Doxa boxenes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Det er en ombygget Doxa 70 SE ser det ut til. Hvis det er den som fremdeles ligger på Finn står det at den er bygget om av Doxa til å være en lightversjon av 61. Usikker på hva du egentlig lurer på utover dette?
     

    R.grefst

    Medlem
    Ble medlem
    09.03.2015
    Innlegg
    18
    Antall liker
    37
    Sted
    Alta
    Hei, melder meg inn i tråden med mine 8.1 revelator.

    Har lyst til å prøve en doxa-box og denne ligger ute på finn som en 61 light. Den har dog ikke den sedvanlige hvite håndskrevne lappen med info, dato og signatur, så lurer på om noen kompetente her inne kan se hva dette er?

    Vis vedlegget 964568 Vis vedlegget 964569 Vis vedlegget 964570
    [/QUOTE
    Det kommer an på pris. Denne har en trafo. Det vanlige er to stk i en kasse. Ville sett etter en sånn.
     

    wildbuck

    Medlem
    Ble medlem
    05.09.2008
    Innlegg
    31
    Antall liker
    42
    Det er en ombygget Doxa 70 SE ser det ut til. Hvis det er den som fremdeles ligger på Finn står det at den er bygget om av Doxa til å være en lightversjon av 61. Usikker på hva du egentlig lurer på utover dette?
    Antok at 61 light-oppgraderinger var en spesifikk oppgradering. Men det er kanskje heller et spenn av oppgraderinger, avhengig av hvilken modell som var utgangspunktet?

    Det kommer an på pris. Denne har en trafo. Det vanlige er to stk i en kasse. Ville sett etter en sånn.
    Tenker du at en med bare én trafo vil få trøbbel med høyttalerne mine? Skal holde utkikk etter 2-trafo, sikkert litt opp i pris da 😊
     

    R.grefst

    Medlem
    Ble medlem
    09.03.2015
    Innlegg
    18
    Antall liker
    37
    Sted
    Alta
    Har ingen erfaring med 61 light bygd fra en SE. Vet at Signatur med to trafo`er er mye kraftigere enn SE originalt. Tenker den kan bli litt kortpustet på litt tungdrevne høyttalere. Har forøvrig to stk 61 light bygd på signatur. Disse kjøres i bi-amp system her på huset. Låter fint.
     

    ERIKD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.11.2005
    Innlegg
    570
    Antall liker
    478
    Sted
    Longnose
    Noen som husker hvor mange watt en 61 signatur og 61 signatur mk2 har?
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    706
    Antall liker
    242
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Noen som er gode på Doxa 010 MC Riaa? Har fått problemer med at den gjør at lyden klipper/skurrer i toppene. Legger ved bilder av innmaten.
    Hei Erik
    Har samme riaa. Hvilke nål bruker du?
    Og hva står dipp svich på. Ve bruk av nål.
    mvh Roy🔊🎸🔊
     

    ErikW

    Fersking
    Ble medlem
    03.11.2023
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Sted
    Haugesund
    Hei Erik
    Har samme riaa. Hvilke nål bruker du?
    Og hva står dipp svich på. Ve bruk av nål.
    mvh Roy🔊🎸🔊
    Hei
    Usikker på hvilken nål. Er en eldre Rotel med mc pick up. Lite greie på dette. Alle dip switch står som på bilde. Altså oppe.
    Har spilt bra slik i mange år.

    Mvh Erik
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    706
    Antall liker
    242
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Usikker på hvilken nål. Er en eldre Rotel med mc pick up. Lite greie på dette. Alle dip switch står som på bilde. Altså oppe.
    Har spilt bra slik i mange år.

    Mvh Erik
    Hei igjenn
    alle oppe er 47000 =MM nål
    dip svicher NEDE 1og 4
    2og5
    3og6
    er høyre/venstre
    henholdsvis 50,100,150 som er for Mc nåler
    denne har ikke så mye gain for Mc, tipper mellom 55/60 gain
    så du trives best med Mc nåler med mere en 0,5 mV.
    MM nåler = nåler som har lav gain ca 3/4 mV disse pleier å ha mere en 4mV å da blir det for mye.
    Rega nåler har for mye mV(MM), så ikke noe god mach,,,Bare som ett eksempel.
    Men spec på nål MÅ du ha ,,,,
    Nr på nål ,,,oppå nålen ,,,,under shell der den er skrudd fast,Men løsner du så må Den STILLES inn igjenn,,,Bare sier det.
    Ser du bor i HGSD,,,trenger du hjelp så kan eg se på dette (Gratis) trenger da spiller og Riaa så kan eg teste her
    så eg går på fri snart så da kan me finne en dag/kveld.
    Vist interesse for det selvsagt.
    Mvh Roy
     

    ErikW

    Fersking
    Ble medlem
    03.11.2023
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Sted
    Haugesund
    Hei igjenn
    alle oppe er 47000 =MM nål
    dip svicher NEDE 1og 4
    2og5
    3og6
    er høyre/venstre
    henholdsvis 50,100,150 som er for Mc nåler
    denne har ikke så mye gain for Mc, tipper mellom 55/60 gain
    så du trives best med Mc nåler med mere en 0,5 mV.
    MM nåler = nåler som har lav gain ca 3/4 mV disse pleier å ha mere en 4mV å da blir det for mye.
    Rega nåler har for mye mV(MM), så ikke noe god mach,,,Bare som ett eksempel.
    Men spec på nål MÅ du ha ,,,,
    Nr på nål ,,,oppå nålen ,,,,under shell der den er skrudd fast,Men løsner du så må Den STILLES inn igjenn,,,Bare sier det.
    Ser du bor i HGSD,,,trenger du hjelp så kan eg se på dette (Gratis) trenger da spiller og Riaa så kan eg teste her
    så eg går på fri snart så da kan me finne en dag/kveld.
    Vist interesse for det selvsagt.
    Mvh Roy
    Hei
    Det er så absolutt interessant . Har mye ig lære om dette. Og hadde vært kjekt og fått detail og virke igjen.
    Men som sagt platespilleren og riaa har vært et velfungerende par i mange år. Er ikke gjort noen endringer på dette før det begynte og tulle.
     

    Vedlegg

    elta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2005
    Innlegg
    166
    Antall liker
    34
    Torget vurderinger
    2
    Har ein Doxa som eg kjøpte brukt.den fungerer meget bra.trur den oppgradert nokre ganger var i utgangspunktet ein 140.lurer på kva model det kan vere no?nokon som veit?kanskje nokon kjenner den igjen
     

    Vedlegg

    Torky

    Fersking
    Ble medlem
    07.04.2018
    Innlegg
    4
    Antall liker
    3
    Service på eldre Doxa.

    Har to Signature som jeg mener er ombygget til monoblokker. Nå er det blitt litt susing/ humming i den ene forsterkeren. Lurte derfor på få en service på dem. Kanskje skifte kondensatorer.

    Vet noen ca. pris på en slik service og hvor får man den gjort? Driver Lauvland enda på?

    Har og noen eldre Infinity Kappa 8. Vurderer service på dem og. Noen som kjenner til noen som kan utføre service på eldre høytalere.

    Bor i Oslo.

    Mvh Torkel
     

    Ulin

    Fersking
    Ble medlem
    11.01.2024
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Eskilstuna, Sverige
    Hei alle sammen,
    Sitter med en Doxa Signatur bygd om fra en SE på begynnelsen av 2000 tallet, en QED passiv forforsterker og Hf 275 høyttalere. Er superfornøyd med dette oppsettet, men hadde vært utrolig kult å få hørt høytalerne til doxa. Er det sånn å forstå at de ikke produseres lenger og at Doxa er inne i en kortere eller lengre dvale? I såfall utrolig synd da disse produktene har levert så mye glede og kvalitet i alle disse årene.
     

    Satyrian

    Fersking
    Ble medlem
    29.04.2021
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    verdal
    Torget vurderinger
    1
    Sorry - jeg blingsa. R33 er jo 0R33 - jeg tenker på effektmotstanden mellom collector og utgang. Beklager - kortslutning i hjernen - når 8 Ohm forsvinner blir 0.33 Ohm litt lite... . Jeg har kjøpt fra DigiKey som vel bør være en seriøs leverandør. De er ihvertfall registrert i mva-systemet så forsendelsen gikk veldig enkelt.


    Feilsøking fortsetter..

    Hvordan gikk feilsøkingen? Fikk du reparert den?
     

    Steen5

    Medlem
    Ble medlem
    15.02.2024
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    Sted
    Danmark
    Har nylig modtaget denne, og den lyder vældig dejlig - Doxa 70 SE. Hvad mener kenderne om den mht. modificeringer?
    Doxa 70 SE 70-311-158.jpg
    Doxa 70 SE 70-311-158.jpg
    Doxa 70 SE 70-311-158.jpg
     

    Steen5

    Medlem
    Ble medlem
    15.02.2024
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    Sted
    Danmark
    Har checket tomgangsstrømmen, men kender ikke Doxa's opgivelse på den. Over 0,7 Ohm emittermodstandene er der 3,0 mV, så med 4 udgangstransistorer svarer det 170mA pr. kanal - er det indenfor det tilrådelige niveau?
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Har checket tomgangsstrømmen, men kender ikke Doxa's opgivelse på den. Over 0,7 Ohm emittermodstandene er der 3,0 mV, så med 4 udgangstransistorer svarer det 170mA pr. kanal - er det indenfor det tilrådelige niveau?
    Det er folk her som har betydelig mer peiling enn meg på de spørsmålene du stiller, men om jeg husker dette rett, så kan du med fordel bytte ut de store hvite kondensatorene, det finnes noen gode produkter der ute, velg gjerne Audio Note, om du finner noen med rett verdi. De koster en del, men den forsterkeren er absolutt verdt det.
    Merk deg at disse forsterkerne er fullstendig usikret, om du kommer til å kortslutte utgangene, så går det rett til helv... på mikrosekunder. Bruk lett høyttalerlast, gjerne toveis med enkle (førsteordens) delefilter. Få tak i den beste forforsterkeren du kan finansiere, for dette effekttrinnet har overraskende ressurser om du setter den inn i en god kjede. VELDIG åpen og kommunikativ, rask og detaljert.

    Så får vi håpe at noen sitter med de rette data på tomgangsstrøm og annet, så du får full kontroll på denne strålende forsterkeren.
     

    Steen5

    Medlem
    Ble medlem
    15.02.2024
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    Sted
    Danmark
    Tak for kommentar.

    1. Jeg vil tro, at de eksisterende Rifa PEH169 er dels blandt de allerbedste, og dels valg af Lauvland - som en del af forstærkerens spillemåde. De er i øvrigt ikke store, kun 6800mF. De skulle også kunne holde i 25-30 år.

    2. Der er et relæ i forstærkeren, men jeg er ikke sikker på det klapper - hvad gør dette relæ?

    3. Forstærkeren giver ret kraftigt "blob" når den tændes og slukkes - men det er vist normalt? Eller er det det som relæet skulle forhindre ved at udkoble ved tænding?

    4. Jeg har endnu ikke læst alle indlæggene i dette emne, så det er muligt jeg får svar der.

    PS: jeg har lagt op 3 ens bilder - hvordan får jeg slette de to af dem? Man har mulighed for at rette i sit indlæg, men kun i kort tid.
     

    senilix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2013
    Innlegg
    114
    Antall liker
    115
    Hei Steen,

    Jeg har også en Doxa 70SE. Men konstruktionen er ikke helt magen til den i din selvom navnet er det samme. Min benytter ikke de gule modstandsnetværk. Doxa er noget rod.

    Min har ligesom din også kun 2 stk 6800 uF og 1 stk transformator. Jeg købte min med defekt udgang. Der var brændt et sæt udgangs transistorer af i den ene udgang. Og emitter modstanden til driverne var brændt af. Den havde ligesom din kun 4 sæt udgangstransistorer. Men jeg kunne se på kobber siden af printet at der havde været loddet ved det sidste sæt så jeg gættede på at der var blevet fjernet et sæt udgangstransistorer i begge kanaler da der måske var blevet brændt et sæt af i den ene kanal.

    Transistorerne, som er lavet er TI, er desværre til at få længere. Man kan finde nogle som skulle kunne erstatte dem. Men TI udgaven fåes ikke længere. Jeg var så heldig at @RM havde nogle stykker til at ligge i en rodekasse som han var så gavmild at forære mig. Efter jeg havde monteret dem havde jeg problemer med at justerer tomgangsstrøm. Det viste sig at selvom emitter modstandene på udgangstransistorerne så fuldstændigt normale ud så var flere af dem afbrudt. Så jeg valgte at udskifte alle. I min var emitter modstandene på 0,56R. Som du måske har læst i denne tråd har jeg også efterspurgt hvad tomgangstrømmen skulle justeres til. Jeg fik forslag på 5 mV over emitter modstandene. Synes det lyder som en meget lav tomgangsstrøm.

    Når jeg fortæller dette er at jeg synes det ser ud til at modstandene i din er skiftet og da der kun er 4 sæt udgangstransistorer så spekulerer jeg på om din også har være afbrændt. Og da der måske kun er røget et enkelt sæt så tænker jeg om det er emitter modstandene som blev afbrudte og reddede undgangstransistorerne.

    Når jeg kigger på billedet synes jeg det ser ud til dine er 2 stk parallelkoblet 1R modstande?

    Svar til spørgsmål:

    2. Relæet begrænser opstartsstrømmen så sikringen ikke springer.

    3. Min siger et lille blob. Men ikke kraftigt. Har du målt DC på udgangen?

    Generelt synes jeg det er ærgeligt at De ældre Doxa konstruktioner ikke er blevet dokumenteret så at folk har en chance for at holde dem kørende. Jeg kan slet ikke forstille mig at det på nogen måde kan skade firmaet Doxa, i tilfælde af de stadig eksisterer. Generelt er det, at så snart en konstruktion bliver solgt så er der ingen ting der beskytter i mod folk "reverser" konstruktionen. Man må bare ikke begynde at sælge en kopi af den. Men det er jo slet ikke det vi taler om her.

    Senilix
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    649
    Antall liker
    553
    Mulig feil tråd men spør allikevel. Noen som vet delefrekvens på Doxa 8.2 og forskjell på vanlig og signatur utgaver?
     

    Steen5

    Medlem
    Ble medlem
    15.02.2024
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    Sted
    Danmark
    Hei Steen,

    Jeg har også en Doxa 70SE. Men konstruktionen er ikke helt magen til den i din selvom navnet er det samme. Min benytter ikke de gule modstandsnetværk. Doxa er noget rod.

    Min har ligesom din også kun 2 stk 6800 uF og 1 stk transformator. Jeg købte min med defekt udgang. Der var brændt et sæt udgangs transistorer af i den ene udgang. Og emitter modstanden til driverne var brændt af. Den havde ligesom din kun 4 sæt udgangstransistorer. Men jeg kunne se på kobber siden af printet at der havde været loddet ved det sidste sæt så jeg gættede på at der var blevet fjernet et sæt udgangstransistorer i begge kanaler da der måske var blevet brændt et sæt af i den ene kanal.

    Transistorerne, som er lavet er TI, er desværre til at få længere. Man kan finde nogle som skulle kunne erstatte dem. Men TI udgaven fåes ikke længere. Jeg var så heldig at @RM havde nogle stykker til at ligge i en rodekasse som han var så gavmild at forære mig. Efter jeg havde monteret dem havde jeg problemer med at justerer tomgangsstrøm. Det viste sig at selvom emitter modstandene på udgangstransistorerne så fuldstændigt normale ud så var flere af dem afbrudt. Så jeg valgte at udskifte alle. I min var emitter modstandene på 0,56R. Som du måske har læst i denne tråd har jeg også efterspurgt hvad tomgangstrømmen skulle justeres til. Jeg fik forslag på 5 mV over emitter modstandene. Synes det lyder som en meget lav tomgangsstrøm.

    Når jeg fortæller dette er at jeg synes det ser ud til at modstandene i din er skiftet og da der kun er 4 sæt udgangstransistorer så spekulerer jeg på om din også har være afbrændt. Og da der måske kun er røget et enkelt sæt så tænker jeg om det er emitter modstandene som blev afbrudte og reddede undgangstransistorerne.

    Når jeg kigger på billedet synes jeg det ser ud til dine er 2 stk parallelkoblet 1R modstande?

    Svar til spørgsmål:

    2. Relæet begrænser opstartsstrømmen så sikringen ikke springer.

    3. Min siger et lille blob. Men ikke kraftigt. Har du målt DC på udgangen?

    Generelt synes jeg det er ærgeligt at De ældre Doxa konstruktioner ikke er blevet dokumenteret så at folk har en chance for at holde dem kørende. Jeg kan slet ikke forstille mig at det på nogen måde kan skade firmaet Doxa, i tilfælde af de stadig eksisterer. Generelt er det, at så snart en konstruktion bliver solgt så er der ingen ting der beskytter i mod folk "reverser" konstruktionen. Man må bare ikke begynde at sælge en kopi af den. Men det er jo slet ikke det vi taler om her.

    Senilix
    Hej Senilix.

    Mange tak for kommentarerne.

    Ja, det er problematisk at vi ikke længere kan få komponenter af præcis den type som Lauvland i sin tid valgte. Som jeg opfatter det, er visse af komponenterne valgt efter hvordan forstærkeren lyder, og så må man jo skulle have de præcis samme komponenter hvis den skal repareres? Nu har min kørt i mange år, så jeg håber på mange år endnu.

    I følge sælger som har haft forstærkeren i mange år, men ikke som 1. gangskøber, så er den hverken modificeret eller har været repareret, og jeg synes ikke emittermodstandene ser ud til at være loddet på, men jeg så ikke på dem med Sherlock Holmes øjne. Det gør jeg næste gang jeg har den åben. Jeg har fundet et par diagrammer, som nogle har tegnet op ud fra den fysiske forstærker, og på dem er der 4 udgangstransistorer i parallel - er det mon ikke som originalt? Men i øvrigt ser det ikke ud til at der har været loddet noget sted i forstærkeren.

    Spændingsfaldene over emittermodstandene var 1,7 og 2mV - nu justeret til 3,0. Det er lavt, og måske skal jeg justere op til 5-10mV. Den bliver ikke varm, undt. alupladen med de 4 drivere som bliver vel ca. 40 gr. Med 3,0mV beregner jeg tomgangsforbruget til 170mA pr. kanal, og jeg ved ikke om det er lavt, normalt eller højt.

    DC ud var skæv, men er nu justeret ind til +-15mV. Jeg synes start- og slutblobbet er kraftigt, og jeg fornemmer ikke at relæet har nogen tydelig funktion - er der mon en fejl der? Ved eftertanke har jeg også aktive subwoofer koblet på højttalerkablerne, så måske subwooferne bidrager til blobbet når jeg tænder? Undersøger snarest. Men forstærkeren står konstant tændt, så det er ikke det store problem.

    Jeg undrer mig over, at sådan en gammel konstruktion har så megen transparens, dynamik, opløsning i hele frekvensområdet, og samtidig så fløjlsblød og naturlig gengivelse. Hvilken moderne konstruktion kan konkurrere med den på overbevisende måde?
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    3.076
    Jeg undrer mig over, at sådan en gammel konstruktion har så megen transparens, dynamik, opløsning i hele frekvensområdet, og samtidig så fløjlsblød og naturlig gengivelse. Hvilken moderne konstruktion kan konkurrere med den på overbevisende måde?
    Det måtte i så fall være forsterkerne fra Ayre Acoustics, som jeg valgte da jeg solgte mine Doxa 72.
     

    ERIKD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.11.2005
    Innlegg
    570
    Antall liker
    478
    Sted
    Longnose
    Mulig feil tråd men spør allikevel. Noen som vet delefrekvens på Doxa 8.2 og forskjell på vanlig og sign
    Hei, vet ikke alt hva som er forskjell men fikk med meg at kvalitet på kondensatorer, lytter og egentlig alt i delefilter er bedre så synes husker de sa at var gort noe mere i bass delen uten å huske hva.
     

    ptg

    Fersking
    Ble medlem
    02.09.2008
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Jeg vil bare supplere at jeg kjører en slik Doxa på også tungdrevne høytalere - 15 ohm og virkningsgrad 82,5 dB og
    forsterkeren virker å ha stålkontroll og gir forbausene nyanser og trøkk i bassen på mine små "skoesker". Nå er min riktignok
    oppgradert til 61 light .

    Pål T

    r. Bruk lett høyttalerlast, gjerne toveis med enkle (førsteordens) delefilter. Få tak i den beste forforsterkeren du kan finansiere, for dette effekttrinnet har overraskende ressurser om du setter den inn i en god kjede. VELDIG åpen og kommunikativ, rask og detaljert.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil bare supplere at jeg kjører en slik Doxa på også tungdrevne høytalere - 15 ohm og virkningsgrad 82,5 dB og
    forsterkeren virker å ha stålkontroll og gir forbausene nyanser og trøkk i bassen på mine små "skoesker". Nå er min riktignok
    oppgradert til 61 light .

    Pål T
    LS 3/5A?
    Høy, jevn impedans og snille fasevinkler er jo nettopp beskrivelsen av "lett høyttalerlast".
    Ineffektive, javel, men ingen utfordringer med kontroll. Ja, Doxa vil styre slike høyttalere med stor overbevisning. :)
     

    elta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2005
    Innlegg
    166
    Antall liker
    34
    Torget vurderinger
    2
    Nokon som har erfaring med kabler til Doxa?eg bruker for tiden wireworld gold eclipse 5 som funker veldig bra her men veit det finns bedre,nokon som har tips til signalkabler? WW gold eclipse 8 kaanskje?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn