DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Den modifikasjonen kjenner jeg til. Jeg kjøpte Leif sin private RIAA da han flyttet nordover, og pakket ned platespiller-riggen sin for godt. Den hadde de siste oppdateringer og var merket 2.2S. Selve oppdateringen tror jeg var heller moderat. Kanskje noe forbedring av jordingen e.l. Jeg spurte Leif om dette, og han sa det var en liten tweak, som forsvarte en "S" i modellbetegnelsen, men heller ikke mere. Nøktern som alltid :)

    Jeg solgte min 2.2S på FINN, til fordel for ny 2.3 á la @RJEL, mest av estetiske grunner.
    Jeg har en DPR 2.2 med snr 039. TerjeA som solgte DP produktene i sin tid, sa at denne var den sist produserte 2.2. i følge Leif. Så setter dere griller i hue på en stakkar med en 2.2 UTEN S. Om jeg er fornøyd med lyden: veldig fornøyd.
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    649
    Antall liker
    553
    Fine historier.Her er min 2.2S riaa i kabinett med a1b look(har vært vist før) gammelt bilde har nå DP på frontplata.Flankert Av L.E. tidligere snurrer .Den oppgraderingen innebar også skifte av noen oppamper. Det var også designet en ny riaa. Mener betegnelsen var 3.3 men den ble dessverre aldri produsert.

    Edit: Betegnelsen er selvfølgelig 3.0 .I god DP ånd ville jo 3.3 vært en senere modell.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Et nytt chassi som kan stå utstilt uten å skjemmes. Beklager, men jeg synes ikke det orignale opplegget er mye vakkert.
    Et nytt og mye bedre filtrert power som står i hovedchassiet med skillevegg i mellom Riaa og power.
    Det er vel i grove trekk forskjellen....
    Svaret på det er nei.
    Jeg vil ikke det. Da ender vi opp med variasjoner av produktet og det vil jeg ikke. Beklager....
    Av de små forskjeller jeg ikke nevnte er blant annet at det er et bedre og nyere hovedkort en i de fleste 2.2 riaaer.
    Jordbaner er lagt om for enda mindre støy. To "lasker" p.g.a feile printbaner er rettet opp.
    De aller fleste 2.2 riaaer har tegning 9001-3 mens kortet jeg bruker er 9001-4.
    Sidan ein er inne på temaet DP-riaa, så tok eg meg den frihet å gå tilbake i tråden til 12.5.2021, og sitere to av @RJEL sine poster om DPR 2.3 frå då. :)

    Som de sikkert skjøner, så var det noken poster mellom dei siterte postane. Men dei som er interessert i den komplette dialogen, kan jo gå tilbake og lese.

    DPR 3.3 hadde vore interessant å vite meir om!

    Mvh Arild :)
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Tror Leif ville likt alt det positive engasjementet rundt DP for tiden.
    Jeg har nylig hentet opp DP nettfiltrene fra kjelleren og ferritene jeg fikk av ham. Med så kompromissløse og bredbåndede forsterkere spiller virkelig det meste en rolle. Det gjelder bl. a å sperre for innstrålt høyfrekvent støy der en kan.

    Et bytte fra RCA til XLR mellom DAC og preamp fjernet også et lite anstrøk av hardhet på de lyse piano tangentene.

    Utstyret i stua er +- 30 år gammelt og jeg har aldri hatt bedre lyd.
     
    Sist redigert:

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    ang riaa.... Så har jeg skrevet DP RIAA 2.19 i signaturen min...
    Dette er fordi jeg har hvisnok en bastard... Selve riaa printet er av typen 2.2, mens strømforsyningen er mest sannsynelig fra en 2.0 ... Så det er NESTEN en 2.2....
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Jeg har en DPR 2.2 med snr 039. TerjeA som solgte DP produktene i sin tid, sa at denne var den sist produserte 2.2. i følge Leif. Så setter dere griller i hue på en stakkar med en 2.2 UTEN S. Om jeg er fornøyd med lyden: veldig fornøyd.
    Det kan ikke stemme Naturlig.
    Det er nemlig jeg som har den sist produserte DPR 2.2, og den har serienr.043 ;)
    Bare tøyser, aner ikke om dette stemmer.
    Men jeg har vist nok en av de sist produserte DPR 2.2 RIAAene.

    Har du noe innside informasjon om dette Kaap?
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Det kan ikke stemme Naturlig.
    Det er nemlig jeg som har den sist produserte DPR 2.2, og den har serienr.043 ;)
    Bare tøyser, aner ikke om dette stemmer.
    Men jeg har vist nok en av de sist produserte DPR 2.2 RIAAene.

    Har du noe innside informasjon om dette Kaap?
    Har dessverre dårlig med antall produserte på de forskjellige produktene. Det er kanskje det jeg har minst kontroll på. Jeg satte inn dette som et "punkt" på dp guiden, men innså etterhvert at det er svært dårlig med info omkring dette.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Tror serien var på 50 stykk. Leif satte i sammen en 2.2 med deler han hadde liggende, for Torleif, en god stund etter at det offisielt var slutt. Artig om Torleif kunne "droppe innom" med et innlegg eller to. Han har en av Norges største samlinger av Tandberg og nå antagelig den største DP-samlingen. (2×5,52, 2x6,5, 6.4, 600, elektronisk delefilter, forforsterker etc!!)
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Jeg tenker hvertfall at alle som er interessert i å dele informasjon om Dynamic Precision gjerne kan skrive så mye som mulig her for fremtiden.
    Selv har jeg ikke så lang fartstid med DP. Jeg er altfor ung til å ha møtt LE, men det virker som mange hadde gode forhold til han, det liker jeg også å høre om. Jeg gikk på elektronikken på VGS i 2008, da var jeg 16 år, kjørte moped og dagdrømte om DP-forsterkere. Jeg bygde chip-forsterkere i dual mono og brokobling, ølboks-kondensatorer(vi snakker 5.52 dimensjoner..) som jeg hadde fått av en bekjent. Kondensatorbank og strømforsyningene sto ikke helt i stil med linjetrinn og forsterkertrinnene, men det var full DP-tyngde rent fysisk, hvor jeg også brant opp ganske mange soft-startkretser før jeg klarte å lage en som holdt.
    Så kom læretid og senere studier. Driver ikke lenger med elektronikk, men interessen for lyd har holdt seg stabil og etterhvert har man fått anledning til å oppfylle DP-drømmene.

    Idag har jeg tre forsterkere og en preamp. Hvor jeg har hatt mange PA-trinn innom etter turer til og fra Stockholm-området. Det viser seg at det er en hel del konsertlokaler og teatere kjøpte DP og alle teknikerne jeg har snakket med kjente til Leif.

    Kanskje kommer det en overraskelse senere idag? Jeg gleder meg hvertfall noe veldig, kan nesten ikke vente..!
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Nå kan det regne og sludde ut året for min del:cool:
    Dette må jeg si var et løft i lyden, veldig glad for at det var en som ville la meg overta denne.
    Tatt opp lokket for å stille ned gain. Signert LE i 2008, helt original. Spørs om den skal få en soft-startsjekk etc. Etterhvert.
    9BEC0FAC-9D1E-4F37-92FF-3C358853E48B.jpeg
     
    Sist redigert:

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    572
    Antall liker
    722
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Nå kan det regne og sludde ut året for min del:cool:
    Dette må jeg si var et løft i lyden, veldig glad for at det var en som ville la meg overta denne.
    Tatt opp lokket for å stille ned gain. Signert LE i 2008, helt original. Spørs om den skal få en soft-startsjekk etc. Etterhvert.
    Vis vedlegget 914772
    Gratulerer så mye med ny forsterker, tipper du blir fornøyd 😊
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Dp brosjyre.jpg

    Dp Prislister.jpg

    Hær er noe brosjyremateriell jeg fikk når Leif Ernstsen og Tor Forsmann var på en liten messe i Kristiansund sånn rundt 1998 tror jeg. Irriterer meg at jeg ikke kunne ta noen bilder fra den gang. Sikkert noen som kan ha. Det var da jeg fikk interessen for DP produktene :) Det var ikke før rundt 2004 jeg hadde råd til å kjøpe.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Nylig kjøpt eller? Veldig fint par det der :)
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Tror det er dette settet som ligger på finn 🤔 finn kode 302401912
    Ja, stemmer. Satt inaktiv nå. Vet hvor god 6.4 er med rett preamp (les :MI23.5A) så er vel dumt å selge. Når det kommer til estetisk match kan det jo hende at dukker opp en matchende A1B.
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    572
    Antall liker
    722
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Ja, stemmer. Satt inaktiv nå. Vet hvor god 6.4 er med rett preamp (les :MI23.5A) så er vel dumt å selge. Når det kommer til estetisk match kan det jo hende at dukker opp en matchende A1B.
    Har du sammenlignet C1B(S) og mi23,5A ?
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Har du sammenlignet C1B(S) og mi23,5A ?
    Har benyttet begge preampene på 6.4. Vet det er mange her som ikke har noe til overs for MI av ulike grunner så skal ikke skrive så mye her om den, men har en del innlegg i den respektive tråden om den preampen. C1B(S) spiller knallbra her nå, var fasefeil i bassen ved første oppkobling, hjalp som sagt å snu stikket!
     

    arildji

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    91
    Antall liker
    12
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    4
    DP C1b(s) på finn.no: https://www.finn.no/302630009

    Hva selges disse for til vanlig? Er dette en grei pris eller? Hvor mye mer må man ut med for en "ekte" C1s som har kabinett som matcher A1(s) effektforsterkerne?
     

    arildji

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    91
    Antall liker
    12
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    4
    Helt grei pris dette, jeg har identisk og ga også 20k for min
    Akkurat. Det høres bra ut.

    Noen formening om hvor mye mer man skal være villig til å betale om man kan få hendene på en C1s i det "fine" kabinettet som matcher A1s? Slik som denne altså:
    1683717348997.png
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    572
    Antall liker
    722
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Akkurat. Det høres bra ut.

    Noen formening om hvor mye mer man skal være villig til å betale om man kan få hendene på en C1s i det "fine" kabinettet som matcher A1s? Slik som denne altså:
    Vis vedlegget 919163
    Disse er nesten umulig å få tak i, jeg har vært på jakt selv etter en i sikkert 5 år, men ingen som har blitt solgt, siste som jeg vet om ble solgt for ca 6 år siden til 20000 kr.
     

    arildji

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    91
    Antall liker
    12
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    4
    Disse er nesten umulig å få tak i, jeg har vært på jakt selv etter en i sikkert 5 år, men ingen som har blitt solgt, siste som jeg vet om ble solgt for ca 6 år siden til 20000 kr.
    Javel, det er der prisen ligger altså. Men når de er så skjeldne, så er det vel også litt hvor mye kjøper kan være villig til å gi for å få tak i en med et slikt kabinett. Hvor mange ble laget av de der tro? Det var vel ikke så mange.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Javel, det er der prisen ligger altså. Men når de er så skjeldne, så er det vel også litt hvor mye kjøper kan være villig til å gi for å få tak i en med et slikt kabinett. Hvor mange ble laget av de der tro? Det var vel ikke så mange.
    Ja, da de forrige ble omsatt, gikk de for 20k, men det var i den perioden hvor prisene var hysteriske lave.

    Ift antall, har jeg ingen off. tall, men my best guess er et dusin i s-chassis.. NB. de fleste av disse har dessverre vært innom slakteriet på Tau, de originale logoplaten med dp kastert i søpla, og satt inn med E logo. Har sett 2-3 stykker med dp logo.

    mvh Kai
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Dynamic Precision A1S EBW på finn
    Litt komisk i grunn...
    For et par uker siden lå det ute en helt identisk en (A1s med E logo), med budkrig.. den gikk til 46.000.... Nå ligger en til fastpris på 42.000... I mitt hode skulle man tro at en av de som var med på budrunden sist, ville snappa den opp på dagen.
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    572
    Antall liker
    722
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Litt komisk i grunn...
    For et par uker siden lå det ute en helt identisk en (A1s med E logo), med budkrig.. den gikk til 46.000.... Nå ligger en til fastpris på 42.000... I mitt hode skulle man tro at en av de som var med på budrunden sist, ville snappa den opp på dagen.
    Enig, merkelig 😅
     
    S

    Shaktimannen

    Gjest
    Grunnen kan jo være at du kan få en ny forsterker som feks Vera til litt i underkant av den prisen på 42.000 kr , noen ser vel litt på det kanskje
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn