Dungeon of despair

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    :D Mange takk! Dagen feires nok med nykjøpt vinyl. Bare vaske først.
     

    Elmer Midd

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.06.2006
    Innlegg
    475
    Antall liker
    851
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Gratulerer så mye med dagen. Du får holde igjen bittelitt på feiringa da,
    så du hører vekkerklokka imorgen. :rolleyes:
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Prøver å være oppe i rett tid i morra, det lar seg nok gjøre. Men jeg ber om forståelse for langt fremskreden alder opp bakkene.
     

    Elmer Midd

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.06.2006
    Innlegg
    475
    Antall liker
    851
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Prøver å være oppe i rett tid i morra, det lar seg nok gjøre. Men jeg ber om forståelse for langt fremskreden alder opp bakkene.
    Skal ta med noen kamferdrops til deg, så får du litt ekstra motivasjon.

    Du har ihvertfall alderen å skylde på når det går tungt, hva unge Elmer skal skylde på
    må han snart finne ut.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Kamferdrops, polkagriser, Kongen av Danmark, moccabønner, sviskekompott, blodpølse, lungemos... Det er nye motivasjonsfaktorer som gjelder. :)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.351
    Antall liker
    13.494
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Hej Zomby, vill du så kan jag ta med din avbrutte kabel ned till brodern i slutet av november så löder han fast den i samma slängen som han monterar min? Du bor ju bara ett långt stenkast bort så logistiken borde vara enkel. Si fra om intresse föreligger:)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tar gjerne imot litt hjelp en gang senere. Men da gjerne med forkorting og reterminering av originalkabelen. Da må jeg å kjøpe inn et par phonoplugger først. Kan sende deg en PM når det er OK, så lodder jeg like godt Cardas selv i mellomtiden.

    Mange takk. :)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.351
    Antall liker
    13.494
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Den är god! Och kanske det är bra du ser vad slags kvalitetsmässigt resultat min kabel blir i innan du du lämnar bort dina egna.. ;)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ahhh.... Dette ser ut som framifrå håndtverk, ja.

    Men... Med mindre jeg har misforstått Cardas helt, så er ikke dette koblet som tiltenkt. 33AWG har to tvinnede par inne i en flette. Hvert av disse parene er tiltenkt en kanal, med strømpen som felles skjerm og jordleder. Det er altså en stereokabel. Nå antar jeg at kablene er koblet med to ledere til senter og en til ytterkappe på RCA-pluggen, med skjermen flytende i RCA-enden, og at det er trukket en separat jordleder i tillegg?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ellers ligger det snart an til påbygg. Ny tur til Fyrstikktorget etter BBB. Nye timer med platene ut på gulvet, demontering av hyllene, boring av hull som passer til riktig hylleavstand, løfting av bæltunge bjørkehyller, og bannskap på nivået over IKEA-montering.

    DSCN8247.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.871
    Antall liker
    104.231
    Torget vurderinger
    23
    Kommer gjerne en tur innom får å hjelpe... æhh..inspisere..fjerne surplus rejects :rolleyes:
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Right back at ya! ;D

    Ellers er det ikke stort av dubletter her, selv om jeg innimellom kjøper noe jeg har fra før.

    Men hos deg? Må da være noen hyllemeter med dubies?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.871
    Antall liker
    104.231
    Torget vurderinger
    23
    Skulle tro det ja, definitivt noen hundre.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Kan ikke vi ta en prat over februarlønninga mi? Da dukker det opp noen ekstrakroner etter røddagene i jula, og med det muligheten til å hjelpe en kompis ut av noen dublettkniper.

    :D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.871
    Antall liker
    104.231
    Torget vurderinger
    23
    Åpen for pantobligasjoner, veksler, IOU, futures, alt for å bistå en hardt trengende junkie vet du :cool:
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Har du fått oversikt over dubleringssituasjonen din, forresten? Mener å huske noe om pappkartonger i pallekarmer på jobben en periode? :D
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.351
    Antall liker
    13.494
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Ja, det är riktigt som du säger Zomby om kabeln, men läste på den stora weben om folk som brukt kabeln i par med gott resultat så tanken är att testa det och skulle det visa sig vara en dålig idé så går vi tillbaka till ursprungsmetoden.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Regner med at det går helt fint sånn. Jeg antar at det forhøyer kapasitansen noe, men det har sikkert minimalt å si om du ikke bruker MM-pickup. Om du vil høre noen forskjell, så antar jeg at det er nødvendig å ha to stykk ferdigterminert for direkte sammenligning uansett.
     
    Sist redigert av en moderator:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Noen tanker ettervert som inntrykket av oppgradering til to stykk 6.4 begynner å sette seg:

    Strammere, mer dynamisk og uanstrengt har jeg vel vært inne på tidligere. Alt låter mer nakent, direkte, og om det går an å si det: Mindre forsterker enn før.

    Det har skjedd en god del i diskantområdet. Noe av dette er mindre anstrengte forsterkere, noe forskjellene mellom 6.4P og 6.4.

    Men, bomba var kanskje at min nyserva 6.4P kom tilbake som et nytt og bedre apparat. Takket være en hyggelig kjøper ble den i bruk hos meg til de 'nye' 6.4'ene kom hjem.

    Samtidig med utskifting av softstartreléene fikk den en ny justering av bias. Kanskje ikke så veldig overraskende at det vandrer en smule på de drøye 10 årene siden den ble bygget? Uansett. Her skjedde det virkelig noe, med diskanten spesielt.

    Jeg opplever det subjektivt som en lett heving av nivået, samtidig som den låter ganske betraktelig renere og mer oppløst. Kontrasten til inntrykket av NC400 er fortsatt der, men noe annet. NC400 i forhold til 6.4P før justering var en opplevelse av mer nivå og oppløsning, men samtidig opplevelse av en slags betoning som jeg ikke ble klok på eller klarte å like (klarer ikke å se det som økt oppløsning alene). Forskjellen mellom 6.4P før og etter justering av bias har kun denne lette økningen av nivået og forbedringen av oppløsning, forskjellen fra 6.4P til 6.4 er enda et lite skritt i samme retning.

    Lærdommer? Mer forsterker. Du har sannsynligvis ikke nok, og garantert ikke for mye. Har man en DP som har passert 10 år (eller rundt 15 for 6.4'ene mine), da er det bare å levere inn til en sjekk og justering av bias. Det er ikke store kronene, og forbedringen kan være betraktelig.

    Sånn går dagene...
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.587
    Antall liker
    2.792
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Så. To forsterkere, er det fråtseri?

    Black Moses sier det er innafor.

    Vis vedlegget 281219
    Flott oppsett,det der.
    Et lite spørsmål: Hvor mye luft har du mellom høyttalere og frontvegg?
    Til sidevegg ser det ut til at du har nok, men det kan kanskje tåles å tenke på å forsøke med høyttalerne litt mer ut på gølvet?
    Selv har jeg ca 140 mellom høyttalere og frontvegg.

    mvh
    Proffen
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Avstand fra fontvegg 107, til sidevegg 70. Det kunne sikkert vært mer både den ene og den andre veien. Men stua brukes til mer enn musikk, så et sted må grensa gå. Tar en ny runde i en ny stue når jeg blir rik.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Og en 'humbling experience':

    I går fikk jeg Hifipuristen på besøk etter at NLE'en begynte å krangle igjen.

    Samme symptomer som sist, frenetisk reléklikking fra strømforsyningen. Den gangen kom det tidlig opp som en mulighet at den kunne se for lav impedans på utgangen. Da endte jeg med å sitte en 'hel kveld' med multimeter og måle inngangene på min BPC 7.3 med multimeter, alle innganger, mellom alle pinner, med alle innstillinger på attenuatorene og inngangsvelgeren. Samtidig målte jeg alle signalkabler. Ingen mistenkelige funn i det hele tatt.

    Så leverte jeg den til Dalens. Teknikeren reproduserte feilen, fant et par kondensatorer med redusert verdi og byttet dem. Feilen var der fortsatt.

    Han klarte ikke å se og forstå noe som helst av kretsen. Kanskje ikke så rart, med to etasjer firelags print, tettpakket med SMD. Og via Hifipuristen fikk vi et par tips til målepunkter og verdier. Da han koblet opp igjen oppførte den seg plutselig eksemplarisk igjen. Like klok hentet jeg NLE, og monterte opp hjemme. Den oppførte seg som en nystriglet søndagsskolegutt. Nesten et år.

    Så begynte den igjen, på samme måte som sist. Denne gangen var jeg helt rådløs. Hifipuristen hadde strengt tatt heller ikke flere idéer å bidra med. Planen var å sjekke om det var selve forsterkeren eller strømforsyningen som skapte seg. Han tok derfor med en av sine NLE 22. Så koblet vi til den, og den oppførte seg helt fint. Så koblet vi til min, og den oppførte seg helt fint.

    Tough luck, periodisk feil og enda vanskeligere å finne. Trodde jeg.

    Så koblet vi til signalkablene, og da kom feilen tilbake, på begge to. Feilen måtte være et annet sted enn i forsterkeren. Så koblet jeg min egen forsterker til med signalkablene som vanligvis brukes til CD-spiller. Funker fint på CD-inngangen i BPC, og i phonoinngangen.

    Problemet ligger tilsynelatende i et par signalkabler.

    Fram med multimeter enda en gang. Finner ikke annet enn sist.

    Forsterkeren er koblet til med CD-spillerens signalkabler og oppfører seg som den skal. Skjønner strengt tatt lite.


    Men det flaueste av alt?

    Jeg har blingsa på lastinnstillingene. Jeg har trodd at jeg har lastet med 100 Ohm, det viste seg at jeg har lastet på 1000. Sånn har den stått i evigheter, aner ikke hvor lenge. Ikke at det ikke har funka, det har det gjort. Vi testa kjapt på 200 og 600, Hifipuristen i sweetspot mente det funka best på 1000 likevel. Skal ta meg en runde selv en av dagene.

    :D
     
    Sist redigert av en moderator:

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.814
    Antall liker
    3.209
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Og en 'humbling experience':

    I går fikk jeg Hifipuristen på besøk etter at NLE'en begynte å krangle igjen.

    Samme symptomer som sist, frenetisk reléklikking fra strømforsyningen. Den gangen kom det tidlig opp som en mulighet at den kunne se for lav impedans på utgangen. Da endte jeg med å sitte en 'hel kveld' med multimeter og måle inngangene på min BPC 7.3 med multimeter, alle innganger, mellom alle pinner, med alle innstillinger på attenuatorene og inngangsvelgeren. Ingen mistenkelige funn i det hele tatt.

    Så leverte jeg den til Dalens. Teknikeren reproduserte feilen, fant et par kondensatorer med redusert verdi og byttet dem. Feilen var der fortsatt.

    Han klarte ikke å se og forstå noe som helst av kretsen. Kanskje ikke så rart, med to etasjer firelags print, tettpakket med SMD. Og via Hifipuristen fikk vi et par tips til målepunkter og verdier. Da han koblet opp igjen oppførte den seg plutselig eksemplarisk igjen. Like klok hentet jeg NLE, og monterte opp hjemme. Den oppførte seg som en nystriglet søndagsskolegutt. Nesten et år.

    Så begynte den igjen, på samme måte som sist. Denne gangen var jeg helt rådløs. Hifipuristen hadde strengt tatt heller ikke flere idéer å bidra med. Planen var å sjekke om det var selve forsterkeren eller strømforsyningen som skapte seg. Han tok derfor med en av sine NLE 22. Så koblet vi til den, og den oppførte seg helt fint. Så koblet vi til min, og den oppførte seg helt fint.

    Tough luck, periodisk feil og enda vanskeligere å finne. Trodde jeg.

    Så koblet vi til signalkablene, og da kom feilen tilbake, på begge to. Feilen måtte være et annet sted enn i forsterkeren. Så koblet jeg min egen forsterker til med signalkablene som vanligvis brukes til CD-spiller. Funker fint på CD-inngangen i BPC, og i phonoinngangen.

    Problemet ligger tilsynelatende i et par signalkabler.

    Fram med multimeter enda en gang. Finner ikke annet enn sist.

    Forsterkeren er koblet til med CD-spillerens signalkabler og oppfører seg som den skal. Skjønner strengt tatt lite.


    Men det flaueste av alt?

    Jeg har blingsa på lastinnstillingene. Jeg har trodd at jeg har lastet med 100 Ohm, det viste seg at jeg har lastet på 1000. Sånn har den stått i evigheter, aner ikke hvor lenge. Ikke at det ikke har funka, det har det gjort. Vi testa kjapt på 200 og 600, Hifipuristen i sweetspot mente det funka best på 1000 likevel. Skal ta meg en runde selv en av dagene.

    :D
    e

    Hei Zombie

    Det beste av alt var at når jeg ankom, stod hjemmelaget potetmos og skikkelige pølser på menyen.
    Tusen takk Zombie, det smakte nydelig.
    Hyggelig at din NLE-22 fortsatt er i orden. Fortsett og kos deg med den.
    Det var selvfølgelig hyggelig og bli kjent med deg.
    Neste gang får du ta en tur ut til bælmen i Bærum hvis du tør?

    Nok en gang tusen takk for et hyggelig besøk.😄
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Takk tilbake for hyggelig besøk.

    Enda så pinlig alt var, så er jeg lykkelig nå. Et par signalkabler er noe ganske annet enn en ny RIAA som kan erstatte NLE 22.....

    Som jeg pleier å si: Vertens viktigste jobb er å invitere hyggelige gjester. Når det er på plass, så går det meste av seg selv.

    Potetmos er en befriende enkel affære. Denne var vel 2 kg poteter, en god kladd smør, en 1/4 l fløte, salt, og en halv muskatnøtt.

    Pølsene var det Meny som sto for. Når jeg blir stor skal jeg lære meg å lage egne. :D
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    618hVU2JgZL._SX450_.jpg


    Er dette noe sånn superduperluxishifiaudiofilinnspillingmedlydtilådøøøøfor?

    Kom i posten i går. Bowie samler man da på, og Mike Garson er en av hans mange veldig dyktige medmusikanter oppigjennom, kanskje til og med en av de mer interessante.

    Går i spilleren snart.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.871
    Antall liker
    104.231
    Torget vurderinger
    23
    Mike Garson er knallbra - jeg har to av hans andre innspillinger på Reference Recordings. Husker ikke i farta hva de heter. Som alltid bra lyd.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    personlig liker jeg ikke hvordan pianoet er mikket opp. Det høres ut som mikrofonen er stappet nedi strengekassen. Hvis ikke det bare er Høyrepedalen som er sveiset fast i nedre posisjon..
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.871
    Antall liker
    104.231
    Torget vurderinger
    23
    Vanlig problemstilling dette med pianoopptak ja. Like it or not. Det aller verste er når pianoet er panorert så det er fire meter bredt, det er SKIKKELIG irriterende. Eller f.eks. på jazzinnspillinger hvor pianolyden er superdetaljert og in your face mens bassen er bare noe som rumler og går i bakgrunnen. Eller paradoksalt nok, mange av Oscar Petersons innspillinger hvor pianolyden er rufsete og grautete mens de andre utøverne fremstår med utmerket lyd...
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Da har jeg spilt Garsons Bowie. Må melde at jeg på en måte er enig med både Sluket og Griffenfeldt her. Det er et veldig bra opptak på mange måter, samtidig mikket opp (antageligvis) på en måte som gir en slags 'mettet' klang, fett og fint på en måte, men ikke helt naturlig.

    Føljetongen om kabler fortsetter/ har fått en slags avslutning. Jeg har mailet en god del fram og tilbake med en Wayne hos Bluejeans. Vennlig, og så langt jeg kan se en mann med peiling på kabler. Han kunne ikke skjønne hvorfor NLE'en ikke ville funke med Canare. Det endte med at jeg sendte dem tilbake for en test/målinger hos dem, ingenting uventet, kablene er som de skal være. Konklusjonen er at de rett og slett ikke passer sammen, og ingen vet helt hvorfor.

    Nå er det igjen Silk Mk. II som signalkabler rund baut. Kabelreligiøs som jeg ikke er, så opplever jeg dem muligens som hakket rundere/varmere enn Canare.

    Det går fortsatt i Canare høyttalerkabler. De er fortsatt for lange og skal kortes inn og retermineres når jeg gidder. Hvis noen skulle eie en krympetang som passer til å krympe bananer på ca. 4 mm2, så låner jeg gjerne.

    Ellers går dagene med til å lete etter Vulnicura på vinyl, og forlate plateforretninger med andre skiver hver gang. Sist Tante Mari. Tøft!

    Jeg hater det rasshølet som kom på idéen å klippe en bitteliten bit ut at Shuggie Otis/ Strawberry letter 23, og spille det igjen og igjen ved inngangspartiet til Oslo City. På toppen av det hele er jeg usikker på om det er klipt ut av en dårlig cover, eller om det bare er lydgjengivelsen som suger... Jeg får rett og slett fysisk vondt av sånn radbrekking av en klassisk låt. Kokkos deles villig ut dersom anledningen byr seg, kanskje til og med en ørefik.

    Hele låta, fordi den fortjener å bli spilt i sin helhet:

     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.814
    Antall liker
    3.209
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei Zombi Woof

    Husk at NLE-22 Riaa har en utgangsimpedans på 0,3 Ohm.
    Relee slår da ut hvis det skulle være en minste kortslutning.
    Jeg har selv vært borti signalkabler som gir kortslutning, bare
    en bøyer på dem.

    Ha en fortsatt god Påske!
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.814
    Antall liker
    3.209
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen Zombi

    I dag hadde jeg besøk av "sistemann" som fikk tak i NLE-22.
    Han kjøpte Niels siste som jeg fortalte deg om.
    En lykkelig sjel som ikke kunne komme fort nok hjem,
    for og teste ut vidunderet?

    Fortsatt god Påske!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tror ikke det er snakk om noen kortslutning. Bluejeans er relativt store, har åpenbart peiling på hva de holder på med, Canare like så, og kablene har nå vært inne til sjekk hos produsenten. Wayne virket oppriktig nysjerrig på, og interessert i å finne ut av dette. Så han har nok gått seriøst til verket, fortsatt uten å finne noe.

    Jeg har en mistanke om at det kan være kombinasjonen av ekstremt lav utgangsimpedans, stor båndbredde, litt høy kapasitans på kablene, kanskje i kombinasjon med relativt lav inngangsimpedans på passivkontroller, og kanskje i kombinasjon med HF-støy i signalkablene fra pickup til RIAA med litt i overkant kabellengde der.

    Jeg er nå i gang med å få kortet inn og reterminert en tonearmskabel, håper det blir enda et lite hakk bedre på den måten. Dette skal selvsagt gjøres av en som har peiling på det.

    Etterhvert skal jeg prøve å få kortet inn alt av Silk Mk. II til akkurat lange nok. Det blir neppe noen eksperimenter på en stund når det gelder kabler. Hvordan skal man forresten få til en praktisk test når man trenger et par 80cm, et par 40cm, et par 150cm, og et par 15cm? Hvem har dette liggende for utlån?

    Canare ender nok på brukten, og det i trygg forvissning om at de er som de skal være, og fullt ut brukbare for de aller fleste anlegg der ute. :)

    Hyggelig at disse forsterkerne finner gode hjem, forresten!
     
    Sist redigert av en moderator:

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.814
    Antall liker
    3.209
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei Zombi Woof

    Jeg tror dessverre ikke at inngangsimpedansen på din passive preamp har noen skyld her.
    Heller ikke høy kapasitans på kablene med tilhørende RF problemer.
    Tror heller da at kablene fra armen på kabelen til NLE-22 Riaa kan være et problem
    med tilhørende RF.
    Dette fordi Riaa'ns utgangsreeleer slår ut på visse kabler men ikke alle.
    Releene vil bare slå ut ved kortslutning, ikke ved høy kapitans eller problemer med HF.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Synes det høres pussig ut iom at kablene nå har vært t/r USA for sjekk hos produsenten. Men, uansett, problemet er løst. Inntil noe nytt og spennende skjer, så klarer jeg meg godt som bare det med Silk Mk II.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Fant endelig Kraftwerk på tysk. Kult. Den er der, ganske greit, den direkte og nakne spretten i transientene som jeg strengt tatt ikke anser som vinylens sterkeste kort. Elektronisk musikk funker altså.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn