DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.156
    Antall liker
    2.100
    Huff, ja dette høres ut som om "startbremsen" din ikke virker. Det er det eneste problemet man kan få med DP. Da skal du ikke bruke forsterkeren. Påslag kan skade den. Se på DP-guiden, for GODKJENT serviceverksted. RJ-Elektronikk i Bodø anbefales sterkt. Det ENESTE alternativet er Servicekompaniet i Oslo, men der må du påregne laang ventetid.
    Rune er en av oss audiofile. Hvis du først må sende til ham kan han kanskje modifisere/oppfriske/justere forsterkeren din for en akseptabel penge. Som du allerede har erfart er det en fin sak du har fått tak i.
     

    SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    236
    Antall liker
    223
    Sted
    Oslo
    Har fått svar fra RJ, dette hadde han aldrig hvert borti.
    Han trodde det var kjøleribbene som knitrer litt når de evt utvider seg under oppvarming.
    Ble forklart innslagene ang reler, dem stemmer overens med hans forklaring.
    Ingen oppgradering på denne modellen.

    Nevnte Servicekompaniet ang hvis rep trengtes. Det hadde han ingen formening om hva de gutta drev med.
    Jeg misstolket det som han og Servicekompaniet hadde et forhold, sør hjelper nord. My bad ( :
     

    Tresor

    Medlem
    Ble medlem
    19.10.2012
    Innlegg
    28
    Antall liker
    24
    Sted
    Norge
    Ja noe høy det kan jeg være enig i. Til prisen av en fin C1s? Det var vel en grunn til at C1s kostet kr 50.000 ny mens C1b gikk for kr 25.000. Også må du sikkert regne med å bruke ytterligere 8-10.000 på å få den til å låte som en C1s..
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.530
    Antall liker
    4.330
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    12000 kr er billig for en C1b. Men hvis prisen på den som ligger på brukten nå representerer prisnivået på DP-produkter for øyeblikket, det vil si 80 % av ny pris, vil jeg vurdere å legge ut min DPR 2.2 for salg.
     

    Tresor

    Medlem
    Ble medlem
    19.10.2012
    Innlegg
    28
    Antall liker
    24
    Sted
    Norge
    Hvis vi tar utgangspunkt i 80% av salgspris i 1996 så blir salgsprisen idag 30.000 kr. Litt mye kanskje? ifølge Hifishark (siden 2014) et eller annet sted mellom 8 og 14.000kr
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Alltid hyggelig hvis et DP produktgruppe for høy pris. Solgte min C1b oppgradert til C1S innmat for 15.5K for et år siden. 20k for en original C1b blir da en betydelig prisøkning.

    Men hvem vet, det er tilbud og etterspørsel.
    Ble faktisk tilbudt 43.5K for min A1S EBW som er i mint condition for kort tid siden. Det kan tyde på at prisene er på vei opp.


    Final
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.576
    Antall liker
    1.317
    Sted
    Oslo
    De av dere som velger å selge dp produkter. Fortell gjerne hva dere kjøpte istedenfor og hvorfor :)

    Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg har gitt 12 for en og 13 for den andre. Den billigste måtte ha nytt relé til soft start, den dyreste hadde nylig fått. Ingen umulighet at jeg etterhvert kommer til å lete etter en til, derav spørsmålet.
     

    elta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2005
    Innlegg
    166
    Antall liker
    34
    Torget vurderinger
    2
    Dette har sikkert vore diskutert før,men kva er forskjellen på 6,4p og 6,4.Litt finere front ser eg,men ellers?
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    De av dere som velger å selge dp produkter. Fortell gjerne hva dere kjøpte istedenfor og hvorfor :)

    Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk
    Solgte min C1 fordi jeg stort sett spiller med DAC rett i slutt trinnet. Volumkontrollen i Bricasti M1 LE gjør jobben. Hadde jeg hatt en original C1S hadde jeg nok ikke solgt. Den hadde passet perfekt eksteriørmessig til A1S. Det gjør ikke C1B IMO, den passer perfekt til A1B;).

    A1S blir ikke solgt uansett. Finnes ikke maken hverken ute eller hjemme IMO. En forsterker som eksv MI har betydelig høyere forvrengning og betydelig lavere dempefaktor.


    Final
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det skal visst være noen mindre forskjeller i konstruksjonen, 6.4 litt finere og mer oppløst, 6.4P litt fastere i bassen, sånn jeg opplevde dem hjemme i overgangsfasen med begge typer i hus. Strengt tatt litt hipp som happ for min del. Begge er herlige forsterkere.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.156
    Antall liker
    2.100
    A1S og A1B var forskjellige, ved at sistnevnte visstnok hadde et annerledes hovedkort som Ernstsen ikke ville (eller hadde utstyr til å) modde på. Tidligere modeller hadde samme strømforsyning, transistorbestykning og hovedkort. Det som skilte dem den gangen var at toppmodellene hadde mer påkostet frontplate og fikk prioritet på de nyeste delene og tipp topp modding. Som RJEL skriver er nesten hver forsterker marginalt forskjellig fra forrige (men alle er gode)... Senere utgaver av "billigmodellen" kan derfor tenkes å være like gode som umodifiserte eldre dyrere modeller i samme serie.
    Med modifiserte modeller tenker jeg KUN på arbeid utført av mesteren selv. Han har moddet mange!
    Man bør styre langt unna forsterkere som er klådd på av andre enn Mesteren, RJEL eller Servicekompaniet på Grorud (tidligere Tvetenveien). Jeg hadde en 6.12HP en gang som var reparert av en fyr som har pleid å bo ikke så langt unna Drammen. Han hadde blant annet ikke lagt på ny kopperpasta mellom effekttransistorene og kjøleribba etter å ha demontert og montert utgangstransistorene. Forsterkeren virket som den skulle, men dette kunne fort ført til dårligere termisk og elektrisk kopling og problemer i det lange løp. Forsterkeren ble dessuten reparert uten at reparatøren hadde skjema eller inngående kjennskap til DP.
    Godt nytt forvrengningsfritt år til dere alle!
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.576
    Antall liker
    1.317
    Sted
    Oslo
    A1S og A1B var forskjellige, ved at sistnevnte visstnok hadde et annerledes hovedkort som Ernstsen ikke ville (eller hadde utstyr til å) modde på. Tidligere modeller hadde samme strømforsyning, transistorbestykning og hovedkort. Det som skilte dem den gangen var at toppmodellene hadde mer påkostet frontplate og fikk prioritet på de nyeste delene og tipp topp modding. Som RJEL skriver er nesten hver forsterker marginalt forskjellig fra forrige (men alle er gode)... Senere utgaver av "billigmodellen" kan derfor tenkes å være like gode som umodifiserte eldre dyrere modeller i samme serie.
    Med modifiserte modeller tenker jeg KUN på arbeid utført av mesteren selv. Han har moddet mange!
    Man bør styre langt unna forsterkere som er klådd på av andre enn Mesteren, RJEL eller Servicekompaniet på Grorud (tidligere Tvetenveien). Jeg hadde en 6.12HP en gang som var reparert av en fyr som har pleid å bo ikke så langt unna Drammen. Han hadde blant annet ikke lagt på ny kopperpasta mellom effekttransistorene og kjøleribba etter å ha demontert og montert utgangstransistorene. Forsterkeren virket som den skulle, men dette kunne fort ført til dårligere termisk og elektrisk kopling og problemer i det lange løp. Forsterkeren ble dessuten reparert uten at reparatøren hadde skjema eller inngående kjennskap til DP.
    Godt nytt forvrengningsfritt år til dere alle!
    Var det mr M? ;)
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.530
    Antall liker
    4.330
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    De av dere som velger å selge dp produkter. Fortell gjerne hva dere kjøpte istedenfor og hvorfor :)

    Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk
    Jeg har hatt mye DP-utstyr gjennom flere år.Hver gang jeg har solgt et DP-produkt, har jeg kjøpt et nyere og bedre DP-produkt. Med A1s EBW og C1b oppgradert til C1S har jeg imo nå det beste av forsterkere fra DP. Jeg har hatt DPR 2.2 RIAA noen år nå. Det er et bra RIAA- trinn. Men etter at jeg fikk en Whest-RIAA i hus, blir DPR'en stående ubrukt i hylla siden Whest låter bedre på mitt anlegg. Har egentlig ikke lyst til å selge DPR'en, men det er kanskje bedre å gjøre det enn at den blir stående ubrukt.
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    819
    Antall liker
    257
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    De av dere som velger å selge dp produkter. Fortell gjerne hva dere kjøpte istedenfor og hvorfor :)

    Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk
    Jeg har hatt mye DP-utstyr gjennom flere år.Hver gang jeg har solgt et DP-produkt, har jeg kjøpt et nyere og bedre DP-produkt. Med A1s EBW og C1b oppgradert til C1S har jeg imo nå det beste av forsterkere fra DP. Jeg har hatt DPR 2.2 RIAA noen år nå. Det er et bra RIAA- trinn. Men etter at jeg fikk en Whest-RIAA i hus, blir DPR'en stående ubrukt i hylla siden Whest låter bedre på mitt anlegg. Har egentlig ikke lyst til å selge DPR'en, men det er kanskje bedre å gjøre det enn at den blir stående ubrukt.
    Hvilken Whest er det du bruker?

    Sonicfrontiers
     

    Hamram

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en dpc1b og to 6.4P (oppgraderte og renoverte), som forer et par Tannoy D700 med strøm i beste kvalitet, og er nå litt nysgjerrig på en Stello dac, nærmere bestemt DA 220 Mk2. Jeg ser at denne dacen har litt lavere utgangspenning enn vanlig, med sine 2,6 volt. Har noen her testet en slik dac i lignende oppsett? Vil det fungere bra, eller risikerer jeg å skru volumen til 80 for å få normalt høyt lyttenivå?
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.576
    Antall liker
    1.317
    Sted
    Oslo
    Jeg har en dpc1b og to 6.4P (oppgraderte og renoverte), som forer et par Tannoy D700 med strøm i beste kvalitet, og er nå litt nysgjerrig på en Stello dac, nærmere bestemt DA 220 Mk2. Jeg ser at denne dacen har litt lavere utgangspenning enn vanlig, med sine 2,6 volt. Har noen her testet en slik dac i lignende oppsett? Vil det fungere bra, eller risikerer jeg å skru volumen til 80 for å få normalt høyt lyttenivå?
    min dac har 2 forskjellige utganger , den ene er 2.5 volt og den andre er 1.25 volt . Du trenger ikke bekymre deg for volum
     

    Hamram

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en dpc1b og to 6.4P (oppgraderte og renoverte), som forer et par Tannoy D700 med strøm i beste kvalitet, og er nå litt nysgjerrig på en Stello dac, nærmere bestemt DA 220 Mk2. Jeg ser at denne dacen har litt lavere utgangspenning enn vanlig, med sine 2,6 volt. Har noen her testet en slik dac i lignende oppsett? Vil det fungere bra, eller risikerer jeg å skru volumen til 80 for å få normalt høyt lyttenivå?
    min dac har 2 forskjellige utganger , den ene er 2.5 volt og den andre er 1.25 volt . Du trenger ikke bekymre deg for volum
    Goodie! Takker! Tenkte på XLR-utgangen da, og så den var oppgitt til 2,6. Er det Stello du har?
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har en dpc1b og to 6.4P (oppgraderte og renoverte), som forer et par Tannoy D700 med strøm i beste kvalitet, og er nå litt nysgjerrig på en Stello dac, nærmere bestemt DA 220 Mk2. Jeg ser at denne dacen har litt lavere utgangspenning enn vanlig, med sine 2,6 volt. Har noen her testet en slik dac i lignende oppsett? Vil det fungere bra, eller risikerer jeg å skru volumen til 80 for å få normalt høyt lyttenivå?
    Kjenner noen som har DA220 forran C1b... og han var godt fornøyd med dette....
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.576
    Antall liker
    1.317
    Sted
    Oslo
    Jeg har en dpc1b og to 6.4P (oppgraderte og renoverte), som forer et par Tannoy D700 med strøm i beste kvalitet, og er nå litt nysgjerrig på en Stello dac, nærmere bestemt DA 220 Mk2. Jeg ser at denne dacen har litt lavere utgangspenning enn vanlig, med sine 2,6 volt. Har noen her testet en slik dac i lignende oppsett? Vil det fungere bra, eller risikerer jeg å skru volumen til 80 for å få normalt høyt lyttenivå?
    min dac har 2 forskjellige utganger , den ene er 2.5 volt og den andre er 1.25 volt . Du trenger ikke bekymre deg for volum
    Goodie! Takker! Tenkte på XLR-utgangen da, og så den var oppgitt til 2,6. Er det Stello du har?
    Nei . Jeg bruker Heed obelisk Da . Ubalansert . Har tidligere brukt en audiobyte black dragon som har balansert . Bedre lyd i mitt oppsett med Heed.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Er det noe problem å skru volumen til 80, da?
    Neida, det er veldig lett, men kjipt om du da får bare normalt høyt lyttevolum.
    Da tror jeg kanskje jeg har feiltolket deg inn i den ganske vanlige idéen om at det er problematisk å bruke volumkontrollen. Engstelsen har antageligvis festet seg etter at CD-spillerne kom med utgangsspenning som ble høyere for hvert år, og vendte oss til at volumknappen skulle stå på klokka 9 eller noe deromkring. Det er ikke lenge siden sist en her inne lurte på hva han skulle gjøre fordi han måtte ha volumkontrollen høyere på platespilleren enn på CD-spilleren. Som om det i seg selv var et problem. Kan DAC eller forforsterker levere den utspenningen som er oppgitt, så er det neppe noe å frykte med tanke på å bruke volumkontrollen til det den er til, å kontrollere volum. Det eneste jeg har opplevd av problemer med volumkontroll er faktisk i motsatt ende, på min EC 4.5 som måtte skrus mye ned, og på toppen av det hele hadde potmetere av tvilsom kvalitet i den delen av skalaen (skurr ved justering bl.a.).

    Ellers sier manualen til min 6.4 at følsomheten er 2,04 V RMS for 200 W ut. Jeg kan ikke regne på dette, men antar at 2,6 V er nok til å få forsterkeren til å klippe.

    Min BD-spiller gir 4V ut, og jeg spiller sjelden med mindre enn 25 dB demping i BPC 7.3.
     
    Sist redigert av en moderator:

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.530
    Antall liker
    4.330
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    De av dere som velger å selge dp produkter. Fortell gjerne hva dere kjøpte istedenfor og hvorfor :)

    Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk
    Jeg har hatt mye DP-utstyr gjennom flere år.Hver gang jeg har solgt et DP-produkt, har jeg kjøpt et nyere og bedre DP-produkt. Med A1s EBW og C1b oppgradert til C1S har jeg imo nå det beste av forsterkere fra DP. Jeg har hatt DPR 2.2 RIAA noen år nå. Det er et bra RIAA- trinn. Men etter at jeg fikk en Whest-RIAA i hus, blir DPR'en stående ubrukt i hylla siden Whest låter bedre på mitt anlegg. Har egentlig ikke lyst til å selge DPR'en, men det er kanskje bedre å gjøre det enn at den blir stående ubrukt.
    Hvilken Whest er det du bruker?

    Sonicfrontiers
    Whest PS.30 RDT special edition
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    De av dere som velger å selge dp produkter. Fortell gjerne hva dere kjøpte istedenfor og hvorfor :)

    Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk
    Jeg har hatt mye DP-utstyr gjennom flere år.Hver gang jeg har solgt et DP-produkt, har jeg kjøpt et nyere og bedre DP-produkt. Med A1s EBW og C1b oppgradert til C1S har jeg imo nå det beste av forsterkere fra DP. Jeg har hatt DPR 2.2 RIAA noen år nå. Det er et bra RIAA- trinn. Men etter at jeg fikk en Whest-RIAA i hus, blir DPR'en stående ubrukt i hylla siden Whest låter bedre på mitt anlegg. Har egentlig ikke lyst til å selge DPR'en, men det er kanskje bedre å gjøre det enn at den blir stående ubrukt.
    Hvilken Whest er det du bruker?

    Sonicfrontiers
    Whest PS.30 RDT special edition
    Jeg har hatt en .30RDT på hjemlån, og kan bekrefte at det er en knakandes god RIAA. Den har egenskaper som absolutt bør falle i smak hos DP-folket. Dog kom den klart til kort mot min NLE22.

    DPR har jeg ikke hørt, så noen sammenligning skal jeg ikke begi meg ut på.
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    De første årene med DP måtte jeg hjem til Ernstsen et par ganger for å få justert forsterkere. Har tenkt på det hver gang jeg ser denne tråden. Det forteller vel mest om hvor gammel jeg er og ingenting annet. :)
    Edit:
    Husker det som om det ble et skjevt forhold mellom de to kanalene etter en viss tid spilling, men mulig jeg husker feil.
     
    Sist redigert:

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.530
    Antall liker
    4.330
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Hvilken Whest er det du bruker?

    Sonicfrontiers
    Whest PS.30 RDT special edition
    Jeg har hatt en .30RDT på hjemlån, og kan bekrefte at det er en knakandes god RIAA. Den har egenskaper som absolutt bør falle i smak hos DP-folket. Dog kom den klart til kort mot min NLE22.

    DPR har jeg ikke hørt, så noen sammenligning skal jeg ikke begi meg ut på.
    Det er forskjell på Whest 30 RDT og PS.30 RDT SE. SE er en bedre RIAA.
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    819
    Antall liker
    257
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    De av dere som velger å selge dp produkter. Fortell gjerne hva dere kjøpte istedenfor og hvorfor :)

    Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk
    Jeg har hatt mye DP-utstyr gjennom flere år.Hver gang jeg har solgt et DP-produkt, har jeg kjøpt et nyere og bedre DP-produkt. Med A1s EBW og C1b oppgradert til C1S har jeg imo nå det beste av forsterkere fra DP. Jeg har hatt DPR 2.2 RIAA noen år nå. Det er et bra RIAA- trinn. Men etter at jeg fikk en Whest-RIAA i hus, blir DPR'en stående ubrukt i hylla siden Whest låter bedre på mitt anlegg. Har egentlig ikke lyst til å selge DPR'en, men det er kanskje bedre å gjøre det enn at den blir stående ubrukt.
    Hvilken Whest er det du bruker?

    Sonicfrontiers
    Whest PS.30 RDT special edition
    Har ikke hørt DP sin RIAA, men har en Whest TWO.2 som jeg er storfornøyd med.

    Sonicfrontiers
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det er sikkert riktig om .30 vs. .30SE. Og så lenge NLE ikke er å få tak i så kommer i det minste Whest som produsent med min varmeste anbefaling.
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    573
    Antall liker
    723
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har eller veit om noen som skal selge dpC1s ? er på jakt etter ett godt holdt eksemplar. Ser på arkivet på torget at de som er solgt tidligere ligger på rundt 20000 kr. Og det er det jeg kan tilby for ett bra eksemplar.
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    649
    Antall liker
    553
    Du skal være heldig hvis du får deg en C1S .er ikke produsert mange av disse.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.530
    Antall liker
    4.330
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Noen som har eller veit om noen som skal selge dpC1s ? er på jakt etter ett godt holdt eksemplar. Ser på arkivet på torget at de som er solgt tidligere ligger på rundt 20000 kr. Og det er det jeg kan tilby for ett bra eksemplar.
    Kjøp en C1b og få innmaten oppgradert til C1s. Det låter supert. Har gjort det selv.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn