DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Har også hørt at Audio Research REF 5 som preamp har fungert fint med A1/A1s. Ærfaring fra en lokal kar!
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Akkurat den kombinasjonen vet jeg ikke noe om.
    Kanskje RJEL kan utgreie herom, når han har 5 minutters pause i 2033?
    For egen del testet jeg for mange år siden med rør pre foran 6.4 med en BAT VK-3i.
    Begge balansert produkter.
    Det var ingen god match, og endte i røyksignaler med påfølgende reparasjon av BATen :(
    Jeg har for meg at matching av elektriske parametere mellom rør pre og amp er svært viktig før man åpner opp for volt og ampere..

    Jeg vet at folk har hygget seg med Aestetix rør pre, og DP A1S.
    Jeg "forsket" aldri videre på dette.
    Impedanseforholdet er 100K ohm input på 6.4 og 600 ohm output på 868l ser jeg. 6.4 har høy gain, EAR tror jeg har lav gain? Et godt utgangspunkt totalt sett?
     
    Sist redigert:

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Problemet med rørforsterkere er at av og til kan de gi ut litt DC-offset på utganger.
    Denne DC blir forsterket opp i 6.4 fordi 6.4 er direktekoblet ( ingen kondensatorer som stopper DC i signalveien ) og DC`en kommer ut på høytaler terminaler.
    6.4 har ikke noe avansert protection kretsløp, den baserer seg på ei 5amper glass-sikring på railspenning som skal ryke når det blir noe kødd.
    Men da må det gå over 5 amper og det gjør det nok ikke når forforsterker foreks bare gir ut 3volt DC.
    Er man på dass eller spiller musikk når DC`en blir introdusert så vet man heller ikke at man har et problem.
    Fordi DC høres ut som et skarpt knepp, også hører du ikke mere, men elementet blir stående ute eller inne, det kommer an på polaritet.
    Og det skal ikke stå så veldig lenge sånn før spole i element går varmt og du svir av lakk i spolen. Da kan du få full kortslutning og du drar med deg ampen i dragsuget.
    Andre alternativet er at det blir brudd, da bruker ampen å overleve.
    Jeg har noen kunder som har ødelagt høytalere med kombo DP og rør-forforsterkere.
    I de verste tilfellene har 6.4 tatt skade også.

    Men bevares, er nok mange rundt omkring i Norge som bruker rør forforsterker på DP.
    Jeg blir naturlig nok bare innblandet når det går til h.......

    De store FPB XXX ampene til Krell har en jumper som skal fjernes når man bruker rør-forforsterker.
    Jumperen kortslutter en kondensatorer på inngangen.
    Det hadde vært ei smart løsning på 6.4 også, men slik er det ikke.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Problemet med rørforsterkere er at av og til kan de gi ut litt DC-offset på utganger.
    Denne DC blir forsterket opp i 6.4 fordi 6.4 er direktekoblet ( ingen kondensatorer som stopper DC i signalveien ) og DC`en kommer ut på høytaler terminaler.
    6.4 har ikke noe avansert protection kretsløp, den baserer seg på ei 5amper glass-sikring på railspenning som skal ryke når det blir noe kødd.
    Men da må det gå over 5 amper og det gjør det nok ikke når forforsterker foreks bare gir ut 3volt DC.
    Er man på dass eller spiller musikk når DC`en blir introdusert så vet man heller ikke at man har et problem.
    Fordi DC høres ut som et skarpt knepp, også hører du ikke mere, men elementet blir stående ute eller inne, det kommer an på polaritet.
    Og det skal ikke stå så veldig lenge sånn før spole i element går varmt og du svir av lakk i spolen. Da kan du få full kortslutning og du drar med deg ampen i dragsuget.
    Andre alternativet er at det blir brudd, da bruker ampen å overleve.
    Jeg har noen kunder som har ødelagt høytalere med kombo DP og rør-forforsterkere.
    I de verste tilfellene har 6.4 tatt skade også.

    Men bevares, er nok mange rundt omkring i Norge som bruker rør forforsterker på DP.
    Jeg blir naturlig nok bare innblandet når det går til h.......

    De store FPB XXX ampene til Krell har en jumper som skal fjernes når man bruker rør-forforsterker.
    Jumperen kortslutter en kondensatorer på inngangen.
    Det hadde vært ei smart løsning på 6.4 også, men slik er det ikke.
    Takk for info! Har benyttet en ps audio bhk preamp på 6.4 med stort hell, men det er en hybrid med mosfet utgangstrinn så det blir jo noe annet.. Hmm.. Spørs om jeg tør å koble til en ear 868l nå med denne infoen... skummelt det du nevner her..
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    819
    Antall liker
    257
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Takk for info! Har benyttet en ps audio bhk preamp på 6.4 med stort hell, men det er en hybrid med mosfet utgangstrinn så det blir jo noe annet.. Hmm.. Spørs om jeg tør å koble til en ear 868l nå med denne infoen... skummelt det du nevner her..
    Sjangsen for DC på utgangen er utrolig liten.
    Går det an å finne ut hva som er på utgangen til 868l?
    På rør preamper er 98,9% gjerne med en kondensator på utgangen.
    1% har trafo.
    De få resterende er vel noe hybridgreier.
    Både kondensator og trafo fjerner DC på ugangen.

    Sonicfrontiers.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Sjangsen for DC på utgangen er utrolig liten.
    Går det an å finne ut hva som er på utgangen til 868l?
    På rør preamper er 98,9% gjerne med en kondensator på utgangen.
    1% har trafo.
    De få resterende er vel noe hybridgreier.
    Både kondensator og trafo fjerner DC på ugangen.

    Sonicfrontiers.
    Ja, tenker å sjekke dette ut, skal se om google fortsatt er min venn eller om jeg må høre med EAR (!) .
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    819
    Antall liker
    257
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Ja, tenker å sjekke dette ut, skal se om google fortsatt er min venn eller om jeg må høre med EAR (!) .
    Har du et multimeter er det bare å sette det på DC volt å måle på utgangen.
    Vil tippe at det er 0.0mv åpå din 868I.
    Da er det bare å tut å kjør :)

    Måler du på en transistorsak er sjangsen mye større for at det er DC på utgangen.
    Garantert DC på eldre saker. Kanskje noen mv men det bør ikke være noe problem.
    Mindre DC (Gjerne 0.0mv) på nye amper hvis de har servokretsløp, eller er helt "rett konstruert".
    Er det DC på 10 mv og mer på en transistorsak ville jeg fått den kontrollert/justert/reparert.

    Sonicfrontiers
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Har du et multimeter er det bare å sette det på DC volt å måle på utgangen.
    Vil tippe at det er 0.0mv åpå din 868I.
    Da er det bare å tut å kjør :)

    Måler du på en transistorsak er sjangsen mye større for at det er DC på utgangen.
    Garantert DC på eldre saker. Kanskje noen mv men det bør ikke være noe problem.
    Mindre DC (Gjerne 0.0mv) på nye amper hvis de har servokretsløp, eller er helt "rett konstruert".
    Er det DC på 10 mv og mer på en transistorsak ville jeg fått den kontrollert/justert/reparert.

    Sonicfrontiers
    Fantastisk! Kjempeinfo!
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    965
    Torget vurderinger
    2
    Det kan du si kaap .
    Var på Audioconsult sammen med han en gang hvor de spilte på noen store Audio Research. Leif bare ristet på hodet og sa det ikke skulle være mullig å få så god lyd ut av sånne forsterkere :)
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    2.075
    He he, jeg husker også hva han sa om Doxa; "De låter jo mye bedre enn DP!" - i så alvorlig tone at en måtte følge godt med på det som oftest kom etterpå. Det var jo at Doxa'ens høye andreharmoniske forvrengning satte farge på musikken så lenge den var enkel. " "En gitar låter enda mer gitar" etc.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Leif Erntstsen nevnte rør var bra på vokal. Den gamle sjefen på Wilson audio (høyttalere) mente at rør var for ''sweet'' til at de ville bruke dem. Noen mener (audiophile) at rør lyder bedre på akkustisk gitar 🙂 . På instrument så har rør sin popularitet blant rock og blusgitarister pga. sustain. Blant akkustiske og jazzgitarister så er transistor det mest populære nå. Gitarister som Joe Pass og Jim Hall brukte Polytone Minibrute, senere er det Henriksen som har blitt populære blant akkustiske gitarister. Ikke bare på grunn av vekt. Disse er ikke det samme for de med ''planke'' gitarer, da de ikke gir denne spesiell rørklangen og rørvreng''grunch* og feedback som gir den klassiske''sounden''.
    Henriksen Jazzamp.jpg

    Leif nevnte til meg at han kunne tenkt seg en Henriksen amp. men da som Combo. Jeg kjøpte min direkte fra fabrikken i USA, da denne var limited edition 🙂
     
    Sist redigert:

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    DP 6.4 og EAR 868l funker bra, blir nok ikke nødvendig å kontakte RJEL med det første. EAR 868l spiller oppløst, smooth og veldig "musikalsk". Lav gain på den, så passet ikke med first watt j2 for eksempel (19db gain), men med 6. 4 spiller det flott! Synes det matcher fint estetisk også :
    IMG_20230317_170523.jpg
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    781
    Antall liker
    938
    Mitt syn på rør er at det tilfører noe som ikke er konstant. Nok en varierende variabel som jeg ikke kan leve med i mitt anlegg. Man står opp hver dag og lurer på om røra er bra, er de slitt? Må jeg kjøpe nye rør? Hvilke? Ble lyden av disse rørene bra da?

    Hele poenget med Dynamic Precision er godlyd og kraft. hvor man vet at skaperen var prinsippfast og sto for det han mente.
    DP C1s(i C1b cassi) er den desidert beste preampen jeg har hørt.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Mitt syn på rør er at det tilfører noe som ikke er konstant. Nok en varierende variabel som jeg ikke kan leve med i mitt anlegg. Man står opp hver dag og lurer på om røra er bra, er de slitt? Må jeg kjøpe nye rør? Hvilke? Ble lyden av disse rørene bra da?

    Hele poenget med Dynamic Precision er godlyd og kraft. hvor man vet at skaperen var prinsippfast og sto for det han mente.
    DP C1s(i C1b cassi) er den desidert beste preampen jeg har hørt.
    Det eneste konstante er forandring😉. Stemmer forsåvidt at rør medfører en form for usikkerhet, spesielt med effektrør synes jeg . Gode NOS smårør a la cca, 7308 eller E188CC har levetid på 10 000 timer + . En gang i blant kan man måle rørene. Jeg liker både rør og transistorteknologi, enten i rendyrket form eller i kombinasjon. EAR har jeg virkelig fått sansen for, og Tim de Paravicini (EAR - R. I. P) virker å ha vært like kompromissløs og med dertil sterke meninger om det "rette" innenfor konstruksjon av elektronikk som Leif Erntsen var. Ligger litt i navnet der : Esoteric Audio Research ( Esoteric - intended for, or likely to be understood by, only a small number of people with a specialized knowledge or interest.)
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.958
    Det eneste konstante er forandring😉. Stemmer forsåvidt at rør medfører en form for usikkerhet, spesielt med effektrør synes jeg . Gode NOS smårør a la cca, 7308 eller E188CC har levetid på 10 000 timer + . En gang i blant kan man måle rørene. Jeg liker både rør og transistorteknologi, enten i rendyrket form eller i kombinasjon. EAR har jeg virkelig fått sansen for, og Tim de Paravicini (EAR - R. I. P) virker å ha vært like kompromissløs og med dertil sterke meninger om det "rette" innenfor konstruksjon av elektronikk som Leif Arntsen var. Ligger litt i navnet der : Esoteric Audio Research ( Esoteric - intended for, or likely to be understood by, only a small number of people with a specialized knowledge or interest.)
    Ikke uenig i din betraktning omkring dette Dharmabum, men vår mann hadde etternavnet Ernstsen, ikke Arntsen.
    Tim de Paravicini var en kul kar, og flink var han også. Har hatt gleden av slå av en liten prat med ham.
    De var nok temmelig like han og Leif Ernstsen i sin kompromissløse tilnærming til sine "barn".
    En tilsvarende kompromissløs herremann står bak ASR produktene.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Ikke uenig i din betraktning omkring dette Dharmabum, men vår mann hadde etternavnet Ernstsen, ikke Arntsen.
    Tim de Paravicini var en kul kar, og flink var han også. Har hatt gleden av slå av en liten prat med ham.
    De var nok temmelig like han og Leif Ernstsen i sin kompromissløse tilnærming til sine "barn".
    En tilsvarende kompromissløs herremann står bak ASR produktene.
    Ahh, rettet, det visste jeg jo egentlig! ... Det var en "skrivefeil", men klarte heldigvis å skrive Leif!
     

    rellingsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2014
    Innlegg
    357
    Antall liker
    231
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    @RJEL Blir tårevåt i øyene av dette <3
    Ulveco-logoen i bunn der maserer mine indre følelser.... Hva er specs på disse trafoene?
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Hvordan står 6.4 seg lydmessig i forhold til A1s, noen som vet?
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    398
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Hvordan står 6.4 seg lydmessig i forhold til A1s, noen som vet?
    Vet ikke med 6.4, men jeg kan svare for 6.4p.
    Jeg hadde en nyoverhalt og forbedret 6.4p, og byttet til A1s ebw. Jeg syntes det var en stor forbedring - egentlig på alt.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.496
    Sted
    Langesund
    Jeg hadde en 6.4 og kjøpte en A1b ebw. A1b var noe glattere i lyden, men ganske akademisk og ikke der skoen trykker når et topp klasse anlegg skal settes sammen. Høyttalere og rommet er omtrent tusen ganger viktigere.
     

    Musico

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.06.2022
    Innlegg
    80
    Antall liker
    345
    Sted
    Trondheim
    Jeg er i alle fall svært fornøyd med min A1S ebw som nylig har blitt ombygd av RJEL
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.168
    Antall liker
    805
    Friske priser ja for gamle ting:

    IMG_3625.png
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    573
    Antall liker
    723
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Solgte min A1S med serienummer etter den på Finn for 40K i 2021, også den med EC logo.
    Jeg ga 40k for min og det er nå 5 år siden, de jeg har fått med meg som er solgt etter det har ligge rundt 40k så holdt seg stabilt i pris.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    2.075
    Alle DP-forsterkere er verdt å kjøpe og ha, men det er klart at de best oppdaterte 1S EBW'ne er spesielle. Det største skillet ligger dog i modeller med bipolare utgangstransistorer kontra Mos-Fets.
    Bla bakover i denne Menighet-strengen, så finner du masse om dette.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.254
    Torget vurderinger
    1
    Friske priser ja for gamle ting:

    LOL. Hovedverdien her, er den gamle 5000H. MosFet effektforsterker. Tror ikke den kan bygges om til A5, sånn uten videre. Må sjekkes ut med RJEL. Hvis selger deler på 3, så nærmer vi oss markedspris for settet. Men han skal ha for kreativ annonsetekst.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.074
    Friske priser ja for gamle ting:

    Vis vedlegget 911663
    Hadde også en 5000H som jeg kjøpte av Leif, tror det er bilde lenger bak i tråden, den ble solgt for en god pris til Sverige husker jeg. Hadde de fleste forsterkerne fra han, også A5, men husker veldig godt da jeg kom hjem med 5000H, det var stas!
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.138
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    DP A1S stiger i pris. Varianten med E logo er mindre populær enn med DP logo. Det er ikke kun logo som skiller.

    Den skarpe iakttager vil se at utgaven med E logo som selges på FINN har blank A1b finish på chassis unntatt frontplaten. Det er kun frontplaten som har den litt ru overflaten som DP A1S med DP logo har.

    LE var lite imponert over dette valget som skjedde etter kompaniet hadde kontrollen.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    781
    Antall liker
    938
    DP A1S stiger i pris. Varianten med E logo er mindre populær enn med DP logo. Det er ikke kun logo som skiller.

    Den skarpe iakttager vil se at utgaven med E logo som selges på FINN har blank A1b finish på chassis unntatt frontplaten. Det er kun frontplaten som har den litt ru overflaten som DP A1S med DP logo har.

    LE var lite imponert over dette valget som skjedde etter kompaniet hadde kontrollen.
    Og teknisk er de like? La merke til finishen ja.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn