Bil, båt og motorsykkel Drømmebiltråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Er det noen her som har erfaring med Jaguar XJS eller Mercedes SL (R107)? Jeg har fundert litt på om det kunne vært morsomt med en grand tourer. Bakgrunnen for at disse to modellene vurderes er:

    - det er veteran/like før veteran. Billig forsikring og lavt verditap om noe (vesentlig når man bruker bilen sjeldent).
    - de kan fåes åpne (som er en forutsetning for tenkt bruk, derfor er f.eks Porsche 928 utelukket.
    - det er mulig å få deler
    - cruisere mer enn sportsbiler
    - mulig å få med litt bagasje

    Dersom noen har testet eller eid disse hadde det vært interessant å høre litt om erfaringene deres.
    XJS er et ganske bra kjøp for tiden - interessen og prisene er på vei opp, men er jo fortsatt ganske lave i forhold til lignende biler.

    Personlig er jeg svak for utseende til targaen (XJ-SC) så jeg ville gått for en slik fremfor en cab av estetiske årsaker - billigere er de også! ;)
    ellers ble jo XJS laget såpass lenge at en stor del av valget går ut på å finne ut hvilken æra/motor/girkasse man vil ha.

     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Smak/behag, men i mine øyne er jo ikke XJS noen direkte designperle da ;) .
    Hva med en XK cab i steden?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Personlig synes jeg XJS er penere enn XK, skjønt siste generasjon XK har et vanvittig flott interiør i enkelte utgaver. Jeg har bestandig likt designet på XJS og SL R107. Jeg vet mange ikke er så glad i designet på XJS, men jeg er. Og så er det altså helt åpen bil som gjelder dersom jeg skulle hatt en av disse. Og det handler om når og hvordan jeg ser for meg å bruke den om det blir aktuelt.

    Men ingen som eier eller har kjørt disse mye?
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.454
    Antall liker
    957
    Hadde jeg vært i samme situasjon hadde jeg vurdert å spørre en av herrene bak Norsk Gran Turismo Union, Bjarne Reistad. Tidligere bilselger (mener jeg), nå ansatt i AMCAR og med bred erfaring og ditto kontaktnett.



     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.784
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke peiling på noen av bilene, men basert på utseendet alene så foretrekker jeg SL'en.
    Gjerne i rødt eller sølv.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    @bjarnetv : Selv om jeg designmessig er svak for tidlig XJS, og V12 er stas, så heller jeg mot sen utgave med firetrinnskasse og rekkesekser pga driftssikkerhet og vedlikehold. Senere modeller har vel en del Bosch rundt om også, og enklere tilgang til bremser. For SL har jeg forstått at senere utgaver er mindre utsatt for rust, har firetrinnskasse og et forbedret innsprøytningssystem.

    Litt av poenget med en slik bil, om jeg skulle hatt det, er å ha en komfortabel, sikker bil med relativt høy driftssikkerhet (jeg snakker relativt, så poenget er altså ikke en moderne Toyota Corolla eller BMW X3). Det er også en fordel om bilen ikke er for dyr å servicere (igjen relativt).
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.023
    Antall liker
    870
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Jeg hadde en XJS V12 H.E i noen år. Deilig cruiser, ingen sportsbil som du sier Fosse. De som syns XK er vakrere synes antagelig Toyota Camry er sexy også.
    En gang i livet skal man ha en V12, og ikke for annet, så for å kunne si til kompisen som parkerer Audi A8 i oppkjørselen din - " Har du bare 8 cylindre?"
    Et annet argument man oppdager er relevant er de klassiske tipsene på nettforum, "alle har råd til en XJS, men du skal ha dypere lommer for å holde den på veien"
    Men slik er det vel med alle entusiastbiler, de er ikke nødvendigvis økonomisk fornuftige.
    Hadde en mekaniker som nektet å åpne panseret uten å ha brannslukningsapparatet i nærheten. All bensintransport foregår OVER motorblokka, i en blanding av gummislanger med vulkaniserte overganger mot metallrør. Lekker det så....
    Mange løsninger som krever et humoristisk og avslappet forhold til logikk og mekanikk. Alt dette oppheves av gleden med å skli avsted etter å ha fylt 90 liter 98okt mens trusene glir langsomt av alle hunkjønn som står igjen på bensinstasjonen med softice og barnevogn. Noen av dem ihvertfall....

    IMG_6418 copy.JPG
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    @Fosse
    de kom jo helt til slutt med en 6L V12, som er ganske pålitelig, men naturligvis hakket mer komplisert og dermed også dyrere å serve enn rekkesekseren.

    AJ16 motorene er ekstremt solide evighetsmaskiner som er enkle å ha med å gjøre, så de er et ganske trygt valg så lenge servicer blir fulgt og kjøleslanger blir byttet når de begynner å morkne ;)

    Tyrells classic workshop har forresten en bra video på W107, om du ikke allerede har sett den
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Takk Gunzi. Den så jo bare vanvittig lekker ut! Og ja, det er en fantastisk lyd og motor i disse V12-erne.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Har hatt et godt øge til XJS siden midten av 80-tallet og den står ganske så høyt oppe på min liste over potensielle søndagsbiler.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    4.020
    Torget vurderinger
    10
    Har hatt -86 SL420, nydelig bil! Sportslig i forhold Jag`n synes jeg.
    Smak og behag, ingen XJS her. :)

    Mvh.
    SAL
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    E-type serie 3 er ikke det jeg undersøker, jeg kartlegger en rimeligere, mer moderne bil som er enklere å drifte (ja, ja, jeg vet dette ikke er corolla uansett). Det skal være en cabriolet jeg kan legge ut på langtur med og hvor det er plass og klima til at det er greit å ta ,ed seg det man trenger og kan kjøre i det meste av vær (sommerstid). Og hvor det er noe sikkerhetstiltak. Og kanskje også mulighet for å kjøre på noe lavere turtall enn med de eldste utgavene av SL/XJS. Videre er litt av poenget å undersøke biler jeg siklet på som barn/ungdom. Biler som fantes på norske veier men ikke stod i nabolaget. Og så skal det selvsagt være ulikt det jeg allerede har, bruksmessig og designmessig. Derfor er f.eks SL R107 mer aktuell enn Pagode. En pagode ville blitt en slags konkurrent til e-type.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Personlig liker jeg XJS best. Veldig harmoniske linjer, og litt "stiff upper lip" På R107 er det noe som ikke stemmer, mulig den har litt for kort akselavstand. Det er en liten disharmoni mellom hjul og karosseri. Jeg vil også tro at deletilgangen til Jaguaren er større og betraktelig billigere enn til tyskeren.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964
    Lytter til Tony Joe - The Path of a Decent Groove, mens jeg leser denne tråden starter:


    Må være en perfekt låt for Jag cruising :D
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    Chuck Berry :
    I saw a Cadillac sign
    saying No money down

    Evt: No particular place to go
    Gjelder kanskje enhver Amcar
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har aldri helt forstått dette med superlave biler. Lave racingbiler for bane, ok, men når bilene senkes slik at de ikke er kjørbare - det ser bare for dumt ut i mine øyne. Og så liker ikke overdreven lavprofildekk heller.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Her jeg bor har vi et par fartsdumper der man omtrent subber nedi med en bil som ikke er senket. Jeg hadde en bil som var senket (kjøpt brukt - forrige eier hadde senket den) og det tok ikke lang tid før fremre støtfanger måtte skiftes da den til stadighet slo nedi når jeg passerte fartsdumper. I tillegg ser det Harry ut.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^^ Det er en egen "gren" innen customizing - lead sleds. De fleste har hydraulisk fjæring, slik at bilen kan heves ved evt behov.

    Utover det, så ser de fleste biler bedre ut om du får presset dem litt nærmere bakken. Deler forøvrig synet på (for) store hjul og ultra-lavprofil dekk.
    Ser bare helt feil ut på klassiske biler.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg sier ikke at det er feil, jeg sier bare at jeg synes det ser for dumt ut. Nose lift på en 911 GT3RS er greit, de bilene kan kjøres på normale veier. Har selv en senket 911, men ikke mer enn at den fungerer. Det jeg mener er at når du opplagt ser at det ikke er mulig å bruke bilen slik den fremstår så ser man at noe er feil, og når noe opplagt er ufunksjonelt (i alle betydninger av ordet) så er det heller ikke vakkert. Jeg kan forstå at man finner det attraktivt å drive en egenskap til det maksimale, men så passerer man et punkt hvor det ikke er brukbart, og da har man etter mitt skjønn gått for langt. Bilen over ser dysfunkjonell ut.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Har ikke noe i mot ekstrem senking, så lenge det er luftfjæring inne i bildet - da blir det bare som Citroen SM, som er flat som en padde når den står parkert, men står på stylter i bevegelse ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^^ Smak og behag (liker/liker ikke) dette her. Noen foretrekker små pupper, andre store ;)
    Men ja, enig om et kjøretøy er permanent senket slik at det ikke kan "brukes". Da er det jo mer eller mindre et rent utstillingsobjekt.
    Men igjen - med hydraulisk/luftfjæring hever man enkelt bilen til ønsket nivå under ordinær kjøring. Ingen mer hokus-pokus det, enn noselift på 911´n.
    Eller f.eks SUV´r der man kan heve/senke etter ønske/behov.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Selv synes jeg imidlertid det er en forskjell på senkingen av bilen over, til det jeg oppfatter som uhensiktsmessig og uestetisk og noselift på en 911. På 911-en har justeringen en funksjon og hensikt. Det er den jeg ikke forstår på bilen over. Vi har nok ulik smak ptb, og det er helt fint. Det er ikke noe rett og galt her.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Senkingen på Merc´n på bildet har både funksjon og hensikt, men i en helt annen sammenheng, utfra et helt annet motiv.
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.023
    Antall liker
    870
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    jag2.jpg jag1.jpg

    Hvis jeg skal rane en bank en dag, eller gjøre en gedigen shoot-out mot konkurrerende mafiabander, holder jeg fortsatt en knapp på Jaguar. Senket eller ikke. Men jeg vil ha med Michael Caine, og da er det kanskje for sent?
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    Vis vedlegget 749791 Vis vedlegget 749792

    Hvis jeg skal rane en bank en dag, eller gjøre en gedigen shoot-out mot konkurrerende mafiabander, holder jeg fortsatt en knapp på Jaguar. Senket eller ikke. Men jeg vil ha med Michael Caine, og da er det kanskje for sent?
    Har selv kjøpt samme briller han brukte bla i The Italian Job, holder det til at jeg får bli med på en kjøretur?
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    4.020
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har legitimasjon...

    Mvh.
    SAL
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg kunne tenkt meg en slik, men jeg er for lang. Har prøvesittet en og fikk ikke på taket :(
    Åpen bil i Trondheim er ikke noe godt sjakktrekk.

    1632387375800.png
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.156
    Antall liker
    5.085
    Nye Lotus Emira ser ganske grym ut, spesielt for en sportsbil for under millionen.

    2022-lotus-emira-final-gasoline-sports-car-01.jpg
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.966
    Antall liker
    6.055
    Torget vurderinger
    32
    Jeg hadde en XJS V12 H.E i noen år. Deilig cruiser, ingen sportsbil som du sier Fosse. De som syns XK er vakrere synes antagelig Toyota Camry er sexy også.
    En gang i livet skal man ha en V12, og ikke for annet, så for å kunne si til kompisen som parkerer Audi A8 i oppkjørselen din - " Har du bare 8 cylindre?"
    Et annet argument man oppdager er relevant er de klassiske tipsene på nettforum, "alle har råd til en XJS, men du skal ha dypere lommer for å holde den på veien"
    Men slik er det vel med alle entusiastbiler, de er ikke nødvendigvis økonomisk fornuftige.
    Hadde en mekaniker som nektet å åpne panseret uten å ha brannslukningsapparatet i nærheten. All bensintransport foregår OVER motorblokka, i en blanding av gummislanger med vulkaniserte overganger mot metallrør. Lekker det så....
    Mange løsninger som krever et humoristisk og avslappet forhold til logikk og mekanikk. Alt dette oppheves av gleden med å skli avsted etter å ha fylt 90 liter 98okt mens trusene glir langsomt av alle hunkjønn som står igjen på bensinstasjonen med softice og barnevogn. Noen av dem ihvertfall....

    Vis vedlegget 749369

    Jeg tar en XK120 over en XJS sju dager i uka. :cool:

    xk120_2.jpg

    Roy
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.471
    Antall liker
    7.393
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Vis vedlegget 749791 Vis vedlegget 749792

    Hvis jeg skal rane en bank en dag, eller gjøre en gedigen shoot-out mot konkurrerende mafiabander, holder jeg fortsatt en knapp på Jaguar. Senket eller ikke. Men jeg vil ha med Michael Caine, og da er det kanskje for sent?



    Du kan snart få kjøpt en original slik en av meg, med motor med gull-topp og det hele :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Morsomt at Renault (Alpine er jo racingmerket til Renault) har "gjenoppfunnet" A110. En bil som skiller seg ut utseendemessig. Originalen fra 60-tallet:

    1632391983858.png

    Den tas helt sikkert ikke inn i Norge :(
    700 000 SEK i Sverige
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn