Nei jeg er vel bare litt sentimental av meg. Synes det er litt kort tid for et barn å leve. Det er så mye livet kan by på som de aldri får oppleve. Men foreldrene slipper i alle fall bryderiet med å ha en tenåring i huset da... :-\AK27 skrev:Og hvorfor antar du at barnet vil synes at det er tragisk at det bare skal leve ti år? Hvorfor er døden så tragisk?
Veldig kompliserte spørsmål, dette, der moralbegreper, følelser og irrasjonelle ideer flommer i strie strømmer.AK27 skrev:Og hvorfor antar du at barnet vil synes at det er tragisk at det bare skal leve ti år? Hvorfor er døden så tragisk?
Selvsagt har man kjærlighet til sitt barn uansett hvordan det er. Om man har et friskt, sykt, normalt eller anderledes barn spiller ikke det mye rolle. Det er jo ikke det dette handler om.Nex skrev:Gjestemedlem du glemmer en viktig ting. Kjærlighet.
Jeg har en sønn på 16 mnd. Den kjærligheten jeg har gitt og fått fra ham er ubeskrivelig. Håper du får oppleve det selv engang.
Når du legger til muligheten til å reparere genfeil så får det hele en ny vinkling i tillegg.vredensgnag skrev:Et av de første påbudene i Gulalova (Gulatingsloven) var at man måtte slutte å sette ut nyfødte barn i skogen, da disse hadde rett til å vokse opp.
Nå kan vi kikke genene etter i limingen, og da må vi vurdere saken påny. Kinkig problemstilling.
Dette trodde jeg vi var grundig innom i den nevnte 90-siderstråden. Grensen ble av historiske årsaker satt ved 12. uke, fordi metodene man på 70-tallet hadde tilgjengelig utgjorde mye større risiko for morens liv etter 12. uke enn før. Det ligger ingen vurdering av barnets utvikling av bevissthet, menneskeverd etc bak. Kun hensynet til metoder og morens helse spilte inn her.Slubbert skrev:Grensen på 12 uker er basert på mye medisinsk og legeetisk kompetanse som jeg ikke besitter, men den er vel i overgangen mellom embryo- og rent forsterstadium og før det finnes noen hjerne.
Sant. Men jeg innbiller meg at et barn kan leve ti flotte år som i seg selv er en livstid. Den setningen gir ingen mening, men jeg synes den høres fin ut.Gjestemedlem skrev:Nei jeg er vel bare litt sentimental av meg. Synes det er litt kort tid for et barn å leve. Det er så mye livet kan by på som de aldri får oppleve. Men foreldrene slipper i alle fall bryderiet med å ha en tenåring i huset da... :-\AK27 skrev:Og hvorfor antar du at barnet vil synes at det er tragisk at det bare skal leve ti år? Hvorfor er døden så tragisk?
Gjestemedlem. Om en forkaster et barn får man ikke det samme i ny og bedre versjon om man lager et nytt barn. Man får et nytt barn (arv + miljø, ikke miljø + miljø). Tror heller ikke at det er utbredt at folk ønsker seg barn med hemninger av den ene eller andre sorten. Det handler nok heller om akseptere situasjonen. Jeg mener absolutt ikke å moralisere over at noen tar et valg jeg ikke nødvendigvis samtykker med i en vanskelig situasjon, det er heller det at jeg er totalt uforstående til at visse ikke ser ut til å mene at det er en problemstilling i det hele tatt. At å sortere ut "mindreverdige" mennesker før de blir født skal være uproblematisk.Gjestemedlem skrev:Selvsagt har man kjærlighet til sitt barn uansett hvordan det er. Om man har et friskt, sykt, normalt eller anderledes barn spiller ikke det mye rolle. Det er jo ikke det dette handler om.Nex skrev:Gjestemedlem du glemmer en viktig ting. Kjærlighet.
Jeg har en sønn på 16 mnd. Den kjærligheten jeg har gitt og fått fra ham er ubeskrivelig. Håper du får oppleve det selv engang.
For foreldre kan det sikkert være minst like givende å ha et barn som krever mer enn gjennomsnittet. Men hva hvis barnet i stedet kunne vært friskt og sunt. Hvis det var valget synes jeg at det er underlig at man likevel velger et hemmet barn. Man fratar barnet ganske stort muligheter i livet til å bli et selvstendig voksent menneske hvis man velger denne løsningen for det, og det hele blir svært absurd hvis hele argumentasjonen er at vi trenger diversitet og variasjon slik at ikke det hele skal bli ensformig og kjedelig.
Det er stor forskjell i å gi den beste pleie, kjærlighet og omsorg til dem som trenger det mest, og det å ønske slike barn fordi man da får enda større muligheter og plikter til å utvise dette.
Ja, det er en kinkig problemstilling. Skal man tillate bare "perfekte" individer å vokse opp (noe som etthvert vil føre til et samfunns undergang), eller skal man for enhver pris satse på overlevelse? For hva er et liv verdt hvis det bare er en lidelse?vredensgnag skrev:Et av de første påbudene i Gulalova (Gulatingsloven) var at man måtte slutte å sette ut nyfødte barn i skogen, da disse hadde rett til å vokse opp.
Nå kan vi kikke genene etter i limingen, og da må vi vurdere saken påny. Kinkig problemstilling.
Det er ikke snakk om å forkaste et barn, men å endre på forutsetningene lenge før dette forstadiet utvikler seg til å bli et individ. Om man velger å endre informasjonsgrunnlaget noe eller stokke på nytt før man deler ut kortene igjen, for deretter å la det utvikle seg til et individ, er ikke så vesentlig forskjellig.AK27 skrev:Gjestemedlem. Om en forkaster et barn får man ikke det samme i ny og bedre versjon om man lager et nytt barn.
OK, tråden var for lang til å huske alt. Du bruker imidlertid religiøse begrunnelser og som sekularist mener jeg at religiøse begrunnelser bør holdes langt unna alt som har med stat og lover å gjøre. Og som ateist har religiøse begrunnelser for meg heller ingen relevans.Fush skrev:Dette trodde jeg vi var grundig innom i den nevnte 90-siderstråden. Grensen ble av historiske årsaker satt ved 12. uke, fordi metodene man på 70-tallet hadde tilgjengelig utgjorde mye større risiko for morens liv etter 12. uke enn før. Det ligger ingen vurdering av barnets utvikling av bevissthet, menneskeverd etc bak. Kun hensynet til metoder og morens helse spilte inn her.
I dag har man helt andre metoder, slik at man kan avlive et barn i mors liv helt fram til fødselen, uten samme risiko for moren. Dermed er spørsmålet om hvor grensen skal trekkes mer relevant enn noen gang, og vi må nå bruke andre begrunnelser for å trekke den.
For de fleste er det nok alt annet enn uproblematisk, men det er et privat problem og ikke et som hører offentligheten til. Ved å politisere problemet oppnår man kun å øke belastningen for de det gjelder. Ellers bifalles Gjestemedlems siste innlegg.AK27 skrev:At å sortere ut "mindreverdige" mennesker før de blir født skal være uproblematisk.
Monozygoter er jo unike mennesker, så slike ting blir selfølgelig vanskelig å svare på. Bare en liten skade på frontallappen kan forandre ens personlighet radikalt. Trodde forøvrig at det lå i kortene at jeg snakket om et potensielt barn, ikke et fysisk et. Jeg skal da kunne klare å skille mellom et barn og et embryo.Gjestemedlem skrev:Det er ikke snakk om å forkaste et barn, men å endre på forutsetningene lenge før dette forstadiet utvikler seg til å bli et individ. Om man velger å endre informasjonsgrunnlaget noe eller stokke på nytt før man deler ut kortene igjen, for deretter å la det utvikle seg til et individ, er ikke så vesentlig forskjellig.AK27 skrev:Gjestemedlem. Om en forkaster et barn får man ikke det samme i ny og bedre versjon om man lager et nytt barn.
Hvor mye av det genetiske materialet kan endres på før man snakker om et nytt menneske slik du ser det da?
Nå tror jeg det er du som må hjelpe meg med å friske opp hukommelsen min: Hvor og når har jeg brukt religiøse begrunnelser?Slubbert skrev:OK, tråden var for lang til å huske alt. Du bruker imidlertid religiøse begrunnelser og som sekularist mener jeg at religiøse begrunnelser bør holdes langt unna alt som har med stat og lover å gjøre. Og som ateist har religiøse begrunnelser for meg heller ingen relevans.
Men Depnot, hvis "vi" hadde den nødvendige teknologien tilgjengelig for 100 år siden, da hadde vi sikkert eliminert bort potensielle homoseksuelle fordi dette var en gruppe mennesker som var definert som sinnslidende. Og hvorfor ha sinnslidende gående i samfunnet når alternativet kunne være noe annet?Gjestemedlem skrev:Det er ikke snakk om å forkaste et barn, men å endre på forutsetningene lenge før dette forstadiet utvikler seg til å bli et individ. Om man velger å endre informasjonsgrunnlaget noe eller stokke på nytt før man deler ut kortene igjen, for deretter å la det utvikle seg til et individ, er ikke så vesentlig forskjellig.AK27 skrev:Gjestemedlem. Om en forkaster et barn får man ikke det samme i ny og bedre versjon om man lager et nytt barn.
Hvor mye av det genetiske materialet kan endres på før man snakker om et nytt menneske slik du ser det da?
Du legger såvidt jeg husker til grunn at mennesket/individet er et faktum idet cellesammensmeltingen skjer, og at abort f.o.m. dag 1 praktisk talt er å sidestille med drap. Dette betinger et dogmatisk religiøst virkelighetsbilde.Fush skrev:Nå tror jeg det er du som må hjelpe meg med å friske opp hukommelsen min: Hvor og når har jeg brukt religiøse begrunnelser?Slubbert skrev:OK, tråden var for lang til å huske alt. Du bruker imidlertid religiøse begrunnelser og som sekularist mener jeg at religiøse begrunnelser bør holdes langt unna alt som har med stat og lover å gjøre. Og som ateist har religiøse begrunnelser for meg heller ingen relevans.
Abort er selvbestemt. Hvis noen vil abortere fordi embryoet er genetisk anlagt til å bli et homofilt menneske, så er det deres anliggende (imo deres problem).Espen R skrev:Men Depnot, hvis "vi" hadde den nødvendige teknologien tilgjengelig for 100 år siden, da hadde vi sikkert eliminert bort potensielle homoseksuelle fordi dette var en gruppe mennesker som var definert som sinnslidende. Og hvorfor ha sinnslidende gående i samfunnet når alternativet kunne være noe annet?
Det er kanskje menneskehetens eneste sjanse til overlevelse, hvilket er et aspekt som ikke skal feies til side. Menneskeheten har beveget seg svært langt vekk fra den darwinistiske naturtilstand; medisinsk nyvinning samt helsehysteri og aldersbølge gjør at en så stor andel mennesker nå blir gamle og pleietrengende at ressursbehovet om relativt kort tid langt vil overstige tilgangen på arbeidskraft. Folk blir rett og slett for gamle, så kanskje staten burde begynt å subsidiere tobakk.Evner vi i dag å se de fulle konsekvensene i et samfunn ved å designe livet på den måten som teknologien snart gir oss mulighet til?
Det jeg har sagt, er at den tydeligste grensen vi har for når menneskelivet oppstår, er i det cellene smelter sammen og utviklingsprosessen starter. Derfor bør vi være på den sikre siden, og ikke ta livet av individer etter dette. Hvis du har en annen og tydeligere grense, hører jeg gjerne om den.Slubbert skrev:Du legger såvidt jeg husker til grunn at mennesket/individet er et faktum idet cellesammensmeltingen skjer, og at abort f.o.m. dag 1 praktisk talt er å sidestille med drap. Dette betinger et dogmatisk religiøst virkelighetsbilde.
La oss si at små barn ikke nødvendigvis er bevisst på at de har et selv/er selvbevisste, er foreldre dermed berettiget å terminere deres eksistens?Slubbert skrev:^^ Cogito, ergo sum. Bevissthet er nevrologisk aktivitet i et organ som kalles hjerne, før fosterstadiet finnes det ingen hjerne. Dette er forøvrig ikke en ny aborttråd og jeg skrev nok i den forrige: Jeg er 100% for selvbestemt abort, angrepiller og alt sånt og dette får du enkelt og greit ikke gjort noe med.
(http://www.allacademic.com/meta/p_mla_apa_research_citation/0/9/4/2/9/p94297_index.html)Objective Self-awareness. Mirror self-recognizers were older on average (M = 26 months) than non-self-recognizers (M = 22 months), F (1, 49) = 7.82, p < .01. The UCLA self-understanding score was also significantly related to age (r = .76, p < .001), as well as to mirror self-recognition (r = .45, p < .01).
Bevisstheten er ikke i hjernen. Bevisstheten rommer deg, bevisstheten er større en "deg". Du er mer en kroppen din. Hjernen er bare en mottaker og en informasjonsbehandler.Slubbert skrev:^^ Cogito, ergo sum. Bevissthet er nevrologisk aktivitet i et organ som kalles hjerne, før fosterstadiet finnes det ingen hjerne. Dette er forøvrig ikke en ny aborttråd og jeg skrev nok i den forrige: Jeg er 100% for selvbestemt abort, angrepiller og alt sånt og dette får du enkelt og greit ikke gjort noe med.
Dette er vel noe av de samme syn og oppfattninger som kan dukke opp ved utstrakt bruk av LSD ol. Ser det ikke som veldig sannsynlig at folk skal begynne å ta "hippienes" opplevelser som et grunnlag for vitenskapelige diskusjoner i den nærmeste fremtid...Espen R skrev:Bevisstheten er ikke i hjernen. Bevisstheten rommer deg, bevisstheten er større en "deg". Du er mer en kroppen din. Hjernen er bare en mottaker og en informasjonsbehandler.
På Skavland i går kveld på NRK1 var Jill Bolte Taylor gjest. Jill er hjerneforsker og heldig nok så fikk hun i 1996 en opplevelse som endret hennes liv fullstendig. I en liten periode var nesten bare den høyre hjernehalvdel funksjonell. I den perioden dette vedvarte så hun blant annet at alt er energi, ikke noe starter og ikke noe slutter, alt flyter sammens, jeg er du og du er jeg. At vi er enorme skapere. Blant annet.
http://www.ted.com/talks/jill_bolte_taylor_s_powerful_stroke_of_insight.html
Som sagt; religion, new-age fiksfakseri er ikke unntatt. Sitat fra tidligere i tråden: "Bare en liten skade på frontallappen kan forandre ens personlighet radikalt."Espen R skrev:Bevisstheten er ikke i hjernen. Bevisstheten rommer deg, bevisstheten er større en "deg". Du er mer en kroppen din. Hjernen er bare en mottaker og en informasjonsbehandler.
Det har en sammenheng på den måten at når bevissthetsnivået utvider seg, da vil alt omkring deg forandre seg. Du ser på tingene med de samme øynene, men allikavel helt ulikt som før. Det som var sant i går er det kanskje ikke i dag? Hva som er rett og hva som er galt snues kanskje på hodet. Også ditt syns på Downs.Doc.G skrev:Og uansett om "alt" er "energi" og "henger sammen" så kan jeg ikke se at det har noe å si i forhold til abortsaken.
kan fortsatt ikke se at dette skal ha noe å si for min forståelse av rett og galt osv. Har forøvring ingen problemer med å innse at "alt" er "energi", men alt er fortsatt natur og fysikk. Tror du legger noe mere i begrepene energi og sammenheng enn det du vil ut med..Espen R skrev:Det har en sammenheng på den måten at når bevissthetsnivået utvider seg, da vil alt omkring deg forandre seg. Du ser på tingene med de samme øynene, men allikavel helt ulikt som før. Det som var sant i går er det kanskje ikke i dag? Hva som er rett og hva som er galt snues kanskje på hodet. Også ditt syns på Downs.Doc.G skrev:Og uansett om "alt" er "energi" og "henger sammen" så kan jeg ikke se at det har noe å si i forhold til abortsaken.
At alt er energi, det er ingen revolusjonerende sannhet. Men det store eksensielle spørsmålet er: Hvem er jeg? Hvem er vi?Doc.G skrev:kan fortsatt ikke se at dette skal ha noe å si for min forståelse av rett og galt osv. Har forøvring ingen problemer med å innse at "alt" er "energi", men alt er fortsatt natur og fysikk. Tror du legger noe mere i begrepene energi og sammenheng enn det du vil ut med..Espen R skrev:Det har en sammenheng på den måten at når bevissthetsnivået utvider seg, da vil alt omkring deg forandre seg. Du ser på tingene med de samme øynene, men allikavel helt ulikt som før. Det som var sant i går er det kanskje ikke i dag? Hva som er rett og hva som er galt snues kanskje på hodet. Også ditt syns på Downs.Doc.G skrev:Og uansett om "alt" er "energi" og "henger sammen" så kan jeg ikke se at det har noe å si i forhold til abortsaken.
Det kan så være , men det grunnleggende er at du ikke har rett til å påtvinge andre dine sannheter og hindre andre i å ta egne valg basert på sin egen virkelighetsoppfatning, så lenge de valgene de gjør ikke er i konflikt med gjeldene lover. Jo fastere du er i troen på at du vet best, jo vanskeliger er det for deg å innse at du egentlig ikke vet noe.Espen R skrev:At alt er energi, det er ingen revolusjonerende sannhet. Men det store eksensielle spørsmålet er: Hvem er jeg? Hvem er vi?Doc.G skrev:kan fortsatt ikke se at dette skal ha noe å si for min forståelse av rett og galt osv. Har forøvring ingen problemer med å innse at "alt" er "energi", men alt er fortsatt natur og fysikk. Tror du legger noe mere i begrepene energi og sammenheng enn det du vil ut med..Espen R skrev:Det har en sammenheng på den måten at når bevissthetsnivået utvider seg, da vil alt omkring deg forandre seg. Du ser på tingene med de samme øynene, men allikavel helt ulikt som før. Det som var sant i går er det kanskje ikke i dag? Hva som er rett og hva som er galt snues kanskje på hodet. Også ditt syns på Downs.Doc.G skrev:Og uansett om "alt" er "energi" og "henger sammen" så kan jeg ikke se at det har noe å si i forhold til abortsaken.
Din forståelse av rett og galt er i konstant endring. Som min. I morgen har du ikke helt de samme sannheter som i dag.![]()
Da må jeg presiserer at jeg ikke har til hensikt å påtvinge andre mine sannheter og min virkelighetsoppfatning. Men med henhold til sannhter så er det sånn at jo større sannhter som åpenbarer seg for deg, desto større sannheter vil åpenbare seg. Akkurat som de som ser utover i universet, større perspektiver åpner for enda større perspektiver.Doc.G skrev:Det kan så være , men det grunnleggende er at du ikke har rett til å påtvinge andre dine sannheter og hindre andre i å ta egne valg basert på sin egen virkelighetsoppfatning, så lenge de valgene de gjør ikke er i konflikt med gjeldene lover. Jo fastere du er i troen på at du vet best, jo vanskeliger er det for deg å innse at du egentlig ikke vet noe.Espen R skrev:At alt er energi, det er ingen revolusjonerende sannhet. Men det store eksensielle spørsmålet er: Hvem er jeg? Hvem er vi?Doc.G skrev:kan fortsatt ikke se at dette skal ha noe å si for min forståelse av rett og galt osv. Har forøvring ingen problemer med å innse at "alt" er "energi", men alt er fortsatt natur og fysikk. Tror du legger noe mere i begrepene energi og sammenheng enn det du vil ut med..Espen R skrev:Det har en sammenheng på den måten at når bevissthetsnivået utvider seg, da vil alt omkring deg forandre seg. Du ser på tingene med de samme øynene, men allikavel helt ulikt som før. Det som var sant i går er det kanskje ikke i dag? Hva som er rett og hva som er galt snues kanskje på hodet. Også ditt syns på Downs.Doc.G skrev:Og uansett om "alt" er "energi" og "henger sammen" så kan jeg ikke se at det har noe å si i forhold til abortsaken.
Din forståelse av rett og galt er i konstant endring. Som min. I morgen har du ikke helt de samme sannheter som i dag.![]()
Synes det er smått utrolig at du mener dette er en tydelig grense. Og som andre har påpekt inntrer ikke selvbevissthet før godt etter fødselen. Er det der du mener grensen bør gå? Da gir du i såfall begrepet senabort ny betydning.Slubbert skrev:^^ Cogito, ergo sum. Bevissthet er nevrologisk aktivitet i et organ som kalles hjerne, før fosterstadiet finnes det ingen hjerne.
Hvilken sikre side er du snakker om her? Hva i all verden er det som gjør dette til en slags grense for noe som helst med mindre du impliserer at det er noen hellige religiøse prinsipper som ikke skal brytes. For jeg kan overhodet ikke se noen annen grunn til å regne noen få celler som et individ hvis man ikke lager seg slike religiøse konstruksjoner.Fush skrev:Det jeg har sagt, er at den tydeligste grensen vi har for når menneskelivet oppstår, er i det cellene smelter sammen og utviklingsprosessen starter. Derfor bør vi være på den sikre siden, og ikke ta livet av individer etter dette.
Igjen, hvilke "vanntette prinsipper" er det du sikter til her da annet enn den religiøse forestillingen om at 4-8 celler er menneske og at dette er et slags "hellig" prinsipp eller noe?Det er ganske hårreisende at vi tar så store sjanser og valg med så alvorlige konsekvenser på vegne av så mange forsvarsløse mennesker, uten å ha vanntette prinsipper bak.]Det er ganske hårreisende at vi tar så store sjanser og valg med så alvorlige konsekvenser på vegne av så mange forsvarsløse mennesker, uten å ha vanntette prinsipper bak.
Gjestemedlem skrev:Slubberts definisjon gir derimot mening. Det gir ingen mening utover det rent symbolske å snakke om et individ eller et menneske i et tidlig forstadium der nervesystem og hjerne og alt annet som skiller menneske fra en kanin eller et blomkålhode er kommet i gang i utviklingen.
Tror jeg og Fush har påpekt ganske tydelig at Slubberts definisjon ikke gir mening ut over det rent ideologiske/konstruerte. Voksene sjimpanser er tilsynelatende selvbevisste i større grad enn hva små barn er det. Cogito ergo sum argumentet er altså ikke holdbart. Om verdi på den annen side ikke avgøres av evne til selvrefleksjon, men ved et fullt utviklet nervesystem, så vil enhver form for "artsjåvinisme" være uholdbar. Det finnes altså ingen klare naturlige grenser, det finnes kun konstruerte grenser. Det handler om å sammenligne konstrukter. Ikke om en vitenskapelig sannhet mot religiøse/sentimentale holdninger. Tendensen til å opphøye ens egne holdninger til rasjonelle sannheter, og å avskrive alle motsigelser som moralisme uten fundament gjør i dette tilfellet lite annet enn å understreke hvor dypt sementert en er i sin egen ideologi.AK27 skrev:La oss si at små barn ikke nødvendigvis er bevisst på at de har et selv/er selvbevisste, er foreldre dermed berettiget å terminere deres eksistens?Slubbert skrev:^^ Cogito, ergo sum. Bevissthet er nevrologisk aktivitet i et organ som kalles hjerne, før fosterstadiet finnes det ingen hjerne. Dette er forøvrig ikke en ny aborttråd og jeg skrev nok i den forrige: Jeg er 100% for selvbestemt abort, angrepiller og alt sånt og dette får du enkelt og greit ikke gjort noe med.
(http://www.allacademic.com/meta/p_mla_apa_research_citation/0/9/4/2/9/p94297_index.html)Objective Self-awareness. Mirror self-recognizers were older on average (M = 26 months) than non-self-recognizers (M = 22 months), F (1, 49) = 7.82, p < .01. The UCLA self-understanding score was also significantly related to age (r = .76, p < .001), as well as to mirror self-recognition (r = .45, p < .01).
Res cogitans (det som tenker) eller res extensa (det som har utstrekning). Er selvbevissthet enerådende, eller har eksistens en egenverdi.
Jeg også er for angrepiller og selvbestemt abort, men spørsmålet er filosofisk og etisk vanskelig slik jeg ser det. Konklusjonen av ditt cogito-ergo-sum-argument (jeg tenker altså er jeg) kan tøyes til at å sette barn ut i skogen for å dø er tilforlatelig i lys av de empiriske data jeg siterer. Og det tror jeg du har like mange moralske kvaler med å akseptere som hva jeg har.
Ideer fra opplysningstiden er ofte flotte i all sin enkelhet, men svært så ofte så har de ikke tålt tidens tann. Og overforenklinger er ingen tjent med.
Dust..Pink_Panther skrev:Det er rart at de som er mest liberale er de som er mest stemt for å utrydde mennesker som er annerledes.
Det er da ikke snakk om en gradering etter hvor selvbeviste men er men om man er det i det hele tatt. En brokkoli er derfor ikke like "verdifull" som en sjimpanse, selv om begge er levende.AK27 skrev:Tror jeg og Fush har påpekt ganske tydelig at Slubberts definisjon ikke gir mening ut over det rent ideologiske/konstruerte. Voksene sjimpanser er tilsynelatende selvbevisste i større grad enn hva små barn er det.
Cogito ergo sum argumentet er altså ikke holdbart.
Hva og hvem som har verdi er utelukkende noe man blir enige om. Hvert menneske har sikkert side ideer og forestillinger om dette, basert på alt i fra rasjonell tenking til religiøse fantasier. Det man blir enige om på sedvanlig vis, manifestert gjennom lover og regler gjennom vårt demokratiske politiske system er det som gjelder.Om verdi på den annen side ikke avgøres av evne til selvrefleksjon, men ved et fullt utviklet nervesystem, så vil enhver form for "artsjåvinisme" være uholdbar. Det finnes altså ingen klare naturlige grenser, det finnes kun konstruerte grenser. Det handler om å sammenligne konstrukter. Ikke om en vitenskapelig sannhet mot religiøse/sentimentale holdninger. Tendensen til å opphøye ens egne holdninger til rasjonelle sannheter, og å avskrive alle motsigelser som moralisme uten fundament gjør i dette tilfellet lite annet enn å understreke hvor dypt sementert en er i sin egen ideologi.
Mer er ikke nødvendig å si. Det er ingen overhodet som har hverken sagt eller antydet eller insinuert at noen mennesker skal utryddes eller drepes eller noe sånt. Foreldrene har rett til å velge fordi abort er selvbestemt, og utover dem og evnt. familie er det ingen mennesker som berøres i det hele tatt. For et embryo er ikke et menneske.Gjestemedlem skrev:Dust..Pink_Panther skrev:Det er rart at de som er mest liberale er de som er mest stemt for å utrydde mennesker som er annerledes.![]()
Det er veldig praktisk å lage språklige konstruksjoner som skaper avstand til det det egentlig handler om, er det ikke? Uansett er det jo nettopp her diskusjonen står: Når forvandles dette "embryoet" til et menneske? Om jeg skjønner svaret så langt, så er det "når bevisstheten inntrer". Har man aldri hørt en upresis og vag definisjon før, så har man det i allefall nå. Og selv om man står fast ved denne "grensen", så er det i uansett ingen som faktisk bruker den i noen form for lovgivning på dette området. Jeg opplever ikke at dette legges noen særlig vekt verken i medisinske eller juridiske miljøer.Slubbert skrev:For et embryo er ikke et menneske.
Det handler om det samme. Om man vil ha et barn eller ikke. Hvis du ikke ønsker at barnet ditt skal bli født med en kraftig psykisk utviklingshemming som følge av en genetisk feil, så er det greit å bli informert om dette slik at man kan ta en beslutning basert på dette. Og heller prøve en gang til hvis man ikke er klar for noe slikt.AK27 skrev:Er det ikke greit å skille mellom å terminere et svangerskap fordi en ikke ønsker barn, og å terminere et svangerskap fordi en ikke ønsker det spesifikke barnet en har unnfanget grunnet avvik ved fosteret (for eksempel downs syndrom)? Dette temaet handler da mer om arvehygieniske tiltak enn abort per se.