Doxa boxenes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • eGo

    Medlem
    Ble medlem
    19.05.2010
    Innlegg
    16
    Antall liker
    13
    Ja jeg har sett blider hvor det har vært kondensatorer liggende der
     

    eGo

    Medlem
    Ble medlem
    19.05.2010
    Innlegg
    16
    Antall liker
    13
    Lykken var kortvarig. 07 virker ikke, ser jo at noen har fjernet to kondensatorer. Teoretisk kan den vel virke uten disse men den er død ser det ut til. Testa effektrinnet nå og det er lyd, i en kanal...Hvordan åpner man disse? Det er 4 skruer på toppen, 4 under men jeg vet ikke om det holder å fjerne disse. Tips?
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.065
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Lykken var kortvarig. 07 virker ikke, ser jo at noen har fjernet to kondensatorer. Teoretisk kan den vel virke uten disse men den er død ser det ut til. Testa effektrinnet nå og det er lyd, i en kanal...Hvordan åpner man disse? Det er 4 skruer på toppen, 4 under men jeg vet ikke om det holder å fjerne disse. Tips?
    Det var jo kjedelige greier! Ang. preen virker det nesten som noen har startet en jobb med å gjøre denne passiv... :).
    Du åpner en Doxa ved å fjerne skruene på toppen og på bunnen, så "sklir" du lokket ut bakover. Det letteste er å sette forsterker med frontplate ned mot bakken og dra lokket opp.
     
    • Liker
    Reaksjoner: eGo

    eGo

    Medlem
    Ble medlem
    19.05.2010
    Innlegg
    16
    Antall liker
    13
    Det var jo kjedelige greier! Ang. preen virker det nesten som noen har startet en jobb med å gjøre denne passiv... :).
    Du åpner en Doxa ved å fjerne skruene på toppen og på bunnen, så "sklir" du lokket ut bakover. Det letteste er å sette forsterker med frontplate ned mot bakken og dra lokket opp.
    Ja, ang preamp så tenkte jeg det samme. Jeg har testet den med platespiller og mobil på aux. Via RIAA så er det lyd, men veldig lav. Via AUX er det mer lyd, men fortsatt litt lavt. I begge tilfeller har det ikke noe å si om strøm er tilbkoblet eller ei.
     

    eGo

    Medlem
    Ble medlem
    19.05.2010
    Innlegg
    16
    Antall liker
    13
    Da ble det liv i effektrinnet. Ledning til høytaler utgang hadde hoppa av. Kan noen si meg om denne ser orginal ut og om hvilken versjon? Om det finnes flere utgaver av 70 signature mk2 da
    AEBB6E1C-A500-4456-A851-6CEF161B42C9.jpeg
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.079
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ikke akkurat pent men ser ved første øyekast "normalt" og originalt ut.
     
    • Liker
    Reaksjoner: eGo

    eGo

    Medlem
    Ble medlem
    19.05.2010
    Innlegg
    16
    Antall liker
    13
    Nei, langt fra pent. The End jeg bygde på 90-tallet var jo penere. Utrolig kjipe ledninger/koblinger til høytalerutanger.
     

    eGo

    Medlem
    Ble medlem
    19.05.2010
    Innlegg
    16
    Antall liker
    13
    Siden preamp ikke er som forventet trenger jeg en ny. Finnes mye der ute men jeg har lyst på Doxa for å et "komplett" sett. Hvilken Doxa preamp har RIAA? Og er de i tilfelle mulige å oppdriver?
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.065
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Siden preamp ikke er som forventet trenger jeg en ny. Finnes mye der ute men jeg har lyst på Doxa for å et "komplett" sett. Hvilken Doxa preamp har RIAA? Og er de i tilfelle mulige å oppdriver?
    Eneste av de "moderne" preene til Doxa som har innebygget RIAA er vel 07? Ellers finnes det noen eldre varianter som 06 og 01, men disse begynner å dra virkelig på årene :). Når det er sagt har jo Doxa en fantastisk RIAA i 010!
     
    • Liker
    Reaksjoner: eGo

    eGo

    Medlem
    Ble medlem
    19.05.2010
    Innlegg
    16
    Antall liker
    13
    Så en 010 kunne løst problemet mitt ja. Siden jeg kan bruke 07 jeg har uten størm tilkoblet og volumkontrol og alle innganger fungerer (utenom RIAA) så tyder vel dette på at denne er bygd om til passiv? Derfor de to kondensatorene er fjernet og kanskje? Jeg synes dog volumet er litt lavt.
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.519
    Antall liker
    1.029
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Da ble det liv i effektrinnet. Ledning til høytaler utgang hadde hoppa av. Kan noen si meg om denne ser orginal ut og om hvilken versjon? Om det finnes flere utgaver av 70 signature mk2 da Vis vedlegget 719906
    merkelig, skulle vel være 4 kondiser i signaturen? .....og ja, DOXA finnes i 100 utgaver etter som eiere og Doxa selv, har oppgradert etter eiers ønske og lappet på egne produkter alltid. Du vet aldri hva som er inni boksene. rene Pandora esker. (her er bare et lite utdrag; https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/doxa-boxenes-venner.12759/page-3)
     
    Sist redigert:

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.065
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Så en 010 kunne løst problemet mitt ja. Siden jeg kan bruke 07 jeg har uten størm tilkoblet og volumkontrol og alle innganger fungerer (utenom RIAA) så tyder vel dette på at denne er bygd om til passiv? Derfor de to kondensatorene er fjernet og kanskje? Jeg synes dog volumet er litt lavt.
    Siden det ikke fulgte med strømforsyning og deler av buken er røsket ut høres det ut som en ombygging til passiv ja :).Ang. 010, bare vær klar over at den kommer enten til MM eller til MC, ikke begge deler i samme boks.
     
    • Liker
    Reaksjoner: eGo

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.065
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Som @Hemispheres sier kommer disse boksene i et utall (offisielle og uoffisielle) varianter. Enten ombygd av eier, eller sluppet av Doxa selv med ulike justeringer eller oppgraderinger. Har hatt en knippe varianter stående hos meg, og ingen har vært like... :)
     

    eGo

    Medlem
    Ble medlem
    19.05.2010
    Innlegg
    16
    Antall liker
    13
    Vi får se. Jeg har latt forsterkeren bli varm nå og satt meg ned i lunsjen for å lytte litt. Skurring i venstre kanal. Testa med andre kabler og byttet høyre/venstre inn men fortsatt skurring i venstre kanal. Så nå ble jeg usikker på katta-i-sekken igjen
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.519
    Antall liker
    1.029
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Vi får se. Jeg har latt forsterkeren bli varm nå og satt meg ned i lunsjen for å lytte litt. Skurring i venstre kanal. Testa med andre kabler og byttet høyre/venstre inn men fortsatt skurring i venstre kanal. Så nå ble jeg usikker på katta-i-sekken igjen
    bytt om på kondensatorer
     
    • Liker
    Reaksjoner: eGo

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.519
    Antall liker
    1.029
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Hei kjære Doxa venner:)
    Fantastisk tråd dette, ris og ros som seg hør og bør!
    Mitt navn er Karl Riis Jacobsen og jeg er, som Trond skrev tidligere, ny daglig leder av nye Doxa AS.
    Har dere spørsmål ang Doxa produkter, reparasjoner, oppgraderinger etc. er dere hjertelig velkomne til å ta kontakt, enten her eller aller helst på post@doxa.no. Så skal jeg svare så fort det lar seg gjøre.
    Doxa drives foreløpig på deltid, så det er begrenset hva jeg rekker over i løpet av en dag. Men det jobbes daglig med gamle og nye Doxa produkter😉
    .

    • Stiftelsesdato:23.11.2020
    • Registreringsdato:14.12.2020
    • Aksjekapital:30 000

    på an igjen...lykke til :cool:
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.065
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Kjapt spørsmål til dere med 8.2: er det M8 som er gjengestørrelse for føtter til disse?
     

    eGo

    Medlem
    Ble medlem
    19.05.2010
    Innlegg
    16
    Antall liker
    13
    Hva er gjengs pris på en 70 signatureS mk2? Det dukka opp en på Finn idag til 8000,- Jeg ga 5000 for settet mitt. Det har dog noen utfordringer
     

    eGo

    Medlem
    Ble medlem
    19.05.2010
    Innlegg
    16
    Antall liker
    13
    Det har desverre blitt spam fra min side siste dagene, men jeg har et (egentlig 2) spørsmål til. Selger av settet jeg har kjøpt har sagt seg villig til å annulere salget. Som jo er fair gjort. Men min bror har jobbet i 20år++ med elektronik utvikling, mener at dårlig lyd i ene kanalen neppe kommer av annet en dårlig lodding og/eller dårlig kondensator. Og at dette dermed kan fikses ganske lett. Effekttrinnet ser ok ut ellers, men det er ingen orginale skruer der (så fremt Doxa leverte noen av disse uten forsenkede, svarte umbraco). Så da lurer jeg på : 1. er det enkelt/mulig å gjøre 07 om til aktiv igjen? 2. Og dere med Doxa erfaring, ville dere beholdt dette settet?
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.519
    Antall liker
    1.029
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Det har desverre blitt spam fra min side siste dagene, men jeg har et (egentlig 2) spørsmål til. Selger av settet jeg har kjøpt har sagt seg villig til å annulere salget. Som jo er fair gjort. Men min bror har jobbet i 20år++ med elektronik utvikling, mener at dårlig lyd i ene kanalen neppe kommer av annet en dårlig lodding og/eller dårlig kondensator. Og at dette dermed kan fikses ganske lett. Effekttrinnet ser ok ut ellers, men det er ingen orginale skruer der (så fremt Doxa leverte noen av disse uten forsenkede, svarte umbraco). Så da lurer jeg på : 1. er det enkelt/mulig å gjøre 07 om til aktiv igjen? 2. Og dere med Doxa erfaring, ville dere beholdt dette settet?
    Minner om:

    Karljaco skrev:
    Hei kjære Doxa venner:)
    Fantastisk tråd dette, ris og ros som seg hør og bør!
    Mitt navn er Karl Riis Jacobsen og jeg er, som Trond skrev tidligere, ny daglig leder av nye Doxa AS.
    Har dere spørsmål ang Doxa produkter, reparasjoner, oppgraderinger etc. er dere hjertelig velkomne til å ta kontakt, enten her eller aller helst på post@doxa.no. Så skal jeg svare så fort det lar seg gjøre.
    Doxa drives foreløpig på deltid, så det er begrenset hva jeg rekker over i løpet av en dag. Men det jobbes daglig med gamle og nye Doxa produkter😉
     

    eGo

    Medlem
    Ble medlem
    19.05.2010
    Innlegg
    16
    Antall liker
    13
    Kan avslutte med at Doxa settet er returnert og jeg er på ny leting etter forsterkere til retro hula mi
     

    Tears

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2018
    Innlegg
    134
    Antall liker
    64
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har en eldre Doxa effektforsterker jeg er utrolig glad i. Den har stått på hyllen en del år nå og når jeg tok den frem igjen og skrudde den på hører jeg en ganske kraftig summelyd som kommer fra selve forsterkeren. Noen som vet hva det kan være?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har en eldre Doxa effektforsterker jeg er utrolig glad i. Den har stått på hyllen en del år nå og når jeg tok den frem igjen og skrudde den på hører jeg en ganske kraftig summelyd som kommer fra selve forsterkeren. Noen som vet hva det kan være?
    Fra høyttalerne eller fra selve forsterkeren?
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Høres ut for meg som en syk strømforsyning. Åpne opp forsterkeren og ta en grundig kikk på kondensatorene i strømforsyningen (de største "bøttene"). Hvis disse har synlig lekkasje eller buler litt ut i enden så må de skiftes.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Et velkjent problem i gamle Doxaer. Vet ikke om det kan fikses, men du kan jo prøve gjomle sitt forslag.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    772
    Antall liker
    909
    Er jo to store trafoer i disse. At de durer litt er ikke unormalt. Jeg har vel ikke hørt en eneste 70Sig uten litt during som kommer og går. DPen jeg nå besitter har fire, enda større trafoer. At den også durer litt er ikke overraskende.

    Len deg tilbake, slapp av og spill musikk. Så får man heller ta affære når det ryker, smeller og brenner i den.

    Lysbue i bryteren, stikkflamme og smell har forekommet. Var imidlertid ikke alvorlig.
     
    Sist redigert:

    Millmaker

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    256
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    1
    Hallo folkens! Årevis siden jeg var her inne nå, men moro å se at det fremdeles er liv i tråden.

    Noen som har en formening om hva 2 stk 73 modeller er verdt på bruktmarkedet i dag? Jeg har 2 stk som driver hver sin Swans F2, men vurderer å nedgradere litt.

    Har også stående et par 8.1 høyttalere med Morel diskanter og en 140 Signature som kanskje vurderes solgt. Har ikke fulgt med på lenge, så jeg aner ikke hva slikt kan legges ut for, derfor logget jeg meg inn for å få noen pekepinner!
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Hallo folkens! Årevis siden jeg var her inne nå, men moro å se at det fremdeles er liv i tråden.

    Noen som har en formening om hva 2 stk 73 modeller er verdt på bruktmarkedet i dag? Jeg har 2 stk som driver hver sin Swans F2, men vurderer å nedgradere litt.

    Har også stående et par 8.1 høyttalere med Morel diskanter og en 140 Signature som kanskje vurderes solgt. Har ikke fulgt med på lenge, så jeg aner ikke hva slikt kan legges ut for, derfor logget jeg meg inn for å få noen pekepinner!
    Jeg solgte mine 8.1 signature for 8000,- på noen timer. Han som kjøpte de mente jeg kunne tatt 12000,-
     

    Wilhelm

    Medlem
    Ble medlem
    25.01.2005
    Innlegg
    12
    Antall liker
    27
    Sted
    Roskilde, Danmark
    Så fik jeg endelig min Doxa 61 tilbage, efter 6 måneders pause. Det har været lidt besværligt at få arrangeret repation m. v. når man bor i Danmark.
    Men nu er den tilbage og opgradere til en signature 🙃. Det kan være svært at huske lyd, men den spiller fantastisk over mine Doxa 8.2. Dybde og fylde i lydbillede og alle instrumenter står klart og præcist i rummet. Opdager instrumenter jeg ikke har lagt mærke til eller har kunnet identificere før. Hvordan har jeg kunnet undvære den så længe?
    Tak til Karl for god behandling
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn