Diverse Drømmen som brast

Dinosauren

Medlem
Ble medlem
14.02.2021
Antall liker
92
Sted
Askim
For første gang i livet hadde jeg muligheten til å virkeliggjøre noe jeg hadde drømt om i mange år: Å kunne bruke gode penger på et anlegg som ville løfte meg opp i de "Audiofiles krets" og låte fantastisk bra. Etter å ha lest tester og anmeldelser, forum og sammenligninger steg budsjettet til stadig nye høyder, og jeg var etter hvert åpen for å bruke opp mot en halv million for å få noe som var "bra nok".

Men etter en lang reise rundt med ulike merker og oppsett, så har det ledet til en erkjennelse: Jeg er åpenbart ingen audiofil. Og her er hvorfor:

1) Jeg hører minimal - om noen - forskjell på separat pre- og power amp, kontra en integrert amp til halve prisen.
2) Jeg hører minimal - om noen - forskjell på et cd / streamer / amp oppsett til 40.000 kontra et til 150.000.
3) Jeg hører NULL forskjell på kabler - om jeg så tidobler prisen.
4) Noen av de mest hyllede forsterkerne på markedet er de jeg har likt minst (i den grad jeg faktisk er i stand til å rangere).
5) Den ultimate klarheten, nøytraliteten og detalj-gjengivlsen som så mange virker å være ute etter betyr mindre for meg enn varme og trøkk.
6) Det eneste stedet jeg virkelig hører forskjell er på høyttalere, men jeg skal ikke så mye forbi 50.000 før jeg synes at merverdien ikke samsvarer med prisøkningen.

Så uansett hvor mye jeg beundrer de fintfølende ørene deres - og uansett hvor sterkt jeg ønsket å være en av dere - så har jeg innsett at dere har noe jeg ikke har (Og det er på ingen måte et forsøk på å være ironisk). Jeg har derfor falt ned på et valg som sikkert diskvalifisere meg fra å poste her til evig tid:.. Så liten forskjell som jeg synes det virker å være på kilder, så er det viktigste for meg at det er enkelt i bruk, har krefter nok, og har et design som tiltaler meg. Det står mellom tre ulike alternativer, men jeg kommer uansett til å ende opp med at cd / amp/ streamer / kabler kommer til å koste mellom 30 og 50 tusen. Og så høyttalere for omtrent samme sum (her står det også mellom 3 alternativer). Og det er vel neppe særlig audiofilt, men mer enn bra nok i mine ører.

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
18.740
Sted
Fiff Avenue
Torget vurderinger
11
Kan jo være så mange grunner til at du ikke hører en forskjell som du mener er verdt investeringen. Rom og akustikkbehandling + høyttalerplassering for å nevne noe.
Det sagt, så er du innafor et budsjett som gir rom for et fantastisk anlegg og særlig på brukten.
Selv spiller jeg via en integrert forsterker til tross for samlet kostnad på noen hundre tusen..Og fortsatt er akustikktiltakene det viktigste i mitt anlegg. Integrert med streamer og dac får man til ditt budsjett med meget høy kvalitet.
Lykke til med jakten!

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
17.219
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Så uansett hvor mye jeg beundrer de fintfølende ørene deres - og uansett hvor sterkt jeg ønsket å være en av dere - så har jeg innsett at dere har noe jeg ikke har (Og det er på ingen måte et forsøk på å være ironisk).
Flott bidrag. Det du i det minste har i bøtter og spann er selvinnsikt. Det kunne flere her inne trengt mer av.

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Antall liker
877
Sted
Oslo
Mere enn bra nok er mere enn bra nok 🙂
Hilsen en sunn har brukt nesten 0 på kabler og hvor totalverdien er under 50k.
Har litt lyst på en sub, men vi får se når feriepengene kommer.

toneset2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.01.2009
Antall liker
239
Det er ikke prisen som avgjør, men opplevelsen. Gled deg over at du for en brøkdel av budsjettet du opprinnelig satte opp har greid å få den lyden du ønsker deg! Jeg kan forøvrig ikke se at det finnes noen regler her på forumet som skulle diskvalifisere deg av den grunn.

musicus

Ktêma
Ble medlem
10.05.2025
Antall liker
2.976
Sted
Std
Torget vurderinger
2
Gratulerer!! Du kommer spare deg for mye frustrasjon og...mange kroner (ikke ironisk ment dette) og kan fokusere enbart på musikken du liker!! :giggle:

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.794
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
...eller bruk pengene på en fornuftig hodetelefonforsterker og gode komfortable hodetelefoner. Sånne greier selger bra for tiden leser man.

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
608
Sted
Bergen
Tror de fleste her ikke bryr seg nevneverdig om kabler og forskjeller på DACer, men da poster men heller ikke noe om emnet.
Viktigste er rommet, så kommer høytalerne som skal passe inn og der er det smak og behag hva du vektlegger. Så forsterker som yter høyttalerne rettferdighet. Er ikke mer hokus pokus enn det for meg. Noen liker å bytte og med de digitale kilder kom "fiklebehovet", som ble tidligere dekket ved å optimere analoge kilder, gjerne til bytting av kabler, grønn tusj på CD-kantene etc. Det var forskjell i DAC i CDens barndom, men det er ikke å forvente at du hører forskjell på en dyr og svindyr DAC i dag dersom de begge har som mål å gjengi signalet uten farging.
Nyt musikken og går du ofte på konsert så får du en referanse (spesielt om du er i konsertsalen med orkester og kor og minimalt med PA.)

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Antall liker
2.720
Torget vurderinger
1
Kloke ord, kjør på og nyt musikken!

Ting tar ofte litt tid. Følg med her fra tid til annen. Interessante diskusjoner og masse musikktips. Dra gjerne og lytt hos andre.
Plutselig kan det komme snikende en tanke om litt mer av noe og litt endringer. Kanskje du til og med bare liker et produkt.
Eierglede kan bety masse.

Plutselig er du audiofil likevel……

Lykke til med musikkgleden

Atle

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
7.257
Torget vurderinger
36
Å være audiofil handler ikke om hvor mye penger man bruker, men at man er opptatt av god lyd. Det er heller ingen "lov" som sier at man alltid må være på jakt etter enda bedre lyd (selv om mange av oss nok har vært på det "kjøret" i kortere eller lengre tid).

Det viktigste er at du skaffer deg noe som gir deg selv godfølelsen. Som får deg til å trampe takta til musikken, og som får deg til å sette på enda en låt, selv om fornuften sier at du burde gjort noe helt annet. Et slikt anlegg trenger heldigvis ikke koste en halv million.

Dette handler i første rekke om egne preferanser og hva som skal til for at man blir fornøyd. Noen blir aldri fornøyd og kommer aldri ut av oppgraderingsbasillen. Andre sier "dette låter godt nok for meg", og er nok flinkere til å fokusere på det som er bra med eget anlegg, enn det som kunne blitt bedre.

Jeg synes som flere skriver her, at du har gjort deg noen sunne og fornuftige tanker om hva som skal til for at du skal trives med anlegget. Det viktigste tror jeg er at du har vært og hørt mange ulike anlegg FØR du har begynt å investere. Det er alltid en klok måte å gjøre det på, ikke minst fordi du da får hørt ulike anlegg i ulike rom og gjerne med ulike preferanser hos eierne. Det gir et bedre grunnlag for å vite i hvilken retning man selv ønsker å gå.

Og nettopp fordi du har gjort deg noen tanker om hva det er som er avgjørende for din oppfattelse av god lyd, er du audiofil så god som noen av oss andre her inne.

Lykke til med valget av stereoanlegg, uansett hva du måtte ende opp med, og bor du i nærheten og har lyst å høre hvordan det låter her hos meg, så er du selvsagt hjertelig velkommen til det også.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.766
Torget vurderinger
2
Bra innlegg.
Det viktigste jobben en "audiofil" gjør, er å finne ut hva han liker best selv, og bry seg mindre om hva folk forteller deg er "best".

Av og til dukker det opp overraskelser som tvinger oss til å endre oppfatning om et eller annet, og akkurat de øyeblikkene er vel både de morsomste og de mest skjellsettende, vil jeg påstå. 🙂

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.568
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Enig med deg! Godt skrevet:)
Og lydogakustikk har også helt rett.

Det vil jo alltid være slik at noen ønsker seg noe eksotisk og dyrt i stua, og at mye av gleden derfor potensielt ligger der.
Men det finnes veldig mye kult i lavere prisklasser, og for andre som for eksempel undertegnede er det herlig befriende å få godlyd ut av produkter som ikke gir skjelven etter handel. Gir også større rom for testing og utskifting, når man opererer i lavere prisnivåer:) Skal jo være en hobby, ikke en engangs investering som låser oss?

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
1.157
Vet ikke hvilket rom du hadde tiltenkt anlegget, men i en dagligstue uten akustikk behandling låter vel det meste likt? Det som måtte være av forskjeller spises vel opp av akustikken?

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.428
Torget vurderinger
1
Vet ikke hvilket rom du hadde tiltenkt anlegget, men i en dagligstue uten akustikk behandling låter vel det meste likt? Det som måtte være av forskjeller spises vel opp av akustikken?
Vel, har opplevd store forskjeller på kun bytte av høyttalere. Noen er faktisk ganske masete i lyden, dårlig designede kasser, delefiltre med sikkert ikke helt optimal delefrekvens til elementene eller dårlige elementer til tiltenkt bruk og for mye energi i det hele tatt på enkelte frekvenser som stikker seg ut.
Akustikk utgjør noe, men ikke så mye endel her inne mener. Man får rett og slett ikke fikset feilkonstruerte høyttalere så lett. Noen høyttalere fungerer rett og slett bedre enn andre selv i en vanlig stue uten noen spesielle akustiske tiltak.
Høyttalere er den viktigste komponenten.

Men igjen, høyttalere behøver ikke koste så innmari mye for å være top notch, det man betaler mest for er vel egentlig finish!

Atlerovik

Konvertitt
Ble medlem
30.08.2019
Antall liker
13.379
Sted
Oslo
Torget vurderinger
22
Trådstarter har etter min mening helt rett i de fleste av synspunktene sine. Mye fornuftig her og jeg kjenner meg godt igjen (y)(y)(y)
Men kanskje ikke i kostnadsnivået? 😁

For øvrig fint innlegg og tråd. Samme hva anlegget koster og hva du hører forskjell på og ikke. Det som betyr noe er at du koser deg med den musikken du liker.

Atlerovik

Konvertitt
Ble medlem
30.08.2019
Antall liker
13.379
Sted
Oslo
Torget vurderinger
22
Tror de fleste her ikke bryr seg nevneverdig om kabler og forskjeller på DACer, men da poster men heller ikke noe om emnet.
Jeg våger å påstå at det er motsatt, om ikke alltid, så i hvert fall ofte. Tror veldig mange bryr seg om og hører forskjell, men ikke orker å poste på grunn av diskusjonsklimaet rundt disse emnene.

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
1.157
Vel, har opplevd store forskjeller på kun bytte av høyttalere. Noen er faktisk ganske masete i lyden, dårlig designede kasser, delefiltre med sikkert ikke helt optimal delefrekvens til elementene eller dårlige elementer til tiltenkt bruk og for mye energi i det hele tatt på enkelte frekvenser som stikker seg ut.
Akustikk utgjør noe, men ikke så mye endel her inne mener. Man får rett og slett ikke fikset feilkonstruerte høyttalere så lett. Noen høyttalere fungerer rett og slett bedre enn andre selv i en vanlig stue uten noen spesielle akustiske tiltak.
Høyttalere er den viktigste komponenten.

Men igjen, høyttalere behøver ikke koste så innmari mye for å være top notch, det man betaler mest for er vel egentlig finish!
I en dagligstue ville jeg definitivt valgt aktive høyttalere helst med romkorreksjon. Bare tull å rote rundt med bokser og kabler som uansett gir dårligere lyd enn tilsvarende prisede aktive. Ser ikke bort fra at trådstarter kunne fått det han var ute etter ved kun å konsentrere seg om aktive oppsett. Men jeg respekterer at Hifi ikke nødvendigvis er for alle, spesielt med det prisnivået ting har lagt seg på etterhvert.

Wiim

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.02.2025
Antall liker
79
Sted
Akershus
Litt myke møbler, teppe og gardiner holder ofte lenge, hvis du ikke har et håpløst rom. Trådstarter skal prise seg lykkelig av å bli fornøyd med noe som ikke er svindyrt. Det er ikke noe gøy å være en snobb heller. Det er dyrt, frustrerende, og alt man vil er å høre musikk. Har hatt rundt 20 par høyttalere de siste par årene. Og har mer eller mindre vært frustrert av hvor lite jeg er enig med testere på Youtube, blader og hva andre anbefaler. Jeg endte opp med noe som endelig jeg kunne være fornøyd med. Og ja, høyttalere er selvfølgelig det mest avgjørende i et anlegg. Gud bedre hvor mye forskjellige lyder det er der ute. Jeg endte på et par Kef Reference 3 Meta. Og helt ærlig, nå gir jeg blanke i hi-fi. Nå kan jeg nyte musikk med gåsehudfaktor så det holder. Jeg er kanskje en dårlig audiofil, og bare en lydsnobb. Jeg kan leve med det.

KMR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2012
Antall liker
283
Sted
Fyresdal
Torget vurderinger
0
For første gang i livet hadde jeg muligheten til å virkeliggjøre noe jeg hadde drømt om i mange år: Å kunne bruke gode penger på et anlegg som ville løfte meg opp i de "Audiofiles krets" og låte fantastisk bra. Etter å ha lest tester og anmeldelser, forum og sammenligninger steg budsjettet til stadig nye høyder, og jeg var etter hvert åpen for å bruke opp mot en halv million for å få noe som var "bra nok".

Men etter en lang reise rundt med ulike merker og oppsett, så har det ledet til en erkjennelse: Jeg er åpenbart ingen audiofil. Og her er hvorfor:

1) Jeg hører minimal - om noen - forskjell på separat pre- og power amp, kontra en integrert amp til halve prisen.
2) Jeg hører minimal - om noen - forskjell på et cd / streamer / amp oppsett til 40.000 kontra et til 150.000.
3) Jeg hører NULL forskjell på kabler - om jeg så tidobler prisen.
4) Noen av de mest hyllede forsterkerne på markedet er de jeg har likt minst (i den grad jeg faktisk er i stand til å rangere).
5) Den ultimate klarheten, nøytraliteten og detalj-gjengivlsen som så mange virker å være ute etter betyr mindre for meg enn varme og trøkk.
6) Det eneste stedet jeg virkelig hører forskjell er på høyttalere, men jeg skal ikke så mye forbi 50.000 før jeg synes at merverdien ikke samsvarer med prisøkningen.

Så uansett hvor mye jeg beundrer de fintfølende ørene deres - og uansett hvor sterkt jeg ønsket å være en av dere - så har jeg innsett at dere har noe jeg ikke har (Og det er på ingen måte et forsøk på å være ironisk). Jeg har derfor falt ned på et valg som sikkert diskvalifisere meg fra å poste her til evig tid:.. Så liten forskjell som jeg synes det virker å være på kilder, så er det viktigste for meg at det er enkelt i bruk, har krefter nok, og har et design som tiltaler meg. Det står mellom tre ulike alternativer, men jeg kommer uansett til å ende opp med at cd / amp/ streamer / kabler kommer til å koste mellom 30 og 50 tusen. Og så høyttalere for omtrent samme sum (her står det også mellom 3 alternativer). Og det er vel neppe særlig audiofilt, men mer enn bra nok i mine ører.
100% enig, skjønner ikke hvordan alle hører disse forskjellene. Jeg prioritere høyttalere med mye trøkk og morro og generelt det visuelle.Kan fort koste litt det også, men ikke flere hundre tusen og watt er billig når man ikke hører forskjell avlikevel 😜 veldig greit å ikke ha så følsomme ører tenker jeg 🙂

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.794
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nei. Definitivt ikke.

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.568
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
[QUOTE="Dinosauren, post: 4336498

[/QUOTE]

Husker at du var på let etter tips, og blir litt nysgjerrig på om du fikk prøvd noen av tipsene du fikk, -og/elller stilte spørsmål om, hjemme i eget kjent miljø? Det er jo ofte slik at om man har fått til et greit anlegg hjemme fra før, så kan demoer ute hos forhandlere og på messer være en stor skuffelse. Gøy også å høre hva du har bestemt deg for, og om du har hørt utstyret hjemme.

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Antall liker
21.822
Sted
Langesund
:)
Helt enig jeg også. Lite forskjeller på kilder og amper. Ingen forskjell på kabler for min del. Høyttalere/rom og tonale settinger med DSP hører jeg meget godt forskjeller på.
Har dinosauren vært ute og hørt andres tilnærming? Velkommen til en lytt på et anlegg, der det er de siste tingene som prioriteres.

Sist redigert:

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
608
Sted
Bergen
Jeg våger å påstå at det er motsatt, om ikke alltid, så i hvert fall ofte. Tror veldig mange bryr seg om og hører forskjell, men ikke orker å poste på grunn av diskusjonsklimaet rundt disse emnene.
Mulig det, jeg kan strengt tatt bare svare for meg selv

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
12.421
Torget vurderinger
2
Det var et ærlig og forfriskende og velformulert (og ikke minst observasjoner jeg kan si meg enig i ) innlegg fra trådstarter . Takk for det.
Jeg kom innom her idag etter å ha vært på et forum hvor det i full alvor menes at en platespiller puck/vekt i kobber til 30 000 kr må spilles inn 200-300 timer før den yter sitt beste.. det er slik galskap at man nesten får lyst til å torpedere livsløgnen og vrangforestillingene deres.. men så slem er jeg jo ikke.…

Over en visst teknisk nivå og gitt kraftbehov gir ikke mer penger og finere front noe mer lydmessig bidrag, da er det design , luksus, eierglede og prestisje som spiller inn mer en reell ytelse.

Men jeg innrømmer åpent min forfengelighet og svakhet for gull og store VU metere, og jeg innser at mindre bruk av penger hadd gitt vel så godt om ikke bedre totalresultat . men jeg er ferdig og trenger ikke kjøpe noer greier mer, med midre noe ryker. Har ikke lyst på hverken DAC, forforsterker, power amp, kabler eller CD spiller eller streamer lengre .
Det eneste som får meg til å sikle er vinylgreier, dvs platespillere.

Og om jeg skulle drømme om bedre høytalere enn de som er i stua nå , så kommer jeg på at de beste jeg vet om har jeg allerede, jeg trenger bare litt flyttehjelp for å bytte om.

Høyttaler>>forsterker>>>>digital kilde

Ellers har @The Shy et godt poeng.. å lytte hos andre og ha andre til å lytte hos en selv kan være en viktig inspirasjon og øreåpner…

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
60.221
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
Trist at du ikke føler tilhørlighet. Du trenger jo ikke betale kontigent for å være med, bare ha bastante meninger. Selv det å fnyse av andre folks pengebruk kvalifiserer Dessuten når det kommer til det å samle seg rundt oppdiktede opplevelser og kaste bort ressurser og tid, synes jeg ikke vi audiofile er de verste.

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
569
Sted
Oslo
Torget vurderinger
26
Det virkelig gode anlegget er det du liker lyden av. Ikke det som måler best eller som forståsegpåere mener er uovertruffet!

Topp Bunn