De aller fleste av bransjeaktørene jobber i bransjen fordi de er entusiaster, på lik linje med den gjennomsnittlige aktive HFS-bruker. For å ta meg selv som et eksempel - jeg kunne fått mye bedre lønn andre steder enn Resonans - men jeg synes det er artig å holde på med hobbyen min i jobbsammenheng, selv om det overhodet ikke er relevant jobberfaring i forhold til utdanningen jeg tar.
Forslag om å kneble ytringsmulighetene til bransjeaktører synes jeg er fint lite gjennomtenkt, da flere av bransjeaktørene som frekventerer HFS er svært kunnskapsrike. Bx og Snickers er eksempler på bransjeaktører som direkte har hjulpet flere personer på forumet til å få en bedre lydopplevelse, både igjennom konkrete tips og selvutviklet utstyr som tar basis i målinger og kunnskap om frekvensgang, akustikk og hele lytteopplevelsen generelt. Nordenstam er et eksempel på en bransjeaktør som sitter inne på betydelig kunnskap innen signalprosessering, akustikk og mastering og deler på helt
frivillig basis dette med alle oss relativt kunnskapsløse sjeler. De hever nok ingen lønn for å sitte og skrive side opp og side ned om hvordan fysikkens lover dikterer at ting fungerer i praksis - men de får pepper til maten
Uten kunnskapsrike bransjeaktørers tilstedeværelse på dette forumet hadde det vært langt færre
interessante tråder her inne, og med interessant mener jeg ikke bildetråder med dyrt og eksklusivt utstyr og hvor fantastisk det låter - men tråder hvor man kan lære mye om hva som skjer, hvorfor det skjer, hvordan det oppfattes, hvordan det utvikles, you name it.
Når jeg er inne på tema er jo Høvdingen også en bransjeaktør - så det hadde jo ikke vært et forum her i utgangspunktet. Lyngen som drifter AVForum er vel forøvrig også en bransjeaktør. Hvilke andre store norske fora om hifi finnes? Driftes eventuelt noen av disse av privatpersoner uten tilknytning til bransjen?
Jeg er enig med det HåkonN skriver, og mener han har gode poenger. Etter å ha vært medlem av Diskusjon.no i lang tid må jeg si at det er en langt mer sivilisert tone blant brukerne der, selv om snittalderen nok er ganske mye lavere.
Jeg håper jeg har ordlagt meg forståelig - på tross av at jeg er svært søvnig og klar for køya 8)