T
timc
Gjest
Hei.
Jeg mener 712 bruker 32 ohms elementer.
Samme bass men med annen impedans.
-Tim
-Tim
|
2 x 6500 watt i 2 Ohm...! Det var nok ja.... til Pink Floyd på Valle Hovin ;Dtimc skrev:Dersom penger ikke er en issue, så er det mange som mener at Lab Gruppen FP+ 13000 er den forsterkeren med best basskontroll på markedet i dag.
-Tim
En fugl har visket meg i øret at Posten Norge har det noe tøft om dagen.... ... .janly skrev:Janly date=1197837535 skrev:Så da må man bare se hva som er tilgjengelig. 39.000,- for en amp til bassene er kanskje en del, men sett i sammenheng med hva resten av anlegget koster så blir det ikke så galt...Det har jeg gjort. Og jeg har forsøkt å handle derifra. Men omtrent ingen vil sende til Norge. Og så har du utfordringen med 110V.John_Harald skrev:Med den innstillingen kan du kanskje se for deg mange kostbare oppgraderinger fremover.. Hva med å eventuellt sjekke ut import av f.eks brukt Krell fra USA, nå som dollaren er så lav?
Hadde en handel fra Singapore i boks, men selger solgte til en annen mer lokal kjøper i siste liten. Frakt på den Krell'en ville kommet på 4.000,-. Og siden det hadde vært andre enn Posten Norge som hadde fraktet den hadde den kanskje kommet frem som en fungerende enhet ;D
pedal skrev:JANLY: Hadde jeg ikke sittet her med influensa, så kunne du ha kommet innom Høvik og hørt hvordan mine 712 spiller. Talk is cheap, hearing is believing. [Forsøk på kul avslutning i en tråd hvor de fleste vil ha deg til å kjøpe det de selv forfekter. En vanlig Sentralen-greie]
Lykke til!
Har noen en link med priser og info angående Lab Gruppen FP+ 13000?
Pedal kan sikkert bekrefte det, men det er etter hva jeg vet 16 Ohms elementer i hans tårn også...timc skrev:Hei.
-Tim
Valentino skrev:Ragnarok 712 bruker sju 16 ohms Beyma 12". 512 er slem. 712 er kjempeslem.
(Mine Ragnarok 212 bruker to 8 ohmselementer. Snille saker i forhold.)
He, he, den Rotel'n kan du få kjøpt av meg ;Dpedal skrev:Jeg vet ikke hvordan det står til hjemme hos JANLY. Bor han i blokkleilighet og ikke får lov til å spille over 85dB, så kan han jo bare holde seg til Rotel'n. Men i og med at han har investert i 2 stk Ragnarok 512, så mistenker jeg han for å kunne "dra på" litt. I så fall vil han med en A1b få en bassgjengivelse som ihvertfall ikke jeg har hørt i noe annet system. Jeg skal ikke bedrive "namedropping" herom, men flere entusiaster i miljøet har ringt meg opp i etterkant av en demo og fortalt at de klarer ikke få bassynamikken ut av kroppen. Pauker, stortromme, elbass, syntebazz får en ny mening. Tro meg!
Det må da være flere Hifiinterreserte som har hørt slikt på skikkelige PA-anlegg med seriøs bass?timc skrev:En annen ting er at dersom man har gått til det steget å skaffet seg et virkelig seriøst bassystem som Janly har. Jeg vil tørre å påstå at de fleste her inne ikke hør hørt noe slikt, så er det like greit å gjennomføre det til det fulle.
-Tim
Nå var du litt rask på labben. For det første så var avslutningen skrevet ikke bare med ironi, men faktisk en dose SELVIRONI, da jeg jo selv har argumentert for eget valg. For det andre så skrev jeg "de fleste". Altså ingen grunn til at spesielt "du" trenger føle deg truffet. For det tredje så er det en kjerne av sannhet i dette. Denne tendensen går igjen i så mange tråder, at det for lengst har blitt et mønster og de fleste med litt fartstid her på Sentralen sorterer det vel ut.timc skrev:Ingen som har forfektet noen som helst. Vi har det bare artig. Sånt surt oppgulp kan du holde for deg selv. Og som du sa, talk is cheap.
John_Harald skrev:Det må da være flere Hifiinterreserte som har hørt slikt på skikkelige PA-anlegg?timc skrev:En annen ting er at dersom man har gått til det steget å skaffet seg et virkelig seriøst bassystem som Janly har. Jeg vil tørre å påstå at de fleste her inne ikke hør hørt noe slikt, så er det like greit å gjennomføre det til det fulle.
-Tim
Nå leverer jo Tangen A-V Design Ragnarok 512 i pakke med Behringer og Midgard Oberon 6.1. Midgarden klarer brasene.permorten skrev:som pedal selv sier, dette er en ren tortur for effektrinnet - så hvorfor iallverden ? Ingen trinn fungerer optimalt under slike forhold.
du får "byggepå" dine bassmoduler med en stk til pr side og få " normale" forhold - uansett hva slags trinn du velger.
hvis du da velger crown kan du selge din behringer equ, tilhører du diy gutta kan vel 4 stk hypex 700 i ett kabinett bli en rimelig løsning.
pedal skrev:Nå var du litt rask på labben. For det første så var avslutningen skrevet ikke bare med ironi, men faktisk en dose SELVIRONI, da jeg jo selv har argumentert for eget valg. For det andre så skrev jeg "de fleste". Altså ingen grunn til at spesielt "du" trenger føle deg truffet. For det tredje så er det en kjerne av sannhet i dette. Denne tendensen går igjen i så mange tråder, at det for lengst har blitt et mønster og de fleste med litt fartstid her på Sentralen sorterer det vel ut.timc skrev:Ingen som har forfektet noen som helst. Vi har det bare artig. Sånt surt oppgulp kan du holde for deg selv. Og som du sa, talk is cheap.
Ingen trinn fungerer optimalt i 2 Ohm? Joda, bare man har et trinn som er bygget for det så....!permorten skrev:som pedal selv sier, dette er en ren tortur for effektrinnet - så hvorfor iallverden ? Ingen trinn fungerer optimalt under slike forhold.
du får "byggepå" dine bassmoduler med en stk til pr side og få " normale" forhold - uansett hva slags trinn du velger.
hvis du da velger crown kan du selge din behringer equ, tilhører du diy gutta kan vel 4 stk hypex 700 i ett kabinett bli en rimelig løsning.
Beklager raskt forklart! Jeg mener ikke dårlig PA-lyd med ressonans fra kabinettet, men de ultimate bassopplevelsene med mange tusen watt og en hel vegg med høyttaleretimc skrev:John_Harald skrev:Det må da være flere Hifiinterreserte som har hørt slikt på skikkelige PA-anlegg?timc skrev:En annen ting er at dersom man har gått til det steget å skaffet seg et virkelig seriøst bassystem som Janly har. Jeg vil tørre å påstå at de fleste her inne ikke hør hørt noe slikt, så er det like greit å gjennomføre det til det fulle.
-Tim
Ikke mye PA preg over de subene ;D Tja annet enn lydtrykket kanskje. De har ikke den sedvanlige kasselyden man ofte opplever på konserter.
-Tim
Ja, sånn er det. Til Ragnarok 512 og 712 så inngår det spesialbestilte elementer på 16ohm. På papiret kan man da finne impedansen ved å dele 16 på antall elementer. Altså drøyt 3 ohm på 512 og drøyt 2 ohm på 712.Valentino skrev:Ragnarok 712 bruker sju 16 ohms Beyma 12". 512 er slem. 712 er kjempeslem.
John_Harald skrev:Beklager raskt forklart! Jeg mener ikke dårlig PA-lyd med ressonans fra kabinettet, men de ultimate bassopplevelsene mand mange tusen watt og en hel vegg med høyttaleretimc skrev:John_Harald skrev:Det må da være flere Hifiinterreserte som har hørt slikt på skikkelige PA-anlegg?timc skrev:En annen ting er at dersom man har gått til det steget å skaffet seg et virkelig seriøst bassystem som Janly har. Jeg vil tørre å påstå at de fleste her inne ikke hør hørt noe slikt, så er det like greit å gjennomføre det til det fulle.
-Tim
Ikke mye PA preg over de subene ;D Tja annet enn lydtrykket kanskje. De har ikke den sedvanlige kasselyden man ofte opplever på konserter.
-Tim![]()
Hvis du har opplevd når det det er så mye bass at det gjør vondt i kroppen..
Med å "klare brasene" mener jeg å fungere 100% optimalt. Og jeg har ikke sagt at Midgard fungerer optimalt, men de skal vistnok fungere...permorten skrev:klarer brasene og fungere optimalt er to forskjellige ting, men hvis midgard fungerer optimalt i denne belastingen er jo problemet løst, - noe jeg tviler på !
Multimeteret sier at mine er 3,1 ohm resistivt. Hvis samme faktor (3,1/4) kan brukes på storebrødrene blir det lavt, ja.pedal skrev:Ja, sånn er det. Til Ragnarok 512 og 712 så inngår det spesialbestilte elementer på 16ohm. På papiret kan man da finne impedansen ved å dele 16 på antall elementer. Altså drøyt 3 ohm på 512 og drøyt 2 ohm på 712.Valentino skrev:Ragnarok 712 bruker sju 16 ohms Beyma 12". 512 er slem. 712 er kjempeslem.
Imidlertid så nevne Stig Erik i en bisetning at selv om elementene er spesifisert til 16ohm, så er de reelt sett litt lavere. Regnestykket blir altså i virkeligheten en ENDA lavere impedans enn det enkle regnestykket skulle tilsi.
PWM og SMPS?? Hmm, jeg jobber i databransjen og er vandt med forkortelser, men disse kjenner jeg ikketimc skrev:Hm....Da blir det ikke Crown I-Tech på degDet er PWM og SMPS
-Tim
Tror ikke vi som kjøper dette ser på det som et skritt frem og ett tilbake. Mere fire skritt frem!permorten skrev:dette synes jeg er en "gjenganger" i hifi deliriumet , to skritt frem -ett tilbake ;
dvs masse membran osv er bra , men hvis du trekker fra igjen på andre ting ....
ingen kjede er sterkere enn det svakeste ledd ?
janly skrev:PWM og SMPS?? Hmm, jeg jobber i databransjen og er vandt med forkortelser, men disse kjenner jeg ikketimc skrev:Hm....Da blir det ikke Crown I-Tech på degDet er PWM og SMPS
-Tim![]()
Ok, takk, da lærte jeg noe i dag også!timc skrev:janly skrev:PWM og SMPS?? Hmm, jeg jobber i databransjen og er vandt med forkortelser, men disse kjenner jeg ikketimc skrev:Hm....Da blir det ikke Crown I-Tech på degDet er PWM og SMPS
-Tim![]()
PWM=pulse with modulation (ala ICE)
SMPS= Switchmode power supply (også ala ICE)
Crown klasse I er ikke det samme som ICE klasse D, men det er samme prinsippet.
-Tim
At hele systemet i(nkludert effektforsterkere) spiller fatt til DC ,er vel en fordel når man ønsker å gjenngi frekvenser nær til 0 Hzpedal skrev:JANLY: En annen ting. Disse basstårna våre virker jo ikke uten kraftig EQ. Hos meg utgjør dette ca 18dB fra cirka 40Hz og nedover. (Skulle egentlig begynt lengre opp, men fikk gratishjelp av rommet ned til ca 40Hz). Hvordan er dette løst hos deg?
(Dette er "catch'et" med vår løsning. Systemet begynner å falle av med 12dB allerede fra delefrekvensen. Altså må man ha "en Stig Erik til å måle in-room" og "en EQ for å få lineær frekvensgang". Til gjengjeld kan systemet spille flatt til nær 0 Hz (iflg Stig Erik). Skal i denne sammenheng heller ikke se bort fra at det kan gi en gevinst med effektforsterkere som går flatt til DC.
I og med at jeg ikke har funnet den optimale amp'n ennå er ikke oppsettet klart heller. Men en DCX2496 har foreløpig tatt seg av EQ'en, rundt 24dB fra 20Hz var tipset fra theStig. Men som sagt, jeg må ha en amp som funker før jeg finner en endelig løsning og korrekt konfig på EQ.pedal skrev:JANLY: En annen ting. Disse basstårna våre virker jo ikke uten kraftig EQ. Hos meg utgjør dette ca 18dB fra cirka 40Hz og nedover. (Skulle egentlig begynt lengre opp, men fikk gratishjelp av rommet ned til ca 40Hz). Hvordan er dette løst hos deg?
(Dette er "catch'et" med vår løsning. Systemet begynner å falle av med 12dB allerede fra delefrekvensen. Altså må man ha "en Stig Erik til å måle in-room" og "en EQ for å få lineær frekvensgang". Til gjengjeld kan systemet spille flatt til nær 0 Hz (iflg Stig Erik). Skal i denne sammenheng heller ikke se bort fra at det kan gi en gevinst med effektforsterkere som går flatt til DC.
Det er riktig det, det brukes sammen med Trio Omega. Delefrekvensen på basstårnene ligger på rundt 95hz. Vet ikke helt hvor du vil, men ja det ser ut til å fungere! Men nå er det mine ører som lytter da.... og det holder for meg.permorten skrev:en annen ting når vi er igang - dette brukes opp mot avantgarde trio ? gjetter jeg riktig hvis jeg antar delehz på største horn er rundt 100 hz ? ligger resonansen til 12 beymaèn over 100 hz ?
Har ingen problemer med å forstå at det trykker i bassen med over 2500cm3 areal i hver kanal, men opptil 100 hz ?
hva med en midbass løsning og elf til sub ? 12" i 20 ltr føles litt beklemt ut !!