Doxa boxenes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    706
    Antall liker
    242
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Flotte saker det du har tatt bilder av,ser jo nermest ut som nye :D
    ser di legger disse forsterkerne ut for mellom 2 og 4 tusen kr
    Men dette er ett komplett sett og bør ikke adskilles .
    du bør nok få mellom 5 og 6 ,,kansje mere for dette flotte settet , men det er nok mest samlere som er villige til og gi såpass.
    Behold det selv mye god hifi i disse boxene ,,,,spiller nok ringer rundt alt det andre du har
    Mvh Roy K

     
    Sist redigert:

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Doxa familien utvidet med Model 012 ( passiv pre ) Som er oppgradert av Lauvland.


    Sitter nå og lytter til Yello sin CD Touch :)

    Musikk i 2 kanaler i form av :
    Cambridge Audio Azur 751BD analog overføring rett til - Doxa 012 - Doxa 140 - Swans Diva 6.2f :)



    Det virker nå som den oppgraderte 140 kommer mere til sin rett med 2 kanalers musikk.

    Ellers så var det minimalt jeg trengte justere på gain på frontkanalene til surround og resten av oppsettet.
    Må bare huske justere volum hjulene riktig etter som hvordan en bruker preampen :p

    Model 012 oppgradert 1.jpg


    Model 012 oppgradert.jpg


    Bildene er lånt fra forrige eier :)
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    @SVS INDERØY: Det vil fungere kule, sålenge du har en god riaa mellom 012 og spilleren din..se å få tak på en 010, som den Ovitzi har..og kanskje en 014 dac...så en på Torget i går..
    @oysteinw: Ser du den lille adresselappen på Doxaen din: Det der er et sett bygd av Roar Malmin (Musical Innovation) da han jobba sammen med Lauvland..En pre med innebygd phono også? Det er bra..som Lessisdox@ sa- hold dem samla, de er matcha til hverandre, og får du disse til, ryker Rotelen på nettbrønnen ut! Se å få ringt Lauvland for en service..
     
    Sist redigert:

    roykristoffersen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.06.2005
    Innlegg
    81
    Antall liker
    56
    Vis vedlegget 178127

    Noen som har hørt Doxa 8-2? Spent på disse! :)

    Jeg har hørt dem. Og det er noe av det beste jeg har hørt! :)
    Jeg får dem på test om 3 til 4 uker. Det blir meget spennende. Testen blir lagt ut på Oslo Audio Society sin side når den blir ferdig skrevet.
    Hvis de er så bra som jeg har hørt dem tidligere, så er det vel ikke utenkelig at de får permanent oppholdstillatelse hjemme. :)
     

    2112

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2011
    Innlegg
    150
    Antall liker
    44
    Torget vurderinger
    7
    Kult, gleder meg til å lese! :)
     

    Millmaker

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    256
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også hørt 8.2, men det var prototypen han hadde på Horten messa i høst.

    Siden den gang har jeg mer eller mindre gått til legen hele tiden for å finne ut hvorfor jeg sikler konstant...........
     

    commodus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.02.2011
    Innlegg
    73
    Antall liker
    18
    Hva blir prisen på 8.2? de ser grisetøffe ut!

    nevemind. så det på hjemmesiden nå...79 laken :O
     

    vosten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2003
    Innlegg
    280
    Antall liker
    40
    Vanvittig å god doxa 61 er:)
    Hear hear! Vil si den er fantastisk :) Ante ikke at det bodde så mye bass og dynamikk i høyttalerne mine. Til tross for halvert effekt fra min forrige Doxa (73B) føles det heller som jeg har nærmest dobbelt så mange watt. Anlegget står i grunn litt rart plassert for tiden og er kjemisk fri for dyre kabler og kabelhygiene. Likevel var det på enkelte punkter noe av det aller beste jeg har hørt fra et anlegg noen gang. Og hvertfall det beste jeg har hørt fra mitt eget oppsett. :D Dette er basert på ytterst kort tids erfaring med en Doxa 61 som er innspilt i en drøy uke før noe seriøs lytting. Kommer tilbake med flere inntrykk etterhvert.
     

    roykristoffersen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.06.2005
    Innlegg
    81
    Antall liker
    56
    Vanvittig å god doxa 61 er:)
    Hear hear! Vil si den er fantastisk :) Ante ikke at det bodde så mye bass og dynamikk i høyttalerne mine. Til tross for halvert effekt fra min forrige Doxa (73B) føles det heller som jeg har nærmest dobbelt så mange watt. Anlegget står i grunn litt rart plassert for tiden og er kjemisk fri for dyre kabler og kabelhygiene. Likevel var det på enkelte punkter noe av det aller beste jeg har hørt fra et anlegg noen gang. Og hvertfall det beste jeg har hørt fra mitt eget oppsett. :D Dette er basert på ytterst kort tids erfaring med en Doxa 61 som er innspilt i en drøy uke før noe seriøs lytting. Kommer tilbake med flere inntrykk etterhvert.
    Hear Hear igjen!

    Det er bare og si seg så enig så enig! Doxa 61 er i en egen klasse. Den er i verdens klasse! Det er en forsterker som alle burde unne seg og høre! Den gjør fantastiske ting med lyden i stereoanlegget ditt! :)
     

    jano007

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    130
    Antall liker
    2
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    1
    Hei.
    Jeg sitter å vurdere doxa 73 eller lignende med passiv pre amp til mine Vienna Acoustics Mozart Grand.
    Noe som har testa doxa med dette merket å kan gi meg noen gode ord om hvordan det fungerte. Har i dag en Electrocompaniet ECI-1
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Hørte også prototypen på horten messa, meget bra!; er de i salg nå!

    Lyden der var meget engasjerende; eneste rommet jeg bare måtte innom flere ganger for en lytt.............
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    @jan007: Da jeg hadde Doxa, vurderte jeg den originale Mozart, nettopp på grunnlag av kremmatch med Doxa. MG er relativt lettdrevne, og enda hakket mer detaljerte, altså har jeg null problem med å stille meg bak ditt valg av 73/012...73 er vel det naturlige valget også..den leverer så utrolig for penga..
     

    ERIKD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.11.2005
    Innlegg
    570
    Antall liker
    478
    Sted
    Longnose
    Vanvittig å god doxa 61 er:)
    Hear hear! Vil si den er fantastisk :) Ante ikke at det bodde så mye bass og dynamikk i høyttalerne mine. Til tross for halvert effekt fra min forrige Doxa (73B) føles det heller som jeg har nærmest dobbelt så mange watt. Anlegget står i grunn litt rart plassert for tiden og er kjemisk fri for dyre kabler og kabelhygiene. Likevel var det på enkelte punkter noe av det aller beste jeg har hørt fra et anlegg noen gang. Og hvertfall det beste jeg har hørt fra mitt eget oppsett. :D Dette er basert på ytterst kort tids erfaring med en Doxa 61 som er innspilt i en drøy uke før noe seriøs lytting. Kommer tilbake med flere inntrykk etterhvert.
    Hear Hear igjen!

    Det er bare og si seg så enig så enig! Doxa 61 er i en egen klasse. Den er i verdens klasse! Det er en forsterker som alle burde unne seg og høre! Den gjør fantastiske ting med lyden i stereoanlegget ditt! :)


    Ja har skjedd masse positive ting med lyden,har aldri hørt noe så åpent og velpillende,og spiller stort
    :) Sitter bare å nyter lyden i steden for å høre etter feil;)
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    3.076
    Hei.
    Jeg sitter å vurdere doxa 73 eller lignende med passiv pre amp til mine Vienna Acoustics Mozart Grand.
    Noe som har testa doxa med dette merket å kan gi meg noen gode ord om hvordan det fungerte. Har i dag en Electrocompaniet ECI-1
    Hvis du vurderer passiv preamp også, kan det tenkes at jeg har en å selge – en Audio Synthesis Passion Ultimate. Dette er ifølge Doxa-konstruktør Knut Ø. Lauvland noe av det beste som finnes av passive volumkontroller. Faste motstander, display og fjernbetjening av alle funksjoner. Send i så fall en PM!
     

    lelunde

    Medlem
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Melder meg inn i klubben med en av de to "custom" 70B'ene som ble solgt av Doxa tidligere i vinter. Passiv 012 pre-amp ble det også, forbundet med Duelund RCA-kabler. To flotte Rega Ela mkI gjør resten av jobben!
     

    karlhungus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.11.2012
    Innlegg
    61
    Antall liker
    16
    Sted
    Frankrike
    Doxa 72

    Og her er jeg med min Doxa 72 (oppgradert med hell fra en 70B jeg kjopte ny paa nittitallet) !

    Den driver et par Sonus Faber Liuto med stort hell (jeg vurderer til og med en Doxa nr 2 da disse krever litt strom...)

    Jeg er for tiden paa utkikk etter en ny DAC som jeg vil bruke som preamp rett i Doxaen, noen som har gode forslag ?

    Kilden er en Slim Devices Transporter, shortlisten er for tiden NAD M51 og Hegel HD25.

    k
     

    B Wintersborg

    Medlem
    Ble medlem
    04.03.2013
    Innlegg
    6
    Antall liker
    3
    DSCF0701.jpg
    Den stod ferdig koblet opp mot Doxa 8.2
    DSCF0697.jpg
    da jeg kom til butikken de spilte fantastisk. Kom hjem til mine B&W 604 S3 testet med min nye 74 Wow.Bassen ble formidabel har en B&W ASW 675 sub den var ikke på men det hørtes sånn ut med den nye forsterkeren. Har hatt 604 nå i 12 år hadde ingen ide at de kunne låte så bra. De låter som B&W 703 serien uten problemer nå. Tror ikke Doxa 74 vil gjøre skam på B&W 803 D når jeg kjøper meg det seinere en gang.Men har veldig lyst på Doxa 8.2 nå egentlig. Vi får se ha en fin dag
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    669
    Antall liker
    850
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Søker meg inn i menigheten her jeg også ! Doxa 72,07 passiv som er passiv i skapet for tiden,010riia.Kjøpte min første 70se i -92
    og siden det har det vært Doxa ;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Utrolig mye kult her, da! Gratulerer alle sammen.
    ANG LIUTO: KJØR GJERNE TO PÅ DEN..MED EN GOD PASSIV PRE! Men pass på at nivåer og innstillinger på hver blokk er klin like!!
    OG jeg ville ikke kobla opp en dac med innebygd pre på Doxa uten å ha prata med Lauvis først..de forsterkerne er utrolig følsomme på for mye inngangsnivå fra pre..
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Vis vedlegget 187629 Den stod ferdig koblet opp mot Doxa 8.2 Vis vedlegget 187630 da jeg kom til butikken de spilte fantastisk. Kom hjem til mine B&W 604 S3 testet med min nye 74 Wow.Bassen ble formidabel har en B&W ASW 675 sub den var ikke på men det hørtes sånn ut med den nye forsterkeren. Har hatt 604 nå i 12 år hadde ingen ide at de kunne låte så bra. De låter som B&W 703 serien uten problemer nå. Tror ikke Doxa 74 vil gjøre skam på B&W 803 D når jeg kjøper meg det seinere en gang.Men har veldig lyst på Doxa 8.2 nå egentlig. Vi får se ha en fin dag

    Sa de noe om hva annet de har stående i butikke ? av eldre forsterkere / høytalere ?
     

    karlhungus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.11.2012
    Innlegg
    61
    Antall liker
    16
    Sted
    Frankrike
    Utrolig mye kult her, da! Gratulerer alle sammen.
    ANG LIUTO: KJØR GJERNE TO PÅ DEN..MED EN GOD PASSIV PRE! Men pass på at nivåer og innstillinger på hver blokk er klin like!!
    OG jeg ville ikke kobla opp en dac med innebygd pre på Doxa uten å ha prata med Lauvis først..de forsterkerne er utrolig følsomme på for mye inngangsnivå fra pre..
    Takk for tips !
    Trodde ikke man kunne stille inn saa mye paa en Doxa... ? Jeg funderer og paa om jeg klarer aa finne en helt lik den jeg har, er en 70B oppgradert til 72. Blir kanskje forskjellig med en signature oppgradert til 72 ?

    Har ikke hatt problemer med aa kjoere Transporteren rett i Doxa, den har og innebygd pre/volumkontroll. Gaar nok finfint det, bare aa holde volumet nede.

    Begynner naa og helle mer mot Hegel HD25 igjen, maa teste igjen.
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Jatta jatta.

    Ble sandelig en fin Påske nå :-D

    Og de fleste skjønner vel hvor ræva blir plantet mesteparten av påska :-D

    2.jpg


    -------------------------------------------------
    Etter en times tid :

    Doxa 8.1 Signature Sammenlignes med Swans Diva 6.2F.

    Doxa er mere oppløst, men mangler den deilige fylden Swansene har i bunnen.
    Sikkert mere og hente på og finne rett plassering på Doxaene som akkurat nå står der Swansene skal stå for og få lokket frem mere bass :eek:
    Hadde håpet det var enda fyldigere bassfundament på 8.1 ned mot 25hz som jeg har på Swansene siden de er avstemt temmelig dypt.

    Swansene har en god del mere Headroom og er faktisk enda mere tilbakelendt i spillestilen en Doxa :eek: og det overasket meg.
     
    Sist redigert:

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    706
    Antall liker
    242
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Hei har samme Ht selv
    Tilbakelendt ????? her er det skikkelig på lyd med dynamikk og mellomtone og en dyyypbass du skal lete lenge etter går nok ned mot 20Hz også .
    Hvilke Ht kabler og Signalkabler er der på.
    Mine ht står 1/5 ut fra bakvegg front ht i forhold til rom og ca 70 cm fra vegg, /lytteposisjon ca 3m,og 2,8 mellom Ht.
    Mvh Roy K
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Kommet seg litt nå.

    Sinus toner sier de har bra trykk til 28 hz før de ruller sakte av. Og så langt det ikke er for mye annen lyd så er det dypbass der.
    Skal sies mitt lytterom tar mye av energien under 30 hz. Er likedan med subene også.

    Har kjørt YPAO for surround også nå. Den påstår at responsen i bassen er ganske flat i motsettning til Swansene. Og Doxaene klarte og henge med på vanlig filmnivå (MA -10dB) selv med Tron Legacy i spilleren. Men tror ikke de takler sikkelig morro demo nivå...


    Har måtte trekke de bakover for og få litt mere bassfylde. Så 24" fra bakvegg til bakkant av høytaler og 12" til sidevegg.
    Slik plassering blir låst da jeg trekker opp nok bredde for Qsound ( likesidet trekant ).


    Skal vi se signalveien :
    751BD - Van den Hul - Doxa 012 - BetterCables sublnink - Doxa 140 ( oppgradert til ca 73 ) - Swans høytalerkabel - Doxa 8.1 ( Analogt hele veien med 8.1 )

    PC - HDMI wres hdmi (eller no sånt) - yamaha rx-v3800 (pure direct, eller straight om subene skal være med) - Better cables sublink - Doxa 140 - Swans høytalekabler - Doxa 8.1


    Better Cables refrence Sublink funker overaskende bra til prisen. Og gir litt ekstra i bunnen ;)



    Skulle hatt SpeakerBroer med spader på høytalerne, kunne da brukt Better Cables Refrence på de mens jeg tester nå
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    706
    Antall liker
    242
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjenn :)
    Swans Ht kabel hvordan låter den
    Van den hul -er den mørk?

    Mine kabler : Ht kabel PM audio statment ,Ren, mye mellomtone ganske på i lyd uten og vere hard av noe slag .
    Signal Pre til eff Tara labs Referens ,

    Cd/Dac til pre Gode gamle Isoda M/wbt 0108 plugger
    Pre er Cary spl 50b m 6922 rør /raytheon utrolig rene rør åpner lydbilde enormt 20 Db/gain på pre men er dempet 10 Db med Rotwell plugger .
    Det er dette eg bruker nå men har masser av andre kabler og utstyr så eg bytter ut hele tiden med alle oppset eg har .
    Spiller på den eff som ligger inne på den siste siden av Music Inovation sine sider, se inne på forum ....
    Har også mange Doxa eff som eg bruker på dei ht . Pleide og kjøre en på bass og en på diskant tidligere ,Men nå er det kun singel og Singel Wiring.
    bruker en svensk Hiend sølv/kopper kabel mellom disk/bass terminalene nå på Ht .(ikke Supra /Drittkabel Slører til lydbilde noe enormt ) .
    Ble mye dette :)
    Mvh Roy K
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Hei igjenn :)
    Swans Ht kabel hvordan låter den
    Van den hul -er den mørk?

    Mine kabler : Ht kabel PM audio statment ,Ren, mye mellomtone ganske på i lyd uten og vere hard av noe slag .
    Signal Pre til eff Tara labs Referens ,

    Cd/Dac til pre Gode gamle Isoda M/wbt 0108 plugger
    Pre er Cary spl 50b m 6922 rør /raytheon utrolig rene rør åpner lydbilde enormt 20 Db/gain på pre men er dempet 10 Db med Rotwell plugger .
    Det er dette eg bruker nå men har masser av andre kabler og utstyr så eg bytter ut hele tiden med alle oppset eg har .
    Spiller på den eff som ligger inne på den siste siden av Music Inovation sine sider, se inne på forum ....
    Har også mange Doxa eff som eg bruker på dei ht . Pleide og kjøre en på bass og en på diskant tidligere ,Men nå er det kun singel og Singel Wiring.
    bruker en svensk Hiend sølv/kopper kabel mellom disk/bass terminalene nå på Ht .(ikke Supra /Drittkabel Slører til lydbilde noe enormt ) .
    Ble mye dette :)
    Mvh Roy K

    Swans kabelen er bare en vanlig 4mm2, noe alla Monster om jeg ikke tar feil. Var med i eskene til Diva 6.2F.

    Van den hul virker ha en ren og oppløst lyd. Ikke noe dyr. (Hybrid D-102 3)
    Eneste jeg syns mangle på den var at den har klart forbedringspotensiale på Qsound og bredere lydbilde.

    Se om jeg finner noen gode spader så jeg kan bruke banan kobling på Doxa høytalerne.


    Skulle gjerne hatt penger til og skaffet noen bedre kabler. Men 8.1 tok en stor del av penger til andre utbedringer.
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Nå er det en kombinasjon av Better Cables til bass/mellomtone og Swans til diskant.



    Men... Min mod 140 sine høytalerterminaler ser ut til og være et eget kapittel :confused:

    Banan blugger sitter knapt i. Og Det er ikke mulig og skru opp for og lure inn høytalerkabel i de. Og jeg har ingen Spader, og ser ut som det knapt går inn noen spader i de terminalene så lite som en får skrudd de opp.

    Løsninger ????

    Garanti sak ?


    Samme banankontakter sitter godt i både min 70SE og 70 sign. mk2


    EDIT :

    Bruker nå Better Cables med engen mekk jumpere fra bass til diskant på høytalerne. ( inntil videre ) Det funker ;)
     
    Sist redigert:

    karlhungus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.11.2012
    Innlegg
    61
    Antall liker
    16
    Sted
    Frankrike
    Hei Doxa-venner,

    Tenkte bare jeg kunne gi en tilbakemelding naa som jeg har gaatt til anskaffelse av en Hegel HD25 som nevnt tidligere i traaden.

    Den funker som en droem rett i Doxaen og har tatt anlegget til et helt nytt nivaa ! Er i grunnen ikke overraskende da Doxaene er konstruerte for passive preamper, for det er da vitterlig det en DAC med volumkontroll er.

    Anbefales paa det varmeste !

    k
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn