Bil, båt og motorsykkel Drømmebiltråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Her er min drømme bil nå!

    Nesten samme motor som over med en 4 liter GT3 motor på 500 gamp og midtplassert motor. Jeg er litt enklere enn BB over her så ittno Weissach Pack…. Selv om magnesium felgene hadde vært fett å hatt men ikke for total sum 400.000,- som Porsche skal ha for WP og felg.

    Vanvittig lyd i kupeen sies det👍.

    8597FE60-D925-4C1B-B5CB-3874852BBA9B.jpeg
     
    Sist redigert:

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    4.257
    Torget vurderinger
    10
    Her er min drømme bil nå!

    Nesten samme motor som over med en 4 liter GT3 motor på 500 gamp og midtplassert motor. Jeg er litt enklere enn BB over her så ittno Weissach Pack…. Selv om magnesium felgene hadde vært fett å hatt men ikke for total sum 400.000,- som Porsche skal ha for WP og felg.

    Vanvittig lyd i kupeen sies det👍.

    Vis vedlegget 866877
    Prøvde 991 GT3RS som en kompis av meg kjøpte ny, 918 stoler og mye moro, herlig lyd og gikk bra!
    Heftig sak! :)
    Mvh.
    SAL
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Pokker dette er kunstig, syntes det var litt rart. Men bilen vil jeg ha da...
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4

    Syntes det var rart med passering buss, her er d virkelig
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Pokker dette er ikke samme bil, men noe rart er det
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.419
    Antall liker
    12.503
    Sted
    Sørlandet
    Kongebilde!!! Takk. Jeg har fortsatt Right On magasinet med din Opel og den var en STOR inspirasjon når jeg taksenket min første bil. Tusen takk!

    Apropos Stockholm Open... det har skjedd en utrolig utvikling på både race og bilfronten i nabolandet som igjen har ført til enorm popularitet igjennom internet og da spesielt youtube og diverse forum. Store folkemengder møter opp, sperrer av offentlige motorveier og kjører ulovlige (og også lovlige) race. Politiet måtte til slutte ta aksjon og det endte med at dem tok beslag i en av de absolutt raskeste bilene og filmet når dem presset den:

    http://youtube.com/shorts/Tcq8df3rtVY?feature=share

    Flere av de andre raskeste bilene i Sverige ble deretter raskt shippet over til USA hvor dem har deltatt og dominert store race som Sick Week og Drag Week. Vi snakker her om gatebiler med nesten 3000 hk og race hvor mange av de store navnene i USA deltar. I år vant svenske Michael Westberg Sick Week med sin S10 - 6.40 og 350 km/t!! Bemerk at det er 5 race på 5 forskjellige baner over en arbeidsuke og dem må kjøre bilen mellom de forskjellige banene med pålagte pitstop for å registrere seg. Totalt kjørte dem nesten 130 mil på årets utgave av Sick Week.

    1678174449012.png

    Nummer to ble Stefan Gustafsson med sin sinnsyke Corvette og også han med en 6.xx gjennomsnitt etter alle 5 banene

    1678174922713.png
     
    Sist redigert:

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    4.257
    Torget vurderinger
    10
    Heftige biler!
    Det nærmeste jeg kommer må bli Vega`n jeg bygde i -85/86, skulle være gatebil men slet vel litt med å få annet enn prøveskilt på den? :)
    Ble noen turer på gata her og der!

    Vega`n på byen 001.jpg Vega Øker`n 001.jpg
    476 Milodon Hemi med presse, 3-speed Lenco, Lenco 9" og 14" slicks.

    Mvh.
    SAL
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    3.484
    Torget vurderinger
    8
    Jeg er ekstremt imponert over hvor fort man klarer å kjøre med "gatebiler" i dag. Jeg er like imponert over den kunnskapen og viljen som ligger bak det å gjennomføre slike prosjekt.
    Når det gjelder dine prosjekter @SAL kunne vel du hatt din egen drømmebil tråd med alt det du har styrt med 🙂
    Mvh
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.251
    Antall liker
    9.036
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Heftige biler!
    Det nærmeste jeg kommer må bli Vega`n jeg bygde i -85/86, skulle være gatebil men slet vel litt med å få annet enn prøveskilt på den? :)
    Ble noen turer på gata her og der!

    Vis vedlegget 899300 Vis vedlegget 899301
    476 Milodon Hemi med presse, 3-speed Lenco, Lenco 9" og 14" slicks.

    Mvh.
    SAL
    Tja, det er da vel flere av dine kreasjoner som kunne sklidd inn her?
    Morro med lenco.. sitte å dra i spaker til man ser mannen man ikke vil se :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    4.257
    Torget vurderinger
    10
    Jeg er ekstremt imponert over hvor fort man klarer å kjøre med "gatebiler" i dag. Jeg er like imponert over den kunnskapen og viljen som ligger bak det å gjennomføre slike prosjekt.
    Når det gjelder dine prosjekter @SAL kunne vel du hatt din egen drømmebil tråd med alt det du har styrt med 🙂
    Mvh
    Takker så mye for hyggelige ord bia!
    Håper å rekke et par til før lyset går.... :)
    Dagens "gatebiler" er helt værst, råere en gamle prostockbiler, de kan vel betegnes som Promod vil jeg tro uten noe reglement?

    Mvh.
    SAL
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    4.257
    Torget vurderinger
    10
    Tja, det er da vel flere av dine kreasjoner som kunne sklidd inn her?
    Morro med lenco.. sitte å dra i spaker til man ser mannen man ikke vil se :)
    Det har du kanskje rett i, har blitt mange prosjekter i løpet av årene.
    Lenco`n er helt værst, tåler hva som helst!

    Mvh.
    SAL
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    3.484
    Torget vurderinger
    8
    Takker så mye for hyggelige ord bia!
    Håper å rekke et par til før lyset går.... :)
    Dagens "gatebiler" er helt værst, råere en gamle prostockbiler, de kan vel betegnes som Promod vil jeg tro uten noe reglement?

    Mvh.
    SAL

    Det er ingen tvil om at utviklingen har vært enorm. Samtidig vokste man opp med å lese om Bagarn, Rullekams Ronny, Kvisten og andre "galninger". For meg er 90-tallets stockolm open, world street finals o.l. det som ligger hjertet nærmest. Det var også grunnen til jeg begynte med gamle muskelbiler.
    Ingenting slår bøllefaktoren til Lenco på gaten, men selv har jeg kommet til at en litt oppskremt big block er det lengste jeg er villig til å strekke strikken i dag🙂
     

    RC30

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2005
    Innlegg
    155
    Antall liker
    252
    Byttet fra Weber 45DCOE’s til 48DCO’s for å få bukt med et kraftig dip rundt 4500 RPM, og det ser ut til å ha vært særdeles vellykket :) Stiplete linjer med 45, heltrukne med 48. 1720 ccm, 205 hk@8410 og 189 Nm@6480. Ikke så gææernt i en gammel sugemotor :)
     

    Vedlegg

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    4.257
    Torget vurderinger
    10
    Byttet fra Weber 45DCOE’s til 48DCO’s for å få bukt med et kraftig dip rundt 4500 RPM, og det ser ut til å ha vært særdeles vellykket :) Stiplete linjer med 45, heltrukne med 48. 1720 ccm, 205 hk@8410 og 189 Nm@6480. Ikke så gææernt i en gammel sugemotor :)
    Størrelse på halsringer?
    Holder på med 48 IDA og er litt usikker på hvor jeg begynner.

    Mvh.
    SAL
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.419
    Antall liker
    12.503
    Sted
    Sørlandet
    Størrelse på halsringer?
    Holder på med 48 IDA og er litt usikker på hvor jeg begynner.

    Mvh.
    SAL
    Det kan du regne ut. Du kan også regne ut hvilken effekt de forskjellige halsringene vil gi. Du kan enten bruke Engine Analyzer eller formler. Hvor stor innsugsventil /ventiler og hvor lang innsugskanal?

    205hk på 1.72 liter er 119 hk pr liter og det er bra! Hvilken komp og fuel?

    Johannes Person (JPM) anser jeg som en av de bedre vi har i Europa på topper og motorbygging. Han bygget en 1.776 liter motor (94 x 64) VW luftkjølt motor for en engelskmann. Shell 98 oktan, 2 ventiler pr sylinder, støtstenger og 249,7hk ved 10700 omdr. Det er 140.6 hk per liter som jeg anser som verdensklasse.

    1678218430464.png
     
    Sist redigert:

    RC30

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2005
    Innlegg
    155
    Antall liker
    252
    Størrelse på halsringer?
    Holder på med 48 IDA og er litt usikker på hvor jeg begynner.

    Mvh.
    SAL
    Har ingen erfaring med IDA, men det er i utgangspunktet kanskje ikke så forskjellig fra DCOE? Her er i hvertfall et utgangspunkt for DCOE, største forskjell er kanskje på emulsjonsrørene? https://www.carbparts.eu/calculator
    Halsringene med 45 var 38 mm, med 48 er de 39 mm.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    RC30

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2005
    Innlegg
    155
    Antall liker
    252
    205hk på 1.72 liter er 119 hk pr liter og det er bra! Hvilken komp og fuel?
    Komp er 12:1 og motoren er satt opp til gatekjøring på 95 oktan. Bakgrunnen for det lave oktantallet er tilgangen på 98-102 oktan i sørlige deler av Europa. I Sør-Italia er det som oftest spindelvev og rust på hengelåsene som sperrer høyoktanpumpene :)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.419
    Antall liker
    12.503
    Sted
    Sørlandet
    Halsringer må sees i sammenheng med størrelse på innsugsventil, utformingen av selve innsugskanalen og hvilke motor man er ute etter.

    Takk RC30! Det står respekt av noe slikt og at du velger å holde deg innenfor hva som er mulig med dagen pumpebensin. Mistenker at du bruker kam med en hel del durasjon og løft.
     

    RC30

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2005
    Innlegg
    155
    Antall liker
    252
    Halsringer må sees i sammenheng med størrelse på innsugsventil, utformingen av selve innsugskanalen og hvilke motor man er ute etter.

    Takk RC30! Det står respekt av noe slikt og at du velger å holde deg innenfor hva som er mulig med dagen pumpebensin. Mistenker at du bruker kam med en hel del durasjon og løft.
    Innsugskammen er en slik https://www.burtonpower.com/genuine...1-camshaft-inlet-ford-bda-16v-new-ba0264.html
    Eksoskammen er den orginale https://www.burtonpower.com/genuine...camshaft-ford-bda-16v-exhaust-new-ba0239.html
    En velprøvd og anerkjent god kombinasjon til mitt bruk. Satt opp etter anbefaling fra Alan Sherwood fra https://www.sherwoodengines.com/
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    4.257
    Torget vurderinger
    10
    Takker så mye for innspill!
    Har vel "kontroll", men bestandig fint med innspill, blir notert hva folk bruker. :)
    Jeg har dreiet halsringer på 38, 40 og 42mm.
    Blir bremsing, tenning og tenningskurve, dysing samt flytting av kam. Kjører Jesel beltdrive så da kan man flytte cam trinnløst. Ford small block. 4.125 borr og 3.25" slag.
    Blir en fin motor med god kjørbarhet på svingete veier!
    Stående 48 IDA sørger for like tøff lyd foran som bak... :)

    Mvh.
    SAL
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.419
    Antall liker
    12.503
    Sted
    Sørlandet
    Takker så mye for innspill!
    Har vel "kontroll", men bestandig fint med innspill, blir notert hva folk bruker. :)
    Jeg har dreiet halsringer på 38, 40 og 42mm.
    Blir bremsing, tenning og tenningskurve, dysing samt flytting av kam. Kjører Jesel beltdrive så da kan man flytte cam trinnløst. Ford small block. 4.125 borr og 3.25" slag.
    Blir en fin motor med god kjørbarhet på svingete veier!
    Stående 48 IDA sørger for like tøff lyd foran som bak... :)

    Mvh.
    SAL
    Kult!

    Hvor stor innsugsventil? Her er en fin formel for å finne (turtalls) potensialet i en innsugskanal og en gitt ventilstørrelse med mean port velocity på 110m/s (360ft/s) og gitt at innsugsporten har det minste arealet. Hvis det er en gatemotor så er det relativt vanlig å bruke 0,88 x ventilstørrelse. Snakker vi race og du er ute etter så mye NA effekt som mulig så kan du gå opp til 0.92 - 0,95 x ventilstørrelse men da må du samtidig bygge noe som tåler turtall og velge riktig kam for å ikke ende opp med en ubrukelig og lat motor.

    RPM=3300000xPort dia xPort dia/BorexBore xStroke

    Med denne formelen finner du turtallet men vi mangler Bmep for å finne effekten. Realistisk Bmep er mellom 12 til 13 bar (171 - 185psi). Jeg pleier å bruke 12.5 bar og da kan du bruke denne formelen for å finne teoretisk effekt:

    P=Displ x rpm x Bmep/910

    Morroa starter når man bygger og ender opp der teorien sier man burde ende opp hvis motoren er bygget skikkelig etter en god grunnteori.
     
    Sist redigert:

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    4.257
    Torget vurderinger
    10
    Kult!

    Hvor stor innsugsventil? Her er en fin formel for å finne (turtalls) potensialet i en innsugskanal og en gitt ventilstørrelse med mean port velocity på 110m/s (360ft/s) og gitt at innsugsporten har det minste arealet. Hvis det er en gatemotor så er det relativt vanlig å bruke 0,88 x ventilstørrelse. Snakker vi race og du er ute etter så mye NA effekt som mulig så kan du gå opp til 0.92 - 0,95 x ventilstørrelse men da må du samtidig bygge noe som tåler turtall og velge riktig kam for å ikke ende opp med en ubrukelig og lat motor.

    RPM=3300000xPort dia xPort dia/BorexBore xStroke

    Med denne formelen finner du turtallet men vi mangler Bmep for å finne effekten. Realistisk Bmep er mellom 12 til 13 bar (171 - 185psi). Jeg pleier å bruke 12.5 bar og da kan du bruke denne formelen for å finne teoretisk effekt:

    P=Displ x rpm x Bmep/910

    Morroa starter når man bygger og ender opp der teorien sier man burde ende opp hvis motoren er bygget skikkelig etter en god grunnteori.
    Hei igjen!
    Innsugventil 51.30mm
    Max rpm ca 7000.

    Mvh.
    SAL
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    3.484
    Torget vurderinger
    8
    Jeg brukte et program som heter Pipemax når jeg skulle lage innsug. Mange verdier å fylle inn men det kom opp med alle lengder og volum jeg trengte på runnere og plenum.
    Jeg er i utgangspunktet ikke så glad i EDB men dette programmet var enkelt i bruk.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.392
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Hei!
    kan ikke dere"motorheads" opprette en egen tråd med bor og slaglengder, ventilåpninger og støtstenger, så kan vi andre drømme videre med det som er trådens intensjon?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn