drossels Diy tråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Før var der Jensen firepoler til indgangen. Fire gange 10.000 uf 100 V. typer. Dem kan jeg heller ikke li så de er fjernet. Forstærkeren her er planlagt til Sven men han har vist forstærkere nok.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jeg kunne godt tænke mig at klippe alle de små film modstande ud som bruges til emitter modstande. Tror det bliver bedre med effektmodstande. Nogen som har en mening om det?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.482
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det må vel selv bambado godkende som diy.
    Fjernet ca 50 off topic innlegg fra deg fra de siste sidene i tråden. . Dvs. innlegg som refererer til fake instagram kontoer, mulige sider med spam/virus osv. Flyttet så tråden tilbake til diy.
    Fjernet også endel av dine quotes til dine egne innlegg. Slik er ikke nødvendig.
    Du kan også redigere egne innlegg så slipper vi stadige repetisjoner eller påfyll på foregående innlegg i et nytt innlegg.
    Selv om kreasjonene dine ikke er ryddige så kan godt tråder fritt tilgjengelig på internett være det.
     
    Sist redigert:

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    114
    Antall liker
    115
    Jeg kan ikke forestille mig at udskiftning af de parallel koblet 0,6W metalfilms modstande til decideret effektmodstande skulle gøre en forskel. Men jeg kan nu heller ikke forestille mig at en 500W ringkerne til en 100W forstærker ikke skulle være nok med mindre det er en 500W af meget dårlig kvalitet som ikke kan leverer det strøm den er specificeret til.

    Hvis du har nogle gode billeder af komponent og PCB side på forstærkeren så kan vi jo nemt tegne et nyt diagram.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes å huske de brukte NON inductiv løsningen " med flere paralell resistors og ikke uten grunn .
    Skulle du bruke enkel power resistor må du opp på minimum 3-5w og non magnetic non inductiv , de er heller ikke billige , de grønne vishay .I tilleg har du toleranse spredning , som blir aktuellt å ta hensyn til med flere paralell sanken"
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes å huske de brukte NON inductiv løsningen " med flere paralell resistors og ikke uten grunn .
    Skulle du bruke enkel power resistor må du opp på minimum 3-5w og non magnetic non inductiv , de er heller ikke billige , de grønne vishay .I tilleg har du toleranse spredning , som blir aktuellt å ta hensyn til med flere paralell sanken"
    Presis 👍
    Idéen kom for å slippe for spolevirkning i de 5 watt trådviklede modstande dengang. Non-induktive var svinedyre (dengang)., så hva gør man da??
    10 stk. paralelle 0,6 watt = 6 watt (10x1 ohm = 0,1 ohm, 10x2,2 ohm = 0.22 ohm), en strategi mange producenter fortsatt bruker.
    Nemt, billigt, større ensartethed og "ingen" induktion i emittermodstandene.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Det gjorde Lars Clausen jo også i Hans kreationer. Jeg leder efter årsagen til at den lyder noget tynd.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det burde man (måske) kunne måle.
    Kan det være, at induktionen i en alm. emittermodstand tilfører en eller anden form for svag (vellydende) forvrængning,
    som 10 parallelle non-inductive ikke gør, og at det føles som lidt ekstra tilsat varme??
    I så fald skulle det vel være nemt at måle med en audioanalyzer :)
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror dette er en veldig rent lydene amp . Synes du det bor noe godt i kontruksjonen gjør du som meg ; skift bare INput filters caddock 132 og polystyrene og samme for FB
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jeg tror dette er en veldig rent lydene amp . Synes du det bor noe godt i kontruksjonen gjør du som meg ; skift bare INput filters caddock 132 og polystyrene og samme for FB
    Sven. Skal nok bruge dem til subwoofere vil jeg tro. Jeg har mest tro på tantaler til at fastsætte indgangsimpedans en. De giver noget varme men det ville være overkill til subwoofer brug da de jo er temmeligt dyre.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Har et spørgsmål til dere andre dit folk. Jeg havde mange problemer med stelveje og og AC during i dem her. De blev bygget om flere gange. Det er dyre lærepenge. Fra nu af bruger jeg ikke så store elektrolytter. Men jeg havde et pladsproblem som forhindrede mange små.

    Mit spørgsmål er angående snoning af DC kablerne. Tænker på baggrund af diverse diskussioner at det vil være bedre med tyndere kabler. De kan bedre snoes tæt. Desuden kan det være fordel med lidt modstand påstår nogle. Tænker gå ned på 1.5 kvadrat. Nogle meninger om det? Mvh Erlend
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg twinner alltid power ledn . Uten å finne tabellen til Armand . ) Skal du bruke mye power i low inpedanse bør du ha 2,5kvdr eller mer , på mindre 8ohm ca 100 ish w ca 1,5 kvdr

    Min erfaring det er alltid lettere å får monos støy frie enn dual monos og tilsist stero med felles psu
    Litt avhengig av topologi og konstruksjonens tiltenkte signal GND og power GND så er det noen måter å gjøre det på

    Få trafoen/ like retter lengst vekk fra driver / input , og bruk en lay out som gir kort signal vei , hold power routing lengst vekk fra inngang / driver

    Like lange ledning er for begge kanaler , sammme kvadrat all the way , dvs du kan bruke tykkere jord
    Kort ledning vei fra /til likeretter twinnet ,PSU , Bruk gode kobber / skinner /plate for rails /CT gjerne av koblet .Sjekk gjerne "Torvbakkane Power amps " for bilder

    På power amp ville jeg brukt star point for GND , inngang bøssinger flytende , dog med mulig het for å isolere feks signal og power GND på enten på print eller gjort ved signal hook up ; 10R for hver kanal , dvs dnne i serie med power ground

    Har du brum allivel nå , er det fordi kontruksjonen er satt opp feil ,,,eller en konstruksjons feil /problem med jord plan i pCB .
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Summa summarum der er umiddelbart ingen fejl på det her. Tak for bekræftelse. Jeg er dog ikke 100 % glad for resultatet. Fokuserer for meget på nederste oktaver. Har brugt de her moduler i anden sammenhæng hvor jeg oplever det modsatte. DIY er ikke altid til at forudsige resultatet af. Er du enig i det mester?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Enig.... DIY kan sætte selv den mest rutinerede på prøve.
    Ser ingen fidus i at sno/twinne DC-kabler. Hvad skulle det gøre godt for??
    Man snor/twinner alle AC-førende kabler for at mindske udstråling. Det gi´r jo god mening.
    Ellers 100% enig i @HAREPUSEN topologiopskrifter.
    Adskillelse af Power-ground og signal-ground (hvis muligt) og længst mulig afstand fra indgange til trafo/AC-førende kabler
    er et supergodt sted at starte;)
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Summa summarum der er umiddelbart ingen fejl på det her. Tak for bekræftelse. Jeg er dog ikke 100 % glad for resultatet. Fokuserer for meget på nederste oktaver. Har brugt de her moduler i anden sammenhæng hvor jeg oplever det modsatte. DIY er ikke altid til at forudsige resultatet af. Er du enig i det mester?
    jO ,Jeg har laget endel ting " de som intresserer meg har jeg gått videre runder med .Litt av gleden med DIYmå jo være at support er tilgejngelig .Det har det for meg den tiden med borbely , elektor , cold amp mm og til med profusion plc , den tiden de var store på tripath. Det er helt uforståelig at andre bygger ting de ikke får support på ,,,,, Jeg forventer meg lengre levetid enn ett par mnd til 2-3 år .
    Min første servo 100 fra 85 lever enda .Så godt som allt analoge jeg har lageet har jeg fått full uttelling for både i lyd og gleden ved å bygge
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Enig.... DIY kan sætte selv den mest rutinerede på prøve.
    Ser ingen fidus i at sno/twinne DC-kabler. Hvad skulle det gøre godt for??
    Man snor/twinner alle AC-førende kabler for at mindske udstråling. Det gi´r jo god mening.
    Ellers 100% enig i @HAREPUSEN topologiopskrifter.
    Adskillelse af Power-ground og signal-ground (hvis muligt) og længst mulig afstand fra indgange til trafo/AC-førende kabler
    er et supergodt sted at starte;)
    Twin meg her og twinn meg der ,,,Borbely var glad i å twinne , so me .Power amps ,eller 70dB gain riia .Så lenge vi diyere må nøye oss med modul oppbyggning er det en god måte å sjerme miljøet inni kontruksjonen p å samt som den og funger som sjerm .Min 4 generasjos amper er de mest støysvakeste jeg laget og de best lydene om det er lov til å si sånt ,,, var det elles noen vits ?:)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    @HAREPUSEN
    Tenker bare, at om du twister 2 par ledninger og legger dem tett på hverandre, da er du nermere en trafovirkning enn uten tvist.
    Og om det ene par kjører AC og det annet DC......... ser du, hvor jeg vil hen?? ;)
    Kanskje nokk gætteri fra min side, men har aldrig noen sinne twistet DC kabler, og har aldrig hatt støyproblemer,
    som kunne ledes til det. Til gengæld er 50Hz brum ofte fjernet ved å bruke skjermede signalkabler, uansett hvor korte.
    100Hz brum er en helt annen sak 😁
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Men jeg har faktiskt ikke noget brum. En meget dygtig mand på Facebook mente jeg også skulle sno DC kablerne. Der var flere i den tråd som mente at ham skulle jeg lytte til. Nu tror jeg I har ret i at det er tilstrækkeligt at sno AC. Så jeg lader det være som det er.

    Det undrer mig en del hvor meget forskel der kan være på lyden, med samme moduler i forskellige sammenhænge og opbygninger. Det er overraskende meget. Fra alt for meget Focus på bunden til det modsatte - for meget på toppen. Og hvorfor kan en enkelt modstand over indgangen forvandle lyden fra klinisk til varmtlydende? Eller det modsatte afhængig af fabrikat. I skal begge have tak for deltagelse her. Yderligere inputs er velkommen.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    @Drossel
    En lille historie fra det virkelige liv.
    Mine venner nede ad vejen boede for lang tid siden inde i byen, hvor jeg stadig arbejdede som tekniker.
    Han havde (haft fra nye) et sæt af de gamle Gryphon Headamp/Phonostage med tilhørende separate psu´s.
    Efter 20 år ville han gerne ha´ skiftet lytterne i psu´erne. Der sad 4 stk 470uF/25volt i hver. Ville gøre det så godt,
    så smed 4 stk. 1000uF/25volt (samme mekaniske størrelse) af Panasonics allerbedste og dyreste i.
    Efter et døgn ringede han og sagde, at det lød ad helvede til, spidst, klinisk og uden bund.
    Ringede ned til Flemming og fik tilsendt 8 stk. af de originale Frolyt 470/25. Fik dem monteret, og allerede
    dagen efter ringede han og sagde, at alt var i den skønneste orden.
    Er sikker på, at det kommer an på konstruktionsprincipper. Har skiftet modstande/lytter i apparater, hvor det ikke
    gjorde den fjerneste forskel. Har skiftet øldåserne i en gammel Luxman M-4000 til nogle Philips (der lige var til at få fat i),
    og det gjorde en stor forskel i bunden.
    Et af HiFi-livets store ubesvarede spørgsmål ;)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hey er der nogen som kan bekræfte min formodning om at det her er en skille/isolations transformator? I så fald er det meget billigt.

     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hey er der nogen som kan bekræfte min formodning om at det her er en skille/isolations transformator? I så fald er det meget billigt.

    Det er en 1:2 trafo for å enten få 240V fra 120V eller 120V fra 240V.

    Dvs for å bruke amerikansk utstyr på europeisk strøm eller omvendt. Det er ikke en isotrafo.

    Johan-Kr
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Det er en 1:2 trafo for å enten få 240V fra 120V eller 120V fra 240V.

    Dvs for å bruke amerikansk utstyr på europeisk strøm eller omvendt. Det er ikke en isotrafo.

    Johan-Kr
    Jatak har fået samme svar fra en anden.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hassebasse du kan vist godt fortryde du ikke købte sådan en. Fantastisk opløsning især i toppen. På det punkt vinder den over PS Audio.
    Hvorfor dog det??
    Har præcis den lyd, jeg vil ha´ i den lille box. Samme chip i øvrigt, og som på M-400 er det udelukkende OPA1612 på audiosiden.
    Skulle jeg igen blive nostalgisk og gå for mere romantisk lyd, så henter jeg "bare" min DIY-dac frem af gemmerne.
    Cirrus Logic CS-4398 dac chip og russiske pencil-tubes 6N16B-EV til at lave lineout fra dac´en. Coax, optisk, AES/EBU og Amanero USB input´s.
    Den er så silkeblød i toppen, at det er det rene Soft Ice lyd. Jeg er rigeligt dækket ind med vellyd ;)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Glem det da billedet er væk. Synes der er flere af mine poster hvor billederne er væk.
    Det er måske ikke altid en god idé, at udstille, hvor dårligt man husker☺
    Kan du huske dit indlæg, som du ikke kunne huske at have postet.......... 27 minutter tidligere??😂😂
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.765
    Antall liker
    1.621
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Har et spørgsmål til dere andre dit folk. Jeg havde mange problemer med stelveje og og AC during i dem her. De blev bygget om flere gange. Det er dyre lærepenge. Fra nu af bruger jeg ikke så store elektrolytter. Men jeg havde et pladsproblem som forhindrede mange små.

    Mit spørgsmål er angående snoning af DC kablerne. Tænker på baggrund af diverse diskussioner at det vil være bedre med tyndere kabler. De kan bedre snoes tæt. Desuden kan det være fordel med lidt modstand påstår nogle. Tænker gå ned på 1.5 kvadrat. Nogle meninger om det? Mvh Erlend
    Jeg tror at det er vigtigt med kraftige kabler. Alle steder hvor de er udskiftet til kraftigere har givet bedre dynamik samt ro.
    Det var også noget den gode RS Raider Soulhaug pladerede for.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hassebasse du kan vist godt fortryde du ikke købte sådan en. Fantastisk opløsning især i toppen. På det punkt vinder den over PS Audio.
    Jeg har den nemlig hjemme i øjeblikket. Har ikke hørt den nogle år. Den stod hos en som slet ikke brugte den. Han havde for travlt etc. Brugte sådan en streamer box.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Ja, tilbage i firserne lagde jeg print ud i 2:1 med tape ligesom Niels. Skiftede dog til computer da det blev økonomisk overkommeligt senere. Der blev dog stadig lavede film og ætset hjemme. Nu om dage er det så billigt og hurtigt at det kan ikke svare sig at stå og rode med det selv.

    Jeg er dog lidt forundret over det som jeg forstår skulle være et NLE100 filmen. Det ligner slet ikke Niels's layout teknik. Jeg tror heller ikke NLE100 er en nedskaleret NLE1000. Jeg har et NLE1000 rå-print til at ligge et sted og umiddelbart er det noget mere kompakt end det jeg fornemmer NLE100 printet er på dit billede.

    Som før nævnt samler jeg på NLE info. Så alt du har på NLE100 ville jeg være interesseret i.
    Du kunne evt. købe en af monoblokkene her. Tror Sven Palvig kun har brug for en. Skal teste denne i morgen. Den er koster ikke så meget tror jeg men den tilhører nu Sven.
    IMG_20220110_221916.jpg


    IMG_20220110_221916.jpg
     

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    114
    Antall liker
    115
    Hej Drossel,

    Du må undskylde. Har af en eller anden årsag misset dit indlæg.

    Tak for tilbudet. Jeg vil takke nej. Min interesse for NLE konstruktioner er ren akademisk. Jeg ville da gerne se konstruktionen og hvis du manglede et diagram kunne vi måske ved fælles hjælp tegne det.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    De to print er forskellige. Alle de små emitter modstande er brændt på det ene print og erstattet af nogle som Niels også brugte på NLE 1000. Tror jeg selv har skiftet dem engang.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Tilførte yderligere kapacitet til indgangstrinnets forsyning. To STK 2200 uf. 100 v. Før var der bare de to STK 1000 uf. Har monteret fire STK 10 W 3300 ohm som bleedere. Ellers er der spænding på udgangstrinnet før påslag.
    IMG_20220120_225707.jpg
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    De virker begge som de skal😁. Nul brum og nul DC. Spændt på hvordan de lyder. Men Postnord har snydt mig for afbrydere. Der er nu to sæt på vej.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Øret helt indtil diskanterne og der er absolut tystna. Det er vist første gang for mig.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Desværre kommer der et ordentligt blop i basenheden når jeg tænder.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn