Drikke til Jul?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Etter to trasige tråder vil jeg prøve å dra i gang en mye hyggeligere en.

Hva kjøper folket av drikke til jul? Spesifikt til Jul og ikke ellers i året?

Selv kjøpte jeg 2 minflasker med Lysholm linje. Forbruket er ikke større.

Så har jeg kjøpt en flaske 0,5L "Delamain XO Christmas Cognac". Julecognac er et must, ulike flasker hvert år, men dog en julecognac må det være.

Jeg har også kjøpt en 0,7L Gilde Non Plus Ultra til jul. Det er i ferd med å bli en juletradisjon.

En 12 år gammel blended whisky forflyttes fra "storage" til karaffel. ( Spesifik julewhisky har jeg ikke funnet. )

Tidligere har jeg kjøpt en flaske Calvados. I år er jeg noe avvendtende for fjorårets var en skuffelse. Har ikke riktig bestemt meg for hva jeg gjør i år. Forslag anyone?

Nå må det sies at med mitt konsum av brennevin varer dette til langt ut på nyåret, selv om naboer ramler innom da og da. Jeg ser ikke på jula som anledning til fyllefest, med barn i huset sier det seg selv. Men det kjøpes til Jul så da benevnes det "Julebrennevin".

Edit:

Juleølet glemte jeg.

12 flasker Finsk Svinebrychoff juleøl og 12 Munkholm juleøl, det blir sikkert en sixpack Sancta Clausthaler eller to også. Så får vi se om jeg gider å kjøpe noe juleøl på Polet??

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.543
Kun gløgg foreløpig, skal handle endel annet også etterhvert :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.586
Torget vurderinger
1
God jul fra Nøgne Ø, Ringnes Julebock, Gammel Reserve og fritt valg fra overskuddslageret.

mvh
KJ

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Overvinn den patetiske muslingangsten og stikk på Meny, Grønland. Ble bortimot bedugget i min ferd for en straight sixpack. Satti, helv.. og fy f. Sjeldent mye hjemmebrygg og hobbyjuleøl samlet på et sted.

anyone for tennis?

edit. Valdres Hjemmebryggeri er inne på noe veldig viktig for oss seriøst tørste.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Vanligvis, litt forskjellige typer juleøl, ei flaske rødvin av litt høyere standard enn jeg drikker resten av året og en god single malt... pga. av begrenset drikking de nærmeste årene blir det nok bare en single malt i år, bare for å ha litt mer i samlinga til jeg blir frisk :) :)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.465
Torget vurderinger
2
Jeg har prøvd et par flasker med Aas Juleøl. Butikkutgaven. Godt øl.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Div rødt. Aas juleøl. En halv Simers taffel og en halv gammel oppland. Ellers har jeg kjøpt en flaske ”Jule”- A bunadh .
Gjestemedlems lille forslag virket spennende! Må testes.

Mvh
Sniff

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.069
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Vi liker fast meny i jula, det inkluderer drike også. Juleølet hos oss heter Frydenlunds Bayer. Det drikkes til pinnekjøtt og ribbe, kanskje jeg sniker inn en liten Chablis til laksen.
Tilbehør er vanligvis Gammel Oppland, evt. en Smaladram til pinnekjøttet og Jær-akevitt til fisken. Disse holder seg fra år til år.
Eller gleder vi oss til dessert og kaffe med hjemmelaget likør fra egen hage, har både kirsebær og plomme. Stått på 60% siden ifjor sommer, med stein i denne gangen. Minimalt sukret.
Og selvfølgelig skikkelig rød julebrus, den kommer fra Berentsen.

Når standard juleprogram er overstått 2.juledag åpner vi opp for italiensk kvalitets-saft, og et godt utvalg av brunt vinterbrygg. Generøs på kvalitet, konsumert med moderasjon. Familiejul feires med godt humør og omtanke. Heller omtanke enn omtåket.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Hos meg har flydiumet hopet seg opp i skapene, så det eneste som trengs å anskaffes er et par flasker av årets juleøll og julebrus til barna. Sånn er livet som firebarnsfar, hvor den minste er 1 mnd. Men jeg gleder meg til å åpne flasken med De Luze xo...

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
ottone skrev:
Familiejul feires med godt humør og omtanke. Heller omtanke enn omtåket.
:)Viktig understrekning der!

Mvh
Sniff

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Sniff skrev:
ottone skrev:
Familiejul feires med godt humør og omtanke. Heller omtanke enn omtåket.
:)Viktig understrekning der!

Mvh
Sniff
Tiltredes!

Ble litt "sjokket" da jeg kom til Finnmark første gangen og oppdaget at Jula for veldig mange var en "høytid" som tradisjonellt skulle være preget av stupfylla!! ???

"Få pakket opp gavene unger, så vi kan sette brennevinet på bordet!" :-[

Det var ikke slik jeg var vant til at jula skulle være. Forøvrig synes jeg at barn burde slippe å se sine foreldre i fylla. Hvor mye folk tåler å drikke før de mister styringa er selvsagt varierende, men barn reagerer negativt når de merker at foreldre "forandrer seg" selv om de ikke blir krangelvorne eller slikt.

Når man drikker så meget at man blir full, følger vanligvis "dagen derpå", og for egen del gidder jeg ikke det. Stopper derfor i rimelig god tid før jeg blir full! Derimot drikker jeg "dyrt" i slike høytider. Kvalitet framfor kvantitet. Mye morsommere også å spandere på gjester "Chateau ett eller annet cognac" enn en "vanlig Eau de vie!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Når bleieskiftinga blir for morsom har man drukket for mye.

Gammelt jungelord.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
BT skrev:

Gammelt jungelord.
Og når bleiskiftinga fremkaller brekninger og svettetokter har man også drukket for mye, i går!
;)
Drikk ansvarlig.

Mvh
Sniff

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Sniff skrev:
BT skrev:

Gammelt jungelord.
Og når bleiskiftinga fremkaller brekninger og svettetokter har man også drukket for mye, i går!
;)
Drikk ansvarlig.

Mvh
Sniff
;D
Siden dette er englebass nr. 4 så er man til vanlig immun mot katastrofebleier, så slike symptomer må nok skyldes andre ting ja. Ikke driver jeg med skiskyting heller...

Jeg skal nok klare å være ansvarlig. Det er en grunn til at det har hopet seg opp i skapene...

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Unger og alk har lite med hverandre å gjøre, det handler rett og slett om respekt for småttisene.
Det sagt, spytter nødvendigvis ikke i glasset hvis det er rom for det, dvs barn borte vekk. :)

Jeg og kompis T. fikk en åpning for lystig aften igår. Prøvekjørte litt ymse juleøl fra Meny på Grønland. De har virkelig satset på sesongens vare, med et utvalg det står respekt av, mye spennende i hyllene, sogar egen sjokkselger med forskjellig lokalbrygget øl. En foreløpig vinner er "Staut" fra Valdres Gaardsbryggeri. 75 spenn for en 0,75 flaske og 20.- (!) i pant. Ikke billig med andre ord. Ellers var Lundetangen overraskende god, og tangerte klart Aass. En stor nedtur var Lervig Juleøl, utrolig tam, nesten Ringnes-vassen på smak.

Har vært på harrytur i dag, noe som medførte endel klirrende poser med forskjellig brun drikke. Bl.a noen 0,75 flasker med Jacobsen "Golden Naked Christmas Ale" 7,5% (!) Blir virkelig høytid å åpne en slik. For ikke å glemme, Apotekarnas Julmust, ingen jul uten.......

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
35.148
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Apotekarnas Julmust er ett måste i Julen ;) ett bra Svenskt jul øl er Grebbestad jul øl, under 20 spenn for halvlitern ;)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Nøgne ø underlig Jul. Er fabelaktig!!!
CB Juleøl 6.5% og Aass Juleøl 6.5%

CB er skikkelig god i år, der traff de skikkelig synes jeg!

mvh

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Oj! Juleøl fra Valdres gårdsbryggeri ;D Øl fra den kanten er fast kost når vi er på hytta i Vang. Veldig skikkelig øl. Må få prøvd litt slikt julebrygg!
Mvh
Sniff

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
ErosLoveking skrev:
Unger og alk har lite med hverandre å gjøre, det handler rett og slett om respekt for småttisene.
Jeg kunne ikke vært mer enig med deg i dette. Min arveprins har aldri sett far brisen. Det meste jeg drikker med han rundt meg er enten en bitteliten skarp en på kveldstid, eller et par glass rødvin til lunch. Noe voksent tempo på drikkingen har han aldri sett, for da nippes det så sakte at han nesten ikke ser at jeg drikker i det hele tatt. Men det skjer bare once in a blue moon.

Det minner meg om en episode fra da han var liten, og jeg ikke hadde lært å være forsiktig nok. Han likte og liker godt champagnebrus, og en gang da jeg lot et glass brandy stå på bordet mens jeg var en tur i cd-hyllen så han sitt snitt til å få seg en tår champagne-brus fra fars glass. Jeg reagerte ikke før jeg hørte han rope "there's fire in my mouth!!!". Vi hadde engelsk som familiespråk i noen år. Den dagen lærte han at det fantes noe som het voksenbrus, og som smaker utrolig vondt. Og så lærte gamlingen å ikke sette fra seg glass med ildvann med han i våken tilstand.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.332
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Min datter gjorde noe tilsvarende med en konjakkskvett på nattbordet en gang.

Ellers har jeg bare kjøpt en flaske Madeira til juledrikke så langt, en flaske H&H halvsøt Verdelho som er perfekt match til en skal med nøtter og fiken. Ett par Champagne og en halvflaske akevitt til pinnekjøttet må vel også kjøpes etter hvert.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
erato skrev:
Min datter gjorde noe tilsvarende med en konjakkskvett på nattbordet en gang.

Ellers har jeg bare kjøpt en flaske Madeira til juledrikke så langt, en flaske H&H halvsøt Verdelho som er perfekt match til en skal med nøtter og fiken. Ett par Champagne og en halvflaske akevitt til pinnekjøttet må vel også kjøpes etter hvert.
Det må jo være lov å gjøre en slik feil som forelder, en gang. Vi lærer jo av våre feil hvis vi har en smule selvinnsikt og selvkritikk.

I år er det min tur å ha guttungen i julen, så det blir moderat drikking julen 2010. Han kommer til å se meg drikke en akevitt og en juleøl til både pinnekjøttet på julaften, og svineribben på andre dag. Første dag har vi koldtbord etter tradisjonen, og da står jeg over alkoholen i år. Heldigvis er bestemor, bestefar og onkel heller ikke noen juledrankere. Da er det verre med countrymusikeren i Oslo, hans eldste onkel. Men han kommer sikkert til å ta ansvar, bestefar som han selv er.

Dette er en litt rar sak å diskutere her på sentralen.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.671
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Raska med meg Norges siste Pyrat XO rom fra polet på Grønland. Tok et kvart fingerbøll i dag. Virkelig snadder rom med vanilje og citrusaromaer.
Juleøl blir det alltids endel av. Idag ble det noen fra Anchor.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
baluba skrev:
Nei egentlig ikke, og det er faktisk veldig gledelig å se at så mange har et bevisst forhold til dette med barn og alkoholbruk.

Har selv vokst opp i et totalt avholdshjem. Det går snakk i familien om at oldefar hadde et alkoholproblem som sporet hans sønn, min bestefar til å avstå helt. Mor og far var ungdommer under krigen og avholdslosjen var et greit nazifritt ungdomstilbud. Og da ble det vel bare slik..... Rørte ikke alkohol selv før jeg var noen og tyve. Har forøvrig et veldig avslappet forhold til materien, det koster meg null å være edru på fest. Det er sikkert mer enn 25 år siden sist jeg var full, og det frister ikke til gjentagelse. :-[ har jobbet mye med AKAN og ekspertisen sier at det beste for barna er at de slipper å se mor/far så påvirket at barna merker endret adferd, det gjør de fort! Enn videre er det gunstig at de ikke får smake før de er 18/20. Det er ikke lov,-punktum, og det er en grei forståelig forklaring!

For de av dere som har mareritt om at ungene skal begynne med stoff er det beste rådet at man holder dem borte fra tobakk, samtidig som man forsinker alkodebuten så lenge som mulig. De aller fleste som begynner med stoff prøver det i fylla, og de aller fleste begynner med noe røykbart. Hvis de ikke røyker fra før er den risikoen redusert utrolig mye. Så sier forskningen i allefall.

Det var "moralpreknen", og som ivrig whisky/cognac aficinado og samler er mitt råd å heller drikke godt, eksklusivt og sjelden vare enn å drikke mye.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.671
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Kanskje vi kan få til noe her også? Ha anseelige mengder grogg som trenger en tørst strupe.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
baluba skrev:
Nei egentlig ikke, og det er faktisk veldig gledelig å se at så mange har et bevisst forhold til dette med barn og alkoholbruk.

Har selv vokst opp i et totalt avholdshjem. Det går snakk i familien om at oldefar hadde et alkoholproblem som sporet hans sønn, min bestefar til å avstå helt. Mor og far var ungdommer under krigen og avholdslosjen var et greit nazifritt ungdomstilbud. Og da ble det vel bare slik..... Rørte ikke alkohol selv før jeg var noen og tyve. Har forøvrig et veldig avslappet forhold til materien, det koster meg null å være edru på fest. Det er sikkert mer enn 25 år siden sist jeg var full, og det frister ikke til gjentagelse. :-[ har jobbet mye med AKAN og ekspertisen sier at det beste for barna er at de slipper å se mor/far så påvirket at barna merker endret adferd, det gjør de fort! Enn videre er det gunstig at de ikke får smake før de er 18/20. Det er ikke lov,-punktum, og det er en grei forståelig forklaring!

For de av dere som har mareritt om at ungene skal begynne med stoff er det beste rådet at man holder dem borte fra tobakk, samtidig som man forsinker alkodebuten så lenge som mulig. De aller fleste som begynner med stoff prøver det i fylla, og de aller fleste begynner med noe røykbart. Hvis de ikke røyker fra før er den risikoen redusert utrolig mye. Så sier forskningen i allefall.

Det var "moralpreknen", og som ivrig whisky/cognac aficinado og samler er mitt råd å heller drikke godt, eksklusivt og sjelden vare enn å drikke mye.
Jeg er enig i mye, sett bort fra at jeg begynner å føle et desperat behov for å bli full for tiden. Regner med at moren til arveprinsen vil ha han tilbake på tredje juledag, så da skal jeg slippe håret løst for en stakket stund. Men ikke ille nok til å få for liten hjelm. Jeg har ikke stålhelsen til finger'n.

NÅ må jeg avgårde, fortere enn faen. ;)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
baluba skrev:
............. jeg begynner å føle et desperat behov for å bli full for tiden. Regner med at moren til arveprinsen vil ha han tilbake på tredje juledag, så da skal jeg slippe håret løst for en stakket stund. Men ikke ille nok til å få for liten hjelm. Jeg har ikke stålhelsen til finger'n.
Du er ikke den eneste som føler et økende behov for "unwinding". Topper seg ofte på denne tiden av året. :eek:

Stålhelse?? :p Det er nok alderen som er i ferd med å inhente deg baluba! ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
pengesluk skrev:
Hva med "Alliansepojkarna super Julen inn" with special guest stars...
Høres ut som tittel på en ytterst tvilsom Jule-CD med et svensk danseband der samtlige er iført smakløst julenissekostyme! ;D ;D

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
35.148
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Roberten skrev:
cash 63 skrev:
Roberten skrev:
cash 63 skrev:
Apotekarnas Julmust er ett måste i Julen ;)
Amen og bank i bordet.
7" party med Julmust kanske ::)
Kalas ! Det synes jeg vi skal prøve å få til. Vi kan i hvert fall starte med Julmust :D
Kanske vi kunnet ta en kvell i romjula.Tenkt på det tidl, men har drevet med oppussing av rommet.
drikkemenyen får komme tilbake til ::) resten tar vi i min tråd, finger'n du er på gjest listen, sorry OT.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.951
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kjøpte akkurat 2 akevitter.

og tilsvarende lagret på madeirafat.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
baluba skrev:
............. jeg begynner å føle et desperat behov for å bli full for tiden. Regner med at moren til arveprinsen vil ha han tilbake på tredje juledag, så da skal jeg slippe håret løst for en stakket stund. Men ikke ille nok til å få for liten hjelm. Jeg har ikke stålhelsen til finger'n.
Du er ikke den eneste som føler et økende behov for "unwinding". Topper seg ofte på denne tiden av året. :eek:

Stålhelse?? :p Det er nok alderen som er i ferd med å inhente deg baluba! ;D
I ferd? Hadde det bare vært så greit at den ikke har tatt meg igjen allerede... Tsk tsk :-\

Topp Bunn