Dutch & Dutch, Rethink the loudspeaker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    På tide disse nederlandske nytenkende høyttalere får noen venner! Der er vel ikke solgt så mange, men noen må der da være på sentralen!? Her er et bilde av mine C8 på Sound Anchors stands.
    4FB1A08D-E57C-4EB6-B38D-038CE25F7E93.jpg
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Har lagt merke til de, men ikke hørt de. Ser absolutt spennende ut. Vil tro at de låter veldig bra.
     

    Dave

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    130
    Antall liker
    2
    Jeg har lige anskaffet mig et par D&D 8c også - så jeg melder mig naturligvis ind i vennetråden. Det er rigtige gode højttalere til rum, der ikke bagefter skal fyldes med alle mulig akustiskfremmende midler. Da jeg for nylig er flyttet, og ikke længere havde plads i eget rum til mine Zingali client name (de nu står i stuen :)) - så var disse højttalere med deres innovative løsninger et oplagt valg.....jeg har ikke fortrudt det!


    D&D1.jpg
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Er det en ES-775 som pynter opp i stuen?
    Jeg har lige anskaffet mig et par D&D 8c også - så jeg melder mig naturligvis ind i vennetråden. Det er rigtige gode højttalere til rum, der ikke bagefter skal fyldes med alle mulig akustiskfremmende midler. Da jeg for nylig er flyttet, og ikke længere havde plads i eget rum til mine Zingali client name (de nu står i stuen :)) - så var disse højttalere med deres innovative løsninger et oplagt valg.....jeg har ikke fortrudt det!
    Er det en ES-775 som pynter opp stuen?


    Vis vedlegget 534736
     

    Dave

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    130
    Antall liker
    2
    Ja - det er en ES-175 blonde. Gammel analog guitar ved siden af moderne DSP lydgiver - harmonisk samklang!?
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.634
    Antall liker
    4.242
    Sted
    Bartistan
    La oss ikke bry oss så mye om høyttalerne, få heller se gitarene :p
    Laft er ikke akkurat feil det heller, i disse hvit-gips-tider
     

    Dave

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    130
    Antall liker
    2
    Fin guitar den SG! - men hvordan oplever du D&D? og har du kalibreret dem og evt. med hvilke erfaringer.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Fin guitar den SG! - men hvordan oplever du D&D? og har du kalibreret dem og evt. med hvilke erfaringer.
    Har egentlig hatt lite tid og har kun stilt inn avstand til bak- og sidevegg. Bruk en del tid på å få koplet settet sammen, skaffet stativer, trukket cat-5 mm..
    De spillet som en kule rett ut fra boksen! Til prisen gjør de «rent bord» som system.
     

    Dave

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    130
    Antall liker
    2
    Jeg har også kun haft dem lidt under en måned, så jeg fornemmer at der stadig er "uopdagede" områder, især når man går i gang med REW og de mange muligheder (hovedbrud) med forskellige targetkurver, placering og D&D's egne indstillingsmuligheder i softwaren. Jeg har også afprøvet forskellige akustiske tiltag, men er gået bort fra det igen, det skaber i øjeblikket for mange ubekendte i ligningen...og så kommer rummet også til at ligne et sted, hvor man ikke har lyst til at opholde sig....med mindre man (inklusiv mig selv) er lydautist.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Om du har et rimelig rom er det bare plassere dem symetrisk og fra 10 cm fra bakvegg, så blir resultatet wow! Beste kopling til rommet er ca 40 cm til bakvegg, mine er 60 da jeg må komme fri av peisen ....
    4B46D91C-DD47-40B1-AACB-707288E6A15C.jpg
     

    Dave

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    130
    Antall liker
    2
    Jeg har mine stående ca. 40 cm. fra frontvæggen – og synes at det er indenfor afstanden 30 – 50 cm, at det er lettest at få tingene til at gå op. De 2 sub-elementer (fra ca. 25-100hz) på bagsiderne giver en imponerende hurtig og præcis basgengivelse – jeg hører for første gang kontrabasgange, hvor jeg med det samme genkalder mig en troværdig realisme – noget jeg ikke har fået på samme måde via de 15” elementer, der sidder i mine Zingalier – eller for den sags skyld fra de mange andre højttalere, jeg har været igennem de sidste mange år. Basgengivelsen i disse højttalere er simpelthen i en klasse for sig selv. Måske er der ikke helt så meget dybde (3d!?) bredde og holografi med D&D (men her gør de det alligevel ganske godt!), men oplevelsen opvejes af monitorens evne til dynamik, detaljering og placering af instrumenterne i et meget præcist stereoperspektiv. Min, indtil videre sparsomme, erfaring, via diverse målinger, siger mig at det virkelig kan betale sig at være omhyggelig med at kalibrere dem – de 24 filtre til hver højttaler gør, at man kan skræddersy lyden til egne behov – og det er ”icing on the cake”, når man kun har 22 m2 at gøre godt med.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har mine stående ca. 40 cm. fra frontvæggen – og synes at det er indenfor afstanden 30 – 50 cm, at det er lettest at få tingene til at gå op. De 2 sub-elementer (fra ca. 25-100hz) på bagsiderne giver en imponerende hurtig og præcis basgengivelse – jeg hører for første gang kontrabasgange, hvor jeg med det samme genkalder mig en troværdig realisme – noget jeg ikke har fået på samme måde via de 15” elementer, der sidder i mine Zingalier – eller for den sags skyld fra de mange andre højttalere, jeg har været igennem de sidste mange år. Basgengivelsen i disse højttalere er simpelthen i en klasse for sig selv. Måske er der ikke helt så meget dybde (3d!?) bredde og holografi med D&D (men her gør de det alligevel ganske godt!), men oplevelsen opvejes af monitorens evne til dynamik, detaljering og placering af instrumenterne i et meget præcist stereoperspektiv. Min, indtil videre sparsomme, erfaring, via diverse målinger, siger mig at det virkelig kan betale sig at være omhyggelig med at kalibrere dem – de 24 filtre til hver højttaler gør, at man kan skræddersy lyden til egne behov – og det er ”icing on the cake”, når man kun har 22 m2 at gøre godt med.
    Jeg hadde jo også 15» oppsett i eksakt samme oppsett/plasering, Jbl 4367! C8 gir klart bredre bassoppløsning ! Kanskje høyre lydtrykk i 4367 med på den annen side går de jo ikke nær så djupt «by far» ! Oppløsning er også klart bedre i C8
    65BB62FC-4D01-444F-A482-1C691E8A7C74.jpg
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Jeg var også innen om B&O BL50 som på noen områder har bassgjengivelse på nivå med C8. Men BL50 mangler oppløsning i toppen og koster over det dobbelte.
    E1B833DC-D30F-47E2-AD56-877A6DBFACCB.jpg
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har også kun haft dem lidt under en måned, så jeg fornemmer at der stadig er "uopdagede" områder, især når man går i gang med REW og de mange muligheder (hovedbrud) med forskellige targetkurver, placering og D&D's egne indstillingsmuligheder i softwaren. Jeg har også afprøvet forskellige akustiske tiltag, men er gået bort fra det igen, det skaber i øjeblikket for mange ubekendte i ligningen...og så kommer rummet også til at ligne et sted, hvor man ikke har lyst til at opholde sig....med mindre man (inklusiv mig selv) er lydautist.
    Går ut fra at du har disable lantency!?, men hva har du satt Buffer limit til?
     

    Dave

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    130
    Antall liker
    2
    Jeg har også kun haft dem lidt under en måned, så jeg fornemmer at der stadig er "uopdagede" områder, især når man går i gang med REW og de mange muligheder (hovedbrud) med forskellige targetkurver, placering og D&D's egne indstillingsmuligheder i softwaren. Jeg har også afprøvet forskellige akustiske tiltag, men er gået bort fra det igen, det skaber i øjeblikket for mange ubekendte i ligningen...og så kommer rummet også til at ligne et sted, hvor man ikke har lyst til at opholde sig....med mindre man (inklusiv mig selv) er lydautist.
    Går ut fra at du har disable lantency!?, men hva har du satt Buffer limit til?
    Ja, jeg har disable latency og har bare beholdt default værdien på buffer limit på 30 ms, men for at være ærlig så ved jeg ikke rigtig hvad denne værdi har af betydning!?
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Ja, jeg har disable latency og har bare beholdt default værdien på buffer limit på 30 ms, men for at være ærlig så ved jeg ikke rigtig hvad denne værdi har af betydning!?[/QUOTE]
    Gjetter på at det er en finjustering av latency og at verdien kun har betydning når lentency er enable.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nydelige talere! Hvor lang er avstanden mellom de og fra talere til lytteposisjon? På ene bildet ser det ut som Stillehavet i distanse mellom høyttalerne;)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er disse I samme "landskap " som Kii Three ? ...har lyttet på Kii, men bør vel og ta en lytt på disse før avgjørelsen tas :confused:
    Det stemmer, Dutch&Dutch er i bunn og grunn samme type konsept som Kii Three.
    Hovedsaklig er forskjellene i teknikken man bruker for å oppnå det samme. Kii bruker dsp/tidsforsinkelse for å lage kardioide-spredning (lyden som går bakover kanselleres slik at man får en mer fokusert fremoverrettet lydbølge) hvor Dutch bruker akustisk ventilering for det samme.
    Jeg har forstått det slik at av denne grunn er Dutch litt avhengig av å stå i nærheten av en vegg (10-100 cm) for optimal funksjon, men i bunn og grunn er resultatet det samme som det Kii oppnår.

    I forhold til Kii er Dutch en del større og tyngre fysisk, med tilhørende større kapasitet. Noe mindre brukervennlig til vanlig stue grunnet oppsett/fjernkontroll via app, men til gjengjeld har man innebygget parametrisk EQ slik at man kan få bassen korrekt i ethvert rom.

    Som Kii-eier selv ville jeg helt definitivt ha sett på Dutch også hvis man er ute etter et alt-i-ett system på høyt nivå. Det er disse to alternativene som per i dag er det beste som er mulig å oppdrive, størrelse og enkelhet tatt i betraktning.

    https://audiophilestyle.com/ca/reviews/dutch-dutch-8c-loudspeaker-review-r739/
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Ja, samme konsept som Kii men litt forskjellig avveininger. Jeg har meget stort rom og har «plass» til djup bass så valget falt på D&D fram for Kii med bassmodul som ville blitt betydelig mer kostbart.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ja, samme konsept som Kii men litt forskjellig avveininger. Jeg har meget stort rom og har «plass» til djup bass så valget falt på D&D fram for Kii med bassmodul som ville blitt betydelig mer kostbart.
    Kan jeg spørre hvordan denne "låter" i området ca. 1000 - 3000 Hz? Jeg spør fordi diskanten starter allerede på 1250 Hz hvilket er utrolig lavt for en så liten membran. Greit at den får hjelp av waveguide, men membran skal uansett gjengi lavere frekvenser enn små domer normalt sett gjør.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Ja, samme konsept som Kii men litt forskjellig avveininger. Jeg har meget stort rom og har «plass» til djup bass så valget falt på D&D fram for Kii med bassmodul som ville blitt betydelig mer kostbart.
    Kan jeg spørre hvordan denne "låter" i området ca. 1000 - 3000 Hz? Jeg spør fordi diskanten starter allerede på 1250 Hz hvilket er utrolig lavt for en så liten membran. Greit at den får hjelp av waveguide, men membran skal uansett gjengi lavere frekvenser enn små domer normalt sett gjør.
    Det er er meget vanskelig spørsmål å gi et fullstendig svar på. 1-3 kHz eller ca 1-1/2 oktav midt i det mest følsomme område! Om der er oppbrudd i membran vil det være ganske hørbar på eks kvinnestemme noen jeg absolutt ikke har merket. De gjør det bedre enn de JBL M2 som stod der før, de har nemlig en tendens til å «skrike» ned mot deres også for lave delefrekvens...
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Jeg er nysgjerrig på disse D&D- høyttalerne.
    Ser at det ligger to par på brukten. Det gjør det fristende å slå til men jeg blir samtidig bittelitt skeptisk av at det ligger to par ute for salg. Jeg gjetter på at det utgjør minst 50% av alle solgte par i Norge.

    Er det noen som hår hørt DD som kan si litt om inntrykkene deres?
    Og er det slik at balanser er eneste tilkoblingsmulighet, både digitalt og analogt? Litt upraktisk å måtte anskaffe streamer med AES/EBU- utgang.

    Dere som eier de to parene for salg er også hjertelig velkomne til å svare;)
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.602
    Antall liker
    3.947
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er nysgjerrig på disse D&D- høyttalerne.
    Ser at det ligger to par på brukten. Det gjør det fristende å slå til men jeg blir samtidig bittelitt skeptisk av at det ligger to par ute for salg. Jeg gjetter på at det utgjør minst 50% av alle solgte par i Norge.

    Er det noen som hår hørt DD som kan si litt om inntrykkene deres?
    Og er det slik at balanser er eneste tilkoblingsmulighet, både digitalt og analogt? Litt upraktisk å måtte anskaffe streamer med AES/EBU- utgang.

    Dere som eier de to parene for salg er også hjertelig velkomne til å svare;)
    Var och lyssnade på den här i Sverige på ett event med Perfekt Sense och tyckte att det var inget speciellt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Sst

    Dave

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Innlegg
    130
    Antall liker
    2
    Mine indtryk af D&D fremgår (lidt mellem linierne) af det jeg allerede har skrevet i denne tråd -
    altså, så er jeg også temmelig uenig i at disse højttalere ikke skulle være noget specielt!
    Mine D&D er tilsluttet en PC og derefter en middelmådig streamer Yamaha wxc-50, optisk ud til en "optisk til xlr omformer" (for at sikre en ren digital fremføring)-
    og med denne løsning på ca. 80.000 danske kroner, har jeg nu fået en meget tilfredsstillende lyd, i et almindeligt rum uden akustiske tiltag,
    ved hjælp af rew og lidt tålmodighed. Alt i alt en løsning som på mange parametre overgår de mange, mange (og dyrere) lydsystemer i mange forskellige lytterum, jeg har haft i over 40 år!
    Så jo!....de er noget specielt!
     
    • Liker
    Reaksjoner: Sst

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Ok, skal prøve å gi en ærlig subjektiv anmeldelse som en av to selgere (forøvrig er paret mitt solgt og på vei til det store utland as we speak).

    Grunnen til at jeg solgte dem for min del er utelukkende kone- og estetikkrelatert. Etter flytting har vi rett og slett ingen plass å ha dem - de rager 20 cm over vinduskarmen og stjeler utsikten, hvis de skal stå på stativer i ørehøyde, og jeg er forsåvidt enig med kona at det ikke går. Så jeg må finne noen lave høyttalere vinklet oppover som kona kan leve med.

    Ellers skulle jeg gjerne beholdt dem - fordi de gjør veldig mye veldig riktig. Men det skal sies at det er høyttalere som har vokst på meg, mer og mer. Første gang jeg hørte dem var jeg litt sånn: «var dette alt»? Men jo lenger jeg levde med dem, jo mer virket det på meg som de rett og slett gjengir det som finnes på opptaket, verken mer eller mindre, på godt og vondt. Det er ikke nødvendigvis imponerende ved første lytt, men det legger til rette for masse deilig lytting til ulike sjangre over tid, uten lyttetrethet.

    Pluss: hvis høyttalere må stå inntil veggen, er det nesten ingen som gjør dette bedre enn disse, vil jeg påstå, pga designet med kardiode-mellomtone og bakoverspillende bass. Men har man anledning til å dra vanlige høyttalere ca 1 meter ut fra veggen kan forsåvidt det funke like bra, og kan nok også gi bedre dybdeperspektiv. Men jeg ser stadig bilder av oppsett her på HFS der høyttalerne står inntil veggen ved siden av TV og andre styggedommer, og for alle slike oppsett tror jeg disse er supre.

    Også pluss: bass, dynamikk, punch. Disse har ikke bare bra bass for størrelsen. De har enormt bra bass, punktum. Jeg tror det er den kjellerdype, stramme stereobassen fra de lukkede subwoofwerne jeg kommer til å savne aller aller mest. For meg som mest hører på klassisk og jazz, har jeg virkelig oppdaget at det finnes noe som heter dyp bass i stereo. De har også stor grad av punch og attack. Minner en del om hornhøyttalere sånn sett. Jeg tror også de har lav forvrengning i presensområdet - for jeg merket at jeg med disse stadig ble fristet til å skru lyden farlig høyt opp. Det indikerer at de kan spille høyt uten å svette.

    Pluss: stereobildet er som skåret i stein.

    Pluss, og minus: de krever en del måling og tilpasning i den innebygde dspen for å spille optimalt. Jeg tok dem opp fra boden for å demonstrere dem for en potensiell kjøper for noen dager siden. Først var jeg litt «meh, er det bare sånn de låter i dette rommet?» (det var første gang jeg prøvde dem i stua etter flytten - fikk bare kona til å akseptere å sette dem opp fordi jeg fristet med mulig salg). Så, etter en runde med måling og eq i bass og mellombass dagen etter, var det plutselig noe som sa pang, og det satt der det skulle.

    Minus - eller pluss: De sprer lyden en del smalere enn tradisjonelle kassehøyttalere. Mange vil nok like det veldig godt, særlig de som demper siderefleksjober osv. Jeg liker nok enda mer rombidrag fra sidene. Samtidig tror jeg den noe smale spredningen også er noe av det som bidrar til det glassklare stereobildet og den dynamiske punchen. Så dette er smak og behag. Hvis de hadde funket estetisk hjemme ville jeg helt klart beholdt dem en god stund til. Ville jeg beholdt dem for alltid? Ikke godt å si. Kanskje ville jeg til slutt savnet høyttalere som sprer lyden bredere og sånn sett skaper enda mer omsluttende romlyd, om det så går noe på bekostning av pinpointing.

    Alt i alt synes jeg de er ganske unike med tanke på alt de får til riktig, gitt størrelse og pris. Har man mulighet til å dra høyttalere et stykke ut fra veggen, og/eller kan ha svære høyttalere (ute på gulvet) og/eller klarer å integrere et bra subwoofer-oppsett, kan nok det funke vel så bra. Men da blir det straks mer komplisert. Så som en alt i ett pakke får man mye her. Sånn, noen tanker i kveldingen.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn