DTQWT mkII - byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Knuden

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.01.2014
    Innlegg
    50
    Antall liker
    56
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Hei forum!

    Etter mye grubling har jeg nå bestemt meg for å bygge Troels Gravesens DTQWT mkII. Har bygd et par (små) høyttalere før, og det ga mersmak, så nå gleder jeg meg til å gå i gang med et større og mer avansert byggeprosjekt.

    Har ikke kunnskap til å designe høyttalere fra bunnen av selv, så da er det veldig kjekt med slike godt dokumenterte DIY-kit. Snekring er gøy, og når det kan kombineres med en interesse for lyd har vi en vinner.

    Kitet er bestilt og ankommet, og forrige helg loddet jeg sammen delefiltrene. Nå er påskeferien her, og da kan byggingen begynne for alvor :cool:
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Skikkelig rotete filter du har der. Blir moro å følge med, DIY og bygging er artig!
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Personlig ville jeg brukt Duelund sine kullmotstandere i stede for disse metaloksyd som jeg ser i bildet. Gav en ny verden i mitt system.

    mvh
    lassemann
     
    D

    dustcap

    Gjest
    Interessant, interessant, Duelund eller ikke, dette må jeg følge med på.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Du vil ikke angre. Jeg har TQWT med vintage - elementer, etter tips fra Gravesen. De er temmelig gode de også. Sikler litt etter DTQWT.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Lekkert! Går selv med planer om å bygge disse. Vil følge!

    Mvh
    lassemann
    "Quad" har disse sammen med midmono og det er et match
    Jeg og fruen giftes i Ebeltoft gamle rådhus den 26. April. Har avtalt med quad å møte ham uken etter. ;-) Han fortalte at du hadde besøkt han ;-)

    mvh
    lassemann
     

    Knuden

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.01.2014
    Innlegg
    50
    Antall liker
    56
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Design

    Har drodlet litt rundt designet på høyttalerne i Photoshop.

    Jeg liker godt Troels sin originale design med kryssfinér i bjørk, og ønsker å beholde denne. Spørsmålet er om jeg skal gjøre noen sprell med fronten. Fordelen med et svart felt i fronten (som på TQWT) er at det kan bidra til å gjøre høyttalerne visuelt smalere, men jeg vet ikke... Heller mot å kjøre naturell med kun lakkert bjørk over hele, tror kanskje det blir mest stilreint.

    oppsett.jpg
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Meget spennende. Her skal det følges med. :)
     

    Piemonte

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2013
    Innlegg
    187
    Antall liker
    48
    1, 4,5,10 alt etter hvor mye sort du ønsker.
    Spennende prosjekt :)
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Du er ikke den eneste som har grublet over å lage denne en stund. Min utfordring er mangel av brukbart verktøy, og evnen til å bruke dette på en skikkelig måte. Det blir utrolig spennende å følge denne tråden - lykke til:)
    PS: 1 og 2 synes jeg selv er de fineste.
     
    D

    dustcap

    Gjest
    10 var pen, samt 9. 1 og 2 også.
    4 er litt tøffere, mens 5 ser mer snill ut, hvis det skal være sort nedover. Men jeg synes 9 og 10 var spennende.
     

    winkel

    Medlem
    Ble medlem
    04.05.2012
    Innlegg
    44
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    1
    synes 10. var fin,nøytral og hamonisk. 4 er også fin ,men mere streng i designet.
     
    A

    audiosan

    Gjest
    Jeg likte nr 12 og 15 best. Jeg liker dog at det er litt kontrast mellom front og resten av høyttaleren.
     

    Knuden

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.01.2014
    Innlegg
    50
    Antall liker
    56
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Takk for alle innspill så langt, kjekt at folk engasjerer seg!

    Etter å ha hatt litt nærkontakt med materialene i dag (les: saging), tenker jeg at det vil være litt synd å dekke til det fine bjørkemønsteret med for mye svart. Lurer på om 3, 9 eller 10 er veien å gå.
     
    D

    dustcap

    Gjest
    Synes 10 er litt penere og mer stilrent enn 3. Ville tenkt litt på om det blir praktisk mulig å få pent resultat med sort, det vil vel muligens bli en utfordring i overgang mellom to typer finish.

    9 gir litt mer wow-faktor enn 10. Hvis det er slik fortsettelse av sort oppover, så passer det muligens å ha en slik bred stripe et lite stykke nedover i samme bredden, bare noen cm nedover, men ikke helt ned. Kanskje la det være igjen litt bjørkefinish mot toppen. Blir mer balansert inntrykk da. På en måte som 4, men at stripen bare går 2-3cm ovenfor og nedenfor mellomtone/bass og diskant. 10 er stilrent og ryddig iallefall. Håper forklaringen ikke forvirrer.
     

    Knuden

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.01.2014
    Innlegg
    50
    Antall liker
    56
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Synes 10 er litt penere og mer stilrent enn 3. Ville tenkt litt på om det blir praktisk mulig å få pent resultat med sort, det vil vel muligens bli en utfordring i overgang mellom to typer finish.

    9 gir litt mer wow-faktor enn 10. Hvis det er slik fortsettelse av sort oppover, så passer det muligens å ha en slik bred stripe et lite stykke nedover i samme bredden, bare noen cm nedover, men ikke helt ned. Kanskje la det være igjen litt bjørkefinish mot toppen. Blir mer balansert inntrykk da. På en måte som 4, men at stripen bare går 2-3cm ovenfor og nedenfor mellomtone/bass og diskant. 10 er stilrent og ryddig iallefall. Håper forklaringen ikke forvirrer.
    Kunne vært fin den varianten du beskriver her. Takk for gode innspill. Det er et viktig poeng det du skriver om møtet mellom topp og svart stripe, det kan fort se "feil" ut. Jeg tror vi kan utelukke 9, evt. la det svarte stoppe litt før det treffer toppen.
     

    Knuden

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.01.2014
    Innlegg
    50
    Antall liker
    56
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Det bygges...

    image-01.jpg


    Freses...

    image-02.jpg


    Bores...

    image-03.jpg


    image-04.jpg

    I delefilteret sitter det 3 ulike motstander som man kan velge mellom for å justere ønsket nivå på diskant. Har lagt opp til et slags jumper-system med 4 terminaler bak på høyttaleren for å slippe å snu høyttalerne på hodet og dra fram loddebolten hver gang det skal svitches frem og tilbake mellom de motstandene.

    Og så skal det limes...

    image-05.jpg


    image-06.jpg


    To be continued!
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken lakk tenker du å bruke?
     
    T

    Torget

    Gjest
    Har drodlet litt rundt designet på høyttalerne i Photoshop.
    16?
    Hva med hele frontplaten sort?
    (Altså innenfor chamfer, slik som i de illustrasjonene du har)
    Toppen til 7/8 sammen med bunn til 12-15 ?

    Edit: så nå at du ikke ville dekke til for mye av trefinish`n :)
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.463
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    1, 2, 4 & 11. Men aller helst som originalen.
    Tøft prosjekt, mye vil-ha i denne kontruksjonen!

    mvh
     

    Knuden

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.01.2014
    Innlegg
    50
    Antall liker
    56
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken lakk tenker du å bruke?
    Jeg vet ikke helt... Vil helst bruke noe som bevarer treets naturlige farge/struktur. Liker ikke oljer/beis, vil ha en matt lakk som beskytter godt og forsegler treet. Tar gjerne i mot forslag :)
     

    Knuden

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.01.2014
    Innlegg
    50
    Antall liker
    56
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Personlig ville jeg brukt Duelund sine kullmotstandere i stede for disse metaloksyd som jeg ser i bildet. Gav en ny verden i mitt system.
    Disse Duelund-motstandene, hvor mye koster de? Klarer ikke finne priser på nettet, men ut fra hjemmesidene til Duelund ser jeg for meg at det er high-end priser?
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken lakk tenker du å bruke?
    Jeg vet ikke helt... Vil helst bruke noe som bevarer treets naturlige farge/struktur. Liker ikke oljer/beis, vil ha en matt lakk som beskytter godt og forsegler treet. Tar gjerne i mot forslag :)
    He, he - vi er nok i samme båt. Ønsker samme finish som deg på et fresebord jeg lager. Tenkte samtidig at jeg skulle få testet ut lakksprøyta mi ettersom dette nok kan være et fint treningsprosjekt.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Personlig ville jeg brukt Duelund sine kullmotstandere i stede for disse metaloksyd som jeg ser i bildet. Gav en ny verden i mitt system.
    Disse Duelund-motstandene, hvor mye koster de? Klarer ikke finne priser på nettet, men ut fra hjemmesidene til Duelund ser jeg for meg at det er high-end priser?
    Hei!

    Flott prosjekt du bedriver.. Vurderer dette bygget sterkt selv og skal nedover til Danmark, til sentralens quad, og høre hans om 2 uker.

    Duelundmotstandene kjøpte jeg enten fra Hificolective i England eller Partsconnection i Canada. Betalte 160,- stk for standard versjon.

    mvh
    lassemann
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    På tre kabinett med tre strukturen og børstet alu forsterker kabinett hvor jeg ønsker å beholde strukturen har jeg med godt hell brukt tynner base farge med herder i. Dette må selvsakt sprøytes for best resultat.
     

    Knuden

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.01.2014
    Innlegg
    50
    Antall liker
    56
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Nydelig håndverk, quad! De var virkelig flotte. Hvilken finish/lakk har du brukt her?
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    På tre kabinett med tre strukturen og børstet alu forsterker kabinett hvor jeg ønsker å beholde strukturen har jeg med godt hell brukt tynner base farge med herder i. Dette må selvsakt sprøytes for best resultat.
    Interessant!
    Har du en link til produktene du brukte? Og kanskje et bilde av resultatet?
     

    quad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2006
    Innlegg
    220
    Antall liker
    249
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    2
    @ Knuden: Mener det var en 2 komponent lak, hvilket fabrikat husker jeg ikke. Fik arbejdet gjort hos en industri lakerer.
    Det skal siges, at de efter snart 4 år og lidt sol er blevet en del mere "gyldne" end det viste billede. Så lakken er vist ikke særskilt UV resistent.

    @ TEK: Ja, birke krydsfiner ..på dansk.;). Ahorn: Ahorn - Wikipedia, den frie encyklopædi
     
    Sist redigert:

    Knuden

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.01.2014
    Innlegg
    50
    Antall liker
    56
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Byggingen til nå har stort sett gått greit. Men en og annen tabbe må man jo gjøre...
    Trodde jeg skulle klare det samme som denne karen. Full av optimisme satte jeg i gang og sage:

    001.jpg


    Saga dro seg ubønnhørlig lenger og lenger mot venstre. Det ble skeivt gitt :p:

    002.jpg


    Jeg så ingen annen utvei en å begynne på nytt, denne gangen på en mer arbeidskrevende (og idiot-sikker) måte:

    003.jpg

    004.jpg


    Etter hvert begynner kassene å ta form:

    005.jpg


    006.jpg
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Flott tråd. Tror du skulle vært rimelig habil med håndsag for å få det kuttet 100% :)
     

    Knuden

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.01.2014
    Innlegg
    50
    Antall liker
    56
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Flere bilder fra byggeprosessen...

    01.jpg


    02.jpg


    03.jpg


    04.jpg


    05.jpg


    06.jpg


    Høyttalerne er nå ferdig sammenlimt :) Neste post på programmet blir å frese hull til basselementene på baksiden.
     

    kgyran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2005
    Innlegg
    264
    Antall liker
    240
    Sted
    Røra
    Torget vurderinger
    4
    @Knuden

    Hvor får man tak i den "koblingslisten" du bruker i delefilterne? Den så snedig ut, holder på selv med et prosjekt og synes dette ser ryddig ut

    Mvh

    Kenneth Gyran
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn