Politikk, religion og samfunn Drapene på Kongsberg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ren spekulasjon, men....

    Spørs om det i hovedsak er sin egen familie han har drept. Han hadde fått besøksforbud mot sine foreldre.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hva definerer du som "festlig lag"?
    Det var jo et relevant spørsmål, men det får nesten den som lanserte konseptet (og som jeg svarte på) svare på. Under innflytelse av alkohol i private hjem kunne være en forsøksvis definisjon. En øl på en paintballbane er nok innnafor.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1

    radikalisert muslim?

    Minner meg mer om en person som har hørt historier om de fæle, farlige muslimene. En person som er sint på samfunnet og ønsker hevn. Han blir da en slik fæl muslim han har hørt slikt om.


    Folk roper om tvangsinnleggelse... fremfor å tvangsinnlegge slike som denne personen, kanskje vi heller skal gi de en meningsfylt jobb som de mestrer slik at de kan ta del av samfunnet. Da står de ikke på utsiden av samfunnet og titter inn. Og fremfor at samfunnet skal rakke ned på psykisk syke og videre utestenge dem, kanskje de skal få nødvendig helsehjelp?
    Er helt enig i at man ikke skal tvangsinnlegge folk som har litt problemer med å tilpasse seg samfunnet og/eller har psykiske lidelser. Men man må også sette seg inn i den enkelte saken for å få ett bilde av hva som må til og hva som er riktig behandling av saken.

    Kommer man på besøk til en adresse der det er masse våpen og andre beviser for mulig uønskede aktiviteter så kan man ikke bare gi personen ett visittkort til psykolog og tilbud om en jobb.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Norge har en tetthet på skytevåpen som er mye høyere enn gjennomsnittet i Vesteuropa - og det er ekstremt få skyteepisoder med registrerte våpen....
    Galninger finner alltid en vei - om overbevisningen er sterk nok.... vi kan ikke forby oss vekk fra det faktum.
    Neida, å det klar vi ikke heller men det må da være lov å prøve å ta disse folkene? Man sier verden har blitt mye tryggere men når det kommer til akkurat den gruppen individer tror jeg den har blitt farligere med tanke på hva som finnes på nett kun noen tastetrykk unna. Hvor ofte leser vi om potensielle terrorister som blir tatt i Norge? Har vel vært 3 terroraksjoner på rett under ett tiår, hvor mange ulmer hjemme foran pc skjermen? Er dette noe som blir prioritert?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Men jeg synes heller ikke det burde være fryktelig ille å innføre en form av registrering av jaktvåpen, selv om de er drevet av naturkreftene.
    Hvilke jaktvåpen er det ikke registreringsplikt på?
    Bue er ikke regnet som jaktvåpen i Norge. Det er like mye et jaktvåpen sett fra norsk perspektiv som et spyd som brukes til friidrett.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det var jo et relevant spørsmål, men det får nesten den som lanserte konseptet (og som jeg svarte på) svare på. Under innflytelse av alkohol i private hjem kunne være en forsøksvis definisjon. En øl på en paintballbane er nok innnafor.
    da jeg skrev festlig lag tenkte jeg på teambuildingsgreier for bedrifter og barnebursdager og andre sammenkomster som ikke kan regnes som organisert idrett og ikke som ren lek. men en aktivitet man kan gjøre sammen som er moro for alle, stort sett.

    Om noen automatisk skal trekke inn fyll får det stå på deres egen regning.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Har nok mindre med selve religionen å gjøre dette, men mere med hodet hans.
    Stakkars fyr, han burde vært tvangsinnlagt før. Nå blir han det, uten noen mulighet til å noensinne komme ut igjen...vil jeg tippe.
    Det var stakkars fyr helt fram til igår. Gjør man sånt som dette er man ikke ett videre liv verdig imo.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    . Hvor ofte leser vi om potensielle terrorister som blir tatt i Norge? Har vel vært 3 terroraksjoner på rett under ett tiår, hvor mange ulmer hjemme foran pc skjermen? Er dette noe som blir prioritert?
    Det er vel bare å sende et tips til PST eller annen egnet instans siden de sikkert ikke har tenkt på det i det hele.

    Inntil for 10 år siden så var det radikale islamister som skulle passes på. Så kom en norsk blendahvit nordmann fra beste vestkant inn fra sidelinjen og tok alle på senga - så ble det en diskujon om PST & co hadde vært for opptatte av islamister . Nå kommer det muligens en diskusjon om i større grad folk skal tvinges til psykiatrisk behandling. Om det blir mer av det så vil det etter en stund være en del pårørende og ofre som står frem og snakker om hvor forferdelig det er.

    I gamle dager var det radikale sosialister og kommunister som var de farlige og som skulle prioriteres og overvåkes nøye og de fleste har vel fått med seg hvordan det gikk etter hvert. Da ble det melllom annet pekt på som nødvendig fordi de hadde programfestet "væpnet revolusjon" - noe partiet Rødt inntil svært nylig hverken kunne bekrefte eller avkrefte om de faktisk ønsket og prinsipprogrammet fra 2014 hadde en rimelig utilslørt formening om at noe som ligner veldig på et statskupp var det endelige målet.

    Tidene endrer seg stadig.

    For den som har lyst til å leve i et land med en svært omfattende og aktiv sikkerhetstjeneste så kan jeg tipse om noen land man kan vurdere å bosette seg i. Skal man ha noenlunde greie sivile rettigheter og en vid rett til et privatliv så ligger det i sakens natur at noe innimellom vil skli gjennom. Jeg tror ikke alternativet er spesielt fristende, for å si det forsiktig.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel bare å sende et tips til PST eller annen egnet instans siden de sikkert ikke har tenkt på det i det hele.

    Inntil for 10 år siden så var det radikale islamister som skulle passes på. Så kom en norsk blendahvit nordmann fra beste vestkant inn fra sidelinjen og tok alle på senga - så ble det en diskujon om PST & co hadde vært for opptatte av islamister . Nå kommer det muligens en diskusjon om i større grad folk skal tvinges til psykiatrisk behandling. Om det blir mer av det så vil det etter en stund være en del pårørende og ofre som står frem og snakker om hvor forferdelig det er.

    I gamle dager var det radikale sosialister og kommunister som var de farlige og som skulle prioriteres og overvåkes nøye og de fleste har vel fått med seg hvordan det gikk etter hvert. Da ble det melllom annet pekt på som nødvendig fordi de hadde programfestet "væpnet revolusjon" - noe partiet Rødt inntil svært nylig hverken kunne bekrefte eller avkrefte om de faktisk ønsket og prinsipprogrammet fra 2014 hadde en rimelig utilslørt formening om at noe som ligner veldig på et statskupp var det endelige målet. Fra prinsipprogrammet til Rødt anno 2014:

    Tidene endrer seg stadig.

    For den som har lyst til å leve i et land med en svært omfattende og aktiv sikkerhetstjeneste så kan jeg tipse om noen land man kan vurdere å bosette seg i. Skal man ha noenlunde greie sivile rettigheter og en vid rett til et privatliv så ligger det i sakens natur at noe innimellom vil skli gjennom. Jeg tror ikke alternativet er spesielt fristende, for å si det forsiktig.
    Det har vel blitt tipset til diverse i denne saken så man burde vel fått fingern ut av ræva å lagt faenskapet inn. Har de glemt ABB? Tar de ikke ting på alvor? Jeg har arbeidsplass i Kongsberg og alle kollegaene mine der så jeg er litt små forbanna. Man skal ikke godta at ting er sånn når det har blitt sendt inn så mye meldinger om han.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Bare for ordens skyld: Det var ingen bekymringsmeldinger på ABB, men de hadde fått med seg at ABB hadde importert noen ingredienser til bomben men det var ingen som ellers reagerte
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Bare for ordens skyld: Det var ingen bekymringsmeldinger på ABB, men de hadde fått med seg at ABB hadde importert noen ingredienser til bomben men det var ingen som ellers reagerte
    Det var et helt lovelig produkt til en hundrelapp som gjorde at hans navn havnet på en liste som ble sirkulert (en lunte tror jeg det var). Det var den eneste forsendelsen hans som faktisk kom til Norge, for øvrig, ellers fikk han sendt ting til Sverige.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.114
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Denne diskusjonen om pil og bue, og våpen er meningsløs. Han drepte med kniv. Tok seg inn i hjem til folk, og drepte de i deres egne hjem. Situasjonen startet kanskje med pil og bue, men var ikke slik den ble avsluttet.

    Uansett hva jeg og andre mener om Islam, så er nok det psykiske som er problemet her. Jeg husker episoder allerede fra barne og ungdomsskolen med gjerningsmannen.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    Når det gjelder tvangsinnleggelser så er det bra at verden har gått fremover siden Juklerød-saken.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Enig. Det er ofte en samvariasjon mellom asosial adferd, vold,kriminalitet, psykiatri og konvertitter til Islam. Det grunnleggende her er voldelig psykopat som finner tilfredstillese i en krigersk og voldelig isamvariant. Det er n ok personen her som er problemet, ikke så mye religion
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Denne diskusjonen om pil og bue, og våpen er meningsløs. Han drepte med kniv. Tok seg inn i hjem til folk, og drepte de i deres egne hjem. Situasjonen startet kanskje med pil og bue, men var ikke slik den ble avsluttet.

    Uansett hva jeg og andre mener om Islam, så er nok det psykiske som er problemet her. Jeg husker episoder allerede fra barne og ungdomsskolen med gjerningsmannen.
    Så du kjenner godt til vedkommende, syntes du han skulle vært plukket opp å hjulpet allerede som barn? Eller fikk han noe hjelp?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    fyren hadde minimale kunnskaper om islam, som f.eks. grunnleggende regler rundt bønn. at han skulle søke en krigersk og voldelig islamvariant er høyst usannsynlig.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.114
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Edit: Ment som svar til Alek264

    Har aldri sagt at jeg kjenner godt til vedkommende. Ikke putt ord i munnen min.

    Jeg sa at jeg husker episoder allerede fra barne og ungdomsskolen. Jeg tipper vi alle husker forskjellige personer fra oppveksten det var mye støy med.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Edit: Ment som svar til Alek264

    Har aldri sagt at jeg kjenner godt til vedkommende. Ikke putt ord i munnen min.

    Jeg sa at jeg husker episoder allerede fra barne og ungdomsskolen. Jeg tipper vi alle husker forskjellige personer fra oppveksten det var mye støy med.
    Var ikke meningen å putte ord i munnen din, jeg tolket det bare som at det var han du snakket om når du nevnte episoder i barndommen. Beklager det, å ja jeg husker episoder fra barneskolen og ungdomsskolen når du nevner det.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    dax18 la ut en video fra han fra 2017 i begynnelsen av dagens program.

    Usammenhengende greier. Psykotisk?

    tillegg:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Ja det er klart, men må man vente til disse individer blir terrorister før man gjør noe drastisk ?
    De burde vel vært tvangsinnlagt alle sammen, man kan jo aldri vite hva noen kunne finne på et tiår eller to senere? Problemet er jo at de fleste av de galneste faktisk ikke finner på spesielt mye alvorlig faenskap så det er ikke helt lett å se hva samfunnet eventuelt skal beskyttes mot på generelt grunnlag eller at den faktiske risikoen rettferdiggjør alt mulig av inngripen i folks liv av preventive hensyn.

    Hva drastisk tenker du - helt konkret - burde gjøres med en ikke-triviell del av den norske befolkningen av almennpreventive hensyn? Spesielt i en situasjon der de det gjelder i utgangspunktet ikke er spesielt hypp på å legges inn, få behandling eller hva nå noen måtte mene at er på sin plass.

    For øvrig er forventede resultater fra psykologi psykiatrisk behandlig litt såder basert på hva de jeg har vært borti som jobber i bransjene sier i alle fall. Det er ikke akkurat som en "normal" sykdom der man gjerne får litt eller omfattende behandling så er man i en stor del av tilfellene temmelig frisk etterpå. Det er ikke så lett å behandle (vrang)forestillingene til folk som lider av slikt.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Dette er helt klart villet politikk som går på å sette pasientens ønsker høyt. Dette ser man både i psykiatrien og somatikken forøvrig. Helsevesnet pålegges diverse tiltak som ikke er direkte medisinsk indisert, men som pasientene setter pris på. Det ble jo nylig en lovendring innen psykisk helse som setter pasientens autonomi svært høyt. De fleste fagpersoner mener at fokuset på pasientens medbestemmelse er for høyt. Selv om man ikke bør være etterpåklok i slike tilfeller, er det mulig at mange har sett at pasienten trenger hjelp, men dersom pasienten ikke ønsker hjelp og man ikke finner grunnlag for tvang er det ikke mer psykiatrien kan bidre med.


    Slik det er beskrevet her, er virkeligheten.
    I andre enden er det vanskelig å forsvare at mange mistenkelige personer skal få store begrensninger i sin frihet, med den begrunnelse at de utgjør en klar fare for seg selv eller andre. Altså tvungen psykisk helsevern selv om de ennå ikke har begått noen grusom handling, bare småting så langt. Slikt sitter langt inne.
    Jeg kan ikke se noen metode eller strategi i det hele tatt for å unngå tragedier som hendte i går kveld. Diskusjon om pil og bue eller andre mer restriktive våpen-regler er meningsløs.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    De burde vel vært tvangsinnlagt alle sammen, man kan jo aldri vite hva noen kunne finne på et tiår eller to senere? Problemet er jo at de fleste av de galneste faktisk ikke finner på spesielt mye alvorlig faenskap så det er ikke helt lett å se hva samfunnet eventuelt skal beskyttes mot på generelt grunnlag eller at den faktiske risikoen rettferdiggjør alt mulig av inngripen i folks liv av preventive hensyn.

    Hva drastisk tenker du - helt konkret - burde gjøres med en ikke-triviell del av den norske befolkningen av almennpreventive hensyn? Spesielt i en situasjon der de det gjelder i utgangspunktet ikke er spesielt hypp på å legges inn, få behandling eller hva nå noen måtte mene at er på sin plass.

    For øvrig er forventede resultater fra psykologi psykiatrisk behandlig litt såder basert på hva de jeg har vært borti som jobber i bransjene sier i alle fall. Det er ikke akkurat som en "normal" sykdom der man gjerne får litt eller omfattende behandling så er man i en stor del av tilfellene temmelig frisk etterpå. Det er ikke så lett å behandle (vrang)forestillingene til folk som lider av slikt.
    Jeg har skevet at jeg er imot tvangsinnlegging, jeg har bare lyst til at man fokuserer mer på dette. Jeg gjør ikke så forbanna mye kriminelt at jeg er totalt avhengig av full diskresjon av hva jeg gjør så for min del kan pst gjerne følge mer med.. jeg driter da i om de vet hva jeg driver med! Om de vil sitte å se meg drite på dass eller hva enn så kjør på. Mens du skriver her at det bare er å la ting skje? Eller hva tenker du egentlig ?
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Slik det er beskrevet her, er virkeligheten.
    I andre enden er det vanskelig å forsvare at mange mistenkelige personer skal få store begrensninger i sin frihet, med den begrunnelse at de utgjør en klar fare for seg selv eller andre. Altså tvungen psykisk helsevern selv om de ennå ikke har begått noen grusom handling, bare småting så langt. Slikt sitter langt inne.
    Jeg kan ikke se noen metode eller strategi i det hele tatt for å unngå tragedier som hendte i går kveld. Diskusjon om pil og bue eller andre mer restriktive våpen-regler er meningsløs.
    Enig. Vi ønsker et fritt og åpent samfunn, et fritt samfunn har bivirkninger, like det eller ei. Men sannheten er at vi lever i et av verdens frieste land samtidig som det er et av de tryggeste. Det er umulig å sikre seg mot alt vi ikke liker.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Denne diskusjonen om pil og bue, og våpen er meningsløs.
    Det var feil bare tilfeldigheter at ikke pil og bue også ble drapsvåpen, all den tid politimannen tydeligvis gikk rundt med pil i skulderen.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Enig. Vi ønsker et fritt og åpent samfunn, et fritt samfunn har bivirkninger, like det eller ei. Men sannheten er at vi lever i et av verdens frieste land samtidig som det er et av de tryggeste. Det er umulig å sikre seg mot alt vi ikke liker.
    I grunnen enig. Men hva er kunnskap og viten rundt slike personer verdt om terskelen for å gripe inn er så høy at man ikke »tar ut» slike personer før de iverksetter galskapen sin?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.668
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Drapsvåpenet her var denne mannens hjerne. Pil og bue eller kniv er irrelevant; det er hjernen som klikka. Drar man den tankerekken videre, er det psykiatrien som må oppgraderes. Drar man det enda lengre, er "drapsvåpenet" manglende midler innen helse og psykiatri og skole.

    Ergo hjelper det ingen verdens ting å forby pil og bue, kniv, stein, frossen laks, lammelår. Øk ressurser i skolen og helsevesenet. Forebygging. Og det er ikke tvangsinnleggelser, men ressurser- tidlig nok.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    913
    opphold på sykehus hjelper ingenting (snakker av erfaring) det man trenger er venner og folk å prate med som aksepterer en og lytter på de.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Har ikke fulgt med i media i dag, men det kommer garantert en politisk debatt om lisensiering av pil og bue (på linje med skytevåpen) i kjølvannet av dette.

    Så til generelt bruk av våpen i forbindelse med kriminelle handlinger.
    Vi har en streng våpenlov i Norge, og det er vel og bra - men det er ytterst sjelden at et våpen brukt i kriminell handling er registrert på den som bruker det. Mao - det er et illegalt, stjålet våpen - og tilgangen til slike er god. Tror jeg kan garantere at jeg i løpet av noen timer ville kunne anskaffe meg et slikt håndvåpen (dvs pistol/revolver). Et automatvåpen - noe lenger tid.
    Det verste er jo at slike illegale våpen er billigere, til dels betydelig billigere enn et legalt våpen!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Tilgang til skytevåpen - spesielt de som oppvares ladet og/eller ikke innelåst - har stor betydning for selvmord, men mindre å si for drap. I USA blir 2/3 av drapene som utføres utført med skytevåpen (riktig nok basert på tall som er noen år gamle). Selv i USA blir de fleste drept hjemme, spesielt kvinner, selv om vi ikke hører så veldig ofte om dette her på berget men i hovedsak for referert massedrap på offentlig sted og da er det rimlig nok alltid skytevåpen involvert.

    Som de fleste andre steder regner jeg med så er også drap i USA ekstremt skjevt demografisk fordelt.
    Og la oss ikke glemme at statistikken i USA faktisk viser at det drepes flere mennesker med kniv enn med skytevåpen der i landet!
    For øvrig finnes det også ganske mange eksempler på at "a good guy with a gun" stopper "a bad guy with a gun" i landet over dammen. Men det er ingen grunn til å forsøke å sammenligne satistikkene fra USA med Norge, for disse to samfunnene er så totalt ulike!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Vi har gjerdet inn kaiene over hele landet pga 911.
    Som om ikke det er mulig å benytte en robåt eller kajakk til å feste en bombe under vannlinjen på det skipet man ønsker å sabotere!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Poenget er jo at det ville være helt rasjonelt å ha en form av registrering / lissensiering for innkjøp av armbrøst eller jaktbue, har ikke noe med frykt å gjøre. Det er grunner til at ikke hvemsomhelst kan kjøpe hvasomhelst, som nevnt.
    Det spørsmålet kan en stille om en hver rasjonell bestemmelse som enda ikke er gjort. Hvorfor gjorde vi ikke dette tidligere? Nå tror jeg forsåvidt ikke det vil endre mye i samfunnet om en innfører noen regulerende tiltak på den typen våpen, men det ville uansett ikke begrense de som benytter slike ting i idrett eller lovlig jakt. for øvrig er ikke bue / armbrøst lovlig jaktvåpen i Norge, så det ville også på den bakgrunn være rasjonelt å registrere disse våpnene.
    Armbrøst er i praksis totalforbudt i Norge. Kun de som hadde slikt da forbudet ble innført fikk lov til å beholde dem.
    Jakt med bue er forbudt i Norge, men det er ingen forskjell på en konkurranse bue og en som brukes til jakt. Det som veldig få mennesker i landet vet er hvor kraftig en bue er. I jaktsammenheng er det ikke uvanlig å skyte en pil tvers gjennom en elefant! Ikke at jeg på noen måte er tillhenger av jakt på elefant!!!
    Buer i Norge brukes til 99% til konkuranser. Det er faktisk en OL gren!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    så for min del kan pst gjerne følge mer med.. jeg driter da i om de vet hva jeg driver med! Om de vil sitte å se meg drite på dass eller hva enn så kjør på
    Du om det. De fleste som er villige til å oppgi det meste av sin private sfære har sjelden tenkt spesielt mye gjennom hva det faktisk innebærer av konsekvenser, spesielt når det staten representert er de hemmelige tjenestene som har tilgang til denslags. Jeg har også et blendahvitt rulleblad, men har like fullt nulll interesse av at staten skal ha muligheten til å spionere på meg etter eget forgodtbefinnede. Av denne grunn alene lastet jeg f.eks ikke ned den famøse smittestopp-appen (som uansett ville vært en kalkun av episke proporsjoner selv uten personvernfeilene, men det er en annen skål). Jeg har et mye mer avslapett forhold til at amerikanske teknologigiganter i teorien kan finne ut ganske mye om meg, men de har, sammenlignet med staten, ingen sanksjonsmidler av betydniing.

    Mens du skriver her at det bare er å la ting skje? Eller hva tenker du egentlig ?
    Jeg mener vel først og fremst at problemet med gærninger som kverker tilfeldige folk i Norge er så forsvinnende lite at det ikke er noe som rettferdiggjør store inngrep i mange personers privatliv av ett eller annet preventivt hensyn for noe de mot alle odds kanskje kan finne på å gjøre en eller annen gang i fremtiden.

    Det er jo du som snakker om å "gjøre noe drastisk før de blir terrorister". Jeg lurer faktisk genuint på hva dette "drastiske" er for noe, hvor mange du ser for det at dette skal gjelde, hva som skal være kriteriene for slikt og ikke minst hvor lenge noe slikt skal pågå siden resultatene fra behandling / terapi ofte ikke er allverden. Spesielt siden faktisk nesten ingen av disse til slutt ender opp som "terrorister".
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    Som om ikke det er mulig å benytte en robåt eller kajakk til å feste en bombe under vannlinjen på det skipet man ønsker å sabotere!
    ISPS er ikke for å hindre sabotasje på skip, det er for å hindre at skip blir brukt til sabotasje, eller at mannskapet kan gå i land og utøve sabotasje. Man var redd for et skip fullastet med sprengstoff i en havn. ISPS gjelder for alle havner som mottar skip som går i internasjonal trafikk.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Armbrøst er i praksis totalforbudt i Norge. Kun de som hadde slikt da forbudet ble innført fikk lov til å beholde dem.
    Jakt med bue er forbudt i Norge, men det er ingen forskjell på en konkurranse bue og en som brukes til jakt. Det som veldig få mennesker i landet vet er hvor kraftig en bue er. I jaktsammenheng er det ikke uvanlig å skyte en pil tvers gjennom en elefant! Ikke at jeg på noen måte er tillhenger av jakt på elefant!!!
    Buer i Norge brukes til 99% til konkuranser. Det er faktisk en OL gren!
    Vet det.
    Det finnes også kruttdrevne våpen som er rene konkurransevåpen. Kruttdrevne våpen er underlagt regler, naturdrevne er det ikke. Dette er ikke noen viktig sak, og det ville ikke endret det som har skjedd. Det er bare en generell, prinsipiell holdning til våpen / potensielle våpen som kan drepe på avstand, ikke legg noe mer i det. Det funker ganske fint som det gjør i Norge, allerede.

    Jeg har betydelig større problemer med folk som skriver rett ut at mennesker som er neglisjert av samfunnet i årevis, og ender i psykoser og andre psykiske lidelser ikke har livets rett, samt at enkelthendelser skal utløse storstilt overvåkning og tvang overfor harmløse mennesker. Her mangler mye konsekvenstenking, vil jeg påstå.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Du om det. De fleste som er villige til å oppgi det meste av sin private sfære har sjelden tenkt spesielt mye gjennom hva det faktisk innebærer av konsekvenser, spesielt når det staten representert er de hemmelige tjenestene som har tilgang til denslags. Jeg har også et blendahvitt rulleblad, men har like fullt nulll interesse av at staten skal ha muligheten til å spionere på meg etter eget forgodtbefinnede. Av denne grunn alene lastet jeg f.eks ikke ned den famøse smittestopp-appen (som uansett ville vært en kalkun av episke proporsjoner selv uten personvernfeilene, men det er en annen skål). Jeg har et mye mer avslapett forhold til at amerikanske teknologigiganter i teorien kan finne ut ganske mye om meg, men de har, sammenlignet med staten, ingen sanksjonsmidler av betydniing.


    Jeg mener vel først og fremst at problemet med gærninger som kverker tilfeldige folk i Norge er så forsvinnende lite at det ikke er noe som rettferdiggjør store inngrep i mange personers privatliv av ett eller annet preventivt hensyn for noe de mot alle odds kanskje kan finne på å gjøre en eller annen gang i fremtiden.

    Det er jo du som snakker om å "gjøre noe drastisk før de blir terrorister". Jeg lurer faktisk genuint på hva dette "drastiske" er for noe, hvor mange du ser for det at dette skal gjelde, hva som skal være kriteriene for slikt og ikke minst hvor lenge noe slikt skal pågå siden resultatene fra behandling / terapi ofte ikke er allverden. Spesielt siden faktisk nesten ingen av disse til slutt ender opp som "terrorister".
    Du har selvsagt gode poenger men jeg kjenner allikevel at jeg ikke uten videre bare kan ha den "sånn er det iblant" holdningen. Jeg har ikke påropt meg å beskytte folket og er heller ikke utdannet til noe i nærheten av det så hva slags tiltak som skulle vært hensiktsmessig vet jeg ikke. Jeg bare vet at jeg ikke har en holdning der "folk blir drept, sånn er det. Verden er trygg" imo
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    75% av drap i Norge blir begått i ruspåvirket tilstand, skal rusmisbrukere overvåkes, evt. sperres inne?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Når det gjelder tvangsinnleggelser så er det bra at verden har gått fremover siden Juklerød-saken.
    Tja, vanskelig tema.
    Juklerød rigget vel opp bod på sykehus etter at han ble skrevet ut.

    Dagens regler for tvangsinnleggelse tilsier at du må være psykotisk. Om man derimot lider av vrangforestilling (Juklerød) men eller vet hvordan samfunnet fungerer og vet hvilken dag det er - så er det altså ikke grunnlag for tvangsinnleggelse.

    Så forresten bildene av pilene - samme type som jeg kjøpte til barna i sommer. Så jeg tror vel at de som er skadet er beskutt med bil, men de som er drept er drept med annet våpen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn