Dungeon of despair

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Er det åpen soning som gjelder nå?
    På mange måter det stikk motsatte. De seks fengslene som ble lagt ned var alle åpne, om jeg ikke husker feil. Det ser ut som de har konkludert med at lenkesoning skal ta over, noe som krever justering av reglene slik at bl.a. sedelighet kan sones med lenke. Det handler om penger mer enn noe annet, mistenker jeg. Det er til 7. og sist å gi fra seg muligheten til å bruke miljøarbeid i fengsel for å redusere tilbakefall (ikke alle kategorier hvor det virker, men likevel).

    En annen ting som bekymrer er alle som soner lange dommer og er uten fast bosted. Det er naturligvis ikke forenlig med lenkesoning, og da ender nok mange med å sone hele dommen på høy sikkerhet.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ser den Zomby, at de store linjene må reguleres via lov, men å lage byråkrati for midlene i verktøykassa - om du skal kunne bruke "hammer" eller "sigd", virker på meg som sløsing av ressurser. -Med mindre noen ønsker ryggen fri i ettertid. Men, nå forstår jeg at sånn er det bare :)
    Sånn er det. Det er egentlig det vi er i ferd med å oppnå nå. Vi har klart å presse fram tillatelse til at vaktledere får bære OC-spray (pepper) fast der lokal ledelse finner det nødvendig. Den andre saken som dessverre er bak betalingsmur beskriver en hendelse hvor det helt klart hadde vært nyttig. Neste blir å tillate at betjentene selv bærer den fast på avdelinger hvor det ses som nødvendig. Fram til nylig var det krav om at den skulle oppbevares i plombert skap. Da endte det med at vi løp på alarmer uten å ta den med, og så sto vi der. Man går jo ikke fra en hendelse for å hente maktmidler man har forlatt.

    Minner forresten om et tilsvarende eksempel fra en politistudent da vi diskuterte permanent bevæpning kontra fremskutt lagring i bil. Hva da når man rykker ut på husbråk i 13. etasje, og parkerer bilen og tar heisen opp?

    Det er både viktige og vanskelige saker. Men jeg stoler på evnen til fornuft og balanse på den enkelte avdeling her.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    I serien Zomby gjør ting han ikke kan, og bruker idiotisk mye tid på det:

    Gitarbyggesett. Først bestilte jeg fra https://www.pitbullguitars.com/

    Det endte med at jeg akkurat ikke rakk siste, ble restnotert, og at fabrikken i Kina kåla det til sånn på neste leveranse at det hadde blitt enda lenger å vente. Så da fikk jeg tilbake pengene og gikk til https://thefretwire.com/ og bestilte der. Så kom settet i posten ganske så sporenstreks.

    Men tørrmontering ble ikke som forventet.

    1 Showing string alignment.jpg

    2 String alignment.jpg

    3 Neck and body from back.jpg

    5 Bridge holes and pickup cavity.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    6 Bridge angle 1.jpg

    7 Bridge angle 2.jpg


    Og dermed ble det vanskeligere enn planlagt.

    Det må understrekes at begge selgerne har vært skikkelig hyggelige å kommunisere med. The fretwire som til slutt leverte settet fikk bildene på epost.

    Hi Sam

    I finally found time to look at the kit again. At least it looks like I'll have plenty of time for each layer of finish to cure before sanding...

    I've followed your suggestion and dry assembled neck/neckplate, bridge, two tuners and strings for a few more photos.

    To be honest. I'm really confused over this. I can't find anything properly aligned.

    Here's what i find:
    - As I suspected, the strings are not centred over the fretboard. (pics 1 and 2)
    - The neck hangs outside the body in the cutaway high E side (pic 3)
    - The neck plate hangs outside the body in the cutaway high E side (pic 4) The neck plate sits differently depending on which screws are tightened first, though the neck remains out of alignment with the body.
    - The bridge does not align with the pickup cavity (pic 5)
    - The angle of the bridge is not aligned with the neck (pics 6 and 7)

    I'm beginning to doubt whether I'll be able to turn this into a guitar at all.

    I am still willing to try. But since this requires work well beyond what I find reasonable in a guitar kit, I'd like to have a promise from you that I can return the kit if I should fail.

    What I see as a possible plan at this point is:
    - Widening the neck pocket low E side, and moving the low E side screw holes with it, so that both the neck and neck plate align with the body shape.
    - Filling and redrilling the bridge mounting screw holes to properly align the bridge with the neck.
    - If necessary, rout and fill the bridge pickup cavity to fit the repositioned bridge.
    - Make a new pick guard to fit the guitar as it ends up.

    Would this be acceptable to you?

    Best regards
    Han skrev tilbake at dette var langt utenfor det han mente var akseptabelt fra hans egen side, refunderte betalingen sporenstreks, og ba meg beholde settet og kose meg med å gjøre et forsøk.

    Så da blir det sånn. Planen er beskrevet over. Ellers kan det fort ende med en MDF-sjablong til kropp og en hals fra Warmoth senere.

    Kanskje jeg til og med gjør et seriøst forsøk på å lære meg å spille på den. Vi får se. :)
     
    Sist redigert av en moderator:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Punkt 1:

    Forme hodet. Har printa ut en drøss .pdf med hodefasonger. Ingen av dem stemmer 100% med oversiden av padleåra eller plassering av stemmeskruene, så det blir tilpasning etter beste evne. Tror det blir såpass innafor at vibbene er der, og definitivt såpass utafor at det ikke kommer morske advokater fra F*** og banker på døra med strenge ord om opphavsrett.

    Kjenner noen som har båndsag og en deilig stor gulvstående båndsliper. Avlegger et besøk om ikke lenge. Så skal det lakkeres, og så skal det nok files bånd. Det blir spennende.

    Hode.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.099
    Antall liker
    32.498
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 550635

    Vis vedlegget 550638

    Bestilte meg akkurat en bootleg, for første gang på veldig lenge. Vet hvor man får tak i flere om det er interesse.
    Husker godt det forsøket på å avholde en konsert ja. Litt moro i ettertid, litt ergerlig i datid. Mobben som hang i høyttalertårnene og som rappet sangmicene. Tafatte Ramones som bare stod der lang i maska, de var sikkert vettaskremte. Ikke mye punkete, egentlig, så vi gikk vel hjem litt skuffede, men lattermilde.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Men som det går fram av innlegget, så ble det jo litt konsert før det rota seg til... :)
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.099
    Antall liker
    32.498
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Halvtime tilsammen, muligens. Ikke mye mer. Men skuffelsen besto like mye i at punkerne var så utøffe, som det at det hele blei amputert.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    Punkerne var aldri tøffe... bunch of Softies hele gjengen, latstokker som ikke gadd klippe håret eller skaffe seg anstendige klær. Svenskene var værst selvsagt. Hvert tiår har hatt og har sine bløtdyr - akkurat nå er det hipstere! :D
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Heh, heh. Alle generasjoner har sine, de har gått under navnet ungdom siden slutten av '50-tallet om jeg ikke husker feil. Ska'kke væra så shjvære i kjeften noen av oss, vært der hele gjengen. Kanskje ikke til langt opp i 30-åra, men likevel..
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.305
    Sted
    Bartistan
    Gitaren: Om du retter opp bass-siden av halslomma så mye at overhenget på diskantsiden forsvinner, blir den bergbar da?
    Med litt flaks slipper du unna med litt fresing/spikking (og plugging av 4 gamle skruehull på halsen samt boring av nye på riktig sted) :cool:
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Min plan fra sitatet over.

    What I see as a possible plan at this point is:
    - Widening the neck pocket low E side, and moving the low E side screw holes with it, so that both the neck and neck plate align with the body shape.
    - Filling and redrilling the bridge mounting screw holes to properly align the bridge with the neck.
    - If necessary, rout and fill the bridge pickup cavity to fit the repositioned bridge.
    - Make a new pick guard to fit the guitar as it ends up.
    Tror det må bli sånn, og så får det bære eller briste, tror jeg. Tror det kan gå.
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.305
    Sted
    Bartistan
    Basert på bildene, ja :)
    Det blir noen grader vridning når du får korrigert halslomma/innfesting og stemmeskruene vil flytte seg relativt mye da, så det er ikke sikkert du trenger å gjøre stort med strengestol ++
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Da har jeg fått anledning til å leke meg litt med en grafisk equalizer. Ganske morsomt. Jeg har løfta ganske mye fra nedre mellomtone og hele veien ned, altså så langt med det er noe poeng å prøve, til sånn omtrent dit mange av de avanserte selvbyggerne ønsker seg, retta opp litt sånn fort og gæli i det jeg har klart av mer lokale variasjoner. Tror kanskje jeg skal ned mot noe en smule flatere, altså dempe bass og nedre mellomtone en smule igjen.

    Sånn ser det ut:

    IMG_2597.jpg


    Det er nok en farging fra selve equalizeren. Bortsett fra det, så er det helt klart at det har noe for seg.

    Og en titt på pottene, så må jeg si at jeg er glad jeg slipper å ta det på øret, eller med kabelbytter....

    Jeg finner forresten ikke igjen glattefunksjonen i REW lenger. Hvor har den blitt av i siste oppgradering?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Kom plutselig på å spørre google.....

    Ctrl+Sift+3, og voilá!

    Sånn ser det ut for paret nå:

    ekkolaiser i praksis.jpg
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Regner med å få et bedre blikk for justeringen nå som jeg har 1/3-oktav å forholde meg til. Det samsvarer jo ganske greit med båndene på equalizeren, selv om senter på topper og bunner ikke samsvarer med båndene. Leken fortsetter.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    1/6-oktav ble mer illustrerende, synes jeg.

    ekkolaiser seint på kvelden..jpg


    Lilla: venstre
    Gul: høyre
    Grønn: begge

    Tror det begynner å nærme seg hva jeg kan få til med eq, nå. Men hva er den brede dippen for paret mellom 2,5k og 7k? Den er jo ikke å se i høyttalerne hver for seg?
     
    Sist redigert av en moderator:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ellers antyder de foreløpige lyttetestene at jeg er innpå skiva med det jeg har planlagt. Det låter naturlig nok mørkere og varmere med eq-kurven jeg har lyttet til, større og mer kraftfullt med det samme. Alt dette med ytterst minimalt tap av artikulasjon og tydelighet, kanskje tvert om i store deler av frekvensområdet. Det bruker nok opp en del av elementenes kapasitet, dette, selv om de verste hevingene er godt unna nedre frekvensområde for hvert element. Det tømmer kanskje også i en viss grad forsterkernes kapasitet, eller kanskje ikke, tror kanskje ikke det er der det butter.

    Det blir spennende å komme videre med bedre elementer.

    Og noe særlig under midten av 40-tallet er bare å glemme. Der har jeg dratt ned for å spare elementene. Det står et par servosubber i lukket kasse og venter bak horisonten....

    Fri i morgen. Da skal det vaskes og spilles plater.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Da har jeg ratta litt mer. Med mindre heving i bassen enn i første runde.

    Sånn ser det ut nå, venstre grønn, høyre blå og gjennomsnitt mørk rød.

    Etter ny runde med justeringer..jpg


    Målingen av høyre pluss venstre har fortsatt denne brede dippen oppe i diskanten, og den beveger seg opp og ned i frekvens med helt minimal flytting av mikrofonen. Så det anser jeg som utenfor rekkevidde, og lar være som det er.

    Vannfall for kanalene:

    Venstre.
    Vannfall venstre.jpg


    Høyre:
    Vannnfall høyre.jpg


    Det ser bra ut, og det høres bra ut. Homogent og fint.

    Nedsiden av dette er at det dessverre høres ut som om jeg har introdusert en temmelig middelmådig forforsterker i kjeden. Det er en slags blasshet i gjengivelsen av diskanten, som gjør at jeg savner noe. Det er også en del støy, noe brum som kanskje kan løses, men først og fremst som brus som nok er equalizeren og ikke noe å gjøre med.

    Jeg prøvde et kort øyeblikk å sette limit på +-15dB siden det er et par topper som ellers ikke kan tas helt ned (kan settes til limit +-6 eller +-15), og det er helt uaktuelt fordi støyen tok helt av.

    Jeg tenkte et kort øyeblikk på å sette equalizeren foran BPC 7.3 og dermed dempe støyen sammen med signalet (spiller stort sett på mellom 15 og 30dB demping avhengig av innspilling og humør). Men equalizeren har en indikator som blinker på peaker som kommer over -10dB, så det er nok bare å glemme siden den blinker av og til når jeg spiller. Å la eq og pre bytte plass ville endt med peaker mellom 5 og 20db over klippegrensa på eq. Å miste inngangvelgeren ville heller ikke være noen ønsket situasjon.


    Det kunne vært gøy å forske litt i om det finnes bedre produkter enn dbx 1231, kanskje også en parametrisk sak?
     
    Sist redigert av en moderator:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Så har det vært en liten smule fremgang med det som forhåpentligvis skal bli en gitar etterhvert.

    En runde, kanskje 10 minutter på båndssaga og den store båndsliperen på jobben, så ble det sånn. Stort sett nede på 'resten for hånd'.

    IMG_2630.jpg


    I og med at rullene på båndsliperen er for store til å ta den minste konkave buen, så måtte man improvisere. Hva er mer passende enn et moppestativ med litt 40-papir på? Lengden viste seg faktisk å være en stor fordel. Høyt tak med en hånd, lot den gli, mens andre holdt posisjonen ved gitarhodet. Stabilt og lett å holde sånn skapelig rett.

    IMG_2631.jpg


    Sånn ble forsiden.

    IMG_2632.jpg


    Sånn ble det bak.

    IMG_2633.jpg


    Etter bildene har jeg bare jobba meg ned til finere papir.

    Perfekt ble det ikke. Noen 'issues' med halsen som levert er det også, halsprofilen var tydelig smalere en centimeter eller to før den vides ut mot kroppen og hodet. Tok vekk mesteparten av det, men ikke alt.

    Halslomma har også blitt større. Litt for stor, faktisk, så det ligger an til å shimse med høvelspon. Måtte også ta ned litt på lengden av halslomma for å slippe å flytte den for langt. Tror det skal freses ned for å kompensere delvis for dette.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Da har jeg ratta litt mer. Med mindre heving i bassen enn i første runde.

    Sånn ser det ut nå, venstre grønn, høyre blå og gjennomsnitt mørk rød.

    Vis vedlegget 552737


    Målingen av høyre pluss venstre har fortsatt denne brede dippen oppe i diskanten, og den beveger seg opp og ned i frekvens med helt minimal flytting av mikrofonen. Så det anser jeg som utenfor rekkevidde, og lar være som det er.

    Vannfall for kanalene:

    Venstre.
    Vis vedlegget 552738

    Høyre:
    Vis vedlegget 552739

    Det ser bra ut, og det høres bra ut. Homogent og fint.

    Nedsiden av dette er at det dessverre høres ut som om jeg har introdusert en temmelig middelmådig forforsterker i kjeden. Det er en slags blasshet i gjengivelsen av diskanten, som gjør at jeg savner noe. Det er også en del støy, noe brum som kanskje kan løses, men først og fremst som brus som nok er equalizeren og ikke noe å gjøre med.

    Jeg prøvde et kort øyeblikk å sette limit på +-15dB siden det er et par topper som ellers ikke kan tas helt ned (kan settes til limit +-6 eller +-15), og det er helt uaktuelt fordi støyen tok helt av.

    Jeg tenkte et kort øyeblikk på å sette equalizeren foran BPC 7.3 og dermed dempe støyen sammen med signalet (spiller stort sett på mellom 15 og 30dB demping avhengig av innspilling og humør). Men equalizeren har en indikator som blinker på peaker som kommer over -10dB, så det er nok bare å glemme siden den blinker av og til når jeg spiller. Å la eq og pre bytte plass ville endt med peaker mellom 5 og 20db over klippegrensa på eq. Å miste inngangvelgeren ville heller ikke være noen ønsket situasjon.


    Det kunne vært gøy å forske litt i om det finnes bedre produkter enn dbx 1231, kanskje også en parametrisk sak?
    Ville sjekket ut andre produkter - selv støy som er nesten uhørbar synes jeg maskerer rom informasjon og kan gjøre toppen en smule mekanisk/matt. Tipper det er der kilden til problemet du opplever ligger.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Sant nok. Har spilt en del på anlegget som det står nå.

    Nettopp en smule blass diskant er noe jeg opplever. Den rette klangen av gode cymbaler, altså gode instrumenter, godt spilt og innspilt, er ikke helt der lenger. Dette er litt nedtur, fordi det er et punkt jeg har opplevd forbedring på gjennom langvarig og målrettet jobbing med å redusere støy (stort sett opppnådd ved noe så prosaisk som bedre elektronikk, men også med ny platespiller og arm med bedre jordingsarrangement på armkabelen).

    Noe detaljering/ nyansering har også gått tapt. Mest av det jeg hører som instrumentenes klang. Musikernes teknikk kommer kanskje mer fram enn den gjorde, i hvert fall mer korrekt enn den var, sånn i de store tingene. Kanskje noe dynamisk dempet enn den var, men i hvert fall jevnere der det skal være det.

    Romopplevelsen er kanskje bedre? Jeg opplever det i hvert fall som mitt eget rom blir mer borte, og at presentasjon av opptakets rom er mer sammenhengende og konsistent enn det var.

    En bedre, først og fremst stillere, equalizer kunne vært veldig interessant. Men jeg vil tro at det hadde blitt dyrt, det er jo ganske mye elektronikk med 62 bånd som hver vel består av et båndpassfilter og et potmeter, og kanskje buffere på toppen.

    I alle fall tror jeg nok den blir stående i anlegget til Hypex er installert og oppe og går.
     
    Sist redigert av en moderator:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ellers klarte jeg ikke å dy meg. Neste prosjekt forberedes i god tid før nåværende er ferdig.

    IMG_2654.jpg


    Materialer til ny kropp er i bestilling, ask som det skal være. Det blir 'take your time and get it right' neste gang.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn