DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rellingsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2014
    Innlegg
    357
    Antall liker
    231
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jojo, kjør på med avhandling!? :p
    Kansje grett å få den inn på dpguiden også, og til mer teknisk info som kan komme på trykk til bedre er det. Ser ikke for meg kopi/plagiat er noe problem før komplette tegninger blir lagt ut, mtp på hvordan di er satt sammen.. og mye av delene er vel etter hvert omtrent umulige å skaffe for evt plagiat også..?
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    277
    Antall liker
    93
    Hehe ingen avhandling nødvendig, men i grove trekk hadde vært interessant.

    Alle var vel rimelig generiske og modulbaserte med samme printkort. 2 ganger 800VA trafoer, relativt like inngangskort, utgangskortene skilte vel på antall og type transistor som ble montert på dem? 140 watterne ble det bare montert 40uF (4stk) Nippon per side, 250 watterne hadde 80uF (8stk)?
    Nei 140, og 250 watterne, har like store, og like mange kondensatorer, pr kanal, 6.1, har 8 stk transistorer pr kanal, resten har 12stk transistorer pr kanal, helt til A1 kom med 16stk transistorer pr kanal, og likt antall kondensatorer fortsatt, og samme størrelse på di også.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    2.074
    Jojo, kjør på med avhandling!? :p
    Kansje grett å få den inn på dpguiden også, og til mer teknisk info som kan komme på trykk til bedre er det. Ser ikke for meg kopi/plagiat er noe problem før komplette tegninger blir lagt ut, mtp på hvordan di er satt sammen.. og mye av delene er vel etter hvert omtrent umulige å skaffe for evt plagiat også..?
    Hvem skal betale RJEL for det? Han er proff og bruker all sin tid på service, reparasjoner, logistikk, litt kontorarbeid og til slutt produksjon av noen DP-apparater. Han har vel et liv å leve også om det skulle være noe tid til overs.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.958
    Hvem skal betale RJEL for det? Han er proff og bruker all sin tid på service, reparasjoner, logistikk, litt kontorarbeid og til slutt produksjon av noen DP-apparater. Han har vel et liv å leve også om det skulle være noe tid til overs.
    Det hører også til dagsorden at dette er RJELs altoppslukende "hobby" slik jeg forstår ham.
    Mannen har full jobb ved siden av skru på "kjæledeggene" våre.
    Så Todanis retoriske spørsmål om hvem som skal betale ham for å skrive en avhandling om utviklingshistorien til DP forsterkerne har absolutt relevans.
    Jeg er som sagt uhorvelig imponert over hva mannen kan, får til og orker å stå i.
    Og jeg er redd for at han skal gå lei, men vet at han aldeles ikke lar seg pille på nesa eller presses, heldigvis.
    Det dummeste man gjør når man har fått aksept for at han tar på seg jobben med å se over ampen, preen, RIAAen, DACen din, er å mase på ham gitt hvor mye han jobber. La mannen få arbeide i sitt tempo, og be pent om noen små milepæls drypp og hver glad for at han gidder å hjelpe deg.
    Du kommer mye lenger ved å si takk for oppdateringen og oppmuntre ham om knall innsats og oppfølging.
    Veggene buler der oppe av mastodont amper som står på vent.
    Gjett hvilke han hiver seg over først?
    Og glade skal vi være for at arven etter Leif Ernstsen og hans makker lever videre, og i tillegg fremdeles forbedres av RJEL.
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Skal bytte plass for RIAA og DAC på nyåret. Da vil CD spilleren stå over DAC I Racket. Da spørs det om jeg må bytte XLR AES digital kabelen. For når jeg bestillte denne kort stive Black Magi kabeleN, så ville de vite om cd spilleren stod over eller under(hun/han). Det er ikke bare å vri på disse kablene som et så stive :) skal også få prøve en svindyr Nordost kabel av en kamerat.
    DP nyttårs forsett må bli en A1 oppgradering og mulig bytte til en ny C1s sort m.innbyggd strømforsyning. Blir når denne blir tilgjengelig hos Rune. Skal ellers kjøpe en Hana MC pickup, med nesten samme spesifikasjon som Ortofonen. Slipper å stille om på RIAA. Ortofonen er noen år og er dyr å vedlikeholde/overhale hos ortofon.
     
    Sist redigert:

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    2.074
    Prøv en gammel sort/mørkeblå DP XLR-kabel hvis du kan finne en. Ofte glimrende til digital overføring.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Har en blå DP RCA digital kabel liggende, som har vært brukt på DP DAC. Men den skal vel ha en annen impedans/motstand. XLR skal vel være 110 ohm? Impedansen skal ha noe betydning på hvordan det lyder. Får prøve det! Får se etter noe...
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Et sånn derre EDB spm;
    Noen som har innsikt i alternativ web-/domenehost, som har en prisgunstig løsning?

    Betalte idag for neste års domeneleie og webhosting for dpguiden.no, og ser i fakturahistorikken at kostnaden er ca 2x kontra for 5 år siden.
    Får jeg opp en server hjemme etterhvert, er jo det et alternativ å kjøre en klient på den, men det medfører del andre utfordringer... og er tidkrevende, både implementering og oppfølgning.

    -Kai
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.253
    Torget vurderinger
    1
    Et sånn derre EDB spm;
    Noen som har innsikt i alternativ web-/domenehost, som har en prisgunstig løsning?

    Betalte idag for neste års domeneleie og webhosting for dpguiden.no, og ser i fakturahistorikken at kostnaden er ca 2x kontra for 5 år siden.
    Får jeg opp en server hjemme etterhvert, er jo det et alternativ å kjøre en klient på den, men det medfører del andre utfordringer... og er tidkrevende, både implementering og oppfølgning.

    -Kai
    Jeg er dårlig på webhosting, men bidrar gjerne på en spleis for fortsatt å ha DP-Guiden tilgjengelig på nettet. Takk til Kai A. for dette fine tilbudet!
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vil ikke anbefale å drifte full server hjemme - da blir det mye jobb å holde seg ovenpå med patching etc..

    Loopia og Domeneshop er de to jeg har vært borti. Jeg betaler ca 1750kr/år hos Loopia.

    Johan-Kr
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    398
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Ja er klart med på spleis for dpguiden.

    Jeg har brukt one.com for domene og mail i flere år. Det er rimelig og enkelt. Aldri nede. Noen få hundrelapper trekkes en gang i året.
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    807
    Antall liker
    427
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Har en blå DP RCA digital kabel liggende, som har vært brukt på DP DAC. Men den skal vel ha en annen impedans/motstand. XLR skal vel være 110 ohm? Impedansen skal ha noe betydning på hvordan det lyder. Får prøve det! Får se etter noe...
    Leif sverget til Belden-kabler, både i signalveien og til 230V. Om det er 110 ohm el 75 ohm du bruker til digital overføring har ingenting å si, det er ett digitalt signal. Audio ut fra DAC kan du jo bruke feks Belden, Mogami,Klotz. Funker gull.
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Et sånn derre EDB spm;
    Noen som har innsikt i alternativ web-/domenehost, som har en prisgunstig løsning?

    Betalte idag for neste års domeneleie og webhosting for dpguiden.no, og ser i fakturahistorikken at kostnaden er ca 2x kontra for 5 år siden.
    Får jeg opp en server hjemme etterhvert, er jo det et alternativ å kjøre en klient på den, men det medfører del andre utfordringer... og er tidkrevende, både implementering og oppfølgning.

    -Kai
    Blir med på spleis også.
    Du kan jo sjekke www.proisp.no?
    Har et domene i drift der, driftsikkert og billig.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Leif sverget til Belden-kabler, både i signalveien og til 230V. Om det er 110 ohm el 75 ohm du bruker til digital overføring har ingenting å si, det er ett digitalt signal. Audio ut fra DAC kan du jo bruke feks Belden, Mogami,Klotz. Funker gull.
    Jeg bruker nå Black Magic AES XLR digital og Topping( Belden ?) kommer også trolig fra Kina. Har prøvet CD med legendariske Dave Grusin ''Discovered again'' med 24-bit fra Lim( m. japanske JVC studio) Fantastisk dynamik på denne innspillingen. Veldig krispe triangler og fin klar klang i vibrafon og xylofon. Ennå mere slam og trøkk på stortromma med den direktegraverte LP plata og den nye RIAA DP DPR 2.3. Ellers hele linja med DP utstyr og en EC EMC-1UP. Om ikke så lenge så får jeg prøve og sammenligne med Gryphon ETHOS hos en kamerat( Har også EMC-1 UP :) Har vært spennende med en duell mellom DP DPR 2.3 og Gryphon Sonnet RIAA. Sistnevnte er ikke balansert.
    Har ellers SILK XLR i bruk og noen liggende som jeg kan prøve. Ikke noen stor betydning/forskjell på disse kablene. Bruker SEALSPEAK og Audioquest på høyttalerne.
     
    Sist redigert:

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.253
    Torget vurderinger
    1
    Leif sverget til Belden-kabler, både i signalveien og til 230V. Om det er 110 ohm el 75 ohm du bruker til digital overføring har ingenting å si, det er ett digitalt signal. Audio ut fra DAC kan du jo bruke feks Belden, Mogami,Klotz. Funker gull.
    Leif hadde et nyansert syn på dette med kabler. Han var fullt klar over de lydlige forskjellene, og at det var mer å hente, utover hva han solgte og anbefalte sin kunder. Han refererte bl.a. til div kabeldemo hos sin daværende forhandler Terje Andervik, og hvor overraskende stor lydforbedring ha hadde hørt der. Vi diskuterte dette flere ganger, og han delte ideer og tekniske detaljer herom.
     

    OlafS

    Fersking
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    4
    Antall liker
    6
    Sted
    Trondheim
    Et sånn derre EDB spm;
    Noen som har innsikt i alternativ web-/domenehost, som har en prisgunstig løsning?

    Betalte idag for neste års domeneleie og webhosting for dpguiden.no, og ser i fakturahistorikken at kostnaden er ca 2x kontra for 5 år siden.
    Får jeg opp en server hjemme etterhvert, er jo det et alternativ å kjøre en klient på den, men det medfører del andre utfordringer... og er tidkrevende, både implementering og oppfølgning.

    -Kai
    Med på spleis 👍🏻
     

    Musico

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.06.2022
    Innlegg
    80
    Antall liker
    345
    Sted
    Trondheim
    Donasjon kommer. Husk at Kaap også bruker fritida på å holde DP-guiden oppe. Så det er mer enn bare årsavgiften på domenet 💰💰 han bidrar med På min tidligere arbeidsplass brukte et par personer one.com. Har aldri hørt dem klage.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    HFS

    Hei igjen, og takkar for fine ord :)

    Bakgrunnen til foregående innlegg er som følger…

    Jeg kjøpte domenet DPguiden februar 2009, så det begynner å bli noen år. Før dette lå sidene på mitt online.no domene… :p

    Jeg valgte (som flere har nevnt), one.com som leverandør. De var i mange år en god og rimelig aktør for både webhotel og domene. Jeg syns det var såpass rimelig at jeg tok regningen selv i mange år. Etterhvert (dvs de siste årene) har prisene økt gjevnt og trutt. Det er ikke snakk om voldsomme beløp, 700kr pr dd, men da jeg betalte siste faktura, satte jeg meg til å tenke på årene som kommer… For eks de neste 10 år (med prisutviklingen fra de siste 5år) kommer summen helt sikkert oppi 10.000… Derfor fikk jeg litt hetta og kasta ut forrige innlegg uten å tenke meg om egentlig…

    Det er svært(!) hyggelig med sponsing.. (kort applause!) Det gjør at jeg ikke er nødt til å stresse med å sette av masse tid til å for eks arr krus og t-sjortesalg (som tar mye tid), for å tjene inn noen kr for å slippe å bruke av «husholdningsbudsjettet».

    MEN, jeg ser også at det er de samme personene som har sponset flere ganger. Jeg syns personlig at det skal være rettferdig… hvor at for eks de som bruker guiden til å Copy&paste og legge ut annonse på finn, uten å orke å skrive noe engang, kunne sendt en slant for å bruke den. Dette er selvsagt utopi/umulig å håndheve.

    Også, jeg sliter med å finne en fin måte å takke de som sponser…. Jeg er jo ingen youtuber som kan «takke sin BuyMeACoffe, Patrions eller sponsorer» i en video.

    så…. jeg vet rett og slett ikke. Finner liksom ikke en 100% rettferdig måte for fremtiden. Dvs, jeg liker ikke tanken av å måtte ty til å «tigge» hver januar i år som kommer… og de samme personene trår til.

    PS 1: Jeg kan forøvrig prøve å legge ut flere bilder i arkivet, evt lage et nytt bildearkiv.

    PS 2: Jeg skal ikke ha all takk!.. uten alle som har sendt meg brosjyrer, manualer, flyeblad, avisartikler osv, hadde dpguiden vært en sørgelig affære. Her får jeg igjen, ikke satt pris på alle på en rettferdig måte.

    mvh Kai
     

    jan_arild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    249
    Antall liker
    144
    Hei.
    Noen som kan fortelle meg hvor høy input gain er på en Dp500h.
    Jeg sliter med nivå på en Rotel RB 993 som skal kobles med xlr. Nivå er for lavt på Rotel.
     

    Musico

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.06.2022
    Innlegg
    80
    Antall liker
    345
    Sted
    Trondheim
    Kaap sitt vipps-nummer står oppgitt nederst på første side i DP-guiden (med bokstaver - ikke tall).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn