Double-blind test of SACD and DVD-A vs. Redbook 16/44 in JAES September

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.909
achri-d skrev:
knutinh skrev:
Det virker nærliggende å gjøre seg opp følgende _mening_:
SACD og DVD-A kan låte betydelig forskjellig fra CD, og antagelig ofte til det bedre. Men bits og bytes har lite eller ingenting med det å gjøre. Brorparten eller alt ligger antagelig i valgene til teknikerene. Dersom teknikerene ville, fikk log og tid, så tyder mye på at CD kan låte akkurat like bra som SACD og DVD-A
I løpet av et drøyt år har jeg rutinemessig samplet ned data til 44.1kS/s samt at jeg etterhvert har fått styr på støytilpasning og derfor også kan gå fra 24 -> 16 bit uten problemer med "ikke ønskede" komponenter i opptakene jeg hører på. Jeg har også sammenlignet SACD mot CD fra hybride skiver som f eks denne, men i langt mindre grad da jeg ikke eier en spiller som kan ta SACD.

Min konklusjon er at jeg ikke trenger høyere avspillingsrate enn 44.1kS/s og bedre presisjon enn 16 bit. Jeg har ikke gjort mange ABX tester på dette, men baserer meg nærmest utelukkende på hva jeg som lytter oppfatter. Jeg er derfor per i dag tilbøyelig til å være enig i sitatet ovenfor.
Smak og behag og personlige preferanser er ok å ha. Og jeg forstår det slik at det er det du her formidler.

Men for å hvite hvordan den lydmessige ståa er mellom CD og CD/DVD Audio, da trenge du gode referansepunkter, noe jeg skjønner at du ikke er i besittelse av.

K

KindOfBlue

Gjest
achri-d skrev:
Dog overrasker det meg at folk i denne tråden ikke vet hva Nyquist frekvensen egentlig forteller og hvordan teoremet som også Shannon er knyttet til skal brukes.

Mvh.
Eller hvor ofte folk snakker om frekvensen, når de mener raten.

K

knutinh

Gjest
achri-d skrev:
Dog overrasker det meg at folk i denne tråden ikke vet hva Nyquist frekvensen egentlig forteller og hvordan teoremet som også Shannon er knyttet til skal brukes.
Hva tenker du på?

-k

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
88
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Espen R skrev:
Smak og behag og personlige preferanser er ok å ha. Og jeg forstår det slik at det er det du her formidler.
Ja, jeg skriver kun om hva jeg oppfatter når jeg lytter til musikk. Siste gang jeg testet min hørsel kunne jeg høre signaler opp til 16kHz. Musikk som inneholder komponenter med frekvens over 16kHz (Nyquist frekvensen blir dermed 32kHz) hører jeg etter alt å dømme ikke og et kildemateriale med 32kS/s er muligens nok - uansett høres det i hvertfall ut til at 44.1kS/s er nok.

Mvh.

K

knutinh

Gjest
Espen R skrev:
En usannhet blir ikke mere sann om den gjentas ofte.

I går kveld byttet jeg kondiser i min preamp. Til noen enda mere trasparente, støysvake og oppløste typer. Lytteinntrykk finnes under DIY.
...
Espen sitt ordtak: "Hvorfor ta til takke med lærebøkene når du heller kan erfare virkeligheta." ;D
Jeg ser ikke at disse kommentarene har noen relevans for trådens tema. Jeg ber deg holde forsøk på krangling og snikksnakk ute av tråden som jeg har startet for å diskutere en konkret artikkel.

-k

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.909
knutinh skrev:
Espen R skrev:
En usannhet blir ikke mere sann om den gjentas ofte.

I går kveld byttet jeg kondiser i min preamp. Til noen enda mere trasparente, støysvake og oppløste typer. Lytteinntrykk finnes under DIY.
...
Espen sitt ordtak: "Hvorfor ta til takke med lærebøkene når du heller kan erfare virkeligheta." ;D
Jeg ser ikke at disse kommentarene har noen relevans for trådens tema. Jeg ber deg holde forsøk på krangling og snikksnakk ute av tråden som jeg har startet for å diskutere en konkret artikkel.

-k
Jeg krangler ikke. Jeg opplyser deg. Hvorfor ikke få noen nye perspektiver istedenfor å tviholde på gamle sannheter?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.909
achri-d skrev:
Espen R skrev:
Ja, jeg skriver kun om hva jeg oppfatter når jeg lytter til musikk. Siste gang jeg testet min hørsel kunne jeg høre signaler opp til 16kHz. Musikk som inneholder komponenter med frekvens over 16kHz (Nyquist frekvensen blir dermed 32kHz) hører jeg etter alt å dømme ikke og et kildemateriale med 32kS/s er muligens nok - uansett høres det i hvertfall ut til at 44.1kS/s er nok.

Mvh.
Når jeg, Alen Wright, Ed Meitner og andre syns det er viktig at HiFi komponenter (CD, forsterkere, høyttalere) skal ha større båndbredde enn 20-20, så har det ingen relevans med at vi bare hører mellom 20 og 20. Årsaken er en annen.

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
88
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
knutinh skrev:
achri-d skrev:
Hva tenker du på?
Det jeg tenker på er sammenhengen mellom egen hørsel og de høyeste frekvenser vi kan høre, og den aktuelle relasjonen til hva kildematerialet må yte for at vi skal få fullt utbytte av innspillingen. Mvh.

K

KindOfBlue

Gjest
Espen R skrev:
achri-d skrev:
Espen R skrev:

Mvh.
Når jeg, Alen Wright, Ed Meitner og andre syns det er viktig at HiFi komponenter (CD, forsterkere, høyttalere) skal ha større båndbredde enn 20-20, så har det ingen relevans med at vi bare hører mellom 20 og 20. Årsaken er en annen.
At det er på tide å få folk til å bytte ut avspillingsutstyr og høyttalere?

Jeg sitter litt på gjerdet når det gjelder fordelene ved høyere oppløsninger. Har prøvd det meste, og har avspillingsutstyr for de fleste wordlengths og samplerater - men opplever ikke disse store forskjellene som det nå prates om. Og jeg var vel en av de første som meldte om Linn records nedlastingsmuligheter tidlig i fjor, så jeg er ikke avers. Men nå har jeg lyttet til mange, mange timer med opptak i kvaliteter over Redbook -- not convinced.

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
88
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Espen R skrev:
Beklager å måtte si det, men hvor står det skrevet av meg at komponenter av den typen du nevner ikke trenger større båndbredde enn 20-20? Dessverre er jeg også nødt til å tilføye at du har startet en diskusjon over et annet tema enn hva jeg diskuterte - jeg melder meg herved ut av den diskusjonen. Mvh.

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
knutinh skrev:
The test results for the detectability of the 16/44.1 loop on SACD/DVD-A playback were the same as chance: 49.82%. There were 554 trials and 276 correct answers. The sole exceptions were for the condition of no signal and high system gain, when the difference in noise floors of the two technologies, old and new, was readily audible.
Artig forskning..... dersom SACD (og antaglig DVD-A) ikke gir hørbar bedre lyd enn CD så må det i i det minste bety at kvasiløsningen HDCD ikke gir bedre lyd enn CD. Jeg var litt fascinert av HDCD-teknologien som pakker ut 20 bits fra 16/44.1 som en kompromiss for å kunne avspilles HDCD'er på alle CD-spillere. De HDCD'er jeg har lyder generelt veldig bra men det skyldes vel at det er nyere opptak (eller remaster) og at det er benyttet på produksjoner der god lyd er prioritert som f.eks. Kirkelig Kulturverksted. Og innsatsen på produksjonssiden er jo også årsaken til at mange SACD'er lyder bedre enn CD i følge artikkelen.

K

knutinh

Gjest
Lexluthor skrev:
[Artig forskning..... dersom SACD (og antaglig DVD-A) ikke gir hørbar bedre lyd enn CD så må det i i det minste bety at kvasiløsningen HDCD ikke gir bedre lyd enn CD. Jeg var litt fascinert av HDCD-teknologien som pakker ut 20 bits fra 16/44.1 som en kompromiss for å kunne avspilles HDCD'er på alle CD-spillere. De HDCD'er jeg har lyder generelt veldig bra men det skyldes vel at det er nyere opptak (eller remaster) og at det er benyttet på produksjoner der god lyd er prioritert som f.eks. Kirkelig Kulturverksted. Og innsatsen på produksjonssiden er jo også årsaken til at mange SACD'er lyder bedre enn CD i følge artikkelen.
Legg også merke til denne tråden:
AES conference-paper om 44.1kHz vs 352.8kHz sammenlignet med live referanse

Et JAES konferanse-paper greide ikke å påvise signifikante hørbare forskjeller mellom en live, oppmikket multikanals analog kilde, og samme kilde digitalisert med "hirez" og "CD-kvalitet".

-k

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.909
achri-d skrev:
knutinh skrev:
achri-d skrev:
Hva tenker du på?
Det jeg tenker på er sammenhengen mellom egen hørsel og de høyeste frekvenser vi kan høre, og den aktuelle relasjonen til hva kildematerialet må yte for at vi skal få fullt utbytte av innspillingen. Mvh.
Ja, det er en sammenheng. Nå har det seg sånn at alt fra microfoner, til øvrig studioutstyr, videre til hjemmestereoen vår har en båndbredde langt utover 20 kHz. Hvorfor skal lydbæreren være flaskehalsen som begrenser båndbredden ? Hvor er logikken ?

N

nb

Gjest
Espen R skrev:
Ja, det er en sammenheng. Nå har det seg sånn at alt fra microfoner, til øvrig studioutstyr, videre til hjemmestereoen vår har en båndbredde langt utover 20 kHz. Hvorfor skal lydbæreren være flaskehalsen som begrenser båndbredden ? Hvor er logikken ?
Noen har sannsynligvis tenkt over dette i sin tid og funnet ut at litt over 20kHz er tilstrekkelig. Ordentlige tester tyder også på at så er tilfelle. Det har blitt vist en del frekvensplott av veldig populære mikrofoner her, der skjedde det ikke mye over ca 15kHz.

Kanskje noen gidder å ta f.eks et godt opptak av noe klassisk musikk, kutte alt over la oss si 18kHz og se hvor mange som reagerer på det - er jo i alle fall et sted å starte for å undersøke viktigheten av ultrasonisk informasjon.

K

KindOfBlue

Gjest
nb skrev:
Espen R skrev:
Noen har sannsynligvis tenkt over dette i sin tid og funnet ut at litt over 20kHz er tilstrekkelig. Ordentlige tester tyder også på at så er tilfelle. Det har blitt vist en del frekvensplott av veldig populære mikrofoner her, der skjedde det ikke mye over ca 15kHz.

Kanskje noen gidder å ta f.eks et godt opptak av noe klassisk musikk, kutte alt over la oss si 18kHz og se hvor mange som reagerer på det - er jo i alle fall et sted å starte for å undersøke viktigheten av ultrasonisk informasjon.
Espen R har jo misforstått - de plottene du så viste mikrofonenes følsomhetsområde, ikke hva de "hørte" av en lydkilde.
Det er en forskjell - det store flertall studiomikrofoner er ikke følsomme over 15kHz, og følgelig tar de ikke opp noe som helst som det har noe poeng å skulle gjengi -- annet enn fri fantasi.

Du kan fint kutte ved 15kHz på et akustisk musikkstykke og gjerne utfordre folk til å høre forskjell ... ;D Det kan være noen ørsmå nyanser i spesielt utvalgte musikkstykker som kan avsløre, men for de aller fleste verk er du trygt i havn med 15kHz, hvilket også er grunnen til at dette er cut-off område på mange kvalitetsmikrofoner.

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
88
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Lexluthor skrev:
Artig forskning..... dersom SACD (og antaglig DVD-A) ikke gir hørbar bedre lyd enn CD så må det i i det minste bety at kvasiløsningen HDCD ikke gir bedre lyd enn CD. Jeg var litt fascinert av HDCD-teknologien som pakker ut 20 bits fra 16/44.1 som en kompromiss for å kunne avspilles HDCD'er på alle CD-spillere. De HDCD'er jeg har lyder generelt veldig bra men det skyldes vel at det er nyere opptak (eller remaster) og at det er benyttet på produksjoner der god lyd er prioritert som f.eks. Kirkelig Kulturverksted. Og innsatsen på produksjonssiden er jo også årsaken til at mange SACD'er lyder bedre enn CD i følge artikkelen.
Jeg lastet for en tid tilbake ned et program som skulle klare å tolke HD informasjonen på HDCDer også ved ripping til harddisk. Tilleggsinformasjonen førte til at presisjonen gikk fra 16 til 17 bit og det tror jeg neppe er hørbart.

KindOfBlue skrev:
... men for de aller fleste verk er du trygt i havn med 15kHz, hvilket også er grunnen til at dette er cut-off område på mange kvalitetsmikrofoner.
Dette var interessant - jeg har gjort Fourieranalyse av fire wav-filer vha matlab og har ikke funnet komponenter over dette området. wav-filene har jeg laget ved å konvertere standard hirez flac fra nettet og antar at den oversettelsen er korrekt. Jeg har også analysert noen få filer basert på standard cd-kvalitet og kan ikke se noe særlig forskjell sammenlignet med hirez.

I tillegg så har jeg gjort analysen både på hirez (24/48) og samme materiale i cd-kvalitet (16/44.1) i et tilfelle. Det fantes ikke komponenter med høyere frekvenser i hirez materialet i dette tilfellet. Jeg kjøpte og lastet ned flac i begge kvalitetene fra en kjent produsent.

Jeg kan ikke gjøre slikt i stor skala da det tar svært lang tid. Hittil har jeg altså analysert 4 hirez datasett samt det ene i både 24/48 og 16/44.1.

Musikken var klassisk.

Ja, jeg er klar over at dette er et meget lite utvalg, men jeg mener det gir en indikasjon av hva vi kan forvente å finne i slikt materiale. Jeg gjør også oppmerksom på at jeg kan ha programmert dette galt og at resultatene kan være feil, men de passer godt til hvordan jeg oppfatter lyden når jeg hører på denne musikken i forsøkene på å høre forskjeller.

Mvh.

N

nb

Gjest
achri-d skrev:
Dette var interessant - jeg har gjort Fourieranalyse av fire wav-filer vha matlab og har ikke funnet komponenter over dette området. wav-filene har jeg laget ved å konvertere standard hirez flac fra nettet og antar at den oversettelsen er korrekt. Jeg har også analysert noen få filer basert på standard cd-kvalitet og kan ikke se noe særlig forskjell sammenlignet med hirez.
Fourieranalyse gjelder ikke i HiFi, det er egentlig masse uhyre viktig info der, Fourier finner den bare ikke. Snart kommer dog Fourier versjon 2.0 som får orden på sakene, verdens matematikere må bare begynne å lese HiFi-blader. Eller kanskje Matlab regner feil når den tilfeldigvis analyserer wav-filer ;)

Jeg hadde faktisk knapt blitt overrasket om noen i fullt alvor hadde hevdet dette.

Fra spøk til alvor: Hadde du giddet å legge ut noen flotte illusterasjoner som viser hva du har funnet?

K

knutinh

Gjest
Espen R skrev:
Nå skal dette være en forumseksjon fri for synsing.

Paperet som diskuteres i denne tråden svikter i å bevise at lydbæreren CD er en flaskehals. Dersom du ikke har noe nytt å bidra med i den diskusjonen, kan du være så snill å slutte å framføre synsingen din?

Du har snakket om DSD sine magiske fordeler i lang tid, likevel framstiller du det som en "revolusjon" når det nå kommer praktiske mikrofoner med stor båndbredde. Betyr det at når du har snakket positivt om SACD-innspillinger fram til nå (stort sett basert på tradisjonelt gode studio-mikker) så har dette vært ren synsing uten hold i virkeligheten? Hadde det ikke for denne objektive diskusjonen vært bedre med holdepunkter som vi vet er riktige i stedetfor å måtte stole på debattanter med lojalitet i den ene eller andre retningen?

-k

K

kbwh

Gjest
Dette er en interressant tråd, sett bort fra tilløp til synserflammekasting.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.909
knutinh skrev:
Espen R skrev:
Nå skal dette være en forumseksjon fri for synsing.

Paperet som diskuteres i denne tråden svikter i å bevise at lydbæreren CD er en flaskehals. Dersom du ikke har noe nytt å bidra med i den diskusjonen, kan du være så snill å slutte å framføre synsingen din?

Du har snakket om DSD sine magiske fordeler i lang tid, likevel framstiller du det som en "revolusjon" når det nå kommer praktiske mikrofoner med stor båndbredde. Betyr det at når du har snakket positivt om SACD-innspillinger fram til nå (stort sett basert på tradisjonelt gode studio-mikker) så har dette vært ren synsing uten hold i virkeligheten? Hadde det ikke for denne objektive diskusjonen vært bedre med holdepunkter som vi vet er riktige i stedetfor å måtte stole på debattanter med lojalitet i den ene eller andre retningen?

-k
Denne doble blind-testinga er bare å forkaste når det gjelder lydpersepsjon. Å lytte med "øra på stilk" er dødfødt. Fordi du da lytter på en intelektuell måte. Hjernen som "prosessor" går på høygir. Sansninga (som din høyre hjernehalvdel tar seg av) fortrenges.
Det er bare det at vitenskapen har ikke noe testmetodikk for å avsløre det jeg her sier.
Noen mennesker takler en sånn testmetode bedre enn andre, fordi de har veldig mye lyttetrening, og er bevisst på måten å lytte på. Må jeg henvise til vitenskapelige papers som underbygger mine påstander ?

Jeg har aldri sagt at DSD er perfekt. Hadde konsumentutgaven av formatet vært på DSD 5,6 fs hadde formatet vært ennå bedre. Men av de konsument-alternativene vi har i dag, er SACD det formatet som nærmest kommer den "analoge feelinga".

Er vi enig om at instrumenter spilt i et helt vanlig akustisk rom har en frekvensgjengivelse på overtonespektert som langt overstiger 20 kHz ?
Er det da sannsynlig at disse overtoner (over 20 kHz) er medvirkende til å gi det aktuelle instrumentet den aktuelle lyd/klang ?
Er det da sannsynlig at man kan få nøyaktig samme lyd/klang fra instrumentet ved å fjerne dette som er over 20 kHz ?

Er målet for disse herrer som er mine arge meddebattanter å gjenskape en lyd som ligger tettest opp mot virkeligheta, altså at du faktisk får Lars Erstrand til å spille vibrafon hjemme i din egen stue med alle overtonene intakt ? Og hvordan skal du klare dette med ikke å gjengi alle overtonene til instrumentet ?

Eller er "godt nok" det disse herrer jobber mot ?

Mvh

N

nb

Gjest
Espen R skrev:
Er vi enig om at instrumenter spilt i et helt vanlig akustisk rom har en frekvensgjengivelse på overtonespektert som langt overstiger 20 kHz ?
Er det da sannsynlig at disse overtoner (over 20 kHz) er medvirkende til å gi det aktuelle instrumentet den aktuelle lyd/klang ?
Er det da sannsynlig at man kan få nøyaktig samme lyd/klang fra instrumentet ved å fjerne dette som er over 20 kHz ?
1) Ja
2) Det er ikke så mye som tyder på det ser det ut til
3) Ja, det ser slik ut.

Hvordan kan man forresten vite at hele kjeden fra musiker til lytter har meningsfull output i det frekvensområdet du snakker om?

Som Knut sier, du har jo forfektet SACDs fortreffelighet, selv på plater som høyst sannsynlig er spillt inn med mikrofoner som gir seg lenge før man når øvre grensefrekvens for vanlig Redbook. Det tyder på at det - i beste fall - spiller en svært marginal rolle hva som skjer oppe i den delen av frekvensspekteret for hva man synest om en innspilling.

"Godt nok" eller "tilstrekkelig" er forresten ganske vanlige prinsipper i ingeniørarbeid. Det har ingen hensikt å dimensjonere en gangbro for å tåle 10.000 tonns belastning om den kun skal brukes av fotgjengere. Det har heller ingen hesnikt å dimensjonere et elektriske ledninger for å tåle 250 Ampere strøm når sikringen kutter på 16A. Og så videre. Hadde flaggermus vært primærmålgruppen til hermetisk musikk hadde nok formatene vært designet på en annen måte også.

K

KindOfBlue

Gjest
Jeg vil ikke være fullstendig tilbakevisende til betydning av frekvenser over 15kHz.
Er man i ferd med å fin-tweake et anlegg, så kan man godt legge opp en avspillingskjede der "supertweeter" domenet blir ivaretatt.

MEN - det er meningsløst å gjøre dette for å lytte til kilder der det ikke er INFORMASJON over 15kHz.
Da må også innspillingene være gjort slik at denne MULIGE informasjonen ivaretas, om den skulle oppstå - og at den ivaretas hele veien frem til høyttalerne.

Det er et bitte lite antal innspillinger i dag der dette er tilfellet - og mange priser SACD'er som er innspilt uten informasjon over 15kHz.
Det hjelper ikke å ha SACD, eller 32-bit/192kHz utstyr - om kilden er registrert med det som regnes som profesjonelle mikrofoner i dag. Det er ikke registrert informasjon som nødvendiggjør høyere bitstørrelse eller sample-rate.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.909
Forskning.no:

Å høre ultralyd

De fleste musikkinstrumenter lager ultralyd over 20 kHz, og et slag på symbalene gir energi helt opp til 100 kHz. Kan det tenkes at dette spiller en rolle for det totale hørselsinntrykket?

Sannsynligvis er overgangen mellom hørbar lyd og ultralyd viktigst, akkurat der CD-en kan ha problemer. Hifi-industrien satser i hvert fall på ultralyd og tilbyr nå spesielle høyttalere, super-tweetere, som gjengir 50 kHz og mer.

En japansk forskergruppe har sammenlignet musikk med og uten ultralyd. De fant at EEG-signalet og tredimensjonale PET-bilder av hjernen blir litt forskjellige hvis ultralyden er med. Ultralyd alene ga ingen indikasjon.

Andre grupper har gjentatt forsøket og spurt forsøkspersonene om de merket forskjell på lyden. Da er ikke svaret så entydig. Men man skal ikke utelukke at ikke-lineært samspill mellom hørbar lyd og ultralyd spiller en rolle.

http://www.forskning.no/Artikler/2007/august/1187945764.1/artikkel_print

K

knutinh

Gjest
Espen R skrev:
Denne doble blind-testinga er bare å forkaste når det gjelder lydpersepsjon. Å lytte med "øra på stilk" er dødfødt. Fordi du da lytter på en intelektuell måte. Hjernen som "prosessor" går på høygir. Sansninga (som din høyre hjernehalvdel tar seg av) fortrenges.
Det er bare det at vitenskapen har ikke noe testmetodikk for å avsløre det jeg her sier.
Noen mennesker takler en sånn testmetode bedre enn andre, fordi de har veldig mye lyttetrening, og er bevisst på måten å lytte på.
"Her kan det diskuteres tekniske forklaringer innen elektronikk, kabel og høyttalerteknologi. Ingen synsing her "
Alt jeg leser over er kontroversiell synsing som du ikke underbygger.
Må jeg henvise til vitenskapelige papers som underbygger mine påstander ?
Gjerne det.
Jeg har aldri sagt at DSD er perfekt. Hadde konsumentutgaven av formatet vært på DSD 5,6 fs hadde formatet vært ennå bedre. Men av de konsument-alternativene vi har i dag, er SACD det formatet som nærmest kommer den "analoge feelinga".
Synsing. Hva med å lese paperet vi diskuterer i denne tråden?
Mange har signifikant output målt i nærfeltet over 20kHz ja. Betydningen i en konsertsal blir redusert pga demping gjennom luft.
Nei. Det vi ikke hører, det hører vi ikke. Dersom vi ikke hører noe over 20kHz så bidrar ikke det over 20kHz til vår subjektive oppfattelse av "lyd/klang".

Nå kan man selvsagt diskutere OM vi hører noe over 20kHz, og der er du velkommen til å bidra.
Jeg har ikke sett noe seriøst som viser noe annet.
Er målet for disse herrer som er mine arge meddebattanter å gjenskape en lyd som ligger tettest opp mot virkeligheta, altså at du faktisk får Lars Erstrand til å spille vibrafon hjemme i din egen stue med alle overtonene intakt ? Og hvordan skal du klare dette med ikke å gjengi alle overtonene til instrumentet ?

Eller er "godt nok" det disse herrer jobber mot ?

Mvh
Lars Erstrand har ingenting med saken å gjøre
Vibrafon har ingenting med saken å gjøre

Hvis du fremdeles ikke har forstått Fourier så orker jeg ikke å repetere teorien for deg en gang til. Hadde det ikke vært fint å faktisk lært noe ut fra diskusjonene om temaene som tydeligvis opptar deg?

Jeg diskuterer ut fra:
1. "Er det noen som helst forskjell"
2. "Er forskjellen sgnifikant, og til det bedre eller det verre"

Jeg nekter å diskutere 2) før 1) er sannsynligjort.

-k

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.909
OK. Jeg melder meg herved ut av diskusjonen. Jeg klarer bare ikke å kun diskutere vitenskapelige papers og testmetodikk. Og ikke blande inn mine erfaringer (synsing) på lyd og musikk som er gjort siden jeg begynte å lytte aktivt som 15-åring, når disse noen ganger står i sterk kontrast til sannheta som blir presentert i vitenskapelige papers.

Beklager min deltakelse.

N

nb

Gjest
Espen R skrev:
En japansk forskergruppe har sammenlignet musikk med og uten ultralyd. De fant at EEG-signalet og tredimensjonale PET-bilder av hjernen blir litt forskjellige hvis ultralyden er med. Ultralyd alene ga ingen indikasjon.

Andre grupper har gjentatt forsøket og spurt forsøkspersonene om de merket forskjell på lyden. Da er ikke svaret så entydig. Men man skal ikke utelukke at ikke-lineært samspill mellom hørbar lyd og ultralyd spiller en rolle.
Neida. umulig er det ikke. Men det er ganske sannsynlig at det er svært langt nede på listen over faktorer som avgjør om en musikkinspilling låter bra eller ikke. Følgelig ikke noe å bruke så mye energi på.

Om målet er best mulig lyd på skivene - hvorfor ikke heller fokusere på det som faktisk betyr noe? Med så mange variabler som er involvert mellom to forskjellige plateinnspillinger vil du faktisk aldri være i stand til å si noe om hvor vidt det er den høyere oppløsningen i seg selv eller en eller flere av ørten andre faktorer som gjør at du synest at A låter bedre enn B.

N

nb

Gjest
Espen R skrev:
OK. Jeg melder meg herved ut av diskusjonen. Jeg klarer bare ikke å kun diskutere vitenskapelige papers og testmetodikk. Og ikke blande inn mine erfaringer (synsing) på lyd og musikk som er gjort siden jeg begynte å lytte aktivt som 15-åring, når disse noen ganger står i sterk kontrast til sannheta som blir presentert i vitenskapelige papers.

Beklager min deltakelse.
Ok, men kanskje du kunne svare på hvorfor SACDer innspillt med ikke-bredbåndede mikrofoner låter så bra når det ikke er noe som skjer i ditt kjære frekvensområde uansett? Jeg regner med du ser selvmotsigelsen du kommer med her.

K

knutinh

Gjest
nb skrev:
Neida. umulig er det ikke. Men det er ganske sannsynlig at det er svært langt nede på listen over faktorer som avgjør om en musikkinspilling låter bra eller ikke. Følgelig ikke noe å bruke så mye energi på.
Jeg går ut ifra at dette er paperet Sverre Holm tenker på:
http://jn.physiology.org/cgi/content/full/83/6/3548

Et interessant emne. Det er mitt subjektive inntrykk at det har vist seg vanskelig å bekrefte funnene i paperet, og at dette nå av mange blir betraktet som et blindspor.

http://scholar.google.com/scholar?q...rsonic+Effect&hl=no&lr=&scoring=r&as_ylo=2003

-k

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.332
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Espen R skrev:

Beklager min deltakelse.
Ok, men kanskje du kunne svare på hvorfor SACDer innspillt med ikke-bredbåndede mikrofoner låter så bra når det ikke er noe som skjer i ditt kjære frekvensområde uansett? Jeg regner med du ser selvmotsigelsen du kommer med her.
Jeg har enda til gode å se noen påstå at supersonisk frekvensinnhold er eneste årsak til bedre ly på DVD-A/SA-CD. Påstanden om selvmotsigelse er ubegrunnet.

For øvrig savner jeg informasjon om hvordan ABX-testene ble gjennomført i forhold til tidsfaktor.

I en undersøkelse (som kanskje er den samme som det vises til i linken i forskning.no?) fant man at endringer i hjerneaktivitet når lyd hadde supersonisk (>22kHz) delinnhold varte i utstrekning i tid utover varigheten av det avspilte lydklipp. De som gjorde undersøkelsen hevdet at dette bør ha konsekvenser for hvordan ABX-tester gjennomføres, slik at denne feilkilden i størst mulig grad elimineres, og at ABX-tester med hyppige skiftinger av korte lydspor dermed vil ha sterkt redusert førsonmhet i forhold til å detektere opplevd forskjell på musikk med- og uten frekvensinnhold over 22kHz.

N

nb

Gjest
Karl_Erik skrev:
Jeg har enda til gode å se noen påstå at supersonisk frekvensinnhold er eneste årsak til bedre ly på DVD-A/SA-CD. Påstanden om selvmotsigelse er ubegrunnet.

For øvrig savner jeg informasjon om hvordan ABX-testene ble gjennomført i forhold til tidsfaktor.

I en undersøkelse (som kanskje er den samme som det vises til i linken i forskning.no?) fant man at endringer i hjerneaktivitet når lyd hadde supersonisk (>22kHz) delinnhold varte i utstrekning i tid utover varigheten av det avspilte lydklipp. De som gjorde undersøkelsen hevdet at dette bør ha konsekvenser for hvordan ABX-tester gjennomføres, slik at denne feilkilden i størst mulig grad elimineres, og at ABX-tester med hyppige skiftinger av korte lydspor dermed vil ha sterkt redusert førsonmhet i forhold til å detektere opplevd forskjell på musikk med- og uten frekvensinnhold over 22kHz.
Ingen har vel påstått at det er eneste faktor, men mitt eksempel sier noe om viktigheten av den og mister R messer ganske mye om viktigheten av informasjon i høyere frekvenser enn hva CD klarer. Jeg mener at hans egne utsagn om SACD-innspillinger hvor denne informasjonen høyst sannsynlig er totalt fraværende tyder på at det ikke er så viktig. Det var alt.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.332
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Karl_Erik skrev:

Ingen har vel påstått at det er eneste faktor, men mitt eksempel sier noe om viktigheten av den og mister R messer ganske mye om viktigheten av informasjon i høyere frekvenser enn hva CD klarer. Jeg mener at hans egne utsagn om SACD-innspillinger hvor denne informasjonen høyst sannsynlig er totalt fraværende tyder på at det ikke er så viktig. Det var alt.
Detaljene i hva Espen R har påstått tror jeg kanskje at jeg skal styre unna.

Mitt poeng er at det forholdet at en betydelig andel av hirez-innspillingene er utført med mikrofoner som er begrenset oppad til 15kHz ikke sier noe som helst om betyningen av supersonisk frekvensinnhold, selv om kan skulle fremheve nettopp slike innspillinger (<15kHz) som eksempler på overlegne hirez-innspillinger. Siden det finnes mange alternative (og for såviidt mer sansynlige) årsaker til bedre lyd, svekker ikke dette troverdigheten til den som legger frem observasjonen om bedre lyd.

Og den undersøkelsen som diskuteres i denne tråden er da også veldig entydig på at SA-CD/DVD-A systematisk har bedre lyd enn CD, selv om årsaken kan tenkes å ligge utenfor det tekniske formatet.

K

KindOfBlue

Gjest
Espen R skrev:

Beklager min deltakelse.
Kom igjen.

Fortell oss hvilke innspillinger du har hørt der du er sikker på at det har vært 15kHz+ informasjon i materialet - fra innspilling til avspilling.
Ikke for å sette deg fast, men så vi konkret kan diskutere et tilfelle.

Om du bygger på 15 års erfaring nå, må du også erkjenne at det først er i den absolutt senere tid at vi har slik "ultralyd" å skulle kunne høre i avspilt musikk -- og at 1 av 100.000 ikke har hørt slike avspillinger.
Viktig å huske at det er de aller færreste innspillinger som er gjort slik at det er ultrainformasjon å kunne lytte til.
Og det oppstår heller ingen nødvendig eller avgjørende tilleggsinformasjon under avspilling, fordi man har utstyr som gjenkjenner høy oppløsning og ht som kan gjengi slik, dersom dette ikke befinner seg i kilden.

N

nb

Gjest
Karl_Erik skrev:
Og den undersøkelsen som diskuteres i denne tråden er da også veldig entydig på at SA-CD/DVD-A systematisk har bedre lyd enn CD, selv om årsaken kan tenkes å ligge utenfor det tekniske formatet.
At den høyst sannsynlig ligger utenfor det tekniske formatet er vel en mer rimelig tolkning. Som jeg påpekte tidligere, det er så mange variabler som påvirker hvordan en innspilling låter at det blir tilnærmet umulig å isolere det faktum at den ene er SACD og den andre CD som forklaringsvariabel. Enkleste måten å teste det på er å ta en SACD og "CDfisere" den med et ledd i kjeden som kan sjaltes inn og ut.

K

KindOfBlue

Gjest
Karl_Erik skrev:
Mitt poeng er at det forholdet at en betydelig andel av hirez-innspillingene er utført med mikrofoner som er begrenset oppad til 15kHz ikke sier noe som helst om betyningen av supersonisk frekvensinnhold, selv om kan skulle fremheve nettopp slike innspillinger (<15kHz) som eksempler på overlegne hirez-innspillinger. Siden det finnes mange alternative (og for såviidt mer sansynlige) årsaker til bedre lyd, svekker ikke dette troverdigheten til den som legger frem observasjonen om bedre lyd.

En årsak kan være at man har gjort seg mer flid under opptak, fordi man visste at dette var musikk som ville bli solgt til et mer kresent publikum, som i tillegg også er mer betalingsvillig.

Forøvrig er det helt korrekt at vi ikke kan si noe om betydningen av ultralyd for musikkglede -- men for å kunne si noe bør vi uttale oss på grunnlag av innspillinger MED ultralyd ...

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.332
Torget vurderinger
1
KindOfBlue skrev:
Karl_Erik skrev:

En årsak kan være at man har gjort seg mer flid under opptak, fordi man visste at dette var musikk som ville bli solgt til et mer kresent publikum, som i tillegg også er mer betalingsvillig.
Ja, men dette er da helt åpenbart. Innspillingens kvalitet er det leddet i gjengivelseskjeden som har desidert størst utslag. Og at en typisk SACD/DVD-A utgivlese er gjenstand for bedre studioarbeid fremstår som overveiende sansynlig. Jeg oppfatter ikke at det hersker noen som helst uenighet om dette. Det som diskuteres i denne tråden er vel om dette er hele forklaringen, alltid.
Forøvrig er det helt korrekt at vi ikke kan si noe om betydningen av ultralyd for musikkglede -- men for å kunne si noe bør vi uttale oss på grunnlag av innspillinger MED ultralyd ...
Det er jeg enig i. Men det er en annen diskusjon. Min påstand var at det ikke svekker hypotesen om at supersonisk ly utgjør en forskjell, selv om man skulle skryte av lyden på SA-CD/DVD-A på innspillinger der det viser seg at et eller flere ledd i kjeden ikke støtter supersonisk gjengivelse.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.332
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Karl_Erik skrev:
At den høyst sannsynlig ligger utenfor det tekniske formatet er vel en mer rimelig tolkning.
Jeg hadde ikke til hensikt å ta stilling til grad av sansynlighet. Og for såvidt syns jeg kanskje ikke at den nevnte undersøkelsen gir grunnlag for det heller.
Som jeg påpekte tidligere, det er så mange variabler som påvirker hvordan en innspilling låter at det blir tilnærmet umulig å isolere det faktum at den ene er SACD og den andre CD som forklaringsvariabel. Enkleste måten å teste det på er å ta en SACD og "CDfisere" den med et ledd i kjeden som kan sjaltes inn og ut.
Sant nok. Men spørsmålet er kanskje om den aktuelle undersøkelsen har tilstrekkelig følsomhet til at den kan kaste nytt lys over dette. Jeg syns bl.a. at det er interessant at det utvalget som har best høyfrekvens hørsel har et oppnådd resultat på 45%, og det med et antall som gjør at det begynner å bli påfallende i relasjon til statistiks avvik? Et signifikant avvik fra 50% tyder vel på at noe ikke er ideelt i gjennomføringen når avviket ligger på undersiden av 50%? Det er fristende å stille spørsmål ved om en eventuell kjapp skifting av korte klipp kan tenkes å bidra til et slikt utslag.

N

nb

Gjest
Karl_Erik skrev:
Det er fristende å stille spørsmål ved om en eventuell kjapp skifting av korte klipp kan tenkes å bidra til et slikt utslag.
Dette er en veldig vanlig innvending. Grunnen til at korte klipp brukes i kontrollerte lyttetester er faktisk for å maksimere sannsynligheten for et positivt resultat. Jeg registrerer at HiFi-miljøet her, som ellers, har et noe divergerende syn. Audiofile har tydligvis ikke problemer med å huske temmelig nøyaktig hvordan noe låter i dager, uker eller endatil år, ref lytteinntrykkene som ofte beskrives.

Det blir litt som man kan oppleve på en HiFi-messe. Ola HiFi-Dunk kommer inn på et rom han aldri har vært i, hører på et anlegg han aldri har hørt før og muligens en plate som ikke er kjent og uttaler "Det var jammen en bra CD-spiller" :)

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.332
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Karl_Erik skrev:
Det er fristende å stille spørsmål ved om en eventuell kjapp skifting av korte klipp kan tenkes å bidra til et slikt utslag.
Dette er en veldig vanlig innvending. Grunnen til at korte klipp brukes i kontrollerte lyttetester er faktisk for å maksimere sannsynligheten for et positivt resultat.
Nå tror jeg du må se litt på konteksten av dette. Det er snakk om et utslag på 45% i et omfang som for meg later til å være påfallende. Jeg må innrømme at jeg ikke vet tilstrekkelig om statistikk til å fastslå om 45% er signifikant avvik fra 50% med det aktuelle antallet. Dersom det er signifikant, forteller det at det enten er snakk om personer som faktisk hører forskjell, men som bevisst svarer feil, eller så skyldes det at det er en eller annen feil med gjennomføringen som gir en tendens til feil utslag. Og det var som et ledd i sistnevnte at jeg koblet hyppige skiftinger av korte lydklipp som en mulig (men ikke dermed automatisk sansynlig) årsak, sett i lys av de funnene jeg referte til tidligere ang. hjerneaktiviteten som vedvarer en stund etter at man er eksponert for supersonisk aktivitet.

Hva man ellers måtte mene om Audiofile personer blir vel kanske litt utenom dagsorden? 8)

N

nb

Gjest
Karl_Erik skrev:
Nå tror jeg du må se litt på konteksten av dette. Det er snakk om et utslag på 45% i et omfang som for meg later til å være påfallende. Jeg må innrømme at jeg ikke vet tilstrekkelig om statistikk til å fastslå om 45% er signifikant avvik fra 50% med det aktuelle antallet.
Det er ganske grei skuring å regne ut, men man må vite antallet personer i den gruppen, samt hvor mange trials de har hatt. I den mix-linken er det ikke nok info til å si noe om det, men muligens selve paperet har mer detaljer?

Edit: Fant dette - tydligvis skrevet av en av de som var med på å arrangere testen (som svar på kritikken om at den statistiske analysen var mangelfull)

What could this mean? Of course we spoke to statisticians, who were unanimous in saying it was a straightforward test of detectability, yes or no. Either some listeners heard a difference or not. No one did. No one came close. Any listener, any venue, any material. We did go over the results sorting by hearing bandwidth, sex, age, and experience. You will have to read the paper to be convinced, or not. If you really cannot afford to buy it, email me at drmoran@aol.com.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.332
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Karl_Erik skrev:
Nå tror jeg du må se litt på konteksten av dette. Det er snakk om et utslag på 45% i et omfang som for meg later til å være påfallende. Jeg må innrømme at jeg ikke vet tilstrekkelig om statistikk til å fastslå om 45% er signifikant avvik fra 50% med det aktuelle antallet.
Det er ganske grei skuring å regne ut, men man må vite antallet personer i den gruppen, samt hvor mange trials de har hatt. I den mix-linken er det ikke nok info til å si noe om det, men muligens selve paperet har mer detaljer?
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,15291.msg319191.html#msg319191

Those subjects able
to hear tones above 15 kHz got 116 in 256 trials, for 45.3%
correct; listeners aged 14–25 years old (who were, as it
turned out, the same group), also got 116 correct in 256
trials, 45.3%.

Topp Bunn