Det er jo selvsagt en positiv sidevirkning. Den eneste ;DH.R skrev:Nettopp. Er ikke det en vinn situasjon for alle forbrukere da som ønsker nettopp å unngå dette?lars_erik skrev:Ja, man finner jo ut hvem som IKKE er seriøse aktører hvertfall![]()
Det er jo selvsagt en positiv sidevirkning. Den eneste ;DH.R skrev:Nettopp. Er ikke det en vinn situasjon for alle forbrukere da som ønsker nettopp å unngå dette?lars_erik skrev:Ja, man finner jo ut hvem som IKKE er seriøse aktører hvertfall![]()
Ikke enig - Dersom to eller flere bransjeaktører diskuterer egenskaper av tilsynelatende like produkter og argumenterer for dette for å identifisere forskjeller så vil dette også være berikende for oss andre, uavhengig om de som ikke er bransjeaktører deltar eller ei.lars_erik skrev:Det er jo selvsagt en positiv sidevirkning. Den eneste ;D
Tiltredes. Bransjeaktører med flagget på full stang er det minst problematiske, uansett hvor irriterende jeg evt måtte mene at de er. Hvilket inntrykk de etterlater er opp til resten av forsamlingen å evt mene noe om, avhengig av bidrag og kontekst. «Stråmenn» uten flagg er langt mer utfordrende.Asbjørn skrev:Hvorfor irritere seg over bransjeaktører? Min erfaring er at det er enkelt å forholde seg til bransjeaktører. Du vet hvilke interesser de har, og det går alltid an å diskutere på et faglig grunnlag innenfor rammene av alminnelig folkeskikk. ...
Ikke uenig i det. Men det krever SERIØSE aktører.H.R skrev:Ikke enig - Dersom to eller flere bransjeaktører diskuterer egenskaper av tilsynelatende like produkter og argumenterer for dette for å identifisere forskjeller så vil dette også være berikende for oss andre, uavhengig om de som ikke er bransjeaktører deltar eller ei.lars_erik skrev:Det er jo selvsagt en positiv sidevirkning. Den eneste ;D
Om to eller flere bransjeaktører deltar i debatt rør vs mosfet vs jfet osv så hjelper det oss å identifisere forskjeller på en måte av de som burde kunne mer en gjennomsnittet på de forskjellige produktene.
Om de hjelper til å stoppe tråder som er i stor grad i ferd med å spore av og får dem på sporet igjen så vil det også være en forbedring etter min mening da man har mulighet til å få fakta inn i større grad etter min mening.
Dette kan være med på å senke temperaturen på en del innlegg da det blir mer faktaorientert og mindre avkledning av enkeltmedlemmer.
Verdsetter aktører ut fra kunnskap og ikke evnen til å please alle. Ut fra det ståsted så synes jeg at aktørene som frekventerer her ikke er mer eller mindre useriøse en andre.lars_erik skrev:Ikke uenig i det. Men det krever SERIØSE aktører.
Og de holder seg stort sett borte.
Ja.Parelius skrev:Krever du et minstemål av selvinnsikt, Asbjørn?
Tror du blander Lygren og Lyngen 8).Marcus skrev:Når jeg er inne på tema er jo Høvdingen også en bransjeaktør - så det hadde jo ikke vært et forum her i utgangspunktet. Lyngen som drifter AVForum er vel forøvrig også en bransjeaktør. Hvilke andre store norske fora om hifi finnes? Driftes eventuelt noen av disse av privatpersoner uten tilknytning til bransjen?
I min bok - seriøs!EHED skrev:Blir jeg sett på som en useriøs bransjeaktør hvis jeg motsier noen på denne måten?
I min bok også.H.R skrev:I min bok - seriøs!EHED skrev:Blir jeg sett på som en useriøs bransjeaktør hvis jeg motsier noen på denne måten?
.Marcus skrev:De aller fleste av bransjeaktørene jobber i bransjen fordi de er entusiaster, på lik linje med den gjennomsnittlige aktive HFS-bruker. For å ta meg selv som et eksempel - jeg kunne fått mye bedre lønn andre steder enn Resonans - men jeg synes det er artig å holde på med hobbyen min i jobbsammenheng, selv om det overhodet ikke er relevant jobberfaring i forhold til utdanningen jeg tar.
Forslag om å kneble ytringsmulighetene til bransjeaktører synes jeg er fint lite gjennomtenkt, da flere av bransjeaktørene som frekventerer HFS er svært kunnskapsrike. Bx og Snickers er eksempler på bransjeaktører som direkte har hjulpet flere personer på forumet til å få en bedre lydopplevelse, både igjennom konkrete tips og selvutviklet utstyr som tar basis i målinger og kunnskap om frekvensgang, akustikk og hele lytteopplevelsen generelt. Nordenstam er et eksempel på en bransjeaktør som sitter inne på betydelig kunnskap innen signalprosessering, akustikk og mastering og deler på helt frivillig basis dette med alle oss relativt kunnskapsløse sjeler. De hever nok ingen lønn for å sitte og skrive side opp og side ned om hvordan fysikkens lover dikterer at ting fungerer i praksis - men de får pepper til maten
Uten kunnskapsrike bransjeaktørers tilstedeværelse på dette forumet hadde det vært langt færre interessante tråder her inne, og med interessant mener jeg ikke bildetråder med dyrt og eksklusivt utstyr og hvor fantastisk det låter - men tråder hvor man kan lære mye om hva som skjer, hvorfor det skjer, hvordan det oppfattes, hvordan det utvikles, you name it.
Når jeg er inne på tema er jo Høvdingen også en bransjeaktør - så det hadde jo ikke vært et forum her i utgangspunktet. Lyngen som drifter AVForum er vel forøvrig også en bransjeaktør. Hvilke andre store norske fora om hifi finnes? Driftes eventuelt noen av disse av privatpersoner uten tilknytning til bransjen?
Jeg er enig med det HåkonN skriver, og mener han har gode poenger. Etter å ha vært medlem av Diskusjon.no i lang tid må jeg si at det er en langt mer sivilisert tone blant brukerne der, selv om snittalderen nok er ganske mye lavere.
Jeg håper jeg har ordlagt meg forståelig - på tross av at jeg er svært søvnig og klar for køya 8)
Mener heller ikke at de ikke kan delta. MEN; bare om forholder seg i henhold til det Finn her har skrevet.Finn M skrev:Jeg for min del har ikke sagt at man skal forby bransjeaktører fra å delta i diskusjoner. Det tror jeg ikke noe på.
Men siden det står i nick'et at de er bransjeaktør er de dermed definert som en ressursperson, altså en vi andre i utgangspunktet ser opp til.
Og de skal ikke bare ta hensyn til egen anseelse, men også anseelsen til det firma de representerer.
Dermed må de trå forsiktigere enn oss andre. Altså ikke rote seg inn i meningsløse krangler og usakelige ordvekslinger.
Dette er ikke vanskelig i det hele tatt, man må bare lese egne innlegg et par ganger ekstra. Kanskje også ta en kopp kaffe og la innlegget ligge noen minutter og se om det tåler dagens lys før man poster.
Beklager, måtte ta fra hukommelsen, og de små grå er ikke på lag i dagAnonym skrev:Tror du blander Lygren og Lyngen 8).Marcus skrev:Når jeg er inne på tema er jo Høvdingen også en bransjeaktør - så det hadde jo ikke vært et forum her i utgangspunktet. Lyngen som drifter AVForum er vel forøvrig også en bransjeaktør. Hvilke andre store norske fora om hifi finnes? Driftes eventuelt noen av disse av privatpersoner uten tilknytning til bransjen?
Dette bør dere absolutt ikke gjøre. Ikke automatisk.Finn M skrev:Men siden det står i nick'et at de er bransjeaktør er de dermed definert som en ressursperson, altså en vi andre i utgangspunktet ser opp til.
Skjønte ikke sammenhengen nå?Finn M skrev:Løsningen er da kanskje at for å få stempelet bransjeaktør så må man stå frem med fullt navn + firmanavn?
Det vil virke preventivt skulle en tro...
Da vil man bli tatt mer seriøst også.
Dersom det gjaldt alle så tror jeg kanskje det. Da måtte man stå skolerett til ansvar som person, og ikke bare som en "forumbruker"..Marcus skrev:Løsningsorientert synes jeg ikke det er.
Den tar jeg. Det er faktisk høyrisikosport slik sett..Marcus skrev:Jo, men så er det risikoen forbundet med å stå frem med fullt navn på internett, med tanke på at flere her har anlegg til flere hundre tusen kroner - det var det jeg tenkte på![]()
Og en forferdelig vestlandsdialekt om jeg ikke husker feil fra mine besøk hos Tonart. ;Dtimc skrev:Selv bruker jeg størrelse 43 i sko. Sort hår, og importert.
Enig.Asbjørn skrev:..........................................
Jeg har større problemer med "pygmies with spears", altså folk som ikke har noe å bidra med i det hele tatt, men som stadig prøver å gjøre potensielt interessante diskusjoner til nok en skyttergravskrig mellom "oss og dem", "lytting vs måling" og lignende avsporinger. Det, kombinert med betydelig underskudd på kontoen for alminnelig folkeskikk, fører ingensteds hen.
Mitt lille ønske også, hvilket jeg tror ville bidratt til bedre inneklima på hfs og at de som har noe å bidra on topic ville fått frem sin mening uforstyrret, samt gjort det lettere å holde seg unna om man ikke har det...ch skrev:Det hadde ikke gjort noe om tråder ble moderert noe mer for å holde tema on topic.
Bransjeaktører bør oppmuntres til å bidra.
Dette er jeg også enig i, og jeg har mange ganger tidligere forsøkt å frem dette poenget. Jeg ønsker ikke sensur av noen meninger, men at rett tema diskuteres på rett plass.musicus skrev:Mitt lille ønske også, hvilket jeg tror ville bidratt til bedre inneklima på hfs og at de som har noe å bidra on topic ville fått frem sin mening uforstyrret, samt gjort det lettere å holde seg unna om man ikke har det...ch skrev:Det hadde ikke gjort noe om tråder ble moderert noe mer for å holde tema on topic.
Bransjeaktører bør oppmuntres til å bidra.
mvh