Politikk, religion og samfunn Drapene på Kongsberg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er en stor forskjell, og jeg tror på ingen måte at det å bli født med en slik kortslutning i hjernen er normalen for personer med avvikende atferd. Men det skjer ifølge forskning.
    Tilfellet med Spencer jenta er interessant og mer skremmende enn noen skrekkfilm. En helt sinnsyk kaldblodighet og kynisme fullstendig blottet for empati. Allerede som 16 åring. Jeg tviler på at hun var født med normale hjernehalvdeler.
    Som jeg skrev i svaret mitt over; personer med dyssosial personlighetsforstyrrelser blir slik i bortimot alle tilfeller pga en svært traumatisk oppvekst. Og der hvor hjelp kommer for sent og for lite. For å bli friske, trenger de daglig oppfølging gjennom svært lang tid - år, av en eller svært få personer de lærer seg å stole 100% på.

    Dette vet jeg faktisk en god del om, gjennom personlig relasjon til en med denne svært alvorlige diagnosen- der jeg var den ene personen denne lærte seg å stole på. Personen er i dag erklært frisk.
     
    Sist redigert:

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Det kan virke som den pil og bue som han hadde ,var kjøpt på leketøy-butikk og var egnet for barn, ( bedømt utifra bilde av pilene)
    Dårlig drapsvåpen ,om mulig i det hele tatt. I motsetning til en jakt-bue hvor pilen går tvers gjennom lungene til en grizzly og ned i jorden.
    Mulig denne omtalte pil og bue ikke har er brukt i drapene.
    Vi har fått høre at 2 andre våpen ble brukt, men ikke skytevåpen, så jeg vil anta mer grotesk avliving har skjedd og derfor politiet ikke har offentliggjort draps metode ennå, kanskje for å skåne pårørende.? Eller har noen lest noe annet, kniv, øks ?
    Det var ett skikkelig leketøy i allefall, jeg fikk bilder på Snapchat fra folk i Kongsberg der en person hadde en pil imellom skulda, eller der ser iallfall slik ut med tanke på lengden av pila.

    Har lest at kniv ble brukt ja.Han tok seg inn i tilfeldige hjem å drepte.
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Det største problemer som lærerkona mi beskriver, er ikke å få midler til oppfølging(det søkes om og går ikke av det vanlige skolebudsjettet), ei heller bup.. Det største problemer er veldig ofte å overbevise foreldrene om at alt ikke er som det skal. Når foreldrene er overbevist og midlene er på plass, så er det en ungdom som skal overbevises om at her trengs det hjelp. Å redusere dette til et politisk spørsmål og ressurser og at dette skal løse alle problemer er i beste fall ekstremt naivt.

    Skal en behandling fungere enten på voksne, ungdom eller barn må vedkommende være nogenlunde mottakelig for hjelp. Det er det langt fra alle som er, inkludert fyren i Kongsberg. Man kan ikke låse inne alle som ikke ønsker behandling i tilfelle en liten promille kanskje begår en forbrytelse i fremtiden.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Men det verste er at dette burde ha vært høyrepolitikk, for det ville ha spart samfunnet for enorme summer totalt sett. Men selvsagt når man ønsker å se besparelsene allerede i neste kvartal har man et problem. Det er også en av de sterkeste grunnene til at jeg er frustrert over mitt gamle parti. Dagens høyrepolitkere evner ikke å se i de lange linjer. Og det medfører altså at jeg, en gammel høyremann i stor frustrasjon sitter her og er helt ening med en blodrød sosialist! Men når det er sosialisten og ikke mine gamle partifrender som representerer fornuften så får det bare bli slik!
    Hvilket parti ser langt frem i tid?
    Hvor har du det fra at økt satsing på barne og ungdoms - psykiatri , BUP og PPT, og generell psykiatrisk opprustning, vil spare samfunnet for store resurser/ summer i fremtiden?
    Ikke noe her som sier at man må skifte parti fra Høyre til noe annet skrot.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.477
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Som jeg skrev i svaret mitt over; personer med dyssosial personlighetsforstyrrelser blir slik i bortimot alle tilfeller pga en svært traumatisk oppvekst. Og der hvor hjelp kommer for sent og for lite. For å bli friske, trenger de daglig oppfølging gjennom svært lang tid, av en eller svært få personer de lærer seg å stole 100% på.

    Dette vet jeg faktisk en god del om, gjennom personlig relasjon til en med denne svært alvorlige diagnosen- der jeg var den ene personen denne lærte seg å stole på. Personen er i dag erklært frisk.
    Du tar feil hvis du tror at alle mennesker med personlighetsforstyrrelser kommer fra dårlig oppvekst eller andre traumatiske erfaringer. Dette er en inngrodd myte.



    Fra link nr 2:
    Nyere forskning, bl.a. tvillingstudier, synes i stadig større grad å dokumentere betydningen av medfødt sårbarhet for senere utvikling av personlighetsforstyrrelser4,5,6,7,8,9.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er et såre enkelt regnestykke; våre fengsler er fylt av personer med dyssosial personlighetsforstyrrelser. De begår bedrag, innbrudd, identitetstyveri, drap og en mengde andre, alvorlige forbrytelser.

    Det er helt soleklart at samfunnet ville spart enorme summer på å gi de nok hjelp tidlig nok!
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du tar feil hvis du tror at alle mennesker med personlighetsforstyrrelser kommer fra dårlig oppvekst eller andre traumatiske erfaringer. Dette er en inngrodd myte.



    Fra link nr 2:
    Nyere forskning, bl.a. tvillingstudier, synes i stadig større grad å dokumentere betydningen av medfødt sårbarhet for senere utvikling av personlighetsforstyrrelser4,5,6,7,8,9.
    Medfødt sårbarhet betyr ikke det samme som at det er umulig å behandle. Ikke alle blir nødvendigvis helt friske, men de vil kunne få et langt bedre liv. Når det gjelder psykopati, har du rett i at det ofte kan være medfødt og at behandling kan være vanskelig. Da snakker vi ikke om legmanns tolkning av psykopati, men reelle, diagnostiserte psykopater.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Som jeg skrev i svaret mitt over; personer med dyssosial personlighetsforstyrrelser blir slik i bortimot alle tilfeller pga en svært traumatisk oppvekst. Og der hvor hjelp kommer for sent og for lite. For å bli friske, trenger de daglig oppfølging gjennom svært lang tid, av en eller svært få personer de lærer seg å stole 100% på.

    Dette vet jeg faktisk en god del om, gjennom personlig relasjon til en med denne svært alvorlige diagnosen- der jeg var den ene personen denne lærte seg å stole på. Personen er i dag erklært frisk.
    Jeg tenker du har rett i det. Samtidig antar jeg at du ser hvor ressurskrevende det er å gi slik 100% oppfølging. Det trengs sannsynligvis 200% hjernekapasitet og dedikasjon i forhold til å jobbe for Equinor og ha millionlønn og late dager på Finn.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Det er et såre enkelt regnestykke; våre fengsler er fylt av personer med dyssosial personlighetsforstyrrelser. De begår bedrag, innbrudd, identitetstyveri, drap og en mengde andre, alvorlige forbrytelser.

    Det er helt soleklart at samfunnet ville spart enorme summer på å gi de nok hjelp tidlig nok!
    Herre Gud, nå kommer du med fine diagnoser, dys-sosial personlighets forstyrrelse, ordet banditt og kjeltring er bedre., Ingen samfunn har noe forebyggende behandling for slike. Fengsel etter dom er rette plassen for disse. Nok hjelp tidlig nok mener jeg er overdrevent naivt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Herre Gud, nå kommer du med fine diagnoser, dys-sosial personlighets forstyrrelse, ordet banditt og kjeltring er bedre., Ingen samfunn har noe forebyggende behandling for slike. Fengsel etter dom er rette plassen for disse. Nok hjelp tidlig nok mener jeg er overdrevent naivt.
    Deg om det. Du beskyldte meg i går for å ikke vite hva jeg prater om. Noe jeg i aller høyeste grad gjør.

    Så kan jo jeg tenke mitt om slike holdninger du viser.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Vi tenker alle vårt. Du er kanskje ikke unik? Men at du poster som faen, den skal du ha. (Whatever - jeg er vel ignorert for å ikke forstyrre tiraden).
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vi tenker alle vårt. Du er kanskje ikke unik? Men at du poster som faen, den skal du ha. (Whatever - jeg er vel ignorert for å ikke forstyrre tiraden).
    Du er langt fra fysisk ignorert, da debatt fungerer svært dårlig på det viset. Derimot er du til tider psykisk ignorert, siden du viser tendenser til kun å ville skape reaksjoner.

    Poster som faen, siden det er så jævla mange høyre-folk her- med totalt forskrudde holdninger. Og da er det kun én ting som funker; aldri i verden gi seg. Noensinne. De kan dra fram Texasen sin, statistikken og likevel aldri ha rett- fordi det alltid mangler faktorer i regnestykkene deres.
     
    Sist redigert:

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Reaksjon vs aksjon.

    Ja, det er mer behagelig å trykke på reaksjonen. Hvis man skal forsøke å anspore aksjon, fordrer det et slags minste minimums felles-interesse og helt basis kompetanse. For å være helt ærlig, synes både fellesinteresse og basis kompetanse å være prekær mangelvare i de aller fleste sammenhenger for tiden.

    ...og hvis vi ser på fenomenet Trump, har vi plutselig en populistisk variant av felles interesse, men helt blottet for basis kompetanse/kunnskap/empiri.

    Er det rart at jeg drikker?
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Det trengs sannsynligvis 200% hjernekapasitet og dedikasjon i forhold til å jobbe for Equinor og ha millionlønn og late dager på Finn.
    Hehe… antar du mener Hifisentralen. Flest innlegg her kommer i arbeidstiden.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    ........
    Poster som faen, siden det er så jævla mange høyre-folk her- med totalt forskrudde holdninger. Og da er det kun én ting som funker; aldri i verden gi seg. Noensinne. De kan dra fram Texasen sin, statistikken og likevel aldri ha rett- fordi det alltid mangler faktorer i regnestykkene deres.
    Har du sett deg selv i speilet noen gang? Til og med avataren din er blodrød.....
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Hvilket parti ser langt frem i tid?
    Hvor har du det fra at økt satsing på barne og ungdoms - psykiatri , BUP og PPT, og generell psykiatrisk opprustning, vil spare samfunnet for store resurser/ summer i fremtiden?
    Ikke noe her som sier at man må skifte parti fra Høyre til noe annet skrot.
    Som jeg har sagt i andre innlegg så er det politiske ansvaret ganske likelig fordelt. Og det er slett ikke bare den manglende satsingen på psykiatri som gjorde at jeg forlot Høyre. Men partiet har faktisk endret seg ganske mye siden Kåre Willochs tid. Noen vil selvsagt si at det er til det bedre, men det er ikke meg.

    Edit:
    Se langt fram i tid? Ingen partier ser lenger fram enn til neste valg, og det er imho et demokratisk problem!
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Kanskje vi skal ta en liten pause i denne tråden nå?

    Jeg behersker ikke latin til det fulllkommne, men er redd debatten begynner å bli noe "Argumentum ad hominem".
    Og da er det en stadig økende risiko for at hele toget ( debatten ) sporer av.

    Husk det er faktisk den muligheten at man kan konstatere at man er uenige og la det være med det.
    Personangrep er ikke en pålagt nødvendighet på dette forum.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Personangrep er ikke en pålagt nødvendighet på dette forum.
    Når man plutselig bare dukker opp med et innlegg som kun går på person så har man ingenting og er vel egentlig ferdige her?
     
    Sist redigert av en moderator:
    S

    Spyd

    Gjest
    Helt enig ,enkelte bruker hva som helst for å fremheve seg selv.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.730
    Torget vurderinger
    4
    Innertier av en realitetsorientering.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Og greia her er at politiet lot være å observere mannen. De hadde han under oppsyn, men ble beskutt av armbrøst, løp så "vettskremt" til bilen for verneutstyr. Imens kom gjerningsmannen seg unna og deretter tok livet av 5 personer (med kniv).
    Nå var det vel pil og bue, ikke armbrøst?
    Og "vettskremt" får vel antagelig stå for din regning? Jeg har ikke hørt/lest noe som kan underbygge dette?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    har vi fått bekreftet at politimannen var tilfeldig? Det kan være at drapsmannen kjente han igjen fra tidligere "encounters".
    Det er mulig, men politimannen var ikke i tjeneste, så hans tilstedeværelse må vel beskrives som tilfeldig?
     

    rogera

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.01.2005
    Innlegg
    77
    Antall liker
    5
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    1
    Det er mulig, men politimannen var ikke i tjeneste, så hans tilstedeværelse må vel beskrives som tilfeldig?
    Ja, hans tilstedeværelse var helt tilfeldig. Han hadde besøkt sin mor som bor i en av leilighetene over butikken hvor dramaet startet.
    Kilde: Intervju med politimannen i lokalavisa Laagendalsposten.

    Noen av ofrene ble nok drept med kniv, men bemerk at politiet refererer til to forskjellige stikkvåpen. Vitner beskriver et langt stikkvåpen, kanskje et sverd eller sabel. Dette er ennå ikke bekreftet eller avkreftet av politiet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Greit innlegg til de som later som dette bare er et politisk spørsmål om ressurser.

    En ubehagelig sannhet – Ytring (nrk.no)
    Jeg sjekket voteringstallene fra Stortinget. Endringen om redusert bruk av tvang og strengere krav til samtykke ble enstemmig vedtatt. AP og Sp hadde en innvending hvor de ville ha en oppfølging for å forsikre seg om at det ikke ble brukt mer tvang. Dessuten ville KrF og V ha bedre vern mot tvangsbruk basert på "antatt samtykke". De forslagene ble nedstemt, og da ble hele loven enstemmig vedtatt til slutt.
    Forslag nr. 1 fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet

    Stortinget ber regjeringen sørge for en følgeevaluering av endringene i psykisk helsevernloven og se til at de nye reglene ikke fører til mer tvang i tjenestene.
    Forslag nr. 2 fra Kristelig Folkeparti, Venstre

    Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med et forslag om endringer i psykisk helsevernloven om å oppstille et krav om antatt samtykke som vilkår for tvungent psykisk helsevern på behandlingsindikasjon, etter anbefalingene fra Paulsrud-utvalget.
    1634727163023.png

    Politiet advarte mot dette i høringsuttalelsene, men ble ikke tatt til følge.
    I kjølvannet av lovendringen har politiet opplevd en markant økning i antall oppdrag knyttet til psykiatri. Antall oppdrag økte fra 37.130 i 2016 til 53.219 i fjor, som tilsvarer en økning på drøye 43 prosent.

    – Økningen i psykiatrioppdrag oppleves som en utfordring i hele politi-Norge. Bildet som tegner seg nå er så markant negativt med tanke på utviklingen, at vi er nødt til å ta opp denne debatten, mener beredskapsdirektøren.
     
    S

    Spyd

    Gjest
    Holder fast ved at enkelte ikke bør få gå blant oss andre på gata. Tenk på ofrene og deres etterlatte.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    En får gjøre slik det av og til gjøres - i hvertfall i USA, henger opp bilder av barneovergripere mv. på stolper, gjerder mm...
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    En får gjøre slik det av og til gjøres - i hvertfall i USA, henger opp bilder av barneovergripere på stolper, gjerder mm...
    Jada, la oss innføre gapestokken igjen. Lov og dom er unødvendig, folk tar som kjent aldri feil. Vi får et MYE bedre samfunn på den måten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn