DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.113
    Hei Morty og alle dere andre: Her kommer litt bransjesladder som står for min regning. Det er ikke engang sikkert at det jeg her skriver er helt korrekt, det representerer ting jeg har snappet opp samt min ringe forståelse for tingene.
    Det stemmer vel det at jeg venter på den andre forsterkeren, ja. Jeg skal vel ikke legge skjul på at dette er et bransjekjøp siden jeg er en av de omtalte medlemmene av "Fidelitys redaksjon", ikke veldig aktiv, men dog. Skriver med gåseøyne for ikke å overdrive betydningen av den.
    Jeg kan også fortelle at Leif ikke får flere forsterkere. Dere trenger ikke å ringe. Morty og undertegnede kjøper DE TO SISTE FORSTERKERNE som AS Dynamic hadde. Leif blodtrimmer dem for oss. I følge Leif er denne økningen av tomgangsstrømmen en bagatellmessig forbedring, men min eraring er at alt spiller kjempeflott etter en tur på benken hans. I den grad han har tid, tar så vidt jeg forstår Leif gjerne lette modifikasjoner på DP-utstyr, mot betaling selvsagt. Men han har ikke noe verksted eller god tid, bare så det er sagt.
    Det fins noe halvfabrikata forsterkerdeler igjen hos underleverandøren, men Leif er ikke interessert eller har muligheter for å montere sammen forsterkere fra bunnen av. Dette burde vel være noe for Electrocompaniet?
    Det har såvidt jeg vet/tror ikke blitt produsert opp noen forsterkere på riktig lenge, og jeg vil vel tro at også Electrocompaniet har kjøpt forsterkerne sine fra AS Dynamic. AS Dynamic er i denne sammenhengen å forstå som underleverandøren/produsenten/investoren som produserte forsterkerne. Leif var også en del av AS Dynamic. Electrocompaniet har i dag retten til Dynamics patenter, konstruksjoner og teknologi, og det skal ikke stikkes under en stol at Leif er skuffet over Stavangers manglende satsning. De ser ikke engang ut til å nyttiggjøre seg den overlegne teknologien de nå har full tilgang til. Helt skandale.
    Kan nevne at jeg nettopp har lyttet litt på splitter nye AV 180 for en liten kommentar i Fidelity. Etter endt lytting og levert produktomtale prøvde jeg for første gang min relativt nye A1 i det beste anlegget mitt. De etterfulgte 180-lyttingen. Hvilket sjokk!!!! A1 brukte 20 sekunder på splintre 180-lyden i tusen biter. Total knockout på alle områder. Betenkelig store marginer. Etter dette har heller ikke jeg noen videre respekt for Stavanger. Ikke byen, altså, men firmaet som er for døve til å forstå betydningen av hva de har tilgang til.
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    7
    Takk for meget interesante opplysninger Todani. Når jeg først ser dette på trykk, kan jeg bare gi min bekreftelse på at det er riktig. Jeg har hørt en del av dette fra leif selv, men ikke festet meg ved detaljene på en så ryddig måte som du.

    Så dette ble både spennende, men også trist lesning.

    Var forresten på en presentasjon av Forsmanns nye høyttalere her for en tid tilbake.
    Jeg har jo hatt et par VSS III i et par år, så jeg mener å kjenne "signaturen" til disse.
    På demoen ble det brukt EC forsterkere. To stk monoblokker, men husker ikke (typisk) akkurat hvilken modell de benyttet.

    Men lyden husker jeg. En litt pompøs bass, som jeg ALDRI har hørt fra noe Forsmann eller DP produkt.
    Og en litt stikkende øvre mellomtone som også var helt fremmed. En mye mer pågående lyd enn hva jeg liker og hva jeg forventet.
    Årsaken skjønner dere jo. Dette var ingen god match, for å være ærlig.
    Og jeg synes det var synd at presumptivt gode høyttalere skulle kobles opp på denne måten.
    Etter demoen var jeg freidig nok til å fortelle "sjefsdemostranten" om min opplevelse av en "litt uryddig bass og en vel pågående diskant".
    Han kvitterte ærlig nok med å si seg enig, men mente av ihvertfall bassen, skyldtes rommet. (Det var stort, minst 100 m2......?)
    Han fortalte også, at de hadde koblet opp høyttalerne på DP utstyr på en annen demo men i et noe mindre rom, og at dette var en lyd alle impliserte foretrakk.
    Visstnok ville ikke EC at de skulle bruke DP line foreløpig, da de ikke var leveringsklare.....
    - Og når blir de så det?

    Vel, dette var litt mer "gossip". Mye mulig jeg har nevnt dette her før en gang. Ha meg i såfall unnskyldt. :p

    Okkesom. At AV 180 ble knust, føyer seg inn i offer-rekka til DP, denne gang godt dokumentert av deg Todani.
    Morty
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Gutter vi kan vel bare konkludere med at DP fikk en skjebne som forventet borte på Tau i Stavanger.
    Jeg prøvde å få denne M.Dregge Vik i tale under High-End messa i Munchen i 2008 hvor de spilte på EC 400/EMC-1/Nordic Tone ht.
    De hadde stående en DP A1s EBW, men ville ikke bruke den fordi de ikke var leveringsklare med produktet ???
    Med EC utstyret låt det skarpt, ullent og lite ørevennlig :p
    Nå har de dytta E-logoen på de siste DP A1s, tross forsikringer om videre liv under DP-fanen :eek:
    Saken er vel som Todani beskriver så burde vel egentlig Tau-gutta benytte seg av den overlegne tekonologien til Leif E, og bytte ut Electocompaniet logoen med Dynamic Precision ;D
    Jeg gremmes...
    Ham om det!

    PS! Takk for innside sladder 8)
     
    D

    Dilla

    Gjest
    Morty skrev:
    TiKei.

    For noen år tilbake hadde jeg ett sett Forsmann VSS III Mk2
    Disse hadde noen omfattende samlinger med spoler og kondiser i delefiltrene sine.

    I daglig bruk var det ingen støy når jeg slo på anlegget, men hvis jeg koblet ut HT kablene, deretter satte kablene på igjen og slo på Effekten, fikke jeg noen besynderlige (u)lyder fra begge kanaler, men mest den ene.
    Høyfrekvente sweep-lignende greier, med stigende frekvens, inntil det ble tyst. varte i kanskje tre sekunder?
    Om signal kabler var koblet på eller ei gjorde ingen forskjell her.
    Jeg fant vel aldri ut av hva dette var, men Forsmann mente det var forhold som skyltes høyttaleren, ikke forsterkeren.
    I det daglige slår jeg aldri av DP A1, den er alltid på (etter råd fra mr. DP) men jeg har aldri hatt slike ulyder i andre situasjoner enn med Forsman.

    Likevel, gjør som 2m foreslår og sjekk med Leif. Han vet nok råd om det har med DP'n å gjøre.
    - Du kjører vel balansert, rund baut?
    Morty
    Takk Morty! Jeg skal forhøre meg med konstruktøren. Ulydene fortoner seg akkurat slik du beskriver du også har opplevd de. Eftersigende gir dette forsterkereksemplaret samme ulyden fra seg ved oppstart også på andre høyttalere. Jeg kjører single ended rund baut (RCA-XLR hybrid mellom for- og effektforsterker) men tror ikke dette er roten til problemet, for å si det sånn.

    Mvh Ti Kei
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    7
    OK.
    Da er det tydeligvis feil på DP'n du har.
    Dette må fikses på.

    Da er det vel Siggerud ProService eller Leif direkte, neste.
    Morty
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Prøvde å forhøre meg om pris på den "nye" preampen til DP (eller skal jeg si EC)
    Den som er på EC sine sider, svart med display.
    Nei, den var ikke ferdig.....
     

    Septimus

    Medlem
    Ble medlem
    17.05.2007
    Innlegg
    13
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Hei, leste innlegget om aw180 kontra dp. For en tid tilbake falt jeg for fristelsen til å kjøpe B&W 802 nautilus, etter råd fra en som trodde at mine aw180 skulle drive disse. Det ble nedtur. Hadde fra før morrohøyttalerne Klipsch kg 5,5. aw 180 fungerte utmerket her, men på B&W 802 n ble det fiasko. Jakten på ny effektforsterker endte så med en DP a1s. DP 7.3 ble byttet ut med Audio Research SP 17 som forforsterker. Men, er ikke fornøyd enda. Er det noen på denne tråden som kan anbefale høyttalerledninger? Erfaring med nordost?
    PaKrGr
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    PaKrGr skrev:
    Hei, leste innlegget om aw180 kontra dp. For en tid tilbake falt jeg for fristelsen til å kjøpe B&W 802 nautilus, etter råd fra en som trodde at mine aw180 skulle drive disse. Det ble nedtur. Hadde fra før morrohøyttalerne Klipsch kg 5,5. aw 180 fungerte utmerket her, men på B&W 802 n ble det fiasko. Jakten på ny effektforsterker endte så med en DP a1s. DP 7.3 ble byttet ut med Audio Research SP 17 som forforsterker. Men, er ikke fornøyd enda. Er det noen på denne tråden som kan anbefale høyttalerledninger? Erfaring med nordost?
    PaKrGr
    Hei

    Jeg hadde god erfaring med Black Magic Giant på mine 801D sammen med DP A5.

    Tommy
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.113
    Kabler og DP: For å virkelig kunne nyte den kontrollen åtte bipolare transistorer per halvperiode gir i bassen, nytter det ikke med kabler med lite tverrnsitt. Tverrsnitt på kobberet, altså. Det er mange tykke kabler der ute, men kler du av dem så er det stort sett lite igjen. Det gjelder vel særlig kabler som Flatline. Såvidt jeg har forstått er ukontrollert bass og litt pågående diskant nærmest et varemerke for dem. (nå får jeg vel Tømmervik på nakken..) Med den enorme dynamikken A1S har i diskanten trenger man heller ingen fokus på denne.
    Gir dessuten ikke kabler som Flatline kapasitiv belastning? På de beste A1´erne med de nyeste oppgraderingene er spolene på utgangen fjernet, hvilket betyr at kapasitiv last er mindre ønskelig. For de som har kobberfoliespoler og/eller flatkabler inni høyttalerne har Tomas Myhre et par spesiallagede Silspeak høyttalerkabler til salgs for 3500, her på sentralen. Disse ble opprinnelig konstruert for 552, men er også glimrende for "spoleløse" utgaver av A1 i nevnte tilfeller. Med disse kan man i slike tilfeller eksperimentere med filteret nærmest forsterker eller høyttaler.
    Så til sakens kjerne: Hvis man både har sett og INNSETT DP-lyset, er det ingen grunn til å kaste bort penger på latterlig dyre kabler. For å omskrive Olav Thon: Silspeak, Silspeak, Silspeak. Og selvfølgelig Silk, Silk, Silk.
    Velkommen med i klubben hvor kabler har opphørt å være noe tema!
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    699
    Torget vurderinger
    1
    @ Todani vdr. kabler og DP:

    Som tidligere DP eier tillater jeg meg å bryte idyllen her inne. Dette maset om at tverrsnitt er det evige saliggjørende er en sannhet med flere modifikasjoner. Ville satt pris på et tilsvarende fokus på bruk av materialer, og hvordan og med hvilke materialer kabler er bygd opp. (En metafor: et ukritisk syn på kabeltverrsnitt har vel akkurat samme effekten som kosttilskudd og proteinpulver for de som trener – begrenset effekt. Et vanlig kosthold er tilstrekkelig. Kommer du over kritiskmasse er en økning av tverrsnitt t rimelig begrenset. Så er spm – hva er kritisk masse?)

    Flatline er Nordost sin budsjettserie og kan ha noe av de egenskapene som du beskriver, men ville aldri har brukt denne budsjettvarianten av kabler på noen av DP sitt utstyr. Har derimot med stort hell brukt Nordost sine mer kostbare varianter på Bryston som jeg velger side stille med DP i ytelse og gjengivelse.

    Både DP og Bryston har klart å skape en image om at utstyret nærmest er uavhengig av kabler – dem om det (om det er bevisst eller ikke vet jeg ikke) men fra et bruker synspunkt er dette feil. En av mine mest vellykkete oppgraderinger var å ta ut Silk XLR til fordel for Nordost Quattro Fil XLR.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.113
    Det er vel tydelig at du ikke har sett, eller vil se, (eller høre!) lyset jeg skriver om.
    Jeg mener ikke at DP er ukritisk mht. kabler, men hvis man kjører Silspeak OG Silk PÅ DP er den saken tatt kompetent hånd om. Visst kan og vil andre kabler gi en annen lyd.
    Vi leser til stadighet om de som har byttet ut Silspeak og Silk, for så å oppnå stor hørbar effekt. Stor hørbar effekt er lik bedre lyd, ikke sant?
    Når jeg kommer for eksempel hjem til Leif Ernstsen og lytter på hans biampede Respons-oppsett med DP, hjemmemekkede driverk basert på Elkjøps billigste CD-spiller, standard Silspeak, Silk, kabler slengt rundt omkring på gulvet, standard nettkabler, utstyret plassert på vanlige furuhyller etc. - så forbløffes man hver gang over hvor mye mer naturlig, oppløst, dynamisk og klangriktig dette oppsettet er enn alt annet der ute.
     
    D

    Dilla

    Gjest
    Todani skrev:
    På de beste A1´erne med de nyeste oppgraderingene er spolene på utgangen fjernet, hvilket betyr at kapasitiv last er mindre ønskelig. For de som har kobberfoliespoler og/eller flatkabler inni høyttalerne har Tomas Myhre et par spesiallagede Silspeak høyttalerkabler til salgs
    Utfra måten du skriver dine innlegg i denne tråden tolker jeg deg som DP ekspert, og spør derfor:

    Er fjerning av spole på utgang av "oppgraderte" a1 en nedgradering for oss som har kobberfoliespoler i delefilteret? Mine høyttalere har plenty med foliespoler, noe mange andre høyttalere også har. Hvordan fungerer a1s på dine superexacter m. foliespoler?

    Hvet du hva filteret i silspeak kablene inneholder av komponenter og hvordan det virker?

    Takk for svar!

    Mvh Ti Kei :)

    PS! Det viste seg at omtalte spoler var fjernet av (presumtivt) ukyndig person i eksemplaret jeg hadde til låns. Hos teknikker gikk forsterkeren i selvsving med noen få pikofarrad over ht terminalene... :-\
     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.216
    Antall liker
    1.321
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Hei, da kobler du et R-C ledd på ht terminalene. Selv har jeg ikke R-C ledd på mine ht terminaler (Respons Grand LE). Verdiene kan sikkert andre gi deg.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    699
    Torget vurderinger
    1
    Todani skrev:
    Det er vel tydelig at du ikke har sett, eller vil se, (eller høre!) lyset jeg skriver om.
    Jeg mener ikke at DP er ukritisk mht. kabler, men hvis man kjører Silspeak OG Silk PÅ DP er den saken tatt kompetent hånd om.
    Mulig det - men for egen del var det ikke til å unngå å lese innlegget ditt som om DP var "kabel uavhengig" Når jeg leser innleget på nytt kan jeg se at det du mener er at Silspeak+Silk er et oppsett som kler DP meget godt. Vel, ingen ting er jo bedre enn det. Men trenger ikke blande inn: tverrsnitt, kapasitans og billige Nordostkabler for å komme fram til det.

    Er det slik at nicket Todani står for: Tore Dag Nilsen?
    Du kunne godt skrive mer i Fidelity.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.113
    Hei Ti Key: Du burde absolutt kjenne din besøkstid med disse filterkablene som er til salgs nå. Hvor mye man nødvendigvis hører eller erfarer med en "spoleløs" forsterker som tilkoples høyttalere med foliespoler er vanskelig for meg å si, men det må gå an å si at forsterkeren ikke trives med det. Det kan godt være at vi overdramatiserer litt her nå. Jeg vet ikke noe om hvordan de er bygget opp, er et analfabet når det kommer til teknisk kunnen, men du finner noe indirekte omtale av dem langt tilbake i denne strengen, skrevet av bla. a. Pedal.
    Jeg har selv et av disse relativt få filterkabelsettene som jeg kjører med SuperExact, men kan ikke huske noen større lydforandringer da jeg byttet over fra ett sett uten filtere... A1´eren min er temmelig ny og er justert slik at den skal tåle mer kapasitiv last.
    Avslutningssvis må det advares mot DP-utstyr som er mekket på av utenforstående! Håper teknikeren fikk apparatet i fullgod stand igjen etter denne ukyndige "utrøskingen".
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Den siste oppgraderingen på DP er å fjerne en spole på utgangen - dette reduserer utgangsimpedansen ytterligere og gir høyere dempingsfaktor.

    Men - nå skal alltid forsterkren matches med høytalerne - jo lavere utgangsimpedans jo bedre kontroll - men nå finne det jo en del høytalere som er voicet med forstekrere med lav dempignsfakto. Disse kan da gjerne låte litt tørt/tamt/Slankt når de blir koblet på en forsterker som for alle praktiske formnål har null som utgangsimpedans. Jeg vet Leif har laget noen eksterne bokser/kabler hvor man kan øke utgangsimpedansen/redusere dempingsfaktoren for at få helheten til å spille bedre.

    Mvh
    OMF
     
    D

    Dilla

    Gjest
    Takk for godt og utfyllende svar Todani!

    I forhold til demoeksemplaret jeg hadde til hjemlåns har jeg ytret ønske om at LE går over og reparerer forsterkeren for at den skal være aktuell å kjøpe for meg. Interessant å høre at forsterkeren kan justeres for å tåle kapasitive laster bedre. Det har streifet mine ører at Nordic Tone 1 utgjør en kapasitiv last i bassen. Takk igjen!

    Interessant OMF. Kan godt hende mine ht har hatt godt av å fått tilpasset forsterkeren spesiellt til seg. Mulig denne muligheten åpner seg om eksemplaret sendes til LE for overhaling og justering. Jeg hiver meg på telefonen....
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Veldig korrekt det Todani sier om Silk og silspeak's gode match til DP. Da får man en nøyttral kabel som gjør at forsterkeren yter bra. Men problemet er at disse produseres ikke i dag. Det var PM Audio som på slutten hadde ansvaret silk/Silspeak. De produserer som kjent Black Magic i dag. Jeg hadde for en tid tilbake DP 5.52HP, og fikk Leif Ernstsen til å lave en spesialutgave av Silspeak (den med spesialtilpasning som Todani anbefaler). Den gav et bra resultat i forhold til standard Silspeak. Etter en tid så prøvde jeg Black Magic The Giant, og til min overraskelse så ble bl.a bassen vesentlig bedre. Jeg hadde også bytte BM på signalesiden, og opplevde også her at de var bedre enn Silk. Jeg oppfatter BM som en videreutvikling av Silk/Silspeak, bl.a.med bedre kontakter og skjerming (noe Leif også foreslo for meg).
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.113
    Hei eikemann!
    Jeg har hørt en alternativ vinkling om tilblivelsen av disse påståtte magiske kablene, og det var at en hi-fi forhandler på det blide Sørlandet var pent nødt til å finne på noe nytt da han sluttet å selge ekte dynamiske og presise forsterkere. Sålenge dette pågikk fikk han kjøpe silkefine kabler til en svært, svært gunstig pris. Han spurte utrykkelig om å fortsette, men svaret var nei.
    Ikke så merkelig at det monteres bartrærkontakter på disse magiske kablene siden disse må antas å gi mye bedre inntjening. Videre har jeg hørt helt andre synspunkter omkring dette med plugger - og for eksempel ledertykkelse på magiske kabler, men her er det best å slutte å vrøvle, og det er vrøvling som kun er mine meninger og forvirrede oppfatninger, for slikt skriverier har jeg allerede mottatt litt pepper for - og i dag vil vi ikke ha tykke ledere. Topplederne for eksempel skal , eee... må delta i Birkebeieren etc!
    Pengene som har blitt til overs ved at jeg ikke har svidd dem på dyre kabler, har jeg puttet i portugalreiser, god vin og håndrullede cubanere. Tror jeg går ut og nyter en slik en istedet for å sitte inne. God DP-aften, folkens.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    PaKrGr skrev:
    Hei, leste innlegget om aw180 kontra dp. For en tid tilbake falt jeg for fristelsen til å kjøpe B&W 802 nautilus, etter råd fra en som trodde at mine aw180 skulle drive disse. Det ble nedtur. Hadde fra før morrohøyttalerne Klipsch kg 5,5. aw 180 fungerte utmerket her, men på B&W 802 n ble det fiasko. Jakten på ny effektforsterker endte så med en DP a1s. DP 7.3 ble byttet ut med Audio Research SP 17 som forforsterker. Men, er ikke fornøyd enda. Er det noen på denne tråden som kan anbefale høyttalerledninger? Erfaring med nordost?
    PaKrGr
    DP er ikke riktig forsterker for 802N. Nå har jeg ikke hørt A1 på disse, men tidligere modeller fungerer i hvertfall ikke.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.113
    Pussig at ikke DP skulle fungere til 802. Abbey Road kjøptefire stykk A1 for å drive 802-høyttalere (den generasjonen som nå blir avløst, vil jeg tro), fordi disse gjorde en mye bedre jobb enn et visst kanadisk merke de ellers besitter.
    I motsetning til hva man skulle tro sitter ikke pengene løst i slike kretser, og AR manglet ikke effekttrinn fra før... Man skulle også tro at det fins folk innenfor dørene der som vet hvordan de skal lytte og har egenprodusert materiale fra samme lokaler å lytte på, og lyttet ble det virkelig gjort før dette innkjøpet.
    I ettertid av denne episoden lånte Pedal et par 802 for å prøve dem sammen med sine DP-forsterkere. Kunne vært artig om han leste dette, og formidler sine inntrykk.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Hei!
    B&W har vel egentlig en særavtale med dette Canadiske ampmerket for og drive disse høyttalerne? Rainbow Studio lider vel også under denne avtalen ;D Har vel helst villet brukt sine Dp amper her også :D
    Ellers er min DP A1s EBW på langreise ( 3000km tur-retur). Er returnert fra Harstad og er videresendt fra OSLO idag ;D :D. Hverken jeg eller høyttalerne kommer til og lide ;D ;D. Det bli ekstremt høy dempingsfaktor denne gangen skal en tro. Det blir full Dp pakke nå fremmover i tid skal jeg love 8) MVH
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Todani skrev:
    Pussig at ikke DP skulle fungere til 802. Abbey Road kjøptefire stykk A1 for å drive 802-høyttalere (den generasjonen som nå blir avløst, vil jeg tro), fordi disse gjorde en mye bedre jobb enn et visst kanadisk merke de ellers besitter.
    Regner med at AR har kjøpt inn forsterkere fra flere produsenter enn disse. Jeg vet heller ikke hvilke kriterier som legges til grunn for disse innkjøpene. Med såpass mange studioer trenger man sikkert også flere enn fire.

    Nå har jeg som sagt ikke hørt A1 på 802, men eldre modeller matcher ikke etter min mening. DP var bedre på 802D enn på 802N fordi denne er litt friskere.

    Skal jeg rangere etter det jeg har prøvd vil det bli omtrent slik: Gryphon, Krell (DE), Threshold, ML, Classe, DP.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.113
    Litt koseprat bør vel kunne tillates nå som det er helg (jippi!): Jeg har ikke vært på Rainbow siden 2000-2002 engang. Da tilbrakte jeg en svært interessant lørdag i stolen ved siden av Kongshaug San. Han hadde nettopp fått en unit for 192 kHz, og overførte Bjarne Nerems første Gemini-innspilling til high-res og multikanal. Den skulle bli Norges første SACD, men slik gikk det ikke (noen pengesterke entusiaster/firmaer som vil sponse utgivelsen? Ta kontakt, så skal jeg videreformidle)
    Jeg fikk her anledning til å lytte vel og lenge på denne innspillingen, som jeg kjenner svært godt, via hans treveis Dynaudio. Aktive, vil jeg tro. Hegel-forsterkerne som stod inne bak en glassdør, tror jeg ikke var i bruk. Nåvel, oppløsningen oppover rett fra 24/192 harddisk var mye bedre enn hjemme hos meg (eller andre for den saks skyld), men bassen var soft og udynamisk. Hadde vært en idé med DP her.
    Hørte at en produsent/leverandør her på berget nylig hadde levert inn IcePower-forsterkerne sine for utprøving hos Raianbow, men han fikk ganske fort beskjed om å ta tilbake disse ubrukelige greiene!
    Kan også nevne at 2L, som anvender fem stykk DPA1B i sitt surroundoppsett, har et par gamle 801 stående, i tilfelle en engelsk bransjemann kommer på besøk. De insisterer visstnok på to kanaler og sine kjære 801. Lindberg sier videre at Electrocompaniet 180 har tonalbalanse (feil? - he,he) som kler de gamle 801´ne perfekt.
     

    Septimus

    Medlem
    Ble medlem
    17.05.2007
    Innlegg
    13
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Hei folk, har kjøpt silspeak 440 fra Sverige, (hifibørsen) skal bli 840, har også silk 050 signal kabel i hus, håper det lar seg høre.
    Ellers, tar jeg feil når jeg oppfatter det slik at det er mulig å modifisere DP a1s EBW ytterligere, ser en som antyder en høyere dempingfaktor, i så fall håper jeg noen kan gi meg opplysninger om det.
    Paul
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.113
    Høyere dempingsfaktor? Tror ikke det. Ikke det at det mangler noe fra før der, man skal lete vel og meget lenge for å finne noe som i praksis matcher A1 der. Det er vel heller typisk fra mindre sofistikerte lyttere å kommentere at det blir "mindre lyd" (altså ulyd) der nede med DP.
    Ser du har 802. Tenker på kommentarer over, men jeg er så naiv at jeg vil anta at oppsettet ditt er temmelig gromt?
     

    Septimus

    Medlem
    Ble medlem
    17.05.2007
    Innlegg
    13
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Hei, da jeg skulle erstatte AW180 blokkene, så fikk jeg mange "gode råd".
    Mulig at jeg ikke hadde uttrykt meg godt nok. For min lyttesituasjon er slik at jeg må ta hensyn til omgivelser. Hva kreves da av en god effektforsterker. Må da si at jeg har litt peiling på watt og strømforhold.Så absolutt krav nr. en. Det skal spille godt på lavt volum. Det som jeg mener er at det må være en strømsterk forsterker som klarer dette. Effekten kom i annen rekke, men den kom jo på kjøpet med DP a1s EBW. Jeg fant ikke mange forsterkere som leverer strømpeaken til DPen heller. Ettersom det ikke er så enkelt å bare låne med seg effekttrinn hjem for å prøve, så måtte jeg stole på at mine antagelser med DP 1as EBW holdt stikk. Det var ikke snakk om feks at AW180 blokkene klarte denne jobben. Så da jeg skulle avgjøre effekttrinnkjøp så ble i grunnen valget ganske lett. Det dukket opp DP a1s EBW her på sentralen og det var bare å aksjonere med handel. Jeg hadde da en DP 7.3 passiv forforsterker men var ikke fornøyd med den da volumet ikke traff helt riktig for maks lydproduksjon. Averterte etter forforsterker her på sentralen, spurte om anbefalinger, og kom til den konklusjonen at jeg ville ha et rørtrinn som forforsterker. Og som dere ser av signaturen så valgte jeg Audio Research SP 17. Fulgte da opp med CD spiller a samme merke. Tilpassning. Ser det var en her på forumet som ikke har trua på B&W 802 Nautilus med DP a1s EBW, men sammensetning av utstyr før effekttrinnet har vel også betydning vil jeg tru. Jeg må si at jeg er meget fornøyd med dette oppsettet, Det har kostet noen kroner, men jeg må si i tillegg at i forhold til hva jeg har betalt for de forskjellig komponentene så tør jeg å påstå at det er DPen som har gitt mest valutta for pengene. Må så tilslutt si at min samboer som på langt nær har den samme musikkinteressen som jeg har, er meget fornøyd. Ja Todani, jeg synes dette er gromt
    Paul
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    7
    Da er ventetida over.
    2 stk. DP A1S EBW med Ernstsens siste modifikasjoner, er i hus. Og oppkoblet.
    Den ene erstatter en lånt A1b
    Den andre erstatter min "eldgamle", men dog kontinuerlig oppdaterte A1S som var en slags prototype.

    Slik jeg kobler det opp, driver den ene forsterkeren to stk 10 bassser i Perssons basskabinetter, den andre driver hovedhøyttalerne; Vivid K1.
    Jeg benytter DPs elektroniske delefilter satt på 83Hz, slik at Vividene "spares" for alle signaler i "Low Pass" området.
    Jeg var naturlig nok spent på om det er noe særlig forskjell mellom en frisk og ny A1s og en A1b / gammel A1s.
    Det er det. Etter et par kvelders lytting er det foreløpige inntrykk som følger:
    :D :D :D

    For å ta bassen først.
    Den nye virker kvikkere, og gjør meg samtidig mer oppmerksom på en del virkelig dype toner. Jeg har hele tiden likt Perssons' (Response) subber, men mest pga. deres musikalske spillestil. Nå hører jeg at de har mer og by på i området under 30 Hz, enn hva jeg tidligere trodde. Rett og slett utrolig "deilig" og høre på.

    Området over 80Hz.
    Umiddelbart virket gjengivelsen "glattere", samt at noe i mellomtonen kom bedre fram, som om scenen ble litt bedre belyst, om jeg kan si det slik?
    Artistene og deres vokaler, som hos meg (på mange skiver) har ligget nokså langt bak i lydbildet, rykket på behagelig vis flere skritt fram, slik at disse får en mer sentral plass i lydbildet.
    Eksempelvis Marianne Faithfuls CD; "Broken English" - første kutt. Før var hennes stemme så tynn, pipete og langt BAK i lydbildet, at jeg sjeldent orket å høre hele låta. En merkelig innspilling, trass i at det er en Mobile Fidelity CD, tenkte jeg. Med ny DP skjedde det noe positivt med lydbildet.
    Hennes stemme ble tydeligere og det ble liksom mer luft rundt det hele. Fremdeles er det instrumentale noe mer framme i lydbildet på akkurat dette kuttet enn hennes vokal, men nå innenfor det jeg oppfatter som rammen for et alminnelig "kunstnerisk uttrykk".
    Dertil gir den nye DP'n definitvt mer luft oppover. Diskanten er ikke så forsiktig, som jeg tidligere har beskyldt den for å være. (Her tror jeg nok det har vært en "prototypesvakhet" på min gamle modell.
    For Diskanten er fremdeles ikke framtredene eller pågående, bare en noe større bidragsgiver til det vi kan kalle "glitter og stas" når slike signaler ligger i rillene.

    Oppi det hele fant jeg etter en stund ut, at det ene mellomtoneelementet i min venstre høyttaler var helt dødt!
    Ikke rart jeg ofte opplevde lydbildet som litt "hult". Har tidligere gitt skylda for dette til både DP C1b og A1. Noe må en jo skylde på. Men nå, med alt "nytt", merket jeg fremdeles den litt besynderlige skjevheten i lydbildet, og bestemte meg for å sjekke mellomtonen. Den var rett og slett brent. Ingen elektrisk forbidelse mellom + og -!
    (jada, jada, jeg ER flau og jeg VET jeg burde ha oppdaget dette forlengst)

    Tilfeldigvis hadde jeg en ekstra, og det er en smal sak å bytte.
    Så, med den nye mellomtonedriveren (900 - 4000Hz) på plass, ble det selvfølgelig nok et markant løft oppover.
    Ikke minst på det holografiske plan, hvor dybden er blitt mye bedre, men også både høyden og bredden i lydbildet.

    Mye kan selvfølgelig gjøres bedre. Ikke minst med tanke på tuning av rommet. Og det finnes mye veldig bra utstyr rundt omkring. Likevel vil jeg si at jeg tviler på om noen annen forsterker vil kunne gjøre noe særlig bedre jobb i min kjellerstue, med mitt øvrige utstyr og i forhold til min smak.
    For meg er de nye DPene rett og slett utrolig bra!
    Tusen takk for innsatsen, Leif Ernstsen. :D
    Tragisk at ikke EC vet å verdsette deg bedre. ???

    Morty
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Gratulere med nye forsterkere......og ny mellomtone :)

    Det virker jo som det var et bra løft, og at du er fornøyd. Vi får verifisere resultatet en dag.
     

    Dynamic

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    130
    Antall liker
    6
    hvordan er C1b lydmessig? noen som har erfaringer med denne?
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    7
    EiK skrev:
    Gratulere med nye forsterkere......og ny mellomtone :)

    Det virker jo som det var et bra løft, og at du er fornøyd. Vi får verifisere resultatet en dag.
    Takk Eik.
    Sist du var hos meg, ble det ikke mye seriøs lytting akkurat. Vi var vel rett og slett for mange. Men jeg er mye mer fornøyd med lyden nå.
    Langt fra perfekt, men tilstrekkelig mye bedre enn "sist" til at det er gøy å gå gjennomm platasamlingen på nytt, om du skjønner.
    Ta deg en tur over. Gjerne sammen med KW.
    Trenger litt feed back.

    Dynamic skrev:
    hvordan er C1b lydmessig? noen som har erfaringer med denne?
    Jeg mener C1b har en av markedets aller beste bass. Forøvrig en oppløst og velspillende Pre. Usminket som alle moderne DP produkter. En genial fjernkontroll har den og. Kan løfte bassen ved tre forskjellige frekvenser, og den kan programmeres til å styre deler av. f.eks. CD spilleren.
    Morty
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.113
    Hei Morty
    Artig å lese om erfaringer fra "omigjenfrelst". Jeg kunne ikke forstå hvorfor DP skulle være direkte tilbakeholden midt i mellomtonen. Og hvertfall ikke hvorfor nye A1 skulle være forsiktig i bassen. Jeg kjøpte en ny A1 i fjor, og fikk enda en splitter ny for en uke siden. Jeg har aldri vært borte i noen forsterkere som er så dynamiske i diskanten. Legg til ekstremt god gjennomsiktighet og renhet, og det faktum at disse fysisk sett små forsterkerne har en sinnsykt god og kontrollert bass. Dynamikken er virkelig førsteklasses, men jeg savner litt av den mektige og fyldige og urokkelig stabile lyden til min gamle 552HP (nr. 25, en av de siste som ble produsert). Man får vel ikke alt her i verden, men fylden i lyden kommer tilbake i fullt monn når man kjører to stykk A1, slik Morty gjør....
    Jeg kjører med én A1 på Baby Grande, og med gode stativer og Silspeak kabler er oppblåst bass ikke noe problem lenger. Det hevdes å være problemet med disse høyttalerne. Det eneste de nå mangler i forhold til de beste, store karene er noen Hz og ultimativ dynamikk og driv. Tvert om eksponerer A1 Revelator-diskantenes "ekspressive" karakter godt, så nå jobbes det for å mildne det preget.
    Den aktive 1B er forforsterkeren å ha for menigheten. Jeg har både den og den passive 7.3, men sistnevnte har ikke samme grepet nedover, blir lett litt tonal ujevn og taper dynamikk og klarhet hvis signalkilden ikke passer. 7.3 bør kombineres med DP-DAC, DP-RIAA eller kanskje noen av de høytspillende balanserte CD-spillerne som det nå fins en del av i høyere prislag. Uansett, har man gryn nok, bør man gå for 1B.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.113
    Oi, ble feil i forrige innlegg: Det skulle stå forsiktig i diskanten. Ikke forsiktig i bassen. Forsiktig i bassen er noe av det siste jeg ville beskrive en A1 som.
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    7
    Todani skrev:
    Oi, ble feil i forrige innlegg: Det skulle stå forsiktig i diskanten. Ikke forsiktig i bassen. Forsiktig i bassen er noe av det siste jeg ville beskrive en A1 som.
    He, he. Stusset litt der. Jeg har aldri beskyldt DP for forsiktighet i bassen, såvidt jeg vet.
    Morty
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Todani skrev:
    Så til sakens kjerne: Hvis man både har sett og INNSETT DP-lyset, er det ingen grunn til å kaste bort penger på latterlig dyre kabler. For å omskrive Olav Thon: Silspeak, Silspeak, Silspeak. Og selvfølgelig Silk, Silk, Silk.
    ....ehhhh jeg vil bare få legge til mantraet Black Magic, Black Magic, Black Magic Todani 8)
    Black Magic revelation XLR og Silspeak ht.k. gjør seg også meget godt i tospann.
    Ja, faktisk så godt at jeg nok må fleske til med et sett 2x2,5m Black magic Giant ht.k. av ren nysgjerrighet.

    Der fikk du den ;)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Todani skrev:
    Jeg har hørt en alternativ vinkling om tilblivelsen av disse påståtte magiske kablene, og det var at en hi-fi forhandler på det blide Sørlandet var pent nødt til å finne på noe nytt da han sluttet å selge ekte dynamiske og presise forsterkere. Sålenge dette pågikk fikk han kjøpe silkefine kabler til en svært, svært gunstig pris. Han spurte utrykkelig om å fortsette, men svaret var nei.
    Ikke så merkelig at det monteres bartrærkontakter på disse magiske kablene siden disse må antas å gi mye bedre inntjening. Videre har jeg hørt helt andre synspunkter omkring dette med plugger - og for eksempel ledertykkelse på magiske kabler, men her er det best å slutte å vrøvle, og det er vrøvling som kun er mine meninger og forvirrede oppfatninger, for slikt skriverier har jeg allerede mottatt litt pepper for - og i dag vil vi ikke ha tykke ledere.
    Hehehehe...den historien har nok flere fasetter Todani, og kan vel ikke utelukkende tilskrives en hi-fi forhandler på det blide Sørland alene.
    Forøvrig benytter hi-fi forhandleren Furutech gull og rhodium plugger på sine kabler, og ikke Pinus silvestris kontakter av norsk opprinnelse ;)
    Ham om det!

    Jeg går hjem og tar en Davidoff Classic og en støyt Rom Zacapa fra Guatemala i solnedgangen 8)
    hva nyter du i kveld?
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.113
    Artig reaksjon mht. kabler. Det var nok litt å anse som et sleivspark/erting i din retning, Power.
    Alene sammen med yngstegutten om dagen. Det er jazzkonsert foran kjerka hundre meter borte i gata her i dag. Vi rusler dit.
    Ellers blir det vel litt sløy sekstitallsjazz i solnedgangen, formidlet via nye Respons og ny A1SEBW, og kanskje et glass kald rødvin.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Todani skrev:
    Artig reaksjon mht. kabler. Det var nok litt å anse som et sleivspark/erting i din retning, Power.
    Alene sammen med yngstegutten om dagen. Det er jazzkonsert foran kjerka hundre meter borte i gata her i dag. Vi rusler dit.
    Ellers blir det vel litt sløy sekstitallsjazz i solnedgangen, formidlet via nye Respons og ny A1SEBW, og kanskje et glass kald rødvin.
    Jeg lar meg ikke så lett ryste av det "sleivsparket" der Todani.
    Til det har jeg hørt altfor mange comboer i forskjellige valører og kabelkonstellasjoner.
    det finnes ikke en fasit på alt.
    Men for DP-utstyr sitt tilfelle er vi nokk inne på sporet i segmentet Silspeak, Silk og BM.
    Ikke for det EC Final Link ht.k. gjorde noe med DP og Quad i bassen som de andre kabelvariantene ikke kan skryte på seg.
    Artig med metervis av tonekontroll vet du ;)

    Da er det endelig hælja.
    I morgen blir det å reke rundt litt i hovedstaden på musikkens dag sammen med min sønn og datter.
    Aftenen avsluttes i solnedgangen på Signalen ute på Nesodden til toner fra Knut Reiersrud Band.
    Blir sikkert skikkelig fælt ;D

    Da baksnakkes vi 8)
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.113
    Hmm, håper du leser dette Power, for jeg skal selv til byen sammen med yngstemann. Hovedhensikten er at han skal skate på rådhustrappa, men jeg hadde også håpet på litt musikk, et par CD´er, noe å bite i og et glass skummende drikk. Eventuelt en vinylplate? Når jeg leste innlegget ditt var oppvåkningen etter vinyldvalen min mindre enn fem minutter gammel. Etter i årevis ikke hatt noen særlig god platespiller, fullførte jeg monteringen av splitter ny Dynavector 20XL pick up fra PlanetSnapa for noen minutter siden. Fikk for en stund siden tak i en meget sjelden og uhyggelig stor profesjonell Technics-platespiller fra Sveriges Television.
    Blir noen lange og takknemlige runder med tilspilling før vi får gå over innstillingen en gang til. Nærsynet er ikke hva det var, og det var vel nesten for godt å være sant at innstillingen satt omtrent med en gang.
    Lytter nå på Joes Garage, selvfølgelig via DPR 2.2, DPC 1B og splitter nye A1S EBW. Sistnevnte har så stor dynamikk i toppen at jeg gikk for en litt rimeligere og diskantsnill PU. Er redd for å ødelegge dyre PUer, og heller ingen tiltro til at jeg klarer å justere opp slike primadonnaer. For tidlig å komme med endelige uttalelser om lyden, men den fantastiske støyfriheten, stramheten og dynamikken til 2.2 fornekter seg ikke. Glad jeg i sin tid hoppet over på DP-RIAAer, og pensjonerte grøtete og støyende rør-RIAAer.
    Kanskje vi treffes i byen, Power.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Har fått lånt den aktive preampen hos en bekjent.
    Kraftig forbedring i.f.t EC`en min.
    En slik skal jeg ha !

    Skal begynne å mase på EC at de får ferdig den svarte versjonen......
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn