Politikk, religion og samfunn Drapene på Kongsberg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det hevdes at drapene skjedde etter at fyren var i kontakt med politiet. Det får meg til å lure; var det noe ved politiets adferd som trigret han til å starte skytingen? Eller hadde han planene klare, og det ville skjedd uansett politiets inngripen?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Nå ble det vel først meldt inn til Politiet at det var en mann som skjøt rundt seg med pil og bue - og det var grunnen til at Politiet rykket ut.
    Men - motivet ditt for å vinkle spørsmålsstillingen dit, er jo velkjent ;) .
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Stor forskjell på å skyte rundt med pil og bue og på å skyte etter folk med pil og bue.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er en naturlig men lite produktiv refleksjon Larsson.

    Hvis en mann med pil og bue som tydeligvis ikke vil overgi seg skal stoppes, må han skytes. Ikke noe lett valg hvis situasjonene var at han ikke hadde drept noen, noe politiet kanskje ikke kunne vite.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Stor forskjell på å skyte rundt med pil og bue og på å skyte etter folk med pil og bue.
    Tilfedighetene ville det slik at det hele begynte med at han skjøt en politimann som ikke var på jobb, men som var i butikken og handlet. Han overlevde. Så jeg tror ikke det spiller noen nevneverdig rolle hvordan politiet oppførte seg etter dette; mannen utgjorde en risiko som betinget et nær sagt hvilket som helst maktmiddel for å stoppe ham.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    De løsnet varselskudd, sannsynligvis med automatvåpen i forbindelse med pågripelsen.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.965
    Antall liker
    6.049
    Torget vurderinger
    32
    Stor forskjell på å skyte rundt med pil og bue og på å skyte etter folk med pil og bue.
    Politimannen som ikke var i tjenesten, men som ble skadet (skutt i ryggen), ble skutt før første kontakt mellom gjerningsmann og politi, skal man tro det politiet selv fortalte på pressekonferansen i morgen. Gjerningsmannen hadde altså allerede begynt å skyte mot folk, så han løp ikke rundt og skjøt mot trestubber og kongler før politiet fikk kontakt med ham, heller.

    Roy
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Vi har forresten akkurat fått oss en realitystjerne som justisminister, kanskje det er en fordel?
    Skal ikke se bort fra det. Så nettopp på Facebook at "kapteinen" i kompani lauritsen (en gammel kjenning fra forsvaret) skrøt av henne etter innsatsen i årets sesong. Bortsett fra hans ønske om sikkert fremstå relevant, kan jo det være et godt skussmål.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Da er mannens identitet sluppet ut.

    Både radikalisering og psykologi nevnes i artikkelen.

    Så langt ser det ut for at dette er en plaget sjel som har tippet over. Varslene fantes, men nødvendige tiltak ble ikke gjort, og nå har bomba gått av. For sent å være etterpåklok nå, ja.
     
    Sist redigert:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Da er mannens identitet sluppet ut.

    Både radikalisering og psykologi nevnes i artikkelen.

    Så langt ser det ut for at dette er en plaget sjel som har tippet over. Varslene fantes, men nødvendige tiltak ble ikke gjort, og nå har bomba gått av. For sent å være etterpåklok nå, ja.
    Har nok mindre med selve religionen å gjøre dette, men mere med hodet hans.
    Stakkars fyr, han burde vært tvangsinnlagt før. Nå blir han det, uten noen mulighet til å noensinne komme ut igjen...vil jeg tippe.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da er mannens identitet sluppet ut.
    For sent å være etterpåklok nå, ja.
    Omtrent som vanlig når psykiatrien bygges ned altså. Lurer på hvordan twitterstormen fra en viss partileder hadde vært om vedkommende hadde hatt en annen hudfarge....
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Du har lest NRA bibelen, ser jeg...
    Det betyr vel ikke at de man enklest dreper med skal være lett tilgjenglig? Kniver er unntaket her, da vi trenger det til annet.
    Hvorfor den uviljen med å få vekk de verste drapsvåpene?
    Dette tyder bare på at du har svært dårlig fantasi.
    Synd at folk som er besatt på å drepe andre ikke har like dårlig fantasi som deg, for det ville løst mye problemer.
    Her har man altså en fyr som er kjent mentalt ustabil. Han får selvsagt ikke innvilget skytevåpen. Så da tar han noe annet istedenfor.
    I forrige uke var pil og bue en artig ting man hjalp barna med å lage selv, eller som var ansett som en flott hobby eller bare en artig aktivitet i festlig lag.
    I dag er det plutselig et terrorvåpen som man ikke kan forstå har vært lovlig solgt i butikk.
    Dersom man tenker seg om litt; tror man virkelig at et forbud mot bue ville hindret denne fyren? La oss si at han ikke klarte å få tak i noe ulovlig eller lage noe selv.
    Mannen er åpenbart klart for å drepe. Men får ikke tak i bue. Da finner han noe annet.

    Man vil alltid finne en løsning om man ønsker å påføre andre lidelse. Og om man ikke har et verktøy , så tar man noe annet.
    Om du tar fra folk absolutt alt, så har de fremdeles armer og bein som er svært effektive til å drepe med.
    Tenk litt på dette når du sender barna dine på karatetrening.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Han burde fått dobbeltcelle med ABB.

    Uansett tror jeg ikke noen av de to noensinne vil bli å se på gatene igjen.


    "En person som kjenner siktede sier til NRK at siktedes konvertering til islam, har lite med saken å gjøre.

    – Dette handler om en person som er alvorlig psykisk syk og som falt utenfor fra ungdomstiden."

    Falt utenfor ser ut til å være et fellestrekk både for disse to og for tullinger som har reist til IS:

    "Den bekjente sier det må diskuteres om terskelen er for høy for å gripe inn og bruke tvang mot folk som åpenbart kan være en fare for seg selv og andre og som trenger hjelp, dersom de ikke ønsker det selv."

    Dette har jeg ment lenge.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    alvorlige psykiske lidelser kombinert med å ha falt utenfor er som oftest grunnen til det meste som går skikkelig galt.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    I forrige uke var pil og bue en artig ting man hjalp barna med å lage selv, eller som var ansett som en flott hobby eller bare en artig aktivitet i festlig lag.
    I dag er det plutselig et terrorvåpen som man ikke kan forstå har vært lovlig solgt i butikk.
    Ja nå er det virkelig viktig å komme med skikkelig rasjonell regelendring i en fart.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Man skyter ikke med pil og bue (eller paintball eller luftgevær) i festlig lag uansett om det er å anse som leketøy. Gjør man det, er noe alvorlig galt et sted.

    Komkurransebuer er en helt annen sak enn leketøy uansett
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Dette tyder bare på at du har svært dårlig fantasi.
    Synd at folk som er besatt på å drepe andre ikke har like dårlig fantasi som deg, for det ville løst mye problemer.
    Her har man altså en fyr som er kjent mentalt ustabil. Han får selvsagt ikke innvilget skytevåpen. Så da tar han noe annet istedenfor.
    I forrige uke var pil og bue en artig ting man hjalp barna med å lage selv, eller som var ansett som en flott hobby eller bare en artig aktivitet i festlig lag.
    I dag er det plutselig et terrorvåpen som man ikke kan forstå har vært lovlig solgt i butikk.
    Dersom man tenker seg om litt; tror man virkelig at et forbud mot bue ville hindret denne fyren? La oss si at han ikke klarte å få tak i noe ulovlig eller lage noe selv.
    Mannen er åpenbart klart for å drepe. Men får ikke tak i bue. Da finner han noe annet.

    Man vil alltid finne en løsning om man ønsker å påføre andre lidelse. Og om man ikke har et verktøy , så tar man noe annet.
    Om du tar fra folk absolutt alt, så har de fremdeles armer og bein som er svært effektive til å drepe med.
    Tenk litt på dette når du sender barna dine på karatetrening.
    Det er noe som tyder på at empatien din mangler.
    Dersom han IKKE hadde hatt en pil og bue, så hadde flere av de som ble drept ikke blitt drept. Fordi han ikke hadde kommet innpå dem.
    En selvlaget pil og bue vil ikke drepe på samme måte!

    Hva er det med denne motviljen mot å gjøre det vanskeligere å foreta seg slike ting? Jeg rett og slett skjønner det ikke!
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    "Den bekjente sier det må diskuteres om terskelen er for høy for å gripe inn og bruke tvang mot folk som åpenbart kan være en fare for seg selv og andre og som trenger hjelp, dersom de ikke ønsker det selv."

    Dette har jeg ment lenge.
    Dette er helt klart villet politikk som går på å sette pasientens ønsker høyt. Dette ser man både i psykiatrien og somatikken forøvrig. Helsevesnet pålegges diverse tiltak som ikke er direkte medisinsk indisert, men som pasientene setter pris på. Det ble jo nylig en lovendring innen psykisk helse som setter pasientens autonomi svært høyt. De fleste fagpersoner mener at fokuset på pasientens medbestemmelse er for høyt. Selv om man ikke bør være etterpåklok i slike tilfeller, er det mulig at mange har sett at pasienten trenger hjelp, men dersom pasienten ikke ønsker hjelp og man ikke finner grunnlag for tvang er det ikke mer psykiatrien kan bidre med.

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet det. Jeg har flere erfaringer med dette.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Dette tyder bare på at du har svært dårlig fantasi.
    Synd at folk som er besatt på å drepe andre ikke har like dårlig fantasi som deg, for det ville løst mye problemer.
    Her har man altså en fyr som er kjent mentalt ustabil. Han får selvsagt ikke innvilget skytevåpen. Så da tar han noe annet istedenfor.
    I forrige uke var pil og bue en artig ting man hjalp barna med å lage selv, eller som var ansett som en flott hobby eller bare en artig aktivitet i festlig lag.
    I dag er det plutselig et terrorvåpen som man ikke kan forstå har vært lovlig solgt i butikk.
    Dersom man tenker seg om litt; tror man virkelig at et forbud mot bue ville hindret denne fyren? La oss si at han ikke klarte å få tak i noe ulovlig eller lage noe selv.
    Mannen er åpenbart klart for å drepe. Men får ikke tak i bue. Da finner han noe annet.

    Man vil alltid finne en løsning om man ønsker å påføre andre lidelse. Og om man ikke har et verktøy , så tar man noe annet.
    Om du tar fra folk absolutt alt, så har de fremdeles armer og bein som er svært effektive til å drepe med.
    Tenk litt på dette når du sender barna dine på karatetrening.
    Jeg vil jo tro det er betydelig mye vanskeligere å drepe flere tilfeldige forbipasserende hvis man bare kan sparke og slå dem, i forhold til hvis man har mulighet til å skyte dem med et våpen laget for å nedlegge bytter, som det pil og bue opprinnelig er. Og selv med kniv er man nødt til å jage etter de man skal ta, istedenfor å skyte dem på avstand.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Men jeg tenker også litt at politiet kanskje burde ha reagert mye skarpere og tidligere her enn de gjorde. Går en voksen person rundt med pil og bue på offentlig sted og oppfører seg truende må det være lov å anta at han ikke har gode hensikter.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Ellers virker det jo opplagt at gjerningsmannen skulle vært tvangsinnlagt og fått hjelp for lenge siden. Tragisk for alle involverte, men aller mest for de drepte og deres etterlatte.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Ja nå er det virkelig viktig å komme med skikkelig rasjonell regelendring i en fart.
    Men hva er det rent prinsipielt sett som skiller en jaktbue eller armbrøst fra et kruttdrevet skytevåpen? Samtlige av de kruttdrevne er jo underlagt registreringsplikt, samt regler for oppbevaring og diverse annet.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Tror det er vanskelig å få noen tvangsinnlagt på oppfording for å det litt enkelt. Vil anta at representanter for helsevesen mv er de eneste som kan initiere dette - da med dødsdom over seg når vedkommende slipper ut igjen.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Armbrøst er spesifikt forbudt.
    Sannsynligvis av to årsaker:
    1: det er lettere å bruke for utrenede, og man kan få langt mer kraft kombinert med presisjon
    2: tradisjonelle verdier. bueskyting har en helt annen kulturell tradisjon enn skyting med armbrøst.

    Punkt 2 er mindre relevant for skadeomfang, men mer for å få gjennomslag for lovreguleringer.
    Litt av samme greia som at alholhol tobakk er lovlig,selv om alle vet at om det hadde blitt introdusert i dag, så ville det aldri blitt lovlig.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Men hva er det rent prinsipielt sett som skiller en jaktbue eller armbrøst fra et kruttdrevet skytevåpen? Samtlige av de kruttdrevne er jo underlagt registreringsplikt, samt regler for oppbevaring og diverse annet.
    Ikke det jeg skriver om, det er dette ropet etter regelendringer etter engangshendelser jeg reagerer på, nå ser jeg diskusjonen om bevæpning av politiet også er oppe igjen, hva med å telle til 10.

    Da er det viktigere å se på andre og viktigere ting, etter Farsund drapene så ble det helt nye prosedyrer på hvordan ambulanse personell skulle håndtere situasjoner som på Kongsberg i går, å se på helsevesenet blir nok en greie i denne saken.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det er noe som tyder på at empatien din mangler.
    Nuhvel, det er vel heller morderen det er snakk om her som mangler empati. Og en hel del andre ting.
    Du kan ikke forvente at de som velger å begå drap av tilfeldige ukjente mennesker tenker på samme måte som deg og meg.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Ikke det jeg skriver om, det er dette ropet etter regelendringer etter engangshendelser jeg reagerer på, nå ser jeg diskusjonen om bevæpning av politiet også er oppe igjen, hva med å telle til 10.

    Da er det viktigere å se på andre og viktigere ting, etter Farsund drapene så ble det helt nye prosedyrer på hvordan ambulanse personell skulle håndtere situasjoner som på Kongsberg i går, å se på helsevesenet blir nok en greie i denne saken.
    Joda, jeg er enig i den tankegangen; man kan ikke komme med lovendringer hver gang noen finner på et eller annet rart som ingen hadde tenkt på før. Men av og til dukker det opp situasjoner som gjør at man gjerne kan tenke gjennom spørsmålene en gang til, og ha litt prinsipper rundt det som skjer. Jeg sier ikke at pil og bue skal forbys, jeg skjønner ikke helt hvorfor armbrøst er forbudt, heller, det kunne da også vært benyttet som konkurransevåpen, om noen ville noe sånt.
    Men jeg synes heller ikke det burde være fryktelig ille å innføre en form av registrering av jaktvåpen, selv om de er drevet av naturkreftene. Tror ikke det ville gjort livet så veldig mye vanskeligere for noen, egentlig.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Han får vel et relativt behagelig liv resten av sin levetid tyggende på tralala-la tabletter.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det er en vesentlig forskjell men bue/armbrøst er farlige nok på kort hold.

    En gammel "kjenning" som tester det meste. To much silly laughter men med armbrøst går pilene rett igjennom en skuddsikker vest.
    En relativt moderat armbrøst


    Med enkelbue

     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Man skyter ikke med pil og bue (eller paintball eller luftgevær) i festlig lag uansett om det er å anse som leketøy. Gjør man det, er noe alvorlig galt et sted.
    Hva definerer du som "festlig lag"?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    En armbrøst er relativt enkelt å lage. Tegningen (om man behøver det, står vel ikke akkurat i Hakkespettboka.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Kongsberg er byen jeg til stadighet kjører/kjørte igjennom på vei til hytta.
    Har alltid tenkt i de 10 årene, dette er en koselig by.
    Her kunne jeg fint ha bodd.
    Idyllen fikk litt sprekker nå, men slikt kan like godt ha skjedd hjemme der jeg bor.
    Forferdelig trist att slikt skjer.
    Men som andre sier her, er jo umulig å sikre seg helt mot slikt.
    Mulig att mannen er helt ut å kjør oppe i hode sitt, noe som er helt sikkert når du gjør slikt.
    Att han har hvert ut og inn av helsevesenet flere ganger.
    Da er det jo ekstra trist att han ikke er blitt tatt "vare" på.
    Men svarene kommer vel etter hvert, mye spekulasjoner i slike saker.
    Altså når man legger ut video allerede i 2017 om at man har konvertert til islam og er budbringer å diverse annet og mange har tipset om han, og at han trener i Hagen med slag våpen om sommeren og at han har vært alene i mange år så burde bjellene ringe kraftig.. en barndoms venn av han sendte inn bekymringsmelding til politiet og forklarte at han var veldig bekymret og mente han kunne være istand til å gjøre forferdelig ting. Hvorfor er ikke denne mannen tatt hånd om?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214

    radikalisert muslim?

    Minner meg mer om en person som har hørt historier om de fæle, farlige muslimene. En person som er sint på samfunnet og ønsker hevn. Han blir da en slik fæl muslim han har hørt slikt om.


    Folk roper om tvangsinnleggelse... fremfor å tvangsinnlegge slike som denne personen, kanskje vi heller skal gi de en meningsfylt jobb som de mestrer slik at de kan ta del av samfunnet. Da står de ikke på utsiden av samfunnet og titter inn. Og fremfor at samfunnet skal rakke ned på psykisk syke og videre utestenge dem, kanskje de skal få nødvendig helsehjelp?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Norge har en tetthet på skytevåpen som er mye høyere enn gjennomsnittet i Vesteuropa - og det er ekstremt få skyteepisoder med registrerte våpen....
    Galninger finner alltid en vei - om overbevisningen er sterk nok.... vi kan ikke forby oss vekk fra det faktum.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn