Dynaco A25 - "Restaurering"

skrodahl

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2015
Innlegg
797
Antall liker
547
Dynaco A25, designet av SEAS Fabrikker og med element derifra, er en av historiens mest legendariske høyttaler. Kanskje også blant de beste...

Det har seg sånn at jeg hadde sånn flaks at jeg fikk et par A25 fra en brukthandler som ikke ante hva de hadde. Det var særs vanskelig å holde et godt pokerface, men jeg kom meg derfra med begge høyttalerne og lommeboka like full/tom som før jeg gikk inn i butikken.

Problemet var at de så ut som om de hadde vært gjennom de fleste av historiens større kriger:







Høyttalerne fungerte perfekt, elementene var bra. Jeg bestemte meg for å forsøke å "restaurere" dem, men jeg har aldri gjort noe lignende før. Løsningen ble forholdsvis grovt sandpapir (200), tung oil og broderistoff av typen man broderer korssting på.



Allerede fra første drypp av olje så jeg at dette ville bli bra.









Så var det broderistoffet til grillene.







Jeg byttet også ut kondensatorene i delefilteret (en pr høyttaler), og så hadde jeg et par fine Dynaco A25.

 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.749
Antall liker
868
Torget vurderinger
35
Flott jobb, det varmer et vintage-hjerte :)

mvh
 

skrodahl

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2015
Innlegg
797
Antall liker
547
Takk for gode tilbakemeldinger. :D

De låter helt usannsynlig bra, jeg kan forstå hvorfor så mange liker dem. Det er virkelig et høyttalerpar alle bør hatt i eie eller i det minste ha hørt.

Her er de i sitt naturlige element, den forskrekkelige tapeten er også borte.

 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Det spesielle ved denne ht er at bass er kobler direkte (uten filterspole) og diskant via kun en kondensator og EN seriemotstand (Ikke L-pad demping).
Akkurat som Bose 601! :)
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Det blir vel da ett 1. ordens filter dette da med kondensatoren som angiver av laveste frekvens den skal gjengi og motstanden for å senke nivået?

McLaren
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Vel, seriemotstanden og kondensatoren OG elementet utgjør hvordan diskanten møter bassen. Å endre på seriemotstanden for å dempe nivå vil her også endre delefrekvensen.
Dette er en vanskeligere øvelse enn å bare innføre et dempeledd, men mange mener at det simpelthen låter bedre!
 

thorerjo

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2012
Innlegg
541
Antall liker
263
Sted
Nesodden
Har 2 stk basselementer(25tv/ew) og 2 stk akustiske ventiler liggenes.Har lenge hatt lyst på å bygge A25 ut av disse.Mangler diskanter.Seas har et byggesett som skal være en moderne utgave av A25.Vet ikke om man kan bruke disse diskantene?.Finnes noen diskanter på Ebay fra tid til annen også ser jeg.
 
Sist redigert:

skrodahl

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2015
Innlegg
797
Antall liker
547
Det nederste kretskjemaet viser crossover for A25:


Kondensator og motstand i serie, med delefrekvens på rundt 1,5 kHz. Ingen filter på basselementet.
Bryteren avgjør hvor mye diskant man får fra høyttaleren.

Jeg skal ta bilder av elementene (dessverre, eller kanskje heldigvis?) er ikke diskanten original. Jeg hørte nettopp et par A25 med originale diskanter, og de var faktisk ikke like bra... Det er litt fiklete å ta av grillen på dem bare.
 
Sist redigert:

skrodahl

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2015
Innlegg
797
Antall liker
547
Bilder med grillen av:







Her er bilde av diskanten, jeg har ikke funnet noe som helst informasjon om den:

 

skrodahl

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2015
Innlegg
797
Antall liker
547
Har 2 stk basselementer(25tv/ew) og 2 stk akustiske ventiler liggenes.Har lenge hatt lyst på å bygge A25 ut av disse.Mangler diskanter.Seas har et byggesett som skal være en moderne utgave av A25.Vet ikke om man kan bruke disse diskantene?.Finnes noen diskanter på Ebay fra tid til annen også ser jeg.
Disse diskantene er de som SEAS anbefaler for A25:
http://www.hifikit.se/images/5769/h1189_27tdfc_datasheet.pdf

Ellers finnes kitet A26 fra SEAS:
SEAS A26 Kit
http://www.hifisentralen.no/forumet.../65773-seas-a26-ny-versjon-av-dynaco-a25.html
Seas A26 - April 2013 - Loudspeakermagazine 2013 | Loudspeakerbuilding
A26 - HIFI KIT
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Flott jobb. Ser ut som nye!
"Dynaco A25, designet av SEAS Fabrikker og med element derifra, er en av historiens mest legendariske høyttaler. Kanskje også blant de beste..."

Når ble den en av de mest legendariske i historien?
Jeg hørte dem for 40 (?) år siden, uten at de gjorde nevneverdig inntrykk, så jeg skjønner heller ikke at det skal være en av de beste?
Jeg har ellers aldri vært særlig imponert over tidlig Seas.

Men jeg hadde sikkert tatt de med, jeg også.
:)
 

skrodahl

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2015
Innlegg
797
Antall liker
547
Diskanten ser ut som en modifisert Philips AD 0160.
Vis vedlegget 327318
De er snarlike, men jeg tror ikke det er dem. Det skulle i såfall bety att jeg har et hull i lyden fra ~1.5 kHz til ~3 kHz, og det har jeg definitivt ikke... Herr Gravesen syns forøvrig at det er verdens verste diskanter:
WWDT

Her er bilde av baksiden på min diskant:


Baksiden av AD 0160:
 

skrodahl

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2015
Innlegg
797
Antall liker
547
Flott jobb. Ser ut som nye!
"Dynaco A25, designet av SEAS Fabrikker og med element derifra, er en av historiens mest legendariske høyttaler. Kanskje også blant de beste..."

Når ble den en av de mest legendariske i historien?
Jeg hørte dem for 40 (?) år siden, uten at de gjorde nevneverdig inntrykk, så jeg skjønner heller ikke at det skal være en av de beste?
Jeg har ellers aldri vært særlig imponert over tidlig Seas.

Men jeg hadde sikkert tatt de med, jeg også.
:)
De ble vel strengt tatt blant de mest legendariske høyttalerne i verden når J. Gordon Holt gav dem en glitrende review i Stereophile. At de dessuten solgte mellom 600.000 - 1.000.000 skader jo ikke for ryktet. (https://en.wikipedia.org/wiki/Dynaco).

Vi har uansett alle ulik smak, så jeg sier ikke noe på at du syns at de ikke gjorde nevneverdig inntrykk. Men de er mildt legendariske...
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Flott jobb. Ser ut som nye!
"Dynaco A25, designet av SEAS Fabrikker og med element derifra, er en av historiens mest legendariske høyttaler. Kanskje også blant de beste..."

Når ble den en av de mest legendariske i historien?
Jeg hørte dem for 40 (?) år siden, uten at de gjorde nevneverdig inntrykk, så jeg skjønner heller ikke at det skal være en av de beste?
Jeg har ellers aldri vært særlig imponert over tidlig Seas.

Men jeg hadde sikkert tatt de med, jeg også.
:)
De ble vel strengt tatt blant de mest legendariske høyttalerne i verden når J. Gordon Holt gav dem en glitrende review i Stereophile. At de dessuten solgte mellom 600.000 - 1.000.000 skader jo ikke for ryktet. (https://en.wikipedia.org/wiki/Dynaco).

Vi har uansett alle ulik smak, så jeg sier ikke noe på at du syns at de ikke gjorde nevneverdig inntrykk. Men de er mildt legendariske...
Jeg har fulgt med i svært mange år, og har aldri hørt A25 omtalt som legendariske. Det er alt.
At du har gjort en fin jobb med restaurering, og koser deg med god lyd er det viktigste. Et forhold jeg på ingen måte vil ødelegge.
Jeg synes også det er mer enn prisverdig at du løfter dem fram i solen igjen. Det fortjener de sikkert selv om jeg er litt surmaget.
Muligens skal det ikke mer til enn en kopp kaffe og noen velvalgte kutt til for å overbevise meg også.
Som sagt så hadde nok jeg også tatt de med. :)
 

Rolf_Zetterberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Innlegg
202
Antall liker
43
Visst är det en vanlig AD0160T8.
Denna diskant fanns i en mängd utföranden och ibland utan typnr påstämplat,så det kan vara lättare att titta på de 12 siffrorna.
Philips gick på den tiden ifrån de gamla AD-numren och hade då en tid både den gamla AD och den nya sifferkoden parallellt.
12NC betyder just 12 Numerical Code.Alltså 12 siffror.

Den Philipskatalog jag har listar tyvärr inte alla varianter,men klart är att:
2422 257 33002 är en AD0160 T8 i ett visst utförande med "nät" framtill.
Dessutom finns utföranden utan dutt,med 15mm dutt och kanske ännu fler...

Bild ur en holländsk tidskrift 1970:
 

Vedlegg

oen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2010
Innlegg
1.745
Antall liker
2.294
Sted
Portugal
Seas

Har 2 stk. SEAS 9 TV-LG liggende hvis noen har behov.
 

skrodahl

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2015
Innlegg
797
Antall liker
547
Visst är det en vanlig AD0160T8.
Denna diskant fanns i en mängd utföranden och ibland utan typnr påstämplat,så det kan vara lättare att titta på de 12 siffrorna.
Philips gick på den tiden ifrån de gamla AD-numren och hade då en tid både den gamla AD och den nya sifferkoden parallellt.
12NC betyder just 12 Numerical Code.Alltså 12 siffror.

Den Philipskatalog jag har listar tyvärr inte alla varianter,men klart är att:
2422 257 33002 är en AD0160 T8 i ett visst utförande med "nät" framtill.
Dessutom finns utföranden utan dutt,med 15mm dutt och kanske ännu fler...

Bild ur en holländsk tidskrift 1970:
Tack så mycket för infon Rolf,
Då borde det bli en bra förbättring med mina Seas-diskanter som är på väg till Malmö från Hifi-Kit.
 

skrodahl

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2015
Innlegg
797
Antall liker
547
Jeg har fulgt med i svært mange år, og har aldri hørt A25 omtalt som legendariske. Det er alt.
At du har gjort en fin jobb med restaurering, og koser deg med god lyd er det viktigste. Et forhold jeg på ingen måte vil ødelegge.
Jeg synes også det er mer enn prisverdig at du løfter dem fram i solen igjen. Det fortjener de sikkert selv om jeg er litt surmaget.
Muligens skal det ikke mer til enn en kopp kaffe og noen velvalgte kutt til for å overbevise meg også.
Som sagt så hadde nok jeg også tatt de med. :)
Jeg syns ikke du er surmaget i det hele tatt. Vi har alle ulike preferenser, og høyttalere er ikke akkurat det jeg kan best.

Det kan være sånn at, selv om det sitter langt inne, jeg er i overkant lyrisk over mine høyttalere. Nå som de har fått ett nytt liv, tar de seg veldig fint ut i stua, og lyden er ikke til å kimse av. Nå har jeg bestilt SEAS Prestige 27TDFC, og da blir de fullSEASifiserte. Det skal bli morsomt å høre hvordan det blir.

Uansett hvordan man vrir og vender på det, så hadde det vært vanskelig å finne høyttalere med bedre pris/nytte. Selv om de var gratis, har jeg lagt ut 1200 (svenske) kroner på dem. Det er ikke stort man får for den prisen.
 

skrodahl

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2015
Innlegg
797
Antall liker
547
Visst är det en vanlig AD0160T8.
Denna diskant fanns i en mängd utföranden och ibland utan typnr påstämplat,så det kan vara lättare att titta på de 12 siffrorna.
Philips gick på den tiden ifrån de gamla AD-numren och hade då en tid både den gamla AD och den nya sifferkoden parallellt.
12NC betyder just 12 Numerical Code.Alltså 12 siffror.

Den Philipskatalog jag har listar tyvärr inte alla varianter,men klart är att:
2422 257 33002 är en AD0160 T8 i ett visst utförande med "nät" framtill.
Dessutom finns utföranden utan dutt,med 15mm dutt och kanske ännu fler...
Jag googlade lite för att se specs på AD0160/T8, och det är inte alls så illa som det kunde verka på Gravesens sida.

Nu har jag inte hittat mycket definitiv info på nätet, men det ser ut till att diskanten bottnar ur någonstans kring 1500-2000 Hz. Enligt Gravesen såg det ut till att lägsta frekvens var kring 3 kHz eller kanske lite mer, och det är inte alls vad jag upplever med mina högtalare. Även om han kallar AD0160 för the world's worst dome tweeter, säger han ändå bra saker om den. Han länkar till en PDF som har lägsta rekommenderade crossover frequency på 1600 Hz:
http://www.troelsgravesen.dk/WWDT_files/ad0160.pdf

Du råkar inte sitta på mer info om AD0160?
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Jeg har fulgt med i svært mange år, og har aldri hørt A25 omtalt som legendariske. Det er alt.
At du har gjort en fin jobb med restaurering, og koser deg med god lyd er det viktigste. Et forhold jeg på ingen måte vil ødelegge.
Jeg synes også det er mer enn prisverdig at du løfter dem fram i solen igjen. Det fortjener de sikkert selv om jeg er litt surmaget.
Muligens skal det ikke mer til enn en kopp kaffe og noen velvalgte kutt til for å overbevise meg også.
Som sagt så hadde nok jeg også tatt de med. :)
Jeg syns ikke du er surmaget i det hele tatt. Vi har alle ulike preferenser, og høyttalere er ikke akkurat det jeg kan best.

Det kan være sånn at, selv om det sitter langt inne, jeg er i overkant lyrisk over mine høyttalere. Nå som de har fått ett nytt liv, tar de seg veldig fint ut i stua, og lyden er ikke til å kimse av. Nå har jeg bestilt SEAS Prestige 27TDFC, og da blir de fullSEASifiserte. Det skal bli morsomt å høre hvordan det blir.

Uansett hvordan man vrir og vender på det, så hadde det vært vanskelig å finne høyttalere med bedre pris/nytte. Selv om de var gratis, har jeg lagt ut 1200 (svenske) kroner på dem. Det er ikke stort man får for den prisen.
Du har for en rimelig penge fått deg et par høytalere som du er mer enn fornøyd med. De spiller bra, og takket være egen innsats tar deg seg også godt ut. Da kan man godt være "litt i overkant lyrisk".
Hva legendarisk angår så er i hvert fall jeg blitt nysgjerrig.
:)

Hva AD160 angår:
Jeg har tilbragt mange timer foran et hjemmebygget system med Philips AD9710 (fulltone)/AD160 som høytalere og en søbb elektronisk deling og egen forsterker, 10" bass (også fra Philips) i et eksponesialhorn. Det spilte helt fantastisk etter våre ører på 70-tallet, og åpnet også opp for klassisk musikk.
 
Sist redigert:

skrodahl

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2015
Innlegg
797
Antall liker
547
Det gikk jo fort...
Jeg bestilte diskantene igår, og de dukket opp før lunsj idag.





Nå er de monterte og fullt fungerende.



Jeg får gi meg selv litt tid før jeg bedømmer resultatet, men det virker absolutt som at A25-ene fortjente denne oppgraderingen. 8)
 

skrodahl

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2015
Innlegg
797
Antall liker
547
Høyttalerne har endret fullstendig karakter, det er klart. Men er det bedre?
Lyden er fyldigere, varmere, og jeg har samme store soundstage som før. Samtidig som det dukker opp nye detaljer i mellomtonen, så forsvinner noen andre i diskanten.

Jeg snurret litt vinyl først og lyttet til "Rudy" og "Asylum" fra Supertramp's "Crime of the Century". Pianoet låter mer naturlig, plassering av instrument og vokal i rommet er likt. Straks etter "I told them, look, I said. I'm not the way you're thinking." er det en liten klimpring på elgitaren som ikke lenger er så fremtredende. Etter "It's just a game I play for fun" i første refrenget kommer det noen trommeslag som er mye maffigare (som de sier i Sverige) med de nye diskantene. I dialogene "Will he take a sailboat ride? He is very likely to..." og "In the morning when the day's begun..." er plassering av stemmene kanskje ennå mer definert.

"The End" med the Doors er bedre på alle mulige måter, spesielt de enskilte skarptrommeslagene som kommer her og der. Det samme gjelder "Ride Across the River" med Dire Straits. Aha's plate Scoundrel Days låter ikke så "tynn" som den gjorde før.

Så gikk jeg over til å lytte på FLAC, med min RuneAudio på Raspberry Pi/HifiBerry DAC. Denne gangen litt mer akustisk.

Kings of Convenience/Feist's "The Build-Up". Stein Torleif Bjella "Kalas", Silje Nergaard "Nattsang" låter alle sammen nærmere og mer intens. Ennå mer som om de er i samme rom enn før. Dette oppdaget jeg også i Prudence' "Takk te dokk - Live".

Et eksempel på at detaljer blir mindre tydligere fant jeg i starten av Miley Cyrus' "Wrecking Ball". Tidligere kunne jeg høre pusten etter visse ord. Det finns fortsatt der, men ikke så tydelig.

Etter dette ble lyttingen litt mindre organisert, men jeg vil bare høre mer og mer. Foreigner "Waiting for a Girl Like You", DeLillos "Nittenåttifire", Steely Dan "Hey Nineteen", The Who "Baba O'Reilly", Raga Rockers "Ond Ungdom", Wyclef Sean "911", Willy DeVille "Spanish Jack" blir spilt.

I det store og hele er jeg fornøyd med oppgraderingen. Høyttalerne var faktisk veldig bra med de gamle diskantene, litt mer analytisk (som jeg antar kommer av at diskanten var mer framtredende), men bra. Nå er lyden fyldigere og varmere og med andre detaljer som kommer fram.

En av de store fordelene er at de er bedre på lavere volum. Jeg har fundert på å bygge en loudnesskrets tidligere, det er det ingen grunn til lengre.
 

skrodahl

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2015
Innlegg
797
Antall liker
547
Nå har jeg klokket rundt 10 timer, mest i bakgrunnen uten å ha lyttet aktivt til høyttalerne. De blir bare bedre, så det er et godt tegn.

Om man ser bort fra diskantene for et øyeblikk, så skapte jeg noen lydfiler i Audacity. Rene sinuskurver og testet hvor dypt bassene kunne gå. Det var ganske trivelig, de når ned til 30 Hz. Det er på et lavere nivå enn f.eks. 50 Hz, men det er godt over hørbart. På 25 Hz blir det helt stille.

Jeg har testet med høyere frekvenser med de gamle diskantene, og da kunne jeg ikke høre mer enn 16,5 kHz. Det er ikke sikkert at de går høyere, men det er enda mer sannsynlig at mine ører ikke kan oppfatte høyere frekvenser... Jeg har ikke testet med de nye diskantene ennå, så vi får se hva som skjer når jeg får tid til det.
 

skrodahl

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2015
Innlegg
797
Antall liker
547
Nå virker det som at diskantene har "satt" seg litt.
Det som forsvant i starten er nå tilbake, samtidig som at alt det som tilkom er beholdt.

Jeg fant noen test-filer i FLAC, og det var faktisk en lett blaffring ned til 20 Hz! Diskantene når nye høyder, jeg kunne faktisk høre 18 kHz-signalet. Det hadde jeg ikke trodd om mine egne ører...

Jeg er fortsatt veldig positiv til philipsdiskantene, men dette er i en annen klasse. Men vil jeg kalle det legendarisk? Absolutt, og helt uten noen form for tvil. Det er vel også en god dose tvil rundt min upartiskhet, men jeg er særdeles nøggd (som vi sier i Trøndelag).

Dynaco A25, sier jeg bare.
 

mårtens

Fersking
Ble medlem
05.07.2014
Innlegg
3
Antall liker
2
Sted
telemark
Dynaco a-25 m. phillips diskant.

Hei, var ivrig stereo interessert på 70 tallet og bygde bl.a et seas 303R byggesett Har fått et lite tilbakefall i senere tid og forsket litt på seas vintage og snublet over Dynaco produktene.
Klart å skaffe meg dynaco a-25 fra Sverige og et sett scandyna fra Danmark.
Dynaco har samme diskant som dine hadde, scandyna har kun seas elementer men er i 4 ohm og mangler regulering for diskant bak.
Scandyna utgaven og er litt mer forseggjort med borrelås på fronten og alu lister rundt frontramma. Bilder på tråden "Diy dynaco a25" i forumet her.
Har blitt så nysgjerrig at jeg vil prøve å bygge en "modernisert" utgave med originalt utseende. Har fra Ebay skaffet filter/regulator og diskanter H-087.
prøver å legge ved bilde av filter/ regulator.
 

Vedlegg

skrodahl

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2015
Innlegg
797
Antall liker
547
Jøss, dine A25 har også AD0160T8 diskanter.
Er det en svensk greie mon tro? Det syns jo tydelig at de egentlig ikke passer inn der.
 

Whiplash

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2013
Innlegg
1.870
Antall liker
2.086
Sted
Østfold
Torget vurderinger
4
Flotte høyttalere, de kom absolutt til riktig hjem.
 
Topp Bunn