DSP hvordan integreres dette i anlegget?

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Innlegg
107
Antall liker
56
Sted
Risør
Som fersk i faget leser jeg mange gamle og nye tråder, lærerikt.
Jeg møter ofte på faguttrykk og teknologier som er ukjent og Google og Wikipedia besvarer de fleste.
Men i kabeltrådene som går nå går begrepet DSP igjen.
Har googlet litt rundt og finner ulike løsninger både som software og hardware. Og forstår at det er romkoreksjon, men jeg stusser litt på at det jeg har funnet ser ut til å være digitale løsninger, benyttes det til streaming fra nett og PC?
Hva med analoge lydkilder?
 

Sober

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.07.2008
Innlegg
806
Antall liker
355
Sted
Oslo
Torget vurderinger
27
Kort forklaring; analogt gjøres digitalt, korrigeres med eq, for så å gjøres analogt igjen.

kommer nok dypere forklaringer 🙂
 

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Innlegg
107
Antall liker
56
Sted
Risør
Ja, det gir litt mening på veien, ser at noen har flere utganger. Kobles de da mot aktive høytalere?
 

Sober

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.07.2008
Innlegg
806
Antall liker
355
Sted
Oslo
Torget vurderinger
27
Det kan de, men er jo noen aktive høyttalere som har dette innebygd. Eventuelt kjører man til effektforsterker hvis man har passive høyttalere. Aktive subwoofere kan også korrigeres. Så kjører du effektforsterker samt sub, trenger dsp 3 utganger, derfor de har flere utganger.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.503
Antall liker
35.364
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Ja, det gir litt mening på veien, ser at noen har flere utganger. Kobles de da mot aktive høytalere?
Det kan du velge. Jeg har fire utganger på min Minidsp (pre/dac/dsp) to til effektforsterker og to til aktiv sub.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.310
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Ja, det gir litt mening på veien, ser at noen har flere utganger. Kobles de da mot aktive høytalere?
Finnes flere måter å integrere en DSP inn i oppsettet. Her hos meg fungerer den som en helt vanlig forforsterker i et tradisjonelt oppsett med en høy og en lav utgang mot hhv høyttaler og sub. Men DSP kan som du sier med hell integreres i et aktivt oppsett og ta seg av all deling og evt romkorreksjon.

1694115470277.png


1694115512712.png
 

Sober

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.07.2008
Innlegg
806
Antall liker
355
Sted
Oslo
Torget vurderinger
27
Skal du tulle med dsp er det greit å sette seg inn i hvordan det fungerer, ellers kan det smelle i høyttalerne... Finnes enheter som korrigerer automatisk, som oftest er helt ok, og en god start.

Jeg kjører aktive høyttalere med innebygd dsp, som kan kjøre automatisk, godt nok for meg, men ikke for alle ;)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.816
Antall liker
21.747
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Mine greier er kanskje litt sære...:



Boksen midt i som heter "Volumkontroll og delefiltere" er DSP og 8 kanals DAC.

Tillegg: illustrasjonen er litt misvisende: DSP-boksen er nå kun volumkontroll ved en sjelden gangs bruk av CD-spilleren.
Yamaha WXC-50 (foran DSP-boksen i skjemaet) er hjernen/forforsterkeren i anlegget. Slik kan de andre i husstanden spille fra Spotify uten å måtte knote med annet enn appen på telefonen.
 
Sist redigert:

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Innlegg
107
Antall liker
56
Sted
Risør
Ja, dette var jo rene elektronikk-laben.
Svimlende for en som stiller med 70-talls kompetanse innen hi-fi.
Men jeg ser jo hvordan en vinylspiller kan integreres, fin og opplysende illustrasjon.
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.230
Antall liker
2.251
Det er en vanlig misfortåelse at DSP=romkorreksjon

En DSP trenger ikke utføre noe som helst av "romkorreksjon". Selve order romkorreksjon er også i stor grad en misvisende betegnelse da man i det store og hele ikke kan korrigere rommet. Man kan derimot korrigere høyttalerne og tilpasse de til rommet.

En DSP kan f.eks integreres ved at den fungerer som både DAC og forforsterker/volumkontroll. Det er som regel den beste løsningen da man unngår flere komponenter som legger til mer forvrengning/støy.
 

Tor-S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2013
Innlegg
300
Antall liker
331
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
1
Forsvinner ikke hele poenget med vinyl og båndspiller om signalet gjøres digitalt senere i signalkjeden? Eller er gevinsten større enn tapet?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.816
Antall liker
21.747
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg vil si nei, men man havner jo fort opp i en filosofisk diskusjon om «renhet». Høyttalerne mine ville være svært vanskelige å få til uten DSP.

Istemmer med @lydogakustikk i at DSP ikke (nødvendigvis) er romkorreksjon. Det kan brukes til det. Jeg har ikke gjort det. Hos meg er DSP 4-veis delefilter og EQ/voicing. Det skal som antydet i forrige avsnitt veldig mye EQ til for å få en riktig overordnet frekvensgang på et høyttalersystem som mitt. Det kan gjøres analogt aktivt (glem passivt, det er så 1970-tall), og man bør definitivt lande punktene med DSP før man finner fram opamper, motstander og kondensatorer.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.310
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Forsvinner ikke hele poenget med vinyl og båndspiller om signalet gjøres digitalt senere i signalkjeden? Eller er gevinsten større enn tapet?
Nei, konverteringen er transparent og all støy og sjarmerende unoter blir med hele veien. Men som tidligere analog puritaner skjønner jeg hvor du kommer fra.
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.230
Antall liker
2.251
Forsvinner ikke hele poenget med vinyl og båndspiller om signalet gjøres digitalt senere i signalkjeden? Eller er gevinsten større enn tapet?
For det første kan elektronikk gjøres mer eller mindre transparent i dag.

For det andre er det en rekke fordeler. Spesielt med passive høyttalere, så er det store begrensninger i det passive delefilteret som gjør at de ikke når potensialet. Og det og kunne tilpasse f.eks nivå i bassen til plassering har stor betydning. Høyttalerprodusenten vet ikke hvilke forsterkning du har og vil ikke kun tilpasse til noe som passer for alt. En optimalisering her til hvert rom er derfor nødvendig for og kunne oppnå det beste. Eller DSP kan f.eks brukes til kunne integrere subwoofer(e). Å gjøre det uten DSP, altså uten delefilter og tidsjustering og som regel uten optimal nivåtilpasning, er åpenbart ikke noe som fungerer spesielt bra.
 

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Innlegg
107
Antall liker
56
Sted
Risør
Da har jeg et nytt spørsmål. Jeg har Lyngdorf forsterker med en funksjon de kaller «room perfekt» jeg benytter en medfølgende mikrofon for å sette opp dette, den inkluderer også en aktiv sub.
Erstatter denne en dsp eller kan man med fordel ha dette i tillegg?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.337
Antall liker
3.687
Torget vurderinger
1
Da har jeg et nytt spørsmål. Jeg har Lyngdorf forsterker med en funksjon de kaller «room perfekt» jeg benytter en medfølgende mikrofon for å sette opp dette, den inkluderer også en aktiv sub.
Erstatter denne en dsp eller kan man med fordel ha dette i tillegg?
Lyngdorf har sin egen DSP, det er den de kaller room perfect. Det er en rom korreksjon som de kaller det, derav navnet. Lyngdorf er fine greier og man kan sette crossover imot sub eller effekt forsterkere der man ønsker delingen i menyen og de har en fin automatisk tilnærming på dette som er enkel i bruk.
Kort fortalt, Lyngdorf har en DSP innebygget og man trenger ikke noe ekstra.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.230
Antall liker
2.251
Lyngdorf sin forsterker benytter seg av en form for DSP ja. Brukes det f.eks digitalt delefilter mellom fronter og subwoofer, så er det DSP.

Alle surroundreceivere/prosessorer har også DSP. Samt alle aktive monitorer.
 
Topp Bunn