drossels Diy tråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Opsætning af Trafo , Kondensatorer og stel skal laves helt om til stjernestel. Synes det er en problematisk forstærker.
    Har for ikke længe siden bygget First One mosfet med Mange gange højere båndbredde og 10 gange højere Slew Rate end denne. Der var 4 moduler i en kasse. Intet støj selv med øret Helt inde på højttaleren.
    Klasse a drar utrolig mye mer strøm en a/b derfor er de mer følsome på støy,derfor viktig med riktig ledningsføring og god jording,føler ikke noen av de f5 forsterkerene jeg har vært borti er spesielt vanskelige med tanke på støy,feks hiraga 30w/le monstre er mye mer følsom for grums i strømforsyningen.
    Men hadde jeg vært deg så hadde jeg gjort det enkelt og fått den til å fungere skikkelig først så kan du jo modifisere med mange likerettere/spoler/bomull/olje++++++++++
    Er jo litt kjekt også pga kan jo høre/før og etter,kan jo feks hende du liker forsterkeren helt basic...
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Klangmodul

    Fik monteret mit Klangmodul og Analysis power kabel. Desværre viste det sig at 16 A sikringen til klangmodulet var defekt nul gennemgang. Så skal bytte den i morgen. 400 kr. Betaler man og så skal en bruge en eftermiddag på at få den byttet. Mad:mad:
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Opsætning af Trafo , Kondensatorer og stel skal laves helt om til stjernestel. Synes det er en problematisk forstærker.
    Har for ikke længe siden bygget First One mosfet med Mange gange højere båndbredde og 10 gange højere Slew Rate end denne. Der var 4 moduler i en kasse. Intet støj selv med øret Helt inde på højttaleren.
    Klasse a drar utrolig mye mer strøm en a/b derfor er de mer følsome på støy,derfor viktig med riktig ledningsføring og god jording,føler ikke noen av de f5 forsterkerene jeg har vært borti er spesielt vanskelige med tanke på støy,feks hiraga 30w/le monstre er mye mer følsom for grums i strømforsyningen.
    Men hadde jeg vært deg så hadde jeg gjort det enkelt og fått den til å fungere skikkelig først så kan du jo modifisere med mange likerettere/spoler/bomull/olje++++++++++
    Er jo litt kjekt også pga kan jo høre/før og etter,kan jo feks hende du liker forsterkeren helt basic...
    Har bestilt Krell Ksa 100 Mk ll cloner. Det jeg hørte med bare en kanal musik var totalt ubrugeligt.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Opsætning af Trafo , Kondensatorer og stel skal laves helt om til stjernestel. Synes det er en problematisk forstærker.
    Har for ikke længe siden bygget First One mosfet med Mange gange højere båndbredde og 10 gange højere Slew Rate end denne. Der var 4 moduler i en kasse. Intet støj selv med øret Helt inde på højttaleren.
    Klasse a drar utrolig mye mer strøm en a/b derfor er de mer følsome på støy,derfor viktig med riktig ledningsføring og god jording,føler ikke noen av de f5 forsterkerene jeg har vært borti er spesielt vanskelige med tanke på støy,feks hiraga 30w/le monstre er mye mer følsom for grums i strømforsyningen.
    Men hadde jeg vært deg så hadde jeg gjort det enkelt og fått den til å fungere skikkelig først så kan du jo modifisere med mange likerettere/spoler/bomull/olje++++++++++
    Er jo litt kjekt også pga kan jo høre/før og etter,kan jo feks hende du liker forsterkeren helt basic...
    Jeg laver normalt aldrig stjernestel. Hvordan skal jeg genemføre det med 2 kanaler og 24 elektrolytter og 4 stk Hammond spoler. Desuden står de 2 kanalers pcb modsat overfor hverandre. Min erfaring med stjerne stel er at det giver dårligere lyd end hvis stel først samles på printet. Man skal huske at der er størst ro hvor stellederne samles i et punkt. Synes det er optimalt så tæt på signalet som muligt.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Chipamp Gainclone LM 3886 8 stk

    20170912_203738.jpg



    Spiller væsentligt bedre end F 5 V3 Turbo. Desuden nul brum påtrods af 4 moduler i samme kabinet. Ialt 104 elektrolytter. Nul ground connection til kabinet.

    Lidt dynamisk begrænsning.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    20170912_222702.jpg
    20170912_222702.jpg
    20170913_150251.jpg


    0.1 ohm med prober/ måleledninger og 16 m Analysis Oval 10 og Iec out og in.
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.656
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hvorfor handle komponenter på aliexpress etc? Er ofte fake.
    mouser, elfa, rs-components, digi-key etc. er steder å handle.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Hvorfor handle komponenter på aliexpress etc? Er ofte fake.
    mouser, elfa, rs-components, digi-key etc. er steder å handle.
    Fordi de ikke har Krell KSA Cloner der og fordi priserne ikke er syge som i Vesten.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.656
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tja - kjapt søk på mouser.
    United Chem Con kvalitets kondiser med bra datablad (100000uf/50v med skruterminaler slik du linket til- 250NOK +mva/stk. De kommer etter 2 dager i frakt.
    Dine "noname" uten datablad etc. som like gjerne kan være fake og eksplorere etter et tid med påtrykt spenning. 34USD/stk. Da kommer tollavgifter etc i tillegg.
    Frakten tar gjerne 3 uker.

    Mitt råd og de fleste flinke erfarne diyer er å kjøpe kvalitet når du først skal handle. Snakker om elektronikk komponenter. Alt av halvledere, motstander, kondiser (rør) etc. er ikke anbefalt å kjøpe via aliexpress/ebay eller lignende.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.911
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jernvare (øh... aluminiumsvare - altså kabinetter) og slikt tror jeg imidlertid er grei skuring fra Ali.

    Johan-Kr
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Har bare sjældent fået fake. Har fået fake fra Partsconnexion Canada og fra Mouser.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Jernvare (øh... aluminiumsvare - altså kabinetter) og slikt tror jeg imidlertid er grei skuring fra Ali.

    Johan-Kr
    Der er en årsak til Jern -Alu sælges billigere end her. Samme årsag som elektronikken. Fake kan selvfølgelig forekomme. Så billig som de moduler er vil jeg gerne løbe risikoen.
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Drossel

    Den utgaven av Krell du har bestilt, vet om det er noen som leverer kun print (har mesteparten av løsdelene)?

    Har du en lenke til de kjøleplatene du har lagt ut bilde av?

    Eivind S
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Er tilbake i morgen liliya. Printene fåes løst ja. Jeg har tænkt mig å skifte alle modstande.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Nelson Pass Jording

    20171027_211510.jpg
    Har valgt den Amerikanske metode. Strengt taget ikke nødvendig i Danmark qua vi har fejlstrømsafbryder relæ.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.297
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    du har et sykt forbruk av ulltråd i psykedeliske farger.....:rolleyes:
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Lytterne taget fra F5 for å forenkle dennes layout med bare 6 stk 100.000 uf.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    20171130_195012.jpg


    Nu spiller den og det er meget imponerende. 0.11 ohm i serie med rails. Sætter det nok ned til o,82 ohm for å gjøre bassen strammere.


    F%V#Turbo 2x 32 vdc. powersupply 6 x 100.000 uf. 2000 w trafo
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)

    Nu spiller den og det er meget imponerende.
    Du lyver, ikke sant ? Skal jeg gjenta dine tidligere kommentarer om Pass amps ?

    N.B Du har glemt å fjerne plastikken på elektrolyttene ;)
    Ellers: Gratulerer med ditt (første ?) First Watt bygg :) . Kvitt brummingen nå ?

    Mvh.
    Johnny
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Hei :)

    Nu spiller den og det er meget imponerende.
    Du lyver, ikke sant ? Skal jeg gjenta dine tidligere kommentarer om Pass amps ?

    N.B Du har glemt å fjerne plastikken på elektrolyttene ;)
    Ellers: Gratulerer med ditt (første ?) First Watt bygg :) . Kvitt brummingen nå ?

    Mvh.
    Johnny
    Intet brum. Fantastisk forstærker så længe den ikke skal spille bass. Med kraftigt basmateriale mister den FULDSTÆNDIGT overblikket og roder voldsomt. mellemtonen er second to none.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Ser jo bra ut,flink..
    Og bassen er blevet mye bedre efterhånden uten jeg har gjort noget. planlægger 4 extra 0,33 ohm modstande. En parralelt med de andre 3 på hver rail. Desuden 2x 4700 uf 50 volt Nichicon i hver kanal.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei Drossel :)

    Tror nesten ikke hva jeg leser ! Er du virkelig fornøyd med din FW F5 turbo ??
    Ingenting vil glede meg mere, da det er mye Pass Labs på gang her ;)
    Mvh.
    J.R
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Hei Drossel :)

    Tror nesten ikke hva jeg leser ! Er du virkelig fornøyd med din FW F5 turbo ??
    Ingenting vil glede meg mere, da det er mye Pass Labs på gang her ;)
    Mvh.
    J.R
    Er faktisk rigtig glad for den. Men hvordan ville den lyde uden Carbon composite i serie med indgangen? Har fundet dette som et godt trix i mange forstærkere. tilfører noget musikalitet.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.656
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Å sette er lavohms motstand i serie med utgang medfører høyning av utgangsimpedansen og dermed effektivt reduserer dempningsfaktoren. Noen liker det, andre ikke. Kommer helt an på hvilke høyttalere som brukes og hvilken hjerne som lytter. At det er karbon eller noe annet betyr sgs. ingenting. Karbon kan indusere noe støy riktignok.

    Men her setter du noe i serie med "railspenning". Blir det ikke da bare et RC ledd elektrisk sett?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Å sette er lavohms motstand i serie med utgang medfører høyning av utgangsimpedansen og dermed effektivt reduserer dempningsfaktoren. Noen liker det, andre ikke. Kommer helt an på hvilke høyttalere som brukes og hvilken hjerne som lytter. At det er karbon eller noe annet betyr sgs. ingenting. Karbon kan indusere noe støy riktignok.

    Men her setter du noe i serie med "railspenning". Blir det ikke da bare et RC ledd elektrisk sett?
    RC led ja. Men er sikker på den Composite gør noget rigtigt godt. Ja det handler om støj. Musikalsk støj som lægger et dejligt slør over andre ikke ørevenlige manpulationer af det oprindelige signal Har intet magnetiskt i forstærkerens signalvej. Den lyder ubegribeligt godt.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Skruer op med variac. Kontrolerer løbende med multimeter. Pludselig trækker de max strøm.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn