DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.136
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Noen bilder av innmat fra min DP dac, jeg lånte meg en DP dac før jeg bestemte meg for å kjøpe selv, den jeg lånte er det byttet ut blant annet opampene, det er noe jeg lurer på om jeg skulle ha gjort i denne, men til dette trenger jeg gode råd om hva slags typer og om det er noe en kan gjøre selv og om det i det hele tatt er verd å ta seg bryet med, de sitter vel i sokkel ser det ut som? Vis vedlegget 546800 Vis vedlegget 546801 Vis vedlegget 546802 Vis vedlegget 546803 Vis vedlegget 546804 Vis vedlegget 546805
    Opampene som sitter i sokler (i nærheten av de røde gain jumperne) kan byttes med nyere typer). DAC, en må være avslått lenge før du gjør bytter, ellers kan den skades. Riktig Opamptype er vesentlig. Lm4562 kan brukes. Byttet ut mine originale AD746 med disse.
    Lm 4562 har betydelig bedre data enn AD 746 og låter subjektivt sett renere og mer transparent, med mer i toppen. AD826 kjenner jeg ikke, men erindrer at de er levert med originalt.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.136
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Har akkurat kjøpt samme modell. Min har fått noe arbeid utført.
    Noen bilder for sammenligning. Om du skulle ha litt info om hva som er utført på min, gi en lyd! :)

    Vis vedlegget 546823 Vis vedlegget 546824
    Det ser ut som om det er gjort en hel del, både med strømforsyning og selve DAC'en. Kobberplatene er antagelig ment å gi skjerming og alt limet rundt lyttene er antagelig tenkt som resonans demping. Det er andre enn meg som er fagfolk her og som kan si hva som faktisk er gjort.

    Arbeidet som er utført ser dessverre omfattende ut. Jeg ville hørt med reparatør om det er mulig å tilbakestille. Den eneste approberte modifikasjonen jeg kjenner til er bytte av de to Opampene jeg har beskrevet ovenfor.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.173
    Torget vurderinger
    2
    De passive "forforsterkerne" til DP er undervurdert. Visst er de en tanke kilne på programkildene, dårlige kabler og kan gi marginale forskjeller avhengig av volumkontrollens setting. De har heller ikke samme dreis på bassen som aktiv DP-forforsterker, men er likevel suverent nøytrale og dynamiske. Gir ikke noe som ikke er på platene. Hi-fi for voksne.
    Selv tidlige hi-fi skribentkollegaer har bommet totalt der. Skrev at passiv DP mangler dynamikk. Tvert om komprimerer den ikke musikken. Den gir ikke noe "ekstra trøkk". Etter hvert som man vrir volumknappene med sola øker bare klarheten og dynamikken i musikken. Det er akkurat som om det ikke blir særlig høyere, men musikken blir mer nærværende.
    Typisk DP, vil nå vi si!
    Det er meg todani sikter til når han sier at tidligere skribenter bommet på dette med dynamikk. :)
    Jeg står på mitt, den dag i dag! :D

    Årsaken tror jeg ligger på dette med impedansfølsomhet i kilden; jeg benytter eksempelvis en APL DAC som ikke blir glad om jeg kjører den gjennom en passiv "pre", da forsvinner denne DAC'ens liv og brutalitet, og erstattes av en flatere og kjedeligere gjengivelse av musikken. Det er just som en forsterker som liker å se inn i en høyttaler med høy impedans, det gjelder også en hver annen hifi-komponent.

    Min generelle opplevelse av passive volumkontroller, er at de er utrolig gjennomsiktige, åpne og detaljerte, i absolutt toppklasse på dette. Men for meg har de alt for lett for å drepe musikkens sjel. Jeg velger å gå for "PRaT" i stedet for detaljer, og på dette punkt har todani og undertegnede alltid vært uenige. Jeg har respekt for todain's synspunkt, selv om jeg selv velger annerledes. Jeg har pushet Doxa på det samme i alle år, og de er faktisk litt på gli, de også. Og alle som har hørt f.eks. toppmodellen fra Musical Innovations må jo stille seg selv noen spørsmål om hva som er rett og feil her i verden.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    2.074
    Hei Håkon. Ja, du er en av dem, men ikke eneste. Vi har forskjellige prioriteringer. Av innlegget mitt fremgår det en del forbehold angående passive pre'er. DP passive er konstruert for å fungere så nær optimalt som det lar seg gjøre med DP effekttrinn. Det største fortrinnet med denne komboen er at den ikke tukler med dynamikken på platene. Ingen ekstra trøkk, dvs komprimering. Gjennomsiktigheten kan nok oppnås bedre med andre løsninger i dag. Det blir mange kabler, plugger og printbaner som fort vekk stjeler litt transparens.
    Tore Dag
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Har hatt 2 dp dac’er... justert Vcxo kun ved bytte av drivverk.
    DP DAC 8.0 Justering av VCXO.

    Skal VCXO justeres ved bytte av enhver tilkoblet kilde? (Siden du skriver "drivverk") Jeg har koblet min Node 2i og har ingen lyd. Bare litt svak knitring...
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Hvis du ikke har ren lyd, så ja, da bør oscillatoren justeres.
    I april 2016 så var det slik at Tidal og Spotify fungerte på Bluesound node 2.
    Norske radiokanaler fungerte ikke fordi de samples på 48k.hz.
    ( dac`en liker best 44,1 )
    Dette testa jeg selv den gang etter klage om at en DAC8.0 ikke fungerte.

    Er node 2i en oppfølger av node2?
    Ting på nettet endres jo hele tiden, så om det er slik nu vet ikke jeg og jeg har KUN testa med node2.
    Node2i kjenner jeg ikke.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    I april 2016 så var det slik at Tidal og Spotify fungerte på Bluesound node 2.
    Norske radiokanaler fungerte ikke fordi de samples på 48k.hz.
    ( dac`en liker best 44,1 )
    Dette testa jeg selv den gang etter klage om at en DAC8.0 ikke fungerte.
    Gjelder problemstillingen alle DAC'er (at denne ikke "tar" 48 kHz), eller er det bare DP'en som kun går til 44,1 kHz?
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hvis du ikke har ren lyd, så ja, da bør oscillatoren justeres.
    I april 2016 så var det slik at Tidal og Spotify fungerte på Bluesound node 2.
    Norske radiokanaler fungerte ikke fordi de samples på 48k.hz.
    ( dac`en liker best 44,1 )
    Dette testa jeg selv den gang etter klage om at en DAC8.0 ikke fungerte.

    Er node 2i en oppfølger av node2?
    Ting på nettet endres jo hele tiden, så om det er slik nu vet ikke jeg og jeg har KUN testa med node2.
    Node2i kjenner jeg ikke.
    Ja, Node 2i er oppfølgeren til Node2.
    Lyden i min er upåklagelig :) Måtte bare bytte utgang fra Normal til Bypassed :)
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    I april 2016 så var det slik at Tidal og Spotify fungerte på Bluesound node 2.
    Norske radiokanaler fungerte ikke fordi de samples på 48k.hz.
    ( dac`en liker best 44,1 )
    Dette testa jeg selv den gang etter klage om at en DAC8.0 ikke fungerte.
    Gjelder problemstillingen alle DAC'er (at denne ikke "tar" 48 kHz), eller er det bare DP'en som kun går til 44,1 kHz?
    Moderne DAC`er tar sikkert 48.
    Trur det er DP`en som er mest glad i 44,1.
    Var ikke så veldig mye annet i 1993 så vidt jeg husker.
    Men det kan sikkert noen andre her inne svare mer sikkert på en meg. Jeg snurrer jo bare CD med 44,1 og vinyl :)
    Eller hva sier dere FLAC boys ?
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Hvis du ikke har ren lyd, så ja, da bør oscillatoren justeres.
    I april 2016 så var det slik at Tidal og Spotify fungerte på Bluesound node 2.
    Norske radiokanaler fungerte ikke fordi de samples på 48k.hz.
    ( dac`en liker best 44,1 )
    Dette testa jeg selv den gang etter klage om at en DAC8.0 ikke fungerte.

    Er node 2i en oppfølger av node2?
    Ting på nettet endres jo hele tiden, så om det er slik nu vet ikke jeg og jeg har KUN testa med node2.
    Node2i kjenner jeg ikke.
    Ja, Node 2i er oppfølgeren til Node2.
    Lyden i min er upåklagelig :) Måtte bare bytte utgang fra Normal til Bypassed :)
    Så bypassing av de-emphasis gjorde at lyden ble bra.
    Snodig.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Moderne DAC`er tar sikkert 48.
    Trur det er DP`en som er mest glad i 44,1.
    Var ikke så veldig mye annet i 1993 så vidt jeg husker.
    Men det kan sikkert noen andre her inne svare mer sikkert på en meg. Jeg snurrer jo bare CD med 44,1 og vinyl :)
    Eller hva sier dere FLAC boys ?
    Jeg "snurrer" ca det samme som FLAC... ALAC (AppleLossless) og vinyl. Har jeg filer som er over det dp dac'n spiser, konverterer jeg det ned fra highres/DSD til 16/44.1
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hvis du ikke har ren lyd, så ja, da bør oscillatoren justeres.
    I april 2016 så var det slik at Tidal og Spotify fungerte på Bluesound node 2.
    Norske radiokanaler fungerte ikke fordi de samples på 48k.hz.
    ( dac`en liker best 44,1 )
    Dette testa jeg selv den gang etter klage om at en DAC8.0 ikke fungerte.

    Er node 2i en oppfølger av node2?
    Ting på nettet endres jo hele tiden, så om det er slik nu vet ikke jeg og jeg har KUN testa med node2.
    Node2i kjenner jeg ikke.
    Ja, Node 2i er oppfølgeren til Node2.
    Lyden i min er upåklagelig :) Måtte bare bytte utgang fra Normal til Bypassed :)
    Så bypassing av de-emphasis gjorde at lyden ble bra.
    Snodig.
    Det gjorde at jeg i det hele tatt fikk lyd. Plukket opp det tipset her inne ett sted, at det er den utgangen som skal brukes. (PS. Min er kraftig modifisert. Ref #3400 i denne tråden. )
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.958
    Hvis du ikke har ren lyd, så ja, da bør oscillatoren justeres.
    I april 2016 så var det slik at Tidal og Spotify fungerte på Bluesound node 2.
    Norske radiokanaler fungerte ikke fordi de samples på 48k.hz.
    ( dac`en liker best 44,1 )
    Dette testa jeg selv den gang etter klage om at en DAC8.0 ikke fungerte.

    Er node 2i en oppfølger av node2?
    Ting på nettet endres jo hele tiden, så om det er slik nu vet ikke jeg og jeg har KUN testa med node2.
    Node2i kjenner jeg ikke.
    Ja, Node 2i er oppfølgeren til Node2.
    Lyden i min er upåklagelig :) Måtte bare bytte utgang fra Normal til Bypassed :)
    Så bypassing av de-emphasis gjorde at lyden ble bra.
    Snodig.
    Snodig ja, men aldeles korrekt i mitt tilfelle også.
    Uvisst av hvilken grunn, men "bypassed" utgangene fungerer best.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    En A5 er iferd med å bli unnfanget.
    20190724_094530.jpg


    Nu gjenstår "bare" å skifte 60 utgangstransistorer, 60 emittermotstandere og 120 basismotstandere.
    Og få det til å virke.
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    573
    Antall liker
    723
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Da var endelig DP Dac kommet seg på rett plass i benken, fremdeles veldig fornøyd, den skal få seg en tur til RJEL etter ferietider å få byttet opampene i analogdelen. Kan ikke la det stå uprøvd :)

    IMG_5319.jpg
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.136
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Fullt DP oppsett i sving her nå (bruker A1S til venstre) med nyinnkjøpt passiv BPC 7.0. Meget interessant. Tightere bass og mindre krydder oppover enn med noen annen preamp jeg har prøvd.
    image.jpg
     
    Sist redigert:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.136
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Litt tungvint med tre volumkontroller og null remote. Likefullt det er en del av opplevelsen, litt seremonielt faktisk. Opplever intet tap av transparens som Todani hinter til ovenfor, snarere en avslappet og tydelig gjengivelse med stort innsyn. Null skarphet. Det er ingen imponatorfakter og lydbildet forblir stabilt ved økende volum. Vanskelig å beskrive faktisk. Dynamisk og nøkternt samtidig.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    2.074
    Kuult. De passive er og blir undervurderte. Har ikke sammenlikgnet den mot den aktive på laang tid selv om jeg har begge to i bruk under samme tak.
    Prøvde en interessant passiv løsning tidligere i uka, nemlig å koble min DCS Puccini rett inn i A1Sebw. Litt for høyt selv med laveste forsterkning fra begge (- 20 dB ble høyt), men transparens, renhet og dynamikk ble likevel skremmende bra. Stram bass med fin punch også, men kom det ikke frem mer klangfarger og fylde med DP 1b (c)? Mer prøving må til. Godt å ha alle muligheter..
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    573
    Antall liker
    723
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    VCXO

    Har lyst å prøve å justere VCXO på min DP dac med voltmeter, men er noe usikker her. legger ved bilde av innmat og brukermanual. Jeg har forstått det sånn at minus på voltmeter skal settes der jeg har markert med rød pil, rett meg om det ikke stemmer. Jeg klarer ikke å bli trygg på hvor pluss skal settes, er det noe som kan veilede meg her? kilden skal vel være påslått men skal den spille musikk mens en justerer?
    vcxo.jpg
     
    Sist redigert:

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    963
    Torget vurderinger
    2
    Husker jeg syntes det var lite pedagogisk merket. Mener det var et pungt rett på printet og en metallbøyle/øye. Du skal måle mellom. Husker ikke akkurat, det er sikkert 25år side jeg gjorde måling.
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    573
    Antall liker
    723
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Husker jeg syntes det var lite pedagogisk merket. Mener det var et pungt rett på printet og en metallbøyle/øye. Du skal måle mellom. Husker ikke akkurat, det er sikkert 25år side jeg gjorde måling.
    Ja ikke lett å finne, skal lure på om det er det som er rett over der det står 1J63 om du ser på nederste bilde. usikker her
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    963
    Torget vurderinger
    2
    Er det et øye der? Så har du nok rett. Da trenger du bare en arm til, så kan du måle mens du skrur:)
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    573
    Antall liker
    723
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Er det et øye der? Så har du nok rett. Da trenger du bare en arm til, så kan du måle mens du skrur:)
    Ser ut som det er ett øye der, får skru opp å se nøyere etter. Tenkte jeg skulle vite helt sikkert før jeg åpner dacen.
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    573
    Antall liker
    723
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Ett spørsmål til mens vi er i gang, denne målingen og justeringen foretas når alt av anlegget står på som normalt? trenger ikke slå av noe som helst ? Og kilden, skal den spille musikk eller bare stå tilkoblet og på ? Aldri gjort dette før og vil være helt sikker på at jeg ikke gjør noe galt :)

    Da jeg hadde DP Dac,en gjorde jeg det slik. Det er en løkke på motstanden R209 der jeg har satt +

    Vis vedlegget 550340
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.136
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Når jeg målte hadde jeg drivverk påslått og startet en CD plate. Dette for å sikre kommunikasjon mellom drivverk og DAC. Sålenge du får lyd igjennom er innstillingen lite kritisk. Justering er kun nødvendig hvis du kun får støy. Er drivverket litt «Off» kan man høre en summelyd i høyttalerene som blir borte etter noen sekunder. Da har DAC’en og drivverket kommet i full sync.
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    573
    Antall liker
    723
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Jeg får summe lyd/ skurring når dac har vært avslått og slås på igjen, kan vare i mange minutter, men etter det er det helt tyst, så bort sett fra det er alt greit, er sjelden den er av da. Men ble nysgjerrig på om denne justeringen kunne ordnet dette «problemet». Takk for alle gode tips og info rundt dette.


    Når jeg målte hadde jeg drivverk påslått og startet en CD plate. Dette for å sikre kommunikasjon mellom drivverk og DAC. Sålenge du får lyd igjennom er innstillingen lite kritisk. Justering er kun nødvendig hvis du kun får støy. Er drivverket litt «Off» kan man høre en summelyd i høyttalerene som blir borte etter noen sekunder. Da har DAC’en og drivverket kommet i full sync.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.136
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Hvis støyen oppstår ved påslag kan det lønne seg å trykke frem og tilbake mellom de to Inngangene (knappene i front). Også lurt å stille DAC’en slik at den går direkte til riktig digitalinngang ved påslag (vender innvendig).
    Lykke til:rolleyes:
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.136
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Hvis støyen oppstår ved påslag kan det lønne seg å trykke frem og tilbake mellom de to Inngangene (knappene i front). Også lurt å stille DAC’en slik at den går direkte til riktig digitalinngang ved påslag (vender innvendig).

    Lykke til:rolleyes:
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    573
    Antall liker
    723
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Har det sånn at den velger rett inngang ved på slag, skal prøve å trykke frem og tilbake neste gang, opplever og at det blir mindre støy ved endring av fase via bryter.

    Hvis støyen oppstår ved påslag kan det lønne seg å trykke frem og tilbake mellom de to Inngangene (knappene i front). Også lurt å stille DAC’en slik at den går direkte til riktig digitalinngang ved påslag (vender innvendig).
    Lykke til:rolleyes:
     

    arildji

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    91
    Antall liker
    12
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    4
    Når jeg målte hadde jeg drivverk påslått og startet en CD plate. Dette for å sikre kommunikasjon mellom drivverk og DAC. Sålenge du får lyd igjennom er innstillingen lite kritisk. Justering er kun nødvendig hvis du kun får støy. Er drivverket litt «Off» kan man høre en summelyd i høyttalerene som blir borte etter noen sekunder. Da har DAC’en og drivverket kommet i full sync.
    Interessant dette her. Jeg har en DP DAC 8.0, og jeg opplever summing/skurring, ofte nesten som et hurtig frekvenssveip, noen ganger når jeg skifter låt på CD-drivverket (Stello CDT-100). Men enda oftere opptrer er denne summelyden når jeg skifter låt på streameren (en Simple Audio Roomplayer II modifisert med Simple Audio Reloaded software). Som oftest varer det 2-3 sekunder, men en sjelden gang helt opp i 10 sekunder.

    Jeg har tenkt litt på om jeg skulle ta kontakt med RJEL for å høre om hva dette kan skyldes og om DAC'en trenger en service. Men kanskje alt dette bare skyldes at kildene er litt "off"? Har forsåvidt prøvd å justere på VCXO'en uten at jeg klarte å observere noen endring, men kanskje jeg skal prøve litt til. Siden summingen ikke var konstant, men veldig kortvarig, var det liksom litt vanskelig å vite hvilken effekt en justering hadde, så jeg mistet vel tålmodigheten. Har egentlig blitt vant til å leve med det, - summingen pågår jo som oftest bare i 2-3 sekunder.

    Jeg har ikke opplevd støy når jeg slår på DAC'en etter at den har vært slått av (slår den nesten aldri av).
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Jeg går åpenbart en annen vei enn de øvrige dpdac eierne.
    Istede for voltmeter, lot jeg alt være koblet som normalt, musik var på mener jeg å huske, lokket av dac’n.
    Så justerte jeg på denne magiske skruen til jeg var helt uttafor mot venstre, så justerte jeg mot høyre til jeg fikk «lås», så til jeg mistet lås igjen. Så vridde jeg frem og tilbake til jeg «hadde det i hånda hvor utterpunktene lå, og så lot jeg den stå midt mellom disse.. tatt på gefylen for å si det sånn. Siden da har jeg ikke hatt et eneste problem.

    Men det var min måte da..
     

    arildji

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    91
    Antall liker
    12
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    4
    Jeg går åpenbart en annen vei enn de øvrige dpdac eierne.
    Istede for voltmeter, lot jeg alt være koblet som normalt, musik var på mener jeg å huske, lokket av dac’n.
    Så justerte jeg på denne magiske skruen til jeg var helt uttafor mot venstre, så justerte jeg mot høyre til jeg fikk «lås», så til jeg mistet lås igjen. Så vridde jeg frem og tilbake til jeg «hadde det i hånda hvor utterpunktene lå, og så lot jeg den stå midt mellom disse.. tatt på gefylen for å si det sånn. Siden da har jeg ikke hatt et eneste problem.

    Men det var min måte da..
    Ja, det er nok ikke den dummeste framgangsmåten, for bare å foreta små justeringer av gangen blir litt håpløst slik jeg beskrev ovenfor, - man får ingen føling med om man oppnår noen endringer og hvilken retning man skal skru. Er en stund siden nå, men mener jeg prøvde voltmeteret også, og det viste rundt 2,5 V, så med det ble jeg heller ikke så mye klokere.

    Jeg skal prøve din metode og se om jeg blir kvitt summingen mellom låtene.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    2.074
    Utrolig flott, RJEL. Restaurerer gamle kjemper opp til sin fordums prakt.
    Selvfølgelig virker lyden om mulig enda bedre med nye messingplater foran. Når ting blir satt i tipp topp utseendemessig stand blir man motivert. Jeg synes at lyden blir bedre bare jeg støvsuger og rydder i stua.. Alle snakker om hvor gode ører de har, veldig få snakker om det som er mellom ørene, og hvordan denne grå klumpen kan tolke, motivere, abstrahere, få nye innfall etc. etc.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn