DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Gjør de baffelstepkompensasjon? Eller må man ha høyttalerelement/kasser som er lineære innenfor sitt virkeområde?
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Det tviler jeg veldig sterkt på - er nok statisk 24db/okt. flanker. Mulig at det kan la seg gjøre rent teknisk av konstruktør/kyndig. Min nåværende Marchand har denne muligheten med litt lodding (står beskrevet i brukerveiledningen).

    Mvh. Johan
     

    Penta

    Medlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    16
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en A1b som jeg har vært veldig fornøyd med til nå.
    Har hatt denne i et par år sammen med et par Audiovector M3 signatur.
    For noen uker siden kom det nye høyttaler inn i lytterommet, B&W804S.
    A1b spiller utmerket sammen med B&W. Men nå er det sånn at av og til får jeg lyst til å spille høyt.
    Det er da problemene melder seg. Forsterkeren har ikke kraft nok!
    Det blinker i de røde lysdiodene og forsterkeren klipper lenge før høyttaleren får problemer.
    Dette opplevde jeg aldrig med Audiovectorene. Er virkelig 804s så vanskelig en last?
    Eller er det noe galt med forsterkeren?
    Er det noen andre her på forumet som har opplevd noe lignende?
    Oppsettet er EMC-1UP, EC-4.7, DP A1b og B&W804s

    Penta
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Kjøpt brukt? Nytt? Sikker på at det ikke er en kortslutning ute og går et sted?

    At en A1S skal ha trøbbel med en B&W 804S finner jeg mildt sagt usannsynlig, hvis begge produktene er ved god helse.

    Jeg har forresten Gradient revolution '05. En tidligere utgave av disse ble målt til 81,7 dB av John Atkinson, nominell impedans i bassen er 4 Ohm, og jeg har aldri sett noe rødt lys på min 6.4P.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Har testet A1b med 803S. Ingen problemer. En god match med følelse av å kunne spille mye høyere enn ørene har godt av.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Penta skrev:
    Det er da problemene melder seg. Forsterkeren har ikke kraft nok!
    Det blinker i de røde lysdiodene og forsterkeren klipper lenge før høyttaleren får problemer.
    Dette opplevde jeg aldrig med Audiovectorene. Er virkelig 804s så vanskelig en last?
    Eller er det noe galt med forsterkeren?
    No offence til B&W, men tror nok det er de som forårsaker problemene. Er det noe A1b har, så er det nok krefter. Husker jeg rett, kjører Petter Dale en A1b på basstårnene sine, lav motstand, og med 30-noe-dB i eq heving heeeeeelt i bunn (var det mot 5 hz).. Har selv hørt en gammel 6.12, som er den minste av alle DP på 120w på et par Martin Logan CLS, og disse er garantert værre å drive enn B&W'ene.
    Har du voltmeter? Måle motstanden på B&W'ene?

    mvh
     

    Penta

    Medlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    16
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Forsterkeren er en 2005 modell. Kjøpt brukt i 2008.
    Det spiller utmerket ved lave nivåer, men ved høye energipådrag (bass) kutter forsterkeren.
    Dette var aldrig noe problem med M3s.
    At det skulle være snakk om kortslutning noe sted er vel usannsynlig.
    Har multimeter og måler motstand til 4 ohm. Dette jo DC-motstand. Høyttalerens impedans(motstand) vil jo variere med frekvens.
    Hadde forresten samme problemet med CM9 da jeg testet den.

    Penta
     

    Multicell

    Medlem
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    33
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Kjører du ut effekta over det forsterkeren klarer å gi, blir det lys i clip lysene uansett høyttalere.
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Er nok noe muffens ute å går da ja... min DP 6.12HP har ikke anntydninger til anstrening på mine Dali Helicon 800mk2. Nå er jo Dali relativt lett last for de fleste forsterkere, men læl.
     

    vins666

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    155
    Antall liker
    1
    Penta skrev:
    Forsterkeren er en 2005 modell. Kjøpt brukt i 2008.
    Det spiller utmerket ved lave nivåer, men ved høye energipådrag (bass) kutter forsterkeren.
    Dette var aldrig noe problem med M3s.
    At det skulle være snakk om kortslutning noe sted er vel usannsynlig.
    Har multimeter og måler motstand til 4 ohm. Dette jo DC-motstand. Høyttalerens impedans(motstand) vil jo variere med frekvens.
    Hadde forresten samme problemet med CM9 da jeg testet den.

    Penta
    Får forsterkeren din nok strøm?
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.113
    Ja, strøm, kanskje. Forsterkeren leverer opp til ca. 400 watt med ekstremt lav forvrengning i denne belastningen. Det burde garantert være mer enn disse høyttalerne kan leve opp til. Jeg har vært hos Vadseth og hørt hvordan han blåser voksen ut av øregangene både i den store stua han og på loftet med A1, blant annet med 801-høyttalerne. A1 har aldri gitt fra seg et eneste rødt blunk som jeg har sett der.
    Tyder på et problem eller en feil som det blir antydet over. Du bør overhodet ikke spille høyt før du har funnet ut av det. Kanskje du har et alvorlig støyproblem. Bruker vel ikke uskjermet signalkabel? (fyyy!) Er det skjærereir bak utstyret? Alle forbindelser lytefrie og ikke borti metall? Eller hvis noen er lydtrykksfanatikere kan det godt hende at delefilterkomponenter er brent av. Høyttalerne kan være montert feil på fabrikk. Kan en sjelden gang hende selv med kanoner som B&W. Får forsterkeren din GOD kjøling? Blunker det i begge kanaler?
     

    Penta

    Medlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    16
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Alle kabler (balanserte) er sjekket og er ok.
    Har en EC 250R stående og med denne innkoblet merker jeg ingen problemer.
    Og ja, det blunker i begge kanaler.
    Forsterkeren får god kjøling. Den blir heller ikke urovekkende varm.

    Penta
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Snakket med Siggrud Pro Service? (er vel de som har service fortsatt eller...)
    Kan være verdt en tlf...
     

    Penta

    Medlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    16
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har snakket med Siggerud Pro service, men de hadde ikke vært borti noe tilsvarende.
    Får vel prøve å ringe Mesteren selv.....

    Penta
     

    Multicell

    Medlem
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    33
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt samme problem med en 6.12 engang da jeg brukte ec forforsterker. Den sendte støy inn i DPen som gjorde at den clippet veldig fort. Problemet forsvant med bytte av forforsterker :)
     

    Penta

    Medlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    16
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg prøvd alle mulige kombinasjoner.
    Annen forforsterker, andre signal/høyttalerkabler, annen strømkurs.
    Problemet er fortsatt til stede.
    Nå er ikke problemet så veldig stort for det er skjelden jeg spiller så høyt.
    A1b har stålkontroll hele veien på normale lyttenivåer.

    Penta
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    "får forsterkeren din nok strøm"
    Huff og huff, en forsterker TREKKER strøm fra nettet.

    Du får ta ampen med til mæ, så skal æ ordne den...
    Æ veit årsaken ;D
    Så får du spille på den råtne EC`en din så lenge.
    Hilsen kollega
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hvordan er byggekvaliteten på DP effekttrinn. Vurderer å kjøpe en 6.12mk2 som har blitt 10-12 år gammel. Er det slik at desse holder seg godt eller trenger jeg å påberegne en rep i ny og ne? Hvordan er markedsprisen på desse gamle forsterkerene?

    Mvh Peter
     

    knutkv

    Fersking
    Ble medlem
    11.12.2007
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    kaap skrev:
    Penta skrev:
    Det er da problemene melder seg. Forsterkeren har ikke kraft nok!
    Det blinker i de røde lysdiodene og forsterkeren klipper lenge før høyttaleren får problemer.
    Dette opplevde jeg aldrig med Audiovectorene. Er virkelig 804s så vanskelig en last?
    Eller er det noe galt med forsterkeren?
    No offence til B&W, men tror nok det er de som forårsaker problemene. Er det noe A1b har, så er det nok krefter. Husker jeg rett, kjører Petter Dale en A1b på basstårnene sine, lav motstand, og med 30-noe-dB i eq heving heeeeeelt i bunn (var det mot 5 hz).. Har selv hørt en gammel 6.12, som er den minste av alle DP på 120w på et par Martin Logan CLS, og disse er garantert værre å drive enn B&W'ene.
    Har du voltmeter? Måle motstanden på B&W'ene?

    mvh
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Retep skrev:
    Hvordan er byggekvaliteten på DP effekttrinn. Vurderer å kjøpe en 6.12mk2 som har blitt 10-12 år gammel. Er det slik at desse holder seg godt eller trenger jeg å påberegne en rep i ny og ne? Hvordan er markedsprisen på desse gamle forsterkerene?

    Mvh Peter
    Hei Peter

    Jeg har hatt flere DP oppover åra, da nr1, 5.52 H og 6.12 (tror jeg det var) og sitter nå med en A5 som er en oppgradert 5.52 HP (forøvring til salgs:)) og har aldri hatt noe problem med de, så det bør ikke være nå mye uforutsette utgifter i vente.

    Lykke til på jakten.

    Tommy
     

    Multicell

    Medlem
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    33
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Finnes ikke mange som er like bra mekanisk bra bygget som DP er, meget skjelden feil på dem.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hva vil en normal pris på DP 6.12mk2 den skal iflg selger vere ca 12år, og er det noen måte å se om det er en Mk1 eller Mk2 jeg er iferd med å kjøpe?

    Setter stor pris på tilbakemelding-
     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.216
    Antall liker
    1.321
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Hei, har selv hatt en 6,12 mk II for noen år siden. Hadde en Doxa 70 signatur mk II før DPen. Lånte 6,12 mkII en ukes tid og når jeg så koblet Doxaen tilbake i anlegget, så viste jeg at den 6,12 mkII måtte jeg få tilbake i anlegget. Kjøpte meg en 6,12 mkII etter dette. Var veldig fornøyd med forsterkeren. Byttet ut denne med en dp A1, som jeg har hatt siden (2003). Pris er jeg ikke sikker på, med syntes at 9 k som jeg har sett en avertert for er litt i overkant.
    Har aldri hatt noen som helst trøbbel med de to dpene jeg har hatt. Tror det står 6,12 II bak på forsterkeren, men er ikke sikker....
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da kommer jeg nok til å gå for en DP 6.12mkII, blir spennende å få den i hus, Tror den skal ha krefter til å drive mine høytalere godt. Er bare spent på om jeg vil få during i trafo på denne ampen. Det har vist seg at strømnettet her er noe spesiellt slik at enkelte forsterkere durer i trafo of noen ikke. Desverre så har det fint lite med strørrelsen på trafoen å gjøre.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Noen som klarer å identifisere denne klossen? Er dette en Dpa 6.12 mk1 el mk2? Og er det noen som kjenner igjen Thule preampen?

    Mvh Peter
     

    Vedlegg

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Er det jeg kan erindre så er det ikke noe forskjell på utseende på Mk I og Mk II.
    Men det bør være et merke på baksiden som viser hvilken modell det er ?

    Forskjellen mellom disse ligger i ny bedre strømforsyning på Mk II, som er veldig hørbart.
     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.216
    Antall liker
    1.321
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Mener det skal stå 6,12 II bak, men det er mulig jeg husker feil. Er noen år siden jeg hadde en 6,12mkII
     

    Heidn

    Fersking
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Hei jeg har en dp forsterker som heter PA 250p er det noen her inne som har noe som helst kjenskap til denne? har søkt meg tussete på nettet uten og finne noe som helst spec eller what so ever om denne! hadde vert supert hvis noen kunne hjelpe meg! Har forøvrig store planer om og selge den!
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Hei!

    Snakket med Leif Ernstsen i dag i forbindelse med oppgraderimg av min A1 som tas nå. Samtidig så spurte jeg han om DP PA 250 p. Den var på 2 x 250W. Noe mere data hadde han ikke nå. Men kan høre om han kan sende meg mere info når han får e-mail fra meg. Når det gjelder oppgraderingen av A1, så er det mere nytt og bedre og hente på den nye oppgradering enn når jeg hadde min første forespørsel før finanskrisen.
    Ellers så er jeg interessert og gå over til aktiv deling med hans elektroniske delefilter(2-veis). Han mente mitt høyttalersystem kunne passe godt for det. Da spesielt bedre basgjengivelse. Regner med at jeg må beholde noe av den passive delingen av midbass/diskant seksjonen. Da bare lavpassdelen i midbass(fulltone) og høypassfilteret for diskant(bånd diskant). Da får jeg ikke overlapp i delingen mellom fulltone midbass(2x JBL LE8TH) og bånddiskant m. d'Appolito config, da det vanligvis brukes litt mindre bass/midbass elementer flatt uten delefilter eller båndpass-filtrering når de har en avrulling ved 2000-3000Hz.
    Er det noen i menigheten som har erfaring med DP riaa-trinnet? MVH
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Tok ibruk alle HT terminalene på min DP 6.12HP nå. Dvs 1 sett kabler ifra HT terminal "A" til diskant/mellomtone på mine Dali H800mk2, og 1 sett kabler ifra terminal "B" til bassene. Syns det ble vannvittig bra :D. Ga nytt liv i oppsettet mitt iallefall ;). Drømmen er nå en cdspiller som står mer i stil med resten, selv om Pioneer PD9 SACD spillern er veldig bra (men det kosmetiske spiller litt inn også ;)).

    Driver litt å vurderer å skaffe en DP 7.3 preamp, bare for å teste :p. De går ofte til rundt 3500kr har jeg sett, men de er gamle da... Min Lyngdorf DPA-1 med roomperfekt er genial, men pga litt inkompatibilitet så må jeg ha en DAC imellom pre og effekt. DPA-1 kjører digitalt inn i en PS-audio DAC3 så inn i DP'en :). Funker i mine ører veldig bra ;). Med inkompatibilitet mener jeg at det suser endel i høyttalerene om jeg kobler DPA-1 direkte til DP, har lest at mange opplever det samme med DPA-1 på diverse effekttrinn, så her har nok Lyngdorf valgt en litt mongo "impedanseutgang" eller hva pokker det er ;).
     

    frans

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Innlegg
    1.457
    Antall liker
    2
    Kan BPC 7.3 bli gammel? Den består av en stor printplate og noen motstandere.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Det eneste som kan skje med en 7.0 / 7.2 / 7.3 er vel "sjit" på poltmetrene som gir skrapelyd når meg skrur på volumet, men med (profesjonell) elektronikk rensespray blir den borte.

    Lyden er uansett ikke gammeldags :) og den "tungvinte" betjeningen er bare sjarmerende egentlig :)
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.113
    Hei, Spurv: Kan du få en pen 7.3 til 3500, er det bare å slå til. Det er billig. 7.3 er marginalt bedre enn 7.2 og enda litt bedre enn 7.0. De to førstnevte har individuell kanaljustering, som kan være fint eller irriterende, alt ettersom. 7.0 har best finish av disse, men gå for 7.3. Den er best, men i likhet med andre passive forsterkere blir den litt kildeavhengig. Yter mindre godt med kilder som gir lavt signal (mindre enn 2,5 V)
    DP-RIAA er et must for alle i menigheten. Var tidligere rørmann, men min temmelig gode rør-riaa var bare en "ukontrollert ullhaug" av lyd i forhold til DPR 2.0, og ikke minst senere 2.2. Sistnevte har helt vanvittig dynamikk. Klangmessig er disse altså mye strammere enn hva de fleste er vant til, men når det kommer til fravær av støy og annen lydfarging, oppløsning og dynamikk har de neppe sin like. Kan dessuten tilpasses vidt utvalg av pick-uper (gain helt opp til 80 dB, på 2.2!!!), men de ER KONSTRUERT FOR MC, bare så det er sagt.
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    7
    TODANI

    Vet du har noe spennende på gang. 8)
    Kan du røpe litt for menigheten?

    Morty
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.113
    Hei Morty og alle andre DP-venner! Jeg vet ikke helt hva du sikter til, men den audiofile sykdommen har noen kraftige utbrudd for tiden. Har fri i dag og sitter hjemme og mekker nettkabler istedet for å gå en tur i marka... Kablene gjøres klar til et aktivt comeback på vinylfronten. Har kjøpt et virkelig digert "bælværk" av en proffspiller fra Sveriges Television AB. Er i dialog med vinylekspertene på forumet om å kjøre balansert inn i DP-RIAA 2.2. Noe ordentelig mikk å få loddet to Silk-interconnecter inn på en fempolet DIN-kontakt. Noen som har et forslag? Er også i Dialog med Leif E. om dette. Han fortalte meg en masse mens han kjørte sørover, men det var så mye støy på linja at jeg ikke hørte særlig godt.
    En annen ting er at jeg (i likhet med deg, Morty?) venter på splitter ny blodtrimmet A1S EBW. Jeg kjøpte en i fjor også, for lutter glede i nummer to-anlegget - og for eventuell fremtidig aktiv drift av mine Respons Baby Grand. Men to A1 i samme anlegg, basskasser til 20 000 og aktivt delefilter blir for stort og dyrt for meg nå. Leif E. kjører et slikt oppsett, og lyden er både imponerende, behagelig og overbevisende.
    Vi har faktisk begynt å vurdere å bygge enebolig i fødebyen min. Da blir det sikkert bedre plass for aktiv drift. Men penger til formålet blir det heller dårlig med de første par årene. Noen som kjenner seg igjen i denne audiofile Catch-22´en? På en annen side skal jeg ikke selge et eneste av mine mange deilige apparater heller!
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    7
    Todani skrev:
    Hei Morty og alle andre DP-venner! Jeg vet ikke helt hva du sikter til, men .....................

    ................En annen ting er at jeg (i likhet med deg, Morty?) venter på splitter ny blodtrimmet A1S EBW. Jeg kjøpte en i fjor også, for lutter glede i nummer to-anlegget - og for eventuell fremtidig aktiv drift av mine Respons Baby Grand. Men to A1 i samme anlegg, basskasser til 20 000 og aktivt delefilter blir for stort og dyrt for meg nå. Leif E. kjører et slikt oppsett, og lyden er både imponerende, behagelig og overbevisende................

    (Klippet i stykker av underetegnede. Innlegget leses i sin helhet rett over.)
    Det var nettopp dette jeg siktet til ToDaNi. De blodtrimmede A1s ABW'ene som du allerede har en av. Jeg møtte jo Leif rett før helga, og av praten forstod jeg at en av de nye Dp'ene han hentet ut av sitt gamle lager var øremerket for deg. Men at de skulle modifiseres ytterligere. Har du noe inntrykk av effekten av den siste modifikajsonen, over EBW?

    Såvidt jeg skjønner dreier dette seg om at forsterkerens hvilestrøm justeres, slik at den jobber i kl.A i større effektområder, noe som reduserer TIM.
    Jeg kan bekrefte at jeg venter på 2 stk av samme, og er veldig spent på hva hva dette gjør med lyden.
    Den ene av disse erstatter en lånt DP A1b som i dag driver basskassene. Den andre erstatter min "gamle" A1s som på sett og vis var en prototype som ikke helt holder "markedsstandard", trass i en rekke oppgraderinger.
    Så jeg er ihvertfall spent og håper ventetiden ikke blir for lang.

    En annen tanke som slår meg er; Hva med Vadseth? HAN, og hele redaksjonen med ham, burde jo være de første til å få med seg potensielle forbedringer av Norges mest omtalte forsterker. Ja, jeg skriver bevisst ikke "verdens beste", for ikke å hisse på meg store deler av HiFi politiet eller visse HiFi pusherne og deres lakeier. ;D ;D

    Da sees vi kanskje på onsdag? "Sprudlewasser, you know?
    Morty
     
    D

    Dilla

    Gjest
    Ærede menighet....

    Jeg har hatt siste versjon av A1 til låns hjemme, og jeg liker den veldig godt. Det eneste jeg ikke liker er at det ved påslag kommer en ubehagelig lyd i høyre kanal (snerre lyd som øker i volum og frekvens til den når et maksimum og brått forsvinner). Basselementene gjør også et dugelig utslag (slår markant ut/inn én gang, uten hørbar lyd) når forsterkeren slås på. Skal det være slik? HVa erfarer andre DP eiere?

    Både EC og Andervik er utsolgt for DPa1, og nye blir ikke produsert slik vi kjenner de i dag... Har Erntsen et gammelt lager han selger fra til de verdige Morty?

    På fotoet under vises forsterkeren jeg har hatt til låns. Ifølge sikre kilder er det produsert 10-15 eksemplarer av denne med EC logo i fronten. Forsterkeren er skrudd sammen i et A1b kabinett der fronten er den kjennelige fra A1. Ifølge sjefen sjøl er dette aller siste versjon der det er fjernet en spole på utgangen og BIAS er oppjustert noe i forhold til tidligere versjoner.
     

    Vedlegg

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.216
    Antall liker
    1.321
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Ti Kei skrev:
    Ærede menighet....

    Jeg har hatt siste versjon av A1 til låns hjemme, og jeg liker den veldig godt. Det eneste jeg ikke liker er at det ved påslag kommer en ubehagelig lyd i høyre kanal (snerre lyd som øker i volum og frekvens til den når et maksimum og brått forsvinner). Basselementene gjør også et dugelig utslag (slår markant ut/inn én gang, uten hørbar lyd) når forsterkeren slås på. Skal det være slik? HVa erfarer andre DP eiere?

    Både EC og Andervik er utsolgt for DPa1, og nye blir ikke produsert slik vi kjenner de i dag... Har Erntsen et gammelt lager han selger fra til de verdige Morty?

    På fotoet under vises forsterkeren jeg har hatt til låns. Ifølge sikre kilder er det produsert 10-15 eksemplarer av denne med EC logo i fronten. Forsterkeren er skrudd sammen i et A1b kabinett der fronten er den kjennelige fra A1. Ifølge sjefen sjøl er dette aller siste versjon der det er fjernet en spole på utgangen og BIAS er oppjustert noe i forhold til tidligere versjoner.
    Hei, jeg hadde for noen år siden et problem med lyd i venstre kanal ved avslag på min A1. Skulle oppgradere min A1 og snakket med Ernstsen, som da oppgraderte og fikk gjort endringer slik at ulyden ble borte. Siden har jeg ikke hatt problemer med min A1S. Skal ikke være slik du nevner. Mulig dc på ht utgangen?? Snakk med Ernstsen om ønsker å kjøpe forsterkeren. Han er grei å snakke med.
     
    D

    Dilla

    Gjest
    Takk for svar Tom. Jeg mistenkte DC på inngangen, men problemet vedvarte med frakoblet signalkabel fra forforsterker. Det vitner antagelig om feil ved dette eksemplaret. Takk for tips om direkte henvendelse til LE vedrørende forsterkerkjøp!

    Mvh Tikei
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    7
    TiKei.

    For noen år tilbake hadde jeg ett sett Forsmann VSS III Mk2
    Disse hadde noen omfattende samlinger med spoler og kondiser i delefiltrene sine.

    I daglig bruk var det ingen støy når jeg slo på anlegget, men hvis jeg koblet ut HT kablene, deretter satte kablene på igjen og slo på Effekten, fikke jeg noen besynderlige (u)lyder fra begge kanaler, men mest den ene.
    Høyfrekvente sweep-lignende greier, med stigende frekvens, inntil det ble tyst. varte i kanskje tre sekunder?
    Om signal kabler var koblet på eller ei gjorde ingen forskjell her.
    Jeg fant vel aldri ut av hva dette var, men Forsmann mente det var forhold som skyltes høyttaleren, ikke forsterkeren.
    I det daglige slår jeg aldri av DP A1, den er alltid på (etter råd fra mr. DP) men jeg har aldri hatt slike ulyder i andre situasjoner enn med Forsman.

    Likevel, gjør som 2m foreslår og sjekk med Leif. Han vet nok råd om det har med DP'n å gjøre.
    - Du kjører vel balansert, rund baut?
    Morty
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn