Drittråder og moderering.

T

timc

Gjest
Det var ment ganske så bokstavlig anntar jeg.

På syttitallet villet slikt blitt avfeid som sur sarkasme, hvilket det BØR være. I dag er det, trist nok, en realitet.

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
120
Torget vurderinger
2
DAChild skrev:
Moderering muss sein.
Når du har fått ansvar som moderator, så er det din egen følelse for ansvar som gjelder.
Dette er selvfølgelig subjektivt, og kan tolkes i alle retninger.
Cluet er å opparbeide seg en (tilhengerskare/kundekrets) som mener det samme som deg.
Ergo: Alt som blir skrevet i HFS må selvfølgelig taes med 7 klyper salt.
: etterpå må du drysse på på med eneda mer salt....
Poenget er at ingen har peiling på lyd lenger.
Løsningen for de med mye penger er : Ser tøft ut, og koster et par hundre tusen......
Kan ikke si meg enig i dette DAChild

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Jeg har ikke vært medlem særlig lenge, men har lest i litt lengre tid.

Bransjeaktører
Jeg har stusset over at en del brukere som er merket "Bransjeaktør" ikke oppgir firmanavn (gjerne med vevadresse) og/eller hva/hvilke merker de selger/tilbyr. Slik informasjon bidrar til min kontekstoppfattelse. Noen bransjeaktører er flinke til dette, andre dessverre ikke. Bør dette være et krav fra Hifisentralen?

Eks. Firma X selger merke Y. En ansatt argumenterer enten sterkt for et produkt fra Y, eller er kritisk til en konkurrent fra merke Z. Hvis jeg lett kan se hva firmaet selger, hjelper det meg til å fortolke brukerens utsagn og sette det i perspektiv.

Bransjeaktører bør antagelig også være litt ekstra bevisst på hva de skriver, svare saklig og utfyllende og unngå ironi, uhøfligheter o.l. Forøvrig (sannsynligvis) en god regel for alle.

Noen generelle inntrykk
Inntrykket så langt er at en del medlemmer er meget kunnskapsrike på et eller flere felter. En del av dem er også flinke til å skrive/forklare, hjelpsomme og høflige. Det er tidkrevende. Takk til dem og for innsatsen!

Noen er for kortfattede, upresise eller dårlige til å formulere seg slik at det oppstår misforståelser som resulterer i en lengre innleggsrekke før man (igjen) kan begynne å snakke om emnet, f.eks. svare på det brukeren egentlig ønsket å spørre om (, men formulerte for kort eller klønete).

Noen smører alt for tykt på, gjerne med store ord. 1 cm beskrives som 1 meter. Ens egen oppfatning er universell/eneste riktige, gjerne uavhengig av kontekst og erfaringsgrunnlag/-omfang. Noen modererende formuleringer og forbehold er ofte på sin plass.

Hvis man vet lite om et emne og spør (oppriktig) for å lære, er det fornuftig å være ydmyk og innrømme at man vet lite om emnet. Da er det mest sannsynlig en eller flere kunnskapsrike som iler til og forbarmer seg. Verre er det med de som vet lite, men formulerer seg slik at de (til å begynne med) fremstår som (rimelig) kunnsakpsrike. Det er noe herk.

Humor kan berike og løse opp, men fleip og ironi kan også forsure og gi et dårlig signal-støy-forhold. Altså: alt med måte, og (for) mye er definitivt ikke bedre eller bra. Det finnes vel tråder med 10% innhold og så mye som 90% "fjas"(?)

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.450
Torget vurderinger
1
Forrige innlegg tiltredes 100%. Jeg er vel representant for den typiske 'leseren', er innom de fleste ukedagene og trives med forumet, men skriver lite og holder meg langt unna krangletrådene, både fordi det er ukonstruktivt samtidig som jeg merker at jeg er litt redd for å bli 'angrepet'. Er man ikke bevæpnet med senior/allviterstatus eller har et solid lager med ironi/satire klart kan det gå riktig galt.

Jeg synes jeg ser at trådene blir mye bedre når de starter riktig. Tråder som starter med å nøre oppunder latente konflikttemaer, gjerne med bastante påstander og latterliggjøring av meningsmotstandere er jo selve signalet på at en krangletråd er under oppseiling. Jeg foreslår derfor at når en vil starte en ny tråd så må det søkes, dvs legges inn et forslag til moderatorene som så godkjenner tråden før den legges ut. Fordelen med dette er at moderator får sett over/justert startinnlegget før tråden slippes løs, evt komme med egne presiseringer av hva tema er og hvor grensen går. Tror moderator sparer seg en del arbeid på denne måten. Og ikke minst: Moderator kan kanskje ha oversikt over flere tidligere tråder om samme tema og henvise til disse istedet for å opprette en til.

Bare et forslag.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Odd J skrev:
Forrige innlegg tiltredes 100%. Jeg er vel representant for den typiske 'leseren', er innom de fleste ukedagene og trives med forumet, men skriver lite og holder meg langt unna krangletrådene, både fordi det er ukonstruktivt samtidig som jeg merker at jeg er litt redd for å bli 'angrepet'. Er man ikke bevæpnet med senior/allviterstatus eller har et solid lager med ironi/satire klart kan det gå riktig galt.

Jeg synes jeg ser at trådene blir mye bedre når de starter riktig. Tråder som starter med å nøre oppunder latente konflikttemaer, gjerne med bastante påstander og latterliggjøring av meningsmotstandere er jo selve signalet på at en krangletråd er under oppseiling. Jeg foreslår derfor at når en vil starte en ny tråd så må det søkes, dvs legges inn et forslag til moderatorene som så godkjenner tråden før den legges ut. Fordelen med dette er at moderator får sett over/justert startinnlegget før tråden slippes løs, evt komme med egne presiseringer av hva tema er og hvor grensen går. Tror moderator sparer seg en del arbeid på denne måten. Og ikke minst: Moderator kan kanskje ha oversikt over flere tidligere tråder om samme tema og henvise til disse istedet for å opprette en til.

Bare et forslag.
Når man ser på det totale antall tråder her på forumet, er jeg redd det blir en formidabel oppgave for moderator å skulle forhåndsgodkjenne hver enkelt nystartet tråd, og i tillegg ha oversikt over eventuelt tidligere tråder. Dessuten synes jeg brukerne her er ganske flinke til å henvise til tidligere tråder. Og i den store sammenheng er det vel et fåtall tråder det krangles i. Kabeltråder er vel et unntak i så måte... ;D
Jeg synes vel dagens ordning, der moderator griper inn når det utarter for mye, er ganske grei. Hvorvidt det modereres for mye eller for lite, kan jo diskuteres, og det problemet vil jo fremdeles være der selv om man går over til forhåndsgodkjenning.

Topp Bunn