Politikk, religion og samfunn Drapene på Kongsberg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    En 0 - visjon (her også) kan man få inntrykk av. Forby det meste, siden det i ytterste konsekvens kan bli et drapsvåpen. Og la politiet skyte på alt som kan være en fare.

    Ingen tanker om hva slikt kan gjøre med samfunnet vårt og vår frihet. La for all del alle viktige avgjørelser om vårt samfunn styres av øyeblikkets følelser.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Morsomt å se visse personer hylle politiet
    Er det noen som hyller politiet her? Så lite alvorlige hendelser som det heldigvis er i Norge så går det laaaang tid mellom hver gang en eller annen i etaten er i en av sorten. De fleste er det aldri og plumper kanskje uheldigvis borti en eller noen få i løpet av virket som politi. At man da forventer feilfri utførelse i en presset situasjon med reell eller innbilt fare for eget og andres liv osv synes jeg er smått fascinerende. Det virker også som de fleste har glemt hva de selv har skrevet i tråden, vi kan jo minnes litt
    - må forby pil og bue (drapsvåpenene ser ut til å ha vært andre våpen)
    - politiet må være bevæpnet hele tiden (det var de første gang de traff på fyren)

    Jeg vet ikke sist politiet på Kongsberg trengte å væpne seg for å slå ut en eller annen drapsmann eller drapskvinne, men jeg tipper det er ganske lenge siden og at de langt fleste i korpset aldri har vært i en tilsvarende situasjon før.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.538
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Er det noen som hyller politiet her? Så lite alvorlige hendelser som det heldigvis er i Norge så går det laaaang tid mellom hver gang en eller annen i etaten er i en av sorten. De fleste er det aldri og plumper kanskje uheldigvis borti en eller noen få i løpet av virket som politi. At man da forventer feilfri utførelse i en presset situasjon med reell eller innbilt fare for eget og andres liv osv synes jeg er smått fascinerende. Det virker også som de fleste har glemt hva de selv har skrevet i tråden, vi kan jo minnes litt
    - må forby pil og bue (drapsvåpenene ser ut til å ha vært andre våpen)
    - politiet må være bevæpnet hele tiden (det var de første gang de traff på fyren)

    Jeg vet ikke sist politiet på Kongsberg trengte å væpne seg for å slå ut en eller annen drapsmann eller drapskvinne, men jeg tipper det er ganske lenge siden og at de langt fleste i korpset aldri har vært i en tilsvarende situasjon før.
    Du og et par andre har noen gode poenger. Men, vi må kunne forvente at vi har et profesjonelt politi som er i stand til å takle slike situasjoner. Særlig etter 22 juli. I ettertid er det lett å kritisere selvsagt. For meg er det bittert å tenke på hvor nære de egentlig var drapsmannen. Jeg er sikker på at politiet prøvde å gjøre så godt de kunne, så får evaluering og etterforskning vise om det er noe de kan bli bedre på i framtida.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.081
    Antall liker
    2.538
    Ref corona tråden så var det vel bare gamlinger som døde uansett, som "snart" skulle dø allikevel, ei heller vil dette skape noen stor overdødelighet i Norge i år. Så hvorfor så stor ståhei?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.538
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Ref corona tråden så var det vel bare gamlinger som døde uansett, som "snart" skulle dø allikevel, ei heller vil dette skape noen stor overdødelighet i Norge i år. Så hvorfor så stor ståhei?
    Unødvendig innlegg.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.081
    Antall liker
    2.538
    Mulig, men det er ganske ironisk at de samme som tidligere syns det var ok å sende 1000vis til kirkegården for å spille fløyte offentlig nå er i harnisk for at noen gamlinger har tatt samme turen i Kongsberg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Du og et par andre har noen gode poenger. Men, vi må kunne forvente at vi har et profesjonelt politi som er i stand til å takle slike situasjoner. Særlig etter 22 juli. I ettertid er det lett å kritisere selvsagt. For meg er det bittert å tenke på hvor nære de egentlig var drapsmannen. Jeg er sikker på at politiet prøvde å gjøre så godt de kunne, så får evaluering og etterforskning vise om det er noe de kan bli bedre på i framtida.
    Om du har en lang liste over måter for hvordan politiet i Norge kan trene på å drepe andre og trene på ikke å bli drept selv så er de sikkert kjempeinteresserte i dine innspill på ting de aldri kunne ha tenkt på selv.

    Jeg synes det er berettiget å kritisere politiets spesialinnsatsstyrke for ikke å klare å ta seg over et lite stykke vann i deres egen gummibåt (ref 22. juli). De må man forvente å ha trent på det og burde vite hva de skal gjøre og ikke skal gjøre. Jeg ser ingen rimelighet i å kritisere den første politiparuljen fra Kongsberg for ikke å håndtere en skarp situasjon plettfritt.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Ref corona tråden så var det vel bare gamlinger som døde uansett, som "snart" skulle dø allikevel, ei heller vil dette skape noen stor overdødelighet i Norge i år. Så hvorfor så stor ståhei?
    Dryppende sarkasme! Virkelig til ettertanke. ( Ikke ironisk ment )

    Men som Lars Erik forsøker her ( å få oss til å tenke prinsippielt ! ) burde nok hele samfunnet ta en runde med seg selv om hva vi ønsker.

    Politiet har en jævlig vanskelig oppgave i slike situasjoner og de færreste polititjenestemenn/kvinner vil komme borti slike saker i løpet av et helt yrkesaktivt liv. I motsettning til "spesialstyrke soldater" vil de aldri bli "vant til" å måtte "face" farlige folk som kan tenkes å prøve å drepe dem selv eller andre. Et sekund venting før man setter av skuddet kan være nok til at forbryteren slipper unna i første omgang. Og det kan da også gjøre at vedkomende kan rekke å drepe uskyldige. Den politimannen som da ikke fyrte av sitt våpen vil da få massiv kritikk fra alle sofaspesialister, og ikke minst vil nok politimannen/kvinnen måtte leve med sin egen selvbebreidelse resten av livet. Samtidig vet jo alle som vil vite at kritikken ville ha kommet også om skuddet hadde blitt avfyrt og en potensiell drapsmann hadde blitt drept!

    Det var en dikter som sa noe i retning av: "Om det hamrer eller hamres, like fullt så skal der jamres." Og det gjelder fullt ut for politiet.

    Så dette samfunnet ( Norge ) får for pokker bestemme seg for hva som er viktigst, livet til en lovbryter ( syk eller frisk ) eller uskyldige
    tilfeldige innbyggere? Så får vi følge resultatet av den diskusjonen.

    Krangelen i ettertid bør heller gå på hvorfor presumtivt ansvarlige ( ja mon om de er det?? ) politikere ikke har satset nok på tiltak for å hjelpe de som faller utenfor?

    Jeg mener ikke dette som noen uforbeholden støtte til politiet, jeg prøver kun å beskrive at de har en skrekkelig vanskelig jobb av og til. Og jo mere av kritikken som rammer politiet jo lettere er det for de som virkelig er ansvarlige ( bevilgende politikere ) å gjemme seg!
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.081
    Antall liker
    2.538
    Jeg er også for mer penger til psykiatrien, men det er en utopi å tro at ingen vil falle mellom sprekkene uansett hvor mange penger man bruker. Det vil også i fremtiden bli umulig å 100% forutse hvem som kommer til å begå en forbytelse og stoppe det før det skjer.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er også for mer penger til psykiatrien, men det er en utopi å tro at ingen vil falle mellom sprekkene uansett hvor mange penger man bruker. Det vil også i fremtiden bli umulig å 100% forutse hvem som kommer til å begå en forbytelse og stoppe det før det skjer.
    Men det burde da faktisk ikke være grunn god nok til å sende hjem med rutefly neste formiddag en menneske som kom med politifølge i ambulansefly natta før, med begrunnelsen: "Vi har dessverre ikke sengeplasser!"
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Alle kan ikke behandles for kreft heller, men man prøver likevel. Dersom man ikke hadde prøvd, hadde mange flere dødd. Det samme burde selvsagt, opplagt, innlysende og åpenbart vært tilfelle med psykisk syke.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Alle kan ikke behandles for kreft heller, men man prøver likevel. Dersom man ikke hadde prøvd, hadde mange flere dødd. Det samme burde selvsagt, opplagt, innlysende og åpenbart vært tilfelle med psykisk syke.
    Så får du selv svare på hva man skal gjøre når vedkommende ikke er spesielt hypp på noen behandlig.

    Det er for øvrig en hel del man ikke prøver på av mer konvensjonell medisin også. Pappa havnet på sykehus, så sykehejm (nå hjemme). De sa at det var en viss risiko for at hjertet kunne stoppe og om så skjedde så ville de ikke prøve på å starte det igjen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Problemet med psykisk syke er at de mener de er friske og har lov til å skrive ut seg selv. Sammenligningen med kreft er meningsløs.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Så får du selv svare på hva man skal gjøre når vedkommende ikke er spesielt hypp på noen behandlig.

    Det er for øvrig en hel del man ikke prøver på av mer konvensjonell medisin også. Pappa havnet på sykehus, så sykehejm (nå hjemme). De sa at det var en viss risiko for at hjertet kunne stoppe og om så skjedde så ville de ikke prøve på å starte det igjen.
    Det er svart på for lengst.

    Det handler om å oppdage og sette inn tiltak så tidlig som mulig. Nok ressurser i skolen, PPT, BUP, skolehelsetjeneste. Tidlig nok, lenge nok. Ikke vente til den psyke er voksen, enda psykere og bestemmer selv.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Problemet med psykisk syke er at de mener de er friske og har lov til å skrive ut seg selv. Sammenligningen med kreft er meningsløs.
    Slett ikke. Fordi psykisk sykdom som oftest oppstår i ung alder, lenge før den psyke selv kan avgjøre eventuell behandling.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ha. Dette kan du tydeligvis. Det må være kjekt å være egenerklært ekspert på alt. Jeg har flere personlige erfaringer med det motsatte.

    Skulle ABB vært fanget opp før 18?

    Landets beste psykiatere bommer regelmessig. Synd du ikke kan undervise de.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ha. Dette kan du tydeligvis. Det må være kjekt å være egenerklært ekspert på alt. Jeg har flere personlige erfaringer med det motsatte.

    Skulle ABB vært fanget opp før 18?
    Jeg kan det, etter å ha opplevd i en årrekke gjennom jobb i skolen hvor lang tid det tar før noe skjer. Og hvor lite og kortvarig hjelpen er, grunnet ressursmangel og for lav bemanning hos PPT og BUP. For ikke å snakke om papirmølla før man i det hele tatt får hjelp.

    Så det har du helt rett i.

    Har du mer dritt å slenge?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Hadde politiet skutt og drept en tulling på Coop Extra med pil og bue(!), hadde det blitt et hylekor. Jeg vil anta politiet som kom først tilstede så at dette var bygdetullingen og ville få han arrestert uten å løsne skudd. I ettertid er det lett å si politiet reagerte helt feil.

     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Hadde politiet skutt og drept en tulling på Coop Extra med pil og bue(!), hadde det blitt et hylekor. Jeg vil anta politiet som kom først tilstede så at dette var bygdetullingen og ville få han arrestert uten å løsne skudd. I ettertid er det lett å si politiet reagerte helt feil.

    Det kan virke som den pil og bue som han hadde ,var kjøpt på leketøy-butikk og var egnet for barn, ( bedømt utifra bilde av pilene)
    Dårlig drapsvåpen ,om mulig i det hele tatt. I motsetning til en jakt-bue hvor pilen går tvers gjennom lungene til en grizzly og ned i jorden.
    Mulig denne omtalte pil og bue ikke har er brukt i drapene.
    Vi har fått høre at 2 andre våpen ble brukt, men ikke skytevåpen, så jeg vil anta mer grotesk avliving har skjedd og derfor politiet ikke har offentliggjort draps metode ennå, kanskje for å skåne pårørende.? Eller har noen lest noe annet, kniv, øks ?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Morsomt å se visse personer hylle politiet
    Ingenting med denne saken er i nærheten av å være morsomt.
    Og ingen hyller politiet, derimot er det noen som har meninger om politiets håndtering av situasjonen, uten å ha den ringeste ide om hva som egentlig foregikk.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Det er svart på for lengst.

    Det handler om å oppdage og sette inn tiltak så tidlig som mulig. Nok ressurser i skolen, PPT, BUP, skolehelsetjeneste. Tidlig nok, lenge nok. Ikke vente til den psyke er voksen, enda psykere og bestemmer selv.
    Det er usannsynlig at alle kan oppdages og ivaretas på adekvat vis, uten at vi samtidig trekker med oss en god del mennesker som aldri skulle vært underlagt noen regimer de ikke ønsket.
    Perfekte samfunn finnes ikke. Heldigvis.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er usannsynlig at alle kan oppdages og ivaretas på adekvat vis, uten at vi samtidig trekker med oss en god del mennesker som aldri skulle vært underlagt noen regimer de ikke ønsket.
    Perfekte samfunn finnes ikke. Heldigvis.
    Man trekker ikke "med seg" noen som helst ved å gi hjelp til de som åpenbart trenger hjelp. Og jeg snakker hele tiden om tidlig nok, lenge nok. Fra barneskole eller tidligere. Jeg er altså ikke med på de som kontrer tilbake om "hva med de som ikke vil?" avsporing. Her er det snakk om, nok en gang, nok ressurser i skolen- økonomisk, personell, mindre klasser og la lærere være lærere, nok ressurser og bemanning til PPT og BUP, rask hjelp- ikke uendeligheter med papirmølle og ventetid grunnet nevnte bemanning og ressurser. Man når ingen med ikke å prøve, så argumenter om at "man når uansett ikke alle" er helt på siden av hva man diskuterer; nok tid og ressurser. Tidlig nok, lenge nok. Altså før de er blitt voksne.

    De som kommer drassende med "hva med de som ikke vil?", er kun ute etter å avspore og å sette fast andres argumenter- fordi man prinsipielt skal være uenige.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Man trekker ikke "med seg" noen som helst ved å gi hjelp til de som åpenbart trenger hjelp. Og jeg snakker hele tiden om tidlig nok, lenge nok. Fra barneskole eller tidligere. Jeg er altså ikke med på de som kontrer tilbake om "hva med de som ikke vil?" avsporing. Her er det snakk om, nok en gang, nok ressurser i skolen- økonomisk, personell, mindre klasser og la lærere være lærere, nok ressurser og bemanning til PPT og BUP, rask hjelp- ikke uendeligheter med papirmølle og ventetid grunnet nevnte bemanning og ressurser. Man når ingen med ikke å prøve, så argumenter om at "man når uansett ikke alle" er helt på siden av hva man diskuterer; nok tid og ressurser. Tidlig nok, lenge nok. Altså før de er blitt voksne.

    De som kommer drassende med "hva med de som ikke vil?", er kun ute etter å avspore og å sette fast andres argumenter- fordi man prinsipielt skal være uenige.
    Dersom du anser at dette er enkelt er jeg ganske forbauset.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    ...men alle vil jo heller bli eiendomsmeglere, ha minst 1 mill i startlønn og gjerne kombinasjonen late dager og fete solbriller.

    Psykologistudiet er profesjonstudium med ganske så knallharde inntakskrav og på toppen består jobben av å svømme i andre folks problemer. Blir vrient å hjelpe de som trenger hjelp, hvis man får dobbel lønn for ingenting i HR-avdeling til Telenor.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Allmenlegebror som hadde mye erfaring med psykiatri da han jobbet mye med alkohol og stoffmisbruk ( Et saksområde jeg selv har en del erfaring fra ) sa alltid at norsk psykiatri kunne beskrives med "for lite for sent". Psykoterapi er ikke et enkelt felt i utgangspunktet, og en time med psykolog eller psykiater hver 14 dag er i de fleste tilfeller bortkastet. Broder mente at hvis dette skulle være effektivt så burde pasienten være inneliggende og ha minst en runde med behandleren hver formiddag og hver ettermiddag, SOM ET MINIMUM! Dessuten burde ikke pasientene kunne skrive seg ut før behandlingen var fullført. Selv ikke de som hadde lagt seg inn frivillig! Så det er helt klart at hverken lovgivingen eler ressursene holder mål i forhold til behovet.
    Når det gjelder barn i skolealder er det også klart at det ikke er i nærheten av tilstrekkelig med ressurser. De få ressursene som skolene rår over er omtrent som å sette et plaster på en som har fått kappet hodet av. Ve den stakkars lærer som har et oppriktig ønske om å hjelpe en elev med behov for oppfølging. Først må han kjempe med en rektor som ikke har de nødvendige midler, så når den kampen er vunnet må man vente på PPT eller BUP som heller ikke har de midler de burde ha hatt. Gamle far som var rektor sa at de kunne sitte i timevis i møter og planlegge opplegg for elever med spesielle behov, og når planen var laget ble den skrotet fordi han ikke hadde de nødvendige midler i skolen og PPT og/eller BUP ei heller, så egentlig var produksjonen av alle de flotte planene helt bortkastet! Men de kostet jo ikke noe ekstra da dette ble laget innenfor vanlig arbeidstid! Nå vet ikke jeg hva Lars Erik jobber med ( muligens i skolen ? ) Men slik han beskriver situasjonen virker faktisk ganske så korrekt og troverdig. Hadde alle som viste tegn på problemer i barneskolealder fått den nødvendige hjelpen ville nok vi som nasjon ha spart mye penger totalt sett! Derom er jeg overbevist.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Enkelt? Selvsagt ikke. Må det være "enkelt"?

    Dette dreier seg om politikk, som alt annet.
    Det er bare det at du fremstiller det som om du har alle svarene, og det har jeg litt vanskelig for å begripe.
    Nei, det er ingenting som er så enkelt som det kan se ut.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er bare det at du fremstiller det som om du har alle svarene, og det har jeg litt vanskelig for å begripe.
    Nei, det er ingenting som er så enkelt som det kan se ut.
    Svarene er såre enkle, ja.

    Ressurser, ressurser, ressurser, tidlig nok, lenge nok.

    Altså; alt annet enn Høyre- politikk! Her, som på alle andre områder.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Allmenlegebror som hadde mye erfaring med psykiatri da han jobbet mye med alkohol og stoffmisbruk ( Et saksområde jeg selv har en del erfaring fra ) sa alltid at norsk psykiatri kunne beskrives med "for lite for sent". Psykoterapi er ikke et enkelt felt i utgangspunktet, og en time med psykolog eller psykiater hver 14 dag er i de fleste tilfeller bortkastet. Broder mente at hvis dette skulle være effektivt så burde pasienten være inneliggende og ha minst en runde med behandleren hver formiddag og hver ettermiddag, SOM ET MINIMUM! Dessuten burde ikke pasientene kunne skrive seg ut før behandlingen var fullført. Selv ikke de som hadde lagt seg inn frivillig! Så det er helt klart at hverken lovgivingen eler ressursene holder mål i forhold til behovet.
    Når det gjelder barn i skolealder er det også klart at det ikke er i nærheten av tilstrekkelig med ressurser. De få ressursene som skolene rår over er omtrent som å sette et plaster på en som har fått kappet hodet av. Ve den stakkars lærer som har et oppriktig ønske om å hjelpe en elev med behov for oppfølging. Først må han kjempe med en rektor som ikke har de nødvendige midler, så når den kampen er vunnet må man vente på PPT eller BUP som heller ikke har de midler de burde ha hatt. Gamle far som var rektor sa at de kunne sitte i timevis i møter og planlegge opplegg for elever med spesielle behov, og når planen var laget ble den skrotet fordi han ikke hadde de nødvendige midler i skolen og PPT og/eller BUP ei heller, så egentlig var produksjonen av alle de flotte planene helt bortkastet! Men de kostet jo ikke noe ekstra da dette ble laget innenfor vanlig arbeidstid! Nå vet ikke jeg hva Lars Erik jobber med ( muligens i skolen ? ) Men slik han beskriver situasjonen virker faktisk ganske så korrekt og troverdig. Hadde alle som viste tegn på problemer i barneskolealder fått den nødvendige hjelpen ville nok vi som nasjon ha spart mye penger totalt sett! Derom er jeg overbevist.
    Selv ungene, elevene i klassen til problemelevene, ser jo hvem de er, allerede i første klasse. Og lærerne ser det så definitivt. De so har en eller annen indikasjon på at noe er feil, de som viser mye aggresjon, som faller utenfor, som skiller seg ut.
    Teoretisk burde det være mulig å hente disse inn allerede fra 6 - 7 års alder, men verden er så full av stengsler og hindre på veien. Som før nevnt, perfekte samfunn finnes ikke, og det er vel ingen land som kan slå seg på brystet og hevde at "vi har alle psykiatriske utfordringer under kontroll". Bortsett fra Nord-Korea, selvsagt. Der går jo alt helt strålende, som kjent.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Selv ungene, elevene i klassen til problemelevene, ser jo hvem de er, allerede i første klasse. Og lærerne ser det så definitivt. De so har en eller annen indikasjon på at noe er feil, de som viser mye aggresjon, som faller utenfor, som skiller seg ut.
    Teoretisk burde det være mulig å hente disse inn allerede fra 6 - 7 års alder, men verden er så full av stengsler og hindre på veien. Som før nevnt, perfekte samfunn finnes ikke, og det er vel ingen land som kan slå seg på brystet og hevde at "vi har alle psykiatriske utfordringer under kontroll". Bortsett fra Nord-Korea, selvsagt. Der går jo alt helt strålende, som kjent.
    Oi. Siden det "perfekte" ikke finnes, brukes det som et argument mot muligheter til å kunne gjøre dette uendelig mye bedre.

    Da kommer man langt.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Svarene er såre enkle, ja.

    Ressurser, ressurser, ressurser, tidlig nok, lenge nok.

    Altså; alt annet enn Høyre- politikk!
    Men det verste er at dette burde ha vært høyrepolitikk, for det ville ha spart samfunnet for enorme summer totalt sett. Men selvsagt når man ønsker å se besparelsene allerede i neste kvartal har man et problem. Det er også en av de sterkeste grunnene til at jeg er frustrert over mitt gamle parti. Dagens høyrepolitkere evner ikke å se i de lange linjer. Og det medfører altså at jeg, en gammel høyremann i stor frustrasjon sitter her og er helt ening med en blodrød sosialist! Men når det er sosialisten og ikke mine gamle partifrender som representerer fornuften så får det bare bli slik!
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^Det handler om å se at alle er forskjellige, og dermed har ulike behov. Og å se, som du sier, de lange linjer- ikke akkurat her og nå.

    Det er det samme hele tiden med det moderne Høyre; kalkulator, statistikk og regnestykker - der en hel mengde faktorer mangler. Likevel insisterer de på at kalkulatoren sier at de har rett.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    ...men adekvat behandling handler ikke bare om politisk vilje. Noen må ta en lang utdanning og faktisk stå i jobben. På samme måte som politisk vilje og gassmurt pengebok under coronaen ikke kunne trylle frem flere intensivsykepleiere, så dukker det ikke opp kompetent arbeidskraft sånn uten videre.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.538
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Ikke glem at enkelte er født med hjernefeil som gjør dem til psykopater. Ta f.eks. Brenda Ann Spencer.
    Et menneske blottet for empati er potensielt livsfarlig for andre.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ikke glem at enkelte er født med hjernefeil som gjør dem til psykopater. Ta f.eks. Brenda Ann Spencer.
    Et menneske blottet for empati er potensielt livsfarlig for andre.
    Var hun født slik, eller BLE hun slik? Stor forskjell. Personer med dyssosial personlighetsforstyrrelse blir som oftest slik av en svært traumatisk oppvekst. Og at hjelp ikke settes inn tidsnok og lenge nok.

    Jeg liker heller ikke mandager, men låta var bra.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.538
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Var hun født slik, eller BLE hun slik? Stor forskjell.

    Jeg liker heller ikke mandager, men låta var bra.
    Det er en stor forskjell, og jeg tror på ingen måte at det å bli født med en slik kortslutning i hjernen er normalen for personer med avvikende atferd. Men det skjer ifølge forskning.
    Tilfellet med Spencer jenta er interessant og mer skremmende enn noen skrekkfilm. En helt sinnsyk kaldblodighet og kynisme fullstendig blottet for empati. Allerede som 16 åring. Jeg tviler på at hun ble født med normale hjernehalvdeler.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Hvordan skal vi da angripe dette? Et jag etter et samfunn uten frykt? Hva skulle det da i såfall være likt? Total kontroll? Total nummenhet?

    Jeg vet ikke, men den beste boken om skyggesiden jeg har lest er denne:

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn