Dynamikk, åpenhet, rasp, klarhet, flyt!

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
627
Torget vurderinger
1
baluba skrev:
Greit nok, men jeg vil ikke kalle det skylapper selv. Jeg tviler ikke på at det er stor forskjell på de originale pressingene og dagens cd-er, men jeg vil anta at det er stor grad av kompresjon på de originale også. Den er bare mye bedre enn det som er vanlig i dag. For jeg er jo helt enig i at dagens loudness-krig er helt på trynet. Vær da grei å ikke anta at jeg til enhver tid forsvarer de mørke makter i bransjen. Jeg bare skriver at kompresjon er nødvendig for å få driven i tung musikk, og at hvis man leter etter dynamiske innspillinger bør man ser etter dem i andre genre.
Respekterer din mening her Baluba, men IMHO er du helt på viddene (selv om du modererer deg selv litt ovenfor) :D
Jeg tror du er blitt forutinntatt av å jobbe i studio, men det er nå bare en helt tilfeldig teori jeg har;)
Faktum er at det er en helt vill dynamikk på tidlige Maiden-utgivelser, og selv om klangbalansen varierer en del, er kompresjonen her på et minimum av det som er nødvendig, og sikkert kun på enkeltspor på mesteparten. Og sammenligner du disse utgivelsene med remasterne så har originalene uendelig mer av alt, ikke minst det som definerer "heavy".

Det er slik jeg mener heavy skal produseres, og det er slik den produseres. Men som i alle andre genre er det produsenter som overdriver effekten som dynamiske prosessorer gir.
Dette er ganske tidligere remasterne, fra 1995 tror jeg, så waveformen er ikke en firkantet vegg bortover, og langt bedre enn det som produsereres idag. Og sikkert da også langt innenfor det du mener er akseptabelt for denne type musikk. Men heavy er det ikke. Jeg kaller de for puddelversjonene. Du får det også til å høres ut at overkomprimerte heavy-utgivelser er unntakene, og det stemmer ikke. Selv om det er tilfeller av overdreven bruk av komprimering på 99,9% av alle utgivelser idag er det ikke nødvendigvis "riktig".

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
33.418
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Denne her.

Beste rock'n'roll-studioproduksjonen jeg vet om. Det låter knallhardt med akkurat den rette blandingen av trøkk og luft.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.913
Hva er heavy og hva er dynamisk?
Oppfatter selv at Led Zep 1 til 4 er begge deler (i Classic vinyl versjon) men kanskje er det ingen av delene?
Det virker å være svært så subjektivt.

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
32.254
Sted
Kjelleren i kroken
Torget vurderinger
3
Jeg har Antonio Forcione - Live (acoustic revenge), flott musikk, men min version har dårlig innspilling.. litt "tåkete" hele cd'n - men stilig musikk.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
14.992
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Man skrev:
baluba skrev:
Greit nok, men jeg vil ikke kalle det skylapper selv. Jeg tviler ikke på at det er stor forskjell på de originale pressingene og dagens cd-er, men jeg vil anta at det er stor grad av kompresjon på de originale også. Den er bare mye bedre enn det som er vanlig i dag. For jeg er jo helt enig i at dagens loudness-krig er helt på trynet. Vær da grei å ikke anta at jeg til enhver tid forsvarer de mørke makter i bransjen. Jeg bare skriver at kompresjon er nødvendig for å få driven i tung musikk, og at hvis man leter etter dynamiske innspillinger bør man ser etter dem i andre genre.
Respekterer din mening her Baluba, men IMHO er du helt på viddene (selv om du modererer deg selv litt ovenfor) :D
Jeg tror du er blitt forutinntatt av å jobbe i studio, men det er nå bare en helt tilfeldig teori jeg har;)
Faktum er at det er en helt vill dynamikk på tidlige Maiden-utgivelser, og selv om klangbalansen varierer en del, er kompresjonen her på et minimum av det som er nødvendig, og sikkert kun på enkeltspor på mesteparten. Og sammenligner du disse utgivelsene med remasterne så har originalene uendelig mer av alt, ikke minst det som definerer "heavy".

Det er slik jeg mener heavy skal produseres, og det er slik den produseres. Men som i alle andre genre er det produsenter som overdriver effekten som dynamiske prosessorer gir.
Dette er ganske tidligere remasterne, fra 1995 tror jeg, så waveformen er ikke en firkantet vegg bortover, og langt bedre enn det som produsereres idag. Og sikkert da også langt innenfor det du mener er akseptabelt for denne type musikk. Men heavy er det ikke. Jeg kaller de for puddelversjonene. Du får det også til å høres ut at overkomprimerte heavy-utgivelser er unntakene, og det stemmer ikke. Selv om det er tilfeller av overdreven bruk av komprimering på 99,9% av alle utgivelser idag er det ikke nødvendigvis "riktig".
Ja, jeg er preget av det. Fordi jeg har skrudd slik lyd, og testet det ut i de forskjelligste former. Og kjenner igjen kompresjon når jeg hører det, og det er ofte før mange hifi-freaks hører den. Vamp er et godt eksempel. Når det gjelder din siste påstand så har du lest meg med vrangvilje. Jeg har ikke skrevet noe om hva som er unntakene. Det må du isåfall vise til med et sitat. Jeg mener helt klart det motsatte av det du skriver at jeg gir inntrykk av hva jeg mener, og er nysgjerrig på hvilken formulering som indikerer at jeg mener det.

Led Zep kjenner jeg godt, og de er bra heavy komprimert etter datidens standard og teknikk. Mer dynamisk enn normalen i noen tilfeller, men det betyr ikke liten bruk av kompressor. Kompressorer kan brukes subtilt og kraftig samtidig. Forøvrig er all musikk fra gamle dager sterkt preget av båndkompresjon sammenlignet med dagens digitale innspillinger der kompresjonen stort sett må legges på i etterkant. Kanskje det er derfor dagens innspillinger låter slikt de låter, de får ingenting gratis og naturlig via teknikkens innebygde svakheter/egenskaper.

Overkomprimerte produksjoner er normalen innenfor de fleste genre, det har jeg alltid ment. Men jeg tror ikke alle hører kompresjonen fordi de aldri har hørt det totalt ukomprimert i studio. Det er årsaken til at jeg er preget av min erfaring, fordi jeg vet hvordan det høres totalt uten kompresjon. Og det er vel ingen negativ farging av mine meninger, er det?

Jeg tror tvert imot at mange er forutinntatt overfor meg på grunn av min bakgrunn. Igjen må jeg be om at det ikke leses meninger inn i mine innlegg som hverken er uttalt eller tenkt i det stille. For det opplever jeg til stadighet. Når du skriver at jeg gir et inntrykk av noe jeg ikke har skrevet et kløyva ord om så er vel heller du mer preget av min bakgrunn enn meg selv. I din forståelse av hva jeg skriver med rene ord. Jeg føler det er to måter folk forholder seg til meg her. De fleste forholder seg til det jeg skriver sort på hvitt, og de øvrige tillegger meg de meningene de antar at en som meg vil ha. Uten å forholde seg til reelle uttalelser, men som et resultat av hvordan de opplever at teknikere gjør jobben sin. Men jeg er bare baluba, og alle de andre er bare seg selv. De får drive med sitt som jeg gjerne kritiserer, men den tekniske bakgrunnen gjør at jeg hører i alle fall hva de har gjort. Problemet er ofte at nesten ingen har hørt ukomprimert musikk i studio, og kan derfor ikke vite når kompresjon brukes hvis det ikke er veldig åpenbart.

C

Cyber

Gjest
HoJ skrev:
Jeg har Antonio Forcione - Live (acoustic revenge), flott musikk, men min version har dårlig innspilling.. litt "tåkete" hele cd'n - men stilig musikk.
Hmm, den med hvit forside og en arm som skal til å ta anslag mot strengene?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.585
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
baluba skrev:
Problemet er ofte at nesten ingen har hørt ukomprimert musikk i studio, og kan derfor ikke vite når kompresjon brukes hvis det ikke er veldig åpenbart.
Det er også interessant å prøve seg frem med en kompressorpedal for el-gitar for å høre hva den gjør med attakk og utklingning. Den kan få en gitar til å låte som en langt dyrere gitar. Hvis jeg skulle gjort en innspilling av en gitar, så ville jeg hatt en slik i signalkjeden, helst en god en.

Massiv bus compression, så til de elleville grader at resultatet har mindre crest factor enn en sinuskurve og stort sett består av forvrengning, er noe annet.

C

Cyber

Gjest
HoJ skrev:
cybervision_ skrev:
HoJ skrev:
Denne ja..
Kanskje jeg bare skal avbestille da?

8

8x12_TOM

Gjest
cybervision_ skrev:
HoJ skrev:
cybervision_ skrev:
HoJ skrev:
Denne ja..
Kanskje jeg bare skal avbestille da?
Skaffa meg den for 14 dager siden, og må si den holder samme standar som resten av mine Naim plater - trygt kjøp

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.489
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Nå har jeg ikke den plata, men samme mann, samme label og helt sikkert tilsvarende lyd:

Antonio Forcione - Acoustic Revenge [naimcd017] (2008)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.511
Torget vurderinger
1
Hold dere On-Topic. Regelverket oppfordrer dere til å opptre høflig og redelig.

bjornh, moderator

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
20
baluba skrev:
Problemet er ofte at nesten ingen har hørt ukomprimert musikk i studio, og kan derfor ikke vite når kompresjon brukes hvis det ikke er veldig åpenbart.
I studio? Levende ukomprimert musikk oppleves stadig av alle som enten er eller omgåes musikere, ikke værre.

Mvh. RS

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
14.992
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
R.S. skrev:
baluba skrev:
I studio? Levende ukomprimert musikk oppleves stadig av alle som enten er eller omgåes musikere, ikke værre.

Mvh. RS
Men de akustiske forholdene som platen er innspilt under opplever du ikke daglig. Det er i alle fall ingen vanlige rom jeg har vært i som har lignende akustikk til den jeg hadde i studio. Dessuten hvor mange sitter daglig og hører et band spille live i stuen sin. Hvis du mener på øvelse i øvelseslokalet så mener du uansett at slik lyd ikke er ønskelig over hifi-en. De som måtte ønske seg noe slik er rett og slett lettere gal.

Du skal forøvrig vite at jeg fra midten av åttitallet har figurert som tour manager, musikkjournalist, konsertprodusent etc, men den erfaringen har veldig liten betydning i forhold til de senere årene jeg tilbrakte i studio. Så det du skriver har ingen relevans. Sålenge jeg aldri har lest noen andre kommentere kompresjonen på Vamps debutplate her så virker det som om jeg hører kompresjon raskere enn vanlige musikkelskere og hifi-freaks. Det er sannsynligvis fordi jeg har lagt kompresjon på ukomprimerte lydopptak, både på enkeltspor og masteren.

De færreste musikere har særlig peiling på dette heller før de har spilt inn flere plater. De aller fleste ber om mer kompresjon når de får høre hvordan det låter. Jeg kan forøvrig ikke forstå hvorfor dette diskuteres. Jeg tror aldri jeg har hørt en rockeplate uten kompresjon, og det har neppe du heller. Men at ting kan komprimeres mye lettere enn det som er normen i dag er det ingen tvil om, og derom er vi alle enige her inne. Men noen musikktyper må komprimeres mer enn andre, og det er den eneste meningen jeg hevder i denne tråden.

Jeg vet lite om fordeler og ulemper med første, andre, tredje eller ørtende ordens delefiltre selv om jeg kanskje har hørt like mange høyttalere som deg. Derfor kan jeg ikke blande meg inn i dine utlegninger om ht-konstruksjoner. Det er på bakgrunn av den respekten jeg har for ditt håndverk. Dessverre opplever jeg at den respekten er det noen som ikke gir til folk med faglig tyngde for det de driver med. Du kan ha vært på øving med et band hver dag siden du var fire år, og vært publikummer på alle konserter i østlandsområdet siden 1957, men du vil likevel ikke vite døyten om studiokompresjon eller studioteknikk i det hele for det. Forsøk å holde kortene litt fra hverandre her.

Bare vent, for dette blir sannsynligvis enda verre med tiden. På grunn av billig HDD-teknikk så spiller stadig flere musikere inn platene sine hjemme. Det kommer til å bety enda flere plater med tung kompresjon, og verre kommer det til å bli. For musikere blir lurt av sin egen forfengelighet når musikken mastres og mikses. Vi får håpe at fremtidens DIY-artister i alle fall har vett nok til å sende den ferdige miksen til mastring hos spesialister, og helst multitracken til miks også. For hvis ikke det skjer så er jeg redd at det blir mindre og mindre hifi fremover. Det med loudness-krigen kan faktisk ha en sammenheng med musikeres ønsker. I Vamps tilfelle er jeg overbevist om at den skyldige er Staveland, og ikke teknikerne på Lydloftet.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
33.418
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg er ikke vel bevandret i Vamp, men jeg synes at 13 Humler låter bra, så jeg håper ikke det er debuten! ;D

N

nb

Gjest
Av en eller annen merksnodig grunn er enkelte ihelkomprimerte plater fritatt fra almenn audiofil fordømmelse. "Rising Sand" blir innimellom trukket frem som eksempel på vellyd.

Waveformen på Gone, gone, gone fra den CDen

Vedlegg

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Der findes også virkeligt mange tåber på Forum. Jeg var den første til at påpege at den var skrækkelig. Et hav af protester rejste sig.

R

Roysen

Gjest
Det mest åpne og dynamiske som er utgitt på digitalt format er E.S.E. Session fra Blue coast records. Ingen over, ingen ved siden.

En annen meget fra er Rodrigo y Gabriela Live in Japan.

Mvh
Roysen

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
32.254
Sted
Kjelleren i kroken
Torget vurderinger
3
Valentino skrev:
Jeg er ikke vel bevandret i Vamp, men jeg synes at 13 Humler låter bra, så jeg håper ikke det er debuten! ;D
13 Humler låter meget bra, men personlig så synes jeg at de siste albumene til Vamp låter dårligere..

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
14.992
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
HoJ skrev:
Valentino skrev:
13 Humler låter meget bra, men personlig så synes jeg at de siste albumene til Vamp låter dårligere..
Jeg har faktisk ikke lyttet skikkelig til noen album etter debuten "God morgen søster" http://www.vamp.no/utgivelsene/album.php?albumid=1. Alt det andre har jeg stort sett hørt på radio eller i bakgrunnen på besøk. Jeg har riktignok liveplaten med KORK men har aldri hørt på den over anlegget. Den ligger liksom på vent. Men debuten er en plate jeg noen ganger lytter til, spesielt hvis jeg har vært i utlendighet i noen uker. I Uganda pleide jeg å ha den på diskmannen da jeg satt på kampesteinen i hagen og skuet utover Lake Victoria. Og den låter ganske imponerende på de fleste anlegg, men det er tydelig at lyden er skrudd for å låte imponator. Ganske kraftig komprimert med andre ord. Denslags kompresjon gjør en heavyplate dynamisk, men i dette tilfellet er det helt feil. Dere som har den kan plukke den ut av samlingen og lytte til den på nytt hvis dere ikke har merket det før. Fin musikk og klare, tydelige opptak med masse kropp, men lite dynamikk.

"13 humler" var nummer tre i rekken fra våre kjære arabere.

Edit: Leser forøvrig på siden jeg linket til at "God morgen søster" ble spilt inn i Major Studio. Lydloftet er altså helt frikjente i dette tilfellet. Forøvrig merker jeg noen ganger at jeg er enda mer kresen på kompresjon enn hifi-freaks. Det er mange som ikke oppfatter den platen som tungt komprimert fordi det er dyktig utført. Men for enhver studiotekniker så er det lett å høre at der har man vært tung på labben med vilje. Jeg tror kanskje det finnes mange utgivelser som er ganske komprimerte men som likevel nevnes som plater med god lyd av gullørene.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.585
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Personlig reagerer jeg mye sterkere på digital klipping enn på godt utført kompresjon. Den "formildende omstendigheten" med Krauss & Plant er at de også høres omtrent slik ut live, sånn at dette fremstår som en tilsiktet del av hvordan T-Bone ville at den sounden skulle være, og at digital klipping synes å være unngått.

Derimot reagerte jeg ganske negativt på ett av sporene på debutplaten til Narum, som forøvrig fikk pen omtale både i Fidelity og andre steder, på grunn av det som for meg hørtes ut som klipping og tilhørende forvrengning i toppene. Det passet ikke inn på den platen. I mine ører hadde passet bedre med forvrengningen fra en rør-preamp som gikk i metning, hvis det nå absolutt var nødvendig å tilføre vreng for å få dette sporet til å høres "høyt" ut.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
14.992
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
asbjbo skrev:
Personlig reagerer jeg mye sterkere på digital klipping enn på godt utført kompresjon. Den "formildende omstendigheten" med Krauss & Plant er at de også høres omtrent slik ut live, sånn at dette fremstår som en tilsiktet del av hvordan T-Bone ville at den sounden skulle være, og at digital klipping synes å være unngått.

Derimot reagerte jeg ganske negativt på ett av sporene på debutplaten til Narum, som forøvrig fikk pen omtale både i Fidelity og andre steder, på grunn av det som for meg hørtes ut som klipping og tilhørende forvrengning i toppene. Det passet ikke inn på den platen. I mine ører hadde passet bedre med forvrengningen fra en rør-preamp som gikk i metning, hvis det nå absolutt var nødvendig å tilføre vreng for å få dette sporet til å høres "høyt" ut.
Da tror jeg vi to er ganske enige. Delikat utført kompresjon er det ingenting i veien med, selv om jeg synes Vamp hadde fortjent en mer dynamisk og mindre trykkende stil. Men passer kompresjonen til låten så skal det være slik. Klipping er et større problem. Å leke på grensen av klipping har jeg aldri gjort, uansett genre. Digital vreng låter horribelt i de fleste sammenhenger, men der er ikke alle produsenter enig med meg.

Jeg kjøpte for en tid tilbake en dobbel cd med ny psykedelia der noen av låtene brukte digitale defekter som en effekt. Det er så fælt i mine ører at jeg må skippe de sporene. De som har laget de låtene har ikke særlig bra anlegg hjemme tipper jeg, for da ville de neppe syntes at det var en så god ide.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
37.175
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
En meget meget bra inspelning er Joe Jackson "Body and soul" ett musikaliskt mesterverk og inspelnings kvalitet som sjeldens
oppleves Dynamik!!! var ordet. Har kun vinyl utgaven-84 selv, men det fremgår av lenken her også vad som er best. Lyssna på
"Be my number two" og bli voldført.
http://www.tnt-audio.com/topics/body_and_soul_e.html

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
cybervision_ skrev:
Jeg er da ute etter plater med utrolig bra musikk som også har utrolig bra lyd. Da snakker jeg den type plater som bare låter fantastisk, men som også er slik at musikken er bra og de taes ut av hylla ofte. Alle sjangre tar jeg i mot, kanskje ikke den sorteste metallen.
Kanskje noen heller har tips til gode plate som Cyber kan prøve. ;)

Under er en god tråd som i stedet kan brukes om man skal diskutere dynamikk o.l.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=33870.220

Denne platen kan være noe,Cyber:

http://www.amazon.com/Whose-Truth-Lies-Doug-MacLeod/dp/B00004TRU8/ref=sr_1_10?ie=UTF8&s=music&qid=1265049140&sr=1-10

Dette er en plate produsert av Audioquest og de driver vel ikke med slikt lengre så vidt jeg vet,men du finner den kanskje på Ebay om du liker den.Slik som her:
http://cgi.ebay.com/DOUG-MACLEOD-Whose-Truth-Whose-Lies-NEW-CD-2000_W0QQitemZ280359698473QQcmdZViewItemQQptZMusic_CDs?hash=item4146bd8029

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.049
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Diy Duke skrev:
emotikon skrev:
Diy Duke skrev:
Der findes også virkeligt mange tåber på Forum. Jeg var den første til at påpege at den var skrækkelig. Et hav af protester rejste sig.
Nja...

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=13671.0;all
DEt var åbenbart ikke på Hifisentralen så. Her var du først kan jeg se. ;)
Men enige er vi :)
Og det er synd at innspillingen er slik, da det finnes flere meget gode låter på den plata. Hadde fortjent bedre behandling i studio.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
14.992
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Diy Duke skrev:
emotikon skrev:
Diy Duke skrev:
Nja...

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=13671.0;all
DEt var åbenbart ikke på Hifisentralen så. Her var du først kan jeg se. ;)
De tåberne var sikkert på et dansk forum, men jeg synes likevel du ikke skal kalle de du omgås med sosial på nettet fortjener å bli kalt tåber. Du blir ikke akkurat populær hvis du kaller de du omgås med slikt. Bare som et vennlig tips vedrørende sosial omgang med andre mennesker. Siden de tåbene ikke var her på forumet så får det være greit for denne gang, men det er ikke riktig omgangstone i et så hyggelig miljø som vi har her.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Jojo men du må da indrømme tåber er en god moderation fra idioter som var det første der slog mig ! Selvfølgelig mener jeg ikke at dem der har en anden mening er tåber. Blot en forkvaklet indgangsvinkel med hensyn til god lyd.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
cybervision_ skrev:
Jeg er da ute etter plater med utrolig bra musikk som også har utrolig bra lyd. Da snakker jeg den type plater som bare låter fantastisk, men som også er slik at musikken er bra og de taes ut av hylla ofte. Alle sjangre tar jeg i mot, kanskje ikke den sorteste metallen.
Skulle ønske jeg var moderator noen ganger..... ::)

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Høres ut som trådstarter er ute etter noe ala «Dynaudio - Feeling music». Runkeplate for butikkdemoer.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
14.992
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Diy Duke skrev:
Jojo men du må da indrømme tåber er en god moderation fra idioter som var det første der slog mig ! Selvfølgelig mener jeg ikke at dem der har en anden mening er tåber. Blot en forkvaklet indgangsvinkel med hensyn til god lyd.
???

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
baluba skrev:
Diy Duke skrev:
???
Hvis man synes Raising Sand er god så er man da langt ude. :eek:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
14.992
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Diy Duke skrev:
baluba skrev:
Diy Duke skrev:
???
Det var nå ikke Raising Sand jeg mente noe om...

C

Cyber

Gjest
Jeg har allerede Raising Sand i samlinga!!

Har dere noen gode tips på plater?

Hvor finner jeg Dynaudio saken?

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
baluba skrev:
Diy Duke skrev:
baluba skrev:
Diy Duke skrev:
???
Er jeg godt klar over. Det var min facon.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
14.992
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Diy Duke skrev:
baluba skrev:
Diy Duke skrev:
baluba skrev:
Diy Duke skrev:
???
Er jeg godt klar over. Det var min facon.
Manners, man. Det handler om gammeldags dannelse, enkelt og greit. Man bruker ikke ordet tåper for å beskrive mennesker med annerledes smak. Det er ikke innenfor denslags oppførsel min oppdragelse tillater meg fordi det skaper sperrer for enhver mulighet for respektfull debatt. Sterke følelser og engasjement er greit, namecalling not.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Der er mange måder at vise man synes andre er tåber. Jeg synes ikke den ene er bedre end den anden tværtimod.

Topp Bunn