Hei,
Min A1b er ikke modifisert. Det er standard hyllevare, og lik alle andre eksemplarer som har rullet ut fra DP siden sensommeren 2007. En stk A1b driver mine 2 stk Ragnarok 712 ubesværet. Jeg har ikke klart å få den til å klippe. Har da spilt opp mot 110-115dB lydtrykk (uveid/peak/musikk). Det øredøvende lydtrykket tvinger lytterne ut av stua før de røde lysene (eventuelt) tennes på forsterkerens frontpanel. Jeg har ikke prøvd med hørselvern, men det blir jo av litt akademisk interesse. I tillegg til å ha en reell impedans helt ned på 1-tallet (i følge Stig-Erik Tangen) så har mine Ragnarok dessuten en EQ på ca 18dB i området under 40Hz. (Bass EQ = differansen på de 2 målekurvene vist i Fidelity 29). Så vanskeligere last finnes vel knapt nok.
Det hører med til historien at et eldre utlånseksemplar av A1b klippet på torturtesten (høyt lydtrykk med ca 18dB EQ ved 20 HZ, så vidt jeg husker).
Så vidt jeg har forstått så har alle DP A1 variantene, fra og med første årgang, vært utstyrt med en elektronisk kortslutningssikring som får forsterkeren til å gå i standby modus dersom den kortsluttes på utgangen. En fin forsikring for oss som eier disse kostbare forsterkerne. (Det hender jo at man er klønete med HT-kabler, eller at man kobler til HT med defekte delefiltre, slik som det skjedde på en famøs messedemo for et par år siden). Det er denne kretsen som nå er justert "ned i kjelleren", slik at den heller ikke skal trigges av ekstreme laster à la Ragnarok 712 med 18dB EQ. I følge produsenten så kan man nå bokstavelig talt kortslutte utgangen i korte øyeblikk, før en A1 går i standby modus. [
Do NOT try this at home!]
I tillegg til justeringen av kortslutningssikringskretsen, så har nye A1b nå "EBW". Altså at HF filteret på 200K (tror jeg det var) er fjernet, så nå jobber forsterkerne flatt opp i MHz området. -Om det skyldes færre komponenter i signalveien eller den økte båndbredden i seg selv, vites ikke - men det låter uansett litt bedre. Transientene låter litt mer "frigjort" og ørlite "hurtigere". Eldre A1 kan i sammenligning låte ørlite "snillere". [Noen betaler forresten i dyre dommer for utstyr med "snill" lyd, så det er jo ikke nødvendigvis en ulempe

]
JANLY: Jeg tviler sterkt på at EBW er hørbart i bassen. Hvorvidt en eldre A1 funker på dine Ragnarok må du teste ut. Men kjøper du en ny, så er du uansett på den sikre siden. I tillegg vet jeg at en A1b av i dag inkluderer enkelte småtweaks som ikke var tilgjengelige på tidligere modeller. En ny A1b er etter min mening en forsterker i "verdensklasse", uansett om man kun bruker den i bassen eller som fullrange.
Forøvrig så er alle eksemplarer av A1, A1b og A1s fundamentalt samme forsterker, uansett alder. Altså samme patenterte kretsløsning, antall transistorer osv. De punktene som er endret er når det i årenes løp har dukket opp nye og bedre enkeltkomponenter og deler, samt altså ovennevnte justeringer. Fordi konstruksjonen i utgangspunkter er så "transparent" lydmessig, så gir selv små endringer lydmessig gevinst.