DSD spesifikasjonen fra Sony tillater DSD CD som ikke er bundet av SACD lisens.

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.765
Antall liker
21.648
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Tøysegutter.
Hvem har argumentert mot hi-rez? Ikke jeg. Men SACD/DSD (Sony/Philips) vant dessverre krigen:

SACD-spillere har ikke digitalutgang, eller så har de en kryptert digitalutgang. Videre digital signalbehandling er proprietær. Man er avhengig av algoritmepåfunnene til mottakerboksprodusenten. Eller analogutgangene.
 

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Innlegg
635
Antall liker
8
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Tøysegutter.
Hvem har argumentert mot hi-rez? Ikke jeg. Men SACD/DSD (Sony/Philips) vant dessverre krigen:

SACD-spillere har ikke digitalutgang, eller så har de en kryptert digitalutgang. Videre digital signalbehandling er proprietær. Man er avhengig av algoritmepåfunnene til mottakerboksprodusenten. Eller analogutgangene.
...men jeg trenger ingen digitalutgang til mine rør-forsterkere, prøv (stein)gammel teknologi til SACD, Valentino. Da blir du fornøyd skal du se!
 

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Innlegg
635
Antall liker
8
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Å nei, 8 deilige PCM-DACer må det være! ;D

....der gikk det kaldt nedover ryggen på meg gitt..... :eek:
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
digiman skrev:
Dr.Evil skrev:
Påstand; de som ikke hører forskjell på SACD (DSD) og CD, har enten for dårlig annlegg, eller for dårlig hørsel. Hvorfor da drive på med high-end HIFI?
Veldig enig.
+1

Jeg sitter nå med en gammel SACD spiller foran meg. Jeg bruker hodetelefonutgangen i fronten på spilleren og lytter til en hybrid SACD utgivelse med Rickie Lee Jones (Mobile Fidelity) via Koss Porta Pro hodetelefoner til 395,-. "Pirates" er blitt et gullkorn i min platesamling. Først spilte jeg DSD sjiktet hele platen igjennom, switchet så til CD; det er ganske markant mer grå og udefinert lyd på CD sjiktet. Fysj!
Dessuten: konspirasjonsteorien til nb holder ikke. Mobile Fidelity har ikke gjort CD laget dårligere med vilje. Finner du en vanlig "Pirates" CD med bedre lyd enn hva Mobile Fidelity har på Cd sjiktet*, så kjøper jeg den og betaler deg dobbel pris for den!

*Steve Hoffman sa at en av grunnene til at CD sjiktet på hybriddiscer ofte låter bittelitt bedre enn tilsvarende masteringer utgitt på vanlig CD, er at det er mye snevrere toleranser i produksjon av hybriddiscer, kontra vanlige CDer...jittter..
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.765
Antall liker
21.648
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Men CD-laget ville låte langt bedre over et par Sennheiser PX100 enn hva SACD-laget gjør over KOSS Porta-Pro.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
Valentino skrev:
Men CD-laget ville låte langt bedre over et par Sennheiser PX100 enn hva SACD-laget gjør over KOSS Porta-Pro.
Det er jeg ganske enig i. Selv om du ikke får high-rez oppløsning på Sennheiser når du spiller CD.

Det som er interessant er at disse forskjellene lett lar seg registrere over Porta Pro på en hodetelefonutgang av bedriten kvalitet.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
"Pirates" på Mobile Fidelity er en glimrende plate for å demonstrere forskjellene på CD og SACD: glimrende innspilling*god lydproduksjon*masse mikrodynamikk*prima mastering.
 
N

nb

Gjest
Espen R skrev:
"Pirates" på Mobile Fidelity er en glimrende plate for å demonstrere forskjellene på CD og SACD: glimrende innspilling*god lydproduksjon*masse mikrodynamikk*prima mastering.
hvor er det best å kjøpe den?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
nb skrev:
Espen R skrev:
"Pirates" på Mobile Fidelity er en glimrende plate for å demonstrere forskjellene på CD og SACD: glimrende innspilling*god lydproduksjon*masse mikrodynamikk*prima mastering.
hvor er det best å kjøpe den?
Inntil nå nylig hadde Amazon superpris på denne til US $ 9.99. Men tilbudet er nok forbi. Så da blir det vel amerikanske nettbutikker til en pris av 30 grønne. Jeg bruker Elusive Disc, har bare gode erfaringer der.
 
N

nb

Gjest
Espen R skrev:
Inntil nå nylig hadde Amazon superpris på denne til US $ 9.99. Men tilbudet er nok forbi. Så da blir det vel amerikanske nettbutikker til en pris av 30 grønne. Jeg bruker Elusive Disc, har bare gode erfaringer der.
Ja, så den lå på 30 dollar rundtomkring. Fant den på Elusive Disc, men har aldri handlet derfra. Men om du har gode erfaringer er det jo greit. Ikke at jeg tror jeg blir lurt noe sted, men greit at det ikke tar vinter og vår før ting dukker opp.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
nb skrev:
Espen R skrev:
Inntil nå nylig hadde Amazon superpris på denne til US $ 9.99. Men tilbudet er nok forbi. Så da blir det vel amerikanske nettbutikker til en pris av 30 grønne. Jeg bruker Elusive Disc, har bare gode erfaringer der.
Ja, så den lå på 30 dollar rundtomkring. Fant den på Elusive Disc, men har aldri handlet derfra. Men om du har gode erfaringer er det jo greit. Ikke at jeg tror jeg blir lurt noe sted, men greit at det ikke tar vinter og vår før ting dukker opp.
Med dagens dollarkurs kommer du under 200,- grensa. Da skal du ha den ca 6 dager etter du har bestilt den ;) Handler du mer blir varene fortollet, da tar det ca 12 dager til du har varene ;)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
ehh...frakt regnes i den totale prisen, da kan det hende at forsendingen blir fortollet.
 
N

nb

Gjest
Espen R skrev:
ehh...frakt regnes i den totale prisen, da kan det hende at forsendingen blir fortollet.
nei, det holder at varene er under 200 kroner, men om varene er over 200 så blir det mva av varepris + fraktpris. Om det tar 6 eller 12 dager er ikke så nøye, men litt kjipt å måtte betale ymse gebyrer kun for en plate...
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
nb, "Pirates" (innspilt tidlig i 1981) er basic innspilt på en av de tidligste digitale maskiner, en 3M 16bit/50kHz med diskret class A elektronikk.
Det er det som er så ironisk, noen av de aller tidligste digitale innspillinger (som Radka Toneff "Fairytales") låter svært bra og temmelig "analog" i lyden. Så ble det bare dårligere og dårligere digitallyd før det igjen snudde utpå 90-tallet og digitale innspillinger igjen ble til å høre på.
 
N

nb

Gjest
Espen R skrev:
nb, "Pirates" (innspilt tidlig i 1981) er basic innspilt på en av de tidligste digitale maskiner, en 3M 16bit/50kHz med diskret class A elektronikk.
Det er det som er så ironisk, noen av de aller tidligste digitale innspillinger (som Radka Toneff "Fairytales") låter svært bra og temmelig "analog" i lyden. Så ble det bare dårligere og dårligere digitallyd før det igjen snudde utpå 90-tallet og digitale innspillinger igjen ble til å høre på.
Ok, vi får se når platen dukker opp i posten, den er i alle fall bestillt. Dette ble den dyreste platen jeg har kjøpt på lenge (39 dollar inkl frakt), så dette bør være bra ;D
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
Glemte å si at 3M maskinen kostet 150.000 dollars og kun et fåtall studioer hadde råd til det, som A&M's og Warner Brothers "in house" innspillings og masteringstudioer. "Pirates" er innspilt i Warner Brothers studio. Så det er en eksklusiv plate du snart får... ;)

Litt vemodig er det at alle de store plateselskapene stort sett har avviklet "in house" studioene. Teknikerne har fått sparken, utstyret solgt og de kjøper bare tjenester der de får dem billigst mulig. Sånn er det blitt.
 
Topp Bunn