Dommedagsbasunene kommer!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.234
    Torget vurderinger
    4
    Rålekkert Valentino, rett og slett!

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.723
    Torget vurderinger
    28
    Nydelig å se til, det ryktes å låte tilsvarende. Kanskje jeg får ta meg en tur snart.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.821
    Valentino skrev:
    Mundorf har vel lisens til å bruke prinsippet? Heil er også produsent, slik jeg forstår det?

En meningsberettiget høyttalerkonstruktør jeg kjenner mener at Mundorf lager bedre HeilAMT-diskanter enn Heil, om jeg ikke husker rappgale da. Det skjer jo.

Anyways. Fruen synes det hjalp med pen lakk og bortgjemt skjærereir. Ganske komplisert det delefilteret til toveishøyttaler å være, om vel ikke helt i LS3/5A-klasse når det kommer til antall deler.
    Om jeg ikke tar feil så har Heil patentene utløpt. Mao fritt fram for alle som vil prøve seg.

Nydelige høyttalere forresten.

Jeg er svak for smale fronter og mellombasser med lite areal. Det pleier å bli musikk av sånt.

Med referanse til før og nå bildet fra theStigs produksjon: Det er betydelig penere nå. Før var det kun funksjon som telte der i gården. Er mannen i ferd med å bli blaut? ;D

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.913
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kundefokus er noe dritt, er det ikke? ;D

U

utgatt60135

Gjest
    Gratulerer med fine høyttalere, Valentino. Det ser nesten ut som du har terapitimer ;). Litt balsam for sjelen ..........?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Terapitimer? Var det noen som sa terapitimer? Det kan ordnes! ;D

A

aair

Gjest
    Valentino skrev:
    En meningsberettiget høyttalerkonstruktør jeg kjenner mener at Mundorf lager bedre HeilAMT-diskanter enn Heil, om jeg ikke husker rappgale da. Det skjer jo.
    Det må ha skjedd i dette tilfellet, ja ;D

Til opplysning så er Heil AMT konstruert som et mellomtone- og diskantelement. I Oscar Heils Kithara-modell så spiller AMT fra 700 Hz - 23 kHz.

Flotte høyttalere du har fått deg, forresten.

Hilsen landets eneste (?) Kithara-eier ;)

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.913
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ELAC har noe jeg tror likner, en AMT-diskant inni en mellomtoneringradiator:

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    Gratulerer så mye med nye egne lekre høyttalere, de ble virkelig flotte.
    Jeg har nok vært litt for opptatt med eget til å ha fått med meg denne tråden, før nå ;)
    Tråden ble jo startet dagen etter at jeg fikk mine litt større høyttalere.
    Virkelig lekre og stilfulle ble de og lyden er sikkert i samme gate.
    Mvh.KW

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.913
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Takk nok en gang.

Anbefalt avstand høyttaler-øre er 1,5-2,5m når øret er 95cm over gulvet. Fjernfelt er ikke noe for meg. Farvel frekvensgang, farvel dynamikk, god dag forvrengning.

Nærbilde av den mest naturlige diskanten jeg vet om:

Det er så man fornemmer naturen, er det ikke vel? ;D

Vedlegg

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.234
    Torget vurderinger
    4
    Valentino skrev:
    Det er så man fornemmer naturen, er det ikke vel? ;D
    Jo det er det :)

Skjer det noe (utstyrsmessig) hos deg for tiden, eller kanaliseres all ledig tid til fordypning i musikkens verden?

K

KindOfBlue

Gjest
    Valentino skrev:
    Takk, General 8. Skal se hva jeg kan få til. Snubler i IKEAdrager, Thomastog og Lightning McQueen-lekebiler her, så noe rydding må til er jeg redd.

Gjallarhorn 25 og Ragnarok 212 sammen.

Subenes kabinetter vil få et redesign passende hovedhøyttalerne etterhvert. Jeg er selvfølgelig troende til å bruke penger på slikt fjas.
    Meget pent, men - jeg stirrer til øyet blir vått - og kan ikke se klokkeradioen? ;D

Gratulerer!

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.913
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    kjoenik skrev:
    Skjer det noe (utstyrsmessig) hos deg for tiden, eller kanaliseres all ledig tid til fordypning i musikkens verden?
    Litt kabelrydding bare. Har vært på Soundgarden (Jeez,så oppfinnsom navneendring)og kjøpt audiofile bananplugger og skal gå på medfruens hårføner og kamuflere EKKJen.
    Ellers blir det Logitech Transporter når prisen er riktig igjen. Fruen har planer for plassen 80cm IKEA Benno etterlater seg når innholdet overførestil harddisk.

Klokkeradio? Jeg har iallefall fire klokkeradiolydgeneratorer i et gammelt Tandbergtunerkabinett, KindOfBlue!

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.913
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tipset. Jeg så den faktisk før i dag, men mine synlige elektronikkbokser må være svarte. Ellers låter det ikke riktig her. ;)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    You are obviously listening with your eyes as well, my friend.... ;)

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.234
    Torget vurderinger
    4
    Det gjør jeg også...men jeg ser best med øynene lukket ::)

Når jeg lukker øynene er orkesteret der. Når jeg åpner dem er det borte. Når jeg lukker dem igjen er det der. Når jeg åpner dem er det borte...and so it goes... ;)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    kjoenik skrev:
    Det gjør jeg også...men jeg ser best med øynene lukket ::)

Når jeg lukker øynene er orkesteret der. Når jeg åpner dem er det borte. Når jeg lukker dem igjen er det der. Når jeg åpner dem er det borte...and so it goes... ;)
    Bare vent til du ikke merker noen forskjell- med åpne eller lukkede øyne ;)
    Akkurat nå er London Symph. Orch. med Solti på besøk hos meg og spiller Mahler3.
    Og jeg sverger:
    Jeg må åpne øynene for å se om det er sant....ja, de er der fremdeles ;D

Ellers må jeg bare si at Valentino har stram kurs nå synes jeg.
    Meget bra! :)

M

Morpheus

Gjest
    Flotte høytalere ja! Gratulerer. Nå tenderer jeg til å ha ganske lik filosofi som deg (litt alternativ) Når det gjelder HiFI. Har inntrykk av at du tør å bevege deg over hele det teknologiske landskap uten fordommer som holder deg tilbake! Det står respekt av det, og er samtidig lærefullt for oss som ikke har komt så langt å fått prøve ICE-løsninger osv.

Håper forresten det er siste gang jeg kommer inn på en tråd der det står kbwh og gjest under med sort skrift.... ;)

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.913
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Neste gang skal jeg hete Juliette...

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    794
    Torget vurderinger
    5
    Fin tråd Val, men....... hvor er lytteinntrykkene?
    Hadde vært fint med noen ord om hvordan dette klinger. Både styrker og eventuelle svakheter.
    Og hvordan oppleves de i forhold til SF?

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.913
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ganske elendig til å beskrive lytteinntrykk. Det er ikke impulse. Les tråden.

Jeg kan skrive litt. I forhold til Concerto Domus er disse først og fremst mindre resonante under 500Hz. Lett hørbart på sene opptak med Berlinerfilharmonikarne og Karajan f.eks. De andre forskjellene er nok mer subtile, men jeg tror ikke jeg har hørt bedre høyttalere på piano enn Gjallarhorn 25.
    Svakheter? Tja, man hører opptaket, og all elendighet stilles til skue.

Trondmeg har skrevet litt om sine opplevelser i impulses tråd; om hvorfor han ikke liker lyden her så godt.

Jeg har forresten pyntet litt, med krympestrømper fra CO og bananplugger fra Soundgarden:

Jeg kan ikke huske at András Schiffs innspilling av Bachs Det veltempererte klaver bok 1 låt så - eh - ryddig. ;D

Vedlegg

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    794
    Torget vurderinger
    5
    Valentino skrev:
    Jeg er ganske elendig til å beskrive lytteinntrykk. Det er ikke impulse. Les tråden.
    Se der ja, hvorfor har jeg gått glipp av den.
    Fin tråd det også.

Nyt systemet ditt Val. Noen nye planer?

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.913
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Planer? Høre plater. Kjøre passiv HP til 'horna i stedet for aktiv. Høre plater. Få mere harddiskplass på Logitech Spa & Resort. Høre plater. Rippe plater. Høre plater. Kjøpe ICEpower125ASX2-basert effektforsterker til 'horna. Høre plater. Hjelpe Stig Erik med en god løsning på frontgrillproblematikken: Perforert metall er siste idé, jeg synes jo formgivning er morsomt. Høre plater. Få meg en Dynavector. Høre plater.

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Skal du ikke skrive om denne digitale dingsen din snart Valentino? Eller har du gjort det i en annen tråd? Og hvor ble du av i sommer - vi ventet og ventet på stranden! ;)

O.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.913
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Huff, Rogalandssommeren brakte oss så langt nord som Kongeparken. Dagene ellers ble tilbragt i Gådå og på Skadberg, og telefoner til Solastranden var dessverre helt ute av hodet.

Transporteren er rett og slett genial. Skal jeg ha bedre lyd må noen la meg låne en dCS eller Meitner den kan fore slik at jeg kan vurdere om det har noe for seg i det hele tatt.

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Ingen fare, vi hadde halve Oslo hos oss gjennom hele sommeren, så vi var ikke ensomme :) For en sommer!

Når det gjelder Transporter så er jeg mer enn interessert, men tiden tillater lite lek med hifi nå...så vi får se når det skjer noe. Pussig at ikke flere kommer på banen med alternativer UTEN harddisk! Venter med spenning på at Meridian skal komme med en variant med G-kabinett f.eks...det hadde vært noe. Men inntil videre er Transporter den absolutt mest interessante nettspilleren, jeg vil ikke ha hverken CD-drivverk eller harddisk i den komponenten...det har flørten med SB og dac lært meg. No mechanics rule! Bortsett fra i vinylsnurreren da.

O.

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Valentino skrev:
    Huff, Rogalandssommeren brakte oss så langt nord som Kongeparken. Dagene ellers ble tilbragt i Gådå og på Skadberg, og telefoner til Solastranden var dessverre helt ute av hodet.

Transporteren er rett og slett genial. Skal jeg ha bedre lyd må noen la meg låne en dCS eller Meitner den kan fore slik at jeg kan vurdere om det har noe for seg i det hele tatt.
    Som en av grunneigerene i Gådå ønsker jeg deg velkommen igjen, og da kan du få låne med opp dCS settet mitt ett par dager om du ønsker og se hva det har for seg

Veggen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Antall liker
    6
    Transporter koster nesten 10 ganger så mye som squeezebox, men gjør i hovedsak samme sak, bare litt bedre og med noen ekstra muligheter. Derfor er den dyr i forhold.

Jeg synes ikke transporter er dyr iforhold til det aller meste annen hifi-elektronikk, da fremstår den nærmest som et røverkjøp. Jamfør andre lignende bokser som er lansert fra etablerte tunge hifi merker.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.913
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I aften har det kommet en dverg til å blåse i basunene. Lunger som Merckx og lepper som Hardeberger!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn