DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Hvor lenge kan man spille på en forsterker med høy bias og varmeavvikling og fortsatt ha kondiser mer fullverdige specs ? Er vel litt mange variabler å ta hensyn til for en slik vurdering, men vil allikevel tro det kan komme en ytterlig utgift på ferske kondensatorer med tiden. Allikevel - verdt pengene etter min mening.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    780
    Antall liker
    931
    Grunnen kan jo være at du kan få en ny forsterker som feks Vera til litt i underkant av den prisen på 42.000 kr , noen ser vel litt på det kanskje
    Helt klart et godt alternativ om man har noe som ikke drar ned i impedans. Som i grunn gjelder veldig mange høyttalere. Unntak finnes, og da er det godt å ha overdimensjonerte strømforsyninger og ørten transistorer i parallell.

    Jeg fikk tak i en A1s med e-logo for en fin pris for noen uker siden(ikke fra Finn). For meg er Molde litt langt å reise, men jeg vurderer det. Tror det er enklere å selge på det sentrale Østlandet.
    Så har man jo renteheving igjen da.
     

    Musico

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.06.2022
    Innlegg
    80
    Antall liker
    345
    Sted
    Trondheim
    Hvor lenge kan man spille på en forsterker med høy bias og varmeavvikling og fortsatt ha kondiser mer fullverdige specs ? Er vel litt mange variabler å ta hensyn til for en slik vurdering, men vil allikevel tro det kan komme en ytterlig utgift på ferske kondensatorer med tiden. Allikevel - verdt pengene etter min mening.
    Enig. Vi er dessuten heldige som har RJEL til å både bytte slitedeler og oppgradere de flotte musikk-formidlere våre.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.423
    Antall liker
    12.945
    For gammel og for dyr😳
    Ikke nødvendigvis om du kjøper den, og sender den til full overhaling hos RJEL.
    Ikke bare er den et klenodie, men hva effektforsterkeri angår også rene skjære gullet.
    En blodtrimmet og finjustert DP A1s EBW matcher lett en effektforsterker av såkalt god herkomst til +100 tusen i mine ører.
    Så her har man en forsterker som kan vare om ikke livet ut, så i hvert fall veldig leeeeeeenge.
    Og vi som kjenner DP forsterkere, og vet hva de er gode for er neppe i tvil om hva vi ville gjort.
    Selvfølgelig fint for oss ;)

    Samme klangstrukturen og gjengivelse finner du ikke i en Vera effektforsterker.
    Så da handler det som alltid om "pick your poison"!
     
    S

    Shaktimannen

    Gjest
    [
    Ikke nødvendigvis om du kjøper den, og sender den til full overhaling hos RJEL.
    Ikke bare er den et klenodie, men hva effektforsterkeri angår også rene skjære gullet.
    En blodtrimmet og finjustert DP A1s EBW matcher lett en effektforsterker av såkalt god herkomst til +100 tusen i mine ører.
    Så her har man en forsterker som kan vare om ikke livet ut, så i hvert fall veldig leeeeeeenge.
    Og vi som kjenner DP forsterkere, og vet hva de er gode for er neppe i tvil om hva vi ville gjort.
    Selvfølgelig fint for oss ;)

    Samme klangstrukturen og gjengivelse finner du ikke i en Vera effektforsterker.
    Så da handler det som alltid om "pick your poison"!
    😊 Nå var Vera bare et eksempel på forsterker , har ingen personlig erfaring med Vera , har hatt DP og har for øyeblikket 6 stk DP produkter 👍 så vet hva DP er gode for , men selfølgelig finnes det alternativer
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.423
    Antall liker
    12.945
    [

    😊 Nå var Vera bare et eksempel på forsterker , har ingen personlig erfaring med Vera , har hatt DP og har for øyeblikket 6 stk DP produkter 👍 så vet hva DP er gode for , men selfølgelig finnes det alternativer
    Vist finnes det alternativer Shaktimannen :), men om du skal ha samme kvalitet og lydgjengivelse koster det langt mer enn en brukt DP A1s EBW etter mitt skjønn. Jeg tørr sågar å påstå at nyprisen for en DP A1s EBW kontra tilsvarende kvalitet i dag koster vesentlig mer.
    Min DP 6.4 røyk etter lang og tro tjeneste, og ny forsterker på samme kvalitetsnivå for min del hadde kostet meg 180 frognertiere, minus rabatt.
    Men se det er meg, og min kresenhet.

    Men så var jeg så heldig at RJEL kunne bygge om den gamle lille kjempen til en A1s EBW i 6.4 chassiet.
    Så da har jeg drøye hundre tusen å kjøpe plater for i stedet :cool:
    "No prune intended!"
     
    Sist redigert:

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.066
    Synd at den fine 6.4'ern din røyk (bokstavelig talt?) Power, men du får vel en enda bedre "6.4" nå.
     
    S

    Shaktimannen

    Gjest
    Vist finnes det alternativer Shaktimannen :), men om du skal ha samme kvalitet og lydgjengivelse koster det langt mer enn en brukt DP A1s EBW etter mitt skjønn. Jeg tørr sågar å påstå at nyprisen for en DP A1s EBW kontra tilsvarende kvalitet i dag koster vesentlig mer.
    Min DP 6.4 røyk etter lang og tro tjeneste, og ny forsterker på samme kvalitetsnivå for min del hadde kostet meg 180 frognertiere, minus rabatt.
    Men se det er meg, og min kresenhet.

    Men så var jeg så heldig at RJEL kunne bygge om den gamle lille kjempen til en A1s EBW i 6.4 chassiet.
    Så da har jeg drøye hundre tusen å kjøpe plater for i stedet for :cool:
    "No prune intended!"
    Skjønner enig i det du sier her , første DP kjøpte jeg i begynnelsen av 90 tallet DP 600 og 7.0 og siden har det blitt flere DP produkter 😊
     

    Musico

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.06.2022
    Innlegg
    80
    Antall liker
    345
    Sted
    Trondheim
    Vist finnes det alternativer Shaktimannen :), men om du skal ha samme kvalitet og lydgjengivelse koster det langt mer enn en brukt DP A1s EBW etter mitt skjønn. Jeg tørr sågar å påstå at nyprisen for en DP A1s EBW kontra tilsvarende kvalitet i dag koster vesentlig mer.
    Min DP 6.4 røyk etter lang og tro tjeneste, og ny forsterker på samme kvalitetsnivå for min del hadde kostet meg 180 frognertiere, minus rabatt.
    Men se det er meg, og min kresenhet.

    Men så var jeg så heldig at RJEL kunne bygge om den gamle lille kjempen til en A1s EBW i 6.4 chassiet.
    Så da har jeg drøye hundre tusen å kjøpe plater for i stedet for :cool:
    "No prune intended!"
    Du får det til å høres ut som RJEL er kostbar å bruke. Det stemmer ikke med min erfaring. Dobbelt sett mundorfterminaler og ombygging av A1 til A1S ebw med bytte av 150 komponenter innvendig i effekttrinnet kostet på ingen måte skjorta. Her snakker tross alt om high-end lyd og førsteklasses ekspertise på arbeidet. Forskjellen i lydkvalitet var verdt hver krone (for meg). Ingen burde bli skremt økonomisk fra å få utført en oppgradering eller byttet slitedeler hos RJEL ved behov.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.423
    Antall liker
    12.945
    Synd at den fine 6.4'ern din røyk (bokstavelig talt?) Power, men du får vel en enda bedre "6.4" nå.
    Ja, men dette er noe som har skjedd med flere 6.4, og vil skje med ennå flere over tid.
    Hovedkortet tar rett og slett kvelden pga at det danner seg et hvit belegg som gir opphav til krypstrøm og overslag.
    Dette belegget lukter snodig nok litt tørrfisk :ROFLMAO:
    Nytt print til 6.4 er ikke lett å få satt i produksjon når du ikke trenger flere enn 20-30 stk, og deretter skal det monteres 300 komponenter for hånd.
    Da er det enklere å bygge om til A1s EBW har jeg skjønt på RJEL, samt ikke minst fått erfare :cool:
    Det koster den ikke en drue og fravriste Magnepan 3.7i godlyd.
    Eksempelvis er avspilling av remiksen av Pink Floyd - Animal helt sjukt moro (og den lenge tilbakeholdte live versjonen av Dark Side of the Moon fra Wembly i 1974). Du verden hva den gamle grinebiteren Roger med vannet kunne spille bass, og for en størrelse på lydbildet o_O
    Gamle 70-talls innspillinger låter, ja 70-talls, hverken mer eller mindre.
    Gode innspillinger gir gåsehud på unevnlige steder.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.423
    Antall liker
    12.945
    Du får det til å høres ut som RJEL er kostbar å bruke. Det stemmer ikke med min erfaring. Dobbelt sett mundorfterminaler og ombygging av A1 til A1S ebw med bytte av 150 komponenter innvendig i effekttrinnet kostet på ingen måte skjorta. Her snakker tross alt om high-end lyd og førsteklasses ekspertise på arbeidet. Forskjellen i lydkvalitet var verdt hver krone (for meg). Ingen burde bli skremt økonomisk fra å få utført en oppgradering eller byttet slitedeler hos RJEL ved behov.
    Nå leser du innlegget mitt som en hvis mann leser bøkenes bok Musico :unsure:
    Jeg mer enn insinuerer i siste del av innlegget at ombygging av min 6.4 til A1s EBW gjorde at jeg sparte langt over 100 tusen kroner, gitt at jeg kjøpte den forsterkeren jeg mente kunne erstatte min gamle 6.4. RJEL er på ingen måte ublu, og det er bare å bla seg bakover i tråden, så vil du se at jeg er langt over gjennomsnittet fornøyd med den gode herremannen i Bodø, både hva service og pris angår.
    Det kan være lurt å sette seg inn i litt historikk av og til.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.226
    Antall liker
    4.613
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Noen som vet om det med hell lar seg gjøre å koble ut viftene permanent på PA utgavene?
     

    Musico

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.06.2022
    Innlegg
    80
    Antall liker
    345
    Sted
    Trondheim
    Nå leser du innlegget mitt som en hvis mann leser bøkenes bok Musico :unsure:
    Jeg mer enn insinuerer i siste del av innlegget at ombygging av min 6.4 til A1s EBW gjorde at jeg sparte langt over 100 tusen kroner, gitt at jeg kjøpte den forsterkeren jeg mente kunne erstatte min gamle 6.4. RJEL er på ingen måte ublu, og det er bare å bla seg bakover i tråden, så vil du se at jeg er langt over gjennomsnittet fornøyd med den gode herremannen i Bodø, både hva service og pris angår.
    Det kan være lurt å sette seg inn i litt historikk av og til.
    Beklager om jeg er dårlig informert (manglende lesning av tidligere innlegg). Var ikke meningen å skape dårlig stemning i tråden..
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.423
    Antall liker
    12.945
    Beklager om jeg er dårlig informert (manglende lesning av tidligere innlegg). Var ikke meningen å skape dårlig stemning i tråden..
    Det går aldeles fint Musico. Både jeg og RJEL (tillater meg å mene litt om deg på mine vegne) er relativt tykkhuda, men ingen av oss liker å bli tillagt meninger og holdninger vi ikke har. Kjør på med innlegg du. Har vi sett DP oppsettet ditt her inne ennå? Spør mot bedre vitende ;)
     

    Musico

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.06.2022
    Innlegg
    80
    Antall liker
    345
    Sted
    Trondheim
    Det går aldeles fint Musico. Både jeg og RJEL (tillater meg å mene litt om deg på mine vegne) er relativt tykkhuda, men ingen av oss liker å bli tillagt meninger og holdninger vi ikke har. Kjør på med innlegg du. Har vi sett DP oppsettet ditt her inne ennå? Spør mot bedre vitende ;)
    Se Innlegg 4752. Jeg har bare en DP. Pre er en Coda 07X. Verksted ilde fra RJEL på innlegg 4904
     
    Sist redigert:

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    780
    Antall liker
    931
    Noen som vet om det med hell lar seg gjøre å koble ut viftene permanent på PA utgavene?
    Hvilken PA-utgave er det snakk om? Jeg har satt inn Noctua-vifter i PA402ene mine. Resultatet er at de går svært stille. PCen jeg bruker til å streame med bråker mer.
    Det er verdt å merke seg at originalviftene er 24V, og Noctuaene er 12V. De tåler nok fint både 13, 14 og 15V før det er noe problemer, men man skal nok ikke la de stå veldig varmt med full gass i timesvis med disse viftene. Til husbruk så ligger spenningen på om lag 7,5-8V.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.226
    Antall liker
    4.613
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Hvilken PA-utgave er det snakk om? Jeg har satt inn Noctua-vifter i PA402ene mine. Resultatet er at de går svært stille. PCen jeg bruker til å streame med bråker mer.
    Det er verdt å merke seg at originalviftene er 24V, og Noctuaene er 12V. De tåler nok fint både 13, 14 og 15V før det er noe problemer, men man skal nok ikke la de stå veldig varmt med full gass i timesvis med disse viftene. Til husbruk så ligger spenningen på om lag 7,5-8V.
    Det er to stk 1000w
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    780
    Antall liker
    931
    Hva med slike?... 24v Noctua.... garantert 150.000 timer..

    Hvis du får de til å passe, så er vel de OK, men det er vel 92mm vifter i disse forsterkerne.
     

    Neogenic

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2013
    Innlegg
    109
    Antall liker
    73
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg begynner å bli litt nysgjerrig på DP. Hvilke forsterkere står ut som gode kjøp? Eller er spesielt vellykket? Har ikke det helt store budsjettet.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    780
    Antall liker
    931
    Om du søker på Dynamic Precision på Hifishark og sjekker historikken som er solgt, ser du fort hvilke modeller du skal se etter.

    trykk på linken og velg sold/expired
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Jeg begynner å bli litt nysgjerrig på DP. Hvilke forsterkere står ut som gode kjøp? Eller er spesielt vellykket? Har ikke det helt store budsjettet.
    Prisene har økt de siste årene pga "supply & demand".. men er du heldig kan du kanskje få kloa i en A1b til 20k, de er "moderne" i DP øyemed. Fra 6.X serien er vel 6.3 og 6.4 gode valg.
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    573
    Antall liker
    723
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Fikk tak i 2 sett Silspeak på brukten, begge terminert av pm audio, så nå er det testing , det ene paret er terminert motsatt av det jeg må ha, så pila blir feil vei, tror ikke det betyr noe som helst men frykter jeg ikke klar å slå meg til ro med det 😅 tror uansett om dem blir værende at jeg må terminere dem om da jeg ikke syns det ser ut som bananpluggene er av beste kvalitet.
    IMG_8773.jpeg
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.252
    Torget vurderinger
    1
    Fikk tak i 2 sett Silspeak på brukten, begge terminert av pm audio, så nå er det testing , det ene paret er terminert motsatt av det jeg må ha, så pila blir feil vei, tror ikke det betyr noe som helst men frykter jeg ikke klar å slå meg til ro med det 😅 tror uansett om dem blir værende at jeg må terminere dem om da jeg ikke syns det ser ut som bananpluggene er av beste kvalitet.
    Direksjonalitet på Silspeak høyttalerkabler? Nei, det kan du se HELT bort fra :)
     
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Jeg tror nok det er klokt å skaffe piler som peker riktig vei. Regner med at det enten er krymp med trykk eller tape/klistremerke, og begge deler skulle vel la seg gjøre å få montert uten å tulle med terminerinngen. :D
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    573
    Antall liker
    723
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Direksjonalitet på Silspeak høyttalerkabler? Nei, det kan du se HELT bort fra :)
    Jeg tror nok det er klokt å skaffe piler som peker riktig vei. Regner med at det enten er krymp med trykk eller tape/klistremerke, og begge deler skulle vel la seg gjøre å få montert uten å tulle med terminerinngen. :D
    enkleste blir nok å lage nye piler andre vei 😂
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.854
    Antall liker
    13.672
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Direksjonalitet på Silspeak høyttalerkabler? Nei, det kan du se HELT bort fra :)
    Det skapes en diodeeffekt i metallet i kablene i den retningen de er spilt på. Derfor vil det være en viss motstand som signalet møter på veien om det spilles i andre retningen. Det er uvvist om, og i så fall hvor lang tid det tar, å reversere diodeeffekten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn