dynaudio , dårlige greier, nu fleber du;)

    Har sent en mail til Rune fra dynaudio og bedt om hans tiltrengte hjelp nu, så for vi se hva de anbefaler.

    Må inrømme at disse Pro greier,gjør at undertegnede beveger sig ut på tynd is her.

    Har faktisk ikke mye pejling på hva det drejer sig om, når vi prater PRO Lyd og opset.

    Mvh
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjenner på det selv. Har lite kunnskap om tilkoblinger, overganger osv, så jeg velger alltid enkleste løsning ;)
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Vis jeg har forstått det ret tar høytaleren det analoge signal og konverter det om for at proses behandle signalet digital intern i høytaleren for derefter at konvertere signalet om til analog igen før det sendes til Pascal forsterkerne internt.

    Da vil det i min termelogi være bedre at føde høytaleren ingang direkte med et digaital format, så man udgår alt for meget frem og tilbake.

    Og da bli spørsmålet hva man benytter af softvare, Hardvare for at benytte AES3 inngangen på høytalerne.

    Der er her jeg sliter lidt med hva der er relevant.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg, en enkel sjel som ikke er redd for eq, bruker Minidsp 4x10hd og AES digitalt ut til høyttalerne.. Billig og veldig greit :)
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Jeg, en enkel sjel som ikke er redd for eq, bruker Minidsp 4x10hd og AES digitalt ut til høyttalerne.. Billig og veldig greit :)
    ok , tak for tipset.

    Er der andre veje til Rom?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.559
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Samme her: PC med Audiolense - Squeezebox Touch - digitalt til monitorene.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Her kom svaret fra Dynaudio

    9277483D-529F-4132-9AC7-C192AEE178B5.jpg


    For se lidt på dette.

    Mvh
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.965
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hvordan dette skal kobles opp tror jeg ikke du trenger å bekymre deg om. Det order seg nok.

    Jeg har vært hos vidarje å hørt hans Dynaudio AIR20 som sikkert blir forgjengeren til Dynaudio Pro Core 59.

    Der låt det veldig bra, og jeg vil tippe at den nye modellen ikke låter dårligere.

    Til denne kostnaden MÅ dette bli bra. Løp og kjøp.

    Sitat fra en fornøyd bruker på Gearslutz:

    "Hey everyone.
    Just received my pair of 59's.
    I can't really describe how tight, precise and in general absolutely awesome they are.
    I can hear everything in a mix now - don't think i'll get much mixed externally anymore. It's absolutely insane!!!
    Those of you who have ordered a pair... enjoy! "
     
    Sist redigert:

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan dette skal kobles opp tror jeg ikke du trenger å bekymre deg om. Det order seg nok.

    Jeg har vært hos vidarje å hørt hans Dynaudio AIR20 som sikkert blir forgjengeren til Dynaudio Pro Core 59.

    Der låt det veldig bra, og jeg vil tippe at den nye modellen ikke låter dårligere.

    Til denne kostnaden MÅ dette bli bra. Løp og kjøp.

    Sitat fra en fornøyd bruker på Gearslutz:

    "Hey everyone.
    Just received my pair of 59's.
    I can't really describe how tight, precise and in general absolutely awesome they are.
    I can hear everything in a mix now - don't think i'll get much mixed externally anymore. It's absolutely insane!!!
    Those of you who have ordered a pair... enjoy! "
    Ja det høres jo bra ut.
    Havde regnet m at Prolyd havde taget kontakt idag, men de glemte mig kansje ut.

    Lurer lidt på om der i det hele taget findes en pre med utgange for med AES3 ?, isåfall modtaget tips m glæde.

    Mvh
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.559
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke sikkert du trenger AES3 utgang, men at det fungerer fint med SPDIF. Jeg bruker SPDIF fra min SBT. Bruker en 75 ohm kabel med RCA i den ene enden og XLR i den andre.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Det er ikke sikkert du trenger AES3 utgang, men at det fungerer fint med SPDIF. Jeg bruker SPDIF fra min SBT. Bruker en 75 ohm kabel med RCA i den ene enden og XLR i den andre.
    Ok tak for tips,

    Setter stor pris på at du , Coolio og de andre som tar jer tid til at delta, og bidra her denne tråd, med råd og veiledning

    mvh
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.794
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Kjenner du produktene deres godt?

    Ser de har eksempelvis denne her - https://www.minidsp.com/products/plate-amplifiers/pwr-ice250 - skulle vært morsomt å visst hvordan denne står seg opp mot Hypex Fusion 252
    Nei, jeg er ingen minidsp-ekspert. Så jeg tilkaller hjelp;

    Fenalaar?
    Nå har jeg ikke testet PWR Ice eller Fusion i seg selv, men jeg har MiniDSP OpenDRC DA8, Hypex DLCP og et knippe Hypex UcD-forsterkere.

    Programvaremessig er MiniDSP enklere å få til enn Hypex, men AD og DA-converterne samt nCore-forsterkerne til Hypex er vesentlig bedre enn det som er i Pwr-ICE.

    MiniDSP har et lite forsprang på at de støtter FIR, men det er litt begrenset med taps i disse plateforsterkerne, så fordelen utgjør ikke så mye.

    Men nå er vi litt off-topic ift Dynaudio?

    Johan-Kr
     

    aheibo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.03.2009
    Innlegg
    83
    Antall liker
    21
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    AES/EBU er nå AES3. Finnes f.eks AES50 (24 i/o i 96k over Cat5), og AES67 som er en nettverks standard for lyd over IP.

    Alternativer for å sende AES3 til høyttalere:
    -Streamer med AES3 ut
    -Pro lydkort med AES ut, tilkoblet via USB, USB3 USB-C, Thunderbolt etc.
    -Usb til AES konverter.
    -Dante (Audio over IP)

    Finnes en del streamere der ute med AES ut. Benytt digitalt volum i Roon for volum kontroll.
    Bricasti, Lumin, Cambrigde, Nad etc...

    Er utallige pro lydkort med AES3 i/o. Dessverre kan det være vanskelig å finne ett der du ikke betaler for ufattelig mye mer enn du trenger...

    Jeg har en USB til AES konverter men når jeg søkte opp denne kostet den dessverre mye mer enn jeg husket... https://www.benum.no/produkt/56280543/yellowtec-puc2-lite-usb-i-f-aes-3-i-o

    Jeg har en del Dante, der du f.eks kan kjøre kablet nettverk (cat5) til AES3. Dante er låst i enten 48k eller 96k og Roon må å så fall konvertere 44.1k etc... Krever en maskin kjørende med Audinate Dante virtual soundcard en plass på lokalnettet. En "billig" løsning i forhold til resten jeg kan komme på; https://www.lydrommet.no/produkt/65369301/audinate-dante-avio-aes3-io-adapter-2x2

    Vær obs på at AES3 er stereosignal, derav valg om venstre eller høyre signal. Pro Core 59 har også AES3 ut, som videresender signalet til neste høyttaler, slik at du slipper unna med 1 stk AES3 ut fra lydkilde.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Finnes en del streamere der ute med AES ut. Benytt digitalt volum i Roon for volum kontroll.
    Bricasti, Lumin, Cambrigde, Nad etc...
    Sider du med dette at alle streamere med AES ut - fungerer? Jeg mener helt uten å tenke om AES/EBU eller AES3?
    Mulig jeg spør dumt, men dette du sier om benyttelse av digital volumkontroll, og Roon, kan du utdype dette litt mer?

    Ellers, øynene falt tilfeldigvis ned på nederste linje - ser du har NEMO - så utrolig flotte disse ampene. Virkelig hi-fi historie, dette!
    ...Og av mange urettmessig kritisert, at de ikke er gode nok, nye nok, bla bla. Har hør NEMO & 4.8 så det kilte i magen, hva naturtrohet angår.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Kjenner du produktene deres godt?

    Ser de har eksempelvis denne her - https://www.minidsp.com/products/plate-amplifiers/pwr-ice250 - skulle vært morsomt å visst hvordan denne står seg opp mot Hypex Fusion 252
    Nei, jeg er ingen minidsp-ekspert. Så jeg tilkaller hjelp;

    Fenalaar?
    Nå har jeg ikke testet PWR Ice eller Fusion i seg selv, men jeg har MiniDSP OpenDRC DA8, Hypex DLCP og et knippe Hypex UcD-forsterkere.

    Programvaremessig er MiniDSP enklere å få til enn Hypex, men AD og DA-converterne samt nCore-forsterkerne til Hypex er vesentlig bedre enn det som er i Pwr-ICE.

    MiniDSP har et lite forsprang på at de støtter FIR, men det er litt begrenset med taps i disse plateforsterkerne, så fordelen utgjør ikke så mye.

    Men nå er vi litt off-topic ift Dynaudio?

    Johan-Kr
    Det går helt bra, at ta diskutionen om hvilke muligheter der er av produkter for tilkobling av Dynaudio Pro Core høytalerne, det er lidt special med den AES3 tilkobling på høytalerne, såvidt jeg kan se er AES3 på Dynaudio høytalere inngangen lavet for tilkobling m Balanserte digital kabler.

    Og tusind tak til alle som deltager

    Mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn