DP A1 - er den stabil i 2 ohm??

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
346
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Jeg leter fortsatt etter amp til å drive mine basstårn. I den forbindelse lurer jeg på om noen vet om DP A1 er stabil i 2 ohm. Eventuelt om noen andre DP amper er det. Har fått ett meget godt tilbud på en butikkny DP a1b også. Men den er kanskje litt "slappere" enn A1?

O

OivindJ

Gjest
Var det ikke en gluping her, på dette forumet, som en gang foreslo å heller bruke flere effekt forsterkere for å unngå å måtte operere i 2 ohm?

O

OivindJ

Gjest
En lekse til de som er i planleggingsfasen. Velg partall ! ;D

Moderert av bjornh.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.730
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Ifølge manualen, leverer den 2x700w i 2 Ohm, så når den nevnes der går det nok greit. A1b er samme trinnet som Petter Dale bruker til sine gigantiske basstårn (mens 2 stk A5 tar diskant og mellomtone..................)
mvh

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
346
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
zemtex skrev:
Ifølge manualen, leverer den 2x700w i 2 Ohm, så når den nevnes der går det nok greit. A1b er samme trinnet som Petter Dale bruker til sine gigantiske basstårn (mens 2 stk A5 tar diskant og mellomtone..................)
mvh
Vet Petter D. bruker A1b på sine basstårn som har 7 stk 12" pr side kontra 5 pr side som jeg har. Men hans A1b er visstnok modifisert for å klare den tunge lasten på under 2 ohm. I og med at han har 7 stk blir lasten enda vanskeligere..

K

kbwh

Gjest
theStig er tilbake fra ferie på mandag om jeg husker riktig. Jeg tror han kan hjelpe deg med riktig svar, janly. Epost er best.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.733
Torget vurderinger
1
Hei,

Min A1b er ikke modifisert. Det er standard hyllevare, og lik alle andre eksemplarer som har rullet ut fra DP siden sensommeren 2007. En stk A1b driver mine 2 stk Ragnarok 712 ubesværet. Jeg har ikke klart å få den til å klippe. Har da spilt opp mot 110-115dB lydtrykk (uveid/peak/musikk). Det øredøvende lydtrykket tvinger lytterne ut av stua før de røde lysene (eventuelt) tennes på forsterkerens frontpanel. Jeg har ikke prøvd med hørselvern, men det blir jo av litt akademisk interesse. I tillegg til å ha en reell impedans helt ned på 1-tallet (i følge Stig-Erik Tangen) så har mine Ragnarok dessuten en EQ på ca 18dB i området under 40Hz. (Bass EQ = differansen på de 2 målekurvene vist i Fidelity 29). Så vanskeligere last finnes vel knapt nok.

Det hører med til historien at et eldre utlånseksemplar av A1b klippet på torturtesten (høyt lydtrykk med ca 18dB EQ ved 20 HZ, så vidt jeg husker).

Så vidt jeg har forstått så har alle DP A1 variantene, fra og med første årgang, vært utstyrt med en elektronisk kortslutningssikring som får forsterkeren til å gå i standby modus dersom den kortsluttes på utgangen. En fin forsikring for oss som eier disse kostbare forsterkerne. (Det hender jo at man er klønete med HT-kabler, eller at man kobler til HT med defekte delefiltre, slik som det skjedde på en famøs messedemo for et par år siden). Det er denne kretsen som nå er justert "ned i kjelleren", slik at den heller ikke skal trigges av ekstreme laster à la Ragnarok 712 med 18dB EQ. I følge produsenten så kan man nå bokstavelig talt kortslutte utgangen i korte øyeblikk, før en A1 går i standby modus. [Do NOT try this at home!]

I tillegg til justeringen av kortslutningssikringskretsen, så har nye A1b nå "EBW". Altså at HF filteret på 200K (tror jeg det var) er fjernet, så nå jobber forsterkerne flatt opp i MHz området. -Om det skyldes færre komponenter i signalveien eller den økte båndbredden i seg selv, vites ikke - men det låter uansett litt bedre. Transientene låter litt mer "frigjort" og ørlite "hurtigere". Eldre A1 kan i sammenligning låte ørlite "snillere". [Noen betaler forresten i dyre dommer for utstyr med "snill" lyd, så det er jo ikke nødvendigvis en ulempe ;)]

JANLY: Jeg tviler sterkt på at EBW er hørbart i bassen. Hvorvidt en eldre A1 funker på dine Ragnarok må du teste ut. Men kjøper du en ny, så er du uansett på den sikre siden. I tillegg vet jeg at en A1b av i dag inkluderer enkelte småtweaks som ikke var tilgjengelige på tidligere modeller. En ny A1b er etter min mening en forsterker i "verdensklasse", uansett om man kun bruker den i bassen eller som fullrange.

Forøvrig så er alle eksemplarer av A1, A1b og A1s fundamentalt samme forsterker, uansett alder. Altså samme patenterte kretsløsning, antall transistorer osv. De punktene som er endret er når det i årenes løp har dukket opp nye og bedre enkeltkomponenter og deler, samt altså ovennevnte justeringer. Fordi konstruksjonen i utgangspunkter er så "transparent" lydmessig, så gir selv små endringer lydmessig gevinst.

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
346
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
pedal skrev:
Hei,

Min A1b er ikke modifisert. Det er standard hyllevare, og lik alle andre eksemplarer som har rullet ut fra DP siden sensommeren 2007. En stk A1b driver mine 2 stk Ragnarok 712 ubesværet. Jeg har ikke klart å få den til å klippe. Har da spilt opp mot 110-115dB lydtrykk (uveid/peak/musikk). Det øredøvende lydtrykket tvinger lytterne ut av stua før de røde lysene (eventuelt) tennes på forsterkerens frontpanel. Jeg har ikke prøvd med hørselvern, men det blir jo av litt akademisk interesse. I tillegg til å ha en reell impedans helt ned på 1-tallet (i følge Stig-Erik Tangen) så har mine Ragnarok dessuten en EQ på ca 18dB i området under 40Hz. (Bass EQ = differansen på de 2 målekurvene vist i Fidelity 29). Så vanskeligere last finnes vel knapt nok.

Det hører med til historien at et eldre utlånseksemplar av A1b klippet på torturtesten (høyt lydtrykk med ca 18dB EQ ved 20 HZ, så vidt jeg husker).

Så vidt jeg har forstått så har alle DP A1 variantene, fra og med første årgang, vært utstyrt med en elektronisk kortslutningssikring som får forsterkeren til å gå i standby modus dersom den kortsluttes på utgangen. En fin forsikring for oss som eier disse kostbare forsterkerne. (Det hender jo at man er klønete med HT-kabler, eller at man kobler til HT med defekte delefiltre, slik som det skjedde på en famøs messedemo for et par år siden). Det er denne kretsen som nå er justert "ned i kjelleren", slik at den heller ikke skal trigges av ekstreme laster à la Ragnarok 712 med 18dB EQ. I følge produsenten så kan man nå bokstavelig talt kortslutte utgangen i korte øyeblikk, før en A1 går i standby modus. [Do NOT try this at home!]

I tillegg til justeringen av kortslutningssikringskretsen, så har nye A1b nå "EBW". Altså at HF filteret på 200K (tror jeg det var) er fjernet, så nå jobber forsterkerne flatt opp i MHz området. -Om det skyldes færre komponenter i signalveien eller den økte båndbredden i seg selv, vites ikke - men det låter uansett litt bedre. Transientene låter litt mer "frigjort" og ørlite "hurtigere". Eldre A1 kan i sammenligning låte ørlite "snillere". [Noen betaler forresten i dyre dommer for utstyr med "snill" lyd, så det er jo ikke nødvendigvis en ulempe ;)]

JANLY: Jeg tviler sterkt på at EBW er hørbart i bassen. Hvorvidt en eldre A1 funker på dine Ragnarok må du teste ut. Men kjøper du en ny, så er du uansett på den sikre siden. I tillegg vet jeg at en A1b av i dag inkluderer enkelte småtweaks som ikke var tilgjengelige på tidligere modeller. En ny A1b er etter min mening en forsterker i "verdensklasse", uansett om man kun bruker den i bassen eller som fullrange.

Forøvrig så er alle eksemplarer av A1, A1b og A1s fundamentalt samme forsterker, uansett alder. Altså samme patenterte kretsløsning, antall transistorer osv. De punktene som er endret er når det i årenes løp har dukket opp nye og bedre enkeltkomponenter og deler, samt altså ovennevnte justeringer. Fordi konstruksjonen i utgangspunkter er så "transparent" lydmessig, så gir selv små endringer lydmessig gevinst.
Hei Pedal, og takk for MYE nyttig info. Det er altså denne elektroniske kortslutningskretsen som er "modifiseringen" jeg har hørt om. Jeg visste ikke hva som var gjort, bare at "noe" var gjort. Du vet mange prater varmt om oppsettet dit. Flott gjennomgang av DP dette her, da vet jeg at DP A1b kan klare dette, og kanskje andre DP. Selgeren i butikken ville helst selge meg EC 400W monoblokkene, de var stabile til under 0,5 Ohm sa han. DEN tok jeg med en klype salt ;D

K

kbwh

Gjest
Sikkert stabile i en halv ohm, men hvordan de trives med en reaktiv last på omkring to må fuglene vite. Fint innlegg, pedal!

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.730
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
EC som fungerer på lav last... Det var nytt for min del iallefall :p Det eneste jeg har hørt, er at EC forvandles til røykmaskin ved lav last...

B

bendis

Gjest
hva med å seriekoble isteden? for hver gang du halvverer impedansen dobler du forvrengningen, uansett forsterkerdesign!

K

kbwh

Gjest
Irrelevant her, bendis. Øret er særdeles lite følsomt for harm. forvrengning under 100Hz, og det største bidraget kommer uansett fra høyttaleren.

T

timc

Gjest
bendis skrev:
hva med å seriekoble isteden? for hver gang du halvverer impedansen dobler du forvrengningen, uansett forsterkerdesign!

Da mister forsterkeren kontrollen.

-Tim

B

bendis

Gjest
høh, mister kontrollen med høyere impedans. snodig teori

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
janly skrev:
Jeg leter fortsatt etter amp til å drive mine basstårn. I den forbindelse lurer jeg på om noen vet om DP A1 er stabil i 2 ohm. Eventuelt om noen andre DP amper er det. Har fått ett meget godt tilbud på en butikkny DP a1b også. Men den er kanskje litt "slappere" enn A1?
Spørsmålet er vel hvor langt under 2ohm de faktisk går.

T

timc

Gjest
bendis skrev:

Impedansen blir høyere, men serieresistansen blir også høyere. Som å bruke en høyttalerkabel med høy resistans.
Man tar knekken på dempefaktoren til forsterkeren. Jeg hadde også litt problem med å skjønne logikken der, men TheStig forklarte det for meg......Tok litt tid før det gikk inn da........

-Tim

T

timc

Gjest
el_mariachi skrev:
janly skrev:
Spørsmålet er vel hvor langt under 2ohm de faktisk går.

Ifølge impedansenmåleren på I-Tech går de ikke under 2 ohm. Den varierer mellom 2 og 3 ohm. Dette gjelder Ragnarok 512.

M

marsboer

Gjest
Alle EC effektrinn er stabile ned til 0.5 ohm i følge spesifikasjonene i hvertfall. Med tanke på at de største kan levere > 150A strøm i korte øyeblikk så vil jeg tro det kan være noe i dette.

Det var den "gamle" skolen effekttrinn som slet med påliteligheten. Nettopp dette med å få opp igjen kvaliteten og påliteligheten har vært en av kjernesakene for de nye eierne.

B

bendis

Gjest
timc skrev:
bendis skrev:

Impedansen blir høyere, men serieresistansen blir også høyere. Som å bruke en høyttalerkabel med høy resistans.
Man tar knekken på dempefaktoren til forsterkeren. Jeg hadde også litt problem med å skjønne logikken der, men TheStig forklarte det for meg......Tok litt tid før det gikk inn da........
selv med standard oppsett og dempefaktor på flere tusen er det bare snitt på 100 igjen etter delefilter og 2m kabel. mon tro hvor mye det betyr denne, og mye det reduseres igjen. ::)

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.730
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Alle EC effektrinn er stabile ned til 0.5 ohm i følge spesifikasjonene i hvertfall.
Noen som er villig til å stille sitt EC effektrinn til disposisjon og "test" :) ?

Men ang topic, så har vel kanskje trådstarter fått svar på spm sitt. At A1b er høyst kapabel til oppgaven...

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.735
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
bendis skrev:
timc skrev:
bendis skrev:

selv med standard oppsett og dempefaktor på flere tusen er det bare snitt på 100 igjen etter delefilter og 2m kabel. mon tro hvor mye det betyr denne, og mye det reduseres igjen. ::)
Litt usikker på hva du mener med et standard oppsett, men det ligger vel litt i kortene i denne tråden at det er snakk om aktiv deling og ikke noe passivt delefilter!

Mvh
OMF

T

timc

Gjest
bendis skrev:
timc skrev:
bendis skrev:

2. We recommend that you avoid
connecting separate woofers in
series. The amplifier-damping
factor (the amplifier’s ability to
control the motion of the woofer)
is expressed as a ratio of terminal
impedance (the sum of speaker
impedance, wire resistance and
the D.C. resistance of any
crossover coil connected to the
woofer) to amplifier-output
impedance. Therefore, connecting
separate woofers in series
reduces the damping factor of
the amplifier to a value less
than 1. This will result in poor
transient response.

Dette er fra brukermanualen til et basselement.

-Tim

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
346
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
John_Harald skrev:
janly skrev:
Har fått ett meget godt tilbud på en butikkny DP a1b også.
Hva må du betale for en butikkny DP a1b?
39K - "juletilbud"
Var egentlig på vei til butikken idag for å handle, men så fikk jeg besøk. Vet jaggu ikke hva jeg skal gjøre, kjøpe brukt, nytt eller kraftig PA. Men jeg er av den utålmodige arten, så det skulle ikke forundre meg om ikke jeg sitter her med ny DP i morra....

R

Roysen

Gjest
marsboer skrev:
Alle EC effektrinn er stabile ned til 0.5 ohm i følge spesifikasjonene i hvertfall. Med tanke på at de største kan levere > 150A strøm i korte øyeblikk så vil jeg tro det kan være noe i dette.
Dette stiller jeg meg sterkt tvilende til.

Mvh
Roysen

T

timc

Gjest
Roysen skrev:
marsboer skrev:

Mvh
Roysen

Det kommer helt an på karakterestikken av impedansen. 0.5ohm resistiv last er ikke noe problem. Men de største modellene til EC (400 og 600) er ikke spesielt glad i alt for lave impedanser. AW600 takler mye mer en AW400 dog.

At en konstruksjon er stabil betyr ikke nødvendigvis at den yter bra i en gitt impedans...........

Basstårnene til Janly krever overraskende lite effekt. I-Tech blinker på 25watt når det kjøres så hardt at sofaen begynner å røre på seg ;)
Hurtighet og kontroll er det som trengs. Ikke så veldig mye watt.

-Tim

R

Roysen

Gjest
timc skrev:
Roysen skrev:
marsboer skrev:

Mvh
Roysen

Det kommer helt an på karakterestikken av impedansen. 0.5ohm resistiv last er ikke noe problem. Men de største modellene til EC (400 og 600) er ikke spesielt glad i alt for lave impedanser. AW600 takler mye mer en AW400 dog.

At en konstruksjon er stabil betyr ikke nødvendigvis at den yter bra i en gitt impedans...........

Basstårnene til Janly krever overraskende lite effekt. I-Tech blinker på 25watt når det kjøres så hardt at sofaen begynner å røre på seg ;)

-Tim
Slike brokoblede konstruksjoner er som du sier vanligvis ikke veldig glade i lave impedanser.

Mvh
Roysen

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
346
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
timc skrev:

-Tim
Dette har jeg også merket meg, i og med jeg ikke har noen amp til basstårnene nå dro jeg frem en 15 år gammel Rotel poweramp på 30 watt for å få spilt musikk. Og du verden som jeg ble overrasket! Spiller høyt som bare f... så lenge de aller laveste toner ikke er fremtredende. ;D

T

timc

Gjest
Roysen skrev:
timc skrev:
Roysen skrev:
marsboer skrev:

Mvh
Roysen

-Tim
Slike brokoblede konstruksjoner er som du sier vanligvis ikke veldig glade i lave impedanser.

Mvh
Roysen

Hm....Det er jo akkurat det jeg skriver. Ikke helt med på hvor du vil hen nå......

-Tim

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
Hvis pedal sin trekker 7 stk - klarer den vel 5...

Uansett for meg virker det som en helt vanvittig problemstilling, dpa1 til 39000,- kun for og pumpe effekt i subområdet, og attpåtil brukt i en last som er langt fra optimal. Jeg er riktignok en skikkelig gjerigknark, men her dreier det jo som alle vet om hva du får for penga, ( hvis kostnadene ikke hadde spilt noen rolle kunne du jo ha kjøpt 10 stk Krell 750 watt mono.) dp er jo ett flott produkt bevares, men å bruke slikt kun til suben !

4 - 6 - eller 8 elementer hadde jo banet vei for normal belastning av flere trinn....

Hver halvering av impedansen krever vel en dobling av strømmen ? for like forhold blir det vel ; dobling av absolutt ALT som begrenser strømkapasiteten i trinnet . dette tilfellet ikke 4 men 2 ohm..

skal du absolutt bruke èn amp , vil jeg tro Krell ( ofte rimelig brukt i sverige ? ) er et alternativ, riktignok lenge siden jeg var på forsterkermarkedet , men dengang syntes i hvertfall jeg at dp var helt parkert i forhold til krell til bassbruk.

Var det slik at du hadde forsøkt en crown i-tech ? hvordan oppførte denne seg i 2 ohm ?

T

timc

Gjest
permorten skrev:

Uansett for meg virker det som en helt vanvittig problemstilling, dpa1 til 39000,- kun for og pumpe effekt i subområdet, og attpåtil brukt i en last som er langt fra optimal. Jeg er riktignok en skikkelig gjerigknark, men her dreier det jo som alle vet om hva du får for penga, ( hvis kostnadene ikke hadde spilt noen rolle kunne du jo ha kjøpt 10 stk Krell 750 watt mono.) dp er jo ett flott produkt bevares, men å bruke slikt kun til suben !

4 - 6 - eller 8 elementer hadde jo banet vei for normal belastning av flere trinn....

Hver halvering av impedansen krever vel en dobling av strømmen ? for like forhold blir det vel ; dobling av absolutt ALT som begrenser strømkapasiteten i trinnet . dette tilfellet ikke 4 men 2 ohm..

skal du absolutt bruke èn amp , vil jeg tro Krell ( ofte rimelig brukt i sverige ? ) er et alternativ, riktignok lenge siden jeg var på forsterkermarkedet , men dengang syntes i hvertfall jeg at dp var helt parkert i forhold til krell til bassbruk.

Var det slik at du hadde forsøkt en crown i-tech ? hvordan oppførte denne seg i 2 ohm ?

Hei.

Det er jeg som har prøvd I-Tech. Hvordan den oppfører seg? Tja....den tømmer ialfall 10amp kurs når meteret står på -20 db (dette skulle tilsvare ca 25w. T6000 gir 2x2500w i 2ohm). I-tech er stabil i alle laster. Har en railspenning på ca 160volt.

Det stemmer at flere elementer krever mer strøm, men samtidig går følsomheten opp, så kravet til spenning, og dermed strøm går også ned. Det viktigeste i akkurat dette tilfelle er forsterker som tåler kraftig EMF (høy dempefaktor) og som har en god Slewrate.

At du synes at prisen på A1b til slikt bruk er helt vanvittig så er det jo bare å lav være å gjøre noe lignende. I-Tech T6000 koster 45k. Se om du finner noe billigere som gjør jobben like bra og gi meg beskjed. Jeg kjøper på flekken.

-Tim

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
346
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
permorten skrev:

Joda, jeg har skjønt at DP A1b klarer brasene. Utgangspuktet for tråden var imidlertid DP A1, men mest sannsynlig klarer den også lasten. Jeg har ikke testet Crown I-Tech, men Timc har. Jeg har kjørt med Crown K2 et par uker, den hadde ingen problemer med å drive tårnene. Jeg solgte den imidlertid pga at jeg ikke fikk den til å matche oppsettet. Helt konkret våkner ikke K2'n til liv før den har en visst nivå innsignal. I mitt oppsett lagde den "kneppelyder" når den fikk nok nivå inn og signallampene lyste. Så musikk med lite bass eller rolige partier gjorde meg gal. Brukte KRELL amp'er er nesten umulig å få tak i her i Norge, så også Mark Levinson - amper som garantert klarer tung last. Så da må man bare se hva som er tilgjengelig. 39.000,- for en amp til bassene er kanskje en del, men sett i sammenheng med hva resten av anlegget koster så blir det ikke så galt...

T

timc

Gjest
En annen ting er at dersom man har gått til det steget å skaffet seg et virkelig seriøst bassystem som Janly har. Jeg vil tørre å påstå at de fleste her inne ikke hør hørt noe slikt, så er det like greit å gjennomføre det til det fulle.

-Tim

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
346
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Janly date=1197837535 skrev:
Så da må man bare se hva som er tilgjengelig. 39.000,- for en amp til bassene er kanskje en del, men sett i sammenheng med hva resten av anlegget koster så blir det ikke så galt...
John_Harald skrev:
Med den innstillingen kan du kanskje se for deg mange kostbare oppgraderinger fremover.. Hva med å eventuellt sjekke ut import av f.eks brukt Krell fra USA, nå som dollaren er så lav?
Det har jeg gjort. Og jeg har forsøkt å handle derifra. Men omtrent ingen vil sende til Norge. Og så har du utfordringen med 110V.
Hadde en handel fra Singapore i boks, men selger solgte til en annen mer lokal kjøper i siste liten. Frakt på den Krell'en ville kommet på 4.000,-. Og siden det hadde vært andre enn Posten Norge som hadde fraktet den hadde den kanskje kommet frem som en fungerende enhet ;D

T

timc

Gjest
Dersom penger ikke er en issue, så er det mange som mener at Lab Gruppen FP+ 13000 er den forsterkeren med best basskontroll på markedet i dag.

Ellers så er den gamle Crown Studio Reference 2 kjent som en refferanseforsterker på de fleste områder. Den ble ikke solgt i store mengder og er skjelden å se brukt. Databladet er imidlertid meeeeget imponerende. I følge David Glass hos Crown er det den beste forsterker de noensinne har laget. Han mener den banker I-tech.

-Tim

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
hva funker best dp a1 eller i-tech 6000 ?

min kritikk går mer på at utgangspunktet er 2 ohm , dette begrenser jo utvalget til slike trinn, har faktisk selv siklet på i-tech 6000 i lengre tid ( da brukt i 4 ohm - du vil gjerne legge ting til rette for og få de beste egenskapene frem).

ser mer på dp som en fullrange sak, enn bassforsterker

bruker selv en "billigutgave" , xti4000 ble overrasket over ytelsene her , men så slipper den da også med 4 ohm..

er klar over at pa-trinn kjører med høyere signalnivåer, og får en problemer der hjelper det jo ikke at utgangen på trinnet er aldri så stabilt.

jeg er ikke fremmed for og benytte større beløp på effektrinn, men kan en få bedre løsninger til lavere pris ..

T

timc

Gjest
permorten skrev:
hva funker best dp a1 eller i-tech 6000 ?

min kritikk går mer på at utgangspunktet er 2 ohm , dette begrenser jo utvalget til slike trinn, har faktisk selv siklet på i-tech 6000 i lengre tid ( da brukt i 4 ohm - du vil gjerne legge ting til rette for og få de beste egenskapene frem).

ser mer på dp som en fullrange sak, enn bassforsterker

bruker selv en "billigutgave" , xti4000 ble overrasket over ytelsene her , men så slipper den da også med 4 ohm..

er klar over at pa-trinn kjører med høyere signalnivåer, og får en problemer der hjelper det jo ikke at utgangen på trinnet er aldri så stabilt.

jeg er ikke fremmed for og benytte større beløp på effektrinn, men kan en få bedre løsninger til lavere pris ..

Jeg kjører også Xti :) XTI-1000. Har prøvd den på suben til Janly (samme type) og den hadde ingen problem med belastningen. Fikk trøbbel med spenningsfall på nettet........... I-tech er mer effektiv og laget ikke samme problemet.

-Tim

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
Hvor stig har valgt 5 stk enheter blir spennede og få en forklaring på, 6 stk hadde jo gitt en nominell belastning på 2 x 4 ohm ( 2 x 3,3 dc ? )

T

timc

Gjest
Det er fordi det var maks anntall enheter av den type for å holde seg over 2ohm

versjonen med 7 basser har høyere impedans pr enhet.

-Tim

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
346
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
timc skrev:
Det er fordi det var maks anntall enheter av den type for å holde seg over 2ohm

versjonen med 7 basser har høyere impedans pr enhet.

-Tim
Ehh, mulig jeg missforstår, men elementene i Ragnarok 512 og 712 er vel identiske. Alle med 16" Ohms Beyma?

Topp Bunn