Dynaudio Pro, venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Vis vi ser på Minidsp ser det ut til at de vil tilslutte AES/ EBU utgangen til en Dac, og der fra videre sende digital signaled til foreksempel AES ingangen på Høytalerne.

    Er ikke helt sikker på at a forstår denne koblings prinsip, forstår blandt andet ikke hvordan volumen bliver justerte.

    Vil komme tilbage med hvilke produkter Prolyd har anbefalte, for tilslutning, samt hva jeg selv har kigget lidt på.

    Mvh
     

    aheibo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.03.2009
    Innlegg
    83
    Antall liker
    21
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Finnes en del streamere der ute med AES ut. Benytt digitalt volum i Roon for volum kontroll.
    Bricasti, Lumin, Cambrigde, Nad etc...
    Sider du med dette at alle streamere med AES ut - fungerer? Jeg mener helt uten å tenke om AES/EBU eller AES3?
    Mulig jeg spør dumt, men dette du sier om benyttelse av digital volumkontroll, og Roon, kan du utdype dette litt mer?

    Ellers, øynene falt tilfeldigvis ned på nederste linje - ser du har NEMO - så utrolig flotte disse ampene. Virkelig hi-fi historie, dette!
    ...Og av mange urettmessig kritisert, at de ikke er gode nok, nye nok, bla bla. Har hør NEMO & 4.8 så det kilte i magen, hva naturtrohet angår.
    Jepp. Tenk på AES over XLR som USB versjon 1-2-3.. Så lenge pluggen er lik vil de snakke sammen. Hovedforskjellen er hastighet (48k vs 192k i senere version) og muligens kabellengde (100m). Se link for detaljer: https://nn.wikipedia.org/wiki/AES3

    Spdif over Coax er ikke en del av standarden men i utgangspunkt samme signal så det skal være fullt mulig å kjøpe en rca-xlr hann adapter hos de fleste hifi og musikkinstrument butikker hvis du allerede har noe med spdif ut. Merk at f.eks CD spiller etc med spdif muligens ikke har volumkontroll så det vil nok bli meget høyt...
    https://www.neutrik.com/en/product/na2mpmf

    Volum i Roon er akkurat som om du skrur opp/ned volumet på mac/pc høyttalere etc. Under "Device Setup" i Roon, eller tilsvarende i andre program, veger du "DSP volume" under "Volume Control". Volumet settes da digitalt fra 0 til 100, og du har mulighet til å sette volume limit for å beskytte ører..

    Vurderer aktive studiomonitorer selv, men foreløpig er det vanskelig å kvitte seg med Nemo. De fikk en overhaling i fjor som hjalp veldig!
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vis vi ser på Minidsp ser det ut til at de vil tilslutte AES/ EBU utgangen til en Dac, og der fra videre sende digital signaled til foreksempel AES ingangen på Høytalerne.

    Er ikke helt sikker på at a forstår denne koblings prinsip, forstår blandt andet ikke hvordan volumen bliver justerte.

    Vil komme tilbage med hvilke produkter Prolyd har anbefalte, for tilslutning, samt hva jeg selv har kigget lidt på.

    Mvh
    Minidsp SHD er en fullverdig forforsterker/streamer med innebygget dac og man kan justere volum direkte på Minidsp. Man kan også unngå den interne dac'en ved å sende signalet videre digitalt til høyttalerne dine. Likevel kan man bruke Minidsp som volumkontroll.
    Minidsp SHD Studio er en komplett digital løsning uten innebygget dac. Den sender bare digitalt signal videre, men fungerer også som digital volumkontroll på lik linje med volumkontrollen i Windows feks.

    En enkel og elegant løsning på dine problemer, og som bonus får du en gratis streamer og muligheten til å drive med EQ + muligheten til å inkludere/integrere subwoofere.
    Dirac Live på kjøpet er en kjempebonus, og noe som koster 3700 kr alene...
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Vurderer aktive studiomonitorer selv, men foreløpig er det vanskelig å kvitte seg med Nemo. De fikk en overhaling i fjor som hjalp veldig!
    Ja vel - snakker du om at NEMO egentlig er (hemmelig, på EC vis) videreutviklet - siden du sier overhalingen hjalp veldig?
     

    aheibo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.03.2009
    Innlegg
    83
    Antall liker
    21
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Vurderer aktive studiomonitorer selv, men foreløpig er det vanskelig å kvitte seg med Nemo. De fikk en overhaling i fjor som hjalp veldig!
    Ja vel - snakker du om at NEMO egentlig er (hemmelig, på EC vis) videreutviklet - siden du sier overhalingen hjalp veldig?
    Nå vil jeg helst ikke kapre Dynaudio Pro tråden, men for de som har Dynaudio passive er EC Nemo en perfekt kandidat så mulig trådstarter tillater?

    De er ikke videreutviklet på hemmelig vis. Jeg kjøpte noen brukt for mange år siden, som var av noe tidlig utgave. Per Abrahamsen videreutviklet disse noe med nye komponenter men i hovedsak var det nok utgangs releer som var meget modne for utskiftning. I følge Thomas Abrahamsen ett ganske vanlig problem på eldre EC produkter. Mine hadde seneste type utgangstransistorer, men gammel type dioder i strømforsyning og manglet UP Kit 1.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.527
    Antall liker
    6.946
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvis du skal ha noe som funker som digital preamp med aes ut og analog inn, så kan ikke Hypex DLCP benyttes - digital ut sender bare videre det som er på valgt digitalinngang, uten volum, og analogt signal blir heller ikke sendt ut på digital ut.

    MiniDSP 4x10HD vil fungere som digital preamp for disse.

    Johan-Kr
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Dette er produkterne som blev anbefalte av Prolyd til Dynaudio core 59 høytalerne

    5C4C1FE6-E312-42C4-9AFC-0112B85F7EAE.jpg
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Hvis du skal ha noe som funker som digital preamp med aes ut og analog inn, så kan ikke Hypex DLCP benyttes - digital ut sender bare videre det som er på valgt digitalinngang, uten volum, og analogt signal blir heller ikke sendt ut på digital ut.

    MiniDSP 4x10HD vil fungere som digital preamp for disse.

    Johan-Kr
    Ja det er også hva jeg kommer frem til.

    Det jeg er ute efter er et produkt m AES-EBU 3 udgang som benytter sig av balanserte kontakter ala det som benytte på Core høytalerne inngang.

    Kilder her er Tidal hifi, CD transport,
    Så jeg trenger nogle digital in , av en eller anden slags for streamer , Vis ikke den er innbygd , og CD transporten, den har digital ut, balansert, coatial, optisk.

    Desuten kunne jeg tenke mig at benytte mig av Roon vis det er mulig.

    Pr dags date benyttes Blue note 2 som ren streamer digital ut til dac.

    Ps tak for tips, jeg trenger alt den hjelp a kan få her, så jeg ikke køber katten i sekken,

    Anlegget mit idag er Ganske kapabel lydmessig og det skulle gjerne bunde ut i en opgradering lydmessig, ellers er det ingen vits!

    Mvh Johnny
     
    Sist redigert:

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Vis vi ser på Minidsp ser det ut til at de vil tilslutte AES/ EBU utgangen til en Dac, og der fra videre sende digital signaled til foreksempel AES ingangen på Høytalerne.

    Er ikke helt sikker på at a forstår denne koblings prinsip, forstår blandt andet ikke hvordan volumen bliver justerte.

    Vil komme tilbage med hvilke produkter Prolyd har anbefalte, for tilslutning, samt hva jeg selv har kigget lidt på.

    Mvh
    Minidsp SHD er en fullverdig forforsterker/streamer med innebygget dac og man kan justere volum direkte på Minidsp. Man kan også unngå den interne dac'en ved å sende signalet videre digitalt til høyttalerne dine. Likevel kan man bruke Minidsp som volumkontroll.
    Minidsp SHD Studio er en komplett digital løsning uten innebygget dac. Den sender bare digitalt signal videre, men fungerer også som digital volumkontroll på lik linje med volumkontrollen i Windows feks.

    En enkel og elegant løsning på dine problemer, og som bonus får du en gratis streamer og muligheten til å drive med EQ + muligheten til å inkludere/integrere subwoofere.
    Dirac Live på kjøpet er en kjempebonus, og noe som koster 3700 kr alene...
    je har set på denne , men forstår ikke helt hvordan jeg for volum regulerte AES3 ut av denne når jeg ser på udgang terminalerne på baksiden av produkterne. Der er balanserte utgange , men der står analog ut, og det som trengs, vis jeg forstår det ret er AES digital ut, til den Omtalte AES3 ingang på høytalerne, som benytter balansert stik in for digital overførsel.

    Er dette en setting som foretages intern i soft varen på Minidsp

    Mvh
     

    aheibo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.03.2009
    Innlegg
    83
    Antall liker
    21
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Hvis du skal ha noe som funker som digital preamp med aes ut og analog inn, så kan ikke Hypex DLCP benyttes - digital ut sender bare videre det som er på valgt digitalinngang, uten volum, og analogt signal blir heller ikke sendt ut på digital ut.

    MiniDSP 4x10HD vil fungere som digital preamp for disse.

    Johan-Kr
    Ja det er også hva jeg kommer frem til.

    Det jeg er ute efter er et produkt m AES-EBU 3 udgang som benytter sig av balanserte kontakter ala det som benytte på Core høytalerne inngang.

    Kilder her er Tidal hifi, CD transport,
    Så jeg trenger nogle digital in , av en eller anden slags for streamer , Vis ikke den er innbygd , og CD transporten, den har digital ut, balansert, coatial, optisk.

    Desuten kunne jeg tenke mig at benytte mig av Roon vis det er mulig.

    Pr dags date benyttes Blue note 2 som ren streamer digital ut til dac.
    RME sin ADI2 med AES3 ut via breakout kabel vil hjelpe deg med å sette volum nivå + sende spdif fra cd transporteren inn via volumkontrollen til RME. Den åpner også for analoge innganger. Kan være noe knotete å finne ut av patching.. Absolutt enkleste er å kutte ut CD spilleren og koble Blue node 2 direkte til høyttaler 1 via Spdif med rca til xlr hann overgang og xlr kabel fra høyttaler 1 til høyttaler 2...
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Hvis du skal ha noe som funker som digital preamp med aes ut og analog inn, så kan ikke Hypex DLCP benyttes - digital ut sender bare videre det som er på valgt digitalinngang, uten volum, og analogt signal blir heller ikke sendt ut på digital ut.

    MiniDSP 4x10HD vil fungere som digital preamp for disse.

    Johan-Kr
    Ja det er også hva jeg kommer frem til.

    Det jeg er ute efter er et produkt m AES-EBU 3 udgang som benytter sig av balanserte kontakter ala det som benytte på Core høytalerne inngang.

    Kilder her er Tidal hifi, CD transport,
    Så jeg trenger nogle digital in , av en eller anden slags for streamer , Vis ikke den er innbygd , og CD transporten, den har digital ut, balansert, coatial, optisk.

    Desuten kunne jeg tenke mig at benytte mig av Roon vis det er mulig.

    Pr dags date benyttes Blue note 2 som ren streamer digital ut til dac.
    RME sin ADI2 med AES3 ut via breakout kabel vil hjelpe deg med å sette volum nivå + sende spdif fra cd transporteren inn via volumkontrollen til RME. Den åpner også for analoge innganger. Kan være noe knotete å finne ut av patching.. Absolutt enkleste er å kutte ut CD spilleren og koble Blue node 2 direkte til høyttaler 1 via Spdif med rca til xlr hann overgang og xlr kabel fra høyttaler 1 til høyttaler 2...
    Åee, var ikke klar over det var mulig.

    Hva er Patching?

    UT over RME ADI dac 2 m AES3. Lurker jeg lidt på Mini DSP , de har en hel digital utgave m AES3.

    Jeg vil vel alt andet lige få bedre lyd ved at gå den vei enten ved at velge en av de ovennevnte produkter, frem for Bluenote løsningen.

    Har besluttet at Make my Move!

    Og anleg pr i dag

    F5C8AFD8-8C19-48F8-9DE2-D7D6D8EA0F41.jpg


    8351F204-715C-463F-9CA7-2C680FEE2D6A.jpg


    C1C419B4-5231-48D2-A039-E8001CBB0F63.jpg


    Vil ikveld blive lagt ut for salg.

    Mvh
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.527
    Antall liker
    6.946
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Å bruke en dac til Core er bakvendt - da høyttalerne må digitalisere alt de får inn på sine analoge innganger.

    En streamer eller et drivverk med digital ut, og en heldigital pre er det som vil være optimalt - Evnt er denne SHD studio en løsning som inneholder streamer, pre-funksjon og DIRAC romkorreksjon. Merk at SHD Studio har ikke analog inngang. Den som heter SHD har analoge innganger, men den har bare spdif digital ut, slik at en må ha en overgang til AES for å få dette.

    Ut fra det du skisserer er det SHD studio som er den rette løsningen for deg. Husk å bestill med målemic til den.

    Johan-Kr
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Å bruke en dac til Core er bakvendt - da høyttalerne må digitalisere alt de får inn på sine analoge innganger.

    En streamer eller et drivverk med digital ut, og en heldigital pre er det som vil være optimalt - Evnt er denne SHD studio en løsning som inneholder streamer, pre-funksjon og DIRAC romkorreksjon. Merk at SHD Studio har ikke analog inngang. Den som heter SHD har analoge innganger, men den har bare spdif digital ut, slik at en må ha en overgang til AES for å få dette.

    Ut fra det du skisserer er det SHD studio som er den rette løsningen for deg. Husk å bestill med målemic til den.

    Johan-Kr
    ok tak for tips.
    Mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn