Doxa boxenes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Lofoting

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.04.2019
    Antall liker
    27
    Sted
    Akershus
    Er det sølvkabler?
    Nja, nå hoppet jeg kanskje i baret igjen og Bambadoo var her for å arrestere meg atter igjen? S3 er kobberkabler. I3 er sølv, ifølge Doxa.no. Men det står OGSÅ at det er kobber, så sidene er jo fullstendig tvetydige. Men jeg skrev faktisk en mail til Doxatrond med akkurat det spørsmålet, og SMS, uten å få svar. Men på banneret over I3 På nettsiden står det «pure silver», mens i specsene står det samme som for S3, en eller annen mangesifret renhetsgrad på kobber. Noen her som kan avklare? Finkornet ble det i alle fall med I3.

Lofoting

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.04.2019
    Antall liker
    27
    Sted
    Akershus
    Har også lurt på hva de mener. Lurer på Om kablene er kobber mens loddingene er sølv.
    Ser litt sånn ut. Ledere i kobber, loddinger i sølv - men RENE SØLVLODDINGER?, og kontakter/plugger i Rhodium/sølv. Sendte ny sms til Trond i kveld, håper nå på et avklarende svar.

Hifi-Olsen

Medlem
    Ble medlem
    26.03.2007
    Antall liker
    12
    Sted
    Stathelle
    Torget vurderinger
    1
    Er Doxa oppe å går fremdeles ? Har prøvd å ringe og sendt mail mange ganger, men ikke noe svar...

RM

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    597
    WBT har 4% sølv i sitt loddetinn, Cardas syns jeg å huske har 3% sølv. Andre typer har kanskje mer. Selv har jeg benyttet begge typer med godt resultat.

R

Academic_South

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Antall liker
    389
    Tror svaret er tja...

For tiden er vel Doxa i all hovedsak én mann, og sånt har vel sine svakheter.
    Doxa burde få hvile nå. Det startet for vel 40 år siden her sørpå og BURDE ha vært et Hifi-eventyr. Det ble det dessverre aldri - takket være en rekke uheldige valg og strategier. For meg - uansett hva Rognlien sier - prototypen Doxa 62 er noe av det beste jeg har hørt (og eid). Dessverre så endte Doxa i sin svanesang på Doxa 61, en veldig (lydmessig) "kilen" forsterker som ikke nådde 62 til knærne.

At Doxa forstod dette på et senere tidspunkt og laget Doxa 61 signature som visstnok var mer lik 62, men samtidig triplet prisen (mot det jeg selv ga for 62), symboliserere bare nok en gang hva som gikk galt: feil prising og feil valg av sluttprodukt.

Det er bare å se på Doxa 70 - forsterkeren finnes i så mange varianter, at det nærmest er "lotto" på hva slags forsterker du får, når du kjøper den på bruktbørsen.

Nei, Doxa - hvil i fred nå. Det var moro så lenge det varte.

Hifi-Olsen

Medlem
    Ble medlem
    26.03.2007
    Antall liker
    12
    Sted
    Stathelle
    Torget vurderinger
    1
    Doxa burde få hvile nå. Det startet for vel 40 år siden her sørpå og BURDE ha vært et Hifi-eventyr. Det ble det dessverre aldri - takket være en rekke uheldige valg og strategier. For meg - uansett hva Rognlien sier - prototypen Doxa 62 er noe av det beste jeg har hørt (og eid). Dessverre så endte Doxa i sin svanesang på Doxa 61, en veldig (lydmessig) "kilen" forsterker som ikke nådde 62 til knærne.

At Doxa forstod dette på et senere tidspunkt og laget Doxa 61 signature som visstnok var mer lik 62, men samtidig triplet prisen (mot det jeg selv ga for 62), symboliserere bare nok en gang hva som gikk galt: feil prising og feil valg av sluttprodukt.

Det er bare å se på Doxa 70 - forsterkeren finnes i så mange varianter, at det nærmest er "lotto" på hva slags forsterker du får, når du kjøper den på bruktbørsen.

Nei, Doxa - hvil i fred nå. Det var moro så lenge det varte.
    Takk for info og tilbakemelding. Doxa har vel blitt overgått av det meste i den nyere tid regner jeg med.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    5.291
    Torget vurderinger
    1
    For meg - uansett hva Rognlien sier - prototypen Doxa 62 er noe av det beste jeg har hørt (og eid). Dessverre så endte Doxa i sin svanesang på Doxa 61, en veldig (lydmessig) "kilen" forsterker som ikke nådde 62 til knærne.

D
    Tror ikke jeg har sagt så mye i retning av uenighet om dette?
    61 Signature er et produkt av verdensklasse. 62 har jeg dessverre aldri hørt.

Hifi-Olsen

Medlem
    Ble medlem
    26.03.2007
    Antall liker
    12
    Sted
    Stathelle
    Torget vurderinger
    1
    Nei, i grunn ikke.
    Ok ! Har en kamerat som har en Doxa 70. Det er jo nå en gammel konstruksjon, og han synes denne er noe kald og klinisk i lyden. Han skulle gjerne ha fått oppgradert denne til en nyere versjon. Men vet ikke om dette er mulig lenger, og om det i det heletatt er lønsomt... Ikke så lett å få noen svar fra Doxa heller desverre. Noen erfaringer rundt dette ?

RM

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    597
    Mitt samarbeid med Knut Øystein Lauvland begynte i -85 / 86 med lisensproduksjon av Doxa 70. Den svarte med brei frontplate. "Verdenspremiere" på Kristian 4 i Kristiansand høsten -86. Den helga det var ei enorm springflod på sørvestlandet.

Tor Aamodt stilte ut med Luxman 05 (tror jeg). Jeg fikk en kopp te av han. En alltid hyggelig kar. RIP.

Siden ble det Doxa 70 Mk 2, samt noen preampvarianter.

KØL og jeg hadde i -86 ett møte med Michael Madsen og Steen Michaelsen på en kafe i nærheten av St. Kongens Gade hvor High Fidelity holdt hus. Jeg husker at jeg på spørsmål om tidshorisont på forsterkerbygging svarte "til jeg blir lei av det".

85 / 86. Det er virkelig en mannsalder siden.

R

Sist redigert:

Hifi-Olsen

Medlem
    Ble medlem
    26.03.2007
    Antall liker
    12
    Sted
    Stathelle
    Torget vurderinger
    1
    Mitt samarbeid med Knut Øystein Lauvland begynte i -85 / 86 med lisensproduksjon av Doxa 70. Den svarte med brei frontplate. "Verdenspremiere" på Kristian 4 i Kristiansand høsten -86. Den helga det var ei enorm springflod på sørvestlandet.

Tor Aamodt stilte ut med Luxman 05 (tror jeg). Jeg fikk en kopp te av han. En alltid hyggelig kar. RIP.

KØL og jeg hadde i -86 ett møte med Michael Madsen og Sten Michaelsen på en kafe i nærheten av St. Kongens Gade hvor High Fidelity holdt hus. Jeg husker at jeg på spørsmål om tidshorisont på forsterkerbygging svarte "til jeg blir lei av det".

R
    Vet du noe om hvordan det står til med Knut ? Har hørt at formen ikke er helt på topp ?..

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    5.291
    Torget vurderinger
    1
    Ok ! Har en kamerat som har en Doxa 70. Det er jo nå en gammel konstruksjon, og han synes denne er noe kald og klinisk i lyden. Han skulle gjerne ha fått oppgradert denne til en nyere versjon. Men vet ikke om dette er mulig lenger, og om det i det heletatt er lønsomt... Ikke så lett å få noen svar fra Doxa heller desverre. Noen erfaringer rundt dette ?
    Kan forstå det. Oppgradering / modernisering kan absolutt være en god idé. Verdt å merke seg at det er en del forskjeller mellom de forskjellige varianter av Doxa 70, så jeg skal ikke påstå for mye.

RM

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    597
    Dessverre. Det er ca 17 år siden jeg snakket med han. Vi får forene oss i bønn om at han er frisk og får leve lenge.

R

Hifi-Olsen

Medlem
    Ble medlem
    26.03.2007
    Antall liker
    12
    Sted
    Stathelle
    Torget vurderinger
    1

KØL og jeg hadde i -86 ett møte med Michael Madsen og Sten Michaelsen på en kafe i nærheten av St. Kongens Gade hvor High Fidelity holdt hus. Jeg husker at jeg på spørsmål om tidshorisont på forsterkerbygging svarte "til jeg blir lei av det".

R
    Savner den tiden med High fidelity og alle byggebeskrivelsene av div. forsterkere og høytalere og div. Det var tider

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    501
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Nei, i grunn ikke.
    Det er jo akkurat DET som er så sprøtt og gjelder i høy grad også flere av 70 versjonene. Litt sus og brum i HT, men dette skyldes kanskje superenkel oppbygging uten komponenter som undertrykker? Er litt slik de låter synes jeg, som en hardt EU regulert MC som plutselig får åpnet opp for luft,eksos og bensin - Uanstrengt.
    Gamle burken jeg kjøpte gav litt «erre mulig» følelse. Er vel egentlig bare å la boksene spille til de avgår med døden. Skulle vært noen fra KØL familien som kunne gjenoppbygge merket fra bunn. Men med samme gamle teknologi som i 70 serien :)

Wilhelm

Medlem
    Ble medlem
    25.01.2005
    Antall liker
    3
    Jeg tror desværre at det er “op ad bakke” med doxa. Trond som “er” DOXA nu, er “ikke eksisterende”
    jeg skrev i marts måned i år, om at jeg aldrig har modtaget en forforstærker, som skulle være lavet færdig og er betalt. ( i marts 2019) Kort efter mit indslag fik til PM fra Trond hvor han lovede at sende den, men siden har jeg intet hørt.

Knut er blevet en ældre herre og har helbredsmæssige vanskeligheder, så det er nok ikke realistisk at der kommer mere udvikling af produkter fra hans hånd. Han har ikke noget med Doxa at gøre I dagligdagen (i følge ham selv), men fungere kun som konsulent.

Så jeg tror at vi må indse at Doxa har haft sin tid og at vi skal være glad for de fantastiske produkter de har lavet igennem tiden, fem til nu.

Wilhelm

Medlem
    Ble medlem
    25.01.2005
    Antall liker
    3
    Ja, så blev det noget med sprog😉😏
    "op af bakke" er når noget er svært / besværgeligt. "ned ad bakke" er når noget går dårligt. 😕
    Jeg kunne have brugt begge udtryk om DOXAs situation. Men det jeg mente var at jeg tror det bliver svært at køre DOXA videre.

Tsar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2018
    Antall liker
    43
    Sted
    Sørlandet

KØL og jeg hadde i -86 ett møte med Michael Madsen og Steen Michaelsen på en kafe i nærheten av St. Kongens Gade hvor High Fidelity holdt hus. Jeg husker at jeg på spørsmål om tidshorisont på forsterkerbygging svarte "til jeg blir lei av det".

R
    Jeg har lest at denne Doxa 70 også ble brukt som utgangspunkt til en forsterker som ble produsert av Daner Audio Systems. Har du noe informasjon rundt dette?

RM

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    597
    Det er helt korrekt. Hother Bak hadde laget en fin preamp med innstøpte moduler, noe a la Mark Levinsons ML 1. Disse ble internt forbundet med kabel fra van den Hul. Den fikk en god test i High Fidelity, og Hother, som da holdt på med det prosjektet som skulle ende med DALI Gravity, planla en rimeligere serie. Denne ble kalt NAMIT, og til effektforsterker kjøpte han ti sett komplette Doxa 70 innmat. Jeg vet han gjorde noen små forandringer i både lokal og nfb sløyfe for å "tilpasse" lyden slik han ville ha den.

Jeg tilbrakte mange timer hjemme hos Hother i Århus. Vi lyttet til Daner Open via hans dyre preamp og hans kjære Electro Research A75. Det var den lyden han jobbet mot med Gravity ampen. Mine minner om han er bare av den gode slag. Ett fint og stillferdig menneske med store kunnskaper. Etter som årene går og vennekretsen snevres inn er Hother en jeg savner.

Håper dette er svar godt nok.

R

Naturlig

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    132
    Sted
    Vestfold
    Det er helt korrekt. Hother Bak hadde laget en fin preamp med innstøpte moduler, noe a la Mark Levinsons ML 1. Disse ble internt forbundet med kabel fra van den Hul. Den fikk en god test i High Fidelity, og Hother, som da holdt på med det prosjektet som skulle ende med DALI Gravity, planla en rimeligere serie. Denne ble kalt NAMIT, og til effektforsterker kjøpte han ti sett komplette Doxa 70 innmat. Jeg vet han gjorde noen små forandringer i både lokal og nfb sløyfe for å "tilpasse" lyden slik han ville ha den.

Jeg tilbrakte mange timer hjemme hos Hother i Århus. Vi lyttet til Daner Open via hans dyre preamp og hans kjære Electro Research A75. Det var den lyden han jobbet mot med Gravity ampen. Mine minner om han er bare av den gode slag. Ett fint og stillferdig menneske med store kunnskaper. Etter som årene går og vennekretsen snevres inn er Hother en jeg savner.

Håper dette er svar godt nok.

R
    Roar:du burde skrive bok om norsk forsterker historie?

RM

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    597
    Tja, du sier noe...

Rart alt man har liggende...
    Doxa_1.jpg
    Doxa_2.jpg

Doxa 60, forgjengeren til Audio 60. De første Audio 60 benyttet disse printene til vi fikk laget nye. Mange ble levert til TV-Ringen i Danmark. Fra 84-85.

R

Groove

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Antall liker
    88
    Det kunne være spændende at se diagrammer på disse tidlige Doxa, f.eks. denne Doxa 60...troede selv Audio 60 var den første?

Hvad skyldes navne ændringen fra Doxa til Audio og så tilbage til Doxa?

Tak for dine spændende informationer i øvrigt (y)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn