Ønsker anbefaling DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Heisann !
    Er det noen her inne som har prøvd denne "boksen " AVshop.no / DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core
    Ser det skrytes av at den skal ha en god DAC og tom. pre-del innebygd !
    Men det beste er vel kanskje å la den gjøre korrigeringen digitalt inn og digitalt ut ?

    Noen med innspill ?
     
    Sist redigert av en moderator:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.567
    Torget vurderinger
    10
    Testet den og var ikke helt fortrolig med menyene. Som en preamp og dac som helt enkelt driver en effektforsterker og et par vanlige høyttalere så er den vel kurant. Fjernkontrollen er skikkelig jalla. Har prøvd Lyngdorf tidligere og det er en helt annen liga. Du får Lyngdorf brukt for 12-14K i ny og ne.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Testet den og var ikke helt fortrolig med menyene. Som en preamp og dac som helt enkelt driver en effektforsterker og et par vanlige høyttalere så er den vel kurant. Fjernkontrollen er skikkelig jalla. Har prøvd Lyngdorf tidligere og det er en helt annen liga. Du får Lyngdorf brukt for 12-14K i ny og ne.
    Takker for svar !
    Regner med Lymgdorf er i en annen liga , men det er det jammen når det gjelder pris også - selv brukt:)
    Så menyen er litt knotete altså ?
    Regner vel egentlig med å kun bruke EQ delen for å jevne ut bassresponsen min , og da bruke den mellom kilde og Dac/receiver alt ettersom.
    Og da blir den vel kun satt opp en gang,og siden så står den bare der å (forhåpentligvis) gjør jobben sin , og da spiller det ikke så stor rolle hvor "plastic" fjernkontroll osv er egentlig!
    Det viktigste for min del er at den rydder opp i bassområdet , uten å gjøre noe "annen ugagn " !
    Om den har en ok innebygd Dac,så hadde selvsagt det vert en bonus:)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.567
    Torget vurderinger
    10
    Hvilke komponenter har du i oppsettet!
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Hvilke komponenter har du i oppsettet!
    Jeg bruker en Yamaha RX-A 3020 receiver som pre både på film og musikk - Som effekt til frontene har jeg et 4-kanals Hypex HG400w trinn,og frontene er Monitor Audio GX300 !
    Usikker på om jeg skal prøve en ren stereo pre etterhvert , for å høre ome det er mye og hente!
    Yamahaen spiller penest i "pure direct" , men da får jeg ikke gjort noe med basspeaken jeg har i 50-60 hz området - den kan bli noe boomy på en del musikk !
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.567
    Torget vurderinger
    10
    Min erfaring er at pure direct nettop er det. Alle slike kretser er et filter. Sitter akkurat og lytter til Mozart via 99db følsomme Fostex fulltoner og 5 watt og filosoferer mellom hva som er best pure direct eller den lille klysa med komponenter mellom pluss og minus på terminalene på elementet (passive korrigeringer). Åpnere og ikke så balansert kontra balansert men med et lite slør. Problemstillingen er den samme selv om jeg har gått til en ytterlighet.

    Den recieveren din er en flott sak og jeg hadde ikke giddet å tukle med den. Antimoden er ikke noe annet en det du har inni receiveren. Merker du stor forskjell på de 2x150 wattene og Hypexen som du biamper med?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.567
    Torget vurderinger
    10
    Ser at bassene deles ved 790hz. Du biamper. Hva med kun å korrigere bassene? Da får du pure direct der det gjelder (mid&high)? Eller enda enklere, måle hvor problemet ditt nøyaktig er i rommet og montere på et passivt filter på høyttalerkablen som går til bassene :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.567
    Torget vurderinger
    10
    Og for å svare på mitt retoriske spørsmål, det er best å korrigere :)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Min erfaring er at pure direct nettop er det. Alle slike kretser er et filter. Sitter akkurat og lytter til Mozart via 99db følsomme Fostex fulltoner og 5 watt og filosoferer mellom hva som er best pure direct eller den lille klysa med komponenter mellom pluss og minus på terminalene på elementet (passive korrigeringer). Åpnere og ikke så balansert kontra balansert men med et lite slør. Problemstillingen er den samme selv om jeg har gått til en ytterlighet.

    Den recieveren din er en flott sak og jeg hadde ikke giddet å tukle med den. Antimoden er ikke noe annet en det du har inni receiveren. Merker du stor forskjell på de 2x150 wattene og Hypexen som du biamper med?
    Hei igjen,og takk for innspill!
    Beklager sent svar , men har vert på sprengjobb siden kl 4 i morges!
    Har ikke hatt 3020'n i mer enn 14 dager,og hadde Hypex-trinnet fra før,så jeg bare koblet opp med den som effekt med en gang,så jeg har faktisk ikke prøvd receiveren på frontene ennå - men får vel teste en dag jeg får ånden over meg !
    Når det er sagt , så har jeg aldri hatt så stram og kontrolert bass som med Hypexen før,så jeg tviler vel på om Yamahaen kan matche det!

    Det som er litt dumt med RK i receiveren, er det er litt for langt sprang mellom trekvensene man kan velge å korrigere ! I mitt tilfelle har jeg en fra ca 48 til 58 hz,med toppen på ca 52-53 hz . Valgene til YAPO er 62,5hz , og så er neste sprang 49,6 - mao så "hopper" den akkurat over "toppen" min!
    Det skjer nok ikke med Antimode'en vil jeg tro - har en sånn "vanlig" Antimode for sub,og den gjør en meget hederlig jobb i så måte !

    Har tenkt på som du nevner å korrigere kun bassdelen (er kun i bassområdet jeg korrigerer med receiver også) siden jeg biamper , og kunne satt en Dual Core inn analogt mellom pre og effekt,men er redd at det kan føre til en liten delay i forhold til resten av signalet , og om det "roter" det til ?

    Men det med et passivt filter som du nevner - hvordan fungerer det?
    Dette er upløyd mark for min del !
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Glem passiv korrigering i bassen. Passive omdanner energien til varme. I bassen er det veldig mye energi. Samt at du frakobler forsterkeren fra driverne så du mister den gode basskontrollen Hypexene har.

    Har veldig lite gode erfaringer med reciever koreksjon, har hørt at de nyese Audessey systemene begynner å bli gode.
    Antimode kjenner jeg heller ikke så godt.

    Jeg har best erfaringer med manuelle koreksjoner som f.eks miniDSP. En miniDSP enhet kan kobles inn etter forsterkeren din og gjøre de koreksjonene du måtte ønske. Eller så kan du koble den inn mellom kilden og Yamahaen digitalt inn og ut og gjøre koreksjonene der. Da slipper du å tenke på delay osv.

    Den nye miniDSP 4x10 og 10x10 ser meget bra ut med tanke på fleksbilitet og specs. Lyden tror jeg det er lite å utsette på også.
    Koster vell 3700kr.

    Aberet er vell at du må ha måleutstyr og bruke tid på fikling. Jeg syntes det er halve morroa, men skjønner at andre foretrekker automatiske systemer.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.567
    Torget vurderinger
    10
    Hvis du bor i Oslo området kan du godt få låne min miniDSP. Den har et brukergrensesnitt så selv en i Hornalliansen kan bruke den.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Glem passiv korrigering i bassen. Passive omdanner energien til varme. I bassen er det veldig mye energi. Samt at du frakobler forsterkeren fra driverne så du mister den gode basskontrollen Hypexene har.

    Har veldig lite gode erfaringer med reciever koreksjon, har hørt at de nyese Audessey systemene begynner å bli gode.
    Antimode kjenner jeg heller ikke så godt.

    Jeg har best erfaringer med manuelle koreksjoner som f.eks miniDSP. En miniDSP enhet kan kobles inn etter forsterkeren din og gjøre de koreksjonene du måtte ønske. Eller så kan du koble den inn mellom kilden og Yamahaen digitalt inn og ut og gjøre koreksjonene der. Da slipper du å tenke på delay osv.

    Den nye miniDSP 4x10 og 10x10 ser meget bra ut med tanke på fleksbilitet og specs. Lyden tror jeg det er lite å utsette på også.
    Koster vell 3700kr.

    Aberet er vell at du må ha måleutstyr og bruke tid på fikling. Jeg syntes det er halve morroa, men skjønner at andre foretrekker automatiske systemer.
    Takker for innspill !
    Ang Adussey så liker jeg ikke det så godt - der er det for lite muligheter manuelt,og for mye "take it or leave it" etter min smak!
    Liker som du å gjøre ting med full kontroll selv - har måe utstyr (REW) ,så jeg vet hvor "skoen trykker" !
    Og etter hva jeg har skjønt,så har man både automatiske og manuelle muligheter med Dual Core,så sånn sett så skulle den tilfredstille mine ønsker så langt jeg kan se !

    Men den Mini-DSP'n kan jo kanskje vere et brukbart alternativ ja!
    Er jo noe billigere også,men den mangler vel noen muligheter også ?
    Som Dac og pre mulighetene , men det behøver jo ikke bety noe, hvis disse mulighetene ikke "holder mål" !

    Leker jo litt med tanken å gå utenom hele receiveren også, siden mange mener at receivere ikke holder mål som pre heller til musikk?
    Men er litt usikker på hvor mye det er i dette, og hvor mye man evt må legge i en stereo pre , for at det skal vere noe poeng?

    Mange tanker på en gang her for tiden ,og setter pris på innspill :)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du bor i Oslo området kan du godt få låne min miniDSP. Den har et brukergrensesnitt så selv en i Hornalliansen kan bruke den.
    Det var jo et generøst tilbud !
    Og hadde det vert for et par mnd siden,så hadde jeg slått til på det , for da var jeg i Oslo et par-tre ganger i uka med lastebil,men nå kjører jeg mer lokalt her i Sogn & fj ,så da blir det ikke så lett !
    Men denne mini-DSP'n - hvilke innganger/utganger har den ?
    Jeg bruker stort sett Sqeezebox Duet som avspiller , og den har jo både optisk og coax utg.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.567
    Torget vurderinger
    10
    Analog inn ut
    Men i2s USB inn er tillegsutstyr
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Du kan bruke miniDSP som dac / preamp. Den har mulighet for fjernkontroll og kan regulere volum og bytte kilde, på samme måte som recieveren din. Bruker du ikke surroundfunksjonene i recieveren kan du like godt koble vekk den og kun bruke miniDSP rett i Hypex trinnene. miniDSP i seg selv er mer transparent enn noen reciever jeg har testet.

    Reciever vs dedikert pre er en lang debatt uten et helt klart svar. Siden vi er på HFS nå er det klart at de fleste her vil anbefale deg en dedikert forsforsterker av god kvalitet. Om du syntes det er stor forskjell selv er dog ikke så sikkert.
    Jeg personlig er ganske hekta på aktiv deling med DSP.

    oppklaring: jeg tenker på de ferdige miniDSP boksene nå. 4x10 HD. Den har digitale inn og ut. Volumkontroll i fronten og mulighet for fjernstyring.
     
    Sist redigert:

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Du kan bruke miniDSP som dac / preamp. Den har mulighet for fjernkontroll og kan regulere volum og bytte kilde, på samme måte som recieveren din. Bruker du ikke surroundfunksjonene i recieveren kan du like godt koble vekk den og kun bruke miniDSP rett i Hypex trinnene. miniDSP i seg selv er mer transparent enn noen reciever jeg har testet.

    Reciever vs dedikert pre er en lang debatt uten et helt klart svar. Siden vi er på HFS nå er det klart at de fleste her vil anbefale deg en dedikert forsforsterker av god kvalitet. Om du syntes det er stor forskjell selv er dog ikke så sikkert.
    Jeg personlig er ganske hekta på aktiv deling med DSP.

    oppklaring: jeg tenker på de ferdige miniDSP boksene nå. 4x10 HD. Den har digitale inn og ut. Volumkontroll i fronten og mulighet for fjernstyring.
    Såpass fleksibel ja :)
    Kan den da settes opp med fast volum på en inngang,slik at den kan stå mellom receiver og Hypexen på film - såkalt HT-bypass,og som egen Dac/pre på musikk ?

    Bare så det er sagt - jeg har ikke aktiv deling,men kjører passiv bi-amp !
    Har du link til nettopp den modellen som vil passe mitt bruk - ser det er mange å velge mellom !

    Ellers tusen takk for tilbakemeldingene:)
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Nei, men jeg tror du kan jo gjøre motsatt.

    Du tar signalet fra PC, CD spiller eller hva du bruker til stereo digitalt via de digitale inngangene i DSP. Når du skal høre på musikk velger du da digital inn på miniDSP.

    Når du skal høre på film velger du analog inngangene. Disse kobler du til pre-out på recieveren. Da kan du justere alle kanalaene med DSP og du kan regulere volumet med miniDSP. Recieveren blir da en ren surround-dekoder.

    For å få til dette trenger du denne enheten: miniDSP 10x10 Hd | miniDSP

    Send dem en mail for å bekrefte at det jeg tenker er mulig før et eventuelt kjøp.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Nei, men jeg tror du kan jo gjøre motsatt.

    Du tar signalet fra PC, CD spiller eller hva du bruker til stereo digitalt vi de digitale inngangene i DSP. Når du skal høre på musikk velger du da digital inn på miniDSP.

    Når du skal høre på film velger du analog inngangene. Disse kobler du til pre-out på recieveren. Da kan du justere alle kanalaene med DSP og du kan regulere volumet med miniDSP. Recieveren blir da en ren surround-dekoder.

    For å få til dette trenger du denne enheten: miniDSP 10x10 Hd | miniDSP

    Send dem en mail for å bekrefte at det jeg tenker er mulig før et eventuelt kjøp.
    Ok , skjønner - dette virker jo som en ganske genial løsning ja!
    Dette skal sjekkes ut - tusen takk for tipset!
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Nei, men jeg tror du kan jo gjøre motsatt.

    Du tar signalet fra PC, CD spiller eller hva du bruker til stereo digitalt via de digitale inngangene i DSP. Når du skal høre på musikk velger du da digital inn på miniDSP.

    Når du skal høre på film velger du analog inngangene. Disse kobler du til pre-out på recieveren. Da kan du justere alle kanalaene med DSP og du kan regulere volumet med miniDSP. Recieveren blir da en ren surround-dekoder.

    For å få til dette trenger du denne enheten: miniDSP 10x10 Hd | miniDSP

    Send dem en mail for å bekrefte at det jeg tenker er mulig før et eventuelt kjøp.
    Et kjapt spørsmål - kan jeg ikke like gjerne bruke en 4x10 Hd da ?
    Ser den er noe billigere , og jeg trenger vel bare 2 analog innganger egentlig - altså H og V kanal fra receiver ?
     

    erlanddf

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Innlegg
    672
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Jeg lurt på andre og flere muligheter for romkorreksjon enn det automatikken i DPA-1 gir meg, og har bla lurt på Antimode 2.0 og OpenDRC-DI. Etter det jeg foreløpig har funnet ut så støtter ikke Antimode høyere digital oppløsning på input høyere enn 16/44. Noe som ikke vil fungere for meg ihvertfall. Noen som vet hvordan dette er på OpenDRC?
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Nei, men jeg tror du kan jo gjøre motsatt.

    Du tar signalet fra PC, CD spiller eller hva du bruker til stereo digitalt vi de digitale inngangene i DSP. Når du skal høre på musikk velger du da digital inn på miniDSP.

    Når du skal høre på film velger du analog inngangene. Disse kobler du til pre-out på recieveren. Da kan du justere alle kanalaene med DSP og du kan regulere volumet med miniDSP. Recieveren blir da en ren surround-dekoder.

    For å få til dette trenger du denne enheten: miniDSP 10x10 Hd | miniDSP

    Send dem en mail for å bekrefte at det jeg tenker er mulig før et eventuelt kjøp.
    Ok , skjønner - dette virker jo som en ganske genial løsning ja!
    Dette skal sjekkes ut - tusen takk for tipset!
    Jo du kan vell det, men da vil du ha problemet med separate volum og delay for de kanalene som går gjennom minidsp og de som ikke gjør det.
    Skal ikke dette brukes til multikanals så vell som stereo? Hvorfor ellers har du kjøpt en reciever?

    10x10 versjonen gjør at du kan justere inn et helt 7.1 oppsett manuelt. Da kan du bare ha recieveren i pure direct og sette den på så høyt volum som mulig uten at det klipper på inngangen til miniDSP, så justerer du alt med fjernkontrollen til miniDSP. Det blir et enklere system å forholde seg til. Skal du kjøre multikanals hadde jeg ikke vært i tvil om at jeg hadde brukt 10x10 versjonen.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hva med å kutte frontene tidligere og så la en sub ta seg av det området hvor du har peaker? Og hvis peakene fortsatt er et problem, kan du ta de med f.eks en miniDSP som kobles etter receiver (pre-out fra subutgang). Da vil det fungerer til både musikk og film.

    Å sette en miniDSP mellom kilde og receiver virker knotete. Her kjører man jo HDMI i utangspunktet. Så da må man altså bruke en annen digital kobling til musikk, veksle og man får kun bukt med peakene til musikkbruk. Fordelen er selvsagt at man kan korrigere frontene også.

    En annen løsning er å kjøpe en surround prosessor med bedre manuelle muligheter. Både Sherbourn og Emotiva sine kommende ser ut til å ha gode justeringsmuligheter. Da vil du også få en oppgradering på lydsiden til både film og musikk. Yamahaene er dårlige IMO.
     
    Sist redigert:

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Å kjøre en minidsp på en sub, eller gjerne flere subber er en veldig god ide. Særlig om problemene begrenser seg til bassområdet.

    Mitt forslag er altså å ha miniDSP etter recieveren Orso, ikke før. Altså blir det en ekstra A/D konvertering ved film. Ved stereo foreslår jeg å unngå hele recieveren og ta signalet digitalt rett fra kilden. Så switcher man mellom kildene og regulerer volumet i miniDSP isteden.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mitt forslag er altså å ha miniDSP etter recieveren Orso, ikke før. Altså blir det en ekstra A/D konvertering ved film. Ved stereo foreslår jeg å unngå hele recieveren og ta signalet digitalt rett fra kilden. Så switcher man mellom kildene og regulerer volumet i miniDSP isteden.
    Ok. Skjønner. Noe annet hadde vel ikke fungert.

    Personlig hadde nok heller valgt en god surround prosessor hvis det er et must å korrigere frontene. Dyrere også selvsagt. Eller bare bruke miniDSP til sub(ene) som skissert. Ingen krise om det er dobbel konvertering til bassbruk.
    XMC-1 Processor | Emotiva Audio | High-end audio components for audiophiles and videophiles, spanning 2-channel music systems, as well as 5.1 and 7.1 home theaters. Products include multichannel amplifiers, stereo amplifiers, and monoblock amplifiers
    Sherbourn PT-7030

    • Fully independent crossover settings for fronts, center, surrounds, backs, & subs.
    • Independently variable frequencies and slope rates by channel groupings.
    • Stereo subwoofer support with independent level, distance and EQ.
    • Selectable dynamic range control.
    • Selectable Fletcher-Munson loudness compensation.
    • Selectable independent or global multi-band parametric EQ.
    • Global bass and treble controls.
    • Exclusive TACT® TCS 3e™ Dynamic Room Correction™ system with PC/MAC GUI for complete system control and adjustment "on-the-fly" (overrides standard bass and loudspeaker management and EQ).
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Interessant boks Orso. Vi får håpe at Emotiva forbedrer sin track record fra UMC-1.

    Har du noe kjennskap til det TACT systemet? Er det mulig å sette opp delefilter pr utgang er jo dette en meget interessant boks til DIY bruk.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nei. Kjenner egentlig ikke til TacT i særlig grad. Peter Lyngdorf ser ut til og ha hatt en tilknytning til det.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Å kjøre en minidsp på en sub, eller gjerne flere subber er en veldig god ide. Særlig om problemene begrenser seg til bassområdet.

    Mitt forslag er altså å ha miniDSP etter recieveren Orso, ikke før. Altså blir det en ekstra A/D konvertering ved film. Ved stereo foreslår jeg å unngå hele recieveren og ta signalet digitalt rett fra kilden. Så switcher man mellom kildene og regulerer volumet i miniDSP isteden.
    Ja det var jo denne løsningen jeg så for meg også !
    Men mini-dsp'n tilfører vel noe delay , men den utlignes vel når man kjører RK i receiver på nytt ?
     
    Sist redigert:

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Hva med å kutte frontene tidligere og så la en sub ta seg av det området hvor du har peaker? Og hvis peakene fortsatt er et problem, kan du ta de med f.eks en miniDSP som kobles etter receiver (pre-out fra subutgang). Da vil det fungerer til både musikk og film.

    Å sette en miniDSP mellom kilde og receiver virker knotete. Her kjører man jo HDMI i utangspunktet. Så da må man altså bruke en annen digital kobling til musikk, veksle og man får kun bukt med peakene til musikkbruk. Fordelen er selvsagt at man kan korrigere frontene også.

    En annen løsning er å kjøpe en surround prosessor med bedre manuelle muligheter. Både Sherbourn og Emotiva sine kommende ser ut til å ha gode justeringsmuligheter. Da vil du også få en oppgradering på lydsiden til både film og musikk. Yamahaene er dårlige IMO.
    Løsningen du legger frem med å bruke sub,og dele på f.eks 80hz er jo grei den - bruker den mye pr. idag,og har en Antimode som tar seg av suben,så dette fungerer jo helt ok det!
    Men frontene mine leverer kvalitetsbass ned til 25 hz,så jeg har strengt tatt ikke bruk for sub til musikk,så tanken var å få korrigert frontene på en grei lettvint måte,og samtidig prøve å gå rundt receiveren til musikk bruk!
    Pre-delen i denne Yamahaen opplever jeg ikke som dårligere enn i LX 85 , men den spiller best i pure direct - altså uten muligheter for å korrigere!

    Å velge en ren prossessor er selvsagt noe jeg kommer til å vurdere på sikt,men det blir jo en ganske mye dyrere løsning - må jo ha flere effektkanaler også !
    Har bare et 4 kanals Hypex-trinn pr idag,og jeg kjører 5.1 nå,men har planer om å utvide til 7.1,pluss at jeg har et sett ht på verandaen på zone2 som også må få litt for!
    Ikke har jeg all verdens med plass til komponenter heller - det er en stue dette er snakk om !
    Så vi får se hva jeg "lander på" :)
     

    DAChild

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er også veldig nyskjerrig på Antimode 2.0.
    Er d ingen seriøse tester på denne enda?

     

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    466
    Antall liker
    496
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Noen som har prøvd Anti-Mode 2.0 Dual Core?

    Jeg vurderer å gå til anskaffelse av Anti-Mode 2.0 Dual Core da jeg sliter med å få til en god bassgjengivelse der jeg bor nå (midlertidig).
    Det ville selvsagt være best om man hadde et perfekt lytterom og kunne "fintune" akustikken i rommet, men det er ikke et alternativ i dagens situasjon.
    Anti-Mode 2.0 Dual Core har dukket opp som et alternativ, og jeg lurer på om det er noen her på forumet som har noen erfaringer med denne.

    Anti-Mode 2.0 Dual Core.jpg


    Jeg er klar over at purister fnyser av slikt "tull", men Anti-Mode 2.0 Dual Core har fått glimrende anmeldelser og tester flere steder, se:

    Music in the Round #57 | Stereophile.com

    Helpful Articles | DH Audio and Home Theater | 908-686-4913

    DSpeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core Review | AVForums.com - UK Online
     

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    466
    Antall liker
    496
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Spennende å høre hva du synes når du får koblet opp den. Jeg tok sjansen og bestilte en på fredag.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Jeg endte opp med å kjøpe meg en Dualcore 2.0 , og det er en bra sak , uten tvil! Hadde først den "orginale" , men har nå byttet til 2013 versjonen , og den er enda bedre ! Har nå fått koblet alt opp igjen kjørt ny kalibrering , og sitter med et bredt glis her nå
    Den nye varianten av DualCore kan levere mye mer volt på utgangene enn den gamle , og det høres virkelig. På XLR utgangene kunne den gamle levere 3,25 V max , mens den nye kan levere hele 14.4V max.
    Dette gjør jo som jeg håpet at gainproblemet jeg hadde nå er løst , men også at den låter mye bedre som ren pre !

    Merker dette tydelig ved at det er mye mer pondus, trøkk ,snert, dynamikk og driv i musikken rett og slett , så dette var meget oppløftenede

    Kan varmt anbefale denne boksen - den gjør en meget bra jobb som både dac , pre og samtidig har den meget gode både automatiske og manuelle EQ muligheter - og særlig når man tar med prisen på 6k med i betraktningen :)
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    7
    Jeg er også veldig nyskjerrig på Antimode 2.0.
    Er d ingen seriøse tester på denne enda?

    Antimode gjør en del veldig fornuftige ting:
    - Den analyserer i utgangspunktet kun bassområdet, standard opp til 200 Hz. Resten forblir originalt.
    - Den løfter ikke suck outs eller nivåer som ligger lavt, men demper/fjerner toppene (peaks, room nodes).
    - I etterkant av en korreksjon, kan bassområdet heves til ønsket nivå.
    - Om ønskelig kan det kjøres separate romanalyser av bass, mellomtone og/eller hele frekvensområdet. Dette er da kun målinger, nyttig om man ønsker å foreta videre tilpassing til egen smak. F.eks. kan det leggges inn en "BBC DIP".
    - Apparatet har også 16 minner for Parametrisk Equalizing, hvor båmdbredde, senterfrekvens og dB (+/-) kan settes individuelt.
    - I tillegg tonekontroller for både bass og diskant som også kan designes av brukeren.

    Umiddelbart, ved første avspilling atter romkorrigering, kommer det nesten som et sjokk, hvor forandret bassen er. Det skal heller ikke legges sjul på at det virker nesten som om "all bass er forsvunnet". Det var da fristende å heve hele toneområdet 0-200 Hz noen dB, for å få tilbake en mer naturlig (les=tilvendt) tonal balanse.
    I de første dagene løftet jeg hele bassområdet med - hva var det? 9 dB tror jeg.
    Men, etterhvert oppdaget jeg at plater som virkelig har bass, med slik setting ble rett og slett basstunge og jeg har redusert denne bassheving i flere trinn i etterkant.
    I dag tror jeg at jeg ligger på + 4 dB og har en mye mye bedre, renere og naturlig bass enn hva jeg hadde før. Nyansene og definisjonen er i en halt annen verden.
    Synes, merkelig nok, at mellomtonen også er blitt klarere og at denne opprensking faktisk forbedrer hele lydbildet.

    Plater som før ga en unaturlig voldsom bass, som f.eks. Daniel Danois Shine (kutt#1) og Bjørks (Hyperballad) låter nå dypt, og med godt trøkk, men også med en ny definisjon som liksom forklarer den musikalske handling mye bedre og passer til musikken.

    Samlet sett, er dette en av de beste oppgraderingene jeg har gjort i eget anlegg. For meg er det ingen vei tilbake.
    Dual Core 2.0 var i utgangspunktet kun hjemme på lån i 14 dgr. Den blir, og anbefales alle.
    Morty
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er også veldig nyskjerrig på Antimode 2.0.
    Er d ingen seriøse tester på denne enda?

    Antimode gjør en del veldig fornuftige ting:
    - Den analyserer i utgangspunktet kun bassområdet, standard opp til 200 Hz. Resten forblir originalt.
    - Den løfter ikke suck outs eller nivåer som ligger lavt, men demper/fjerner toppene (peaks, room nodes).
    - I etterkant av en korreksjon, kan bassområdet heves til ønsket nivå.
    - Om ønskelig kan det kjøres separate romanalyser av bass, mellomtone og/eller hele frekvensområdet. Dette er da kun målinger, nyttig om man ønsker å foreta videre tilpassing til egen smak. F.eks. kan det leggges inn en "BBC DIP".
    - Apparatet har også 16 minner for Parametrisk Equalizing, hvor båmdbredde, senterfrekvens og dB (+/-) kan settes individuelt.
    - I tillegg tonekontroller for både bass og diskant som også kan designes av brukeren.

    Umiddelbart, ved første avspilling atter romkorrigering, kommer det nesten som et sjokk, hvor forandret bassen er. Det skal heller ikke legges sjul på at det virker nesten som om "all bass er forsvunnet". Det var da fristende å heve hele toneområdet 0-200 Hz noen dB, for å få tilbake en mer naturlig (les=tilvendt) tonal balanse.
    I de første dagene løftet jeg hele bassområdet med - hva var det? 9 dB tror jeg.
    Men, etterhvert oppdaget jeg at plater som virkelig har bass, med slik setting ble rett og slett basstunge og jeg har redusert denne bassheving i flere trinn i etterkant.
    I dag tror jeg at jeg ligger på + 4 dB og har en mye mye bedre, renere og naturlig bass enn hva jeg hadde før. Nyansene og definisjonen er i en halt annen verden.
    Synes, merkelig nok, at mellomtonen også er blitt klarere og at denne opprensking faktisk forbedrer hele lydbildet.

    Plater som før ga en unaturlig voldsom bass, som f.eks. Daniel Danois Shine (kutt#1) og Bjørks (Hyperballad) låter nå dypt, og med godt trøkk, men også med en ny definisjon som liksom forklarer den musikalske handling mye bedre og passer til musikken.

    Samlet sett, er dette en av de beste oppgraderingene jeg har gjort i eget anlegg. For meg er det ingen vei tilbake.
    Dual Core 2.0 var i utgangspunktet kun hjemme på lån i 14 dgr. Den blir, og anbefales alle.
    Morty
    Enig i dine betraktninger ! Hvordan bruker du din - bruker du den som dac /pre , eller mellom pre og effekt ?
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    7
    Jeg bruker den bare som et mellomledd mellom pre ( Aesthetix Calypso) og Effekteen (2 x DP A1S)
    Alså analog inn og analog ut.
    Jeg har planer om å teste ut muligheten av å kjøre det digitale signalet fra CD spilleren (Cary 306 SACD Pro) ukonvertert, alså digitalt, rett inn i DC'n.
    På den måten unngår jeg to coverteringer, ettersom all signalbehandling i DC 2.0 skjer digitalt.
    Men foreløpig "oppdager" jeg platene mine på nytt, så det får bli en regnværsdag..
    Morty
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker den bare som et mellomledd mellom pre ( Aesthetix Calypso) og Effekteen (2 x DP A1S)
    Alså analog inn og analog ut.
    Jeg har planer om å teste ut muligheten av å kjøre det digitale signalet fra CD spilleren (Cary 306 SACD Pro) ukonvertert, alså digitalt, rett inn i DC'n.
    På den måten unngår jeg to coverteringer, ettersom all signalbehandling i DC 2.0 skjer digitalt.
    Men foreløpig "oppdager" jeg platene mine på nytt, så det får bli en regnværsdag..
    Morty
    Ja test gjerne dette ! Selv bruker jeg den som både dac og pre ! Digitalt utfra Squeezebox Duet og til DC , og videre med XLR rett i et Hypex effekt-trinn , og jeg må si det spiller meget bra ! Den overgår hvertfall Yamaha RX-A 3020 (dyreste receiveren) sin dac/pre del med god margin. Så det hadde vert litt moro og hørt andre med litt mer dedikert stereo utstyr og tilhørende erfaring sin mening om denne boksen :)
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    7
    OK.
    Skal se hva jeg får til fremover.
    Morty
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Trådsammenslåing

    En tråd startet 22.03.2013 og med til sammen tre innlegg frem til 24.03.2013 er innlemmet i denne tråden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn