Smak og behag og personlige preferanser er ok å ha. Og jeg forstår det slik at det er det du her formidler.achri-d skrev:I løpet av et drøyt år har jeg rutinemessig samplet ned data til 44.1kS/s samt at jeg etterhvert har fått styr på støytilpasning og derfor også kan gå fra 24 -> 16 bit uten problemer med "ikke ønskede" komponenter i opptakene jeg hører på. Jeg har også sammenlignet SACD mot CD fra hybride skiver som f eks denne, men i langt mindre grad da jeg ikke eier en spiller som kan ta SACD.knutinh skrev:Det virker nærliggende å gjøre seg opp følgende _mening_:
SACD og DVD-A kan låte betydelig forskjellig fra CD, og antagelig ofte til det bedre. Men bits og bytes har lite eller ingenting med det å gjøre. Brorparten eller alt ligger antagelig i valgene til teknikerene. Dersom teknikerene ville, fikk log og tid, så tyder mye på at CD kan låte akkurat like bra som SACD og DVD-A
Min konklusjon er at jeg ikke trenger høyere avspillingsrate enn 44.1kS/s og bedre presisjon enn 16 bit. Jeg har ikke gjort mange ABX tester på dette, men baserer meg nærmest utelukkende på hva jeg som lytter oppfatter. Jeg er derfor per i dag tilbøyelig til å være enig i sitatet ovenfor.
Men for å hvite hvordan den lydmessige ståa er mellom CD og CD/DVD Audio, da trenge du gode referansepunkter, noe jeg skjønner at du ikke er i besittelse av.