Jeg har ikke vært medlem særlig lenge, men har lest i litt lengre tid.
Bransjeaktører
Jeg har stusset over at en del brukere som er merket "Bransjeaktør" ikke oppgir firmanavn (gjerne med vevadresse) og/eller hva/hvilke merker de selger/tilbyr. Slik informasjon bidrar til min kontekstoppfattelse. Noen bransjeaktører er flinke til dette, andre dessverre ikke. Bør dette være et krav fra Hifisentralen?
Eks. Firma X selger merke Y. En ansatt argumenterer enten sterkt for et produkt fra Y, eller er kritisk til en konkurrent fra merke Z. Hvis jeg lett kan se hva firmaet selger, hjelper det meg til å fortolke brukerens utsagn og sette det i perspektiv.
Bransjeaktører bør antagelig også være litt ekstra bevisst på hva de skriver, svare saklig og utfyllende og unngå ironi, uhøfligheter o.l. Forøvrig (sannsynligvis) en god regel for alle.
Noen generelle inntrykk
Inntrykket så langt er at en del medlemmer er meget kunnskapsrike på et eller flere felter. En del av dem er også flinke til å skrive/forklare, hjelpsomme og høflige. Det er tidkrevende. Takk til dem og for innsatsen!
Noen er for kortfattede, upresise eller dårlige til å formulere seg slik at det oppstår misforståelser som resulterer i en lengre innleggsrekke før man (igjen) kan begynne å snakke om emnet, f.eks. svare på det brukeren egentlig ønsket å spørre om (, men formulerte for kort eller klønete).
Noen smører alt for tykt på, gjerne med store ord. 1 cm beskrives som 1 meter. Ens egen oppfatning er universell/eneste riktige, gjerne uavhengig av kontekst og erfaringsgrunnlag/-omfang. Noen modererende formuleringer og forbehold er ofte på sin plass.
Hvis man vet lite om et emne og spør (oppriktig) for å lære, er det fornuftig å være ydmyk og innrømme at man vet lite om emnet. Da er det mest sannsynlig en eller flere kunnskapsrike som iler til og forbarmer seg. Verre er det med de som vet lite, men formulerer seg slik at de (til å begynne med) fremstår som (rimelig) kunnsakpsrike. Det er noe herk.
Humor kan berike og løse opp, men fleip og ironi kan også forsure og gi et dårlig signal-støy-forhold. Altså: alt med måte, og (for) mye er definitivt ikke bedre eller bra. Det finnes vel tråder med 10% innhold og så mye som 90% "fjas"(?)