Dolbytor's anlegg og (mange) planer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.463
    Antall liker
    24.448
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Da er den store dagen kommet og det feires i alle former i de tusen hjem. Jeg dropper vel selve 17. mai feiringen og går heller "all in" for utepils og koldtbord på Bykle Hotell i ettermiddag. Det er heller ikke utenkelig at jeg tjuvstarter her hjemme med noen øl og musikk. Bykle Hotell kan skimtes på bildene. Kort vei ned og forhåpentligvis like kort vei hjem… 😬 🍻 😅

    IMG_4599.jpeg
    IMG_4600.jpeg
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.463
    Antall liker
    24.448
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det lades opp. Jeg var innom stereorommet, men fant ut at jeg heller fikk sette meg ut i det fine været. Det blåser litt så det kan jeg ev. bruke som unnskyldning hvis jeg "plutselig" skulle finne på å sette meg inne… 😅

    IMG_4622.jpeg
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.463
    Antall liker
    24.448
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det ble en veldig fin helg med utrolig flott vær. Etter å ha forspist meg på Bykle Hotell 17. mai så ble det tidlig kvelden… 😋. Så ble det en tur med bobilen sammen med svoger og samboer. Vi endte opp på Vik Camping ved Nisser i Nissedal. Det var meningen å være borte en natt til, men de andre ville bare ha en natt og da dro vi også likegodt hjem. Hjemturen gikk via bla. Drangedal, Lunde og Bø. Jeg var ikke så vanskelig å få med hjem jeg heller for da fikk jeg luftet meg på HD’en i går…👴 🛵 :cool:

    I bobilen så er det jeg og KoKo-hunden som sitter bak, mens fruen kjører og den andre hunden koser seg i passasjersetet. Grunnen er enkel, jeg holder KoKo-hunden i sjakk sånn at vi får en rolig biltur. Vi prøvde å bytte en gang, men da bjeffet KoKo-hunden 3 ganger på 3 minutter og da var det bare å bytte rundt igjen. Fruen skal på død og liv prøve andre metoder enn mine, men hunden er stresset nok under bilkjøring og da går det galt. Jeg holder meg til det enkle som jeg jeg vet fungerer (y) 😅. Så har det jo blitt noen turer i skog og mark, men jeg holder meg stort sett etter grusveier. Det er utrolig deilig at snøen stort sett har forsvunnet selv om det er dem som liker snøen også :giggle:

    IMG_4638.jpeg
    IMG_4639.jpeg
    IMG_4647.jpeg
    IMG_4655.jpeg
    IMG_4656.jpeg
    IMG_4669.jpeg
    IMG_4670.jpeg
    IMG_4671.jpeg
    IMG_4680.jpeg
    IMG_4683.jpeg
    IMG_4684.jpeg
    IMG_4696.jpeg
    IMG_4697.jpeg
    IMG_4717.jpeg
    IMG_4715.jpeg
    IMG_4690.jpeg
    IMG_4705.jpeg
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.647
    Antall liker
    7.367
    Fine og beskrivende bilder, likte spesielt godt nr. 1, 2, 7 & 8. Morsomme og herlige hunder, i alle fall på bildene. Mulig det oppleves annerledes med Ko-Ko hunden i virkeligheten…? 😆
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.463
    Antall liker
    24.448
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Fine og beskrivende bilder, likte spesielt godt nr. 1, 2, 7 & 8. Morsomme og herlige hunder, i alle fall på bildene. Mulig det oppleves annerledes med Ko-Ko hunden i virkeligheten…? 😆
    Vi fikk KoKo-hunden når hun var 7 måneder og skulle bare ha henne til hun fikk ny eier, men jeg klarte ikke å kvitte meg med henne så da endte vi opp med å bli de nye eierne! Jeg og fruen var meget uenige om dette og det har vært mange prøvelser, men nå er hun 5 år og fullverdig familiemedlem for lenge siden. Hun blir heldigvis bedre på de fleste punkter, men helt "normal" blir hun nok aldri. Det er sikkert derfor at vi fant tonen fra første stund…😬 😅
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.730
    Antall liker
    28.454
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Flotte bilder og sikkert en flott tur! Ikke til forkleinelse til Setesdal, men jeg synes at vest- og midttelemark har noe av den flotteste naturen i Norge. ( Kanskje med unntak av Sogn, Sunnmøre og Troms ) :rolleyes:

    Mvh
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.463
    Antall liker
    24.448
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Flotte bilder og sikkert en flott tur! Ikke til forkleinelse til Setesdal, men jeg synes at vest- og midttelemark har noe av den flotteste naturen i Norge. ( Kanskje med unntak av Sogn, Sunnmøre og Troms ) :rolleyes:

    Mvh
    Det er flott natur mange steder i Norge, men for min del så syns jeg at Nord-Vestlandet og Nordland har utrolig mange flotte steder. Nå har jeg ikke vært over hele landet selv om jeg har vært i alle fylkene, men hvis jeg skulle plukke ut et sted så måtte det kanskje bli ytterste del av Lofoten. Bare den korte veistubben fra E10 og ut til Henningsvær er nesten verdt turen alene :)
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.497
    Antall liker
    939
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Det er flott natur mange steder i Norge, men for min del så syns jeg at Nord-Vestlandet og Nordland har utrolig mange flotte steder. Nå har jeg ikke vært over hele landet selv om jeg har vært i alle fylkene, men hvis jeg skulle plukke ut et sted så måtte det kanskje bli ytterste del av Lofoten. Bare den korte veistubben fra E10 og ut til Henningsvær er nesten verdt turen alene :)
    Nord-Vestlandet er ikke så verst nei, spesielt ikke nå med ☀og 25 grader.:cool:
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.463
    Antall liker
    24.448
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Du skriver så jeg får et hjerte for ko-ko hunden.
    Ingen tvil om at mennesket er hundens beste venn i dette tilfellet. 🥰

    Antar at det er litt gjensidig.

    Vis vedlegget 1026308
    Jeg og Ko-Ko hunden fikk en umiddelbar "connection", men det har som sagt vært noen prøvelser. Hun har bitt meg utallige ganger, knurret, bjeffet/reagert på alle mulige lyder som støvsuger, barbermaskin, negleklypping, opptrekk av veggur, snakking i mobiltelefon, hosting, osv... Hunden startet dessverre livet hos en rusmisbruker som ikke var i stand til å følge henne opp i det hele tatt og når vi fikk henne så hadde hun akkurat blitt påkjørt av en bil etter å ha sprunget løs i bygda. Dette sitter tydeligvis skikkelig i og jeg er ikke i tvil om at de tingene nevnt før her skyldes en "tøff" oppvekst. Det var i grunnen meningen at søsteren til fruen skulle ha henne, men etter en "prøvetur" så trakk hun seg. Hunden hoppet og bjeffet kontinuerlig i de to timene som turen varte og forståelig nok så fikk hun kalde føtter...☹

    Selv om hunden i perioder har vært "klin kokos" så har hun samtidig vært "god på bunnen", men jeg må vel innrømme at jeg feilberegnet ganske mye på hvor dypt disse tingene satt i. Jeg regnet med at sjansen var meget stor for avliving hvis hun havnet andre steder og jeg tok sjansen på at ting ville gå seg til etter hvert, men det tok som sagt mye lenger tid en forventet. Jeg har hatt utallige turer og bilturer der jeg nesten har hatt lyst til å slå henne i hjel, men jeg har jo hele tiden sett at disse tingene bunner i at hun blir veldig stresset av den minste ting og derfor reagerer som hun har gjort. Man kunne jo prøvd selv å startet livet hos en rusmisbruker og sett om man vokste opp uten noen "defekter" 😬

    Vi fikk uansett et spesielt bånd fra første stund og jeg hadde angret resten av livet hvis jeg hadde sendt henne av sted. Bare de siste 2-3 månedene så har det skjedd store endringer og hun er heldigvis ikke til å kjenne igjen. Som svigerfar pleier å si så trakk den hunden virkelig "gull loddet" når hun havnet hos oss (eller rettere sagt hos meg), men fruen har hatt litt mer blandede følelser på akkurat det 🤪

    Nei nå får det være nok rosablogging og så får jeg prøve å ta meg inn igjen med å si at jeg gikk på en liten "smell" i går og noe er på vei med Posten. "It's not the fart that kills but the smell" 💥💥💥 😅
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.497
    Antall liker
    939
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    25 grader er for varmt for min del, men de fleste liker sånt. Jeg er mer komfortabel med 15-20 grader (y) 😅
    Det er for varmt for meg også, men alternativet i mai herom kring er vanligvis 10 grader og regn. Holder meg helst i skyggen, tar gjerne en tur på EMT-B'en på etter middagen når det er varmest, så er det rett ned på musikk/kino rommet i kjelleren der det er kjøligere. ;)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.463
    Antall liker
    24.448
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det er for varmt for meg også, men alternativet i mai herom kring er vanligvis 10 grader og regn. Holder meg helst i skyggen, tar gjerne en tur på EMT-B'en på etter middagen når det er varmest, så er det rett ned på musikk/kino rommet i kjelleren der det er kjøligere. ;)
    Musikkrom i svale kjellere er virkelig undervurdert (y) :love:

    Jeg måtte for øvrig gåggle EMT-B og fant ut at det var en sykkel! Det hjelper jo på at det er en el-sykkel, men bare tanken på noen form for sykling i varmen gjør meg helt svett...😬 🥵 😅
     

    Focal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    1.938
    Antall liker
    4.122
    Torget vurderinger
    1
    Musikkrom i svale kjellere er virkelig undervurdert (y) :love:

    Jeg måtte for øvrig gåggle EMT-B og fant ut at det var en sykkel! Det hjelper jo på at det er en el-sykkel, men bare tanken på noen form for sykling i varmen gjør meg helt svett...😬 🥵 😅
    Å det er da en IS KALD TUBORG KOMMER INN:love:
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.497
    Antall liker
    939
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Musikkrom i svale kjellere er virkelig undervurdert (y) :love:

    Jeg måtte for øvrig gåggle EMT-B og fant ut at det var en sykkel! Det hjelper jo på at det er en el-sykkel, men bare tanken på noen form for sykling i varmen gjør meg helt svett...😬 🥵 😅
    Hjalp ikke at jeg skrev det feil heller, heter E-MTB. ;) Sitter nå i kjelleren etter en fin tur på nesten 5 mil og 700 høyde meter, etterpå er det grillings.:cool:
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.463
    Antall liker
    24.448
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Nå pissregner det her med masse lyn og torden attåt. Jeg er som de fleste andre ikke glad i regn sånn i utgangspunktet, men nå var det så tørt at det var på tide med en del regn. Det skal regne godt i kveld og veldig mye i natt. Begge hundene slapper heldigvis ganske godt av i tordenværet selv om den "normale" hunden kanskje er litt mer rastløs en vanlig. Jeg tok mine forhåndsregler alt i går og vippet ned alle 8 (!) sikringene til hi-fi rommene og så er alle de dyreste og viktigste komponentene plugget ut av stikkontaktene i tillegg. Dette gjør jeg alltid ved tordenvær for å være på den sikre siden og det kan være lurt for å slippe potensielle problemer også i fremtiden 🌩⚡⚡ (y)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.463
    Antall liker
    24.448
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Samme været her, rett og slett deilig :) Jeg er nok litt sløv med å ta ut kontakter osv, går stort sett greit

    mvh
    Jeg plugget heller ikke ut noe tidligere, men for 3-4 år siden så var en McIntosh C22 "død" etter et tordenvær. Det var heldigvis bare en sikring, men jeg tenkte at dette kunne være et "forvarsel" og etter det så har jeg alltid vippet ned sikringene og plugget ut de dyreste komponentene. Jeg plugger derimot ikke ut noe annet, kun lydprodukter… 😅
     

    Focal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    1.938
    Antall liker
    4.122
    Torget vurderinger
    1
    Du må da få deg ordentlig overspenningsvern du som er trikker, ta dem sammen mann 🤭 og🍻
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.463
    Antall liker
    24.448
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Du må da få deg ordentlig overspenningsvern du som er trikker, ta dem sammen mann 🤭 og🍻
    Jeg har overspenningsvern, men som trikker så har jeg sett mange ødelagte el-installasjoner selv med overspenningsvern! Det eneste som er 100% bullettproof er å dra ut støpselet, sådetså… (y) :cool:
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.463
    Antall liker
    24.448
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det mange ikke tenker på er at en liten overspenning kan gjøre at en eller annen komponent ryker feks. 3-4-5 år etter at overspenningen fant sted. Da kobler ikke overspenningsvernet ut og alt ser tilsynelatende ok ut helt til "burken" slutter å virke...(n)
     

    Focal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    1.938
    Antall liker
    4.122
    Torget vurderinger
    1
    Så speningsvern er falsk trygghet da.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.348
    Antall liker
    21.198
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Skal vel godt gjøres å lage en mekanisk løsning som er kjappere enn strøm.. så sikreste er å dra ut pluggen :)
    Akkurat som med fysiske sikringer i en forsterker.
    Først kommer feil, og den trekker for mye strøm.
    Så brenner alle transistorene...........og til slutt brenner sikringen 🤣
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.463
    Antall liker
    24.448
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Så speningsvern er falsk trygghet da.
    Nei det hjelper i mange tilfeller, men ikke i alle. Hvis overspenningen er veldig lav så kobler ikke vernet ut og hvis overspenningen er veldig høy så kan i verste fall hele sikringsskapet brenne opp. Så er det også som X-cell skriver vanskelig å lage mekaniske løsninger som er kjappere enn strøm.

    Jeg begynte som sagt å plugge ut div. komponenter etter at en sikring hadde gått i en C22 i et tordenvær. Så røk også veggvorta til fibersentralen i et tordenvær og etter disse to tilfellene så har jeg tatt mine forhåndsregler. Kjøleskap, v.v.bereder, komfyr, varmepumper, ++ er ikke viktig nok til at jeg gidder å plugge dem ut, men GUD FORBY hvis det skulle ramme hai-fai'en....:eek: :eek: :eek:

    Så for ordens skyld så kan jeg si at jeg snakker om et mellom-vern som står i sikringsskapet. Det finnes også grov-vern, men meg bekjent så er det bare E-verkene som bruker dette, ev. stor-industrien. Så finnes det jo såkalte fin-vern, men det har jeg ikke hjemme. De skal beskytte fintfølende elektronikk for små overspenninger og skal alltid ha et forankoblet mellom-vern. Dette er stort sett "padder" eller noe man setter i stikkontakten for så og plugge apparatet inn der igjen, men jeg har ikke lyst på "padder" eller et pluggbart overspenningsvern til hver komponent. Jeg har for øvrig et sånt pluggbart fin-vern på PC'en her på jobben...😅
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.463
    Antall liker
    24.448
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Sånn ellers så nærmer Helga seg og fruen har nattevakthelg så da burde jo alt være i skjønneste orden, men her er bokstavelig talt mørke skyer på horisonten... :eek:
    Jeg har sagt ja til stå tunnel-vakt for at feite middelaldrende/gamle mannfolk skal få sykle fra Kristiansand til Hovden i morgen og da må inntaket begrenses i kveld. Jeg har første vakt og må stille kl. 10.15 ved "Bjones-tunnelen" som ligger 5km nede i høgget her. Jeg får satse på at Helga heller kan komme på lørdag og ikke furter siden jeg må takke nei i kveld...:unsure: 🙈 😬
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.519
    Antall liker
    1.453
    Sted
    Horten
    Lyn er ikke bare bare.
    Jeg hadde lynnedslag i huset for tre år siden, det slo ned i taket hos meg og naboen samtidig, så vi delte på "godsakene".
    Overspennigsvern i sikringskapet var uberørt, det samme var resten av skapet.
    Det slo ned i taket og fant en inngang til det elektriske anlegget på kaldloftet via en skjevslått letti-klammer som trykte litt extra på PR-kabelen på den ene takstolen og dermed så fikk avtrekksvifta, alle stikk++ der oppe kjenne ordentlig på det.
    Usikker på hvor det så dro ned i huset, men et sted så har det indusert nok krefter over i nettverkskabler slik at det var via disse at de fleste skadene på utstyr rundt om skjedde.
    Så hvor mange drar ut nettverkskabler når det tordner? :unsure:
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.018
    Antall liker
    104.747
    Torget vurderinger
    23
    Jeg drar ut ALT relatert til hifi/tele/TV/data inkl. nettverkskabler - koster ikke noe og de er enkelt tilgjengelige. Har dressert kona også, og vist hvor/hvordan. Som gammel elektriker har jeg topp moderne sikringsskap selvsagt, med alt mulig som kan oppdrives av vern. Men lyn, torden og politikere tar jeg ingen sjanser med!
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.463
    Antall liker
    24.448
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det mest vanlige er vel at overspenningen kommer inn via strøm- eller tv/data inntaket. Jeg har fiber inn til huset og plugger derfor ikke ut nettverkskabler. Hvis man derimot får et direkte nedslag så er det mer vanskelig å gardere seg. Strømmens og Herrens veier er som sagt uransakelige...👼 😅
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.463
    Antall liker
    24.448
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg drar ut ALT relatert til hifi/tele/TV/data inkl. nettverkskabler - koster ikke noe og de er enkelt tilgjengelige. Har dressert kona også, og vist hvor/hvordan. Som gammel elektriker har jeg topp moderne sikringsskap selvsagt, med alt mulig som kan oppdrives av vern. Men lyn, torden og politikere tar jeg ingen sjanser med!
    Har du fin-vern i sikringsskapet?

    Jeg har aldri montert sånne, men har vurdert å sette det inn i sikringsskapet i kjelleren som får strøm via sikringsskapet i hovedetasjen. Man må jo sette opp ett vern pr. sikringskurs og med 8 stk. kurser til stereo-rommene så blir det jo noen...😬. Jeg satte for øvrig akkurat opp en utvendig stikkontakt som jeg har tenkt på å montere i 5-6 år, så det kan jo ta litt tid før jeg får ut den berømte finger'n...😅
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.018
    Antall liker
    104.747
    Torget vurderinger
    23
    Har ikke fiber inn så da "unplugges" selvsagt alt. 230V støpsler ut til apparaturen det gjelder. Har skiftet modem/router tidligere så best å være sikker.
     

    Trg

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2021
    Innlegg
    724
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Gilja
    Sånn ellers så nærmer Helga seg og fruen har nattevakthelg så da burde jo alt være i skjønneste orden, men her er bokstavelig talt mørke skyer på horisonten... :eek:
    Jeg har sagt ja til stå tunnel-vakt for at feite middelaldrende/gamle mannfolk skal få sykle fra Kristiansand til Hovden i morgen og da må inntaket begrenses i kveld. Jeg har første vakt og må stille kl. 10.15 ved "Bjones-tunnelen" som ligger 5km nede i høgget her. Jeg får satse på at Helga heller kan komme på lørdag og ikke furter siden jeg må takke nei i kveld...:unsure: 🙈 😬
    Du må ha "kolonnesykling" . Deg først på en trehjulsykkel med varsellys😁👍🏻
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn