Doxa boxenes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Sooo, hva er forskjellen på 70SE og 70B, både lydmessig og effekt/komponentmessig?
    Er 7000 en ok pris for en av hver?

    Hva med 70 Signatur?
    For en som ikke kjenner Doxa er jo dette nesten umulig å finne konkret info om. :p
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Bakover i tråden her er det en del informasjon. 70 signatur er bedre enn de 2 du nevner. 2 trafoer bla.
     

    datteratilhagen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.08.2014
    Innlegg
    82
    Antall liker
    24
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har innspill på valg av RCA- kabler mellom Doxa 08 pre og 72 Signature effekt? Venter boksene i posten rett over helga og må gå til innkjøp av IC snarest mulig:)
    Har sett for meg klassikere jeg kjenner fra før, som eldre Black Magic eller Silk mkII, men vet ikke om de vil passe signaturen til Doxaene. Budsjett ca 1200kr. Gjerne brukt.

    PS: Jeg trenger ikke tips om biltema- kabler eller andre billiglisser:)
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Noen som har innspill på valg av RCA- kabler mellom Doxa 08 pre og 72 Signature effekt? Venter boksene i posten rett over helga og må gå til innkjøp av IC snarest mulig:)
    Har sett for meg klassikere jeg kjenner fra før, som eldre Black Magic eller Silk mkII, men vet ikke om de vil passe signaturen til Doxaene. Budsjett ca 1200kr. Gjerne brukt.

    PS: Jeg trenger ikke tips om biltema- kabler eller andre billiglisser:)
    Vel... Doxa har egene kabler også ;)
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har innspill på valg av RCA- kabler mellom Doxa 08 pre og 72 Signature effekt? Venter boksene i posten rett over helga og må gå til innkjøp av IC snarest mulig:)
    Har sett for meg klassikere jeg kjenner fra før, som eldre Black Magic eller Silk mkII, men vet ikke om de vil passe signaturen til Doxaene. Budsjett ca 1200kr. Gjerne brukt.

    PS: Jeg trenger ikke tips om biltema- kabler eller andre billiglisser:)
    Har testet en god del ic, til denne prisen og godt over liker jeg Nordost purle flair. Varm men likevel klar lyd.
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Endelig er 74`n hjemme igjen :)

    Så langt ingen ulyd, men ampen er ikke blitt "varm" enda etter 20 minutter med lyd.


    EDIT : 1 time senere.
    Liten oppgradering av strømforsyning. Og noen andre justeringer for og gjerne støyen som var.


    Litt sånn silkemyk lyd.
    MV på yamahaen -20dB. Pure Direct.
    Holdt på og sovne og bikke ut av stolen :eek:
    Bedre og tydeligere vokal en før.
    Litt snillere diskant.

    Skal gå ann og bli vant til denne lyden :)



    EDIT : 2

    Et par timer senere.

    Litt Analog stereo.
    Eva Cassidy - Songbirds. Med flere Gir litt WOW opplevelse :)
     
    Sist redigert:

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Du må jo få tak i noe rørgreier å ha foran 74en. ;D;D
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Von Schweikert VR4 gen III : Hvordan vil 70SE takle det? Ikkje det, jeg skal oppgradere den til 61 light så hvordan blir det da tror dere?
    Mulig Von Schweikert VR4 gen III kunne trenge litt mere strøm ( kraftigere Doxa ;) ) om en skal spille høyt.

    Oppgradere 70SE --> 61 Light.
    Lydmessig mye bedre.
    Så kommer det ann på om det er noen oppgradering i strømveien som øker effekten, tror ikke det.

    Send en melding, eller ring Kapellmester (DoxaTrond) om info og råd om oppgradering
    De bruke jo og rør på de høyttalerne.
    Tror det går helt fint med 61 light.
    70SE oppleves jo like kraftig som Hegel H100usb under direkte sammenligning og ellers spilte Doxaen ringer rundt den og der ble jeg frelst :)
    Kjenner ikke høyttalerne, men om disse oppleves som tungdrevne, så har jo 70SE 12 transistore pr. kanal. Dette burde vel holde kontrolle på slike høyttalere?
    Senere Doxa har mindre transistorer (noen av de i hvertfall..), kanskje det låter bedre? Kanskje litt mindre kontroll?
    Bare ett innspill... kjenner ikke produktene godt nok til å kunne gi et fullerdig svar. :)

    Til sist, men ikke minst, det er dine ører som telller lovemusikk, hva vi andre liker betyr ingenting :)

    Kan bekrefte at 70SE driver Von Schweikert VR4 gen III helt greit :) Selv med passiv 012 pre som skal være oppgradert i følge eier før meg.
    Det trøkker godt, distinkt trøkk, og det spiller flott.

    Overrasker stadig den Doxaen :)

    Så får vi på sikt oppgradere til 61 light. Vart dessverre ikke nå, da det ble så mye andre utlegg på biler, møbler osv som visstnok var viktigere :p

    Men fikk sneke meg inn en brukt Stello DA 100 Signature DAC og vet den er bedre en V6 jeg har på Kudos høyttalere, da jeg testet broderens dac en gang. Blir spennende å teste ut mot V6 på disse høyttalerne.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg leste nettopp på et forum at danske Daner Audio Systems laget en oppgradert versjon av Doxa 70 rundt 1990. Det ble bare bygget et dusin eller noe slikt av dem, men er det noen som har noen erfaring med den?
     

    datteratilhagen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.08.2014
    Innlegg
    82
    Antall liker
    24
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har erfaring med valg av forforsterker til en 72 signature?
    Bruker nå Doxa 07 passiv pre, men kunne tenkt meg å teste en bedre pre.
    Budsjettgrense 10 000kr. Gjerne brukt og gjerne rør.
    Noen spesifikke merker eller modeller som spiller godt i lag med 72'en?
     

    Larsgan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.04.2012
    Innlegg
    81
    Antall liker
    121
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Hei kjære Doxa-venner.

    Nå har jeg kost meg i noen måndeder med Doxa 8.2. De avløste Kudos Titan T88 som også er en høyttaler i verdensklasse.
    Den største forskjellen etter min mening er enda kraftigere(!) og mere detaljert bass, samt en varmere diskant på Doxa 8.2.

    Men - når jeg fikk høre at Doxa har startet med produksjon av en Signature utgave så slo oppgraderingssyken som vanlig til med full styrke, så nå står det ett sett Doxa 8.2 Signature å spiller i stua mi. Her er det litt mere av alt som 8.2 har og følelsen av lydtrykk kommer ved enda lavere volum, det vil jeg tro naboen er glad for, ettersom jeg bor i blokk...
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Hei kjære Doxa-venner.

    Nå har jeg kost meg i noen måndeder med Doxa 8.2. De avløste Kudos Titan T88 som også er en høyttaler i verdensklasse.
    Den største forskjellen etter min mening er enda kraftigere(!) og mere detaljert bass, samt en varmere diskant på Doxa 8.2.

    Men - når jeg fikk høre at Doxa har startet med produksjon av en Signature utgave så slo oppgraderingssyken som vanlig til med full styrke, så nå står det ett sett Doxa 8.2 Signature å spiller i stua mi. Her er det litt mere av alt som 8.2 har og følelsen av lydtrykk kommer ved enda lavere volum, det vil jeg tro naboen er glad for, ettersom jeg bor i blokk...
    Signature 8.2 Tell us more :D
     

    Larsgan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.04.2012
    Innlegg
    81
    Antall liker
    121
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Samme element som 8.2, men såvidt jeg har forstått det mye bruk av sølv i kablingene. Opplever litt av samme forskjellen som fra 61 til 61 Signature, enda klarere lyd hvor instrumentene blir tydeligere.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer Larsgan. Jeg var så heldig å få lyttet til disse etter siste fintuning, og jeg er mer enn imponert. Dette flyttet grenser for hva jeg trodde et hifi anlegg kunne få til. Men betydelig margin, det beste jeg har hørt noensinne. Kjenner på misunnelsen ;)
     

    Larsgan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.04.2012
    Innlegg
    81
    Antall liker
    121
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer Larsgan. Jeg var så heldig å få lyttet til disse etter siste fintuning, og jeg er mer enn imponert. Dette flyttet grenser for hva jeg trodde et hifi anlegg kunne få til. Men betydelig margin, det beste jeg har hørt noensinne. Kjenner på misunnelsen ;)
    Ja, du sier noe der. Jeg satt å tenkte at nå er anlegget i en ny og høyere divisjon enn vi har hatt tidligere.....
     

    ERIKD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.11.2005
    Innlegg
    574
    Antall liker
    483
    Sted
    Longnose
    Hadde vert gøy å hørt!! Grattis med nye høytalere:) MÅ innom Trond å høre når han har noen klare!







    Gratulerer Larsgan. Jeg var så heldig å få lyttet til disse etter siste fintuning, og jeg er mer enn imponert. Dette flyttet grenser for hva jeg trodde et hifi anlegg kunne få til. Men betydelig margin, det beste jeg har hørt noensinne. Kjenner på misunnelsen ;)
    Ja, du sier noe der. Jeg satt å tenkte at nå er anlegget i en ny og høyere divisjon enn vi har hatt tidligere.....
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Hva ligger sånn ca. bruktpris på Signaturen på nå?
     

    kapellmester

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    170
    Antall liker
    439
    Hva ligger sånn ca. bruktpris på Signaturen på nå?
    Ettersom du spør om brukt regner jeg med du tenker på Doxa 8.1 signature.
    Vi har sett Doxa 8.1 signature ( gammel høyttaler fra 90 tallet ) bytte eier for høyere pris enn de kostet nye, men som regel bytter de eier for omtrent det de kostet nye. Forutsatt at det er en pen signature utgave. Dersom de er litt stygge og/eller ikke komplette kan man nok få et sett for halv pris nå 25år etter. (ny pris var 12-14000kr)

    Den helt nye Doxa Model 8.2 Signature vil nok la vente på seg noen år før den dukker opp på bruktmarkedet. Prisen på Doxa Model 8.2 Signature er 129'000 kr / par Prisen på standardutgaven av Model 8.2 er 79'000kr. Standard Model 8.2 har vært på markedet i ca 4 år.
    Nå har det altså kommet en 8.2 Signature som implementerer en rekke små evolusjoner - små justeringer og oppgraderinger som vi har jobbet med å balansere i 4år. Vi gir aldri opp ;)
     
    Sist redigert:

    kapellmester

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    170
    Antall liker
    439
    Gratulerer Larsgan. Jeg var så heldig å få lyttet til disse etter siste fintuning, og jeg er mer enn imponert. Dette flyttet grenser for hva jeg trodde et hifi anlegg kunne få til. Men betydelig margin, det beste jeg har hørt noensinne. Kjenner på misunnelsen ;)
    Tusen takk. Utrolig hyggelig å høre. Vi er stolte. :)
     

    kapellmester

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    170
    Antall liker
    439
    Jeg vil takke så meget for interesse og fine ord om våre nye produkter - produkter som ikke engang har kommet ut på nettsidene våre. Det kommer snart. Foreløpig er vi mer opptatt av å imøtekomme etterspørselen og prioriterer således ikke nettside eller facebook. Den tiden vi har bak en PC blir som regel spist opp av e-mail og andre viktigere administrative oppgaver. Kanskje det er på tide å tenke mer sysselsetting.


    Så fort vi har kommet over et rush av ordrer skal vi prioritere oss selv og Signature i Demo i vårt showroom. Akkurat nå går alt vi makter å lage rett ut til kunder de neste 14 dagene. Etter det er vi klare med Demo av fullt Signature system. Jeg har satt opp Doxa som kunde i enden av bestillingsboken pr nå ;)

    Til slutt;
    Spesielt takk til Larsgan som deler sine erfaringer med våre siste kreasjoner. Utrolig moro å høre/lese.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Hva ligger sånn ca. bruktpris på Signaturen på nå?
    Ettersom du spør om brukt regner jeg med du tenker på Doxa 8.1 signature.
    Vi har sett Doxa 8.1 signature ( gammel høyttaler fra 90 tallet ) bytte eier for høyere pris enn de kostet nye, men som regel bytter de eier for omtrent det de kostet nye. Forutsatt at det er en pen signature utgave. Dersom de er litt stygge og/eller ikke komplette kan man nok få et sett for halv pris nå 25år etter. (ny pris var 12-14000kr)

    Den helt nye Doxa Model 8.2 Signature vil nok la vente på seg noen år før den dukker opp på bruktmarkedet. Prisen på Doxa Model 8.2 Signature er 129'000 kr / par Prisen på standardutgaven av Model 8.2 er 79'000kr. Standard Model 8.2 har vært på markedet i ca 4 år.
    Nå har det altså kommet en 8.2 Signature som implementerer en rekke små evolusjoner - små justeringer og oppgraderinger som vi har jobbet med å balansere i 4år. Vi gir aldri opp ;)
    Nei, jeg tenkte faktisk på forsterkeren.

    Men, infoen du kom med var av interesse så du skal ha takk for den. :)
     

    tralalalala

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2009
    Innlegg
    69
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    2
    Hei !

    Jeg er på utkikk etter en forsterker til noen JBL L100 Century.
    Specs: JBL L100 - Manual - Loudspeaker System - HiFi Engine

    Hvordan vil DOXA 70SE fungere med L100 Century mon tro... - noen inputs?

    ... Min kunnskap om disse er svært begrenset, lest noen få anmeldelser på nett ...
    - Er DOXA 70SE sammenlignbart med nyere FirstWatt JFET amper?


    PS:
    Lest litt på nett ang. match mellom amp og L100 ... mange anbefaler eldre japan produserte ( og US produserte ) transistor forsterkere , rørforsterkere blir også nevnt, men ofte klassikare; som desverrre er utenfor budsjett på det nåværende tidspunkt...
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Hei !

    Jeg er på utkikk etter en forsterker til noen JBL L100 Century.
    Specs: JBL L100 - Manual - Loudspeaker System - HiFi Engine

    Hvordan vil DOXA 70SE fungere med L100 Century mon tro... - noen inputs?

    ... Min kunnskap om disse er svært begrenset, lest noen få anmeldelser på nett ...
    - Er DOXA 70SE sammenlignbart med nyere FirstWatt JFET amper?


    PS:
    Lest litt på nett ang. match mellom amp og L100 ... mange anbefaler eldre japan produserte ( og US produserte ) transistor forsterkere , rørforsterkere blir også nevnt, men ofte klassikare; som desverrre er utenfor budsjett på det nåværende tidspunkt...
    Litt kvalifisert gjetting fra min side....:
    Det du sier om typisk klassiske, eldre japanske og amerikanske forsterkere, tyder på at høyttalerne trives best med en litt feit og litt mørkt stemt gjengivelse. Dette er alt annet enn hva Doxa er. På den annen side er Doxa som kildevann, og slipper unna med sin noe lyse avstemning, fordi de er så silkeglatte og elegante gjennom hele frekvensområdet. Så det kan faktisk være at det matcher, til tross for at det på papiret ikke burde funke spesielt bra.
    Tror nok generelt jeg heller ville sett i retning MOS-FET forsterkere (så å si alle japanske), eller Musical Innovation til JBL L100. Yamaha leverer for tiden en god del flotte forsterkere i betalbare priklasser, Marantz likeså. Over på mer vintage saker, finnes jo flust av Luxman og Accuphase, for eksempel.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    L.ove

    Medlem
    Ble medlem
    12.11.2003
    Innlegg
    34
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    2
    Har kjørt med 2x140 på JBL 250ti. Full kontroll selv på bra høyt nivå. Krever endel strøm i bassen disse gamle JBL klassikerne om en vil guffe på litt. Om du ikke skal spille for høyt går det nok greit, men ville nok anbefalt en SE til evt. andre kraftigere modeller. Doxa og JBL fungerer bra!
     

    tralalalala

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2009
    Innlegg
    69
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    2
    Hei igjen !

    Det landet til slutt på en nyprodusert rør-sak: En Dynavox VR-70E II; en EL34 røramp med 40Wpc :)

    Vi prøvde med en Copland CTA401 fra 90-tallet.
    - også EL34 push pull som yter 35 watt. Systemet fylte rommet godt med lyd og det var ingenting å si på wattene som ble levert.


    Merknad: jeg unnlot å fortelle at jeg skrev på vegene av en kompis som har kjøpt seg disse JBL L100 Century.... - tenkte det ble rot å legge ut om alt ved et kort intro innlegg :)

    Jeg sjekket ut Musical Innovation MOSFET forsterkeren, ser veldig spennende ut, men det ble litt dyr ( som ny ) - dobbel pris av Dynavox-en.

    Takker for god tilbakemelding på innlegg :) - til forskjell fra andre vennetråder her på sentralen får man faktisk svar her.

    Takk!

    Hilsen
    Endre
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Hei igjen !

    Det landet til slutt på en nyprodusert rør-sak: En Dynavox VR-70E II; en EL34 røramp med 40Wpc :)

    Vi prøvde med en Copland CTA401 fra 90-tallet.
    - også EL34 push pull som yter 35 watt. Systemet fylte rommet godt med lyd og det var ingenting å si på wattene som ble levert.


    Merknad: jeg unnlot å fortelle at jeg skrev på vegene av en kompis som har kjøpt seg disse JBL L100 Century.... - tenkte det ble rot å legge ut om alt ved et kort intro innlegg :)

    Jeg sjekket ut Musical Innovation MOSFET forsterkeren, ser veldig spennende ut, men det ble litt dyr ( som ny ) - dobbel pris av Dynavox-en.

    Takker for god tilbakemelding på innlegg :) - til forskjell fra andre vennetråder her på sentralen får man faktisk svar her.

    Takk!

    Hilsen
    Endre
    Hei, hvor kjøpte du Dynavox forsterkeren? Finner ikke forhandler her i Norge?
    Mvh. Morten
     

    tralalalala

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2009
    Innlegg
    69
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    2
    Mener bestemet Ljuda har denne til salgs i Norge, bestillingsvare ...
     

    Ålgård

    Medlem
    Ble medlem
    28.11.2015
    Innlegg
    23
    Antall liker
    20
    Sted
    Oslo
    Jeg har Doxa og er veldig fornøyd.
    61 light og 8.2 er en super kombo, overgår det jeg har hatt og hørt. Nå sparer jeg til 61 Signature. Alt annet er bra, men Doxa er egen klasse syntes jeg!
     

    plind

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.03.2002
    Innlegg
    52
    Antall liker
    33
    Vad skiljer 61 fra 61 Signatur? Har nylig blitt eier av en Doxa 61:)
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    295
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Har en kompis som har en sliten 140 Signature.
    Den er ikke testet, men jeg ser et par komponenter er brune og ser litt svidd ut.

    I tillegg er det mye skraper på frontplaten og chassis.
    Er det håp?
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Har en kompis som har en sliten 140 Signature.
    Den er ikke testet, men jeg ser et par komponenter er brune og ser litt svidd ut.

    I tillegg er det mye skraper på frontplaten og chassis.
    Er det håp?

    Boksen er for liten til musklene 140 leverer.

    Doxa kan sikkert gi forsterkeren en service som den er.
    Eller en service og oppgradering av forsterkeren.
     

    plind

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.03.2002
    Innlegg
    52
    Antall liker
    33
    Vad skiljer 61 fra 61 Signatur? Har nylig blitt eier av en Doxa 61:)
    61 Signatur har vesentlig dyrere komponenter enn 61.

    PÅ så vis.. Infogar ett utdrag från hjemmesiden;

    "Doxa 61 is our ultimate musical achievement. It is our reference amplifier.

    "Everything should be made as simple as possible, but not one bit simpler"


    - Albert Einstein.



    We handcraft all our amplifiers at our own factory in Kristiansand - Norway. Only the very best of components are used trough out. We try to make everything work optimally with as few components as possible.
    If the job is done just as well with one transistor instead of two we use one. We use parts of only the highest quality.
    Poor components sound bad and does not last long.
    We offer a 25 year warranty and can not settle for the industry standard as far as component quality is concerned.
    We want to give you the best sound possible for years to come."
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Altså: dyrere komponenter, men ikke bedre (det er jo ikke muligt jnf text)

    Tar 2 af dem tak :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn