DTQWT mkII - byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Knuden

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.01.2014
    Innlegg
    50
    Antall liker
    56
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Da var hull til basselementene ferdige. Har også fått pusset en del.

    Bestilte en "sirkelguide" fra Jantzen Audio sammen med kitet, og den fungerer utmerket. Nøyaktig og lett å bruke. Mye bedre enn den som fulgte med håndoverfresen, som er ganske vinglete og ikke klarer små hull (slik som f.eks. diskanten på denne høyttaleren).

    07.jpg


    08.jpg


    09.jpg


    10.jpg


    11.jpg


    12.jpg
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Da kan jeg nevne at jeg har vært turen innom quad i Danmark og lyttet på MK1 versjonen, og den imponerte meg stort. Så det spørs om ikke jeg må bygge meg et slikt sett jeg også. Strålende dynamiske egenskaper. Den spiller høyt uten forvrengning og den bevarer dynamikken også på lave lyttenivåer. Imponerende. Og jeg trenger ikke ny forsterker heller ;-)

    mvh
    lassemann
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Og jeg trenger ikke ny forsterker heller ;-)

    mvh
    lassemann
    En stor fordel i dit tilfelle :)
    Manley pre compo'en som han har spiller også veldig bra med QS. Har også prøvet det selv med mine, beste pre compo jeg har hørt sammen med QS effekt
     

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    Hei!

    Oppdaget denne tråden først i dag og har ikke rukket å lese gjennom alt. Dette ser veldig bra ut:). Ser for øvrig at du har vært innom min gamle byggetråd og det er bare hyggelig. Ønsker deg lykke til videre. Det er for øvrig veldig lang innspillingstid på disse så du må ikke fortvile om lyden ikke er på topp fra starten av. Du har mye mye å glede deg til.

    Mvh
    Jon Øystein
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg trenger ikke ny forsterker heller ;-)

    mvh
    lassemann
    En stor fordel i dit tilfelle :)
    Manley pre compo'en som han har spiller også veldig bra med QS. Har også prøvet det selv med mine, beste pre compo jeg har hørt sammen med QS effekt
    Helt enig! Har ikke fått kommentert den biten ennå. Manley Pre/RIAA var nok klart en del av lytteopplevelsen den også!

    mvh
    lassemann
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Da var hull til basselementene ferdige. Har også fått pusset en del.

    Bestilte en "sirkelguide" fra Jantzen Audio sammen med kitet, og den fungerer utmerket. Nøyaktig og lett å bruke. Mye bedre enn den som fulgte med håndoverfresen, som er ganske vinglete og ikke klarer små hull (slik som f.eks. diskanten på denne høyttaleren).

    Vis vedlegget 256995
    Hvordan er du ellers fornøyd med den fresen der? Vurderer å kjøpe en slik..
     

    Knuden

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.01.2014
    Innlegg
    50
    Antall liker
    56
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Hei!

    Oppdaget denne tråden først i dag og har ikke rukket å lese gjennom alt. Dette ser veldig bra ut:). Ser for øvrig at du har vært innom min gamle byggetråd og det er bare hyggelig. Ønsker deg lykke til videre. Det er for øvrig veldig lang innspillingstid på disse så du må ikke fortvile om lyden ikke er på topp fra starten av. Du har mye mye å glede deg til.

    Mvh
    Jon Øystein
    Takk for det! Skal ha i mente lang innspillingstid, ser at flere andre også nevner dette...
     

    Knuden

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.01.2014
    Innlegg
    50
    Antall liker
    56
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Da var hull til basselementene ferdige. Har også fått pusset en del.

    Bestilte en "sirkelguide" fra Jantzen Audio sammen med kitet, og den fungerer utmerket. Nøyaktig og lett å bruke. Mye bedre enn den som fulgte med håndoverfresen, som er ganske vinglete og ikke klarer små hull (slik som f.eks. diskanten på denne høyttaleren).
    Hvordan er du ellers fornøyd med den fresen der? Vurderer å kjøpe en slik..
    Den fungerer greit, godt grep å holde i og virker solid bygd. Men det må sies at dette er min første fres, innkjøpt for dette prosjektet, så jeg har ikke så mye å sammenligne med.

    Eneste negative jeg opplevde under bruk var at den ikke gikk dypt nok til å skjære helt gjennom frontbaffelen. Måtte gå over til stikksag for å skjære hullene ut. Men da brukte jeg et relativt kort fresestål fra Biltema, samtidig som sirkeljigen bygger opp en del. Også er jo frontbaffelen 30 mm ...:p
     

    Knuden

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.01.2014
    Innlegg
    50
    Antall liker
    56
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Det går framover med byggingen, men det går seint... Var veldig effektiv i påskeferien, men nå når det stort sett kun er helgene som kan brukes til bygging, går det ikke like fort.

    Har fått høvlet av hjørnene på frontbaffelen, og pusset alt grundig med sandpapir. Neste steg var å få de opp i stua der det er godt lys til å lakkere. Valgte til slutt å bruke Trestjerner Gulvmatt lakk : Trestjerner-Lakk

    Her er de lakkert med ett strøk:

    IMG_1.jpg


    Brukte en korthåret rulle, gikk som en drøm. Det ble 3 strøk til slutt, med forsiktig pussing av fiberreisning innimellom. Ble meget fornøyd med finishen! Matt og dempet, samtidig som løden i treet kom fram.

    Har såvidt begynt på siste del; montering av terminaler og elementer:

    IMG_2.jpg


    IMG_3.jpg


    Beklager dårlige mobilbilder, skal ta noen skikkelige bilder med speilrefleksen når alt er ferdig!
     

    quad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2006
    Innlegg
    226
    Antall liker
    281
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    2
    Ingen tvivl - du får vellyd!
    Ser frem til at læse om din begejstring. :cool:
     

    Knuden

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.01.2014
    Innlegg
    50
    Antall liker
    56
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Finito!

    Da var høyttalerne omsider klare til test!

    Etter å ha montert ferdig alle elementer og terminaler, ble beistene slept sånn nogenlunde på plass (kritisk plassering får vente til etter innspillingsperioden). Lurer på hvor mye disse veier, 50 kg + ?? Nok til å få testet styrkeløft-teknikken i alle fall.

    Høyttalerne ble koblet opp til min Hegel H300, og med lett skjelvende hender ble forsterkeren slått på. Ingenting eksploderte eller knitret. Ok. Så ble volumet stilt ned på 0, og musikken satt i gang. Volumet ble sakte skrudd opp, og til min store lettelse kom det lyd ut av begge høyttalerne. Ingen feilkoblinger altså :)

    Så hva med lyden? Den var ikke noe særlig, faktisk. Flatt og ullent, akkurat som om musikken ikke kom skikkelig ut. Innestengt tror jeg er det mest beskrivende ordet. MEN: Nå heter det jo at disse høyttalerne må ha 2-300 timer innspillingstid før det løsner, så får bare smøre meg med tålmodighet. Ut fra det jeg leser rundt omkring fra andre som har bygd disse, må disse spilles inn før de høres bra ut - i begynnelsen høres det det ut som en ullsokk. Satser på at det stemmer :p

    Tok noen bilder av det ferdige produktet:

    IMG_01.jpg


    IMG_02.jpg


    IMG_03.jpg


    IMG_04.jpg


    IMG_05.jpg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.864
    Antall liker
    13.720
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Herlig, gratulerer! Krysser fingrene for at innspillingen vekker liv i dem :)
     

    Knuden

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.01.2014
    Innlegg
    50
    Antall liker
    56
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Takk for det, RoDa. Krysser fingrer og tær jeg også.

    Update: Nå har høyttalerne stått og spilt ca 10-15 timer, og jeg synes allerede det er MYE bedre. Eller er det ørene mine som bedriver ønsketenkning? Håper ikke det...
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Vanvittig lekkert bygg Knuden! Spill musikk og dropp bekymringene, selv om innspilling generelt er noe dritt har det sin sjarm å oppleve forbedringene som kommer for hver time som går.
     

    quad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2006
    Innlegg
    226
    Antall liker
    281
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    2
    Flot arbejde.
    Mht. Indspilnings tiden kan du jo speede processen lidt op ... Skrue godt op (afhængig af naboer) smid en dyne over ht, sætte Yello eller lign. på repeat ...og gå så på job. :cool:
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Eller ha en hei dundrandes fest med folk som elsker musikk.. Det er mang en gang det har slått meg at anlegget spiller bedre etter en slik seanse, uinnspilt som innspilt :)

    mvh
    lassemann
     

    Knuden

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.01.2014
    Innlegg
    50
    Antall liker
    56
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Nå har høyttalerne fått stå og godgjøre seg i noe over 100 timer. Jeg har latt høyttalerne stå og spille hver dag mens jeg har vært på jobb, og de første dagene var det markant forbedring hver gang jeg kom hjem. Etter hvert har forskjellen blitt gradvis mindre, men det pågår fremdeles en forbedring. Den "innestengte" lyden åpner seg sakte men sikkert, forhåpentligvis forsvinner den helt :)

    Jeg fant en CD laget av Jean Marie Reynaud, "Magic CD", som har fått stå og spille litt innimellom. Denne skal være spesielt designet for å gi elementer og elektronikk noe å bryne seg på, og skal angivelig korte ned innspillingstiden. Sikkert noen her inne som kjenner til den? For meg virket det som om den hadde god effekt på basselementene, de har virkelig "kommet igang" de siste dagene. Nå er det nesten for mye av det gode, det rister i sofaen når jeg spiller litt høyt...

    Har ennå til gode å finne riktig plassering av høyttalerne, det tar jeg når alt er ferdig innspilt.

    Innimellom har jeg testet litt forskjellig design på frontbaffelen ved hjelp av svart papp og dobbeltsidig teip, akkurat nå ser det slik ut i heimen:

    IMG_06.jpg
     

    Knuden

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.01.2014
    Innlegg
    50
    Antall liker
    56
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Hjælp!

    Fant ut at jeg skulle teste litt forskjellige verdier for motstanden i delefilteret til diskanten i dag. Har muligheten til å velge mellom 1.8, 2.2 og 2.7 ohm. For anledningen ville jeg også måle litt med REW for å se hvor mye forskjell det var. Har ikke brukt REW så mye før, bare så det er sagt :).

    Etter hvert fant jeg ut at det var noe rart med den ene høyttaleren. Motstandene på 1.8 og 2.7 oppfører seg rart. Jeg har hatt det stående på 2.2 helt til nå, og ikke merket dette før. Her er et bilde av de tre ulike motstandene på høyre høyttaler (her ser det ut som alt er i orden):

    spl h.jpg


    Men på venstre høyttaler skjer det noe rart. Den grønne linjen er 2.2, og oppfører seg korrekt. Mens de andre to stuper lenge før de nærmer seg 20 kHz. Hva skjer her? Er det noen som har peiling? Har jeg koblet noe feil?

    spl v.jpg


    Jeg la merke til en markant dipp i Group delay på 2.7-motstanden vs. 2.2, som kanskje kan gi en ledetråd for de som vet hva de skal se etter? Jeg har ikke peiling på hva dette betyr... :p ???

    gd v 2_7.jpg


    gd v 2_2.jpg
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.736
    Antall liker
    497
    Sjekk koplingene i delefilteret. Bruk den med korrekt kurve som referanse. Ser ut som diskanen har feilkoplet filter.
     

    Knuden

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.01.2014
    Innlegg
    50
    Antall liker
    56
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Sjekk koplingene i delefilteret. Bruk den med korrekt kurve som referanse. Ser ut som diskanen har feilkoplet filter.
    Ja, skal ta en sjekk på delefilteret. Men syntes det var rart at den ene av de tre motstandene var korrekt? De ligger jo rett ved siden av hverandre, og er koblet til samme punkt. Kanskje loddingen min var litt dodgy... ;)
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    295
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Det så meget lekkert ut det der.
    Det spiller sikkert enda bedre:)
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.736
    Antall liker
    497
    Sjekk at motstander, kondensatorer, o.l. står på riktig plass.
     

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    Lurer veldig på hvordan det låter hos deg med så mang transistorwatt?

    Jeg prøvde med BAT VK-250 SE med 150 Watt og det ble bare helt feil. Flatt og kjedelig som du refererte til i starten og bassen forsvant "ut i det blå" den ble borte. Kan være at det er rommet mitt som ødelegger. De to bassene bak spiller i 16 ohm og det er vell ikke så god match med transistor på så mange watt som du bruker. Av den grunn har jeg hørt at det passer best med rørforsterker. Jeg vet ikke, det er derfor jeg spør. Jeg bruker en BAT VK-55 altså 55 watt som matcher kjempe bra hos meg.

    Derfor så er jeg nysgjerrig på hvordan det låter hos deg.

    Mvh
    Jon Øystein
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.223
    Antall liker
    9.461
    Torget vurderinger
    2
    Noe er muffens,men uansett ville ikke jeg merke stort til om avrullingen er ved 16000Hz eller 20000Hz.
    Det som derimot gir ullen lyd er daler i 1000 til 8000 hz. Jeg hadde en liten dipp ved 2000hz og lavre nivå et område oppover på mine TQWT. Det et nytt delefiler i MKIII versjon(SEAS T35C002 option) korrigerte problemet og alle antydninger til ullenhet. fant ikke mine TQWT målinger i farten men de er på sentralen ett sted...
     
    Sist redigert:

    Knuden

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.01.2014
    Innlegg
    50
    Antall liker
    56
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Lurer veldig på hvordan det låter hos deg med så mang transistorwatt?

    Jeg prøvde med BAT VK-250 SE med 150 Watt og det ble bare helt feil. Flatt og kjedelig som du refererte til i starten og bassen forsvant "ut i det blå" den ble borte. Kan være at det er rommet mitt som ødelegger. De to bassene bak spiller i 16 ohm og det er vell ikke så god match med transistor på så mange watt som du bruker. Av den grunn har jeg hørt at det passer best med rørforsterker. Jeg vet ikke, det er derfor jeg spør. Jeg bruker en BAT VK-55 altså 55 watt som matcher kjempe bra hos meg.

    Derfor så er jeg nysgjerrig på hvordan det låter hos deg.

    Mvh
    Jon Øystein
    Hei Jon Øystein,

    Jeg synes faktisk det fungerer veldig bra med transistor (Hegel H300). Mangel på bass har aldri vært noe problem, her er det fin respons ned til 30 Hz før det begynner å rulle av. Men jeg ble selvfølgelig nysgjerrig på hvordan rør ville låte, med tanke på at det er det disse høyttalerne er designet med tanke på, og har nettopp kjøpt en Cayin A-88T for å teste litt. Har ikke fått hørt så mye enda, men førsteinntrykket er veldig positivt. Det virker som om rør er en veldig god match. Testet Cayinen på mine gamle Mantra 60, og det var grusomt. De er kanskje for tungdrevne.

    Minuset med rør vs transistor er noe slankere bass hos meg.
     

    Knuden

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.01.2014
    Innlegg
    50
    Antall liker
    56
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Noe er muffens,men uansett ville ikke jeg merke stort til om avrullingen er ved 16000Hz eller 20000Hz.
    Det som derimot gir ullen lyd er daler i 1000 til 8000 hz. Jeg hadde en liten dipp ved 2000hz og lavre nivå et område oppover på mine TQWT. Det et nytt delefiler i MKIII versjon(SEAS T35C002 option) korrigerte problemet og alle antydninger til ullenhet. fant ikke mine TQWT målinger i farten men de er på sentralen ett sted...
    Hei Balle,

    Jeg har mange dipper og daler, men jeg vet ikke helt hva som skyldes rommet og hva som er høyttaleren :)

    Har du satt inn både nytt delefilter og Seas-diskant, eller bare delefilter? Er det mye som må endres på?
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    295
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Gratulerer så mye med flotte høyttalere!
    Virkelig gøy å følge prosessen.
    Lykke til:)
     

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    Lurer veldig på hvordan det låter hos deg med så mang transistorwatt?

    Jeg prøvde med BAT VK-250 SE med 150 Watt og det ble bare helt feil. Flatt og kjedelig som du refererte til i starten og bassen forsvant "ut i det blå" den ble borte. Kan være at det er rommet mitt som ødelegger. De to bassene bak spiller i 16 ohm og det er vell ikke så god match med transistor på så mange watt som du bruker. Av den grunn har jeg hørt at det passer best med rørforsterker. Jeg vet ikke, det er derfor jeg spør. Jeg bruker en BAT VK-55 altså 55 watt som matcher kjempe bra hos meg.

    Derfor så er jeg nysgjerrig på hvordan det låter hos deg.

    Mvh
    Jon Øystein
    Hei Jon Øystein,

    Jeg synes faktisk det fungerer veldig bra med transistor (Hegel H300). Mangel på bass har aldri vært noe problem, her er det fin respons ned til 30 Hz før det begynner å rulle av. Men jeg ble selvfølgelig nysgjerrig på hvordan rør ville låte, med tanke på at det er det disse høyttalerne er designet med tanke på, og har nettopp kjøpt en Cayin A-88T for å teste litt. Har ikke fått hørt så mye enda, men førsteinntrykket er veldig positivt. Det virker som om rør er en veldig god match. Testet Cayinen på mine gamle Mantra 60, og det var grusomt. De er kanskje for tungdrevne.

    Minuset med rør vs transistor er noe slankere bass hos meg.
    Hei igjen Knuden!

    Det var hyggelig å høre at det fungerer så bra med transistor. Du beskrev det som flatt og kjedelig til å begynne med og det var det hos meg også. Da er det det jeg har fryktet at det er rommet hos meg som lager de største problemene. Det kan hende det vil bedre seg med noe lenger innspilling med transistor hos meg. Har spilt med transistor i ca 3 timer og det er kanskje litt i minste lage for disse høyttalerne. Og det var før dem var ordentlig innspilt fra før. Kanskje jeg skulle prøve igjen for VK-250 står nedpakket på loftet :)

    Ellers fungerer det helt eksepsjonelt med rør og da med BAT VK-55 hos meg. Har prøvd med EAR 890 Power men det var heller en dårlig match. Hadde også en 912 pre som heller ikke gjorde noen god jobb hos meg.
     

    Knuden

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.01.2014
    Innlegg
    50
    Antall liker
    56
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen Knuden!

    Det var hyggelig å høre at det fungerer så bra med transistor. Du beskrev det som flatt og kjedelig til å begynne med og det var det hos meg også. Da er det det jeg har fryktet at det er rommet hos meg som lager de største problemene. Det kan hende det vil bedre seg med noe lenger innspilling med transistor hos meg. Har spilt med transistor i ca 3 timer og det er kanskje litt i minste lage for disse høyttalerne. Og det var før dem var ordentlig innspilt fra før. Kanskje jeg skulle prøve igjen for VK-250 står nedpakket på loftet :)

    Ellers fungerer det helt eksepsjonelt med rør og da med BAT VK-55 hos meg. Har prøvd med EAR 890 Power men det var heller en dårlig match. Hadde også en 912 pre som heller ikke gjorde noen god jobb hos meg.
    Ja, det var flatt og kjedelig i begynnelsen. Jeg tror det skyldtes 3 ting:

    1. Innspilling, det tok MANGE timer før lyden "kom ut" av høyttalerne. Etter 2-300 timer klarte jeg ikke høre mer forbedring.

    2. Plassering. Eksperimentering med avstand fra vegg og vinkling ga store utslag.

    3. Tilvenning. Jeg var vant med SA Mantra 60, som er ganske livlige og detaljerte i toppen. Jeg gikk tilbake til Mantraene og testet litt etter en periode, og de er nok i overkant livlige. Rock med f.eks. mye dæljing på cymbaler blir man fort trøtt av, og det forklarer kanskje hvorfor jeg ble lei av å høre på Queens of the Stone Age, som jeg alltid har likt veldig godt før. Med DTQWT er heldigvis QOTSA tilbake på menyen.

    Det eneste som jeg savner litt er mer tilstedeværelse/klarhet i vokaler. Det er fremdeles litt ullent. På det området er Mantraene bedre.

    BAT VK-55 ser helt rå ut, tipper den spiller bra også :)
     

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    BAT VK-55 ser helt rå ut, tipper den spiller bra også :)
    Kan absolutt ikke klage. Den spiller forrykende :)

    Det hadde vært bedre med et eget lytterom for vinkelstue på 55 m2 er ikke ideelt.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.223
    Antall liker
    9.461
    Torget vurderinger
    2
    Noe er muffens,men uansett ville ikke jeg merke stort til om avrullingen er ved 16000Hz eller 20000Hz.
    Det som derimot gir ullen lyd er daler i 1000 til 8000 hz. Jeg hadde en liten dipp ved 2000hz og lavre nivå et område oppover på mine TQWT. Det et nytt delefiler i MKIII versjon(SEAS T35C002 option) korrigerte problemet og alle antydninger til ullenhet. fant ikke mine TQWT målinger i farten men de er på sentralen ett sted...
    Hei Balle,

    Jeg har mange dipper og daler, men jeg vet ikke helt hva som skyldes rommet og hva som er høyttaleren :)

    Har du satt inn både nytt delefilter og Seas-diskant, eller bare delefilter? Er det mye som må endres på?
    Jeg lagde et helt nytt filter basert på Dynabel deler uten å bytte diskant, da er det lett å sammenligne, desuten er verdier og sammensetning forskjellige.
    Her ser du forskjellen med nytt (NEW=T35C002 delefilteret) og standadrd Mk2 delefilter (OLD). Samme diskant dvs ikke SEASen. Du kan se at dippen og senkingen over delefrekvensen på 2khz er forbedret-
    Capture.jpg


    Alle bunn og daler skyldes bla rommet, men også graden av filtering, du bruker her er det vist med 1/6 filter over , og diskant området som du plottet det under i 1/12
    Capture.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Knuden

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.01.2014
    Innlegg
    50
    Antall liker
    56
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    I sommerferien gjorde jeg det samme som Balle Clorin og lagde et nytt Mk III delefilter...

    .... Fy søren for en forskjell. All ullen lyd er borte, og nå har jeg bare sittet og kost meg med musikk de siste ukene. Jeg har nå fått den highend-lyden jeg håpet på da jeg bestemte meg for å bygge. Hvis jeg skal forsøke meg på å beskrive lyden med ord, må det bli åpent, klart, stort, silkemykt og detaljert :) Til alle kidsa som skal bygge DTQWT: Gå for Mk III!

    Har også blitt bitt av rør-basillen. Bruker nå en Cayin A-88T mk2 som er en fin-fin sak. Good times!

    P.S.: Mange takk til Balle Clorin for tips om delefilter!
     

    lesonge

    Medlem
    Ble medlem
    23.12.2011
    Innlegg
    16
    Antall liker
    0
    Sted
    Laget, Risør
    Hei Knuden.

    Du skriver her MK III.
    Har suslet litt rundt på nettet å finner bare MK II - t35 option.
    Er dette samme sak, eller er det noe nytt?

    Grunnen til at jeg spør er at jeg starter dette bygget i høst, og vil gå for den beste løsningen off the bat :)

    Mvh
    Lesonge
     

    Knuden

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.01.2014
    Innlegg
    50
    Antall liker
    56
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Hei Knuden.

    Du skriver her MK III.
    Har suslet litt rundt på nettet å finner bare MK II - t35 option.
    Er dette samme sak, eller er det noe nytt?

    Grunnen til at jeg spør er at jeg starter dette bygget i høst, og vil gå for den beste løsningen off the bat :)

    Mvh
    Lesonge
    Hei!

    Ja, Mk II - t35 option er det jeg mener, vet ikke hvorfor jeg kaller det Mk III. Denne: TQWT-DTQWT-T35C002

    Vil absolutt anbefale denne framfor ordinær Mk II, det var stor forskjell i mine øre. Merk at jeg ikke har skiftet diskant, kun delefilter. Jeg har fremdeles Audax-diskanten. Vet ikke hvor mye SEAS-diskanten utgjør, slik jeg tolker Gravesen er det ikke den store forskjellen.

    Lykke til med bygging, ta gjerne kontakt hvis du lurer på noe :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn